haluisin tietää missä iässä tein lapset on sanonu äiti, mielellään semmosilta jonka lapset on sanonut sen vasta myöhemmin..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
mein poika on 2 vuotias, ja ei sano äiti, ei kyllä muutenkaan paljon sanoja viellä tule. Asia ei minua niinkään vaivaa mutta sukulaisia näyttää vaivaavan, mun täti sano että kyllä ton ikäsen jo pitäis äiti osata sanoa että sen pitäisi olla ihan ekojen sanojen joukossa. Tuli pahamieli tosta, että teenkö mä sit jotain väärin kun poika ei sano äiti.
 
ähhh
Meidän 1,5v tyttö puhuu jo "tosi paljon" eikä kyllä paljon sitä äiti sanaa tule. Muiden ihmisten nimiä kylläkin. Kerran rupes huutelemaan äiti, äiti (olin ihan että vau sieltä se tuli) niin tarkoittikin isiä..
 
höpsis
munkaan esikko ei tosiaan sanonu äiti ekaks eikä tokaks vaan AUTO! Ja sano isikin aikasemmin... Vissiin 1,5 vuotiaana tuli äiti. EHkä, en tarkkaan muista. Keskimmäinen sano ekena KUKKA ja äiti tuli tälläkin paljon paljon myöhemmin
 
Tytteli
No mun 1v9kk ei sano vielä äiti, enkä oo aatellu olla huolissani, kyllä kait se senkin sitten joskus sanoo. Sanoja tulee muuten kyllä aika monia (hauva, auto, lamppu, vettä, anna jne.) mutta ei sano äiti eikä isä. Eiköhän ne sieltä sitten joskus tule!
 
anika harmaana
meillä keskimmäinen oli piiiitkälle yli kahden. Sitä ennen tuli jo kahden sanan lauseitakin. Ja kahden naapurin tädin nimetkin osasi sanoa.

Nyt sitten jankuttaa sitä äitiä jo ihan kyllästymiseen asti...
 
ninnu
Noo, tässä lohdutuksen sana. Meillä on pojat sanoneet ekat sanansa "auto" "anna" noin 2-vuotiaana ja vasta kolmen ikävuoden jälkeen alkanut tulla useampia sanoja ja siitä sitten kielenkehitys on edennyt hurjaa vauhtia. Puheterapiaan ei olla menty - meillä vaan opitaan puhe hieman myöhemmin.
 
mä vaan
Onko esikoinen?
Meillä oli niin että me vanhemmat tietysti käytimme etunimiämme, enkä kyllä juuri osannut sano "äiti laittaa - äiti tekee - odota äiti tulee jne.." joten ei tuo esikoinen kauheen usein kuullut sanaa äiti,
en muista minkä ikäisenä sen sanoi mutta muistelen että puhui jo muutaman sanan lauseita ennen sitä äiti sanaa (niin että tarkoitti mua)
Kuopuksella se olikin ensimmäisten joukossa
 
Meillä se tuli aikaisin ja oli ensimmäinen sana, mutta jotakin osaa ja arpaa saattaa olla sillä että hoen itse sitä äiti-sanaa 24/7.
Tätä puoltaa sekin, että neljäs sana minkä neiti oppi oli "äitintyttö", eli meillä puhutaan koko ajan että äiti sitä ja äiti tätä. Lisäksi perheessä on isompi lapsi joka huutelee äitiä.

Kyllä se äiti-sana sieltä vielä tulee, tuskin teet siis mitään väärää :hug:
 
Esikoinen puhui aikaisin, jä "äiti" tuli n. vuoden pintaan. Ei silti ollut eka eikä tokakaan sana.

Keskimmäinen aloitti juttelun vasta 2v. pintaan. Ensimmäinen sana oli "lantala", siitä mentiin sitten perinteisillä lamppu, pallo jne jutuilla jo paljon ennen sitä äitiä.
Tuo tosin kiri tosi nopsaan, nyt on 2v.9kk ja puhuu jo ihan sujuvasti ihan mitä vaan.

Pienin on nyt 1v5kk. Ensimmäinen sana taisi olla "Viivi" (oman tammani nimi, mutta likka tarkoittaa sillä mitä tahansa nelijalkaista kavioeläintä ), sitten on tullut "kissa" ja "nonnih!", ja taas niitä lamppuja ja palloja ja ties mitä perussettiä jo reilusti ennen sitä "äiti" sanaa. Nyt osaa jo senkin, kun isompien esimerkistä osaa mankua jotain haluamaansa aloittamaa "ääiitiiii!"

Isi on kaikilla myös tullut jo ennen äitiä :)

Lisäksi puhuvat minusta usein myös etunimellä, koska en itse juurikaan viljele sitä itsestäni puhumista kolmannessa persoonassa, ja kuulevat kyllä miten muut ihmiset minua kutsuvat.
 
:)
En taida kuulua ketjuun, kun meillä äiti oli ensimmäinen sana n 10 kk:n iässä, parin päivänpästä tuli isi. Sitten menikin monta kuukautta seuraavia sanoja odotellessa. Pian lapsi on kaksivuotias ja sanoja on vieläkin vain muutamia. Onhan tässä aikaa. :)
 
kiki
Meillä nuorimmaiselta alkoi tulla sanoja vasta n. 2,5 vuoden iässä, eikä ollut äiti ensimmäisten sanojen joukossa, isi oli. Mut kyllä se äitikin sieltä sitten ajan mittaan tuli ja nyt sit huutelee senkin edestä: äitiii, äitiii!!!!!!
 

Yhteistyössä