HEI te PPH!!!

  • Viestiketjun aloittaja Harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana
Minulla on 2 lasta 2 ja 5v. Ja olisin ryhtymässä perhepäivähoitajaksi. Paljonko saan palkaa? Saanko omistani kodinhoitotuen? Montako lasta minulle voi tulla?

KIITOS!! :hug:
 
2xmamma
Saat omistasi kotihoidontuen, lisäosaan vaikuttaa miehen tulot ja omat phh:n tulot!

Palkkaa tulee sen mukaan kuinka monta lasta sinulla on, onko kokopäiväisiä vai puolipäiväisiä ja montako päivää kuukaudessa hoidossa.

Yhteensä sinulla saa olla hoidossa 4.5 lasta eli omat kaksi ja 2.5 hoitolasta. Esim. kaksi kokopäiväistä(työaika olis silloin 8.45min) n. 620?/kk.

Minulla on kaksi omaa lasta 1 v ja 5 v, saan kotihoidontuen 300 + 50. Sit mulla 2 kokopäiväistä ja 2 osapäiväistä hoitolasta. Kokopäiväiset ovat joka päivä 7 h ja osapäiväiset (n. 8 pv/kk) ovat hoidossa n. 8 h. Viime kuun palkkanauhaa kun katson niin palkkaa tuli n. 800? käteen siis verot vähennettynä (sis.ruokarahat). Mullahan on lain mukaan liian monta lasta hoidossa mutta meidän kunnassa on todella huono tilanne päivähoitopaikoista niin päätin ottaa 2 osapäiväistä lasta lisää. Siksi palkka on vähän parempi. Huono puoli hommassa on se et meidän kunnassa ei saa palkkaa jos oma tai hoitolapsi on sairaana, se sinun kannattaa huomioida ennenkuin aloitat.

Sit sun kannattaa myös varautua siihen et omat lapset voivat olla todella mustasukkaisia ja ilkeitä kun tulee vieraita lapsia hoitoon. Minulla on ainakin ollut todella vaikeuksia sen asian kanssa
 
ja yksityisenä voit saada palkkaa enemmänkin, koska kela tukee yksityisenhoitoa ja vanhempien kaa voi neuvotella palkasta. mä sain ekasta kokopäiväsestä, 450e/kk ja seuraavasta kokopäiväsestä (5h) 400e ja puolipäivsestä 300e että aika hyvin tienas. yksityisenä on vaan paperihommia lakuun paljon ja itse pidettävä huolta eläkemaksusta ja ennakkoveroista, mutta kaiken ruuasta leluihin ja tarvikkeisiin voi sit vähentää verotuksessa! =)
 
Voisit ottaa hoitoon 2 kokopäiväistä lasta ja yhden osa-aikaisen. Kokopäiväisen suositusmaksu on tällä hetkellä 500?/kk ja osa-aikaisen 300?/kk. Jos kuntasi maksaa kuntalisää vanhemmille,voit myös tuon hinnan pyytää. Jos vanhemmat saavat vain kelan yksityisenhoidontuen,on hinnasta pakko pudottaa sen verran,ettei vanhemmille jää liian paljon yli 200? itse maksettavaa.(yksit.hoidontuki on 137,33?/lapsi.)
Kulukorvausvähennys on 92?/kk kokopäiväisestä hoitolapsesta,jonka vähennät maksusta ja erotus on sinun verotettavaa tuloasi.
Ennen kuin aloitat pitää ilmoittaa verotoimistoon, saat y-tunnuksen ennakkoveroa varten. Yel-eläkevakuutusmaksua alat maksaa muutaman ,olikohan 4n, ekan kk:n jälkeen, vähintään 70?/kk.
 

Yhteistyössä