Hampaiden pesu

Saako joku OIKEESTI pestyä hampaat n. vuoden ikäiseltä? Ja millä ihmeen keinolla? Meillä ei onnistu, ei sitten millään. Ja kaikenlaista koitettu. Minkä ikäiselle voi antaa niitä xylitol pastilleja? Onko niissä sellasia mitkä liukenee suussa eli niihin ei tukehtuisi?
 
no ei tod. :D saa kunnolla pestyä.. mun mielipide onkin, että tässä vaiheessa on tärkeintä se, että niitä hampaita "pestään" ja harjaan tutustutaan osana muita rutiineja.. mä annan pojan itse (1-vee) pitää harjasta kiinni ja samalla itse liikutan harjaa suussa niin että tulee joten kuten hampaat käsiteltyä..

tän toivon johtavan siihen, että joku kaunis aamu(tai ilta) poika ei enää vastustakaan harjausta, vaan antaa mun pestä ne kunnolla..
 
Meillä puolitoistavuotias antaa pestä nykyään loistavasti. Iltapuuron jälkeen mietitään yhdessä onko suussa haisuli, ja siellähän se mellestää joka ilta. Sitten potalle istumaan ja äiti jahtaa haisulia hammasharjalla suussa haisulin yrittäessä kakkia hampaille. Kun haisuli on saatu häädettyä se hyppää vessan pyttyyn. Joskus tyttö jahtaa lopuksi itse vauva-haisulia.

Kauankohan tämä "huijaus" menee läpi.
 
Meillä onnsituu..neiti istuu vesanpytynkanne päällä tärkeenä ja mä pesen hampaat..lpouksi pesee itse..ja jos joku itla ei onnistu..nostan vähän leuasta niin saa harjan sinne ujutettua niin sit onnsituu(tämä yleensä silloin kun ien on arka hampaan puhjetessa!
 
Meillä on aina onnistunu loistavasti, mutta erityisen mielellään neiti on antanu hampaat pestä sen jälkeen, kun alettiin käyttää hammastahnaa. Neitillä on ollu pienestä asti (eli siitä asti kun on kädessä pysynyt) hammasharja, jota on saanu pureskella, en sitten tiiä onko se auttanut asiaa.

Ootteko kokeilleet ostaa kaupasta uuden hammasharjan? Me kun ostettiin uusi harja niin neiti oli todella mielissään, piti saada kantaa se harja kaupasta autoon ja kotiin ja ei meinannu malttaa antaa laittaa sitä hammasmukiin. Ja illalla kun sanottiin, että lähetään peseen hampaat uudella harjalla niin innosta kiljuen juostiin kylppäriin :D
 
Meillä taas ei 1,5v lähde nukkumaan ennenkuin on hampaat pesty. Aina iltapalan jälkeen menee suoraan kylppärin ovelle ja pesulle. Meillä kylläkin suurin innostaja on toi isoveli samaan aikaan pesevät hampaat ja antavat myös aikuisen auttaa että saadaan kunnolla pestyä.
 
Ei anna pestä kunnolla meidän 1 v 10 kk,ei vaikka isot veikat mallittaa.Ei vaikka saa itse oman harjan,omistaa niitä kolmen.Puree harjaansa ja syö hammastahnan nykerön ja laittaa harjan pöydälle ja sanoo kiikki.Sitten minä nappaan syliin ja sanon,etttä äiti pesee vielä vähän.Huutaa ja rimpuilee...Varsinkin karkkipäivinä pesen TOSI KUNNOLLA.Meillä kun sekin on jo kolmannella näin pienenä.Isot kun pitää huolen,että lauantai on karkkipäivä myös pikkasella
 
Meillä tuli pojalle ekat hampaat 4 kk iässä ja siitä asti ollaan jokaikinen ilta pesty hampaat. mitään ongelmia ei ole ollut. Ja ihan vaan pestään hampaat, ei jahdata mitään peikkoja :D Sylissä pidän ja harjaan.
Ja ite kans huolehtii että tulee joka ilta pestyä. Eli kun on nukkumaan menon aika sanoo että hampaat, lukee ja nukkumaan :)
Pojalla ikää ihan kohta 2 vuotta (22.6.)
 
Meillä onnistuu erittäin hienosti nykyään, kun otettiin hammastahna käyttöön. Poika istuu lavuaarin reunalla ja katsoo samalla peilistä pesu touhua. Nyt ikää 1 v 2kk. Tahna otettiin käyttöön 9kk iässä. Vedellä peseminen oli yhtä taistelua.
 
Meillä alettiin harjotella hampaan pesua jo kun ekat hampaat ilmestyi. Neiti sai ihan ite kaivella harjalla ikeniä ja se ilmeisesti tuntu kivalta. =) Nyt me mennään aina aamulla yhdessä vessaan ja mä istun vessan pöntöllä ja tyttö potalla ja molemmat harjaa hampaita. Illalla pesen eka tytön hampaat jonka jälkeen saa sitten pestä itse. Paljon vaan kehuja kuinka hienosti onnistuu. Hampaan pesun jälkeen katsotaan yhdessä peilistä kuinka puhtaaksi hampaat tuli. :D

Nii ja meilläkin tyttö innostui vielä lisää tosta hommasta just ton tahnan avulla.
 
tuossa vuoden ikäisenä. Muutama viikko meni ettei antanut pestä ollenkaan. Oltiin sitten pesemättä ja annoin fluoritabletteja. Sitten pikkuhiljaa aloin vaan pesemään eli aina kun sain vähänkin harjaa suuhun niin kauhea tuuletus päälle =) Siitä se sitten pikkuhiljaa alkoi taas onnistumaan ja nyt sujuu loistavasti. Poika 1 v 4 kk.
 
tuossa vuoden ikäisenä. Muutama viikko meni ettei antanut pestä ollenkaan. Oltiin sitten pesemättä ja annoin fluoritabletteja. Sitten pikkuhiljaa aloin vaan pesemään eli aina kun sain vähänkin harjaa suuhun niin kauhea tuuletus päälle =) Siitä se sitten pikkuhiljaa alkoi taas onnistumaan ja nyt sujuu loistavasti. Poika 1 v 4 kk.
 

Yhteistyössä