Hammaslääkäri ja hampaiden pesu?

Moikka!

Milloin olette vieneet lapsenne ensimmäistä kertaa hammaslääkäriin? Tuleeko sieltä kutsu automaattisesti (vaikka neuvolan kautta?), vai pitääkö itse varata jossain vaiheessa aika? Onko siinä eroja eri paikkakunnilla? Ettei vaan tulisi reikiä vaikka sokerista tms. yrittää välttää antamasta.

Meillä 1,5v poitsu harjaa hampaitaan vedellä muttei ihan joka aamu ja ilta. Siitä pitäisi kyllä tehdä jo rutiini. Pitäisikö jo käyttää jotain lasten hammastahnaa tai fluoritabletteja vai käytetäänkö niitä?

Tosin joku mielestäni sanoi, ettei hammastahnaa tietystikään saa antaa ennen kuin osaa sylkeä (n. 2v)? Meillä on siinä ja siinä osataanko sylkeä, joskus matkitaan äidin hampaanpesua ja syljetään vettä, mutta monesti menee kyllä vielä paidalle.

T. Puhtaat valkoiset hampaat, kiitos :D
 
Gerbeera
Yleensä kutus tulee eka kerran kun lapsi täyttää 2v. Riippuu tietty kunnasta mikä on käytäntö. Meillä oli juuri ko.tarkastus jolloin vain kurkattiin suuhun ja otettiin sylkitesti josko on vanhemilta saanut kariesbakteerin.

Hammastahnan nieleminen ei kuulema haittaa, koska määrä joka annostellaan on tosi pieni. Hammastahnan käyttösuositus alkaa, kun ekat poskihampaat ovat tulleet. Me saatiin myös ohjeeksi aloittaa purkan syönti. No eihän 2v osaa sitä sylkäistä pois mutta annan sitä harvemmin ja MUUMI merkkiset purkat on siitä hyviä, kun ovat pienikokoisia.
 
eva
Riippuu tosiaan kunnasta. Meillä eka käynti suuhygienistillä oli alle vuoden iässä, seuraava olisi tiedossa 2,5 vuotiaana.

Täällä neuvotaan harjaamaan hampaat aamuin illoin, ja aloittamaan hammastahnan käyttö (apteekin Salutem tai joku muu lasten hammastahna) heti kaikkien etuhampaiden puhjettua.
 
Huhtihippusen äiti
Meille tuli kutsu kun tyttö oli n. 1v5kk.

Kurkkas suuhun montako hammasta on, kyseli tutista ja pullosta, sekä hammastahnan käytöstä. Meillä on tahnaa käytetty n. 1-vuotiaasta. Hampaat harjataan joka aamu ja ilta.

Purkkaa annan kun muistan :ashamed:
Ostin pirkan banaaninmakuista purkkaa, on pieniä tyynyjä. Samoin annan pirkan ksylitolipastilleja, myös banaaninmakuisia.
Välillä myös ihan tavallisesta jenkistä annan puolikkaan tyynyn.
Välillä tyttö vie itse roskiin tai laittaa johonkin jemmaan, toisinaan taas nielasee.
 
Moikka!

Meillä Hyvinkäällä oli jo 6 kk:n iässä eka tarkastus, eihän useimmilla vielä hampaita silloin ole, mutta silti mun mielestä hyvä noin, sillä sain neuvoja. Tärkeintä olisi, ettei kariesbakteeri ollenkaan tarttuisi lapseen. Siksi kaikin keinoin ollaan vältetty aikuisen syljen menemistä pojan suuhun. Eihän siltä aina voi välttyä, mutta sekin auttaa, kun vanhemmat käyttävät xylitolia - suun kariesbakteeri lamaantuu. Fluorilettea alettiin antaa ekojen hampaiden puhjettua 1 tabletti päivässä. Purkki kestää noin 1,5 vuoden ikään, jolloin siirrytään hammastahnaan. Kahden vuoden iässä täällä uusi tarkastus, katsotaan bakteerien määrä sylkitestillä. Näin mulle kerrottiin.

T. Kalenteri
 
Meillä oli myös ensi käynti 6 kk ikäisenä ja sillon saatiin hammasharja ja ohjeita. Meillä ei tarvi fluoritapletteja käyttää, koska täällä on fluoria lisätty juomaveteen. 1,5v oli testit karieksesta ja saatiin toinen hammasharja. 2,5 seuraava käynti ja noihin tulee kutsu. 6 kk piti itse varata aika, neuvolasta sai muistutuksen ajanvaraukseen.
 
Olipas mielenkiintoista lukea miten käytännöt vaihtelevat eri puolilla Suomea!!!

Espoossa eka käynti oli 6-12 kk:n ikäisenä ja itse sinne piti varata aika. Siellä kurkistettiin suuhun ja annettiin vain suullisia ja kirjallisia ohjeita ja kehoitettiin tulemaan seuraavan kerran n. 3 vuoden iässä ellei sitä ennen mitään erikoista ilmene.

Tutista ja tuttipullosta kehoitettiin luopumaan 1,5-vuoden iässä. Fluorihammastahnan käytön aloittamista suositeltiin heti kun poskihampaat ovat puhjenneet.

Siinäpä ne tärkeimmät.
 
duuri
Meillä oli 1vee tarkistus, jossa tyttö ei kuulemma ollut avannut suutaan juuri ollenkaan (isi vei). Aloitettiin harjaus jo joskus 7-8kk ikäisenä ja tahna tuli mukaan 1v3kk paikkeilla. Joka ilta tahnan kanssa harjataan, aamuisin ei juurikaan, täytyy ottaa se rutiineihin kyllä tässä lähiaikoina. Jugurtin tai makean jälkeen annan ksylitolipastillin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 14:59 Kauris 71 kirjoitti:
Olipas mielenkiintoista lukea miten käytännöt vaihtelevat eri puolilla Suomea!!!

Espoossa eka käynti oli 6-12 kk:n ikäisenä ja itse sinne piti varata aika. Siellä kurkistettiin suuhun ja annettiin vain suullisia ja kirjallisia ohjeita ja kehoitettiin tulemaan seuraavan kerran n. 3 vuoden iässä ellei sitä ennen mitään erikoista ilmene.

Tutista ja tuttipullosta kehoitettiin luopumaan 1,5-vuoden iässä. Fluorihammastahnan käytön aloittamista suositeltiin heti kun poskihampaat ovat puhjenneet.

Siinäpä ne tärkeimmät.
Vantaalla aikalailla samoin. Tosin me muutettiin just siinä 6-12kk välillä Espoosta, joten meni sit muuton jälkeen ja yksvuotispäivän jälkee eka tarkastus. Ja ite tosiaan ajan varasin. Kolmen-neljän vanhana seuraava käynti jos ei aiemmin ilmene tarvetta.

Fluoritabletteja suositeltiin meillä alottamaan poskihampaiden puhjettua ja ksylitolipastilleja tai purkkaa joka ruokailun jälkeen heti alotettiin. Hammastahnalla ei kuulemma niin kiirettä jos muuten pesee hyvin hampaat.
 

Yhteistyössä