hampaiden pesu tuskaa!!

Hei!

Meillä 1v. poika ja hampaiden pesu on yhtä karjumista :( miten ootte menetellyt, ootteko jättäny pois vai pessy ihan vaikka huutaakin? mä aattelin nyt antaa vaan ite pestä ( että itte harjalla "harjaa" ) kun neuvolasta niin ehdottivat. Pelkään että oon aiheuttanut kammon kun oon pessy vaikka on huutanut. pelkään vaan pienten hampaiden puolesta:(

Kertokaa kokemuksia!!
 
:( voi voi.. Aika ikävä tilanne. Pitäishän ne helmet puhtaiksi saada.

Esikoinen pisti aikoinaan hanttiin hampaitten pesua enemmän tai vähemmän, ja siitä huolimatta hampaat pestiin. Jossain vaiheessa sitten helpotti. en kuitenkaan usko että hampaiden pesulla hirmusia traumoja voi saada aikaseksi! :D
Entä ootko kokeillu hammastahnaa? Niin vähän että makua tulis? Jos sitten kelpais =)
 
Amaryllis
Sellasta se joskus on, meillä kakkonen suorastaan inhosi hampaiden pesua. Silti ne pestiin ainakin iltaisin, koska pakkohan se on. Välillä sujui paremmin ja välillä huonommin, välillä tyttö vieläkin temppuilee vaikka on jo 3,5-vuotta. Sen verran voin kuitenkin lohduttaa, että ihan ehjät hampaat on vaikka peseminen on varmaan ollut suurimmaksi osaksi vähän sinne päin.

Kokeile erimakuisia hammastahnoja, pidä kotona paria eri makua ja anna lapsen itse valita mitä haluaa, anna lapsen itse valita kaupasta mieleisensä hammasharja vaikka kahdesta eri vaihtoehdosta, palkitse hyvinmenneestä pesusta esim. xylitolpastillilla (tai jollain muulla kivalla), yritä kiinnittää lapsen huomio johonkin muuhun pesun ajaksi: höpöttele vaikka loruja tai laula jotain kivaa laulua, peskää koko perhe hampaat yhdessä ehkä se ei sitten ole niin tylsää hommaa...
 
Mää en olis ollenkaan huolissani kun lapsi vasta 1-vuotias. Ei ne hampaat mätäne vaikkei niitä nyt niin hyvin harjata vielä tuossa iässä. Eikös se ole tuossa iässä vielä sellaista harjoittelua...ehtii vielä oppia moneen kertaan :D Ei muuta kuin lapselle harja käteen ja ite "harjaamaan"...ei väkisin. Meillä poika 11kk ja on 7kk ikäisestä "harjannut...eli pureskellut :D itse"
 
Meillä oli alusta asti yhtä tuskaa ei onnistunut hyvällä, joten ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pakolla. Poika on todella voimakastahtoinen kokeilimme hyvällä reilu 1 vuotiaaksi mutta kun tilanne ei helpottanut otimme pakon käyttöön. Poika huitoi ja rimpuili niin paljon että lapsi lattialle selälleen ja eikun harjaamaan, ettei olisi ollut kamalan pitkä tuskainen sessio hoidettiin harjaus nopeasti. Niin oli sinnikäs poika että luovutti vasta hiukan yli kaksi vuotiaana, ja nykyään ei edes halua jättää pesua väliin vaikka olisi kuinka väsynyt. Ei siitä kammoa jäänyt, poika ei edes muista kuinka tuskaisaa aikaa sen suhteen on ollut. Nyt viisivuotias ja hampaat kunnossa.
Hammashoitajalle tunnustin julmat keinoni 3-vuotis tarkastuksessa ja meinasi että oli ainoa oikea ratkaisu, kun kerran oli niin tiukkaa pesu.
Tuttavan nelivuotiaan positiivinen kariestesti säikäytti, mummonmehut (sokeroidut) eivät välttämättä niin hyviä olekaan, varsinkaan jos hampaidenpesu ei onnistu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:10 vieras kirjoitti:
Meillä oli alusta asti yhtä tuskaa ei onnistunut hyvällä, joten ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin pakolla. Poika on todella voimakastahtoinen kokeilimme hyvällä reilu 1 vuotiaaksi mutta kun tilanne ei helpottanut otimme pakon käyttöön. Poika huitoi ja rimpuili niin paljon että lapsi lattialle selälleen ja eikun harjaamaan, ettei olisi ollut kamalan pitkä tuskainen sessio hoidettiin harjaus nopeasti. Niin oli sinnikäs poika että luovutti vasta hiukan yli kaksi vuotiaana, ja nykyään ei edes halua jättää pesua väliin vaikka olisi kuinka väsynyt. Ei siitä kammoa jäänyt, poika ei edes muista kuinka tuskaisaa aikaa sen suhteen on ollut. Nyt viisivuotias ja hampaat kunnossa.
Hammashoitajalle tunnustin julmat keinoni 3-vuotis tarkastuksessa ja meinasi että oli ainoa oikea ratkaisu, kun kerran oli niin tiukkaa pesu.
Tuttavan nelivuotiaan positiivinen kariestesti säikäytti, mummonmehut (sokeroidut) eivät välttämättä niin hyviä olekaan, varsinkaan jos hampaidenpesu ei onnistu.
Annoitko pojan koskaan pestä itse...tai eihän ne vielä silloin osaa pestä kun hampaita tulee, mutta pureskella harjaa? Meillä tosiaan ollaan tehty niin että annettu vaan pojalle heti harja käten ja sanottu että pestään hampit ja tehdään niin edelleen ja joka ilta oikein haluaa harjata :) Sitten kun vähän kasvaa ja tulee hampaita lisää niin äiti pesee eka ja sitten poika :)
 
jos antaisi lapselle sellaisen täysxylitoli pastillin lapselle suuhun vielä illalla. meidän neuvolan täti suositteli otettavan niitä aina yhden ruan jälkeen ja sanoi, että ovat tosi hyviä saattavat jopa pysäyttää alkavan reiän. Ei varmaan kannata väkisin harjata, uskon että se harjaaminen alkaa taas kiinnostaa ennemmän kun tuo vaihe menee ohi.
 
Meillä harjattiin väkisin hoitopöydällä ja vauva karjui. Sitten rupesin miettimään, että eihän tuo ikinä tule muuttumaan, kun pikkuinen selvästi inhosi/pelkäsi harjaa ja nipisti suun samantien kiinni, kun näki harjan.

Mä ratkaisin asian sillä, että istuttiin sitten yhdessä vessanpöntöllä ja pidin harjaa niin kauan vauvan edessä, että suostui ottamaan suuhun. En yrittänyt salavihkaisesti tunkea sitä enkä sillä kertaa "maistamisen" jälkeen harjannut. Ei siihen mennyt kuin puoli tuntia. Pari iltaa meni vain "maistellessa" ja sen jälkeen kun kokeilin harjaamista niin ei enää tapellut. Eikä tappele vieläkään.

Poika oli kyllä silloin vasta 6 kk, mutta sun kannattaa ainakin kokeilla tota "taktiikkaa", kärsivällisyyttä ja vapaaehtoisuutta.
 
Meillä vasta ekat hampaat puhkesivat 9 kk iässä. 6 kk lähtien poika on tutustunut omaan harjaansa ja nyt piti hankkia toinen koska ei anna äidin pestä omalla harjallaan =) Ei oikein antaisi äidin pestäkään mutta toistaiseksi on onnistunut "kutikuti"-leikillä. Luulisin että isommalla voisi auttaa juuri tuo hammastahna ja valinnan "vapaus".
 
triplamama
totta kai hampaat täytyy pestä, vaikka sitten huudon kanssa.
eikä sua varmaan yhtään lohduta se, että siitä asiasta joutuu lasta patistamaan aika vanhaksi...murrosiässäkään se ei vain muka ole rutiini, vaikka on on ollut sitä 6kk iästä asti...on välillä noi lapset niinku koiria...he hee..

 
meitsi
Meillä vauva 8 kk ja hampaiden pesu tapahtuu niin, että tyttö istuu minun sylissä hammasharjalla leikkien ja minä pesen esimerkkinä omia hampaitani. Hänellä kyllä kiinnostaa minun harjani välillä paljon enemmän kuin omansa :D Toisinaan antaa minun pestä hampaitaan, mutta vain hetken.

Hammaslääkärissä käydessämme antoivat ohjeeksi, että sitten on tärkeää hampaiden puhdistus, kun poskihampaita tulee (lasten hammastahna tulee tässä vaiheessa kuvioihin). Juota lapsellesi aina vettä syönnin jälkeen.

 

Yhteistyössä