Hankala olo

  • Viestiketjun aloittaja rv20
  • Ensimmäinen viesti
rv20
Tähän asti on raskaus sujunut helposti, mutta viimeiset päivät on ollut hankala olo. Maha turpoaa iltaa kohti, ylävatsaa ahdistaa ja tuntuu, että närästys on alkanut. Kohdun sivuille, munasarjojen ja nivusten tietämiin vihloo välillä. Onkohan nämä nyt niitä liitoskipuja ja joko tässä vaiheessa alkaa isomaha vaikeuttaa elämää?

Mistä ihmeestä tunnistaa harjoitussupparin muista vaivoista? Tuntuu, että alavatsa on välillä pinkeä, mutta kuinka harjoitussuppari eroaa normaalista raskausajan vatsan iltaturvotuksesta?

Vauvan liikkeet saavat onneksi unohtamaan välillä kaikki vaivat. Vauva riekkuu jo päivittäin. Tänään huomasin selälleni ollessa, että kohdun oikealle puolelle nousi tennispallon kokoinen selvä kohouma. Laitoin käden sen päälle ja muutamassa sekunnissa se hävisi. Olisiko kyseessä voinut olla vauva, joka tunkee itseään kohdun seinää vasten? Vaiko "toispuoleinen kivuton supistus"?

Perjantaina on onneksi ultra ja lääkäri, mutta kyselen vain teidän muiden kokemuksia raskauden puolivälin olotilasta. Olo ei ole kipeä, välillä vain tosi hankala.
 
Liitoskivuilta kuulostaa.. Voivat kyllä mennä vielä ohikin =) tai sitten ei :/

Harjotussupparin tunnistaa ihan jo pelkästään siitä, että vatsa menee ihan kovaksi, ja mulla ainakin ahistaa henkeä kun supistaa.

Ja se kohouma oli varmasti vauva :heart:
 
Joo ja siitä se vielä hankaloituu =) Anteeksi, en halua masentaa, mutta älä nyt ainakaan huolissaan ole. Ja tuo, mitä epäilit toispuoleiseksi supistukseksi, niin oli varmasti vauva. Supistukset eivät (ainakaan mulla) tunnu sellaisina tennispallomaisina möykkyinä :D Luultavasti se pallo on ollut vauvan käsi/jalka/peppu/pää, jota on "potkinut" tai nostanut kohdun seinämää vasten. Vauva on vielä niin pieni, että mahtuu liikkumaan ja pyörimään tosi paljon masussa, ja paljon hän siellä liikkuukin. Kaikkia liikkeitä ei vielä edes äiti tunne. Mutta voit olla huoleti, jos tunnet vauvasi liikkeet ja vieläpä vilkkaina. Eikä siitäkään tarvitse huolestua, vaikka noilla viikoilla vauvan liikkeitä ei vielä päivittäin tuntuisikaan, hänellä nimittäin on välillä "kasvupäiviä" jolloin on rauhallisempi ja nukkuu enemmän. Vasta viikoilta 28-30 tarvitsee tehdä varsinaista liikeseurantaa, jonka neuvovat sitten neuvolassa (ainakin pitäisi).

Noista harjoitussuppareista, niin kyllä ne erottaa turvotuksesta. Ne eivät ole kipeitä, eikä harjoitussupistuksista ole haittaa ellei niitä tule paljon tai ole kivuliaita. Se on ihan normaalia, että kohtu supistelee, joillain saattaa alkaa jo aiemminkin ne harkkasupparit. Kohtu siis harjoittelee synnytystä varten, mikä on täysin normaalia.

Ja tukala olo on välillä ikävä kylkiäinen, kuten myös närästys, turvotus, suonenveto, yölliset vessareissut jne. Mutta yritä silti nauttia raskaudesta. Lepää mahdollisuuksien mukaan päivälläkin, istu tai mene pitkälleen ja nosta jalat ylös. Juo paljon vettä. Syö "kevyitä" ruokia ja vältä varsinkin illalla niitä, jotka aiheuttavat närästystä. Tarvittaessa voi myös käyttää esim. Rennietä, mutta kannattaa vielä kysyä neuvolasta tai terveydenhoitajalta, mitkä ovat raskaana olevalle sopivia.

Ja muista, että neuvolaan saa AINA soittaa, jos on jotain mieltä askarruttavaa, tai jos neuvola ei ole auki, niin silloin soitat äitiyspolille. Jos yöllä tulee jotain akuuttia niin mä ainakin soitin synnytysosastolle kätilölle. Tyhmiä tai turhia kysymyksiä ei olekaan, sitä varten ne th:t, kätilöt ym. ovat, että saadaan kysyä jos jokin mieltä askarruttaa tai huolestuttaa.

Liitoskipuja voi alkaa olla jo noilla viikoilla, mulla oli aiemminkin jo kovaa kipua nivusissa. Mutta kaikki ei johdu kuulema liitoskivuista, vaan ihan jo se, että kohtu ja vauva kasvavat, sattuu alapäähän. Kohtua kannattelevat kiinnikkeet aiheuttavat myös niitä kipuja jne. Nyt olet niillä viikoilla, että vauva alkaa kasvaa nopeasti ja masu myös kasvaa huimaa vauhtia, joten nuo jomotukset ja kivut kyllä tulevat varmaan lisääntymään vaan. Joten muista LEPO :wave:
 
Sanotaan, että maha menee kovaksi kun supistaa. Joillain se alkaa toiselta puolelta, tulee ikään kuin aaltona, mutta mulla ainakin on sitten jonkun aikaa koko maha ihan kova. Kun kohtu supistelee, masu tuntuu kädellä koittaessa kovalta ja kimmoisalta. Eihän se nyt niin kova ole muuten noilla viikoilla ainakaan... Mutta siis nuo harjoitus supparit on kivuttomia, saattaa tosin sillein vähän kivistää tai tuntua vähän tukalalta, mutta ei satu. Ja niitä tulee yksi silloin tällöin, eivät siis ole säännöllisiä niin kuin sitten synnytystä ennakoivat supparit.
Joillain kai voi nuo kivuttomatkin aiheuttaa muutoksia kohdunsuulla, mutta silloin niitä täytyy sitten varmaan olla usein.
 
jättiläinen
On hankala olo rv 19.

Olen pötkötellyt ja ollut sairaslomalla jo kuukauden. En pysty liikkumaan lainkaan. Jos kävelen tai istuskelen, alkaa supistella eli vatsa vetää itsensä kovaksi. Supistuksen tullen jos en mene maate, supistus kovenee ja alkaa muuttua kivuliaaksi.

Elämä on tylsää, ankeaa, suoraan sanottuna p...ä. Makoileminen ottaa ihan hirveästi voimille.

LA vasta lokakuussa, mutta kun on kaksosraskaus.

Lohduttavaa oli lukea Anna-Leena Härkösen "Heikosti positiivinen".

Et ole ainoa, jolla on hankala olo.

 
alkuperäinen kysyjä
Kiitos vastauksistanne. Helpottaa oloa, kun kuulee muiden kokemuksista ja saa vinkkejä. Luulen, että minua ei supistele vielä. Kai minä sen selvästi tuntisin, kun muutkin näyttävät tietävän, miltä harjoitussupistukset tuntuvat. Maha on vain iltaisin pinkeä muista syistä.
 
Joojuu
Kuules noi tennispallon kokoiset kuhmurat on sitä vauvaa :D Eli todennäköisimmin peppu pystyssä... Ainakin täällä päin vauva myllää jatkuvasti noin plus potkii plus sitten supistukset erikseen. :heart:
 
joojuu
Oletko hoikka ja pienikokoinen? Meillä lyhyemmillä ja hoikilla ainakin nämä raskausvaivat voi alkaa aikaisinkin, koska keho rasittuu enemmän. Itsekkin samassa tilanteessa että tukalata on jo esimerkiksi kauppaan lähtö. Mutta kyllä sitä varmaan suurella osalla odottajista alkaa puolessavälin jo hankaluudet, siittä ne vaan pahenee :whistle:
 
alkuperäinen kysyjä
Olen pienikokoinen ja hoikka. Vatsapeitteitä ei ole juuri ollenkaan. Mietin, että sekin saattaa vaikuttaa mahan kireyteen. Välillä ihmettelen, mistä ihoni oikein riittää mahan kasvaessa :LOL: Siksi varmaan tunnen vauvan liikkeetkin niin hyvin päivittäin ja välillä yölläkin heräilen potkimiseen. Vauvan liikkeet tuntuvat edelleen niin suurelle ihmeelle, että kun tunnen potkun, muu maailma häviää ympäriltä ja keskityn vain hymyillen kuuntelemaan vauvan liikkeitä.

Ei minusta taida tulla super-mammaa, joka jaksaa touhottaa laskettuun päivään asti, mutta kerkeäähän sitä myöhemminkin. Täytyy ajatella asia niin, että kerrankin on hyvä syy ottaa rennosti.

Huominen ultra jännittää muuten yllättävän paljon.
 

Yhteistyössä