Havaintojani ylipainoisten syömistottumuksista vs. laihojen/normaalipainoisten syömistottumukset

  • Viestiketjun aloittaja laiheliini harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja peesaan ap:tä:
Ap taisi osua arkaan paikkaan...

Lihavien vakioselitys on aina se, että lihavuus johtuu "geeneistä" tai "sairaudesta", "hitaasta aineenvaihdunnasta" jne. Paras oli se kun tällä palstalla yksi mamma sanoi kerran kuuluvansa "sukuun jossa ollaan oltu lihavia vuodesta 1684" tai jotain... Siinä vasta onkin ollut tilastointia. :D

Fakta on se, että nyky-yhteiskunnassa lihavuus johtuu liikunnan vähäisyydestä ja siitä, että ruokaa on tarjolla joka paikassa ja ihan liikaa. Miksi lihavien on niin vaikea myöntää että vika on heidän omissa elintavoissaan ja itsekurin puutteessa??
Niin mutta kun asiaa katsoo juuri tuolta yhteiskuntahistorialliselta kannalta niin ei tarvitse kovin pitkälle mennä kun sitä itsekuria ei ruoan suhteen tarvinnut olla koska ei ollut ruokaa niin paljoa syötäväksi.

Samoin voidaan todeta itsekurin puutetta tupakoivista ihmisistä tai alkoholiteista, mutta ainakin alkoholisteja kohtaan ollaan enemmän sääliviä kuin paheksuvia vaikka samasta asiasta, itsekurin puutteestahan, molemmissa tapauksissa on kyse. Ja kaikissa näissä ongelmissa lähinnä itselle aiheutetaan vahinkoa (paitsi ehkä alkoholistit), mutta silti syömisongelmaisia saa parjata ilmeisen vapaasti ja heidän aiheuttamista sairauskulujen määrästä ollaan huolissaan ja unohdetaan miten muut itsekurin puutteesta johtuvat ongelmat kuluttavat yhteiskunnan varoja.
 
RRR
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peesaan ap:tä:
Ap taisi osua arkaan paikkaan...

Lihavien vakioselitys on aina se, että lihavuus johtuu "geeneistä" tai "sairaudesta", "hitaasta aineenvaihdunnasta" jne. Paras oli se kun tällä palstalla yksi mamma sanoi kerran kuuluvansa "sukuun jossa ollaan oltu lihavia vuodesta 1684" tai jotain... Siinä vasta onkin ollut tilastointia. :D

Fakta on se, että nyky-yhteiskunnassa lihavuus johtuu liikunnan vähäisyydestä ja siitä, että ruokaa on tarjolla joka paikassa ja ihan liikaa. Miksi lihavien on niin vaikea myöntää että vika on heidän omissa elintavoissaan ja itsekurin puutteessa??
Niin mutta kun asiaa katsoo juuri tuolta yhteiskuntahistorialliselta kannalta niin ei tarvitse kovin pitkälle mennä kun sitä itsekuria ei ruoan suhteen tarvinnut olla koska ei ollut ruokaa niin paljoa syötäväksi.

Samoin voidaan todeta itsekurin puutetta tupakoivista ihmisistä tai alkoholiteista, mutta ainakin alkoholisteja kohtaan ollaan enemmän sääliviä kuin paheksuvia vaikka samasta asiasta, itsekurin puutteestahan, molemmissa tapauksissa on kyse. Ja kaikissa näissä ongelmissa lähinnä itselle aiheutetaan vahinkoa (paitsi ehkä alkoholistit), mutta silti syömisongelmaisia saa parjata ilmeisen vapaasti ja heidän aiheuttamista sairauskulujen määrästä ollaan huolissaan ja unohdetaan miten muut itsekurin puutteesta johtuvat ongelmat kuluttavat yhteiskunnan varoja.
Mun johtopäätös: Ennen ei ollu ruokaa mitä ahmia, ihminen pysyi hoikkana.
Nyt on ruokaa mitä hotkia, osa ihmisistä on yli-painosia... Eli ihminen pitää kivikautisen tapansa mukaan puolensa ja syö paljon, mutta unohtaa että sitä ruokaa on koko ajan tarjolla... Osalle se tuo paino-ongelmia ja osa kuluttaa kalorinsa ja osa osaa vastustaa luolamiesviettiään???
 
RRR
Ja mää voin peesata ap:ta.
Olen ylipainoinen (normaalisti lievästi, nyt imettäessä PALJON ) Ja minä ahmin, kuin joku vois tulla ja viedä multa ruoan pois...
Leipää syön, vetäsin 3 voileipää aamupalaksi ( 2 tumma ja 1 vaalea ) ja vartti meni ja leivät samassa ajassa. Oli pakko viimenen leipä pureksia kunnolla, kun tuli huono omatunto ahmimisesta, tätä palstaa lukiessa... Ja se on totta että jos ihminen hotkii, hän ei tunne täyttä oloa, koska "viesti" ei kerkee mennä ajoissa perille = eli vatsalaukku venyy ja taas seuraavalla kerralla menee ruokaa enemmän. Jos ihminen pureskelee ruokansa kunnolla tulee pienemmästä määrästä täyteen ja ruoka myös sulaa vatsassa kunnolla. Näin ollen elimistön ei tarvitse tehdä niin valtavasti töitä että sais ravintoaineet imeytettyä ja kuona-aineet kuljetettua suolistoon.

Asia on ihan eri sairailla ihmisillä, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tms... Mutta suurinosa ylipainosta on itse aiheutettua, kotoa opittua. Ja miks ihmeessä ihmisen pitää juoda limsaa, oli se sitte kevyttä tai tavallista se on myrkkyä????
 
Taru
Hankittua kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy noin 2 %:lla naisista ja 0,1 - 0,2 %:lla miehistä. Vastasyntyneillä esiintyvyys on noin 1/4000.

Suomalaisista n. 50% on ylipainoisia.

Ap:llä oli ihan hyvä pointti. Itse olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että ylipainoisilla pitää lähes aina olla jotain herkkua kahvin kanssa. Heidän kaapeistaan löytyy AINA jotain keksiä tai pullaa. Ja sitten juodaan rasvatonta maitoa ja luullaan, että se tasaa tilanteen.
 
Mä kyl uskon, et ylipainon syy on erilainen jokaisella. Ylipainoon taipumus löytyy geeneistä, mutta voihan sitä syömisen lopettaa, jos tarpeeksi paljon on tahdonvoimaa.

Mun syyt löytyy tästä:

1. liikkumattomuus. En jaksa harrastaa liikuntaa, ja olen motorisesti aina ollut tosi kömpelö, liikunta on tylsää!

2. Karkki ja suklaa. Syön ihan mielettömiä määriä karkkia ja suklaata, kun en jaksa tehdä ruokaa.

3. Roskaruoka. Katso kohta 2.

Mä en syö juuri ollenkaan leipää, olen hidas syömään ja kevyttuotteitakin syön vain vähän, ja saman verran kuin muita. Ongelmani ovat siis täysin muualla kuin apn listassa. En syö leivonnaisiakaan yhtään, en hillittömiä ruoka-annoksia. Mutta silti olen lapsesta asti ollut ylipainoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja läski:
Alkuperäinen kirjoittaja Taru:
ylipainoisilla pitää lähes aina olla jotain herkkua kahvin kanssa. Heidän kaapeistaan löytyy AINA jotain keksiä tai pullaa..
Ei löydy kaapeista keksiä tai pullaa, ku vedän ne lärviin heti ostettuani :D
Minä myös!
Ja syön kyllä myös nopeasti. Inhoan hitaita piipertelijöitä. Ja opin entisessä työpaikassani myös hotkimaan ruuan tauolla, siellä sapuskat oli vedettävä naamariin parissa minuutissa. Ei ollut lupaa istua puolta tuntia leipää märehtimässä.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja Fakta:
on myös se, että Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen kilpirauhasongelmat ovat kasvaneet Suomessa reippaasti ja kuulemma etenkin niillä seuduilla, joissa laskeumat olivat suurimmat. Ne, jotka eivät itse sairasta esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa (vielä ), niin naurakoot "tekosyylle" ihan vapaasti. Vahingoniloinen ei saisi olla, mutta näiden juttujen jälkeen toivon todella, että joku teistä päänaukojista sairastuu kyseiseen tautiin ja taistelee oikean hoitotasapainon kanssa vuosia (ilman hoitotasapainoa ei useimmiten mahdollista laihtua). Haluaisin olla kärpäsenä katossa katsomassa ilmettänne, kun elätte kuukauden PELKÄLLÄ rasvattomalla maidolla ja silti painonne nousee! :kieh:
Ja laapalaapa. Meillä on suvussa kolmannessa polvessa tyroksiinit. Multa on vajaatoiminnan aiheuttama tyreoiitti syöny rauhasen niin pahasti, että kymmenen vuotta sitten menin veitsen alle syöpäepäilynä ja puolet poistettiin + toisesta puolesta otettiin jääleike. Ei ollu syöpää onneks, mut autoimmuunitulehdus niin voimakas, että jälellä oleva puolikas on ihan runneltunu. Kilppari arvot heittelee edelleen ja nyt menee ti ja pe kaks tablettii ja muina päivinä yks tabu. Ja mitat on ollu 160 cm 48 kg viimeseen vuoteen asti, jollon oon lihonu tuohon 50 kiloon. Mutsin mitat pari vuotta sitten 150 cm 39 kg, mutta sittemmin sairastunut muuhunkin ja paino noussut. Joten kilpirauhasen vajaatoimintaa yksistään on turha syyttää. Vajaatoiminta toki altistaa mm. masennukseen ja aiheuttaa väsymystä, mikä syöpöttelyyn yhdistettynä lihottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taru:
Hankittua kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy noin 2 %:lla naisista ja 0,1 - 0,2 %:lla miehistä. Vastasyntyneillä esiintyvyys on noin 1/4000.

Suomalaisista n. 50% on ylipainoisia.

Ap:llä oli ihan hyvä pointti. Itse olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, että ylipainoisilla pitää lähes aina olla jotain herkkua kahvin kanssa. Heidän kaapeistaan löytyy AINA jotain keksiä tai pullaa. Ja sitten juodaan rasvatonta maitoa ja luullaan, että se tasaa tilanteen.
Erittäin hyvä pointti! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja RRR:
Ja mää voin peesata ap:ta.
Olen ylipainoinen (normaalisti lievästi, nyt imettäessä PALJON ) Ja minä ahmin, kuin joku vois tulla ja viedä multa ruoan pois...
Leipää syön, vetäsin 3 voileipää aamupalaksi ( 2 tumma ja 1 vaalea ) ja vartti meni ja leivät samassa ajassa. Oli pakko viimenen leipä pureksia kunnolla, kun tuli huono omatunto ahmimisesta, tätä palstaa lukiessa... Ja se on totta että jos ihminen hotkii, hän ei tunne täyttä oloa, koska "viesti" ei kerkee mennä ajoissa perille = eli vatsalaukku venyy ja taas seuraavalla kerralla menee ruokaa enemmän. Jos ihminen pureskelee ruokansa kunnolla tulee pienemmästä määrästä täyteen ja ruoka myös sulaa vatsassa kunnolla. Näin ollen elimistön ei tarvitse tehdä niin valtavasti töitä että sais ravintoaineet imeytettyä ja kuona-aineet kuljetettua suolistoon.

Asia on ihan eri sairailla ihmisillä, esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tms... Mutta suurinosa ylipainosta on itse aiheutettua, kotoa opittua. Ja miks ihmeessä ihmisen pitää juoda limsaa, oli se sitte kevyttä tai tavallista se on myrkkyä????
Kiitos sinulle rehellisyydestäsi!

:flower:
 
sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Fakta:
on myös se, että Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen kilpirauhasongelmat ovat kasvaneet Suomessa reippaasti ja kuulemma etenkin niillä seuduilla, joissa laskeumat olivat suurimmat. Ne, jotka eivät itse sairasta esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa (vielä ), niin naurakoot "tekosyylle" ihan vapaasti. Vahingoniloinen ei saisi olla, mutta näiden juttujen jälkeen toivon todella, että joku teistä päänaukojista sairastuu kyseiseen tautiin ja taistelee oikean hoitotasapainon kanssa vuosia (ilman hoitotasapainoa ei useimmiten mahdollista laihtua). Haluaisin olla kärpäsenä katossa katsomassa ilmettänne, kun elätte kuukauden PELKÄLLÄ rasvattomalla maidolla ja silti painonne nousee! :kieh:
Ja laapalaapa. Meillä on suvussa kolmannessa polvessa tyroksiinit. Multa on vajaatoiminnan aiheuttama tyreoiitti syöny rauhasen niin pahasti, että kymmenen vuotta sitten menin veitsen alle syöpäepäilynä ja puolet poistettiin + toisesta puolesta otettiin jääleike. Ei ollu syöpää onneks, mut autoimmuunitulehdus niin voimakas, että jälellä oleva puolikas on ihan runneltunu. Kilppari arvot heittelee edelleen ja nyt menee ti ja pe kaks tablettii ja muina päivinä yks tabu. Ja mitat on ollu 160 cm 48 kg viimeseen vuoteen asti, jollon oon lihonu tuohon 50 kiloon. Mutsin mitat pari vuotta sitten 150 cm 39 kg, mutta sittemmin sairastunut muuhunkin ja paino noussut. Joten kilpirauhasen vajaatoimintaa yksistään on turha syyttää. Vajaatoiminta toki altistaa mm. masennukseen ja aiheuttaa väsymystä, mikä syöpöttelyyn yhdistettynä lihottaa.
Kyllä se enemmistöllä vajiksella käyvistä on niin, että paino nousee, eikä sitä saada laskuun, ennen kuin lääkitys tasapainossa. Poikkeuksia tietysti löytyy aina, mutta sinä ja äitisi ette todellakaan muodosta tyypillistä enemmistöä kyseisen taudin kohdalla! Tämän voit tarkistaa ihan keltä vaan alan asiantuntijalta (ja painonnousuhan mainitaan myös vajiksen tyyppioireena).
 
Fakta
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Ja laapalaapa. Meillä on suvussa kolmannessa polvessa tyroksiinit. Multa on vajaatoiminnan aiheuttama tyreoiitti syöny rauhasen niin pahasti, että kymmenen vuotta sitten menin veitsen alle syöpäepäilynä ja puolet poistettiin + toisesta puolesta otettiin jääleike. Ei ollu syöpää onneks, mut autoimmuunitulehdus niin voimakas, että jälellä oleva puolikas on ihan runneltunu. Kilppari arvot heittelee edelleen ja nyt menee ti ja pe kaks tablettii ja muina päivinä yks tabu. Ja mitat on ollu 160 cm 48 kg viimeseen vuoteen asti, jollon oon lihonu tuohon 50 kiloon. Mutsin mitat pari vuotta sitten 150 cm 39 kg, mutta sittemmin sairastunut muuhunkin ja paino noussut. Joten kilpirauhasen vajaatoimintaa yksistään on turha syyttää. Vajaatoiminta toki altistaa mm. masennukseen ja aiheuttaa väsymystä, mikä syöpöttelyyn yhdistettynä lihottaa.
Laapalaapa itellesi. Te ette todellakaan ole äitisi kanssa ns. tyyppivajiksia. Mutta toki toki, koska sinulla ja äidilläsi asia menee noin, niin sitten muillakin mentävä. Suurimmalla osalla homma kuitenkin menee ihan toisin.

Ja tuo rasvaton maito -juttu pitää täysin paikkansa. Kyseinen hlö on meinaan siskoni, jolle raskausaikana puhkesi vajaatoiminta. Hypotyreoosi todettiin synnytyksen jälkeen ja lääkitys aloitettiin. Siskoni oli ehtinyt siihen mennessä paisua 30kg, eikä siitä sairaalaan jäänyt kuin vauvan verran. Imetysaikana hän ei laihtunut kiloakaan ja päätyi lopulta tuohon epätoivoiseen ja tyhmään yritykseen elää pelkällä rasvattomalla maidolla. Siitä huolimatta hänen painonsa nousi vielä kolmisen kiloa.

Mistäkö tiedän, että siskoni tosiaan eli kuukauden pelkällä rasvattomalla maidolla? Tunnen hänet. Hän oli ollut koko siihenastisen elämänsä hoikka aktiiviurheilija. Ja todella perillä siitä, mitä kannattaa suuhunsa pistää. Lisäksi nuo ylimääräiset 30kg ovat hänelle vankila, eihän hän niissä tunne oloaan omakseen, kun on ihan muuhun tottunut. Nyt melkein neljä vuotta myöhemmin, kun lääkityksen tasapaino on löytynyt, kilot ovat alkaneet pikku hiljaa lähteä. Ja voit uskoa, että siskoni on onnellinen!

Mulla nousee aina näissä läskijahdeissa karvat pystyyn siskoni puolesta, sillä mä tiedän ja olen nähnyt, miten hän on taistellut. Eikä tosiaankaan ole hankkinut tai ylläpitänyt kilojansa elintavoillaan tai syömisillään. Ja mä tiedän, miten paha mieli siskolle tulisi, jos se näitä lukisi. Kuten joku sanoikin, ei kukaan ulkopuolelta katsomalla voi tietää, miten ne kilot ovat tulleet. Totta kai vähemmistöllä on ylipainon syynä vajis tai joku muu sairaus, mutta heitä kuitenkin on olemassa. Eikä se ole mikään tekosyy. Ja kuten joku sanoikin, kaikki "läskit" lokeroidaan samaan lokeroon, ei sitä vastaan kävellessä tiedä, mistä jonkun ylipaino johtuu. Sitä vaan ajatellaan, että toi vetää kotona megaburgereita, vaikka juuri se kyseinen lihava ohikulkija saattaa olla joku niistä, jolla on ihan oikeasti joku sairaus, joka vaikuttaa painoon.

Miksi se läskien lokerointi on sallittua? Miksei sitten samalla voisi lokeroida sallitusti tupakoivia, yh-äitejä, bilehirmuja, yhden yön juttujen harrastajia, anorektikoita jne? Lokerointi tekee asioista helppoja, mustavalkoisia. Kaikki harmaan sävyt lakaistaan maton alle. On vain joko tai. Oikea elämä ei kuitenkaan ole yksinkertaista.
 
Mä olen normaalipainoinen ja joudun kiduttamaan itseäni yhä pienemmillä aterioilla. En syö ollenkaan tai erittäin vähän lisukkeita. Syntini on makea.

Mun tuttuni on laiha. Hän mättää ruokaa ihan järkyttäviä määriä. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia syödä samoin, vaikka olen kookkaampi kuin hän.

Mulla on yksi oikeasti reilusti ylipainoinen tuttu. Hän ei syö koskaan meillä mitään.

Mun mies on ylipainoinen. Hän syö normaaleja annoksia, mutta mutustaa voileipiä iltaisin...

Ihan yksilöllistä tää on. En tunne ketään suursyömäriä
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Fakta:
on myös se, että Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen kilpirauhasongelmat ovat kasvaneet Suomessa reippaasti ja kuulemma etenkin niillä seuduilla, joissa laskeumat olivat suurimmat. Ne, jotka eivät itse sairasta esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa (vielä ), niin naurakoot "tekosyylle" ihan vapaasti. Vahingoniloinen ei saisi olla, mutta näiden juttujen jälkeen toivon todella, että joku teistä päänaukojista sairastuu kyseiseen tautiin ja taistelee oikean hoitotasapainon kanssa vuosia (ilman hoitotasapainoa ei useimmiten mahdollista laihtua). Haluaisin olla kärpäsenä katossa katsomassa ilmettänne, kun elätte kuukauden PELKÄLLÄ rasvattomalla maidolla ja silti painonne nousee! :kieh:
Ja laapalaapa. Meillä on suvussa kolmannessa polvessa tyroksiinit. Multa on vajaatoiminnan aiheuttama tyreoiitti syöny rauhasen niin pahasti, että kymmenen vuotta sitten menin veitsen alle syöpäepäilynä ja puolet poistettiin + toisesta puolesta otettiin jääleike. Ei ollu syöpää onneks, mut autoimmuunitulehdus niin voimakas, että jälellä oleva puolikas on ihan runneltunu. Kilppari arvot heittelee edelleen ja nyt menee ti ja pe kaks tablettii ja muina päivinä yks tabu. Ja mitat on ollu 160 cm 48 kg viimeseen vuoteen asti, jollon oon lihonu tuohon 50 kiloon. Mutsin mitat pari vuotta sitten 150 cm 39 kg, mutta sittemmin sairastunut muuhunkin ja paino noussut. Joten kilpirauhasen vajaatoimintaa yksistään on turha syyttää. Vajaatoiminta toki altistaa mm. masennukseen ja aiheuttaa väsymystä, mikä syöpöttelyyn yhdistettynä lihottaa.
Kyllä se enemmistöllä vajiksella käyvistä on niin, että paino nousee, eikä sitä saada laskuun, ennen kuin lääkitys tasapainossa. Poikkeuksia tietysti löytyy aina, mutta sinä ja äitisi ette todellakaan muodosta tyypillistä enemmistöä kyseisen taudin kohdalla! Tämän voit tarkistaa ihan keltä vaan alan asiantuntijalta (ja painonnousuhan mainitaan myös vajiksen tyyppioireena).
Kilpirauhasliiton sivuilta:
"Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidon aloittamisesta voi kulua muutamia kuukausia ennenkuin elimistö on toipunut hormonivajauksesta. Hoito kilpirauhashormoneilla on melkein aina elinikäinen. Jos lopetetaan hoito, oireet alkavat useimmiten uudestaan. Hyvästä hoidosta ei ole haittaa ja voidaan elää tavallinen elämä."
http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/vajaa.htm
Joten vuosikausia kestänyt ylipaino ei johdu kilpirauhasen vajaa toiminnasta kun tyroksiinia kuitenkin menee vähintään tarpeen mukaan (arvojen heitellessähän välillä on liikalääkitystilanne).

 
sivusta
Kannanottaja: Jankkaa mitä jankkaat, minä uskon ainakin enemmän alan spesialisteja kuin sinun tulkintaasi esitetyylisestä tekstistä! =) Ja eipä tässä mitään kymmentä vuotta kestänyttä ylipainojaksoa kukaan olekaan vajaatoiminnalla selittänyt.

ps. Minä en muuten ole ylipainoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no enpä tiedä:
Minä hotkin ruokani.
Olen nopein syöjä kavereistani. Ahmin järkyttävät annokset kun minulla on nälkä.

En katso yhtään mitä suuhuni pistän, oli kevyttä tai ei.
Makeiset ei minulla kestä kuin korkeintaan vartin. Menee isokin jättipussi.

Bmi 18,2.
Sama täällä, bmi 18. Työllä ja tuskalla oon sen saanut nostettua 5 kiloo ylöspäin mutta jonku kilon haluaisin vielä saada.

Koskaan en oo ollu mikään hidas syömään. Menee periaatteella istutaan pöytään, nakataan ruoka naamaan ja noustaan pöydästä. Etenkin ns. normiruoka. Illalla ku tyttö on menny nukkuun niin sitten kyllä saatan mussuttaa ihan mitä vaan, pitkään ja hartaasti. Eli pääasiassa herkkuja. Niitä syön siksi illalla että mä en halua niitä tytölle syöttää enkä kiusata sitä syömällä herkkuja sen edessä jatkuvasti. Enkä myöskään voi olettaa että tyttö olis samanlainen läpip.ska ku minä.

Muoks. Niin ja mua tutkittiin tän takia ku paino ei nouse ja oli niin alhaalla. Kaikki kokeet otettiin ja lääkäri käski pitää ruokapäiväkirjaa. Mä pidin 2 viikkoo ja menin lääkärille sen kans. Kaloreita sain vrk:ta kohden 2300-3400 kcal ja lääkäri luuli että mä kusetan.. :snotty:
 
jahas
Itse olen lievästi ylipainoinen ja minun kohdalla ap:n väittämät ei pidä paikkaansa. Itse olen tosi hidas syömään, mieskin siitä silloin tällöin jaksaa huomauttaa. Leipää syön noin 2 palaa päivässä, enkä koskaan ruoan kanssa. Joskus ostetaan kevyttuotteita ja joskus taas ei, ja kumpiakin käytetään ihan sama määrä. En tosin edusta kaikkia ylipainoisia, enkä tiedä heidän syömistottumuksia, kun ei riitä mielenkiinto toisten syömisten vahtaamiseen. Niin ja itse en syö pullaa, kaksejä saatika suklaata, kun ne on mielestäni pahoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mä olen normaalipainoinen ja joudun kiduttamaan itseäni yhä pienemmillä aterioilla. En syö ollenkaan tai erittäin vähän lisukkeita. Syntini on makea.

Mun tuttuni on laiha. Hän mättää ruokaa ihan järkyttäviä määriä. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia syödä samoin, vaikka olen kookkaampi kuin hän.

Mulla on yksi oikeasti reilusti ylipainoinen tuttu. Hän ei syö koskaan meillä mitään.

Mun mies on ylipainoinen. Hän syö normaaleja annoksia, mutta mutustaa voileipiä iltaisin...

Ihan yksilöllistä tää on. En tunne ketään suursyömäriä

Näin vinkiksi, että jos liikkuu paljon voi ahmia erilailla. Yleensä ylipainoisten ongelmana on se, etteivät he liiku paljoakaan ja tämän takia siis tietysti joutuu syömään tosi tosi vähän, etteivät taas liho.

Eli se puoltuntia liikuntaa päivässä olisi hyvä minimineuvoa jokaiselle ja tuo kyllä täyttyy aika nopeasti.

Jos on epävarma normaalisti aktiivisuudestaan, kannattaa hankkia esim. askelmittari ja pitää päivittäin sitä mukana. Illalla sitten katsoo tuloksen niin voi yllättyä hyvinkin paljon, ettei liiku kovinkaan paljoa.

Itse olen huomannut, että nyt lapsen ja istumatyön takia myötä tulee liikuttua huomattavasti vähemmän kuin ennen. Olen joutunut myös tarkkailemaan painoani ja silti olen lihonut (mutta olen siis normaalipainossa edelleen). Nyt sitten yritän sisällyttää perusliikuntaa, kuten hyvin reipas kävely kun kävelee + kaikki rappuset kävellen/hölkäten yms. Kunhan edes kolme kertaa viikossa hieman hengästyisi, niin kunto ei laskisi. Nopeat juoksupyrähdykset esim. koiran kanssa, pitkät metron rappuset hölkällä ylös jne.
 
vieras
Muuten samat huomiot, mutta tuo eka on päinvastainen. ELi tuntemani lihavat syövät oikein hitaasti ja hartaasti ruoan, että aivan varmasti jokainen kalori kerkeää imeytymään ja rasva sulamaan jo suussa. Jotkut laihat syö hitaasti, ettei ruoka sula niin hyvin ja kalorit ei imeydy ihan niin tehokkkaasti.
 
1. Syömisnopeus

Syön hitaasti ja pureskelen ruokani, pistän pieniä suupaloja kerrallaan suuhuni ja ruokailuni kestää melko pitkään. Lapseni syö aika hitaasti, ja haluan syödä hänen kanssaan samaa tahtia lounaan, kun kahdestaan kerran olemme. Oppisi samalla hyviä pöytätapoja, jutellaan välillä hyvien tapojen mukaan.

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä

Ruuan kanssa syön 1-2 siivua näkkileipää, päällä kevyt Oivariinia. En käytä leikkeleitä ruokailulla leivän päällä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä

En käytä kevyttuotteita. Käytän ateriani kokoamiseen lautasmallia. Juon 1-2 lasillista rasvatonta hyla piimää per ateria.

4. Kaapissani ei ole pullaa, eikä pipareita, en tykkää niistä. Karkkipäivä on kerran viikossa, ostan noin kahdella eurolla karkkia, esim suklaalevyn. Riittää yleensä viikoksi.

Olen ylipainoinen, mutta painoni ei ole noussut enää vuosiin, ylikiloni olen lihonut imetysaikana.
 
Geeneistä
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Älä ole typerä. Painoa kertyy, kun syö yli kulutuksen. PIste.
 
Minkä takia
Alkuperäinen kirjoittaja Hyacinth:
1. Syömisnopeus

Syön hitaasti ja pureskelen ruokani, pistän pieniä suupaloja kerrallaan suuhuni ja ruokailuni kestää melko pitkään. Lapseni syö aika hitaasti, ja haluan syödä hänen kanssaan samaa tahtia lounaan, kun kahdestaan kerran olemme. Oppisi samalla hyviä pöytätapoja, jutellaan välillä hyvien tapojen mukaan.

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä

Ruuan kanssa syön 1-2 siivua näkkileipää, päällä kevyt Oivariinia. En käytä leikkeleitä ruokailulla leivän päällä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä

En käytä kevyttuotteita. Käytän ateriani kokoamiseen lautasmallia. Juon 1-2 lasillista rasvatonta hyla piimää per ateria.

4. Kaapissani ei ole pullaa, eikä pipareita, en tykkää niistä. Karkkipäivä on kerran viikossa, ostan noin kahdella eurolla karkkia, esim suklaalevyn. Riittää yleensä viikoksi.

Olen ylipainoinen, mutta painoni ei ole noussut enää vuosiin, ylikiloni olen lihonut imetysaikana.
syöt ne turhat leivät (turha hiilarit) ruuan yhteydessä? Ne lihottaa enemmän kuin päällykset.
 

Yhteistyössä