Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Mä oon kanssa asennoitunut jo siihen ettei tää hetkeen synny. Tiistaina neuvola jolloin varataan yliaikasuus kontrolliin äippäpolille aika, joka sitten tod.näk. on ma 23.7. Aattelin kyl et josko se neuvolatäti yrittäis saada sen ajan jo perjantaiks 20.7. Olis mulle itselleni vaan "parempi" ku jos päättävät käynnistää ni mulla olis lapsen hoitaja, mut sitten taas silloin 23.7. ei olis (meniköhän mun sepustus kovin sekavaks). Lisäks mua muutenkin kovasti pelottaa et kuinka isoks tää kerkiää kasvamaan ku painoarvio oli 3,7kg rv 38+5. ja kuitenkin noita sokereita pitäis pitää kurissa. ja ja...

Tarviskohan sitä yrittää tänään vielä kovasti siivoilla, jos vaikka pääsis lähtemään:LOL: Ärsyttää ku tänäänkin vähän supisteli kun käytiin ajelemassa mut menivät sitten ohi:kieh: Kaks edellistä synnytystä on lähtenyt käyntiin sillain et on alkanut supistelemaan ja supistukset jatkuneet sitten niin pitkään kunnes ovat syntyneet.

Maijamehi ja katkis 40+2
 
Pepi, Maijamehi ja SiinaS Huomenna LA eikä mitään merkkiäkään mistään eli täällä ollaan myös erittäin yhtenä kappaleena... ja nyt kun laskettu aika menee niin alkaa varmaan ne kyselyt kiihtymään. Mua ärsyttää jo nyt kun oma äiti soittelee lähestulkoon päivittäin vaan kysyäkseen onko ollut mitään, "ai eikö vieläkään supistele?" NO ei per**e supistele!! Ei se jatkuva kysely auta tai nopeuta hommaa mitenkään. :kieh:

Mulla ei siis ole ollut mitään kunnon ennakoivia supistuksia, ainoastaan kivuttomia on ollut nyt parina-kolmena päivänä, tuntuu että vatsa on kivenä vähän väliä. Lisäksi oon huomannu että vauva on nyt parina päivänä liikkunu vähemmän ja sitäkös oon tässä tänäänkin stressannu. Olin jo ihan valmis soittamaan polille, mutta kyllä mä nyt nippa nappa sain sen 10 liikettä tunnissa, mutta kyllä ne on niin pieniä ne liikkeet, vähän on sellaisia selkeitä. Varsinkin makuultaan mulla on vaikea tuntea liikkeitä, tunnen ne paremmin istualtani kun vauva nousee tuohon ylemmäs.

Täytyy nyt tarkkaille tilannetta, mutta mitä siellä äitiyspolilla tapahtuu jos liikkeitä menee lasketuttamaan? Kertokaa ne jotka on käyny. Katsooko ne ultralla vauvaa, napanuoraa, istukkaa? Tai voiko kukaan tehä sisätutkimusta? Tuo neuvolassa käyminen kun on aivan yhtä tyhjän kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaikille jo vauvansa saaneille ja tsemppiä odottaville! :)

Meidätkin voi lisätä synnyttäneiden joukkoon:

9.7 Tyttö (40+3) 3850g, 50cm, py 35,5cm, MKS

Synnytystarina:

Sunnuntai aamuna 8.7 heräsin ja vessa reissulla jäi paperiin hiukan punaista limaa, jota jatkui koko päivän. Illansuussa tuli joitakin kipeitä supistuksia, mutta ei mitenkään säännöllisesti.
Menin 20.00 maissa saunaan ja sieltä tullessa ei mitään tuntemuksia vielä, eipä mennyt kuin puolisen tuntia, kun supistukset yhdeksän jälkeen tulivat viiden minuutin välein. 23.00 aikaan supistuksia tuli jo kolmen minuutin välein ja soitin synnärille ja sanoivat, että jos pystyn olemaan kotona, eikä vedet ole menneet, niin ei mitään huolta. Supistukset voimistuivat kokoajan ja olo oli tukala, mutta päätin, etten liian aikaisin mene sinne. 00.30 vessassa käydessä jäi paperiin kirkasta verta ja pyyhkiessäni useamman kerran sitä vain tuli ja tuli. Sitten iski paniikki, mitä jos istukka irtosi, niin äkkiä miehelle huutamaan, että nyt mennään.
00.50 saavuimme synnärille ja kätilö teki tutkimuksen, kahdelle sormelle auki, ja verenvuoto ei ole istukasta, vaan ihan asiaan kuuluvaa. Siinä sitten käyrille ja supistuksia tuli tiuhaan, mies paineli kantapään akupunktio pisteitä supistuksen aikana. 02.00 olin vasta 4cm auki ja menin lämpöiseen suihkuun jumppapallon kanssa, siellä viivyin 45min ja yllätys sieltä tullessa oli melkoinen, kun tutkimus tehtiin, niin kalvot pamahtivat ja olin jo 10cm auki. Sitten sain luvan ponnistaa siihen saakka, kun pää ulkona, vesi oli vihreää ja imut piti suorittaa heti, ennenkuin vauva hengittää itse, näin vältyyttiin infektiolta. Ja napanuorakin oli höllästi kerran kaulan ympärillä. Sitten ponnistamaan loput, neiti syntyi 03.13.
Synnytyksen kesto I 06.05, II 00.08

Heti sain tytön rinnalle ja tunne oli aivan sanoinkuvaamattoman ihana. :)

Synnytys meni ilman puudutteita, pienellä repeämällä ja nopeasti.

Kotiuduttiin neidin ollessa 36h ikäinen, ihanasti vauva-arki on lähtenyt käyntiin, nautin niin paljon tästä kiireettömyydestä, imetyksestä ja vauvan tuoksusta. :)

Isyydentunnustaminen olisi varattava pian, jotta pääsisi miettimään ja suunnittelemaan ristiäisiä. Sitä ennen on kuitenkin järjestettävä vielä toiseksi vanhimman tyttären rippijuhlat, voi tätä juhlaa! ;)

hupsukka & manteli 5 pv
 
Syömisasiaa ! elikkäs mitäs ootte mieltä tosta 3h välein syömään herättämisestä ? Meillä neidillä paino noussut hyvin ja herää kyllä välillä itsekin 2-3h välein syömään, mutta välillä nukkuis sen 4 tuntiakin. antaako nyt sitten nukkua vai herättää syömään 3h välein ? mielipiteitä :) ?
 
Aubrey: me ei enää herätetä kun prinssi painaa yli 3kg. Hän nukkuukin pitemmän pätkän yöllä mutta herättää kyllä. Ja onnittelut myöhässä:) Ette mun mielestä menettäneet mitään kun ette tutustumisessa tulleet sinne lapsivuodeosastolle kuuntelemaan lässyttävää Raija-tätiä joka puhui itsestään kolmannessa persoonassa:D Se oli kauheaa.
 
meilläkin neiti on yli kolmekiloinen, ( s.paino 3385g ja viime neuvolakäynnillä 3255g)ja tuntuu inhottavalta että pitäis toinen kesken unien herättää :D ! Ja kiitoksia ja samoin :) !!!:heart: Joo me ei jaksettu jäädä sinne sit enää mulla oli tuskasen kuuma eikä muutenkaan ollu aikomus kuunnella ku se eka osio :) ja ei siis menetetty ilmeisesti mitään ;D !!
 
tajusin just että tää kyseinen Raija-täti oli toissapäivänä sielä osastolla töissä kun meillä oli lastenlääkärikäynti. ÄR-SYTTÄVÄ nainen :D ! ei onneks ollut sillon töissä kun oltiin perhehuoneessa 3 yötä :) !
 
Tsemppiä kovasti odottaville! Niinhän sitä sanotaan että odottavan aika on pitkä...

Tänne ei ihmeitä, hormoonit on alkanut hyrrätä ihan tosissaan, itkeskelen vaikka mistä ja välistä oon tosi iloinen ja sitten itkettää taas kaikki. Tänään ollut kyllä kiva päivä kun sain vieraita ja päästiin vauvan kanssa kävelylle viimein, kelit kun ei oo kauheasti suosineet täällä päin Suomea...
Isukki on työpaikan pippaloissa mutta oli kyllä aamusta tosi reilu kun nousi vauvan kanssa ylös kahdeksalta ja hoiti aamutoimet sekä ruokkimiset. Huomenna aamusta tuskin on samaa luvassa... :D

Taas se vaan on viikko mennyt, meidän rakas pikkumies tänään 2 viikkoa vanha. :heart:

Omena ja Pikku-ukko 2vkoa
 
9.7 syntyi tyttö 13.09 3380kg ja 49cm sektio meni paremmin kun hyvin,sain tytön heti vierelle ja ekan päivän jälkeen aloin hoitelemaan jo itse. pelkäsin sektiota todella paljon mutta siis kiitos ja kunnia tays:sin henkilökunnalle!sain jopa sairaalassa maidonesto pillerin kun sanoin etten halua imettää,ei tullut tuputusta eikä valitusta. ei ollut vuotoja,ja kivutkin oli kestettäviä parin seuraavan päivän ajan. tänään olin jo shoppailemassa :)

herättämisestä mäki sitä mietin kun me käytiin kerran painokontrollissa ja oli noussu. kun toi typy nukkuis yli 5 tuntia putkeen välillä niin kiva sit herättää kun sais itekkin pidemmän pätkän nukkua. mutta tarviiko? mulla on monet kaverit jättänyt sen tekemättä mutta mä oon vielä sitä noudattanut,paitsi tänään annoin kerran sen 5h vetää putkeen :)

omistushalu oon ihan hullaantunut tohon vauvaan! oman äitini annan pitää sylissä mutta kun mieheni äiti tuli sairaalaan katsomaan mua niin en antanut syliin ja nyt ahdistaa tuleva vierailukin,tuntuu hölmöltä mutta en vaan haluaisi häntä tänne hössöttämään tai vauvaa pitelemään. vaikkei ihmisessä sinänsä vikaa olekkaan niin tiedän että ei osaa ottaa sitä isovanhemman roolia jonka olen hänelle antamassa,tiedän että kuvittelee olevansa päätäntä valtainen vanhempi. tää asia ressaa ja ahdistaa,onneksi mieheni kans oon asiasta jutellu ja hän tukee mua.

raskauden kaipuu ikävöin niin paljon ihanaa masuani!!!! raskaus aikana harmittelin kun en voi tupakoida enkä juoda yhtä siideriä,nyt mun ei tosiaan tee edes mieli. olis ihanaa kun vauva olis vielä vaan mun :heart:

voi että,on se vaan ihanaa. ei tätä lakkaa ihmettelemästä ja ihastelemasta,eikä myöskään huolehtimasta.
 
Odottakaa mua kanssa Maijamehi ja SiinaS...mulla on sektio-aika buukattuna tulevalle perjantaille =) Vauva oli taas kääntynyt perätilaan ja leikataan mikäli ei ole perjantaihin mennessä taas kiepsahtanut...

Nähdään siis S 0.lla :D
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
mä heräsin yks yö ja ihan säikähdin että missä mun maha on.ennen nukuin aina mahallaan mutta nyt en enää osaa :) sillä oikealla kyljellä mennään edelleen :D kyllä toi oma pieni kulta on niin rakas ja ihana mutta mä oon antanut kyllä ihan kaikkien halukkaiden sylitellä ettei sitten totu vaan isiin ja muhun ja oppii pienestä pitäen seuralliseksi..ja viikon päästä meinaan raaskia jättää pienen tätinsä hoiviin ja lähteä poriin jazzeille illaksi.varmaan käsilaukkuun täytyy ottaa maitopumppu et voi baja-majassa tyhjentää muutakin kuin rakkonsa :D
mä pääsin silloin su sairaalasta niin taisi olla ti kun join ekan saunakaljan.ei kyllä maistunut edes hyvältä..tosin maidot pumppasin etukäteen jääkaappiin. tänään ajattelin juoda yhden kuivan omppusiiderin kun ollaan käyty tänään keräämässä mansikoita ja lenkillä ja tyttö on ollut aivan ihanan hyvällä tuulella koko päivän ja mulla on maitoa pakkasessa ja jääkaapissa ja lisää tulee..kuivaa omppusiideriä on tehnyt mieli kun sitä ei ole alkoholittomana löytynyt :) röökinpolttoa en viitsi edes aloittaa enää kun näin hyvin on menny koko raskausaika.
 
piti muuten se vielä kirjottaa että toivottavasti jatketaan tätä kirjottelua vielä kun kaikkie vauvat on syntynyt. ihanaa kuulla miten muilla menee saman ikäisten vauvojen kans,on se aina niin jännittävää aluks kun uusi arki alkaa. mullakin 9v viimesimmästä ja olin sillon niiiiiiin nuori :D taas ihan erilaista vauva arkea siis tiedossa.
 
Heippa kaikille ja onnea kaikille vauvaantuneille ja tsemppiä odottaville!!
En ole aikoihin kirjotellut mutta nyt ilmoitan että meille
Syntyi eilen 14.7.2012 klo.9.44 (38+2) pieni tytsy 2800g ja 48cm. Synnytys meni kun oppikirjan mukaan 7 tunnissa vesien menon jälkeen! Me voidaan hyvin ja mä olen menettänyt sydämeni tuolla murulle :))

T: handed ja Roza
 
En sitten eilen illalla siivonnut, mut kävin saunassa. Eipä tuo näyttänyt tehoavan=) Tosin en kyllä uskonutkaan moiseen.
Tämä aamu aloitettu mahan tyhjentämisellä, tosin oon nyt päivittäin käyny monta kertaa tarpeilla (tän tietysti kaikki halus kuulla:LOL:). Ihan niinkuin olis pienen pientä poltetta mahassa, mut voi olla et kuvittelen vaan tai sit johtuu ihan jostain muusta.

Maijamehi ja katkarapu rv 40+3
 
Heippa ja onnittelut heti kaikille ja jaksuja!
Tytöt ob tnä 1VKO. Toisen paino on nousu suunassa ja imeekin hyvin mutta toisella on lasku suunnassa imu ei o niin hyvä.
Tässä saa olla kyllä joka suunnassa olla menossa. Kaksi lasta tuo haasteensa ja kun molemmat itkee niin se vaatii akrobatiaa :D
imetys kyllä sattuu pikkusen ja taas rinnat ovat aika isot ja arat
Tuo ulkoilma on huono! Lapset oli hetken ulkona ja sitte vettä tuli kun AISANSA hetken että lapset kastui vaikka kuinka juoksi sisälle ja pimeetä on. Ei kiva.
Ite olen nuo vieraat kieltänyt koska tässä on todellakin opettelemusta kahden vauvan kanssa.

Nyt saa mennä taad, työ kutsuu :D

Janssu ja tytöt 1vko
 
Onnea kaikille vauvan saaneille, ihana lukea teidän vauva-arjesta! :flower:

Täällä kärvistellään mahan kanssa viikoilla 41+2! Eikä merkkiäkään mistään. Ei mitään limatulppia tai muuta. Musta tuntuu et tällä vauvalla ei oo aikomustakaan tulla ulos. Pinna koko ajan kireällä. :kieh: Koko raskauden ajattelin, että varmaan pari päivää menee yli mutta että kohta kaks viikkoa!! NP ultrassa vielä sanottiin että on 3 päivää VANHEMPI, mitä laskettu aika sanoo mutta eihän laskettua aikaa lähdetty enää muuttamaan. eli tavallaan tiistaina tulee täyteen se 42+0. Neuvolassaki ollaan naureskeltu et mun raskaus on lähteny vaan eteneen takasin päin ku verenpaineet vaan parantunu ja paino ja SF mitta pysyny samana :LOL: Mut ehkä se johtu vaan noista säätiloista..

Tosiaan tuntuu että kesä menee kokonaan ohi ku saa vaan oottaa ja oottaa. Loppukesästäki on parit hääjuhlat tiedossa ni ajattelin että hyvin ehtii vähän laihduttaan ennen juhlia ja paskat. Mulle ku on kertyny pikkasen liikaa muutenki kiloja. Pelottaa kun on menny jo näin paljon yli että vauva on kasvanut isoksi eikä synnyttämisestä tule mitään.. Neuvolassa on rauhoteltu ettei vaikuttais yli-isolta mutta en usko.. noo keskiviikkona sitten VASTA yliaikaskontrolli.. sitä odotellessa.

Maisa ja Vintiö 41+2 HUOH... Tsemppiä muillekkin kärvistelijöille :D
 
Huh, ensimmäinen synnytyspainajainen nähty.. unessa synnytys käynnistyi ja mentii laitokselle ni kätilö heti vaan nipsas episiotomian kyselemättä ja alko tunkee kaasua naamaan :S sit kun kieltäydyin kaasusta (tuli paha olo) nii lähetti takas kotio! Toivottavasti KYS:llä saa sit oikeesti vähän mukavampaa palvelua! :D
 
Joo, mulla oli kans alunperin LA 17.7 joka muutettiin NP ultrassa 15.7... täällä ei kans mitään, aina toivon vessassa käydessä että pyyhkiessä tulisi paperiin veristä limaa mutta ei. Ei myöskään supistele. Musta alkaa jo tuntua että oma kroppa pettääkin mut eikä osaa käynnistää itse synnytystä.. aika alakulonen mieli tästä tulee. :snotty:
 
Onnea taas vauvan saaneille :flower:

Mulla oli eka la 16.7 mutta np-ultrassa muuttui 30.7. Sitten rakenneultrassa oli 3 päivää vanhempi mutta ei muutettu toimituspäivää kun noin vähän vaan, ja lääkärineuvolassa ultrattiin vk 27+3 ja silloin mitat vastasivat vk 26+6. Eli eipä tuosta lasketusta ajasta oikein osaa sanoa juuta eikä jaata.

Eilen tuli illalla kun seisaaltani jotain tuhersin kauhean kipeitä vihlaisuja tuonne alakertaan, ihan kuin vauva olisi yrittänyt päätään työntää kohdunsuulta pihalle :O Piti oikein älähtää ja mennä kaksinkerroin. Niitä tuli pitkin iltaa aika voimakkaita ja välistä tuntui kuin jotain alkaisi kohta valua mutta mitään ei kuitenkaan tullut. Yrittäisikö pieni mennä lähtökuoppiinsa, en tiedä. Onko muilla ollut tällaisia? Ei siis ole kyse liitoskivuista, mulla tuo häpyluuliitos on jomottanut jo ainakin viikon yhteen soittoon niin että käveleminen on hankalaa vaappumista.

Älkää vaipuko epätoivoon, kyllä ne vauvat sieltä ulos tulevat =)

RauRau ja pörriäinen 37+6
 
Onnea vauvautuneille!! :flower:

Aramsamsaa: Ties vaikka ollaan perjantaina samaan aikaan käynnistyksessä, koska mullakin on silloin aika varattuna :). Toivottavasti silti tulis ennen perjantaita! Ei tullut nyt sitten viikonloppuna, ei tarttenu edes hetkeäkään jännittää : /.

SiinaS 40+5
 
SiinaS, mulle ei edes vielä oo varattu äippäpoli aikaa, varataan seuraavalla neuvolakerralla joka on siis tiistaina. Vähän tuo neuvolatäti epäili et se äippäpoli aika olis sit 23.7. Tarvii varmaan silti kysyä et jos saisin sen jo perjantaiks, ku muuten tulee vähän hankaluuksia mistä hankkia tuolle meen neidille lapsenvahti. No kai kaikki järjestyy...

Aamupäivä meni siinä kun mahassa kiersti, onneks nyt on kuitenkin vatsa rauhoittunut, joten voi hyvillä mielin vaan odotella mitä tää päivä tuo tullessaan. Mieli tekis mennä käymään jazz-kadulla, vaan enpä tiedä jaksaako/kerkiääkö. Isäntä lähtee joka tapauksessa tänään jo töihin:(
 
Helou mammat! :wave:

Onnittelut niille jotka tässä välissä ovat vauvautuneet ja paljon tsemppiä vielä omaa nyyttiään odotteleville!

Me tänään vihdoin päästiin kotiutumaan pienen neidin kanssa ja kylläpä on kiva fiilis! Alkoi nuo sairaalahuoneen seinät kaatua päälle jo..
Tässäpä meidän tarinaa:

Menin tosiaan jo 10.7 osastolle kun soittivat vuorokausivirtsan keräyksen tuloksista. Eli valkuaista tosiaan oli sitten reilusti, 1,94g ja vakavan raskausmyrkytyksen raja on kuulema 2g. :O Siellä sitten pötköteltiin loppupäivä ja yö. Aamusta (11.7) toivat uuden purkin et pitää taas alkaa keräämään sitä pissaa purkkiin..
Lääkäri kävi sitten joskus kymmenen maissa ja teki sisätutkimuksen. Sanoi sitten että kohdunkaula on lyhentynyt noin senttiin ja kohdunsuu on noin kahdelle sormelle auki. Tuli siihen tulokseen että laitetaan Cytotecit ja aloitellaan hommat käyntiin.
Puoli 11:sta suunnilleen puoli kolmeen asti tuli pieniä supistuksia jotka kuitenkin voimistuivat kokoajan. Puoli kolmelta laitettiin lisää Cytotecia ja odoteltiin..
Suunnilleen neljän viiden aikaan olikin jo tosi napakoita supistuksia ja istuin jumppapallon päällä lämpöpussi mahalla, mies piti selässä toista. Mies laski supistusten välin olevan silloin noin 3-4min väliltä.
Seitsemän maissa sanoin että haluaisin kokeilla allasta ja kätilö laittoi minut sitten käyrälle että pääsin sinne. Supistukset alkoivat olla jo tosi kipeitä.
Olin ammeessa noin 19.45-20.15 ja halusinkin sieltä sitten jo pois kun tuntui että siellä ei ollut hyvä olla. En pystynyt rentoutumaan kunnolla ja tuntui ettei saanut vettä jokapuolelle, joko maha tai selkä oli "kylmänä".
Sitten mentiinkin jo synnytyssaliin ja kätilö kysyi että haluanko jotain kipuun.
Kivut olivat jo aika kovat ja sanoin että haluan epiduraalin. Laitettiin kanyyli suolaliuokselle ja alettiin täyttää lappuja puudutusta varten. Sisätutkimuksessa olin noin 6cm auki ja reunaakin oli jonkun verran vielä. Kätilö laittoi "pinnin" vauvan päähän josta näki sykkeen suoraan.
Meni hetki ja tunsin että jotain valuu; lapsivedethän ne. Aivan heti tuli järkyttävä paineen tunne ja sanoinkin että nyt on pakko ponnistaa! Kätilö sitten äkkiä tarkistamaan tilanne ja olinkin jo 10cm auki ja reuna hävinnyt!! (kello noin 20.45)
Kätilö sanoi että anna mennä vaan, ei tässä enää mitään epiduraaleja ehditä.
Eli meidän neitoselle tuli sitten hirmuinen kiire tähän maailmaan; 16min ponnistamisen jälkeen rinsessa oli syntynyt. :heart: (11.7 klo 21)
Kipu oli kyllä aikamoinen mutta piti vain ajatella että jokaisen supistuksen jälkeen hän on vähän lähempänä syntyä. Välilihan puuduttivat (jossain välissä) enkä tarvinnut edes sitten tikkejä kun eivät paikat edes revenneet.

Huh, tulipahan sepustus. Mutta tässä tosiaan meidän versio maailmaan tulosta. :)

Johanna26 & Patuliini 4vrk

(tänään on omatkin synttärit, maailman paras synttärilahja!! :heart:)

Ja mietin tuossa; sopaka oltiinkohan kämppiksiä? ;)
 

Yhteistyössä