Hautajaisissa pienten lasten kanssa

Huomenna mennään saattamaan miehen vaaria viimeiselle matkalle. Meillä on noi 4v, 2v ja 3kk mukana. Ensin ajattelin, että jos mä en menis ollenkaa, mut sitten mietin, että höh: lapset oli iso-vaarille niin tärkeitä, että tottakai heidän kuuluu olla häntä saattamassa! Eikä paikalla ole ketään, joka pienistä inahduksista ottaisi herneitä nenään; jos isompi säätö syntyy, niin lähden sitten kirkosta pois.

Kertokaas, että miten teillä on sujunut, jos ootte ollu pienten kanssa hautajaisissa. Ja jos jollain on jotain hyviä vinkkejä, niin nekin ovat tervetulleita.

4v:n kanssa asiasta on juteltu, täytyy vielä tänään varmaan siitä puhua. Hän tuossa yks päivä autolla ajellessa kurkki kauheesti taivaalle ja mä sitten ihmettelin, että mitäs kurkit? Kuulemma katseli, näkyisikö iso-vaaria :heart:
 
poitsujen mami
no mä en oo ollu ku 3vko vanha kans ja see nukku kappelis ja haudalla ja siel muistotilaisuudes oli koko ajan jonkun sylyssä menossa et...en voi auttaa!jotai viihdykettä 4v ja 2v ainaki kirkkoo??
 
Jokunen kerta on oltu hautajissa lasten kanssa.Viimeksi oman vaarini.Nuorin oli silloin ihan vauva.2v pojan oli hirveän vaikea käsittää mitä tapahtuu.Kyseli vaan koska papparainen tulee siitä laatikosta pois.
 
no
minä olin reilu yks vuotiaan kanssa hautajaisissa,muut jäivät lasten kanssa kirkosta pois mut meeillä sujui ihan hyvin,varasin mukaan kirjoja ja muita "hiljaisia" leluja ja maissinaksuja,keksiä ym. muistotilaisuudessa sitten oli muitakin lapsia,eikä kukaan katsonu pahalla vaikka ne yhdessä siellä leikki ja vähän piti ääntäki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Harva katsoo hautajaisissa pahalla pienten lasten touhuamisia (jos ei kovaäänistä ). Se tuntuu monia muistuttavan siitä, että elämä jatkuu.
Nimenomaan! Ja jokainen tietää ettei lapsi osaa niin hiljaa olla kuin aikuinen. Eikä pidäkään olla. Riehuminen on tietysti sitten asia erikseen.
 
Oon ollut pari kertaa hautajaisissa pienten kanssa. Viimeksi oli lasten isän hautajaiset ja lapset oli 3 v.. 1.5v. ja 5 viikkoa vanhoja (pilkkunäppäimeni ei toimi..). Lapset eivät olleet haudalla mukana (paitsi pienin jotta pystyin imettämään) koska ajattelin että se olisi ollut liian rankkaa (kaikki vieraat itkivät ja tilanne oli erilainen koska mieheni oli vain 24-vuotias kuollessaan). Ravintolassa hautauksen jälkeen eri ihmiset leikittivät lapsia ja heille selitettiin (vanhimmalle enimmäkseen) miksi olemme siellä. Ei kukaan lasten ääniä pannut pahakseen vaan se oli tervetullutta piristystä tunnelmaan joka muistutti että elämä jatkuu. Ei kukaan odota että pienet lapset istuisivat hautajaisissa hiirenhiljaa ja paikoillaan.
 
kokemusta
Minun lapset oli just tuon ikäisiä kuin ap:lläkin kun oman isäni hautasimme. Ihan hyvin meni. Olin minäkin varannut leluja mukaan muttei niitä tarvittu siellä kappelissa. Vanhin vaan alkoi kysellä että lähdetään jo, mutta jaksoi kuitenkin loppuun asti istua. Se sureminen vaan jäi niin taka-alalle siellä hautajaisissa kun lapsia paimensin koko ajan. Ei ollut tilaa omille tunteille ja itkulle.
 
Mä uskoisin, että tuo 4v osaa olla nätisti kun hänen kanssa siit viel jutellaan. 2v:llekin pitää jutella viel, mut tiedä sit miten hän asian ymmärtää, vai ymmärtääkö.

Kuis kauan noi seremoniat yleensä kestää? Nyt on aika vähän ihmisiä tulossa, eli kukkien laskijoita ei ole paljon. Ei ole myöskään mitään extraa, että joku laulaisi tms.
 
hemuli
Olen ollu hautajaisissa pienten lasten kanssa, sekä useemmissa mis on ollu jonkun muun pieniä lapsia. Hyvin on menny tilaisuus. Se on kuitenki niin lyhyt hetki siellä kappelissa, ettei ihmeempää hermostumista kerkee yleensä tulemaa. Omien kanssa kävin läpi ennalta mitä siellä tapahtuu et pappi puhuun ja jotkut voi itkee ja sitte kävellää sinne haudalle arkun perässä jne. ja et miten pitää olla (hissuksii) ja sama kerrattii vielä ennen lähtöä. Tottakai lasten pitää olla saattamassa tärkeää ihmistä viimeisellä matkalla. Ja se on tärkeetä lastenkin vuoksi et näkee hautajaiset on mun mielipide.
 

Yhteistyössä