Hei te ketkä saaneet joulun lahjakortin (avustus) kauppaan tms?

  • Viestiketjun aloittaja G:allup
  • Ensimmäinen viesti
dödjä
Neuvolatäti vain soitti ja kysyi haluaisimmeko kortin. Ollaan jokseenkin vähävarainen perhe ja mieheni on pitkäaikaistyön. Tässä muuatama kriteeri kortin saamiseen:

Hyvä joulumieli -keräyksen lahjakortin saaneet perheet valittiin avun tarpeen mukaan. Kortteja jaettiin perheille, joissa ainakin yksi lapsi on alle 15-vuotias. Lahjakortin saamisen kriteerinä oli myös vähintään yksi seuraavista:

- pienituloisuus

- yksinhuoltajuus

- suurperhe

- vanhemman sairaus tai vammaisuus

- pitkäaikaistyöttömyys

- ns. pätkätyöt

- ylivelkaantuminen

- kriisitilanne

- hyvin nuoret vanhemmat

Jos tunnet, että teillä olisi tarvetta lahjakortille, niin ota yhteyttä paikalliseen neuvolaan!
 
"Mie"
Me saamme 22 päivä ja kyllä meillä juuri tällä hetkellä on tiukkaa.On ollut sairautta, leikkausta, sairaslomaa ja nyt mie olen työttömänä.Kinkku odottaa jo pakkasessa ja vähän olen jouluruokaa tehnyt, mutta vielä pitää tehdä ja ostaa.Saamme tuolloin 22 päivä myös 2 jouluruokakassia lahjakortin lisäksi.Emme ole sossun asiakkaita.Seurakunnan kautta saamme lahjakortin.En ole varma onko kortti alunperin kuitenkin spr:ltä.Tiedon lahjakortista saimme viime viikolla.Satakunnassa asustellaan.
 
Mulla on sellainen käsitys, että pitää olla sossun asiakas tai muuten vaan moniongelmainen, että mitään avustusta saa. Jos on vähävarainen mutta muuten kunnollinen, ei apua tipu mistään.

Tämä sekä menneiden vuosien oman kokemuksen perusteella että kuulemani perusteella.
 
"Mie"
Mulla on sellainen käsitys, että pitää olla sossun asiakas tai muuten vaan moniongelmainen, että mitään avustusta saa. Jos on vähävarainen mutta muuten kunnollinen, ei apua tipu mistään.

Tämä sekä menneiden vuosien oman kokemuksen perusteella että kuulemani perusteella.

Me emme ole moniongelmaisia, emme sossun asiakkaita, mutta juuri nyt vähävaraisia kylläkin ja todellakin apua saamme ...22 päivä tulee 2 ruokakassia ja vielä se kuuluisa lahjakortti käytettäväksi.
 
hepulis
Mulla on sellainen käsitys, että pitää olla sossun asiakas tai muuten vaan moniongelmainen, että mitään avustusta saa. Jos on vähävarainen mutta muuten kunnollinen, ei apua tipu mistään.

Tämä sekä menneiden vuosien oman kokemuksen perusteella että kuulemani perusteella.
Mun oma kokemus ja kuulemani on kyllä ihan päinvastaista sun kanssa.

Sossu on nihkee antamaan mitään, ainakaan ylimääräistä, mutta seurakunnat, spr ja kaiken maailman keräykset antaa laveammin tilitietoja kyselemättä.
 
Meilläpäin neuvola jakaa noita kortteja. Useampanakin vuonna ollaan saatu, vaikka ei koskaan ole oltu sossun asiakkaita tai koskaan edes ole meidän tuloja kyselty. 4 ja tänä vuonna 5 lasta on riittäneet syyksi.

Tänävuonna kävi niin, että käväisin eilen aamulla neuvolasta hakemassa eu ruokakassin ja samalla terkka pyysi käymään huoneessaan ja kysyi, että haluanko kortin. Meillä on nyt tosiaan tiukkaa, joten ilomielin otin sen vastaan. Mutta siis meiläpäin sen kortin voi saada ihan tavallinen lapsiperhe, joka nyt ei ehkä ihan uusimmalla mersulla neuvolan pihaan ajele.
 
ddddks
Perhetyöntekijä toi meille lahjakortin käynnillään. Itse olen minimiäitiysrahalla ja mies tekee 6-tuntista työpäivää, saamme toimeentulotukea. Meillä kolme alle 3-vuotiasta, kaksosvauvat ja taapero. Olisimme pärjänneet ilman lahjakorttiakin, mutta kyllähän se ilahdutti ja tarpeeseen tulee kuitenkin.
 
"Vieras"
Jotenkin tämän keskustelun perusteella koko tämä keräys rupesi mua ärsyttämään. Eli onko niin että jos on tarpeeksi röyhkeä ja valittaa neuvolassa ettei oo rahaa, vaikka juuri sen perheen kohdalla se rahattomuus tarkoittaa että ei pääse kaksi kertaa vuodessa ulkomaanmatkalle niin sit sen lahjakortin saa?? Ärsyttää sen takia että itse olen ns. köyhä yksihuoltajaäiti mutta luonteeseni ei kuulu vieraille valittaminen. Tietysti mun elämä ja tilanne ärsyttää, olen kovalla työllä hankkinut itselleni korkeakoulututkinnon tehnyt kaikki ns "oikein" elämässä, ja kuitenkin kaikki on mennyt niin päin seiniä. Minulla on ihan ok työpaikka jossa kk-palkka on 1900, siitä verot pois niin käteen jää 1500 (jos omalla alalla löytyisi töitä niin lähtöpalkka olisi noin 3000). Sit kun olen maksanut asumiskustannukset (vuokra, lämpö, sähkö) sekä auto- ja opiskelulainan pois (auto on pakollinen että pääsisin töihin) ja sit vielä nää pakolliset päiväkotimaksut, kännykkä, netti niin mulla jää käteen noin 100-150 euroa. Ja sit täällä on niitä jotka sanovat että ilman lahjakorttiakin olisi tullut joulua, no meille ei tuu, ehkä koska en pysty valittamaan omasta tilanteesta muille en sitten tiedä. Mutta ei multa ole koskaan neuvolassa edes kysytty mitään meidän perheen tilanteesta, eivät ole edes tietoisia varmaan siitä että meillä on ero menossa. Mielelläni suon sen lahjakortin niille joille se todellakin tulee tarpeeseen, mutta jos oma kommentti on että ilmankin oltais pärjätty niin eiköhän olisi ollut parempi jättää se sinne neuvolaan? Vaikka viestistäni loistaakin läpi katkeruus, niin mun pointti on vieläkin että omasta mielestäni se että saan laskut maksettua ja vielä jää satasen yli niin olen kuitenkin suht.koht. hyvässä asemassa, on monta joilla on asiat vielä huonommin eli se lahjakortti kuuluisi heille. Ja se että toinen perheessä on työttömänä niin en oikein ymmärrä miten se suoranaisesti kertoo mistään köyhyydestä (toki riippuu toisen ansioista). Mutta jos esim. meidän perheessä olisi toinen aikuinen joka saisi työttömyyskorvausta niin kyllä meillä menisi paljon paremmin, ei se yksi aikuinen kuitenkaan niitä kuluja lisää saman verran kuin mitä se tuki on. Samat asumiskustannukset, ja melkein samat ruokakustannukset ym.
 
"vieras"
Minä olin vuosia sitten sossun asiakas. Olin nuori yhden lapsen yh. Ei oltu mikään ongelmaperhe. Tuona aikana kun olin sossun asiakas niin lähettivät aina ennen joulua sen lahjakortin.

Mutta en minä sitä edes halunnut, eli käyttämättä jäi.
 
"vieras"
ei multakaan ole ikinä kysytty neuvolassa taloudellista tilannetta ja olisin suuttunut jos olisi kysytty. En ymmärrä millä perusteella noita sit jaetaan. Taitaa olla niitä valittajia jotka on aina hakemassa ja vaatimassa joka puolelta jotain, niin saavat sen lahjakortinkin. Minä opiskelen peruspäivärahalla ja hoidan yksin neljää lastani, en hae toimeentulotukea tai valita neuvolassa tai koulussa eikä kukaan ole sitä korttiakaan tarjonnut.
 
[QUOTE="vieras";25217777]ei multakaan ole ikinä kysytty neuvolassa taloudellista tilannetta ja olisin suuttunut jos olisi kysytty. En ymmärrä millä perusteella noita sit jaetaan. Taitaa olla niitä valittajia jotka on aina hakemassa ja vaatimassa joka puolelta jotain, niin saavat sen lahjakortinkin. Minä opiskelen peruspäivärahalla ja hoidan yksin neljää lastani, en hae toimeentulotukea tai valita neuvolassa tai koulussa eikä kukaan ole sitä korttiakaan tarjonnut.[/QUOTE]


Itse ainakaan en ole neuvolassa valittanut ja nyt en ole sielä edes käynyt puoleen vuoteen, ennenkuin sen ruokakassin kävin hakemassa ja en edes puhunut terkalle, ennenkuin huuteli mut huoneeseen.

Mä luulen, että pikkuneuvolan terkat tuntevat asiakkaansa aika hyvin. Eikä tosiaan köyhyys ole ainut syy noiden korttien jakoon. Ne voi ilahduttaa montaakin asuntovelkaista lapsiperhettä tuloista riippumatta.
 
Rollolainen
mä olen opiskelija ja mies työtön. Meilä on myös neljä lasta miehellä pitkäaikaissairaus. ja itse ei korttia pyydety vaan diakonissa kysyi että saako alitta emidät ehdolle. Aina eivät anna kaikille joita ehdotetaan. ( itse tietääksieni korttia ei voi edes anoa)

Rovaniemellä asustelen
Rovaniemellä saaja ton jo aikoja sitten päätetty ja korttien hakupäivät ovat 13-15pv
Mll:n toimistosta
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";25217405]Minä olin vuosia sitten sossun asiakas. Olin nuori yhden lapsen yh. Ei oltu mikään ongelmaperhe. Tuona aikana kun olin sossun asiakas niin lähettivät aina ennen joulua sen lahjakortin.

Mutta en minä sitä edes halunnut, eli käyttämättä jäi.[/QUOTE] olisit sanonut että et halua, olisivat antaneet sen jollekin toiselle joka olis sen halunnut vaikka kinkun ostoa varten. Tyhmää jättää käyttämättä
 
"lilla"
Kirkolta saatiin 140€ lappu jolla saatiin hakea ruokaa. Kassit saadaan ensi viikolla. Päijät-hämeessä asutaan.
Meitä 2aik+3lasta,itse olen äitiyslomalla ja mies on työkyvyttömyyseläkkeellä,ei ole tosin saanut rahaa viimeiseen 10kk.
 
Kyllä
mä olen opiskelija ja mies työtön. Meilä on myös neljä lasta miehellä pitkäaikaissairaus. ja itse ei korttia pyydety vaan diakonissa kysyi että saako alitta emidät ehdolle. Aina eivät anna kaikille joita ehdotetaan. ( itse tietääksieni korttia ei voi edes anoa)

Rovaniemellä asustelen
Rovaniemellä saaja ton jo aikoja sitten päätetty ja korttien hakupäivät ovat 13-15pv
Mll:n toimistosta

korttia voi anoa itse ainakin seurakunnalta ja spr:ltä
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;25218987:
korttia voi anoa itse ainakin seurakunnalta ja spr:ltä
mulle ainkin saniottiin etä ei voi mutta diakonissa laittoi ainakin mulle viestiä ja kysyi saako laittaa mut ehdolle. hän kertoi meidän perheen tilanteesta sinne siis.
 
"Mie"
me saadaan 22 päivä kortti ja 2 jouluruokakassia srk:n kautta, kun itse kysyin, että voidaanko saada, kun nyt on taloudellisesti tiukka paikka.Kortti saattaa olla todellisuudessa spr:ltä.Kinkku ja jtn on jo odottamassa pakkasessa, mutta täydennystä sitten ensi viikolla.
 
"elma"
Joo ei korttia anneta välttämättä ns.sossuperheille vaan ihan normaaleille lapsiperheille. tuttavani, jotka asuvat omakotitalossa ja joilla on kaksi henkilöautoa ovat saaneet kortin useana vuonna. Heillä on monta lasta, joten se on ehkä syynä. Molemmat vanhemmat ovat työelämässä, isä tosin pätkätöissä, mutta kuitenkin.
 
mll ja spr kautta jaetaan. usein nämä tahot tekee yhteistyötä sossun tai diakoniatyön kanssa ja on sovittu, että nämä tahot etsii kriteereihin sopivat perheet. jakokanavat vaihtelevat siis täysin paikkakunnittain.

lahjakorttia ei voi saada niitä spr:ltä tai Mll:ltä itse pyytämällä- ainakin ohjeissa on että niitä ei voi oma-aloitteisesti hakea- vaan nimenomaan jakava seuloo itse eri reittien kautta sopivat perheet.
 

Yhteistyössä