Haukipudas! Kannattaako sinne muuttaa lapsiperheen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti
"pom"
lähinnä tiedän just virpiniemen kun tätini siellä asuu ja meno on alkanut olemaan aika rauhatonta ja kummallista varsinkin siellä missä on niitä vuokrattavia omakotitaloja paljon! ja haukiputaan keskustaankaan en kyllä muuttaisi :/ pikku"kylissä" haukiputaalla vaikuttaisi olevan suht.rauhallista..
 
Puttaalainen
Päivähoito paikat ovat kokoajan täynnä, jos hoitopaikaa tarvitsee voi olla että jouttu lapsen viemään kilometrien päähän hoitoon. Tämä ongelma taitaa olla kaikkialla muuallakin. Bussi yhteydet Ouluun ovat vuosi vuodelta huonontuneet. Asunnot ovat Oulun ja muun maan tasoon nähden edukkaat, siinä syy miksi me tänne muutimme. Terveyskeskuspalvelut toimivat ihan samanlain kuin muallakin, jonottaa saa mutta pienen lapsen kanssa pääsee hiukan helpommin hoitoon. Me asumme kirkonkylällä ja en ole mitään levottomuutta havainnut.
 
..
itse muuttamassa lasten kanssa kuukauden päästä eräälle sivukylälle, se ainakin tuntuu rauhalliselta paikalta. ennenkin asunut toisella "sivukylällä" ja hyvä paikka oli. keskustaan en haluaisi.
 
Ilman muuta kannattaa muuttaa Haukiputaalle. Tosin nyt kun Oulun kanssa mennään kimppaan niin jotkut asiat varmaankin muuttuvat, mutta kyllähän tämä pääpiirteissään on silti loistava paikka asua. Jos nyt joku paikka pitäis löytää, minne en itse täällä en haluaisi, niin kyllä sanoisin, että tuonne Martinniemeen en välittäisi mennä (en ainakaan siihen kerrostaloalueen lähistölle).

En tiedä, että miksi edellinen kirjoittaja Virpiniemeä moitti, sillä omasta mielestäni on varsin miellyttävä paikka. Itse asun tässä aika keskustan lähistöllä olevalla uudehkolla omakotitaloalueella. Nyt kun Virpiniemeen rakennettiin tästä tuo uusi tiekin, niin saa kyllä komeampaa kulkuväylää etsiä ja matkatkin ovat varsin mukiinmenevän mittaisia.

Jos olette tosiaan tännepoäin muuttamassa, niin laitahan viestiä ensin, että mistäpäin sitä kämppää on löytymässä niin voimme sitten parhaamme mukaan kertoa omia mielipiteitämme :)

Mutta jos nyt tuohon perheasiaan, niin meillä on perheessä kaksi lasta, 5- ja 3-vuotiaat. Päivähoidossa olevat molemmat. Meillä kävi lisäksi niin, että nuoremmalla tuli päiväkodissa jatkuvaa korvatulehdusta niin saimme varsin kivuttomasti vaihdettua (lääkärin suosituksen perusteella tietysti) perhepäivähoitoon. Lisäksi perhpäivähoitajan ollessa ylityövapailla/sairaana tms. on korvaava päivähoito todella hyvin mielstämme järjestetty. Tekemistä lapsiperheille löytyy toki siinä mielessä, että täällähän on paljon leikkipuitoja, joissa voi lasten kanssa temmeltää. Lisäksi on hieno mäenlaskupaikka tuossa terveyskeskuksen vieressä ja Virpiniemessähän on aivan valtavan hienot puitteet varsinkin talvella lasten kanssa mäenlasku- ja makkaranpaistopuuhiin. Talvellahan toki on sitten lyhyt matka myös tuohon meren jäälle tahi joen jäälle hommailemaan.

Jos tähän kylän pintaan muuttaa ja on kouluikäisiä lapsia niin tässähän on kaksi isompaa koulua keskustassa, joista toinen ihan uusi (taitaa vetää ~600 oppilasta). Lisäksi uusi lukio on juuri rakenteilla sekä uusi iso päiväkoti. Lisäksi löytyy monitoimikeskus Jatuli, jossa on kaikenikäisille erilaista urheilutoimintaa ja muutaman vuoden vanha Vesi-Jatuli -uimahalli.

Kylällä lisäksi järjestetään vuosittain kolme tuollaista isompaa ulkoilmatapahtumaa/perhetapahtumaa (kevätpäivät, kesäpäivät, joulunavaus). Näissähän on osanottajia sitten kovastikin ja ainakin itse olen lasten kanssa tykännyt näissä käydä.

Ehkä olen jäävi tästä Haukiputaasta puolesta puhumaan kun ikäni olen täällä asunut, mutta en sitä kyllä peittele ettenkö paikasta pitäisi. Mielestäni tämä sopii loistavasti lapsiperheille.

Jos jotain jäi sanomatta, niin kysele menemään niin vastaillaan.
 
"a p"
Käymme aina yksityisellä, jos tarvetta lääkäriin. Joten nuille TK:n palveluille yks hailee. Omalla autolla kuljetaan, joten bussiyhteyksillekin aivan sama :D Haluamme tontille, jossa tilaa olla ja elää, eli postimerkkitontilla olevat talot jää unoholaan.
Tuota kyllä ihmettelin, että miten on noin edulliset talot sielä ??
 
"a p"
Ilman muuta kannattaa muuttaa Haukiputaalle. Tosin nyt kun Oulun kanssa mennään kimppaan niin jotkut asiat varmaankin muuttuvat, mutta kyllähän tämä pääpiirteissään on silti loistava paikka asua. Jos nyt joku paikka pitäis löytää, minne en itse täällä en haluaisi, niin kyllä sanoisin, että tuonne Martinniemeen en välittäisi mennä (en ainakaan siihen kerrostaloalueen lähistölle).

En tiedä, että miksi edellinen kirjoittaja Virpiniemeä moitti, sillä omasta mielestäni on varsin miellyttävä paikka. Itse asun tässä aika keskustan lähistöllä olevalla uudehkolla omakotitaloalueella. Nyt kun Virpiniemeen rakennettiin tästä tuo uusi tiekin, niin saa kyllä komeampaa kulkuväylää etsiä ja matkatkin ovat varsin mukiinmenevän mittaisia.

Jos olette tosiaan tännepoäin muuttamassa, niin laitahan viestiä ensin, että mistäpäin sitä kämppää on löytymässä niin voimme sitten parhaamme mukaan kertoa omia mielipiteitämme :)

Mutta jos nyt tuohon perheasiaan, niin meillä on perheessä kaksi lasta, 5- ja 3-vuotiaat. Päivähoidossa olevat molemmat. Meillä kävi lisäksi niin, että nuoremmalla tuli päiväkodissa jatkuvaa korvatulehdusta niin saimme varsin kivuttomasti vaihdettua (lääkärin suosituksen perusteella tietysti) perhepäivähoitoon. Lisäksi perhpäivähoitajan ollessa ylityövapailla/sairaana tms. on korvaava päivähoito todella hyvin mielstämme järjestetty. Tekemistä lapsiperheille löytyy toki siinä mielessä, että täällähän on paljon leikkipuitoja, joissa voi lasten kanssa temmeltää. Lisäksi on hieno mäenlaskupaikka tuossa terveyskeskuksen vieressä ja Virpiniemessähän on aivan valtavan hienot puitteet varsinkin talvella lasten kanssa mäenlasku- ja makkaranpaistopuuhiin. Talvellahan toki on sitten lyhyt matka myös tuohon meren jäälle tahi joen jäälle hommailemaan.

Jos tähän kylän pintaan muuttaa ja on kouluikäisiä lapsia niin tässähän on kaksi isompaa koulua keskustassa, joista toinen ihan uusi (taitaa vetää ~600 oppilasta). Lisäksi uusi lukio on juuri rakenteilla sekä uusi iso päiväkoti. Lisäksi löytyy monitoimikeskus Jatuli, jossa on kaikenikäisille erilaista urheilutoimintaa ja muutaman vuoden vanha Vesi-Jatuli -uimahalli.

Kylällä lisäksi järjestetään vuosittain kolme tuollaista isompaa ulkoilmatapahtumaa/perhetapahtumaa (kevätpäivät, kesäpäivät, joulunavaus). Näissähän on osanottajia sitten kovastikin ja ainakin itse olen lasten kanssa tykännyt näissä käydä.

Ehkä olen jäävi tästä Haukiputaasta puolesta puhumaan kun ikäni olen täällä asunut, mutta en sitä kyllä peittele ettenkö paikasta pitäisi. Mielestäni tämä sopii loistavasti lapsiperheille.

Jos jotain jäi sanomatta, niin kysele menemään niin vastaillaan.
Kiitos vastauksesta :)

Työnperässä ehkä tässä tullaan... tai mietinnässä ainakin on. Itselläni on hyvä koulutus ja täällä nykyisessä asuinpaikassa ei sitä vastaavaa työtä ole. Ja jotenki tuntuu, että menee ihan hukkaan jos tänne jäädään.. Toisaalta kyllä viihdytään nykyisessä asuinpaikassa/-talossa enemmän kuin hyvin, siksi tämä vielä mietityttää.. Entä jos emme viihdykään sielä :/ Olemme aika vaativia tontin, talon ja ympäristön suhteen. Juurikin siksi, kun tämä nykyinen täyttää kaikki vaatimukset :D
 
+ ja -
+ Oulun ja meren läheisyys
+ julkinen liikenne, moottoritie lähellä
+ uimahalli
+ talojen ja tonttien edullisuus
+ kylät, joissa vielä kyläfiilistä lähellä
+ kaikki peruspalvelut löytyy, monista kylistäkin ja keskustasta sitten ainakin

- päiväködit ymmärtääkseni aika täynnä
- Ouluun liittyminen, kaikkia muutoksia ei vielä tiedä
 
"a p"
+ Oulun ja meren läheisyys
+ julkinen liikenne, moottoritie lähellä
+ uimahalli
+ talojen ja tonttien edullisuus
+ kylät, joissa vielä kyläfiilistä lähellä
+ kaikki peruspalvelut löytyy, monista kylistäkin ja keskustasta sitten ainakin

- päiväködit ymmärtääkseni aika täynnä
- Ouluun liittyminen, kaikkia muutoksia ei vielä tiedä
Mitä muutoksia ois tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa? Siis tuossa kun yhdistyy Ouluun.
 
..
[QUOTE="a p";24898664]Itseasiassa olen asunu Haukiputaalla kun oon ollu jotani 1-v :D Mutta ei mitään muistikuvaa mistään.[/QUOTE]

no siis sehän on ihan kiva paikka, palveluita löytyy kylältä, ulkoilu- ja harrastusmahdollisuudet on hyvät. miinukseksi itse sanoisin teiden huonon kunnon. esimerkiksi rullaluistelusta siellä ei kannata haaveilla. ihmisiä siellä asuu kohtalaisen paljon, että "kaikki tuntee kaikki" ilmiöön en ole törmännyt. onhan siellä levottomuuksia toisinaan, kuten puukotuksia ja ammuskeluita tapahtunut kylällä, vaan missäpä ei ois?! santaholma on kuulemma kans huonoa seutua, siellä on se uus koulu ja paljon rivitaloja... omakotialueet on varmasti ihan hyviä paikkoja olla ja elää :)
 
+ ja -
[QUOTE="a p";24898693]Mitä muutoksia ois tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa? Siis tuossa kun yhdistyy Ouluun.[/QUOTE]

Eipä ne päättäjätkään vielä tiedä kaikkia muutoksia. Mutta ainakin lupa-asiat hidastuvat ja todennäköisesti muutenkin byrokratiaa alkaa näkyä aiempaa enemmän. Pienessä kunnassa on tähän asti mennyt mm. kaikki rakentamiseen liittyvä helposti ja vaivattomasti. Mutta kyllä niitä positiivisiakin muutoksia varmaan tulee. Haukipudashan ei ole maksanut kuntalisää, mitä Oulussa ainakin vielä, ennen yhdistymistä maksetaan.
 
[QUOTE="a p";24898561]Käymme aina yksityisellä, jos tarvetta lääkäriin. Joten nuille TK:n palveluille yks hailee. Omalla autolla kuljetaan, joten bussiyhteyksillekin aivan sama :D Haluamme tontille, jossa tilaa olla ja elää, eli postimerkkitontilla olevat talot jää unoholaan.
Tuota kyllä ihmettelin, että miten on noin edulliset talot sielä ??[/QUOTE]

Me käymme myös yksityisellä ja tässä ihan keskustassa onkin yksityinen lääkärikeskus. Erittäin hyvää palvelua olemme tuolta saaneet ja esimerkiksi sitten nämä korvien putkitukset, kitarisanpoisto, yms tehtiin yksityisessä sairaalassa Oulussa. Bussilla en ole itse kulkenut sitten nuoruusvuosien, joten siitäkään vaikea mitään sanoa. Kovastihan meinaavat, että hinnat olisivat nyt Ouluun liittymisen myötä rajusti laskemassa (samapa tuo).

Kylän palveluista jäi vielä sanomatta, että näin pikaisesti sanottuna tässä keskustassa on ainakin K-Market, S-Market, Valintatalo, Lidl, Säästökuoppa, apteekki, alko, muutama vaateliike, kenkäkauppa, muutama pizzeria, kolme ravintolaa, huoltoasemia, optikkoja, lastentarvikeliike, atk-liike, kodinkonekauppa, autohuoltamoita, autotarvikeliike, kela, työkkäri, grillejä, vakuutusliikkeitä, autokouluja, mainostoimistoja, kukkakauppoja, valokuvausliike, eläintarvikekauppa, luontaistuotekauppoja, jne jne. Lähestulkoon kaikki tarvitsemani palvelut löydän tästä ihan ihan vierestä tai Haukiputaalta ylipäänsä. Harvoin on täytynyt Ouluun jotain lähteä hakemaan (ymmärrän toki, että joillain on sellaiset tarpeet, että Oulussa joutuu joka päivä käymään, mutta näin meidän jokapäiväiset tarpeet saadaan täällä hoideltua).

Tuosta Santaholmasta vielä, että siinä on sellainen rivitalokeskittymä, joka on tosiaan kans käsittääkseni aika rauhatonta, mutta Santaholman omakotitalolalueet ovat sitten taas rauhallisia ja pääsääntöisesti lapsiperhevoittoisia.
 

Yhteistyössä