Hei synnyttäneet! Kaipaisimme kokemuksia synnytyskeskusteluista!!

Ekassa synnytyksessä (kiireinen sektio) Kättärillä en nähnyt kätilöä, lääkäriä tms vilaukseltakaan synnytyksen jälkeen. Olin leikkaushaavan kanssa vastasyntyneeni kanssa suorastaan heitteillä välillä, tuntui että kukaan ei ole meistä kiinnostunut. Vasta kolmen päivän sairaalassaolon jälkeen ylipäätään sain kuulla - kun hoitaja opasti huonetoveriani - että meillä on siellä 'omat hoitajat'.

Toisessa synnytyksessä Jorvissa (sekin kiireinen sektio) leikannut lääkäri tuli parin päivän päästä synnytyksestä huoneeseeni juttelemaan, kertoi synnytyksen kulun ja kyseli onko mitään mistä haluaisin tietää tarkemmin. Muutenkin kokemukset lapsivuodeosastoilta täysin erilaiset - Jorvin eduksi.
 
Ensimmäisen synnytykseni jälkeen (2004) keskustelu oli vuodeosaston hoitajan kanssa. Käytiin synnytys läpi, mutta siinä ei ollut mitään erikoista, aivan oppikirjamainen synnytys eikä minulla mitään hampaankolossa. Oli kuitenkin mukava että joku kävi sen kanssani läpi, ehkä parempi keskustelussa olisi ollut se kätilö, joka synnytyksessä oli paikalla.

Toinen synnytykseni (2009) oli kuolleen lapsen synnytys ja keskustelussa oli ylilääkäri ja sosiaalityöntekijä. Ja tietysti ko. lääkärin kanssa jälkikeskustelu vielä parin kuukauden jälkeen. Tässä tapauksessa keskustelu oli tietysti erittäin tärkeä, koska olimme ihan pihalla ja shokissa. Ja tuon parin kuukauden ajan keskustelut jatkuivat psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Ja nyt taas kun kolmas synnytykseni lähestyy, jatkuvat keskustelut psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.
 
Mä kysyisin samaa...että mikä keskutelu??? En ikinä semmosta oo kokenut.
Esikoisen synnytin 02...eikä mitään keskustelua käyty missään vaiheessa.Ite pyysin kertomuksen synnytyksestä..oisin varmaan jääny ilman sitäkin jos en ite olisi sitä pyytänyt.
Toisen synnytin sektiolla...eikä siitäkään mitään keskustelua koskaan käyty.Siitä mulla ei oo mitän kertomuksia.Tämä tapahtui 03.
Kolmannen synnytin alateitse...eikä siitäkään mitään keskustelua käyty missään vaiheessa.Tämä tapahtui 09.Siitä sain jonkimoisen lappusen...

Itellä noi alateitse syntyneet menneet suht ok...lukuun ottamatta sitä että hampaankoloon on jäänyt kaivertamaan pahasti se että kivunlievitystä en ole saanut kovista kivuista huolimatta!!Mulla supistukset ei näy siin koneella jostain syystä...mulla menee supistukset lantioon.Lonkkiin....Johtusiko siitä...
Sektio oli mulle kauhun paikka...sen koin erittäin ahistavana.Ja pelottavana...siihen jouduin ison painoarvion takia.eikä siitä mitään keskusteltu.Valmisteltiin vaan eikä mitään fiikisiä ja mun tuntemuksia kyselty...kärrättiin saliin.Ja leikattiin ja vietiin heräämöön...ja sit jossai vaiheessa osastolle...eikä mitään kyselty...

Synntykset tapahtunut K-SKS....
Pian olisi eesä neljäs synnytys..ja se jännittää otetaanko mun toiveita huomioon miten.Mahassa kasvaa iso lapsi...ja pelkään joutuvani sektioon sen takia kun jos mua ei taaskaan kuunnella.Haluaisin synnyttää niiiin alakautta.Tapahtuuko pahin pelkoni...vai ei..sen näämme...tai tiedämme tässä reilun kuukauden sisällä. :(
 

Yhteistyössä