hampaiden pesu

  • Viestiketjun aloittaja migrantti
  • Ensimmäinen viesti
migrantti
Meillä tyttö 1v 3 kk. Huomasin juuri että hampaat eivät ole ien rajasta kovin kauniin väriset... Miten ihmeessä saatte hampaat pestyä?
Tyttö antoi pienempänä pestä, mutta kun kulmahampaita teki kaikkia neljää kerralla niin ei antanut enää laittaa harjaa suuhun. Suussa on jo jonkin aikaa ollut 16 hammasta ja hän haluaa pestä itse. Pesu ei ole ihan niin tehokasta että hampaat kunnolla puhdistuisi.
Vinkkejä?
 
well
meillä on naurettu ja leikitty ja pelleilty minkä keritty ja silti toi hampaiden pesu on taistelua. meillä joudutaan pesemään väkisin. loppujen lopuksi. poika huutaa ja minä pesen. tai sit isi pesee ja poika huutaa.
kysyin hammaslääkäriltä et mitä minä teen et saan hänet suosiolla pesemään, ei hänellläkään ollut enempi konsteja mitä oltiin kokeiltu. sanoi vaan et ne on sit vaan pestävä väkisin koska ei niitä voi pesemättäkään jättää. sanoin et kai poika sit jotkut traumat väkisin pesemisestä. totesi vaan et tuskinpa ja kyl hän isompana ymmätää miksi ne on pestävä.
ja ei ole mitään järkeä kuluttaa aikaa tuntia houkuttelemiseen ja harjan veto sillon tällöin ja antaa lapsen tehdä siitä jokin valtapeli.
 
Mä kehun kovasti silloin kun suu aukeaa hyvin ja tytön mielestä on hauska sanoa "aa", kuten on opeteltu. Sit samalla lauletaan ja juttelen niitä näitä. Vähä kerrallaan edetään ja jos suu menee kokonaan kiinni, pestään välillä vieressä olevan nallen hampaat ja taas suu aukeaa paremmin.
Niin ja pesen hampaat vasta meidän parisängyllä maaten ennen iltasatua. Hammaslääkäri sanoi, että kun harjan vain kastaa tahnaan, voi tahnan jättää hampaisiin yöksi eli ei tarvi huuhdella.
 
Meillä on sama ongelma! :whistle: Huomasin just tänään että pojan 1v5kk hampaat ei oo enää niin valkoiset :\| Ja olen kyllä yrittänyt pestä niitä hampaita.. :ashamed: se vaan menee aina tappeluksi... :/ Siispä aattelin ostaa lasten hammastahnaa jos siitä ois vähän apua.. toivottavasti ainakin.. eikös ne oo aika hyvän makuisiakin?? =)
 
Liz81
Tiistaina kävin 1,5v tytöni kanssa hammaslääkärissä ja suosittelivat lasten hammastahnaa. Meillä ollutkin käytössä jo kolmisen kuukautta. Hyvin pieni nokare vain sitä tahnaa. Meillä tyttö antaa pestä vaihtelevasti. Mut yleensä antaa pestä ku sanoo aaa ja sit suu aukeaa ja pesee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 13:28 Liz81 kirjoitti:
Tiistaina kävin 1,5v tytöni kanssa hammaslääkärissä ja suosittelivat lasten hammastahnaa. Meillä ollutkin käytössä jo kolmisen kuukautta. Hyvin pieni nokare vain sitä tahnaa. Meillä tyttö antaa pestä vaihtelevasti. Mut yleensä antaa pestä ku sanoo aaa ja sit suu aukeaa ja pesee.
Meillä poika antoi tasan pestä hampaita niin kauan kun pestiin pelkällä vedellä. Kun poskihampaat puhkesivat, aloimme käyttää lasten hammastahnoja, hampaita ei enää saa pestyä millään kun ei tykkää tahnojen mausta.. Ollaan kokeiltu useampia merkkejä eikä mikään kelpaa ja nyt ei suostu ottaa hammasharjaa vapaaehtoisesti suuhunsa ollenkaan eli tapellen pestään, itkun, huudon ja kiukun kera..
 
Tyttö alle 2 vuotta
Noin vuosi ollaan jo tehty niin, että kun iltavaippaa vielä vaan laitetaan hoitopöydällä yöksi, niin samalla tyttö harjaa itse hampaitaan ja on tykännyt Muumi-hammastahnasta tosi paljon ! Mutta kohta onkin eri juttu, kun ei enää käytetä hoitopöytää vaan laitetaan vaippa ilman sitä, en tiedä sitten miten se hampaiden harjaus onnistuu seisoen tai sylissä.. No sen näkee sitten ! :D
 

Yhteistyössä