Hei! Te joille on tehty lääkkeellinen tyhjennys keskenmenon jälkeen, niin voisittako kertoa siitä?

  • Viestiketjun aloittaja juuh
  • Ensimmäinen viesti
juuh
Miten ne lääkkeet otettiin?
paljonko niitä oli? milloin alkoi vuoto? olitko kipeä? pitikö olla sairaalassa, vaiko vain kotona? Jos olit sairaalassa, niin kauanko? Entä jos oli kotona, niin saiko olla yksin? jos ei niin kauanko piti olla "vahti"? onnistuiko tyhjennys? kauanko kivut kesti entä vuoto? ja mikä tärkeintä: millon sai ruveta uuteen vauva yritykseen? kauanko kesti raskautua?

KAIKKI TIEDOT OLISI MINULLE HYVIN TÄRKEITÄ! :) Itsellä koitos edessä ja haluaisin kuulla kokemuksianne. :(
 
näin täällä
-Suun kautta yks pilleri, siitä kahden päivän päästä emättimeen 2 cytotecciä.
-Vuoto alkoi 5 tuntia pillereiden laitosta.
-Kotona yksin, pirun kipeä 5 tuntia, kaameat supistukset päällä sen aikaa.
-Ei onnistunut, kahden viikon päästä kaavintaan. Seuraavalla kerralla vaatisin kaavinnan tai vähintään päästn sairaalaan heti tarkistettavaksi.
-Kipuja lähinnä cytoteceistä, vuotoa vajaa viikko ennen pillereitä+ 2 vko pillereiden jälkeen + 2 vko kaavinnan jälkeen, yht 5 vko
-Yhdet normi kuukautiset välissä, sitten raskaaksi uudelleen, mikä tosin melkoinen ihme meille.
 
"juuh" kurkkaapa tuolta, löydät monta kohtalotoveria.
http://kaksplus.fi/keskustelu/c27

Olen todella pahoillani puolestasi:hug: itsekkin lääkkeellisen tyhjennyksen kokeneen(2.2-2010) tiedän, miten suru juttu se on :'(

Miulla tyhjenys tehtiin sairaalassa ja kaikki meni siltä osin Ok.
Jälkivuotoa 5vko ja uudet yritykset alkoi heti :)

Toivon siulle mitä parhainta mieltä ja kaunista kesän jatkoa!!:heart::flower:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
"juuh" kurkkaapa tuolta, löydät monta kohtalotoveria.
http://kaksplus.fi/keskustelu/c27

Olen todella pahoillani puolestasi:hug: itsekkin lääkkeellisen tyhjennyksen kokeneen(2.2-2010) tiedän, miten suru juttu se on :'(

Miulla tyhjenys tehtiin sairaalassa ja kaikki meni siltä osin Ok.
Jälkivuotoa 5vko ja uudet yritykset nyt päällänsä :)

Toivon siulle mitä parhainta mieltä ja kaunista kesän jatkoa!!:heart::flower:
Mistä kurkata? :) Kiitos, kun välität.
 
vieras
lääkkeet työnnettiin emättimeen aamulla 2kpl, ja sen jälkeen kolmen tunnin välein lisää. Vuoto alkoi parin tunnin päästä ensimmäisistä, oli niin kipeä että vaikka olin ihan lääkehöyryissä niin kipu tuntui silti (kipupiikit yms. ei mitään tehoa), olin seuraavaan iltapäivään eli yön yli. Vuoto kesti n. 3 viikkoa ja sinä aikana ei mielellään yhdyntääm ainakaan ilman kondomia (tulehdusriski), sen jälkeen ihan vapaasti uutta yritystä.
uudesta raskautumisesta en tiedä kun ei olla yritetty vielä uutta
 
Ab
Ekat lääkkeet sain suun kautta polilla, jonka jälkeen lähdin heti kotiin. Siinä vaiheessa oli ollut jo pari päivää jonkinlaista vuotoa, joka jatkui normaalisti. Sovittiin, että haen 48 tunnin kuluttua toiset lääkkeet ja otan ne polilla, koska mulla ei ollut aikuista seurana kotona (mies töissä).

Seuraavana päivänä kotona tuli aika kipeillä supistuksilla kaikki oleellinen ulos. Kipua kesti yhteensä 1-2 tuntia.

Sitä seuraavana päivänä menin vielä polille ottamaan loput lääkkeet sovitusti, muttei tarvinnut olla siellä kauaa, koska kohtu oli jo tyhjentynyt silloin kotona, eikä ne lääkkeet siten saaneet enää mitään aikaiseksi.

Fyysisesti kaikki meni siis helposti ja sujuvasti. Vuoto kesti yhteensä pari viikkoa ja viikko vuodon lopusta alkoi jo seuraavat menkat.

Nykyinen ohje on, että heti saa alkaa yrittää uudestaan. Sain kyllä matkan varrella muunkinlaisia ohjeita, mutta tuo on se valtakunnallinen ohje.

Neljän kuukauden päästä olin uudestaan raskaana ja raskaus on sujunut hyvin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
Hei vielä..

jos vain suinkin mahdolista, suosittelen sairaalassa oloa tyhjennyksen ajan!!

Siellä saat esim. kipulääkettä suoraan suoneen, auttaa varmasti ja kivuista EI tarvitse kärsiä!!
Okei.. Mä en tiedä mikä täällä on käytäntö niin siksi kyselen miten teillä se on hoidettu. Mielummin ehkä menisinki osastolle. kuis se on että tuleeko ne raskausmateriaalit niinku kerralla tai parin päivän sisällä vai esim viikkojen aikana?
 
Ab
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei.. Mä en tiedä mikä täällä on käytäntö niin siksi kyselen miten teillä se on hoidettu. Mielummin ehkä menisinki osastolle. kuis se on että tuleeko ne raskausmateriaalit niinku kerralla tai parin päivän sisällä vai esim viikkojen aikana?
Mulla tuli kaikki kerralla (rv 12+). Kipuja tosiaan vain 1-2 tuntia. Olin ostanut kahta eri reseptikipulääkettä, kun ne reseptit kerta sain ja yhden Buranan sit lopulta otin.
 
näin täällä
Yritä päästä osastolle, jos vain mahdollista. On varmaankin paremmat kivunlievitysmahdollisuudet tarjolla kuin kotiburanat. Mulla ei ainakaan ollut buranoista tai panacodeista mitään apua. Tosin en tiedä, oliko se henkinen suru siinä tilanteessa jotenkin niin musertavaa, koska olen tosiaan tämän tapahtuman jälkeen synnyttänyt luomuna ja pidin jopa synnytyssupistuskipua lievempänä kuin lääkkeellistä. En sitten tiedä, mistä johtui. Olisivatko cytotecit niin tehokkaita, että saivat aikaan kipeämmät supistukset kuin mun omat hormoonit.

Voimia tulevaan ja onnea uuteen yritykseen, kun sen aika teidän mielestänne on!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ab:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei.. Mä en tiedä mikä täällä on käytäntö niin siksi kyselen miten teillä se on hoidettu. Mielummin ehkä menisinki osastolle. kuis se on että tuleeko ne raskausmateriaalit niinku kerralla tai parin päivän sisällä vai esim viikkojen aikana?
Mulla tuli kaikki kerralla (rv 12+). Kipuja tosiaan vain 1-2 tuntia. Olin ostanut kahta eri reseptikipulääkettä, kun ne reseptit kerta sain ja yhden Buranan sit lopulta otin.

Tuo 1-2 tuntia tuntuu lohduttavalta :) Ne ei sieltä sairaalasta siis anna kipulääkkeitä mukaan, ellei sit siellä ole jo valmiiksi makaamassa?
 
Vieras
Minulla oli keskeytynyt keskenmeno kuukausi sitten. Sain lääkkeet kotiini mukaan ja kaikki neljä cytotecia tuli laittaa siis emättimeen. Joku tunti tuosta eteenpäin alkoi kovat supistukset ja kivut. Yöllä oli kaikista pahimmillaan (lääkkeet olin siis ottanut iltapäivällä edellisenä päivänä) - kivut tosi kovat (panacodit eikä muutkaan särkylääkkeet juuri auttaneet lainkaan) ja vuosin kuin seula.

Otin ekan satsin lääkkeitä siis torstaina ja lauantaina piti ottaa vielä seuraavat neljä. Kipuja oli torstaista lauantaihin, sen jälkeen alkoi helpottamaan. Ja se eka yö oli kaikista pahin.

Alavatsakipujen vuoksi kävin vielä viikon päästä ensimmäisten lääkkeiden ottamisesta sairaalassa. Kohtu oli tyhjentynyt, mutta osa tavarasta oli jäänyt kohdunkaulakanavaan. Sain vielä 4 uutta cytotecia, jotka otin taas kotona. Näin tuli loputkin ulos, eikä kipuja tästä uudesta lääkesatsista enää tullut. Yhteensä otin siis 12 cytotecia ja hyvin tyhjeni kohtu. Jälkivuoto kesti kaksi viikkoa ja nyt sitten odotellaan ekoja menkkoja.. :/
 
Ab
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ab:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei.. Mä en tiedä mikä täällä on käytäntö niin siksi kyselen miten teillä se on hoidettu. Mielummin ehkä menisinki osastolle. kuis se on että tuleeko ne raskausmateriaalit niinku kerralla tai parin päivän sisällä vai esim viikkojen aikana?
Mulla tuli kaikki kerralla (rv 12+). Kipuja tosiaan vain 1-2 tuntia. Olin ostanut kahta eri reseptikipulääkettä, kun ne reseptit kerta sain ja yhden Buranan sit lopulta otin.
Tuo 1-2 tuntia tuntuu lohduttavalta :) Ne ei sieltä sairaalasta siis anna kipulääkkeitä mukaan, ellei sit siellä ole jo valmiiksi makaamassa?
Ei anna, reseptit vaan.
Olisin pärjännyt ilman lääkkeitäkin, mutta kun tulin varmuuden vuoksi ostaneeni, niin otin sitten sen yhden.
 
pia
onpas monia eri käytäntöjä. Mulla keskenmeno todettiin vko8 sairaalassa kun aloin vuotaa verta. Ja jäin osastolle. Annettiin suun kautta tabletteja pelkästään. Muistaakseni. Ja jäin sinne noin klo15-20väliseksi ajaksi. Ja lääkkeiden antamisen jälkeen kipu ja kunnonvuoto alkoi 30-60min kuluttua. Ja tyhjenin siis sairaalassa kokonaan. Isoja paloja tuli kudosta ja massaa ulos, yök. Kotona verenvuotoa vain vähän, kuin kuukautisissa. Ja seuraavana päivänä joku ohut pieni kudosriekale, kuin ihoa, tuli vielä ulos. Eikä enää juurikaan kipuja.
 
vieras
Tuo kipu on niin yksilöllistä! Ei voi etukäteen tietää, muakin kätilöt pelotteli että voi verrata synnytyskipuihin ja tyrkytti panacodia, sitä en kuitenkaan halunnut (koska halusin ajaa saman iltana kotiin autolla) vaan pärjäsin kahdella 500mg buranalla. Voisin verrata paremminkin lieviin menkkakikpuihin omalla kohdalla. Tosi hyvin ja helposti meni, kaikki tuli ulos samalla kertaa. ekan tabletin laitosta noin viiden tunnin päästä koko homma oli ohi.
Ei sitä tarvi pelätä. Henkisesti oli paljon isompi juttu sitten.
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo kipu on niin yksilöllistä! Ei voi etukäteen tietää, muakin kätilöt pelotteli että voi verrata synnytyskipuihin ja tyrkytti panacodia, sitä en kuitenkaan halunnut (koska halusin ajaa saman iltana kotiin autolla) vaan pärjäsin kahdella 500mg buranalla. Voisin verrata paremminkin lieviin menkkakikpuihin omalla kohdalla. Tosi hyvin ja helposti meni, kaikki tuli ulos samalla kertaa. ekan tabletin laitosta noin viiden tunnin päästä koko homma oli ohi.
Ei sitä tarvi pelätä. Henkisesti oli paljon isompi juttu sitten.
Niin ja mulla todettiin keskeytynyt keskenmeno vkolla 12 ja sen takia tehtiin sairaalassa, kun oli jo niin pitkällä.
 
kemeli
Mä sain pillerin/pillerit? suun kautta ja parin tunnin päästä alkoi samanlainen vuoto kuin kuukautisissa. Samalla pääsin kotiin ja sen päivän ilta oli vain tavallista vuotoa. Seuraavana päivänä alkoi yhtäkkiä kesken päivän kovat supistukset ja tavaraa tuli aivan urakalla ulos. Eivät olleet kertoneet tällaisesta mitään sairaalassa. No, luulin, että johan sieltä tuli kaikki ulos, mutta seuraavana päivänä tuli yhtäkkiä pakottava tarve menä vessaan ja pönttöön loiskahti jotain. Se oli sitten se sikiöpussi ym. roinat. ei olisi kannattanut katsoa niin tarkkaan kyllä :(

Yksi kierto oli välissä ja sitten tulin taas raskaaksi. Tosin sekin meni heti alussa kesken, mutta seuraavasta kierrosta tulin taas raskaaksi ja nyt on tyttö kohta 4 vuotta vanha :)
 
vieras
Mulla oli keskeytynyt km, todettiin 12+0. Edellisenä päivänä otin kotona jonkin lääkkeen ja aamulla jotain lisää polilla, en enää muista mitä, tapahtuneesta on joitakin vuosia aikaa. Pikkuhiljaa tulin kipeämmäksi ja kipeämmäksi. Helvettiä oli yrittää istua siinä aulassa kipeänä. Puolilta päivin tarkistivat että vuotaa hyvin, pääsin kotiin. Siitäpä ne supistukset vielä yltyivät, kun olin yksin kotona, kestivät neljä tuntia. Kivut loppuivat kuin seinään, kun sikiö tuli ulos. Pari kolme viikkoa tuhrutti ja vuoteli tyhjennyksen jälkeen.

Kannattaa varautua siihen, ettei olisi yksin kotona. Se on jotenkin lohdutonta. Mulla kipu oli tosi kovaa, samoin vuoto, vähän pelottikin.

Lopulta pahinta oli tuijottaa pöntössä kelluvaa sikiötä, ihmiseksi tunnistettavaa. Enhän mä sitä viemäriin voinut vetää, omaa lapsen alkua. Se oli ehkä pahinta, en etukäteen ollut varautunut ollenkaan.

Voimia.
 
Hei,
surullista lukea näitä. Voimia kaikille keskenmenon kokeneille.

Itsellä 15. raskausviikolla sikiö todettiin neuvolassa kuolleeksi (edellisellä viikolla kaikki oli ultrassa hyvin) ja sain lähetteen heti sairaalaan toiveissa, että käynnistettäisiin heti. Se oli kuitenkin perjantaipäivä ja osasto kiinni viikonlopun, joten annettiin Mifegyne otettavaksi sunnuntaina kotona ja maanantaiaamuna käskettiin tulla osastolle. Koska oli jo 15. rv ei annettu sitä mahdollisuutta, että olisi voinut olla kotona.

Otin sunnuntaina Mifegynen ja se sai aikaan selvää pientä nippailua emättimessä, samanlaista mitä on tuntunut ennen synnytyksiä (noin vuorokausi ennen).

Maanantaiaamuna menin osastolle ja kymmenen maissa sain 3 kpl Cytetecia emättimeen. Otin samalla Buranan ja Panacodin, koska ajattelin, että kaikki kipu minkä voi välttää vältetään. Puoli tuntia siitä alkoi selvästi supistella, noin kahden tunnin päästä tuntui vahvasti kipuja, samanlaiselta kuin synnytyksissä juuri ennen ponnistusvaiheen kipuja. Siinä vaiheessa oletin, että kohta tulisi ulos, mutta varmuuden vuoksi pyysin kätilöltä lisää kipulääkettä, jos kestääkin pidempään, ja sain käsivarren suoneen lääkettä (en muista nimeä, mutta samaa mitä synnytyksissä joskus annetaan). Se lääke helpotti noin vartissa, samalla kätilö hieroi vähän selkää (oli tosi ystävällinen!). Kohta sen jälkeen tuli tunne, että olisi kakkahätä ja menin vessaan ja selkeästi teki mieli ponnistaa. Siirryin pois vessanpöntöltä ämpärin päälle, jonne kätilö oli sanonut, että toivoisi, että vauva/sikiö tulisi, että saataisiin tutkittavaksi patologille. Siinä vaiheessa ei enää ollut kipuja, pieni vauva vain liukui ulos ja jäi roikkumaan napanuoran varaan. Hätäkelloa soittamalla kätilö tuli paikalle ja varovasti nosti pienen kuolleen vauvan/sikiön(tuntuu pahalta sanoa sikiö, meille pieni oli jo vauva, vaikka oli vielä ihan pieni noin 9 cm).

Kätilö kysyi sitten haluanko nähdä pientä ja halusin. Oli ihan täydellisen näköinen pieni poika. Ei näyttänyt yhtään pahalta tms. Vain pieneltä ja jotenkin ihan Oikealta. Ei edes kuolleelta. Palasin sitten kohta sängylle ja kätilö antoi suun kautta vielä kaksi Cytotecia, jotta istukka yms. tulisi ulos. Ne tulikin sitten saman tien muutaman minuutin päästä. Jouduin kuitenkin vielä ottamaan varmuuden vuoksi parin tunnin päästä vielä kaksi Cytotecia, jotta kohtu supistuisi riittävästi ja vasta sen jälkeen lääkäri tutki. Siinä vaiheessa vielä oli jotain sisällä, jotka otti sitten mekaanisesti ulos (ei paljoa, ei kaavintaa tms, vaan ihan vain pinseteillä tms.).

Pieni vauva vietiin heti, kun oli tullut ulos, patologin tutkittavaksi ja patologi oli todennut, että näyttää niin terveeltä, ettei edes tehdä kromosomitestejä. Saatiin vielä sen jälkeen pieni takaisin vähäksi aikaa ja sairaalapastori siunasi pienen kauniisti. Se oli hyvin merkityksellinen hetki.

Kokonaisuudessaan kyllä rankka kokemus. Kipu ei pahinta, koska siihen sai sairaalassa lääkettä, mutta kyllä viikot sen jälkeen on mennyt aika sumussa.
 
Vielä se, että verenvuotoa oli kaikkineen varsin vähän, tuli lähinnä vain raskausmateriaali, sitä ennen vain muutamia tippoja verta. Sen jälkeen verta tuli kaksi päivää runsaiden kuukautisten verran ja viikon verran tiputteli.
Sen sijaan vuotta aiemmin olleessa spontaanissa tuulimunaraskauden keskenmenossa viikolla 11 vuotoa oli niin paljon, että kahteen viikkoon en juuri sängystä päässyt ylös ja hemoglobiini putosi 150:sta 88:aan.
 
popo
Otan osaa. Minulla takana lääkkeellinen tyhjennys 03/09. Sain ensin lääkkeet aamulla suun kautta, sitten heti perään emättimeen. Pötköttelin päivän polilla, sain kipulääkettä suun kautta, pääsin iltapäivällä kotiin kun vuoto alkoi. Aluksi niukkaa mutta iltaa kohti runsaampaa. Illan vuosin kotona, kuume nousi, oli viluinen olo. Aika kipeitä supistuksia mutta niiden kanssa pärjäsi, illalla tuli "möykky" ulos jonka jälkeen kuume laski. Siitä eteenpäin normaalia vuotoa. Fyysisesti ei rankka kokemus, henkisesti kesti pitkään toipua vaikka uusi vauva sai pian alkunsa. Voimia sinulle.
 

Yhteistyössä