hankala isäsuhde

Olen 29 ja isäni on 56, ja välimme ovat vaikeat. Isä käyttää alkoholia liikaa, ja hänen käytöksensä on joskus outoa ja häiritsevää minuakin kohtaan. Isä on eronnut äidistäni, ja asunut yksin 10 vuotta ja on sairaseläkkeellä. Arvelen hänen olevan hyvin yksinäinen, ja hän hakee kontaktia ahkerasti minuun, koska olen nykyisin hänen lähin ihmissuhteensa.
Isälläni on epäilty olevan myös persoonallisuushäiriö, ja hän voi olla manipuloiva ja häiritsevä. Hän esim. arvostelee ja arvioi ulkonäköäni, vaatteitani jne. Hän myös puhuu aviomiehestäni asiattomasti. Muistan isän käytöksen olleen hankalaa jo kun olin lapsi ja teini, mutta onni onnettomuudessa että varsinaisesti väkivaltainen isä ei ole koskaan ollut. Hän ei ole lyönyt eikä pahoinpidellyt fyysisesti, henkisesti kylläkin. Häiritsevää on myös, että hän saattaa soitella päivittäin ja viestitellä somessa ja tekstiviestein, vain arvostellakseen tai sanoakseen jotain tyhmää. En haluaisi katkaista välejä häneen täysin, mutta välttelen esim. puhelimeen vastaamista jos näen hänen soittavan.
 

Yhteistyössä