hCG:n lasku keskenmenossa

  • Viestiketjun aloittaja suruvaippa72
  • Ensimmäinen viesti
suruvaippa72
Minulla on takana viisi raskautumista, joista kaksi onnistunutta ja niistä ihanat lapset - onneksi!

Jokainen keskenmenoni on ollut erilainen. Tällä kertaa raskausoireita oli mielestäni vähän heikosti, vaikka turvotti, väsytti ja palelikin, mutta silti. Epäilin koko ajan, ettei kaikki ole hyvin. Alkuraskauden UÄ:ssä 7+1 ei löytynyt selvää kohdunsisäistä raskautta ja hCG oli 1700. Epäilynä kohdunulkoinen, vaikkei kipuja tms. ollutkaan. Keskussairaalassa jatkettiin tutkimuksia 2 päivän jälkeen, jolloin edelleenkään ei raskautta selkeästi löytynyt mistään, hCG 1300. Kohdun ulkoinen pelotti/pelottaa edelleen, vaikkei siihen viittaavia kipuja ole vieläkään ollut. Sitten alkoi vuoto spontaanisti, mutta se kesti voimakkaana vain pari vuorokautta, jouduin syömään aika paljon kipulääkkeitä, mutta pärjäilin kotona. Vuodon vähäisiä hyytymiä ihmettelin ja ajattelin, ettei kaikki ehkä ole tullut pois. Sitten taas kontrollihCG, joka oli 950. Nyt reilu viikko ensimmäisestä ultrasta vuoto on oikeastaan loppunut ja hCG:n tippuminen on loppunut myös ja se oli 800. Huolestuttaa, kun nyt olisi pitänyt selkeästi tippua enemmän tuo hCG, ilmeisesti kai jotakin materiaalia on kuitenkin jossakin hukassa...

Kaavinta pelottaa aivan hirvittävästi, mutta ymmärtääkseni se voisi nyt olla edessä :((

Löytyykö kohtalotovereita? Voiko hCg:n tippuminen jatkua, vaikka vuoto olisikin loppunut - ei kai?

Kiitos kommenteista!
 
Hcg saattaa tippua hitaastikin, mulla oli viimeisimmän keskenmenon jälkeen (synnytin rv 16) arvot koholla vielä kuukauden kuluttua synnytyksestä.

Mutta jos raskausmateriaalia on vielä kohdussa, niin älä pelkää kaavintaa, se tehdään nukutuksessa ja toipuminen on nopeaa! aikoinaan multa kaavittiin tuulimuna, ja toimenpide oli kyllä todella helppo vaikka sitä myöskin kamalasti pelkäsin.

 
suruvaippa72
vastauksesta! Ja voimia Sinullekin. Minulla on myös ollut km rv15. Kokemus oli hyvin, hyvin rankka. Sen jälkeinen rv8+2 oli suhteessa vähemmän traumatisoiva niin henkisesti kuin fyysisestikin. Nyt tämä epätietoisuus ja epämääräisyys ahdistaa ja tosiaan vuodon suht vähäinen määrä ja lyhytkestoisuuskin epäilyttää. Olen myös fyysisesti heikohkossa kunnossa ja vaikea arvioida, mikä kipuilu mahdollisesti johtuisi keskenmenon komplisoitumisesta ja mikä sitten kaikesta muusta stressistä ja huolesta nyt...
 
Moi!
Mulla hcg:n lasku on tuskastuttavan hidasta, km oli marraskuussa viikolla 46 (siis 11 viikkoa sitten) ja viimeviikolla hcg oli vielä 28,3. Eli menkkoja ei tietenkään ole näkynyt. Puhelimen välityksellä vaan hoidetaan ja aina lekuri sanoo, että otetaan taas uusi verikoe jne. Kyllä tässä on pyörinyt mielessä kaikki mahdolliset variaatiot ja komplikaatiot yms. yms.

Vuotoa minulla kesti sen ns. normaalit pariviikkoa.
 
Moi!

Olen tästä tulehduksestakin kysellyt, mutta sanovat, että jos ei kipuja tai pahaa hajua tms. niin kuulemma ok. Torstaina kyllä alkoi jonkinlainen vuoto, mutta jotenkin vaan ei tunnu siltä että ne olisi menkat...no huomenna taas hcg:n mittaus, saas nähdä.
 
suruvaippa72
Minulla oli arvo nyt reilu 400 eli tippunut viikossa puoleen. Vajaa kaksi viikkoa sitten arvo oli 1750, jolloin kävin varhaisultrassa, sitten viikonloppuna alkoi vuoto, joka tosiaan loppui yllättävän lyhyeen ja nyt ei tule edes tuhrua. Olo on kuitenkin outo ja hormonitilanne selkeästi sekaisin. Kasvot ja selkä ovat aivan finneillä (tätä ei ole ollut ikinä), huippaa ja väsyttää sekä mielialat ovat täysin mitä sattuu. Mitään kohdunulkoiseen tai tulehdukseen viittaavia kipuja ei kuitenkaan ole.
Seuraava toimenpide on hCG:n mittaus vasta viikon päästä. Toivottavasti olisi laskussa edelleen.

Kiitos kommenteista kaikille ja voimia kohtalotovereille *ruts*
 
Kaa
Itselleni tehtiin kaavinta rv 13 ( keskeytynyt keskenmeno rv 10 ). Ennen kaavintaa arvo oli 120 000. Kaavinnan jälkeisenä päivänä se oli 35 000 ja seuraavana päivänä 22 000. Viikko siitä arvo oli 1500. Kolme viikkoa kaavinnan jälkeen arvo oli 140, neljän viikon jälkeen 30 ja sitten kuukautiset jo tulivatkin. Eli todella nopeasti laski tuo hormoniarvo. Hyvä niin. =)
 
Kaa, ajattelin että sä tietäisit näistä niin kysäisempä sinulta.

Kun mulla on nyt tänään kaksi viikkoa siitä tyhjennyksestä (rv 11, mutta keskeytynyt 6+). Eilen tein herkän r-testin ja ensin katoin että ei tullut mitään enää, mutta kyllä siihen vähän ajan päästä haalea haamu tuli. Eli jos tuon testin herkkyys on 10, tarkoittaako se sitä, että virtsassa on yli 10 myygrammaa hCG:tä? Ja jos mittaisin verestä, olisiko tulos sama? Miten se suhteutetaan jos näin voidaan tehdä? Kun mulla on se jälkitarkastus vasta kahden viikon päästä ja haluan tietää missä mennään. Ja ei siis mahdollisuutta koko ajan verta valuttaa :D

Tuliko sulla muuten heti menkat kun hCG oli 0, vai ovis vasta? Mä kärsimättömänä odottelen niitä menkkoja, että päästäisiin uuteen yritykseen.. Ja tietenkin sitten ovista, mutta sitä ei ainakaan vielä ole, eli yli pari viikkoa vielä menee menkkoihin.
 
Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Kun mulla on nyt tänään kaksi viikkoa siitä tyhjennyksestä (rv 11, mutta keskeytynyt 6+). Eilen tein herkän r-testin ja ensin katoin että ei tullut mitään enää, mutta kyllä siihen vähän ajan päästä haalea haamu tuli. Eli jos tuon testin herkkyys on 10, tarkoittaako se sitä, että virtsassa on yli 10 myygrammaa hCG:tä? Ja jos mittaisin verestä, olisiko tulos sama? Miten se suhteutetaan jos näin voidaan tehdä?


Tuliko sulla muuten heti menkat kun hCG oli 0, vai ovis vasta?
Itse lopetin verestä mittaamisen tuohon viimeiseen arvoon, jonka mittasin vajaata viikkoa ennen menkkojen alkamista. Lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa (myös noin viikkoa ennen menkkoja), että elimistöni näyttää olevan "ovulaation kourissa". Eli lääkärin mukaan ovis oli viikkoa ennen menkkoja. Tiedä siitä sitten. Itse en huomannut mitään. Ennemminkin olin ihan sitä mieltä, että ovis olisi ollut menkkojen aikana... kaikki merkit viittasivat siihen. Sen jälkeen ei ole ollut mitään hajua ovulaatiosta. Ennen se oli todella selvästi havaittavissa.

Ja mitä tuohon veren ja virtsan hormonipitoisuuteen tulee, käsitykseni mukaan verinäyte on varmempi tason mittaukseen. Virtsanäytettä on hankalampi saada kunnollisena kuin verinäytettä. Pissanäytteeseen kun vaikuttaa enemmän elimistön nestetasapaino ja hormonin erittyminen virtsaan. Itse en esimerkiksi saanut pissatestiin edes kunnollista viivaa, vaikka verestä hormoniarvo oli 167 U/l. Eli riippuu ihmisen elimistöstä.

Ja jos sulla testi antoi viivan, niin veressä on ainakin se 10 (mikähän yksikkö se niissä lie) hormonia.

Nyt en yhtään tiedä vastasinko alkuperäiseen kysymykseen... :D
 
jph
hCG:n puoliintumisaika lihakseen tai ihon alle annosteltuna (Pregnyl-valmiste) on n.33 tuntia. Tämä lienee puoliintumisaika myös silloin, kun erittävää istukkaa ei enää ole yhtään jäljellä. Teoriassa, jos hCG:n eritys loppuisi "kuin seinään", pitäisi kaiken hormonin olla poistunut kropasta viikossa (~5 X puoliintumisaika), riippumatta siitä, kuinka suuri lähtöpitoisuus on ollut.

Näin sen pitäisi matemaattisesti mennä, mutta todellisuus ei kai aina ole niin kovin eksaktia...
 
suruvaippa72
Minulla siis 3 viikkoa sitten löydös rv7+1 oli, että hCG oli 1700, mutta selvää raskautta ei löytynyt ultrassa mistään. Muutama päivä tästä alkoi vuoto ja hCG lähti seurannassa laskuun. Vuoto oli vain pari päivää runsasta, sitten pientä tiputtelua yhteensä reilun viikon. Sitten ei tullut edes tuhrua. Tämän viikon maanantaina hCG oli 178 (2viikkoa ensimmäisen vuotopäivän jälkeen), mikä on ok. Hemoglobiini tosin ei ollut kovin hyvä, 118, mutta ruoka ei oikein maistukaan ja olo on voimaton. Toissapäivänä vuoto kuitenkin alkoi uudelleen ja on melko runsasta, hyytymätöntä, kirkasta verta, kuin menkoissa. Mutta eiväthän nämä varmastikaan vielä menkat voi olla, mutta merkillisen voimakkaana alkoi kyllä vuoto uudelleen...

Onkohan tällaisesta kokemusta? Itsellä on aiemmin ollut tiputtelu-ja tuhruvuotoa pitkään, mutta ei tällaista, että vuoto on pitkään pois ihan ilman tuhruja ja alkaa sitten uudelleen voimakkaana :/
 
Mulle tehtiin lääkkellinen tyhjennys viitisen viikkoa sitten. Olin silloin 12 rv:lla, mut alkio oli menehtynyt jo rv:lla 7. Ennen tyhjennystä hcg oli 25000 ja kaksi päivää tyhjennyksen jälkeen 3800. Lääkärin mielestä tyhjentyminen oli lähtenyt hyvin käyntiin. Nyt kuitenkin neljä viikkoa tyhjennyksen jälkeen hcg oli vielä 50, eli lievästi koholla. Vuoto loppui pari viikkoa tyhjennyksen jälkeen, joten onkohan mahdollista että arvo vielä laskee itsekseen? Olen menossa ensi viikolla uudestaan hcg mittaukseen, jossa sitten selviää onko arvo laskusuunnassa vai ei. Äh, haluaisin saada tän asian jo päätökseen, mut loppua ei vaan näy. :'(
 
No niin... kuusi viikkoa tyhjennyksestä ja hcg on 20. Laskusuunnassa näkyy olevan, joten nyt vain odotellaan menkkoja tai uutta raskautta. Olin tunnistavanani oviksen eilen ja testiinkin sain plussan. Mietityttää vaan onko ovuloiminen jo mahdollista kun hcg on vielä hieman koholla....?
 
Minua myös kiinnostaisi, miten nopeaan ovis voi olla jos hcg arvo on vielä koholla, ja voiko sitä olla? Itselläni myös takana keskenmeno 8-9 viikolta. Viimeviikon torstaina arvo oli enää 36, tänä aamuna testailin herkällä 10 testillä, eikä enää viivaa tullut näkyviin. Mahan nippailuista ja vetisyydestä arvellen että jonkinlaista tohinaa munasarjoissa on varmaan menossa. Nyt siis keskeytyksestä taitaa olla 28 päivää.
 
Minulla oli ovis aika tarkalleen viimeistä hcg-kontrollipäivää edeltävänä päivänä, keskenmenosta silloin kaksi viikkoa. Arvo oli 2,6 eli nega ja seuranta lopetettiin. Kahta päivää ennen tuli ovislimat ja sit kontrollipäivänä nousi lämmöt. Olleet nyt koholla 37 asteen molemmin puolin reilun viikon. Saa nyt nähdä, milloin menkat alkaa vai alkaako ollenkaan. Nyt dpo11 tai 12, loppuviikosta olen jo viisaampi.
 

Yhteistyössä