Heinäkuun Hellemasut-15 *Joulukuussa*

hmm. mulla oli kakkosesta viikolla 20+4 yhtä suuri vatsa kuin nyt nelosesta, viikolla 10+2 tms. kerran tai paristi kun on vatsa kasvanut isoksi, kai se seuraavilla kerroilla sitten kasvaa nopeammin kun on jo venähtänyt :D uskomatonta, että vielä elokuussa mulla piirtyi vatsalihaksia näkyviin ja nyt kiristää liki kaikki housut!
mulla on jemmassa yhdet mammacollarit, yhdet mammafarkut ja yhdet caprit, joten joulun jälkeen taidan kyttäillä alesta toppeja ja vielä parit housut, kun pitäisi jaksaa koulussa istua kesään saakka.
 
Flunssan tainnutukseen, tai tukkoisuuteen. Me käytetään valkosipulia. Nelisen kynttä kuorittuna ja pilkottuna esim.sifonkiseen pussukkaan tmv.(häistä niitä hamstrannu tätä tarkoitusta varten) ja pussi tyynylle. Auttaa. Näin me autetaa noi lapset flunssassa nukkumaan. Varsinki noi ihan pienet ni niillä toimii.

Juhlat lusittu. Kukaan ei kehdannut kysyä mahasta :O! Ei ne kehtaa.. en kyllä itekkään kehtais. Vaikkakaan mulla sitänei voi lihomisen piikkiin laittaa. .ihan selvä maha. Mut anyway, oon aivan tööt! Öitä kaikille =)

Nelli & Timpsu 11+6
 
Ihana kuulla, että monet pelot ovat osoittuneet turhiksi ja saatukin nähdä taikka kuulla pieni täydessä iskussa :)

Flunssassa vietän pitkiä aikoja lämpimässä suihkussa ja joskus olen kokeillut myös höyryhengitystä, jossa voi olla vähän eucalyptuksen tuoksua. Maitotuotteita kannattaa välttää niiden kerätessä limaa. Myös sokerien sanotaan ruokkivan flunssapöpöjä eli terveellisiä ruokia, vaikkei tekisikään mieli. Kuivan yskän taltuttamiseen paras lääke on hunaja. Saatan pruutata sitä suoraan suuhun ja hetki ja kutina on tiessään.

Mielestäni omakin vatsani pömpöttää. Metsästin itselleni pikkujoulumekkoa - turhaan. Hieman kireämmissä mekoissa vatsa kiinnitti huomion ja hieman väljempiä mekkoja ei tahtonut löytyä. Fiiliksissäni otin kuvan vatsastani ja sitä miehellenikin esittelin. Se ei huomannut mitään erikoista. Huvittuneena parilta ystävältä kysyin, että näkeekö he mitään - eivät nähneet. Vatsa on kyllä kasvanut, mutta ehkä he eivät yhtä neuroottisesti tuijottele toisten vatsoja kuin minä omaani ja huomaa niitä pieniä muutoksia :D hyvä niin! Äitiysvaatteita pitääkin alkaa joulun jälkeen bongailemaan alesta. Täällä oli H&M:ssä aika huono kokovalikoima kun kävin niitä ihmettelemässä.

Olen kyllä niin helpottunut, että nyt kaikki läheiset ihmiset tietävät raskaudesta. On niin ihana jakaa tuntemuksiaan esim. oman äidin kanssa. Jos väsyttää vietävästi, kaikki ymmärtävät jos käyn hieman pitkäkseni esim. kesken päiväristeilyn. Vaikka ei kauan ehditty salailemaan, niin oli se tylsää kehitellä kaiken maailman selityksiä erinäisiin asioihin.

Olen ollut aika kova juhlimaan ennen raskautta ja luonnollisesti myös alkoholi kuulunut iltoihin. Alkuun jännitti hieman, että miten juhlat sujuvat. Pelkäsin myötähäpeää muiden puolesta ja omaa tylsyyttä. Mitä vielä! Mulla on ollut ihan mahtavan hauskoja iltoja. Ilon ja hilpeyden on tartuttanut ystävät, enkä ole edes huomannut, etten joisi. Ja ah, miten ihanaa on ollut herätä ilman kankkusta.

Jouluaatto on jo ylihuomenna :heart: Ja luvattu vielä koko maahan valkeata joulua. Täydellistä! Toivottavasti teillä kaikilla on upea joulu rakkaiden kanssa ja pääsette nauttimaan joulun herkuista! Minä tästä lähden jo aikaiseen joulun viettoon omien vanhempieni luokse.

Lumilin 11+1
 
äh mikä tuuri. pitäisi saada vajaa 4v päiväkotiin seuraavat puolivuotta seitsemän aikaan aamusta, tarvitaan rattaita.
toiset pissasi kissa ~viikko sitten, selkänojassa oli pehmusteen sisällä sellainen pahvi ja sinne meni pilalle ne. Just kun olin ajatellut että vähän siistiä, kun vauvalle ei tarvitse hankkia oikein mitään kun kaikkea on :D
tarvitsee suunnata joko jo nyt vaunuostoksille tai alkaa selata toria, jotta parin viikon päästä ollaan ajoissa aamuisin (mulla ei oo ajokorttia) :D
 
Heippa kaikille! Täällä käytiin nt-ultrassa. Muuten kaikki kunnossa ilmeisesti, turvotus 1,4 mm (kai se on ok?) ja sikiö oikean kokoinen mutta sikiön virtsarakko oli suurehko. Saattaa johtua siitä että rakko oli täynnä koska hän ei ollut "muistanut" pissailla, tai voi johtua esimerkiksi tukoksesta munuaisten ja rakon välillä tai virtsateissä niin ettei rakko voi tyhjetä kunnolla/ollenkaan ja tämä voi viitata jonkinlaiseen vikaan esimerkiksi munuaisissa.. Huolestua ei kätilöiden mukaan tarvitse (kaksin kappalein sikiön rakkoa tutkailivat, ja tottakai mä huolestuin!) ja reilun kuuden viikon päästä 18+0 on äitiyspolilla ylimääräinen ultra jossa rakko tarkistetaan. En ymmärrä miksi vasta sitten, netistä lueskelin että tällaista on yleensä seurattu 3-4 viikon välein ilmeisesti.. Soitinkin omalle neuvolan terkkarille ja kysyin voisiko asiaa yrittää tarkistaa oman neuvolalääkärin luonaan jo aiemmin, kolmen viikon päähän saatiin hänelle aika. Ihanaa että reagoi huoleeni ja aika järjestyi. Toisaalta meidän neuvolamme laitteet eivät taida olla niin tarkat että niillä välttämättä rakkoa niin hyvin edes näkisi? Tai en tiedä. Mutta ainakin katsotaan, huojentaa vähän mieltä päästä aiemmin. Vähän ristiriitaiset fiilikset nyt että uskaltaako iloita vai ollako huolissaan.. Onko muilla kokemuksia sikiön suurentuneesta virtsarakosta?

Maha täälläkin on pullahtanut esiin niin että ei varmaan ole epäilystäkään siitä että raskaana ollaan, painoa on tullut 1-2 kiloa riippuen siitä miten suolaista on tullut aina syötyä.. joulun viettoon olemme menossa ja katsotaan miten tarkkasilmäisiä (ja suorapuheisia) sukulaiset ovat ;) Tarkoitus on tosin tällä viikolla joka tapauksessa kertoa lopulle suvulle. Etova olo ja heikotus vain jatkuu. Sairaslomalla on mennyt viime viikko ja vielä tämäkin, ja on ollut ihan tarpeen. Johan tässä kohta pitäisi kai alkaa olon helpottaa. Jouluruokien ystävä en ole onneksi koskaan ollut joten sen puoleen ei haittaa vaikka ei joulupöperö maistukaan, kunhan jotain saa syötyä. Viikko sitten oli pientä vuotoa joka alkuun säikäytti, mutta päätin etten huolestu asiasta ja pidin sitä normaalina, mitä se varmasti olikin.

Tsemppiä kaikille vuodoista, flunssasta, pahoinvoinnista ja muista vaivoista kärsiville sekä hankalissa elämäntilanteissa oleville ja pelkääville. Ja tietysti onnea iloisia ultrakuulumisia saaneille. Kaikki viestit tulee luettua tarkkaan, elettyä, iloittua ja pelättyä mukana ja uusia uutisia odotettua vaikka ei nimeltä tule jokaista mainittua, onneksi on tämä ryhmä jonka kanssa käydä läpi näitä asioita! <3

Kaikille yhteisesti ja jokaiselle erikseen rauhallista ja rentouttavaa joulun aikaa, toivottavasti hellemasuilla on kaikki hyvin ja raskaus sujuisi kaikilla hienosti.

Annimiina 11+3
 
Ultrassa käyty, ja kaikki hyvin. Itku tuli pelkästä ilosta, oon pelännyt ja stressannut asiaa niin paljon. Oli kaksi päivää pienempi kuin melkoista laskettuna, mutta laskettuun aikaan ei koskettu kun ero on niin pieni.

Rakenneultra on tiistaina 17.2. Ihana kun on seuraava etappi, mitä odottaa.

Niin huojentunut ja onnellinen
Nannanas rv 12+1
 
Pikainen päivitys täältäkin, eli ultrassa käyty ja pikkutyypillä kaikki hyvin. Niskaturvotusta oli 0,5mm ja kovasti hän potkutteli menemään, kunhan ensin tasajalkaa hyppimällä sain tyypin hereille :)

Kaikille teille oikein hyvää joulua!
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Heipsan pitkästä aikaa, NT-ultra käytiin tänään ja pakko myöntää, että en ole IKINÄ ollut niin hiljaa kuin siellä olin. Aika uskomaton fiilis, kätilökin tuumasi että itkeä saisi, kun tuntui jännitys tukkivan kaikki tuntemukset ja tärisin kauttaaltaan, eikä vatsalihakset rentoutuneet, joten alateitse tutkailtiin. NT oli 1,30 ja riskiryhmä Downiin 1:12000.. Kuulemma tosi hyvät tulokset ja yleiset, mutta niinhän ne sanoo neuvolassakin, ettei näillä palstoilla kannattaisi lueskella _mitään_, tiedä häntä..

No, joka tapauksessa fiilikset on todella sekavat ja miellän tämän hetken sellaiseksi, että joululahjana annettavat Mummola-kyltit menee kyllä hyvillä mielin ja ajatukset ovat huojentuneet, kun sitä veritiputtelua oli parin viikon ajan raskausviikoilla 5-6. Että sellaista! Ihan kamalaa tällainen, mutta en osaa iloita tämän enempää, koska kaikki tuntuu yhä niin epävarmalta :(
 
Ehtoota.

Ihania ultrakuulumisia jo usealla. Onnea niistä kaikille =). Itsellä vielä viikko siihen. Onneksi on tässä ihan muita juttuja mietittävänä =)

Mulla on alkanu liitoskivut :O. Oikeesti!? No eipä niistä vaan voi erehtyä. Rasituksesta seuraa.. tänään kannoin painavia kauppakasseja ja kinkkua jne.. sepä riitti. Ja eilinen oli raskas päivä myös. Melko aikaisin kyllä alkaa.
Niin, ja nyt ois alkutaival taitettu ja keskiraskaus alkaa. Sydänäänet kuuluu voimakkaasti ilman etsintää. Etominen alkaa helpottaa. . Vielä on heikkoja hetkiä mutya kun muistaa vaikka hapankorpun syödä niin se auttaa.

Ihanaa joulun aikaa kaikille ja hyviä vointeja.

Nelli & Timpsu poks 12+0
 
Huomenna aamulla olis nt-ultra. Sit vielä 9h töitä ja jopa 4pv joululomaa :)
Mulla dopplerilla kuuluu tosi hyvin liikkeet mut sydänääniä pitää ettiä vähä pitempään nyt ku aiemmin. Tyyppi potkii ja pyörii varmaan niin paljo et ei sen takia kuulu. Pakkohan se nyt vielä illalla on kokeilla et saa unen päästä kiinni huomista odotellessa :D

Hyvää joulua kaikille :)

HappyFeet 11+6
 
Mulla on iskenyt ihan jäätävä väsymys. Menin eilen nukkumaan klo 19 ja vetelin unia aamu seitsemään. Lisäksi nukuin parin tunnin päikkärit. Muutenkin tuntuu kuin painovoima olisi kolminkertainen normaaliin nähden. Saan viikattua pyykit kuivaustelineeltä ja sitten pitää mennä pitkäkseen. Tunnin kuluttua saan märät pyykit kuivumaan ja taas pitkäkseen. Perheen piti tulla jouluks meidän luokse, mutta soitin äidille ja kysyin voidaanko sittenkin olla heillä kun mä en vaan jaksa. Sopii hyvin, onneksi.

Ultrakutsu tuli vihdoin. 8.1. olis. Jännittää. :) Huomenna menen jättämään labratestit. Sain virtsanäytesetin kotiin niin pitää se suorittaa.

Vatsassa tuntuu juilaisuja, jos yritää kurottaa johonkin tai nousee liian nopeasti ylös. Mahaa ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu niin että siitä on melkein jatkuvasti tietoinen.

Kaks viikkoa sitten ollut flunssa erittää vieläkin räkää ja meinaan aina oksentaa puskaan kun ulkona kävelee vähääkään, vaikka bussipysäkille. Sais loppua jo, kun ei jaksais.

Terhitär 9+6
 
Mull tuli myös nyt ultra-ajat. Ensimmäinen on vasta 13+1 ja vähän harmittaa, että niinkin myöhään. Tietääkö joku onko jotain haittaa jos ultra on myöhään, näkyykö niskaturvotus huonommin tai jotain? Toihan on viimenen mahdollinen päivä käydä np-ultrassa.

Muuten ei ole juurikaan muutoksia oloissa. Maha kasvaa kovasti ja varsinkin iltaisin näyttää jo siltä kuin olisi paljon pidemmällä tai vähintään kaksoset tulossa :D Väsymys on edelleen kova täälläkin, mutta kohtahan senkin pitäisi helpottaa.Töissäkin meinaan nukahtaa pystyyn ja sitten huimaa...

Hyviä vointeja kaikille ja rauhaisaa Joulua!

Saratin ja toukka 10+6
 
Saratin Mullakin on vasta 13+0 nt ultra. Ennen ollu 11-12+ viikolla. Sano että täällä nykyään tehdään rv12+0-13+6 viikolla se. Että kuulemma oikein tosi hyvä aika. Täällä ei ole kun kerran viikkoon se ultraaja ni nyt ei eilen enää ollu, siks meni 29.12 mulle aika.
 
Mulla on ultra 12+6. Täällä (Espoossa) sanoivat että viimeinen mahdollinen päivä mutta tiiä näistä sitten... Jännä kun on niin eri jutut.

Jee, selvisin flunssasta! Happi kulkee taas. Kiitos vinkeistä, sipulitouhuihin ei tarvinnut onneks ruveta mutta pidetään mielessä ensi kertaa varten. Ihanaa kun on ollut voimia lenkkeillä lumisessa metsässä koirien kanssa. Nyt tietää oma perhe raskaudesta, oli pakko kertoo kun oon niin huonovointinen ollu.

Ihanaa, rauhallista joulunaikaa kaikille :heart:

samour 11+0 ja poksista.
 
Ultrassa (nt) oli kaikki hyvin ja pikkunen liikku niin paljo ettei kunnon kuvaa meinannu saada.
Tytölle kerrottii ja se on niin mielissään ku tulee isosiskoksi. Iskä oli hoitamassa tyttöö nii kerrottii sille kans ja se oli onnellinen. Illalla anoppi tulee nii seki saa kuulla ja huomenna joulua viettämään iskän ja äiten luo nii äiteki saa tietää sit :) ja muutkin. Appi saa joululahjan mukana piirustuksen minkä tyttö piirtäny meiä perheestä nii siihe on piirretty vauva myös. Huijasin tyttöä et piirrä sun vauva siihe kans eli nukke :)

Hyvät joulut vielä kaikille :)
 
Yllätysäippä
Nopee ultrapäivitys. Tänään se oli ja kaikki oli kunnossa. La siirtyi reippaasti ja on nyt kesäkuun puolella. Kuukautisista pitäisi olla nyt 12+2, mutta muuttui 13+4. Lääkäri kehui, että hyvin näkyy ja pystyi jo sydämen rakenteen tsekkaamaan, koska viikkoja noin paljon enemmän. Nt oli reilusti viitearvojen sisällä, joten homma ok. Uusi laskettu aika siis 27.6
 
Ihanaa ja onnelista joulua kaikille! :)

Me ollaan täällä miehen vanhemmilla, kerrottiin iltapäivällä raskaudesta olivat onnelisia ja ihania! :)

Jouluaamu vietetään huomenna täällä ja loppu päivä ollaan minunn vanhemmilla ja nautitaan rauhasta ja yhdessä olosta! :) Vaikka ruokaa ei tänä vuonna taida mennä niin paljon alas koska järkyttävä pahoinvointi jatkuu!

Annu 12+6
 
Minäkin ajattelin liittyä tähän joukkoon.
Nyt rv 13+1 ja esikoista odotellaan, yksi km takana vuosia sitten. Vuosien lapsettomuus takana ja raskauduin ihan luomusti sitten kuitenkin joten tämä on jonkin sortin ihme :heart: LA 1.7.2015.
Nt-ultra tehtiin viikon alussa ja niskaturvotus oli 1,3mm. Nähtiin touhukas pikku kaveri siellä potkimassa ja heilumassa :) Jotenkin tuli paljon paljon todellisemmaksi tämä juttu ja mieskin näki vauvan ekaa kertaa. Toki olin käynyt jo ultrassa viikolla 8+5 mutta silloinhan vauveli oli sellainen möykky vaikka syke löytyikin. Nyt näytti ihan oikealta vauvalta.
En ole kertaakaan oksentanut mutta pahoinvointia on muuten ollut. Se on kyllä jo väistynyt pois melkein kokonaan. Alavatsalla ja navankin kohdalla on viiltokipuja etenkin jos yskäisen tai aivastan "väärässä asennossa" tai käännyn esim. sängyssä nopeasti tai nousen ylös. Kaippa se on normaalia..? Myös sellainen uusi vaiva että alapäätä vihloi toissapäivänä erikoisesti mutta kaippa nämä kaikki on niitä kohdun kasvamisjuttuja. Kolotuksia ja nipistelyjä riittää :D
Mielialat on vaihdelleet aikalailla ja olen joskus oikea pyörremyrsky (aika usein)..

Tässä minun tiedot päivitykseen:

Laskettu-aika 1.7.2015, StaRR, esikoinen, 32v., SeKS
 
Viimeksi muokattu:
StaRR, tervetuloa!

Piti tulla kommentoimaan noista kivuista, mulla ainakin on repäsyjä yskiessä ym. nivusten yläpuolella lähinnä. Ja semmosta tylppää jomotusta toisinaan tuolla alapään "sisällä". Ite oon ajatellut että täytyyhän sen nyt välillä joltain tuntua kun kohtu kasvaa.

Pahaolo edelleen vaivaa eli on tuo jouluherkuttelu ollu vähän niin ja näin :(

samour 11+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: StaRR
Kummankin äidille kerrottiin eilen ja anoppikin kävi vain vessassa hetken mököttämässä ja palasi suht normina takas, joten hyvin meni...aiemmin on mököttänyt noin 3 kuukautta, samoin kuin aikoinaan kun yhteen muutettiin ja naimisiin mentiin eli nyt meni super hyvin. Johtui ehkä mun äitistä ja meidän muksuista kun niin innoissaan olivat. Tai sit anoppi on 10 vuodessa tullut lepsummaksi :p
 
Hyvää joulupäivää!

Kerrottiin lapsille tulevasta vauvasta, ja varsinkin meidän neljävuotias poika oli niin onnessan että hänestä tulee ISOveli :). Oon katsellut nyt jo nettikaupasta vauvanvaatteita, mutta kaikki tuntuu olevan niin sukupuoleen sidottuja värien ja kuosien puolesta, joten taidan suosiolla odotella rakenneultraa. Ajateltiin miehen kanssa tehdä joku ulkomaanreissu keväällä, 10 vuotta naimisissa ja silloin ois kiva shoppaillakin, mitä nyt mahan kanssa jaksaa :D

Nannanas rv 12+4
 
Onko kellään muulla tuntunut alavatsassa ja siitä ylöspäin, melkein navassa noita repäisy"kipuja" kun yskähtää ja kääntyy nopeasti? Kaikki vaan puhuu että nivusissa mutta mulla tuntuu myöskin ylempänä ja mietin onko normaalia.. mut kaippa se on kun viimeksi maanantaina vauva potki potrasti ultrassa =)

Mulla on tosiaan tuo yksi keskenmeno takana niin olen välillä vähän liiankin yliherkkä tän raskauden suhteen. Tuntuu vaan niin uskomattomalta että kannan yhtäkkiä kaikkien niiden vuosien jälkeen uutta elämää :heart:

Esimerkkinä tuosta stressaamisesta niin muutettiin tuossa muutama päivä sitten toiselle paikkakunnalle ja matkattiin pakettiautolla tietä joka rymisi ja rämisi, tärinää oli monen tunnin edestä kun välillä koko auto hyppi. Minäpä siinä jo mietin et onko vauvalle tuon tärinän takia käynyt jotain.. mut sit toisaalta kyllähän jotkut ratsastaakin ja harrastaa vaikka mitä ihan raskauden loppuun asti.. Pakko kai se on pikkuhiljaa alkaa uskomaan et vauva on tuolla masussa hyvässä turvassa ja meille on tulossa vauva.. Eikä joka asiasta tarvitsisi stressata ja murehtia vaan nauttia elämästä. Niin se vaan tuntuu niin uskomattomalta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tuntuu noita repäisyjä vasemmalla puolella aina, mutta sielä saattaa olla vaikka enemmän kiinnikkeitä (neljäs lapsi) jotka venyy. Tai en tiedä onko niitä vaan sektioiduilla, voiko niitä olla jos on alatiesynnytyksiä kaikki?
näillä viikoilla se vauva on vielä tositosi pieni, hyvin se on suojassa =)
ei olla varsinaisesti kerrottu perheelle, kävin kyllä äitini kanssa joulusaunassa + pidin kireää paitaa koko jouluaaton. oon ihan varma että arvasivat, kun on minusta jo selkeä vauvavatsa-ympärys on isompi kuin rintojen kohdalla :cool:
 

Yhteistyössä