Hammashoitajaksi vai hammaslääkäriksi? Sota käynnissä kotona.

  • Viestiketjun aloittaja voi kääk
  • Ensimmäinen viesti
voi kääk
Pientä kinaa ilmassa miehen kans siitä, että kumpaan kouluun hakisin tosissani. Hammaslääkäri tietty kiinnostaisi enemmän ja palkka olisi parempi, mut koulu onkin sitten kaukana miehestä ja kotikaupungista, hammashoitajaksi voisi opiskella täälläkin.

Oon aina ollut hyvä fysiikassa, matikassa ja kemiassa ja oonkin käynyt yliopiston luennoilla viime keväänä ja nyt syksyllä kuuntelemassa tulevaa hakua varten ja mä uskon, että mulla ois hyvät mahdollisuudet päästä hammaslääkikseen. Muutamia vuosia sitten hain ja jäi kiinni neljästä pisteestä ja huomattavasti huonommalla valmistautumisella. Olen nyt 26-vuotias.

Mut ongelma on se, että mies ei haluais mun lähtevän niin kauas ja moneksi vuodeksi kouluun, kun just ollaan muutettu omaan asuntoon ja perhettäkin tahtoisi jo miettiä, eikä se toinen paikkakunta muakaan niin houkuta, mut koulu kyllä. Ja en ole lukion jälkeen opiskellut mitään järkevää, ollut vain töissä. Nykyisessä duunissa palkka ok ja päivätyö, mutta en mä oikein tiedä.. Ja olisi toisaalta kiva tutustua uusiin ihmisiin, kokea opiskeluelämä jne.

Hoitajaksi voisi taas opiskella tosiaan täälläkin ja kestäisi vähemmän aikaa, mutta olisiko se sitten sama asia, mies kannattaisi taas sitä enemmän ja ei se välttämättä huono vaihtoehto olisikaan. Saisin jäädä tänne asumaan ja kaverit ja mies lähellä ja muita hyviä puolia.

Valintoja, huoh. Mitä te tekisitte?
 
Kyllä
LÄÄKÄRIKSI.

Sä mietit nyt asiaa MIEHEN mielipiteen vuoks, et omaks. Opiskelu on muutaman vuoden pitempi, mut sen jälkeen oot kymmeniä vuosia töissä uralla jonka joku toinen on sulle valinnu. Ja palkkausero on huikea.

Voithan sä hakee hammaslääketieteelliseen ja jos et pääse, meet hoitsuks. Mut älä mee hoitsuks siks kun mies haluaa et meet.
 
No kyllä mä tekisin just niinkun itse haluaisin. Jos ei miestä miellytä niin voi voi... jos sä itse haluaisit lääkikseen ja hyväpalkkaisen työn ja uran ja vieläpä SULLA ON MAHDOLLISUUKSIA SIIHEN jos oot aikasemminkin hakenut ja niin vähän jäänyt läpipääsystä niin en minä sinuna lahjojani tuhlais johonkin hammashoitajan työhön jossa surkea palkka eikä mitään etenemismahdollisuuksia.

go for it hyvä nainen!
 
hippu
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
No kyllä mä tekisin just niinkun itse haluaisin. Jos ei miestä miellytä niin voi voi... jos sä itse haluaisit lääkikseen ja hyväpalkkaisen työn ja uran ja vieläpä SULLA ON MAHDOLLISUUKSIA SIIHEN jos oot aikasemminkin hakenut ja niin vähän jäänyt läpipääsystä niin en minä sinuna lahjojani tuhlais johonkin hammashoitajan työhön jossa surkea palkka eikä mitään etenemismahdollisuuksia.

go for it hyvä nainen!
Peesi!

 
ap
Niin, siis se amk:n suuhygienistikin oli tosiaan se yksi mahdollisuus myös, mutta jotenkin se yliopisto vaan houkuttaisi, vaikka raskasta se varmaan olisi. Ja suuhygienistiksi ei mun tietojen mukaan taas voi opiskella täällä eli se ois sit melkein sama lähteä lääkikseen muualle.
 
lisko harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
LÄÄKÄRIKSI.

Sä mietit nyt asiaa MIEHEN mielipiteen vuoks, et omaks. Opiskelu on muutaman vuoden pitempi, mut sen jälkeen oot kymmeniä vuosia töissä uralla jonka joku toinen on sulle valinnu. Ja palkkausero on huikea.

Voithan sä hakee hammaslääketieteelliseen ja jos et pääse, meet hoitsuks. Mut älä mee hoitsuks siks kun mies haluaa et meet.
Tässä on järkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
LÄÄKÄRIKSI.

Sä mietit nyt asiaa MIEHEN mielipiteen vuoks, et omaks. Opiskelu on muutaman vuoden pitempi, mut sen jälkeen oot kymmeniä vuosia töissä uralla jonka joku toinen on sulle valinnu. Ja palkkausero on huikea.

Voithan sä hakee hammaslääketieteelliseen ja jos et pääse, meet hoitsuks. Mut älä mee hoitsuks siks kun mies haluaa et meet.
Peesi, miksei mies voisi muuttaa ja mennä duuniin sinne missä sinä opiskelet. Muista että sinulla on vain yksi elämä, jos teet vain miehen mieliksi saatat jossain vaiheessa olla hyvin katkera. Aivan varmasti silloin kun tuleekin ero ja jäät lasten kanssa yksin ja pitäisi tienata elanto koko porukalle hammashoitajan tuloilla.
Lääkäri voi itse päättää työaikansa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
No kyllä mä tekisin just niinkun itse haluaisin. Jos ei miestä miellytä niin voi voi... jos sä itse haluaisit lääkikseen ja hyväpalkkaisen työn ja uran ja vieläpä SULLA ON MAHDOLLISUUKSIA SIIHEN jos oot aikasemminkin hakenut ja niin vähän jäänyt läpipääsystä niin en minä sinuna lahjojani tuhlais johonkin hammashoitajan työhön jossa surkea palkka eikä mitään etenemismahdollisuuksia.

go for it hyvä nainen!
Juuri näin. Tai hae nyt ainakin suuhygienistiksi ennemmin kuin hammashoitajaksi (ei mitenkään tarkoitus halveksi) mutta siis turhaan käy toisenasteen koulutuksen, jos kerran lukion olet käynyt. Mutta siis älä unelmaasi miehen takia uhraa. Entä jos joskus eroatte ja huomaat, että oma unelmasi jäi toteuttamatta.
 
juuh
Noh, hammaslääkäriksi ei niin vaan mennä, eli sinne on paljon vaikeampi hakea. Jos korkeakouluopintoihin tosiaan riittää motivaatio (mitä on jotenkin vaikea uskoa, koska et ole opiskellut mitään lukion jälkeen) niin ilman muuta kannattaa hakea opiskelemaan ja lisäksi hakea sinne hammashoitajaksi. Eihän nuo ole toisiaan pissulkevia, voithan opiskella ensin hannashoitajaksi ja sitten hakea lääkikseen. Lisäksi haluan huomauttaa, että neljä pistettä on lääkiksen pääsykokeissa paljon...
Millaisia numeroita sinulla oli lukiossa pitkässä matikassa, fysiikassa ja kemiassa?
 
hei
Ehdottomasti lääkäriksi, et sä voi mennä miehen pillin mukaan pelkästään siksi, että mies ei halua että lähdet. Miks mies ei voi muuttaa sinne, missä sä voisit opiskella lääkäriks? Eikö miestäs yhtään kiinnosta se, että lääkärinä sä tienaat ihan hemmetin paljon? Varsinkaan kun teillä ei vielä ole lapsia, niin en ymmärrä miestäsi, asia olis eri, jos ois lapset, mutta silloinkin se olis vain hidaste, ei este :) Tsemppiä, ja hae sinne lääkikseen!!
 
älä vielä päätä
hae joka kouluun lääkäriksi, hoitajaksi... sitten katsot mihin pääset. Hakemisesta ei oo mitään haittaa, eihän sun edes välttämättä tarvii sitten mennäkään kouluun, ja turhaan tappelette nyt asiasta kun ei oo mitään takeita että edes pääset.
 
vieras
Jos opiskelumotivaatiota on, niin ehdottamasti hakisin sinuna hammaslääketieteelliseen. Toki voit hakea muihinkin.
... voi olla että lahjakkaana ihmisenä turhautuisit siellä hoitajakoulutuksessa.

 

Yhteistyössä