Hedelmä(!)soseet

Elikkäs mulla on pakkanen täynnä itsetehtyä kanaa, kalkkunaa, porsasta, lammasta, nautaa, kirjolohta sekä tusina erilaisia kasvis-juuresvariaatioita. Vähänkö on tyytyväinen olo, kun säästyy pitkä penni ja selkä kaupassa käydessä.
Olisko kellään vinkkejä hedelmäsoseista
(Luomu olis varmaan tietty parasta, mut NIIN kallista :eek: |O ) Eli mitä hedelmiä vois käyttää.. Säilyiskö mitenkään..? Niinku pakkasessa..? Tyhmä kysyy :snotty:

Poitsu on aina vähän tempperamenttinen ja ärhäkkä odottelemaan ruokaansa syöttötuolissa, joten jotenkin aikaisemmin nuo mössöt pitäisi pyrkiä tekemään. Lisäksi olen niin mukavuudenhaluinen ja laiska, et olis kiva ottaa vaan kaapista valmiina.

Eli te, ketkä teette hedelmäsoseetkin itse mukeloille, niin vinkkejä kehiin..
 
Mä oon tehnyt vauvalle kotimaisista marjoista itse kiisseliä ja pakastanut pilttipurkkeihin. Neuvolan ohjevihkosissa oli resepti jonka mukaan tein.

Hedelmistä en ole tehnyt itse, halvempi ostaa kaupasta. Mut banaania voi survoa tuoreeltaan vauvalle.
 
Jostain syystä selostukseni banskusta ei ollut tullut tähän, höh. Bansku laittaa pikkumiehen kovan vatsan entistäkin kovemmalle ja lisäksi sitä muussatessa "menee aikaa", kun tuo mees on tosiaan niin malttamaton että banskun sössäämiseen liian pitkä aika, hänen mielestä. Kiitos kiisselivinkistä.. Itse en pidä kiisseleistä, joten ei ole tullut mieleenkään, että nythän on loistava aika saada kotimaisia marjoja ja mulla itsellänikin juuri tuo neuvolan vihkonen, joten eikun hommiin. Onko sulla anuuu tietoa, kuinka kauan tuo pakastettu kiisseli säilyy? Kiitos vinkistä!!
 
Ei sitä banskua tarvi alkaa missään lautasella sössäämään. Kun otat siitä vaan yhden kuorisuikaleen pois, sieltä sisäkaarteen puolelta, niin sitten voi raaputtaa sitä mukaa sitä banskua kun toinen syö. Ihan pehmeetä siitä tulee.

Niin siis vinkkinä vaan jos vaikka joskus bansku vielä sopisi ruokavalioon :)
 
Minä myös olen kuorinut päärynöitä, keittänyt kevyesti, soseuttanut ja laittanyt pakkaseen jääpalamuotteihin. Mutta se on aika työlästä.. Helpompi tapa on ostaa Bonnen litran pakkauksissa olevia soseita (niissä on vain hedelmää, ei mitään tärkkelysaineita tai säilöntäaineita) ja laittanut soseen jääpalamuotteihin ja pakkaseen. Kun on monenlaisia hedelmiä pakkasessa, niin sekotuksista tulee herkullisia ja saa vaihtelua.

Myös pakastemustikan olen kevyesti keittänyt, lisännyt joukkoon banaania, soseuttanut ja samalla tavalla laittanut jääpalamuotteihin. Tämä mustikka-banaani on erityisen herkkua kaurapuuron kanssa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaijaM:
Mites sitte esim. persikka, mango, ananas, luumu? Ootteko näitä tarjoillut? Pitäisikö eka keittää vai voiko ihan tuoreeltaan soseuttaa?
Ihan vaan tuoreeltaan soseeksi.
Itse tein aiemmin soseita niin että heitin kaikkia mahdollisia hedelmiä sekaisin ja soseeksi. Sauvasekoittimella siis sain itse parhaat soseet.

Tein aina kerralla parin päivän annokset valmiiksi ja säilytin jääkaapissa.
 

Yhteistyössä