Hei te, joilla lapsi herätetään pk-aamuina n. klo 6.....

Miten aamut sujuu?
Mihin aikaan illalla nukkumaan?
Jaksaako olla pk:n päiväuniin asti?
Miten sitten viikonloput?

Onko jotain tärkeetä, joka kannattaisi ottaa huomioon? =)

Meillä tämä tilanne taas edessä parin viikon kuluttua, meinaa vähän hirvittää :eek: :/ :snotty:

Erityisesti kokemuksia alle 2-vuotiaista kaipaan, mutta toki kaikki muutkin käy! =)
 
juulia
meillä herätys klo 5.40 ja hyvin aamut sujuu.tyttö herää ihan reippaana ja klo 6.15 mennään jo ovesta ulos!illalla nukkumaan klo 20 ja hyvin jaksaa päiväuniin asti.viikonloppuisin ikävä kyllä herää myös aikaisin viimeistään klo 6.30.
mun mielestä kaikkein tärkeintä on iltarutiinit ja se et lapselle kerrotaan,että huomenna tosi aikainen herätys.toimii ainakin meillä! Ja tyttö siis 3v :)
 
Liila
Meillä ei herätetä, vaan nukkumaan meno on ajoitettu niin, että lapset saavat herätä itse. Lapset 2 v ja 4 v. Nukkumaan meno klo 19.30.

Esikoinen meni hoitoon 1 vuotiaana ja nukkui silloin lähes 13 h yöunet. Silloin nukkumaanmeno aika oli 17.30.

1 vuotiaan oli vaikeaa pysytellä hereillä puolille päiville asti, mutta pph pakotti lapsen siihen rytimiin. Nyt kun lapset ovat vanhempia, niin on vain hyvä, että herätys on aikaisin. Muuten päiväunille nukahtaminen tuottaa vaikeuksia.

Viikonloppuisin kannattaa noudattaa samaa rytmiä, muuten lapsi menee sekaisin. Lasten rytmit muuttuvat monen päivän viiveellä.
 
mie
Aamut sujuu hyvin jos on menty illalla ajoissa nukkumaan . Viimeistään klo 19 pitää olla jo pedissä jotta jaksaa herätä. Jos ilta venyy niin sen huomaa aamulla ei ole mukavaa lapselle eikä itsellekkään.
Jaksaa hyvin päikkäreihin asti jos nukkunut yön hyvin ja tarpeeksi. Nukahtaa kuulemma hetkessä päikkäreille .
Viikonloppuina kannattaa pitää suunnilleen sama rytmi koska muuten alkuviikko on päiväkodissa yhtä väsynyttä marinaa. Me ollaan viikonloppuna joustettu aikatauluista noin tunnin verran.
 
tt
Meillä puolitoistavuotias herää kuuden tienoilla. Nukkumaan menee seitsemän ja puoli kahdeksan välillä, joten saa ihan kunnon yöunet taakse. Hyvin jaksaa päiväuniin saakka, eikä silti nuku kuin reilun tunnin päiväunet. Viikonloppuisin on toki hieman tympeä että lapsi herää silloinkin viimeistään puoli seitsemän, mutta samaa rytmiä pyritään pitämään myös viikonloppuisin niin arki on helpompaa.
 
v
Meillä oli kesän ajan muksut hoidossa (7v, 5,5v ja 4v). Sitä ennen vain kotihoidossa. Illalla mentiin nukkumaan jo kuudelta kun herätys oli aamu kuudelta. Siitä huolimatta aamut oli täyttä huutoa. Vaikka lapset tuon ikäisiä jo. Molemmat mies sekä minä saatiin tarpeeksemme ja jäin nyt syksyllä kotiin lasten kanssa. Jos kerran niiden on parempi olla kotona niin olen sitten. Eihän tuo pitkä aika ole kun kaikki ovat jo koulussa. Niin ja meillä ei lpaset tätä päätä, vaan me vanhemmat tultiin siihen tulokseen että näin on lapsille parempi :)
 
Josa
Meillä lapset herää hiukan yli 6, kun minä vien hoitoon. 3,5 v menee nukkuun 8 jälkeen illalla ja 6,5v viimeistään klo 9 illalla. Mä tuun töistä kotiin klo 17. Jos lapset laitettais aikasemmin nukkuun, niin enhän mä näkis niitä päivän jälkeen ollenkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Josa:
Meillä lapset herää hiukan yli 6, kun minä vien hoitoon. 3,5 v menee nukkuun 8 jälkeen illalla ja 6,5v viimeistään klo 9 illalla. Mä tuun töistä kotiin klo 17. Jos lapset laitettais aikasemmin nukkuun, niin enhän mä näkis niitä päivän jälkeen ollenkaan.
No on sulla pitkät päivät?????????? Kannattais harkita lyhentämistä.
 
fee

Meillä herätään joka aamu kello kuusi (05.45-06.30), kiitos 1v8kk neidin biologisen kellon. :) Eli ei ongelmia herätyksissä. Klo 07.30 ulostaudumme, illalla viimeistään 19.30 nukkumaan. Päiväunet yleensä noin 1.5h.
 
Meillä herätys vaihtelevasti klo. 6-6.30 välillä. Illalla laitamme lapset sänkyyn klo.19.30 jotta jaksavat nousta ylös.
Aamut sujuvat sukkelasti, yleensä ilman kiukkuja. Päiväkotilaiset syövät aamupalan pk:ssa 8 aikoihin, joten aamusella ei ole kuin pisut, pesut ja pukeminen. Koululainen tietty syö aamupalan ennen kouluun lähtöä.
 
äiti
mua säälittää noi lapset ALLE 2-vuotiaitakin kiikutetaan aamuyöllä hoitoon ja siten nukkuu "tyyliin" tunnin jotta nukahtaa illalla 17.30.
Onko laadukasta lapselle ja perheelle?
Onneksi Suomessa on MAHDOLLISUUS jokaisella joka haluaa niin hoitaa oma lapsi 3-vuotiaaksi kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Josa:
Meillä lapset herää hiukan yli 6, kun minä vien hoitoon. 3,5 v menee nukkuun 8 jälkeen illalla ja 6,5v viimeistään klo 9 illalla. Mä tuun töistä kotiin klo 17. Jos lapset laitettais aikasemmin nukkuun, niin enhän mä näkis niitä päivän jälkeen ollenkaan.
No on sulla pitkät päivät?????????? Kannattais harkita lyhentämistä.
Joo kuulostaa aika pitkältä tai sitten sulla on tosi pitkä työmatka.

 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mua säälittää noi lapset ALLE 2-vuotiaitakin kiikutetaan aamuyöllä hoitoon ja siten nukkuu "tyyliin" tunnin jotta nukahtaa illalla 17.30.
Onko laadukasta lapselle ja perheelle?
Onneksi Suomessa on MAHDOLLISUUS jokaisella joka haluaa niin hoitaa oma lapsi 3-vuotiaaksi kotona.
Onko kahdeksaksi "aamuyöllä"? :eek: Kahdeksaan meno yleensä edellyttää heräämistä viimeistään klo 06.30. Joka arkiaamu vietän lapseni kanssa laadukasta aikaa 1-2h, iltapäivällä/illalla 3-4h.

En voi käsittää vanhempia, jotka eivät pidä huolta lastensa riittävästä unensaannista. Se on kuin omille nilkoille pissaaminen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Josa:
Meillä lapset herää hiukan yli 6, kun minä vien hoitoon. 3,5 v menee nukkuun 8 jälkeen illalla ja 6,5v viimeistään klo 9 illalla. Mä tuun töistä kotiin klo 17. Jos lapset laitettais aikasemmin nukkuun, niin enhän mä näkis niitä päivän jälkeen ollenkaan.
No on sulla pitkät päivät?????????? Kannattais harkita lyhentämistä.
Eikös aika monella päivätyöläisellä ole työaika klo 8-16 ja työmatkoihin menee aika monella tuo tunti suuntaansa. Onnellinen se jolla vähemmän menee!! Meillä on ihan samanlainen rytmi, aamut sujuu meillä parhaiten, jos itse herää vähän aikaisemmin jotta kerkeää antaa lapselle rauhallista yhteistä aikaa. Ettei kiireellä lähde koheltamaan vaatteita, aamupalaa jne. Iltaisin tietysti yhdessä vietetään kaikki se aika mitä jää ennen nukkumaan menoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mua säälittää noi lapset ALLE 2-vuotiaitakin kiikutetaan aamuyöllä hoitoon ja siten nukkuu "tyyliin" tunnin jotta nukahtaa illalla 17.30.
Onko laadukasta lapselle ja perheelle?
Onneksi Suomessa on MAHDOLLISUUS jokaisella joka haluaa niin hoitaa oma lapsi 3-vuotiaaksi kotona.
Onko kahdeksaksi "aamuyöllä"? :eek: Kahdeksaan meno yleensä edellyttää heräämistä viimeistään klo 06.30. Joka arkiaamu vietän lapseni kanssa laadukasta aikaa 1-2h, iltapäivällä/illalla 3-4h.

En voi käsittää vanhempia, jotka eivät pidä huolta lastensa riittävästä unensaannista. Se on kuin omille nilkoille pissaaminen.
Meillä herätetään pojat (2 ja 5 vee) klo 7.20 ja hoidossa ovat klo 8.00. Illalla haetaan heti neljän nurkilla ja nukkumaan klo 20.00. Hyvin jaksavat!
 
nnnn
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Meillä ei herätetä, vaan nukkumaan meno on ajoitettu niin, että lapset saavat herätä itse. Lapset 2 v ja 4 v. Nukkumaan meno klo 19.30.

Esikoinen meni hoitoon 1 vuotiaana ja nukkui silloin lähes 13 h yöunet. Silloin nukkumaanmeno aika oli 17.30.

1 vuotiaan oli vaikeaa pysytellä hereillä puolille päiville asti, mutta pph pakotti lapsen siihen rytimiin. Nyt kun lapset ovat vanhempia, niin on vain hyvä, että herätys on aikaisin. Muuten päiväunille nukahtaminen tuottaa vaikeuksia.

Viikonloppuisin kannattaa noudattaa samaa rytmiä, muuten lapsi menee sekaisin. Lasten rytmit muuttuvat monen päivän viiveellä.
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mua säälittää noi lapset ALLE 2-vuotiaitakin kiikutetaan aamuyöllä hoitoon ja siten nukkuu "tyyliin" tunnin jotta nukahtaa illalla 17.30.
Onko laadukasta lapselle ja perheelle?
Onneksi Suomessa on MAHDOLLISUUS jokaisella joka haluaa niin hoitaa oma lapsi 3-vuotiaaksi kotona.
Onko kahdeksaksi "aamuyöllä"? :eek: Kahdeksaan meno yleensä edellyttää heräämistä viimeistään klo 06.30. Joka arkiaamu vietän lapseni kanssa laadukasta aikaa 1-2h, iltapäivällä/illalla 3-4h.

En voi käsittää vanhempia, jotka eivät pidä huolta lastensa riittävästä unensaannista. Se on kuin omille nilkoille pissaaminen.
Meillä herätetään pojat (2 ja 5 vee) klo 7.20 ja hoidossa ovat klo 8.00. Illalla haetaan heti neljän nurkilla ja nukkumaan klo 20.00. Hyvin jaksavat!
No minä tykkään ettei tarvitse kiireellä lähteä ja että saadaan aamuisinkin rauhallista aikaa yhdessä. Ja tosiaan tyttö herää ihan itse viimeistään 06.30.
 
poitsu 4 vuotiaana heräs n.5.30 ja tarhassa oltiin 6.15. illalla meni nukkumaan n.19.30-20.00. riitti pk:n lepohetki ja käsittääkseni siellä on aikasemmille tulijoille myös mahdollisuus aamullakin vähän lepäillä jos tarvetta on.

muoks. ja kyllähän ne arjen varhaiset heräämiset ainakin meillä viikonloppuunkin tulee. eli sai sitten lauantaisin ja sunnuntaisinkin heräillä viimestään seiskalta...
 
Meillä 2-vuotias herää aamuisin 6.15-7 välillä . Joskus herää itse, joskus joutuu herättelemään.
Päiväkotiin lähdetään klo 7.30-7,45, onneksi on tosi lyhyt matka. Nukkuu 1,5-2 tunnin päikkärit.
Päiväkodista haetaan klo 16-16.30 ja nukkumaan menee 19-20 välillä.
Viikonloppuisin pyritään pitämään sama rytmi.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ompus:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mua säälittää noi lapset ALLE 2-vuotiaitakin kiikutetaan aamuyöllä hoitoon ja siten nukkuu "tyyliin" tunnin jotta nukahtaa illalla 17.30.
Onko laadukasta lapselle ja perheelle?
Onneksi Suomessa on MAHDOLLISUUS jokaisella joka haluaa niin hoitaa oma lapsi 3-vuotiaaksi kotona.
Onko kahdeksaksi "aamuyöllä"? :eek: Kahdeksaan meno yleensä edellyttää heräämistä viimeistään klo 06.30. Joka arkiaamu vietän lapseni kanssa laadukasta aikaa 1-2h, iltapäivällä/illalla 3-4h.

En voi käsittää vanhempia, jotka eivät pidä huolta lastensa riittävästä unensaannista. Se on kuin omille nilkoille pissaaminen.
Meillä herätetään pojat (2 ja 5 vee) klo 7.20 ja hoidossa ovat klo 8.00. Illalla haetaan heti neljän nurkilla ja nukkumaan klo 20.00. Hyvin jaksavat!
Niin meilläkin, lapset herätetään (jos eivät ole itse heränneet) klo 7.15 ja hoidossa ovat kello kahdeksaksi. Haku usemmiten jo varttia vaille neljä :) Illalla nukkumaan noin klo 20.30-21. Pojat 2v ja kohta 4v, 2vuotias nukkuu päiväkodissa päikkärit noin 1,5h.
 
Kiitos!
Ehkäpä se lähtee sujumaan =)

Isompien lasten kanssa ei tätä ongelmaa ollut, kun eivät ole koskaan ollut aamutorkkuja, mutta nyt tämä neiti nukkuisi monesti 8-9 asti (nukkumaan 20.30). Täytyy siis vain aikaistaa nukkumaanmenoa =)
Pk-päivät tulee olemaan 6.30-15/16, että jäähän siinä illalle ihan hyvin aikaa =)
 
tyttö herää aamulla 5.30 ja tunnin päästä on lähtö. nyt isänsä vie joka menee myöhempään töihin. ennen oli hoitopaikassa 5.45 eli herätys oli klo 5.00

tyttö haluaa pienen aamupalan ennen lähtöä esim. hedelmää tai leipää että jaksaa odottaa päiväkodin aamupalaa joka on vasta klo 8.00

ja illalla menee nukkumaan n. klo 19.00
 
helena
meillä 2,5v tyttö herää / herätetään noin klo 7 aikaan ja päiväkodissa noin klo 8. menee nukkumaan klo 20.15 aikoihin ja melkein joka ilta pölisee sängyssä klo 21 asti. olen miettinyt nukkuuko liian vähän mutta ei vain nukahda juurikaan koskaan enen klo 21. olemme laittaneet aikaisemminkin sänkyyn mutta tuloksena pölinää ja sängystä pois juoksemista. päiväkodissa nukkuu 1-2h unet.

mutta kait tuo nukkuu tarpeeksi?... ei se vanhemmista kiinni ole paljonko lapsi nukkuu...
 

Yhteistyössä