Hautajaisista - kukkalaitteen laskemisesta...

Mieheni mummo on nyt siis kuollut ja hautajaiset ovat ensi viikonloppuna. Nyt kaipaisin hiukan apua..

Tänään juttelimme anoppini kanssa ja hän oli sitä mieltä, että laskemme yhteisen kukkalaitteen, siis anoppi, appiukko, kälyni sekä meidän perhe (minä, mieheni ja kaksi pientä lastamme). Ja anoppi määräsi, että kukkalaitetta laskettaessa arkun toiselle puolelle menee anoppi, appiukko, kälyni ja mieheni ja toiselle puolen minä ja kaksi lastamme. Tämä tuntui minusta jotenkin oudolta ja oletin, että me perheenä otamme oman kukkalaitteen ja menemme sitten samaan aikaan appivanhempieni kanssa sen laskemaan.

Eli hiukan galluppia kaipaan, miten muilla on ollut tapana toimia?
 
vieras
No sisarusteni kanssa olemme ottaneet yhteisen vihon ja kyllä me olemme olleet kaikki samalla puolella arkkua ja täällä ainakin ollaan yleensä samalla puolella arkkua järjestään.
 
No arkun oikealle puolelle menee verisukulaiset ja vasemmalle muut. Siis ei teidän tarvitse istua erikseen miehestänne, vaan meette sitten sinne laskemaan samaan aikaan, mutta toiselle puolella. Problemos?
 
Meillä on useinkin ollut yhteinen kukkalaite. Ja voisimme toimia esim. niin, että kukkalaitetta laskemaan menisivät vain anoppi, appiukko ja heidän lapsensa, eli mieheni ja hänen veljensä. Me miniät jäisimme lastemme kanssa penkkiin ja nousisimme siellä seisomaan tuon kukkalaitteen laskun ajaksi.
 
vieras
Jokainen tekee tavallaan, mutta mä en olis suostunut seisomaan toisella puolen arkkua yksin kun mieheni mummo haudattiin, eli minä ja mies perheenä olimme kyllä vierekkäin.
Eikä kukaan niin tarkkoja ohjeita antanutkaan, oli vaan puhe että te laskette seppeleen silloin ja silloin.
 
aa
Joo, kyllä sinne arkulle mennessä KOKO ko. kukkalaitetta laskeva porukka seisoo yhdessä. Jos olisimme menossa mieheni mummon tms. sukulaisen hautajaisiin, niin mies haluaisi myös istua minun ja lasten lähellä siellä kirkonpenkissäkin. Kysy mitä se mies haluaa ja tehkää niin. Vai onko ihan anoppisi pompoteltava tapaus?
 
.
Jos kuitenkin noinkin lähisukulaisesta on kyse niin kyllä kaikki laskemaan kukkalaitetta.... Ja teidän perhe kokonaisuudessaan samalle puolelle. Kaukaisempien kohdalla on yleistä tuo, että noiusee osa penkissä seisomaan.
 
Lila
Mieheni ja minä olemme aina hautajaisissa laskeneet oman kukkalaitteen, ei koskaan anopin ja apen kanssa, puhumattakaan kälyn kanssa. Jospa anoppisi haluaa, että suuria laitteita ei hankita, varsinkaan jos on tuhkaushautauksesta kyse. Upeat kukkalaitteet menevät roskiin heti kappelin ulkopuolella. Mielestäni sinun kuuluu olla samalla puolella miehesi ja lastenne kanssa.
 
Vähän mammanpoika tuo mieheni kyllä on.. Itse sille sanoin, etten aio yksin olla lasten kanssa toisella puolen, niin sanoi vaan, et lakkaa nyt.. Et olis itse tekemässä niin kuin anoppi sanoo, ettei sille vaan tuu paha mieli..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No arkun oikealle puolelle menee verisukulaiset ja vasemmalle muut. Siis ei teidän tarvitse istua erikseen miehestänne, vaan meette sitten sinne laskemaan samaan aikaan, mutta toiselle puolella. Problemos?
Kai lapsenlapsenlapsetkin ovat verisukulaisia. Eli ap + app+iukko/anoppi kaksin toiselle puolelle?? Ei mitään järkeä.

Ei tuossa tilanteessa kai ole mitään sääntöä. Jos lapsenne ovat ihan lapsia, niin tyhmää että sinut on ns. eristetty lastenpöytään. Eli jos teillä on appivanhempien kanssa yhteinen kukkalaite, niin koko teidän perhe keskenään samalle puolelle, oli se sitten sama tai eri puoli kuin anopin, appiukon ja kälyn puoli.
 
Fleur de la Cour
Meidän suvussa jokainen perhekunta hommaa oman kukkalaitteen, oli se sit vanhukset keskenään, veljeni uusioperheensä kera, siskoni poikaystävänsä tai kissansa kanssa, mikä milloinkin on tilanne (no kissa nyt oli vitsi..) tai meidän pieni ydinperhe. Mieheni suvussa harrastetaan noita yhteiskukkalaitteita, joissa pienessä kukkapuskassa on koko suku mukana. Etiketin mukaista, mutta melko tunteetonta. Minusta omassa kukkalaitteessa on jotain henkilökohtaisempaa, saa valita kukat jotka haluaa ja värssyt jotka haluaa. Kuvaamassasi tilanteessa kuulosti kylläkin hiukan siltä, että anoppi ei oikeasti halua sinua ollenkaan laskemaan koko kukkalaitetta. Sanopa hänelle, että jospa jäämme penkkiin, sekin kun on etiketin mukaista kunhan vaan nousee seisomaan siksi aikaa kun kukkalaitetta lasketaan.
 
lju
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kyllä sanoisin, että te perheenä olisitte samalla puolella.
Peesi

Jos anoppisi ajattelee noin, niin hänhän selvästi mieltää miehesi omaksi perheenjäsenekseen ja sinut+lapset ulkopuolisiksi. Ei ole anoppi tainnut vielä katkaista napanuoraa poikaansa ja ymmärtää, että pojalla on nyt oma perhe. Aika kontrolloivalta anoppi muutenkin tuntuu, jos hän määrää teidät osallistumaan omaan kukkavihkoonsa ja vieläpä etukäteen määrää missä kunkin on seisottava...Minä kyllä vastaavassa tilanteessa tekisin pesäeroa siten, että hankkisimme itse oman kukkalaitteen ja laskisimme sen yhtenä perheenä. Josko anoppi vaikka ymmärtäisi, ettei miehesi ole enää hänen pikkupoikansa ;)
 
No mustakin hiukan tuntuu, et anoppi olis tyytyväinen, ellen menisi koko hautajaisiin. Tällä hetkellä meillä ei ole kovin hyvät välit lainkaan, kun hän haluaa muutenkin määräillä mitä meille ostellaan ja milloin, ketä kutsumme meille iltaa istumaan jne.. Oon kans sitä mieltä, että anoppi ei tosiaan ole napanuoraansa katkaissut. Eikä sitä paljon auta mieheni, joka ei uskalla sanoa poikkipuolista sanaa äidilleen.. *Huoh* Laitetaan harkintaan tuo oma kukkalaite, joka voitaisiin kyllä mennä samaan aikaan laskemaan ja oltaisiin perheenä arkun toisella puolen. Kauheasti en haluaisi alkaa vastaan laittamaan, kun kuitenkin on suruaika.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Anni112:
KIITOS vastanneille! Meinaan pysyä kovana ja vaatia mieheni muun perheemme viereen. Toivottavasti en saa kauhean paljon palautetta tästä asiasta.
Näin on tapana tehdä, että aviopuolisot on rinnakkain elleivät ole eroamassa/eronneet. Anopilla saa olla mielipiteensä, mutta itse menisin etiketin mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No arkun oikealle puolelle menee verisukulaiset ja vasemmalle muut. Siis ei teidän tarvitse istua erikseen miehestänne, vaan meette sitten sinne laskemaan samaan aikaan, mutta toiselle puolella. Problemos?
Kai lapsenlapsenlapsetkin ovat verisukulaisia. Eli ap + app+iukko/anoppi kaksin toiselle puolelle?? Ei mitään järkeä.

Ei tuossa tilanteessa kai ole mitään sääntöä. Jos lapsenne ovat ihan lapsia, niin tyhmää että sinut on ns. eristetty lastenpöytään. Eli jos teillä on appivanhempien kanssa yhteinen kukkalaite, niin koko teidän perhe keskenään samalle puolelle, oli se sitten sama tai eri puoli kuin anopin, appiukon ja kälyn puoli.
No joo, totta kyllä.

 
popo
meillä hautajaisissa oli vastaanoppini ja appiukko, meidän perhe, miehen siskon perhe, sisko ja mies. olimme kaikki yhtäaikaa arkun ympärillä, jokaisella perheellä oli oma kukkalaite, kukainenkin luki värssyn jos halusi ja lopuksi kuunneltiin kappale arkun äärellä. näin meillä, kuten mieheni ja sisarukset olivat toivoneet äitinsä kanssa, heidän papastaan oli kysymys.
 
Jaiks
Meillä ollut milloin milläkin lailla, mutta esim. mieheni äidin hautajaisissa olimme kaikki (appiukkoni, mieheni sisarukset perheineen) laskemassa kukkalaitteet yhtäaikaa.
Sen ymmärrän, ettei hankita välttämättä omia kukkia kaikki, mutta en kyllä minäkään suostuisi eri puolella seisomaan! Perhehän te olette, joten miksi ihmeessä pitäisi erikseen seistä. Omistuista!
 
vieras
No onko sillä nyt niin väliä, missä sen hetken siellä arkulla seisoo. Parempi, että isompi porukka jakautuu tasaisesti arkun molemmin puolin kuin kaikki seisovat yhdessä lössissä jopa toistensa takana toisella puolella. Yhteinen kukkalaitekin on ihan hyvä idea, ihan älytöntä laittaa hirveitä summia rahaa joihinkin kukkiin, jotka menevät samantien menemään. Nekin rahat voi laittaa vaikka mummon sydäntä lähellä olleeseen hyväntekeväisyysjuttuun.
 

Yhteistyössä