Heinäkuun Hellemasut-15 *Joulukuussa*

Mutta ihanaa, että iloisiakin uutisia on kuulunut ultrista :)

Me kerrottiin eilen tuolle esikoiselle, eikä se oikein meinannut tajuta, mistä on kyse. Kuitenkin eilen ja tänään hän on jo innoissaan ruokkinut Muikku-vauvaa :) Hän tiedusteli, miten Muikkua saa ruokittua ja sanoin, että täytyy antaa ne ruoat minulle. Joten olen saanut paljon mielikuvitusruokaa tänä aamuna...

Ihanaa kun tuli lunta, tänään jaksaa mennä uloskin :)

Anskutin ja Muikku 8+2
 
Pahoittelut huonoja uutisia kohdanneille :( kamalaa... paljon voimia

olen seurannut ketjua sivusta jo hetken ja rohkenin nyt liittyä mukaan!
Ihanaa kun on seuraa joille höpistä :)

Kyseessä esikoinen meille molemmille, poistatin ehkäisykapselin 10.10 (olimme ajatelleet että yrityskuukausia tulisi jonkinverran) ja 10.11 plussasin.
Tulihan se äkkiä mutta ei haittaa tietenkään, emme vaan kumpikaan uskaltaneet toivoa että näin nopeasti onnistuisi. Siksi kai se pelko vähän juilii taustalla kaikesta.

Ekassa neuvolassa käyty torstaina, täti oli mukava ja helpotti vähän odotuksen tuskaa kuunnella järkipuhetta kaikkien netistä luettujen kauhutarinoiden jälkeen.
Helpotti jännitystä siitä että kaikki on ok, tähän päivään asti jolloin miehen kanssa päätettiin varata aika alkuraskauden ultraan.
Saisi sitten olla rauhallisin mielin :)
Menen maanantaina (paras ystävä tulee mukaan, kun mies on töissä), tulen sitten raportoimaan! voi tätä jännityksen määrää..

Oireina ollut lähinnä väsymys, tissit kipeenä ja turvottaa koko ihmispoloa. Paha olo vierailee aika usein, etovana olona.
Oksu on tullut kylään harvemmin :)

Toivottavasti mahdun mukaan joukkoon!

Rompe 8+5
 
"Mariiii"
Pahoittelut Riinaselle :(

Hei kiinnostaisi tietää miten muilla sujuu työt? Erityisesti kiinnostaa muut kolmivuorotyöläiset. Miten jaksatte yövuorot ja aiotteko jatkaa öiden tekemistä normaalisti? Itsellä tulee 3-6 yövuoroa kolmen viikon jaksoissa, yövuorojen pituus 12h, 2-3 yleensä peräkkäin. Ainakin tässä alkuraskaudessa nuo ovat itselle olleet tuskaisia kun jo ihan tavallisen 8h työpäivän jälkeen tulee helposti nukuttua loppupäivä... Nyt sitten tietysti mietityttävät myös mahdolliset riskit, keskenmeno ja ennenaikainen synnytys. Mites teillä muilla?
 
Mulla onneks ei oo yövuoroja, mut voin vaan kuvitella miten tuskaa ne on! Jaksamisia! Mä kans mietin tänään, et miten muut hoitajat töissään meinaa rehkiä? Ite oon tottunut tekee paljon yksin, esim kevyitä asukkaita siirtänyt pyörätuoliin ym. Nauratti ihan ku työkaveri kielsi mua nostelemasta pöytiä, kun joulujuhlien jälkeen järkkäiltiin!:D Et pitäiskö ottaa nyt jo vähän iisimmin? Vai mennä niinku tähänki asti, jos hyvältä tuntuu?

Tervetuloa uusille!:)

SalVe ja Lahja rv 8+3
 
Riinaselle voimia:hug: ja uusille tervetuloa!

Vuorotyöstä: itse olen tehnyt ihan kolmivuorotyötä...yövuorot ei ole niin pahoja kuin ylipitkät aamu-ilta yhdistelmät...eilenkin olin 7-21.30 töissä ja alkoi kyllä väsymys painamaan. Aiemmissa raskauksissa osastotyö on ollut pakko jättää pahojen iskias vaivojen vuoksi n. rv 33 ja ekassa raskaudessa oli myös tuo raskausmyrkytys...lisäksi kasvatan jättivatsan, joka vaikeuttaa vuodepotilaiden hoitamista...
 
Pahoitteluni keskenmenon saaneille :( Ihan kauhean surullista.

Täällä rv 11 ja viikko Niskapoimu-ultraan. Ootan kuin kuuta nousevaa. Tänään mulla oli eka täysin oireeton päivä, pelottavaa. Maha on mulla selkeästi tullut esille, alasti raskaus on jo nähtävissä. Onneksi ei tarvi mieheltä salailla :D

Hyviä vointeja kaikille! Toivottavasti pienet pysyy kyydissä :)

Nannanas rv 11+0
 
Kerro Nannanas sitten heti miten meni! =)

onneksi itsellä ei ole kolmivuorotyötä, varmasti on rankkaa...
Nostelen työssäni myös painavia tavaroita ja mietityttää myös kuinka kauan sitä voin tehdä.. on kyllä mehut niin poissa ettei jaksaisi edes töihin raahautua :x
olen siellä ottanut vähän iisimmin, oman jaksamisen mukaan.

Miten muuten, tiedättekö joudutteko sokerirasitus testiin?
Minä joudun kun suvussa on niin paljon diabetesta :headwall: onko se niin kamalaa kuin huhutaan..?

Rompe 8+5
 
Riinanen Paljon voimia ja jaksamista! :hug:

Jos tässä vähän ilmoittaisi itsestäänkin välillä. :) Ekassa neuvolassa kävin tiistaina ja keskiviikkona oli ultra josta löytyi täysin viikkoja vastaava pikkuinen. :) :heart:

Lapsille kerrottiin ultran jälkeen tulokkaasta. Oli kyllä niin päinvastaiset reaktiot ettei tosikaan. :LOL: Esikoinen 7v. nauraa hysteerisesti ja hokee "mä en voi uskoo tätä, mä en voi uskoo tätä!" ja on ihan innoissaan uutisesta. :) Noh, mitä tekee kuopus 4v...? Järkyttyy uutisesta niin pahasti, että rupes murjottamaan ja itkemään. :O Hetken ajatuksiaan selvitettyään ja meidän lohdutettua rupes kuitenkin jo nimiä keksimään vauvalle. :D Että jospa se oli vain tuo hetken alkujärkytys. :) Että kaikkee ne äiti ja iskä meneekin tekemään. :whistle:
Pari hyvää ystävää tietää asiasta, samoin kuin yksi työkaveri, joka arvas mun olosta eräässä iltavuorossa. Ja porukoille kerroin eilen.

Minäkin teen kolmivuorotyötä ja just tässä yövuoroja valvon. Nyt menossa yö 2/3. Edellisenä yönä tuntui että kuolema tulee väsymyksen kanssa, mut onneks sain päivällä hyvin nukuttua, niin nyt on olo ollut ihan hyvä. Todennäköisesti lopetan yövuorot tammikuun lopussa, kun uudet listat vaihtuu. Täällä valvotaan yksin yöt ja on vuoteessa kääntelyjä yms, mitkä voi ruveta jossain vaiheessa haittaamaan. Meillä onneks sen verran joustava työporukka on, että onnistuu tälläiset. :)

Miten teillä muilla oireet on helpottaneet? Ja millä viikoilla? Itsellänihän oli lähinnä väsymystä ja iltapäivä/iltaetomista. Kertaakaan en oo oksentanu. Nyt muutamana päivänä tuo etominen on ollut lähes kokonaan poissa. Ja heti tietysti huolen iski päälle, että onhan kaikki ok?? :ashamed: Vaikka ultrassa siis kaikki oli hienosti. On tää alkuraskaus niin stressaavaa, kun ei vielä liikkeet tunnu! |O Mut oon yrittäny aatella, että kuopusta oottaessa oli oireet aika samanlaiset. Silloinkin vaan kork. 5 kertaa laattasin. Ja mahasta ei kyllä mitään epäselvyyttä oo, mikä on tilanne. Kohta ei peitellä enää millään vaatteilla, kun siihen malliin pullottaa. :D
Pitäisi vaan malttaa mieltä ja nauttia olosta. :)

Tyttö ja poikaoloistakin teillä oli puhetta ollut. Itsellä on vahva fiilis, että poika olisi tulossa. Just näitten oireiden perusteella ja muutenkin on sellainen olo. Mut siihen tulee varmuus sitten kun pikkuinen syntyy. Todennäköisesti ei oteta rakenneultrassa selvää asiasta, kuten ei edellistenkään kohdalla.

-Susunasu 10+2
 
Ainiin.. Minäkin joudun sokerirasitukseen, koska äidilläni on 2 tyypin diabetes. Nykyään kuulemma riittää perusteeksi, vaikka jos vain jollakin omista isovanhemmista olisi ollut diabetesta. On ne tarkkoja.
Eihän se litku mitään herkkua oo, mut kyllä sen kestää. Se nälkä kyllä vaivaa enemmän, kun pitää paastota. Kannattaa ottaa joku välipala mukaan, jos ei heti pääse syömään sen rasituksen jälkeen.
 
Mä teen myös vuorotyötä, en kuitenkaan hoitoalalla. Mun mielestä viimekin raskaudessa oli helpompaa kun sai välillä tehdä yövuoroja, ne on meillä nimittäin aamuvuoroja kevyempiä. Raskasta olisi tehdä pelkkää aamua, sillä vuorot alkavat 4-5 aikaan ja en todellakaan ole mikään aamuihminen :D Enemmän oon loppu aamuvuoron kuin yövuoron jälkeen

Sokerirasitukseen minäkin joudun kun viimeksi mulla oli raskausdiabetes. Neuvolasta laittoivat lähetteen tähän alkuraskauteen ja jos se on ok, niin toinen kerta tulee sitten vielä myöhemmin. Mun mielestä se ei ollut niin kamala juttu mitä aina kerrotaan. Se sokerineste oli kylmää ja sitä juotiin 3 pientä mukillista. Kolmannen kohdalla tuli pieni ällötys, mutta ei paha. Tylsintä oli odottaa se 2h mikä siinä kesti, eli kannattaa ottaa jotain tekemistä mukaan. Inhottavaa oli kyllä verikokeen otto kun se otettiin 3 kertaa samasta kädestä :S

Ensi viikolla olisi selontaverikokeet ja sitten vain odottelemaan ultrakutsua <3 Ei millään malttaisi odottaa :D
Eilen menin hölmönä kokeilemaan dopplerilla sydänääniä enkä tietenkään saanut niitä kuuluviin ja nyt alkoi taas pelottaa :[
Ootteko muuten kuulleet siitä kun jotkut väittää dopplerista olevan jotain haittaa vauvalle? Voiko pitää paikkansa? Samoin liiallinen ultraus jotenkin häiritsisi vauvaa. Mietin vain, että uskaltaako doppleria käyttää miten usein, vai kannattaisiko kokeilla vaikka vain kerran viikossa...

Saratin ja toukka 9+4
 
Huomenta

Sokerirasitus Th sano että uudet säännökset on että kaikki kellä bmi yli 25 joutuu siihen, sit sukurasitukset, aiempi radi jne. Mutta herkästi laittaavat. Täällä KYS vahtii että herkästi on siihen laitettava. Esim.jos pissassa kerranki gluk + niin joutuu. Itellä ei olemitään noista tilanteista mutta silti aina joudun painonnousun takia. Mulla nousee sen 20-25kg AINA! Joten oletan taas niihin jotuvani rv26 paikkeilla ehkä.

Oireista. Mä toivoisin että ne jo hellittäa tai vaikka loppus kokonaan. En olisi enää huolissani. En muista aiemmista miten hellitti mutta kuitenkin odotan että parin viikon sisällä loppus nää pahoinvoinnit ainakin. Odotan sitä että mun tekee mieli syödä!! :D

Aivan mahtavan kaunista sunnuntaita ja kolmatta adventtia =)

Nelli&Timpsu 10+6
 
Täällä välttää sokerirasiruksen kun bmi alle 25, alle 4kg vauvoja, ei aiempaa diabetes-taustaa itellä tai suvussa, ja tietty että pissat pysyy "puhtaina". Meidän kuopus syntyi 5g vajaa 4-kiloisena, että taas neljännen kerran vältän homman :D :D tarkkaa!

Meillä on lapsilla flunssaa, ja nyt tuntuu puskevan itsellekin..

Nannanas rv 11+0
 
Pahoittelut Riinaselle!

Itse kävin eilen ultrassa katsomassa mitä mahassa näkyy ja siellähän näkyi yksi lähes viikkoja vastaava lapsenaku. Sydänäänetki kuultiin, ja kylläpä se meinas herkistää :)

Sokerirasituksesta, joudun varmaan siihen kun olen yli 25v ensisynnyttäjä, kauhulla odotan että minkälaista litkua joutuu juomaan kun olen aika herkkä kurkku, mutta ehkä siitä selviää hengissä :)

Eilisen ultran jälkeen mies soitti molempien vanhemmille uutiset ja kyllähän ne oli innoissaan, minun porukoille lapsenlapsi olisi ensimmäinen.

Seuraava neuvola olisi 29.12, sitä ennen olisi kai käytävä antamassa verikokeet, huomenna soittelen neuvolaan jatko-ohjeet.

Piatu rv 8+2
 
Sokerirasituksesta: kannattaa varata labrasta aamun eka aika, että se litku on varmasti kylmää, koska joissakin paikoissa se otetaan aamulla jääkaapista ja se on kamalan makuista, jos se on seissyt siinä pöydällä pari tuntia lämpösessä. Muuten litku maistuu mun mielestä ylimakealle cokikselle eli ei paha...oon yhteensä neljä kertaa tuon kokenut ja kamalana pidän ainoastaan paastoa, sitä heikottavaa oloa ja päänsärkyä, joka sen myötä tulee. Litkun juominen ihan helppo homma :D
 
riinaselle suuret pahoittelut :(

Tervetuloa uudet!

Mulla on ollut ihmeellistä menkkajomotuksia muutamana päivänä. Eilen tuli jotain omituisia sähköiskuja kylkeen. Tissikipu hävinnyt. Ainoona oireena kaamee väsy enään. Hiukan alko pelottamaan taas, että onko kaikki kunnossa.
 
Olin muuten unohtanut kaikki tiedot itsestäni laittaa...
Eli LA 20.7 Rompe,25,esikoinen, KOS

Eiköhän siitä sokerirasituksesta selviä sitten :)
Kiitos tiedoista. Pitäisi varailla siihen aikaa tammikuulle. Ja siis aamulle!

Toinen kysymys muuten!
Varasin ajan huomiseen ar ultraan femedaan netistä.
Valitsin vain gynekologia 20 min.
Tajusin myöhemmin ettei missään kysytty mitä olen sinne tulossa toimittamaan. Pitäiskö mun aamulla soittaa sinne ja sanoa mitä varten aika on vain voinko vaan marssia sinne ja ultrat on valmiina? Ehkä hölmö kysymys!

Me ollaan kerrottu kummankin vanhemmille, mies kavereilleen ja minä kahdelle kaverille ja siskolle jotka ovat tienneet yrityksestäkin.
Olen töissä siskoni yrityksessä eli pomolle samalla kerrottu :)

Olen lukenut jostain niitä doppler juttuja suuntaan ja toiseen.. Itse en usko sen olevan haitallista.. Kun yhtään kunnon tutkimusta en aiheesta löytänyt.
Löysin vain teorioita siitä että ultra ääni säikäyttälä sikiön.
Mekin hölmöinä yritettiin kuunnella masua, kuultiin vain mun syke ja ilmeisesti istukan viuhuntaa? Alavatsasta.
Miehellä tuli huoli kun sydäntä ei kuulu vaikka sanoin että ei tässä vaiheessa kuulukaan kuulua.
Miehen idea oli huominen ultra mitä on pitänyt turhana aiemmin :)
Jos sitten saatais mielenrauha molemmat!

Olen parhaillaan töissä ja kyllä väsyttää!
Päiväunet odottaa...

Rompe 8+6 (en osaa laittaa punaiselle puhelimella)
 
Rompe, kyllä yksityisillä lääkäriasemilla on gynekologien huoneissa ultralaitteet tai ainakin semmoinen on sinne järjestettävissä. Ei siis tarvitse soittaa :)

Sokerirasitukseen joudutaan täälläkin iän perusteella (35). Muita riskitekijöitä ei ole joten vasta sitten joskus pitkälti rv 20 jälkeen on tuo ajankohtainen.

Säihkiss 8+6
 
Viimeksi muokattu:
hieno homma!
Hölmöilen vähän kaikista asioista kun alkoi hulluna jännittää huominen ultra.
huh |O
kumpa saisi kuulla että kaikki on ok..

Ehkä lähden koirien kanssa ulos jos se tyhjentäis jännityksen päästä

Rompe 8+6
 
Mun alavatsa kuplii ja murisee jos pidän kättä siinä päällä, tuttu juttu mutta ihmettelen kun viikkoja vasta 9+.. kakkosesta ja kolmosesta kyllä oon säännöllisesti tuntenut liikkeet viikosta 11+.
Pääsin opiskelemaan! Ehdin ehkä puoli vuotta käydä, voi kyllä olla etten pysty jos vanhat merkit pitää paikkaansa. Kenenkään kolmesta ei ole uskottu pysyvän la saakka mahassa, rv 20 tienoilla alkanut supistella ja paikat kypsyä joka kerta.
 
Huomenta

Täällä vaa kärvistelen ummetuksen, närästyksen ja ehtoo ällötyksen kanssa. Eilen tehtii pipareita erehdyin yhden maistaa.. jumankekka mikä olo tuli. Ne mausteet ei sovi yhtään mulle enää! Kaikki ruoat muutenki alkaa ruokatorvessa polttaa ja ällöttää. Edelleen toivon että jouluun mennessä ois ohi nää. Haluan syödä! !!!!
Mullakin oli alamahalla eilen jännää tuntemusta.. vähän ku oisin pidemmällä ja rasituksesta kun käy sillo kiristelee ja supistaa.. no toivottavasti ei vielä ala sitä tehdä.
Meillä on ens vkl isomat sukukinkerit miehen puolella.. kukaan ei tiedä raskaudesta, että siinäpä niille pommi ku maha pystyssä sinne astelen :D. Omalle isälle laitoin asiasta vinkkiä joulukorttiin.. kuten lähimmille serkuille ja ystävillekin =).

Oikein kaunista viikkoa kaikille.

Nelli&Timpsu POKS 11+0
 
Huomenta, hieman tässä jo olot alkaa helpottaa, ei enää kokopäivän kestävää pahaaoloa. Iltasin on jos jossain vaihees iskee. Pari päivää siis ollut perempaa. Mulla oli viime viikon aivan jättimaha ja aivan superturvotukset, mutta kun pahaolo lähti niin lähti turvotuskin lähes kokonaan. :D Mulla ei menny yks takki enää kiinni lähellekkää, mutta eilen illalla meni ihan hyvin. Aika jännästi toi turvotus ja pahaolo oli yhteyksissä.

Viime viikolla kävin niissä seulontalabroissa sun muissa raskauslabroissa ja sitten myös virtsanäyte piti viedä. Nyt sitten seuraava kerta onkin se ultra vasta. Hitsi et sitä ootan kovasti. Ja doppleria yrittäny nyt katella jos sais ostettuu käytetyn jostain. en oo sopivan hintasta löytäny. yks ois ollu mut joku kerkes just mua ennen. Plaah..

Äitiyspakkausta en varmaan ota, ajattelin että jos tulee taas tilanne että joku sen sattuu haluamaan niin sitten otan ja myyn sen. Viimeksi tein myös niin. Oli ruotsissa asuva pari joka tuli itse hakemaan kun olivat suomessa käymässä. Oli niin onnellinen se äiti kun sai ihan uuden paketin ja en avannu ees niitä pahveja siitä ympäriltä. että se on hälle sit se ihana kokemus päästä avaamaan se. :)

Täällä myös alavatsalla erikoisia tuntemuksia, sellaista kutitusta, kuplintaa tai muuta, mutta ehkjä ne on vaan tota turvotuksen poistumista. Mutta ihanalta tuntuu silti. muistuttaa jo niin niiltä ekoilta liikkeiltä.. Niitä odotellessa.. <3

Lilian&Pähkinä 10+4
 
Hyvä SalVe! Mä mietinkin miten teillä meni. :) Kiva kuulla että kaikki oli kunnossa.

Mä heräsin aamulla jo neljältä kun meillä oli eka neuvola aamulla. Hirmuinen nippu papereita eikä kuunneltu sydänääniä. Useita lomakkeita terveellisestä ravinnosta ja raskausajan liikunnasta. Sellaisia joiden kannessa nainen hymyilee omenalle kuin vastasyntyneelle lapselle. :D Ihan kiva terkka oli kyllä. Harmi että ei ollut omalla terveysasemalla. Jääkin sitten nähtäväksi minkälainen se oma terveydenhoitaja on. Alkuviikosta pitää käydä äitiysseulassa labrassa ja tammikuun alkuu varata sokerirasituskoe. Ultrakutsu tulee kirjeellä sitten joskus. Menee varmaan loppiaiseen.

Pari päivää on ollut ilman pahoinvointia, mutta tänä aamuna jouduin ponkaisemaan puol kuudelta kuitenkin reippaasti ylös ja oksentamaan railakkaasti. Mulle tulee vaan aina oksentaessa silmienympärystät täyteen pieniä verenpurkaumia, joten aamuisin menee aikaa niiden piiloon paklaamiseen.

Lauantaina kerrottiin miehen toisille isovanhemmille ja isän perheelle. Ottivat asian ihan hyvin. Mies saa vielä soitella toisen puolen sukua läpi. :D

Nyt nukuttaa muuten aika sujuvasti!

Terhitär 8+6
 

Yhteistyössä