Heinäkuiset 2024

Meil on tosi usean sukulaisen vuoksi korkea sukurasite raskausdiabetekseen, mutta ei ollut kuitenkaan edellisessä raskaudessa. Yllätyin tosi paljon. Jouduin käymään vielä kahdesti siinä sokerirasituksessa. Toivon et nyt riittäis vaan kerran, jos kaikki on mennyt hyvin.

Täällä taitaa kuuluu varhaisultra neuvolaan, niin soittelin alkuviikosta ja sain ekan neuvolan sekä lääkärin just ennen joulua. Mull on alkanut etova olo jo melkein viikko sitten eli ennen plussausta. Lisäksi ihan tosi huono ruokahalu…
Toivotaan että selvitään molemmat ilman raskausdiabetesta ja että kaikki muutenkin sujuisi hyvin loppuun asti 😊

Mulla on eka neuvola 13.12, mutta ei ollut mitään puhetta että kuuluuko siihen minkäänlaista ultraa vai joudunko oikeasti odottamaan sinne viikolle 12 asti, että saan tietää onko kaikki kunnossa...

Jotenkin tosi hankala nauttia tästä raskaudesta kun on odottanut tätä niin kauan, mutta ei kuitenkaan voi olla varma että onko mahassa ketään ja onko kaikki kunnossa.. Välillä koitan olla ajattelematta koko raskautta, jotta selviäisin mahdollisesta pettymyksestä ehkä paremmin, mutta sitten taas toisessa hetkessä katselen turvakaukaloita ja vauvavakuutuksia 🙈

Tunteet on jotenkin todella ristiriitaiset kun ei ole vielä varmuutta että kaikki on kunnossa..
 
Kyllä ainakin vielä hailakka plussa vahvistui, eli raskaana ollaan 😍 en tiedä tosin vielä et ollaanko heinäkuun lopussa vai elokuun alussa. Mutta hän olisikin meidän viides, ni ehkä ei yli mennää ainakaan 🤭
Tänää oli ekan kerran huono olo ja tää väsymys on aamusta iltaan jatkuvaa 😵💫

Ruokarajoitteita oon ruvennut kans noudattaa. Saatan pari salmiakkikarkkia syödä silloin tällöin toki. Esikoisen aikaan ne oli viel sallittujakin 🤔
 
  • Tykkää
Reactions: Nupsutin
VARHAISULTRA
Onko teistä kukaan käynyt tai ajatellut käyvänsä varhaisultrassa?
Itse olen vähän kahden vaiheilla.. hirveästi tekisi mieli mennä tarkastuttamaan että onhan kaikki kunnossa ja pikkuinen siellä missä pitääkin, mutta sit taas toisaalta pitäisikö sitä vaan odottaa viikon 12 ultraa..
Itsellä on vieläkin jotenkin tosi epätodellinen olo koko raskauden suhteen vaikka huomenna alkaakin rv 7 🙈
 
uip
VARHAISULTRA
Onko teistä kukaan käynyt tai ajatellut käyvänsä varhaisultrassa?
Itse olen vähän kahden vaiheilla.. hirveästi tekisi mieli mennä tarkastuttamaan että onhan kaikki kunnossa ja pikkuinen siellä missä pitääkin, mutta sit taas toisaalta pitäisikö sitä vaan odottaa viikon 12 ultraa..
Itsellä on vieläkin jotenkin tosi epätodellinen olo koko raskauden suhteen vaikka huomenna alkaakin rv 7
Mulla alkaa myös huomenna rv 7 ja ihan samat fiilikset. Vaikka onkin turvotusta ja muuta oiretta niin vaikea sisäistää, että olen raskaana. Varhaisultran olen varannut reilun viikon päähän koska haluan mielenrauhan. Olisi kamalaa odottaa vk 12 saakka ja siellä todeta esim tuulimuna. Terveystalolla , Aavalla ym todella kalliit varhaisultrat 300€ luokkaa. Pk-seudulla ainekin toimii muutama kätilöiden pyörittämä paikka joka todella paljon edullisempi kuin edellä mainitut. Varasin itse kaunis odotus nimiseen kätilöiden lafkaan ja hinta 89€+toimistomaksu.
 
VARHAISULTRA
Onko teistä kukaan käynyt tai ajatellut käyvänsä varhaisultrassa?
Itse olen vähän kahden vaiheilla.. hirveästi tekisi mieli mennä tarkastuttamaan että onhan kaikki kunnossa ja pikkuinen siellä missä pitääkin, mutta sit taas toisaalta pitäisikö sitä vaan odottaa viikon 12 ultraa..
Itsellä on vieläkin jotenkin tosi epätodellinen olo koko raskauden suhteen vaikka huomenna alkaakin rv 7 🙈
Itse kävin tänään 7+5 varhaisultrassa ja kaikki oli just hyvin 😍 Mulla on lapsettomuustaustaa niin automaattisesti tehdään varhaisultra. Seuraavan odotan sitten sinne 12. viikolle. Luin jostain, että liika ultraus ei tee hyvää. Sain vuosi sitten keskenmenon jota ennen kävin vähän väliä ultrassa kun ahdisti onks kaikki ok. Nyt mietin, että en haluu riskeeraa että liika ultraus vaikuttaisi alkion kehitykseen.
 
uip
Itse kävin tänään 7+5 varhaisultrassa ja kaikki oli just hyvin Mulla on lapsettomuustaustaa niin automaattisesti tehdään varhaisultra. Seuraavan odotan sitten sinne 12. viikolle. Luin jostain, että liika ultraus ei tee hyvää. Sain vuosi sitten keskenmenon jota ennen kävin vähän väliä ultrassa kun ahdisti onks kaikki ok. Nyt mietin, että en haluu riskeeraa että liika ultraus vaikuttaisi alkion kehitykseen.
Olipas hyvät uutiset 😊❤
 
  • Tykkää
Reactions: Nupsutin
VARHAISULTRA
Onko teistä kukaan käynyt tai ajatellut käyvänsä varhaisultrassa?
Itse olen vähän kahden vaiheilla.. hirveästi tekisi mieli mennä tarkastuttamaan että onhan kaikki kunnossa ja pikkuinen siellä missä pitääkin, mutta sit taas toisaalta pitäisikö sitä vaan odottaa viikon 12 ultraa..
Itsellä on vieläkin jotenkin tosi epätodellinen olo koko raskauden suhteen vaikka huomenna alkaakin rv 7
Oon varannut ultran viikoille 7+2 ja 9+2. Nyt tosin vähän hirvittää tuo, että ultrasta saattaakin olla haittaa sikiölle. Kävin Aavan sivulta lukemassa tuosta, mutta missään muualla en ole tietoon koskaan törmännyt. Edellisessä raskaudessa mulla oli verenvuotoja rv 20 asti, niin kävin ennen 12. viikkoakin jo aika monessa ultrassa kunnallisella. Siinä oli tilanne tietenkin erilailla seurattava, mutta silti tää riski on ihan uutta tietoa. Mietityttää, pitäiskö perua toinen käynti kuitenkin.
 
Mä oon kanssa miettinyt nyt noita riskejä mitä varhaisultrassa on..
Haluanko riskeerata seitsemän vuotta odotetun plussan vaan itsekkyyttäni, varsinkin kun ei ole mitään kummempia kipuja eikä mitään vuotoja, eli perjaatteessa voisi ajatella kaiken olevan kunnossa. Toki tiedän että keskenmenot tai kohdun ulkoiset ei välttämättä oirehdi, mutta toisaalta jos jotain on pielessä niin eikä mitenkään pelastettavissa niin onko sillä väliä saanko tietää siitä nyt vai muutaman viikon päästä..
En ois ikinä osannut ajatella että tää pitkään odotettu eka raskaus on tälläistä tunteiden ja kysymysten sekamelskaa 🙈

Kaiken lisäksi tää palsta on ainoa paikka jossa voin purkaa tuntemuksia kun en halua vielä kertoa raskaudesta kenellekään.. Toki mies tietää, mutta se ei jaksa joka päivä pohtia mun kanssa näitä samoja juttuja joita päässäni pyöritän.. 😅 toisaalta ymmärrän sen, koska itselläkin olisi helpompaa jos saisi välillä omat ajatuksensa hiljennettyä 🙈
 
  • Tykkää
Reactions: Rytökärppä
Mä oon kanssa miettinyt nyt noita riskejä mitä varhaisultrassa on..
Haluanko riskeerata seitsemän vuotta odotetun plussan vaan itsekkyyttäni, varsinkin kun ei ole mitään kummempia kipuja eikä mitään vuotoja, eli perjaatteessa voisi ajatella kaiken olevan kunnossa. Toki tiedän että keskenmenot tai kohdun ulkoiset ei välttämättä oirehdi, mutta toisaalta jos jotain on pielessä niin eikä mitenkään pelastettavissa niin onko sillä väliä saanko tietää siitä nyt vai muutaman viikon päästä..
En ois ikinä osannut ajatella että tää pitkään odotettu eka raskaus on tälläistä tunteiden ja kysymysten sekamelskaa

Kaiken lisäksi tää palsta on ainoa paikka jossa voin purkaa tuntemuksia kun en halua vielä kertoa raskaudesta kenellekään.. Toki mies tietää, mutta se ei jaksa joka päivä pohtia mun kanssa näitä samoja juttuja joita päässäni pyöritän.. toisaalta ymmärrän sen, koska itselläkin olisi helpompaa jos saisi välillä omat ajatuksensa hiljennettyä
Ymmärrän hyvin noi ajatukset! Ja ne ylimääräiset ultrat antaa mielenrauhan ehkä kahdeksi päiväksi 🙄
 
uip
Onko teillä mitä oireita ja tuntemuksia? Itsellä tullut sellaista tosi epämukavaa ei kivuliasta jomottelua alavatsalle. Jomottelu ei tunnu kokoajan vaan se tulee ja menee. Turvotus pahenee ja vatsa on kuin kohonnut pullataikina. Nyt menossa 6+3
 
Onko teillä mitä oireita ja tuntemuksia? Itsellä tullut sellaista tosi epämukavaa ei kivuliasta jomottelua alavatsalle. Jomottelu ei tunnu kokoajan vaan se tulee ja menee. Turvotus pahenee ja vatsa on kuin kohonnut pullataikina. Nyt menossa 6+3

Tuttuja tuntemuksia..
Mulla on menossa nyt 7+3.. reilu viikko sitten oli kaiken maailman alavatsa tuntemuksia, mutta ei mitään sellaisia kovia kipuja.. enemmän niitä oli silloin jos oli tehnyt jotain raskaampaa..
Mulla on kans olo kun pullataikinalla 🙈 ja järjettömästi ilmavaivoja 🙈
 
Onko teillä mitä oireita ja tuntemuksia? Itsellä tullut sellaista tosi epämukavaa ei kivuliasta jomottelua alavatsalle. Jomottelu ei tunnu kokoajan vaan se tulee ja menee. Turvotus pahenee ja vatsa on kuin kohonnut pullataikina. Nyt menossa 6+3
Mulla on nyt 6+2 ja ajoittainen jomottelu on tuttua. Välillä mietin sattuuko se vai ei, mutta vaihtelevan voimakasta on. Olin just 4-5 päivää kipeänä ja silloin ei tuntunut oikein mitään raskausoiretta. Yhtenä päivänä kuume nousi 38.5 asti, niin ehkä siinä jäi alle pienemmät olot. Epäilen et johtuu raskaudesta tuo lämpö, ei oo koskaan ollut aikuisena yli 38 kuumetta.

Välillä ei oikein ole mitään oiretta, välillä kuvottaa, huimaa ja hikoiluttaa. Sellaista kovaa väsymystä ei oo ollut eikä turvotustakaan niin joskus ihmetyttää oonko oikeasti raskaana edes. Mutta ehkä noi ajoittaiset muut oireet kuitenkin vakuuttelisi, että joku tuolla kasvaa.
 
Hei vaan kaikille! Ja onnea plussista. Tein itse positiivisen testin jo 2.11. Laskettu aika olisi omien laskujen mukaan 9.7. Tai no Natural Cycles sovelluksen mukaan.. kuukautiskierto ollut epäsäännöllinen. Neuvola olisi ensi viikolla ja siellä varmaan muuttuu tuo laskettu aika muutamalla päivällä, kuten kävi viime raskaudessa. Esikoinen syntynyt 8/22 ja häntä vielä imetän. Kamppaillaan tällä hetkellä korvatulehduskierteessä, 3 kk sisään ollut 3 tulehdusta ja nyt toisessa liimakorva. Valvotaan öitä ja välillä sitä miettii, että mitenhän uusi vauva tähän soppaa mahtuu😅 On toki toivottu vauva kyseessä, mutta tässä jäätävässä väsymyksessä alkaa ajatus laukkaamaan. Hain torstaina työterveydestä sairaslomaa, että saisi vähän levätä. Oireina jäätävä väsymys, etova olo ja jotkut hajut tekee todella tiukkaa. Lisäksi yöt muuttuneet katkonaisemmiksi, hurjia unia ja heräilyä. Välipaloilla olen saanut olon pidettyä suht hyvänä. Alussa olis niitä tuikkimiskipuja. Minullakin ollut epävarmuutta ajoittain ilmassa, mutta huomattavasti vähemmän kuin edellisessä raskaudessa. Silloin tuntui, että helposti lähti laukalle oma ajatus, neuvolasta sanottiin silloin että ihan normaalia. Olen ottanut tosi rennosti, jopa yllätävän rennosti. Tykkään suunnitella ja tehdä listoja sun muita, joten tämä on todella epätyypillistä minulle. Esimiehelle olen jo kertonut ja lähipiiri tietää myös. Onpahan sit tukiverkkoa jos kövisi jotain surullista. Ruokarajoitukset tiedostan, mutta olen syönyt esim siemeniä joita ei suositella. Yritän syödä monipuolisesti. Novellen mehukivennäisvedet on taivaallisen makuisia! Ja mättöruoat..hampparit..pitsa.. Mitä mielitekoja muilla on?
 
uip
Miten teillä tuo turvotus, onko se koko ajan samanlaista vai lisääntyykö iltaa kohti?
Turvottaa jatkuvasti, mutta kyllä se pahenee iltaa kohden. Olen viimeiset kaksi viikkoa syönnyt mitä sattuu pitsaa, sipsiä, karkkia jne.. joka osaltaan varmasti pahentanut turvotusta. Päätin, että nyt saa riittää tällä kertaa en liho +25kg kuten edellisessä raskaudessa 😬
 
Joo tuo turvotus on ikävä oire, mitä minullakin on. En oikein osaa sanoa, välillä on enemmän ja joku päivä en edes huomaa sitä. Riippuu, mitä syö. Tuntuu, että maha jo pullottaa vaikka turvotusta se taitaa olla😅
 
Hei vaan kaikille! Ja onnea plussista. Tein itse positiivisen testin jo 2.11. Laskettu aika olisi omien laskujen mukaan 9.7. Tai no Natural Cycles sovelluksen mukaan.. kuukautiskierto ollut epäsäännöllinen. Neuvola olisi ensi viikolla ja siellä varmaan muuttuu tuo laskettu aika muutamalla päivällä, kuten kävi viime raskaudessa. Esikoinen syntynyt 8/22 ja häntä vielä imetän. Kamppaillaan tällä hetkellä korvatulehduskierteessä, 3 kk sisään ollut 3 tulehdusta ja nyt toisessa liimakorva. Valvotaan öitä ja välillä sitä miettii, että mitenhän uusi vauva tähän soppaa mahtuu On toki toivottu vauva kyseessä, mutta tässä jäätävässä väsymyksessä alkaa ajatus laukkaamaan. Hain torstaina työterveydestä sairaslomaa, että saisi vähän levätä. Oireina jäätävä väsymys, etova olo ja jotkut hajut tekee todella tiukkaa. Lisäksi yöt muuttuneet katkonaisemmiksi, hurjia unia ja heräilyä. Välipaloilla olen saanut olon pidettyä suht hyvänä. Alussa olis niitä tuikkimiskipuja. Minullakin ollut epävarmuutta ajoittain ilmassa, mutta huomattavasti vähemmän kuin edellisessä raskaudessa. Silloin tuntui, että helposti lähti laukalle oma ajatus, neuvolasta sanottiin silloin että ihan normaalia. Olen ottanut tosi rennosti, jopa yllätävän rennosti. Tykkään suunnitella ja tehdä listoja sun muita, joten tämä on todella epätyypillistä minulle. Esimiehelle olen jo kertonut ja lähipiiri tietää myös. Onpahan sit tukiverkkoa jos kövisi jotain surullista. Ruokarajoitukset tiedostan, mutta olen syönyt esim siemeniä joita ei suositella. Yritän syödä monipuolisesti. Novellen mehukivennäisvedet on taivaallisen makuisia! Ja mättöruoat..hampparit..pitsa.. Mitä mielitekoja muilla on?
Meillä on 10/22 syntynyt ja imetän myös. Kyllä tuossa sairastaessa oli mielessä, että mitenkäs sitten vauvan kans pärjätään kun olin itse ihan zombi ja mies kuitenkin töissä. Jänniä aikoja edessä. 😅

Mielitekoja on kaikki suolainen ja rasvainen. Olin pitkään kasvissyöjä mutta viime raskauden aikana söin välillä lihaa. Se tuntuu olevan nyt se ykkösjuttu, kaikki lihapitsat ja sipsit maistuis vaikka päivittäin. Ostetaan usein ravintoloista hävikkiruoka-annoksia, niin jos pysyis sillain vähän noita terveellisempänä ruoat. Mustaamakkaraa maistoin eilen ja se oli taivaallisen hyvää. 😅

Mutta ihan hyvä ettei makeat ole niin kiinnostavia. Viimeksi kertyi 18 kg odottaessa ja oli tosiaan raskausdiabetes (vauvan paino oli tasan 3 kg), niin täytyy alkaa taas sitäkin ajatella.
 
uip
Meillä on 10/22 syntynyt ja imetän myös. Kyllä tuossa sairastaessa oli mielessä, että mitenkäs sitten vauvan kans pärjätään kun olin itse ihan zombi ja mies kuitenkin töissä. Jänniä aikoja edessä. 😅

Mielitekoja on kaikki suolainen ja rasvainen. Olin pitkään kasvissyöjä mutta viime raskauden aikana söin välillä lihaa. Se tuntuu olevan nyt se ykkösjuttu, kaikki lihapitsat ja sipsit maistuis vaikka päivittäin. Ostetaan usein ravintoloista hävikkiruoka-annoksia, niin jos pysyis sillain vähän noita terveellisempänä ruoat. Mustaamakkaraa maistoin eilen ja se oli taivaallisen hyvää. 😅

Mutta ihan hyvä ettei makeat ole niin kiinnostavia. Viimeksi kertyi 18 kg odottaessa ja oli tosiaan raskausdiabetes (vauvan paino oli tasan 3 kg), niin täytyy alkaa taas sitäkin ajatella.
Mun lapsi painoi 4,9kg eikä mulla ollut edes diabetesta 😂 Toisaalta lihoin sen 25kg 🙄. No ei tarvii jännittää mahtuuko isompi lantiosta läpi kun on kerran jo testattu.
 
  • Tykkää
Reactions: Rytökärppä
Onko teillä mitä oireita ja tuntemuksia? Itsellä tullut sellaista tosi epämukavaa ei kivuliasta jomottelua alavatsalle. Jomottelu ei tunnu kokoajan vaan se tulee ja menee. Turvotus pahenee ja vatsa on kuin kohonnut pullataikina. Nyt menossa 6+3
Täällä mennään rv 8+4 ja oireita on lähinnä tosi kova väsymys, hajuherkkyys ja just toi turvotus. On mulla vyötäröllä muutenkin vähän ylimääräistä mutta näytän oikeesti siltä että viikkoja olisi enemmänkin. Turvotus pahenee aina syönnin jälkeen, ihan sama mitä suuhuni pistän. 😅 Niin ja janon tunne vaivaa ja levottomia unia. Viime yönä näin unta, että olin siivoojana Cheekin kodissa sen pikkujouluissa ja se näytti mulle jollain oudolla laitteella, että olin jättänyt mikroskooppisen pieniä murusia pöydälle 🤣
 
  • Haha
Reactions: Rytökärppä
Mun lapsi painoi 4,9kg eikä mulla ollut edes diabetesta 😂 Toisaalta lihoin sen 25kg 🙄. No ei tarvii jännittää mahtuuko isompi lantiosta läpi kun on kerran jo testattu.
oho no jopas. Oliko tyttö vai poika? Meillä vauva oli 2grammaa vaille 3700.
Tänään just googlettelin, että millä viikoilla rakenneultra..vauvan sukupuoli kovasti kiinnostaa. Ensimmäisessä ei ollut niin ”väliä”, mutta nyt huomaan miettiväni asiaa enemmän.
Minustakin tuntuu, että isommilla viikoilla tämän turvottavan vatsan kanssa😅 Onko muilla ollut jo neuvolakäyntejä? Minulla ensimmäinen olisi nyt torstaina.
 
uip
oho no jopas. Oliko tyttö vai poika? Meillä vauva oli 2grammaa vaille 3700.
Tänään just googlettelin, että millä viikoilla rakenneultra..vauvan sukupuoli kovasti kiinnostaa. Ensimmäisessä ei ollut niin ”väliä”, mutta nyt huomaan miettiväni asiaa enemmän.
Minustakin tuntuu, että isommilla viikoilla tämän turvottavan vatsan kanssa😅 Onko muilla ollut jo neuvolakäyntejä? Minulla ensimmäinen olisi nyt torstaina.
Tyttö 😃 Kiven kovaa lääkäri väitti että painoarvio 3700 ja maximissaan 4kg jos menee yliajalle.
 
oho no jopas. Oliko tyttö vai poika? Meillä vauva oli 2grammaa vaille 3700.
Tänään just googlettelin, että millä viikoilla rakenneultra..vauvan sukupuoli kovasti kiinnostaa. Ensimmäisessä ei ollut niin ”väliä”, mutta nyt huomaan miettiväni asiaa enemmän.
Minustakin tuntuu, että isommilla viikoilla tämän turvottavan vatsan kanssa😅 Onko muilla ollut jo neuvolakäyntejä? Minulla ensimmäinen olisi nyt torstaina.
Miten meni neuvolassa? Mulla on vasta 18.12. Mutta varhaisultra on huomenna, jännittää.

Meillä olisi miehen kanssa toive sukupuolesta, vaikka en kyllä pety jos onkin toinen. Selvitetään se etukäteen, niin pystyy mielestäni paremmin kuvittelemaan vauvan ja alkamaan luoda suhdetta häneen. Edellisestä toivottiin tyttöä ja poika tuli. Nyt toivottaisi toista poikaa. Saas nähdä. 😅
 
vierailija
Moi!
Liityn seuraanne, mulla laskettu aika neuvolan mukaan 29.7 mutta kierto oli pitkä ja veikkaan et on aikaisintaan 31.7. tai elokuun alussa. Varhaisultra on neuvolan kautta ennen joulua. Odotan viidettä ja hän varmasti syntyy joka tapauksessa ennen elokuuta 😊
Haluaisko joku tehdä esim Fb salaisen ryhmän, olisi helpompi käyttää sitä kuin tätä kaksplussaa selaimella? 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Nupsutin
RV 6+4 oletettavasti ja oireina jatkuu väsymys ja villit unet myös. Ja mun perus vaiva raskaana, en kestä saunassa yhtään kuumuutta naamalle, istun kylmä pyyhe naamalla sitten saunassa tai suihkussa sama. Keho palelee, mut naama ei kestä kuumuutta yhtään 😄
FB ryhmä olisi helpompi kyllä, liityn ehdottomasti mukaan jos joku sen tekee 😊🙏🏻
 
uip
Alkuraskauden ultrassa käyty ja löytyi yksi elävä alkio jonka sydän sykki vinhasti. Turhaan murehdin oireiden lievittymistä/puuttumista.
Jos joku asuu pk-seudulla niin kaunis odotus oli edullinen. Miellyttävät tilat ja iso näyttö mistä pystyi itse seuraamaan hyvin. Koko homma maksoi 89€.
 
  • Tykkää
Reactions: Nupsutin

Yhteistyössä