Hei apua! Vauvan oksentelusta?!

Meidän eilen 3 viikkoa täyttänyt vauva oksentelee melkein päivittäin (eilen ei oksentanut lainkaan mutta tänään taas, keskimäärin varmaan 1krt/päivä). Ei siis ole mitään pulauttelua vaan kunnon "syöksy-yrjöt", tätä on ollut nyt n. 1,5 viikkoa. Huomenaamulla mennään neuvolaan mutta ajattelin nyt kysellä täältäkin neuvoja.
Millainen se refluksi on? Vai onkohan kyse siitä että mä vaan annan tolle liikaa maitoa? Oikeastaan kokonaan on tällä hetkellä nyt pullolla/korvikkeella (kerran pari päivässä saatan imettää mutta en sit tiedä saako tuo tissistä mitään irti, korviketta pitää aina päälle antaa kuitenkin). Kerralla maitoa menee max 60ml ja pisimmillään syöntiväli on yöllä ollut vajaa 4h, välillä saattaa syödä vaan 20-30ml ja sit taas hetken (puolen tunnin-tunnin) päästä uudelleen samanlainen satsi.

Meillä on ihan noita Ainun perustuttipulloja ja -tutteja käytössä, googlettelin että Aventilla ois hitaan virtauksen tutteja? Niistä varmaan vois olla apua? Kokemuksia?
Entä sitten se maidonsakeuttaja?

Mä oon ihan uuno näin pienen vauvan pulloruokinnassa ylipäänsä ja nyt sit tämä oksenteluhommakin... : /
 
tiedätkö
Saattaa olla ihan tuosta korvikkeestakin johtuvaa. MUn esikoinen oli pelkkä tissivauva eikä oksennellut koskaan. Tämä toinen meni tissillä ja korvikkeella ja aina korvikkeen jälkeen tuli kaarella tavaraa pihalle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiedätkö;26744508:
Saattaa olla ihan tuosta korvikkeestakin johtuvaa. MUn esikoinen oli pelkkä tissivauva eikä oksennellut koskaan. Tämä toinen meni tissillä ja korvikkeella ja aina korvikkeen jälkeen tuli kaarella tavaraa pihalle!
Niin, oon kokeillut vaihtaa korvikemerkkiäkin mutta en oo mainittavaa eroa huomannut. Tissillä olon jälkeen ei ole oksentanut ikinä, mutta eipä sieltä paljon mahantäytettä oo tainnut ikinä tullakaan.
Isommat lapset oon näin pieninä täysimettänyt mutta nyt se ei vaan ole mahdollista.
 
tiedätkö
Niin, oon kokeillut vaihtaa korvikemerkkiäkin mutta en oo mainittavaa eroa huomannut. Tissillä olon jälkeen ei ole oksentanut ikinä, mutta eipä sieltä paljon mahantäytettä oo tainnut ikinä tullakaan.
Isommat lapset oon näin pieninä täysimettänyt mutta nyt se ei vaan ole mahdollista.
Siis minäkin kävin kaikki korvikemerkit läpi ja jokaisesta sama juttu. Kyllä sitä pääsi helpolla kun oli pelkkä tissivauva :D
Mutta kyselehän vielä neuvolasta ja pyydä sulkemaan pois tuo refluksi. Meillä tutkittiin se mutta ie sitä ollut. Ilmeisesti söi niin ahneesti korviketta että se potki sitten pihalle.
 
"vieras"
No meillä tuo nuorempi neiti pulautteli/oksensi aina kaaressa. Rintaruokinnalla oli korviketta satunnaisesti mutta tosiaan melkoisia "oksennuksia" pulautteli. Itse epäilin että söi niin hyvällä ruokahalulla että liiat sitten oksensi pois. Hyvin kuitenkin kasvoi, eikä muutenkaan ollut mitenään "kipeän oloinen". En muista miten tiheään noita pulautteluja oli, ei ehkä kuitenkaan ihan päivittäin. Sen vaan muistan että esikoinen, reilun vuoden vanhempi kuopusta, aina säikähti kun toinen oksensi ja parahti siksi aina itkemään.
 
Kokeile useampia korvikemerkkejä.

Ystävän lapselle sopi aikoinaan ainoastaan Pirkka-korvike tai jokutommonenseoli. Nan, Tutteli, jne aiheutti oksentelua.

Ja oma esikoinen laattasi aikoinaan, jos pullosta tuli liian helposti maitoa. Saattoi myös syödä liikaa, kun sitä kerran helposti pullosta sai. Avent tai vastaava voisi olla hyvä vaihtoehto, juurikin nää hitaamman virtauksen antikoliikkitutit.
 
"pieras"
Täällä saman ikäinen vauva täysimetyksellä ja sama ongelma! Pulauttelee tosi paljon, on "limaisen kuuloinen" ja oikeastaan aina imetyksen päälle lentää limainen puklu kaaressa... :( Varsinkin silloin kun on syönyt tuosta toisesta suihkutissistä... (toinen rinta maltillisempi) Tiistaina neuvolaan. Mielipiteitä kaipaisin minääkin, miten muilla on ollut!?
 
"vieras"
Suihkumaisiin oksennuksiin voi olla syynä mahanportin ahtauma, silloin oksennus lentää ihan kaaressa. En usko, että siitä kuitenkaan on kyse, jos ei oksenna jokaisen syönnin jälkeen.
 
vvvv
Meille suositeltiin Nutrilon korviketta. Tais olla vaan jauhemaista se Nutrilon.... jota suositeltiin, kun oli kova pulautteleen. Hitsit ku en muista koko nimeä tuolle korvikkeelle.
 
Oikeastaan lähes kaikilla vauvoilla on refluksia. Tuo painon nousu mittarina on tosi huono. Kipeämmässä versiossa (silent refluksi) maito nousee jatkuvasti ylöspäin ruokatorvessa ja aiheuttaa kipua vaikka vauva ei juurikaan pulauttele suuria määriä. Osa vauvoista myös syö lohdukkeeksi ja kipuun.

Kuitenkin jos pulauttelu ei häiritse vauvaa eikä hän vaikuta kivuliaalta ei mitään tarvitse tehdä tai refluksia lähteä hoitamaan.
 

Yhteistyössä