Hampaiden pesusta

Tästä aiheesta on kyllä kirjoiteltu aiemminkin, mutta en viitsi alkaa etsimään. Siksipä uusi aloitus!
Eli ongelmana on 1 v 1 kk ikäisen pojan hampaiden peseminen. Poika ei anna pestä hampaitaan- jos harjan saan suuhun niin poika puree sitä niin ettei harjaa saa liikuteltua. Olen yrittänyt eri keinoja mm.

- houkutella kertomalla, että mummi ja pappakin pesevät hampaansa aamuin illoin
- poika pesee minun hampaitani ja minä hänen
- katsotaan peilistä kun harjataan
- poika "pesee itse" ja minä ohjailen (lue: kuvittelee pesevänsä)
- kertomalla hammaspeikoista

Mikään näistä ei onnistu- pojalla oli 1,5 vuotis hammaslääkärissä hammaskiveä ja siksipä hampaiden harjaaminen olisi erittäin tärkeää.
Vastustamisesta huolimatta pesen hampaat aamuin illoin, mutta se on tehtävä väkisin, kamalan huudon kera- se tuntuu itsestänikin pahalta, mutta on ainoa keino saada hampaat jotenkuten pestyä!

Mitä te muut olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Jätättekö pesemättä vai pesettekö väkisin? Jääkö lapselle kammo hampaidenpesua kohtaan kun pesee väkisin!? Pitääkö vain odottaa koska ne hampaat saa pestä suosiolla? Meillä ei olisi pesty hampaita kohta pariin kuukauteen, jos pojan mielen mukaan tehtäisiin...

Apuja kaivataan, kiitos!
 
Meillä jouduttiin välillä pesemään hampaat hirveän huudon ja itkun kanssa,mutta sinnikkäästi pesin vaan...(kamala äiti)
Nyt on tilanne helpottanut.Konsteja on esim. leikitään hammaslääkäriä,kerron,että hammaslääkäritäti tulee surulliseksi,jos hampaat on huonosti hoidettu,välillä jahdataan hammaspeikkojen kakkaa :D ja joskus etsitään suusta isin kadonneita työkaluja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 19:20 muumimamma75 kirjoitti:
Tästä aiheesta on kyllä kirjoiteltu aiemminkin, mutta en viitsi alkaa etsimään. Siksipä uusi aloitus!
Eli ongelmana on 1 v 1 kk ikäisen pojan hampaiden peseminen. Poika ei anna pestä hampaitaan- jos harjan saan suuhun niin poika puree sitä niin ettei harjaa saa liikuteltua. Olen yrittänyt eri keinoja mm.

- houkutella kertomalla, että mummi ja pappakin pesevät hampaansa aamuin illoin
- poika pesee minun hampaitani ja minä hänen
- katsotaan peilistä kun harjataan
- poika "pesee itse" ja minä ohjailen (lue: kuvittelee pesevänsä)
- kertomalla hammaspeikoista

Mikään näistä ei onnistu- pojalla oli 1,5 vuotis hammaslääkärissä hammaskiveä ja siksipä hampaiden harjaaminen olisi erittäin tärkeää.
Vastustamisesta huolimatta pesen hampaat aamuin illoin, mutta se on tehtävä väkisin, kamalan huudon kera- se tuntuu itsestänikin pahalta, mutta on ainoa keino saada hampaat jotenkuten pestyä!

Mitä te muut olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Jätättekö pesemättä vai pesettekö väkisin? Jääkö lapselle kammo hampaidenpesua kohtaan kun pesee väkisin!? Pitääkö vain odottaa koska ne hampaat saa pestä suosiolla? Meillä ei olisi pesty hampaita kohta pariin kuukauteen, jos pojan mielen mukaan tehtäisiin...

Apuja kaivataan, kiitos!
Minkäs ikäinen poitsu teillä siis on... Kun alussa sanoit, että 1,1v... ja sitten että 1,5 v. hammaslääkärissä oli hammaskiveä?
 
meillä on tytön hampaat pesty joka ilta vaihtelevalla menestyksellä.välillä kamalaa huutoa ja välillä menee leikin varjolla.tyttö siis 1v8kk.
aamuisin yleensä saa itse leikkiä harjalla mutta illalla pesen ensikis minä ja sit saa leikkiä harjalla jos haluaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 23:19 Villionniina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 19:20 muumimamma75 kirjoitti:
Tästä aiheesta on kyllä kirjoiteltu aiemminkin, mutta en viitsi alkaa etsimään. Siksipä uusi aloitus!
Eli ongelmana on 1 v 1 kk ikäisen pojan hampaiden peseminen. Poika ei anna pestä hampaitaan- jos harjan saan suuhun niin poika puree sitä niin ettei harjaa saa liikuteltua. Olen yrittänyt eri keinoja mm.

- houkutella kertomalla, että mummi ja pappakin pesevät hampaansa aamuin illoin
- poika pesee minun hampaitani ja minä hänen
- katsotaan peilistä kun harjataan
- poika "pesee itse" ja minä ohjailen (lue: kuvittelee pesevänsä)
- kertomalla hammaspeikoista

Mikään näistä ei onnistu- pojalla oli 1,5 vuotis hammaslääkärissä hammaskiveä ja siksipä hampaiden harjaaminen olisi erittäin tärkeää.
Vastustamisesta huolimatta pesen hampaat aamuin illoin, mutta se on tehtävä väkisin, kamalan huudon kera- se tuntuu itsestänikin pahalta, mutta on ainoa keino saada hampaat jotenkuten pestyä!

Mitä te muut olette tehneet vastaavassa tilanteessa? Jätättekö pesemättä vai pesettekö väkisin? Jääkö lapselle kammo hampaidenpesua kohtaan kun pesee väkisin!? Pitääkö vain odottaa koska ne hampaat saa pestä suosiolla? Meillä ei olisi pesty hampaita kohta pariin kuukauteen, jos pojan mielen mukaan tehtäisiin...

Apuja kaivataan, kiitos!
Minkäs ikäinen poitsu teillä siis on... Kun alussa sanoit, että 1,1v... ja sitten että 1,5 v. hammaslääkärissä oli hammaskiveä?
Ohops- alkuperäisestä tekstistä on jäänyt puuttumaan yksi numero pojan iästä- eli ikää pojalla nyt 1 v 11 kk
 
Meillä ei ole pesty väkisin hampaita. Alkuun tyttö (1,4v) puri harjaa, eikä siitä "harjaamista" ollut mitään hyötyä. Nyt ajattelin kaivaa harjan uudestaan esiin, saattais ehkä onnistua paremmin koska seuraa hyvin kiinnostuneena kun itse pesen hampaita.
 
Meillä on pesty kamalan huudon kera. Tai siis yritetty pestä. Ensin alkoi suostua siihen, että alahampaita harjataan, nyt pikkuhiljaa on saanut koskea ylähampaisiinkin, edes hetken. Asiaa auttoi paljon se, kun hammastahnatuubissa on pupujen kuvia, niin tyttö nykyään itse marssii hakemaan hammasharjaa ja -tuubia, kun kysyy, että missäs ne puput odottaa? Ja sitten puput katsovat, kun harjataan. Eli vieläkään ei ihan kunnolla anna harjata, mutta huuto on lakannut kokonaan. Pikkuhiljaa...
 
Meillä jo vähän vanhempi lapsi, reiska 3,5 v, mutta silti hampaiden pesussa ollut ongelmia. Hampulääkärissä käytiin tossa yks päivä, ja siellä se täti neuvoi että illalla täytyy hampaat laittaa nukkumaan harjaamalla ne (sit tehää sellasta kuorsaus-ääntä ja kuunnellaa ku ne alkaa kuorsaamaan) ja aamulla ne hampaat täytyy sitten vastaavasti herättää harjaamalla ne. Ihan hyvin toiminut meillä. Ja illalla laitetaan nukkumaan tavallisella harjalla ja aamulla herätellää kovaäänisellä ja tärisevällä sähköharjalla..
 
hukkakauraa
Väkisin pestään ja vieläpä molemmilta lapsilta. Totta kai! Hampaat kuuluu harjata päivittäin. Nämä on niitä juttuja joita lapset ei päätä, vaan ne pestään tahtoi lapsi tai ei.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2006 klo 21:02 ppy kirjoitti:
Oliko näin, että vuoden ikäiseltä pitäisi alkaa harjata hampaita lasten hammastahnalla?
Meille sanottiin hammashoitolassa, että tahna käyttöön sitten kun eka poskihammas puhkeaa. Meillä toistaiseksi vesipesu harjalla, viisi hammasta vähän yli vuoden ikäisellä.
 
Meillä on kaksi hammasharjaa toinen on lapsen omassa kädessä ja toisella pesee aikuinen. Hommaan tuli lisä intoa kun aloitettiin lasten tahnan käyttö, meillä ainakin poika tykkää selvästikin siitä. Nyt kun on tyhjäksi puristettu tuubi vielä toisessa kädessä saa rauhassa pestä hampaat.
 
Ap täällä taas- eilen illalla ja tänä aamuna sain pojan hampaat, ihme kyllä pestyä hyvin. Keksin, että metsästämme suusta hammaspeikkoa. Olin näkevinäni suussa hammaspeikon ja sanoin, että "tuolla taisi vilahtaa hammaspeikko, pestäänpä se pois". Poika antoi harjata ja kun olin saanut kohdan harjattua, sanoin: "nyt hammapeikko lähti karkuun, se juoksee tuossa etuhampaissa"....Näin saimme pikkuhiljaa siirryttyä pidemmälle ja pidemmälle ja hampaat tuli pestyä.
Lopuksi näytin pojalle hammasharjaa ja sanoin, että siinä se hammaspeikko on. Yhdessä sitä sitten ihmeteltiin kuinka pieni peikko on, kun sitä ei edes "kunnolla" näe. Lopuksi huuhdeltiin hammaspeikko raanan alla altaaseen! JIPPII!
 
Muumimammuska harmaa
Meillä tällä hetkellä hampaiden pesu tauolla, koska alas pukkaa hampaita ja ikenet alkaa vuotaa verta jos harjalla edes hipaisee. Niin ja karmee huuto päällä kans. On ikenet sen verran kipeet. En viitti alkaa huudattaa ettei sit tuu sitä kammoa hampaiden pesuun, kyllä se touhu taas onnistuu kunhan ne hampit sieltä poksahtaa ikenen läpi =)
 

Yhteistyössä