Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Ruususuu mulla oli kolmas raskaus/synnytys enkä kans tiennyt onko supistuksia vai ei. Sairaalaan menin ku siltä tuntui että tarvii käydä näytillä, siihen asti oli sattunut/polttanut alamahaa noin 10min välein jo muutaman tunnin, olihan se sit niitä. Alkoi sitten enemmän sattumaan ja tulemaan useammin.

Täällä neiti on nyt ollut enemmän hereillä, tosin hän olis viime yönäkin halunnut seurustella vaan äiti ei oikeen tykännyt. Neiti sitten nukahti sängylle äidin viereen syötyään hiukan tissiä
 
Suuret onnittelut vauvansa saaneille ja tsempit niitä vielä odottaville. Meillä neiti on jo reilun kuukauden vanha ja arki alkaa saamaan jonkinmoista rytmiä aikaiseksi. Mahanväänteisiin käytiin ostamassa mallasuutetta joka on auttanut hyvin, sitä kun antaa aamukolmen syötöllä niin aamu, kuudesta yhdeksään ei mene pierunteko huudossa. Kakka tulee sitten illalla ikäänkuin ihan itsestään ilman huutoa. Olikos se Tipetsu kun kyseli illan nukkumisongelmia... meillä auttoi ainakin se että pidettiin radioo päällä ihan hiljasella, neuvolasta kun sanoivat ettei vauva ole tottunut hiljaisuuteen kun mahaan on aina kuulunut semmosen 60 desibeliä. Laitettiin siis radio päälle kun pimu meni nukkuun ja sammutettiin sitten kun itse mentiin, eikä tarvinnu tehdä kuin muutamana päivänä ja sen jälkeen jäi ihan itsekseen nukkumaan.
Onko kukaan muu saanut neuvolasta ohjetta aloittaa d-vitamiinitipat niin, että 2viikkosena 1 tippa päivässä, kolmiviikkoisena 2 tippaa päivässä, neliviikkoisena 3 tippaa päivässä jne. siihen viiteen tippaan saakka. Kun meillä tuli tällainen ohjeistus.

Älli79 ja Ronja 5vko
 
Onnea myytin saaneille ja pitkää pinnaa mahan kanssa kulkeville!

Täällä on takana yllättävän hyvä yö, illalla tyttö söi vähän aiemmin kuin aikaisempina iltoina ja yölläkin riitti vain yksi herääminen ja molemmista rinnoista syöminen. Sen jälkeen tulikin unta puoli kuuteen asti jolloin syötiin uudelleen pidempään. Nyt olen päivällä herätellyt pientä syömään kolmen tunnin välein, kun tuntuu unta vain riittävän eikä paino nouse riittävästi.

Tänään on aivan mahtava keli! Käytiin pienen neidin kanssa mustikoita poimimassa läheisessä metsässä. Tyttö nukkui kantoliinassa reissun ajan ja on sen jälkeen jatkanut uniaan vaunuissa pihalla. Kohta onkin taas aika käydä herättämässä syömäpuuhiin pientä. Ihanaa päästä liikkeelle, alkukesä meni mahan kanssa tuskaillessa ja kävelyt jäivät kyllä ihan minimiin supisteluiden takia. Jospa tämä kesä nyt tästä alkaisi vihdoin ja viimein.

Älli: muistelen hämärästi, että meillä olisi ollut tuollainen annosteluohje noihin d-vitamiinitippoihin esikoisen aikana. Nyt hankitaan maitohappobakteeri+d-vitamiinitipat, jos saataisiin samalla helpotusta välillä esiintyviin mahavaivoihin.

Mukava ja aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
 
Täällä sitä kotosalla edelleen. Eilen siis käyty TAYS:ssa kääntymässä ja taas toteamassa, että kohdunsuulla tilanne edelleen sama, oikeastaan kanavaa oli tullu sellanen reilu lisää viikon aikana lääkärin mukaan :confused: Mahtaako lapsi perinyt äitinsä suuntavaiston ja yrittää yläkautta ulos. Ei myöskään laskeutunut. Painoarvio nyt 4,1 kg ja edelleen lääkäri olisi vain odotellut kun vauvalla on kaikki hyvin. Mutta onneksi sitten kuunteli, kun mieskin alkoi jo sanomaan mun jaksamisen olevan huonoa, kun yöt menee valvoessa ja se vaikuttaa myös mielialaan reilusti. Konsultoi toista lääkäriä, kun ei taaskaan tilaa osastolla käynnistämiseen ole. Pyöräytteli kohdunsuuta rankasti ja kävi tosi kipeää ja toiveena olisi, että huomenna, kun on aika synnytysvastaanottoon, tilanne olisi kypsä synnytyssaliin kalvojenpuhkaisuun sekä Oksitosiinille. Tosin oma tunne on, että ei ole. Tuo ikävä toimenpide aiheutti hirveän kivuliaan olon ihan kauttaaltaan, maha oli kova koko illan, ihan kuin supistus olisi jäänyt päälle, pientä tuhruvuotoa tuli. kävelemään ei päässyt vaan maatessa se ilta meni. Lääkäri sanoi, että jos tuo maksimi 3 g Panadolia ei riitä niin saa ottaa vielä 1 Buranan päivässä lisäksi. Otin siis yöksi yhden panadolin ja yhden buranan ja nukuin hyvin 7.45:een, näin hyvin en siis ole nukkunut kolmeen viikkoon. ja sitten vielä miehen noustessa lasten kanssa jatkoin unia yli yhteentoista aamulla. Kyllä teki hyvää. Juurikaan ei supisteluja tänään ole ollut, joten huomenna varmaan taas turha käynti, mutta jos sit ees varaisivat sen käynnistysajan ensviikolle ettei tarvii taas kuulla ettei niitä ole.

Jaksuja muillekin vielä masunsa kanssa kärvisteleville.

PikkuEmma 41+3
 
Äh nyt suututtaa ja turhauttaa.

Oon nyt eilen ja tänään koittanu imetysten välissä lypsää rinnoista maitoa, mutta tulos on häthätää 25ml!!! :( Aiemmin tuli helpostikin se 50ml ja ajattelin että nythän sitä luulisi tulevan jo enemmän niin ei, tuntuu että tuo 25ml:kin on työn ja tuskan takana.
Poika kuitenkin imettäessä viihtyy tissillä helposti puolituntia - 45min ja kyllä hän imee. Eli tuleeko sieltä nyt sitten kuitenkin maitoa vai ei? Pullosta on annettu vielä lisämaitoa jota poika juo n. 60ml, ei aina niinkään paljon joten kai sieltä tisseistä jotain on tultava? Mutta miksi hitossa en saa lypsettyä sitä pulloon itse? Mulla on Ainun medela merkkinen sähköpumppu ja Emman käsikäyttöinen rintapumppu ja kumpikaan ei tunnu tuottavan tulosta. Maitoa tulee ehkä 2min suihkuten ja sitten loppuu. Jotain saatan saada lisää tulemaan jos käsin rintoja samalla puristelee mutta aika vähän.

Argh maito ärsytys ja masennus iski nyt kyllä...

Omena ja Pikku-ukko 3vkoa 5vrk
 
Omena, älä stressaa. Käsittääkseni rinta "unohtaa" pumpulle herumisen, jos ei pumppaa/lypsä säännöllisesti. Ja se mitä saa pumpattua, niin ei kerro maitomäärästä mitään. Mulla oli aventin käsikäyttöinen pumppu esikoisen aikaan ja se toimi minulla. Ja rinnalla viihtyminen oli ainakin esikoisella ihan päiväkohtaista, oli ns. tilauspäiviä, jolloin kyllä sai olla koko päivän imettämässä. Imetätkö kerralla molemmat rinnat? Itse sain muistaakseni neuvoksi, että kun oli näitä rinnalla viihtymispäiviä/hetkiä, niin ensin toisesta, sitten toisesta, sitten taas ekasta ja sitten tokasta jne.

Ja yritä olla stressaamatta, se ei auta maidon tuloon. Paljon, paljon juomista ja syömistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85
noista rela-maitohappo+d-vitamiinitipoista..aloittakaa varoen ettei käy niinkuin meillä..tyttö meni tukkoon!! :D ihmettelin kun tyttö alkoi pulauttelemaan ja oli tuskainen ja itki jatkuvasti ja ei tullut pierua vaikka kuinka jaloista pumppasin eikä kakkaakaan normaalia määrää ja mä tunsin taas itseni niin paskaks ku en voinut tyttöä auttaa.yöt meni valvoessa ja päivät kanssa.eilen unohdin antaa tippoja(meillä siis on käytetty cuplatonia ja disfatyliä ilmalaivoihin ja rela+d-tippaa aamumaidossa) ja kas..tänään tyttö päästeli sellaiset turinat ja parissa minuutissa oli vaippa ääriään myötenä täynnä ja tyttö huomattavan helpottunut.mä jo luulin et johtuu mun syömisistä mut taisi olla masu kovalla :)
 
Kiitos kattiina viestistä!
Voiko rinta sitten "oppia takaisin" pumpulle? Ei sillä, en meinaa ehtiä/malttaa rintapumppua käyttää ja sille ei siis ole sillä tavalla tarvetta että maitoa olisi rinnoissa liian kanssa mutta välistä olisi kiva pumpata jemmaan jos esim. illasta ottaa lasin viiniä tms. mutta toisaalta tuo meidän muksu kun syö korvikettakin niin sinällään ei ole pakollista... Mutta pahin ahdistus helpotti ja mitä tuossa äsken syötiin niin hyvin poika taas malttoi rinnalla olla ja imutella joten turhaan taisin hätäillä tosiaan.

Omppu ja poitsu
 
On sullakin Maijamehi ollut ihan kivan kokonen massu sitten :)

Ja kolmatta odotan tosiaan minäkin, ja aivan hukassa omien tuntemusten kanssa että ei kai tässä konkariksi kasvakkaan. Kunnon risahtelua kuulunut vatsasta, kai ne kalvot jo vetelee viimeisiään...
 
omena, veikkaisin että voi. Pitää olla vaan säännöllistä ja antaa aikaa :). Ja toisina hetkinä heruu helpommin kuin toisina. Jos nyt poitsu tilailee maitoa siellä, niin voi tulla päivä, jolloin ei syökään niin paljoa, niin sitten voi olla se tilanne, että joudutkin pumppaamaan/lypsämään, kun pakkaakin rinnat täyteen. Ja pumppaamiseenkin kannattaa varata aikaa, rentoutua, rintoja voi lämmittää, jotta heruisi helpommin. Mutta niinhän se on, ettei yksikään pumppu ole niin tehokas kuin vauvan imu.
 
täälä oli eilen illasta eka päivä mahapurujen takia itkua:| no ei se kauaa kestänyt,mutta täytyskö vaihtaa kuiteskin noita d-tippoja? mä siis olen käyttänyt noita mitä neuvolasta sai,oliko ne nyt devisol nimiset..

Huomenna olisi sitten ristiäiset,mua ei muuten jännitytä,mut kun lauletaan kax virttä,niin saan purra kyl hampaita yhteen etten ala poraan:whistle: oon niin herkkä muuteskin noiden virsien suhteen...ja pappi viel säestää kitaralla,no jos ei ihan itku virsiä valitse.

Ihanaa nyt ne ilmatkin sit muuttuivat! tätä ilmaa saisi riittää syksyyn asti...

Pitäisi joku kiva lelukin hankkia pojalle kun se aika paljon matolla oman peittonsa päällä makoilee..oisko kellään ideoita?

heinäkuu alkaa oleen lopuillaan,onko täällä vielä monta odottajaa?
 
nyt sitte ei olla enää yhden. 21.7. synty tyttö. painoi 3634g ja 50 cm pitkä.

synntys meni hyvin ja ihanaa on olla ilman sitä isoa mahaa. imettämisen kanssa on ollu ongelmia ku tyttöllä ei oo hermoja lainkaan. hirvee itku ja hampaiden kiristys toi imettäminen mutta oon enemmän pumpanu ja antanu maidon korviketta.

hirveä kiire kokoajan kun yks ei malta nukkua kunnolla. nyt vihdoin löysin aikaa pyörähtää tietokoneella :)

synnytystarinan kerron myöhemmin kun on vielä enemmän aikaa ja kaks kättä vapaana :)

PDA ja pikkurinsessa 6pvä
 
Onnea vauvautuneille :heart:
Ei täällä taida ihan kauhean monta olla joilla vielä vauva masussa?

Meillä eilen illalla pikkuisella alkoi kovat iltakäninät:( Ilmaa tuli reilusti masusta ja sama jatkunut nyt aamulla. Pitänee hakea apteekista Cuplatonia ja ottaa kolmisen tippaa tuota d-vitamiinia, eikä täyttä viittä.
 
Kiitos "supisteluvastauksista".. Ei ne ainakaan sillon supistuksia olla ku täällä vielä kokonaisena tallustellaan :D

Mutta siis täällä vielä yksi odottaja ainakin. Mun puolesta voidaan elokuun alusta siirtyä vaikka tonne vauvapuolelle tai ihan miten vaan.. Mukava toisten kuulumisia ois jatkossakin lukea :heart:, ja mä oon sit taas tosi laiska käyttään tota facea. Mutta siis väliä ei sinänsä oo mistä ketjusta luen ja minne kirjottelen.

( . ) Kaikki paremmin ku hyvin. Viime yönä sain jopa nukuttua aika mukavasti.. Ja tänään tiedossa sit kolmen ässän päivä :D En tiiä saanko muutako itteni kipeeksi, mutta jonku tämä kämppä on siivottava, ja mies on töissä niin eipä tässä vaihtoehtoja oo. Katsotaan miten käy. Viikonloppuna ois vaavin oikein hyvä syntyä!

Onnittelut taas vauvansa saaneille! Ja tsemppiä ihan jokaiselle mammalle :)
Aurinkoista perjantaita toivottelee
Ruususuu ja mönkiäinen 39+6 (huomenna on SE päivä :))
 
joo täällä kans elo jatkuu möhömasun kanssa (39+5 tänään).. ei haittaa muakaan jos siirrytte elokuun alusta johonkin muualle, kunhan laitatte osoitteen mistä löytyy tutut kirjoittelijat :) toivottavasti kohta saa itsekin kirjoitella tänne (tai sinne muualle) vauvauutisia :)
 
Onnittelut taas vauvan saaneille :flower:

Täällä oltiin vielä neuvolassa. Pissa puhdas, sf-mitta 33, verenpaineet ok, syke 130-140, tarjonta rt, painoa nyt kaikenkaikkiaan tullut n. 11kg *köh* Noo en nyt oo kauheesti ressannu syömisistänikään, oon syöny mitä on tehny mieli, koitetaan sitten laihdutella kun kunnolla pääsee liikkumaan =).

Pää oli muuten kiinnittynyt. No sehän nyt ei kerro mitään mutta kaikki edellytykset synnytyksen alkamiseen olis kasassa. Ajattelin tänään vähän mennä crosstrainerilla ja sitten saunaan jos sais yötä vasten niitä kivuliaita supistuksia. Mielestäni toissayöksi sauna aiheutti pari kivutonta leposupistusta, viime yönä en niitä havainnut vaikka huonosti nukuinkin.

Sellasta se, koitetaan saada synnytysbuumi viikonlopulle ;)

RauRau ja pörriäinen 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Juuli-Luuli
Mä komppaan raurau:ta siinä että saatais tosiaankin synnytysbuumi päälle. Lähes kaikilla lopuilla onkin la viikonlopun aikana.
Huomenna olis itellä THE päivä. Hassua kun oon jotenkin koko raskauden pelännyt että vauva tulee liian aikaisin ulos ( en kyllä tiedä miksi) niin nyt mennäänkin sitten tod.näk. yliajalle. Ehkä ens kerralla osaa ottaa vähän rennommin.

Mulla olis muuten kaikki ihan ok mutta terkkaa vähän mietitytti kun sf-mitta on ollut 3 viimeistä kertaa sama (33). Sanoi kyllä et ei mitään aihetta huoleen mutta tietty pitää itselleen kehitellä kaikenlaisia hysterioita. Onneks vauva liikkuu melko aktiivisesti ni tietää että saa ainakin happea.

Tänään täytyy kokeilla ainakin saunomista ja siivousta. Kolmas S saa jäädä tulevaisuuteen :).

Ihanaa kesäpäivänjatkoa hellemasuille ja äideille!!

Penni & leppis 39+6
 
Onnea vauvan saaneille!

Täällä rinnat kipuilee, jomottaa ja pakottaa. Nännit on myös taas kipeät, aina kun poitsu alkaa imeä niin tuntuu hetken ajan ihan varpaissa asti. Miä kun luulin että tää vaihe jäi sairaalaan. :D

Pakko purkaa tuntoja tänne, niin rakas kuin tuo pieni tuhisija onkin ja mihinkään en tätä vauva-arkea vaihtaisi niin täytyy myöntää että hetkittäin toivoisin että voisin käydä edes vessassa ilman että tarttee koko ajan kuulostella joko vauva herää. Miehelle olen ihan sika kade kun toinen pystyy tuosta noin vain lähtemään vaikka iltaoluelle, en minä sitä alkoholia kaipaa vaan sitä juuri että pääsisi hetkeksi johonkin mutta kun ei, olo on välistä kuin lypsylehmällä. On tässä kuitenkin 10kk joutunut elämään ns. toisen ehdoilla niin välistä alkaa jo tosiaan kaivata sitä että voisi ottaa hetken ihan itselleen.

Aika pitkälti nämäkin fiilikse lienee menevän hormoonien piikkiin ja aika hetkittäisiä fiiliksiä ovat, 10 min päästä en välttämättä taas edes muista koko olotilaa kun poitsu herää. Mutta olen silti miettinyt että pitää tuota siskoa ja äitiä alkaa hätyytellä opettelemaan vauvan hoitoa että voisi heitä alkaa pyytää pieniksi hetkiksi vauva-vahdiksi, pääsisi äiti vaikka kampaajalle tai kauppaan. :)

Omena ja Pikku-ukko 3vkoa 6vrk (ui huomenna jo kuukauden! Apua, mihin tää aika menee?!)
 
Maanu: Toki meillä mieskin hoitaa, töiltään vaan ehtii melko vähän. Eilen sain kylläkin siivottua rauhassa kun mies hoiti muksun sillä aikaa. Mutta päiväsaikaan on se hoitaja keksittävä muualta kun mies on tosiaan töissä.
 
Täällä kävi neuvolatäti kylässä, neiti oli kasvattanut painoaan viikossa 400g eli nyt ollaan sitten yli syntymäpainon. Seuraava neuvola kerta onkin sit mielenkiintoinen ku samalla on tuon toisen neidin 2-vuotis neuvola.

Meillä isäntä ei oo vielä aloittanut isyyslomaansa joten täällä sitä ollaan lasten kanssa. Nyt viikolla mun sisko oli tässä liki niin katso muksuja et pääsin käymään kaupassa (ihan omaa aikaa:))
 
Täälläkin ollaan toistaiseksi vielä yhdessä koossa. Tänään olin yliaikaiskontrollissa painoarviossa. Tilanne oli jo sellainen, että oon 3 senttiä auki. Osasto vkl aivan täynnä, joten eivät vielä ottaneet sinne. Lääkäri pyöräytteli todella rajusti ja sekös sattui ihan hurjasti ja käynnisti supistukset. Jos ei nyt vkl synny itsestään niin sitten maanantaina aamulla klo 9 osastolle käynnistykseen. Jes! Tietää mitä tapahtuu eikä tarvi olla epätietoisuudessa. :) Painoarvio oli tällä hetkellä n. 4,2 kiloa. Mukava oli lääkäri ja sanoi, ettei enää turhia kasvatella vaavia. Saa jo tulla pois. :)

Onnea kaikille vauvan saaneille jälleen!! :flower:

PikkuHyypiö ja Pötkiäinen 40+2
 
Neuvolassa käyty taas, kaikki ok ja vauva valahtanut alaspäin, jee :)

Sopis mullekin jos saatais nyt vkl synnytysbuumi päälle, muuten poksuu jo 41 viikkoa ja alkaa olla näissä kivuissa jaksamista.

Onnea uusista pikkuisista! :flower:
 

Yhteistyössä