Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Omena No näköjään teilläkin valvotaan.. Ja meilläkin ollaan nyt iltaisin toimittu samalla tavalla; vaihdetaan vaippa ja yökkäri, syödään, röyhtäillään ja hengaillaan vähän aikaa viekussa tai rinnalla. Sit vien sänkyyn ja laitan "soittorasian" soimaan. Yleensä tämä nukuttaminen onnistuu ihan ok. Sit kun herää yöllä syömään ni sitten oiskin syömisen jälkeen virtaa olla hereillä.. Nyt ollaan päivällä annettu tissin lisäks korvikettakin mut yöllä ei. (neuvola ohjeisti näin...) Niin kun mies ei ens yönä oo kotona ja jos neito kitisee niin kokeilen kyllä lämmittää tuota korviketta josko sit nukahtais helpommin. Meillä neiti tuntuu valvoskelevan tuossa aamusyönnin jälkeen aamupvän ja sit nyt iltapäivällä ja yöllä.. Nytkin on herätetty tuossa puoli viiden maissa syömään ja nyt kitisee kun väsyttää mut kun ei malta nukkua..
Ja yheksän-kymmenen aikaan pitäs antaa iltasapuskat sit.. Ni eipä ehi kauaa nukkua nytkään ennen seuraavaa ateriaa. No, ehkä tää joskus tasaantuu. :O

Tipetsu älä pode huonoa omaatuntoa. Ei kaikkien kans vaan tuu toimeen eikä tarvikaan tulla. Etenkään jos on "kaveri" eikä ystävä. ;)

Johanna26
 
Täällä sama juttu noissa iltatouhuissa,et sängyllä tai hoitopöydällä yleensä teen iltatoimenpiteet,ja vaihdan yöasun,ja sit syödään ja sänkyyn...
nyt kirjoittelen kun ei poika nukhatanutkaan suorintein sänkyyn syötön jälk.Nukahati siis jo illalla 7 ja heräs 23 syömään,ja sit heräs tos ennen 4,ja nyt köhisee ja tuhisee tuolla sängyssä...noh josko kohta simahtais,tai sit joudun antamaan vielä maitoa.

brooke mekin ollaan menossa miehenkanssa tänään kavereille iltaa istumaan,ja jotenkin ristiriitaisia tunteita herättää..tulee kauhee ikävä...mut hyvää se vaan tekee irtaantua hetkeksi:) ja maailman paras hoitaja tulee meille,eli mummu:heart:

täällä tuo tutti ei kauheemmin kiinnosta,oon aina yrittäny sitä tunkea kun narina alkaa,väliin se pysyy ja väliin ei lumpsahtaa pois..eli mikään innokas tutin lussuttaja ei "vielä" ole..:whistle:

ehkäsystä entiä aloittaisko e-pillerit vai ei? kun me ei muutenkaan olla niin hedelmällisiä,koska mulla on pco,mitä luulette katsoisiko neuvolalääkäri ultralla jos pyydän,et onko vielä pco,ja rakkuloita,kun nehän voi hävitäkin??
Mulla siis on jälkitarkastus 16.8

nyt köhinä loppui,meen tsekkaan,ja itekin nukkumaan!

Paljon jaksamisia mahakkaille! koska olisi siirtyminen syntyneiden puolelle? ja kuka pitää yllä sitä ja aloittaa...jaha tuhisee vielä,mut silti menen:wave:
 
Huomenta :D

Täällä ei oikeen tiedä missä mennään. Aamulla klo 5.40 tuli sellanen menkkajomotussuppari, tiettävästi ensimmäinen laatuaan, tähän mennessä tullut niitä kivuttomia. Tai ei toikaa varsinaisesti mikään kivulias ollut, tuntui vain siltä että menkat oli alkamassa tai päällänsä. No sitte n. tunnin päästä tuli toinen.. ja sitte tuli kolmas... ja neljäs... ja noiden välissä tuli niitä kivuttomia kovettumisia taas. Sitten oon nukahtanut ja kun heräsin varttia vaille 10 olin aivan pihalla että oonko nähnyt unta ja onkohan ne laantunu. Mutta nyt on n. 10 min välein tullut niitä kivuttomia. Olo on muuten sellanen menkkamainen, välistä vihlailee alavattaa. Välillä ei oikein tiedä että onko supistus vai ei kun ei ole selkeästi kipeitä. Toivottavasti ne tästä voimistuu sitten tai vesi menee tai jotain että ei vaan elimistö harjoittelisi tms. =).

Mukavaa viikonloppua kaikille :flower:

RauRau ja pörriäinen 40+5
 
RauRau, mulla ainakin alkoi noin tulemaan supistuksia nyt tässä viimeisessä raskaudessa, illalla/yöllä oli sitten jo pakko lähteä sairaalaan. Pidän täällä peukkuja pystyssä=)

Meillä täällä hiukan pikkuisella ilma vaivaa masussa, tosin kitinät sijoittuvat päivä aikaan joten itseä se ei niin haittaa. D-tipat aloitin, tosin nyt neiti saanut vasta yhtä tippaa parina päivänä enkä kyl ihan vielä uskalla niitä lisäillä.

Maijamehi ja katkarapu
 
Niinhän siinä sitten kävi että supistukset loppuivat :headwall: Täytyy koittaa tehdä kaikenlaista ja saunoa jos vaikka sais ne takaisin koska haluan jo tämän vauvan :D Isäntä melkein sai jo hepulin että nyt pitää pakata kassi loppuun valmiiksi ja onkomeilläkaikkivaipatjakaikkimitätarvitaansille.. Tuumasin että ei kuule varmaan tänään lähdetä yhtään mihkään :D
 
Kyllä tää poika taitaa jäädä masuun majailee. :D Tämän viimeisen viikon oma vointi ollut mitä parhain. Ei mitään liitoskipuja, kolotuksia ym. Ainut et päivittäin tulee muutama hassu supistus mutta nekään edes kunnolla tunnu. Jaksanut käydä päivittäin 6km lenkillä . Noh onneksi olin täysin valmistautunut et tämäkin yli menee niin kuin aiemmat. Kovasti kyllä toivon et poika päättäis syntyä ennen ens viikonloppua kun en haluais et synnytys käynnistetään. Noh ei auta kun päivä kerrallaan mennä ja odottaa....... :)

Siiseli84 40+5
 
Tervehdys pitkästä aikaa en oo pitkiin aikoihin tänne kirjotellukkaa oon niin jumittunu tonne FB n puolen Hellemasuihin :) mutta täälä LA lähenee 8.8, saa nähä syntyykö poitsu ennnen sitä vahavsti alkaa siltä vaikuttaa koko viime yön valvonu ku supisteli nukkunu varmaan yhtenäistä unta yhteensä 2h, aamuyöstä alko olla jo tosi kivuliaita supistuksia ja tiheitä 10min sisään tuli parhaimillaan jo 4 supparia. Panadolillakaan ei ollu mitää tehoa. Äsken kävin suihkussa ja sielähän se oli LIMATULPPA jee veristä limaa tuli ensi vähä ja sitte tuli ihan kirkasta ja tulee edelleenkin oikeen venyvää oon niin onnessa että vihdoin alkaa jotain tapahtua :) Ollu noita kivuliaita supistuksia nimittäin jo useeman viikon ajan mutta sitte ne on aina jonku tovin päästä loppunu.
Kävin eileen illalla saunassa oliskohan sillä ollu jotain vaikutusta ku jo pitkin päivää eileen supisteli :) pian saadaan pikku nyytti syliin <3

Se omasta navasta :) täälä ei taida montaa olla enää yhtenä kappaleena FB ryhmässä taijan olla nyt viimenen :) Paljon Onnea kaikille jotka ovat pienokaisen jo saanet syliinsä <3 ja paljon tsemppiä ja jaksamista meille jotka vielä kärvistelee masun kanssa <3 :) :hug:

Nennu ja Poitsu 39+4 <3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea kaikille vauvautuineille! Enää ei taida olla montaa jäljellä..

En olekkaan hetkeen kirjoitellut. Vauva-arki sujuu täällä hyvin jäppinen nukkuu hyvin yönsä. Herää 1-2 kertaa syömään riippuen siitä miten on mennyt nukkumaan. Jos menee paremman rytmin mukaan, jossa on illan hereillä ja nukahtaa klo 22 aikoihin, silloin herää vasta 4 aikaan syömään ja seuraavan kerran vasta aamulla noin 7 aikaan, jolloin yleensä noustaankin jo ylös. Aamuisin on yleensä pidemmän pätkän hereillä ja sitten nukahtaa päikkäreille puolenpäivän aikoihin. Nukkuu noin 3-4 tunnin päikyt ja sitten vielä vaunuissa, kun lähdetään ulos. Eli kahdet päikkärit.

D-tipat on aiheuttaneet ihan selvästi mahavaivoja. Devisoleista meni maha ihan kovalle ja sitä pikkunen sitten itkeskeli. Vaihdettiin Rela D-tippoihin ja ehkä vähän paremmin nämä sopii. Eilen oli kyllä hirmu kiukkuinen päivällä, kun tippoja annettiin, mutta rauhoittu sitten vaunuihin. Ollaan annettu myös Cuplatonia. Hieman taitaa olla apua.

Jäppisellä on toinen silmä alkanut rähmiä ihan hirveesti. Pitää huomenna soittaa neuvolaan, että saatais resepti. Toinen on niin raukka, kun uniltaan herää niin hyvä kun saa silmää auki.

Muuten tämä meidän poika on kyllä ainakin tähän asti ollut melkoisen helppo tapaus. Harvoin itkeskelee ja öisin ei ole kertaakaan aloittanut huutoja. Aloittaa vaan röhinän sängyssään, kun nälkä iskee. Täällä ei siis ole väsymystä itsellä ainakaan vielä. Välillä ajattelen, että kaikki on mennyt liian hyvin ja koko ajan odotan, että koska se väsymys ja uupumus tulee, kun kaikki siitä aina puhuu. Täytyy kyllä nyt koputtaa puuta, että kaikki sujuisi jatkossakin yhtä hyvin.

Imettäminenkin sujuu mukavasti ja maitoa riittää. Mies hoiti yöllä syötön, kun pumppasin maitoa talteen ja voi hitto miten täynnä mun tissit oli aamulla!! Ihan kovat pallot. Ensimmäistä kertaa mies siis hoiti yösyötön, kun aletaan nyt opettamaan vähän pullollekkin, että joskus voidaan sitten jättää hoitoon toista ja mieskin pystyy yksin olemaan pojan kanssa pidempiä aikoja ja hyvinhän se näytti sujuvan. Noin 85 milliä poika joi ja sitten pienen hyssyttelyn jälkeen nukahti.

Täällä siis takana hyvin nukuttu yö! Yhteensä noin 8 tuntia unta ja nyt mies ja poika nukkuu taas ja mä saan vietellä yksin rauhallista aamua ekaa kertaa!!

Painokontrollissa käytiin torstaina, koska poika kasvaa niin paljon pituutta, että painoa pitäisi tulla myös melko paljon, että käyrät näyttäisivät normaalia. No viikossa oli painoa tullut 330 g eli ei tarvi alottaa lisämaitoa. Nyt poika on n. 4 kg (synt. 3390g) ja pituutta on 55cm (51cm). Eli kamalan nopeesti kasvaa. Nyt siis ikää mittarissa 3vk 3pv.

Vaikka vauvan kanssa kaikki menee hyvin, on silti ollut totuttelemista siihen miten täysin vauva sitoo. Päivät menee aikalailla yksin kotona telkkarin edessä. On saanut miettiä, että mihin mun elämä on kadonnut. Mutta toivotaan sitten, kun vauva kasvaa ja päästään enemmän liikkumaan, niin päiviin tulisi vähän enemmän tekemistä. Me kun vielä asutaan kaukana sukulaisista ja kavereista, kun ollaan miehen työn perässä muutettu, niin ei oikein ole kyläilijöitäkään. Odotan siis, että uskallan yksin lähteä ajamaan 5h ajomatkan kotikonnuille tai käväisemään kavereiden luona Tampereella.

Sori tämä hehkutus! :D Olin niin varautunut raskaana ollessani kamalaan väsymykseen ym. että olen niin positiivisen yllättynyt tästä vauva-arjen sujuvuudesta. Vaikea raskaus ehkä sitten kompensoi tätä :D

Miten muuten sinne facebook-ryhmään pääsi? (miljoonas kerta kun joku kysyy, sori!)

Ja onko vielä perustettu tänne uutta ryhmää?


Noola ja Jäppinen
 
Huomenta päivää hellemasut.

Nennu_87:lle ja muille masun kanssa oleville kovasti tsemppiä ja jaksamisia loppuaikaan! Ei tässä kellään enää varmasti pitkään mene niin on kaikilla nyytit sylissä. :)

Täällä tehdään pikku hiljaa lähtöä serkun rippijuhliin. Minä oon vaan ihan törkeän väsynyt.
Ärsyttää kun toissa yönä nukuttiin menlko hyvin, vauva nukkui 5h putkeen (pari kertaa laitoin tutin niin toinen jatkoi unia) ja syömisen jälkeenkin jaksoi vielä pari-kolme tuntia nukkua. Mies vielä hoiti vauvaa eilisaamun ja minä sain nukkua, nukuin n. klo 8.30-15.00 :D Oli aika luksusta. Noh, viime yönä tuo kaikki ihana uni valuikin sitten hukkaan. Pienimies päätti valvottaa minua klo 01-05. :(
Ja taas se sama homma, vaihdettiin vaippa ja alettiin syödä. Poitsu torkkui sylissä mutta väänti tietenkin kakat vaippaan. Vaihdoin vaipan ja jatkettiin syömistä. Poitsu tietysti vähän piristyi vaipanvaihdosta mutta alkoi taas hieman torkkua, ja teki TAAS kakat. ARGH!!! No ei se auttanut kuin vaihtaa se vaippa uudestaan, tässä vaiheessa poitsu olikin sitten kokonaan hereillä. Jatkoi syömistä mutta ei elettäkään että olis häntä alkanut nukuttaa. Istuttiin täällä meillä pilkkopimeässä ihan hiljaa mutta ei, hän vaan kattelee. Kun maitoa ei enää uponnut päätin viedä muksun petiin ja hetken jo ehdin ajatella että taitaa hän sinne jäädä mutta sitten iski se PERKELEEN (anteeksi kielenkäyttö) hikka. Mulla meinas oikeesti itku päästä. Poika piristyi taas ja sen jälkeen alkoikin sitten kamala taistelu siitä että sais toisen rauhoittumaan, hikka ei mennyt ohi maidolla, vedellä eikä tutilla. Pojalla meni hermo hikkaan ja kun se viimein loppui oli taas ihan hereillä. Ei rauhoittunut kuin syliin ja siihenkin vain katsellakseen ympärilleen. Sänkyyn kun laittoi alkoi kamala öhinä ja lopulta huuto, tutti auttoi aina hetken. Lopulta joskus puoli viiden ja viiden välillä suostui nukahtamaan. Miehen herätin sitten aamulla seitsemän jälkeen kun poika alkoi heräillä että saisin itse edes sen pari tuntia nukuttua, minä kun illasta kävin itse vasta joskus puolilta öin nukkumaan niin jäi kyllä unet ihan tosi lyhyeksi.
Ja tänään tosiaan pitäis jaksaa rippijuhliin. Ei kyllä yhtään tee mieli mutta mentävä ois.

Että kyllä se meillä vaan meneen niin että jos on yksi hyvä yö niin sitä seuraa kyllä auttamatta sitten yksi huono yö. Vähän pelottaa kun mies lähtee ristiäisten jälkeen viikoksi kalaan pohjoiseen että mitenkä sitä yksikseen jaksaa, onneksi on sukulaisia lähellä, vähän olen miettinytkin että menisikö sitä vanhempien luokse viikoksi vaikka hyö kaikki onkin töissä/koulussa mutta ois sitten illasta kuitenkin seuraa itsellä ja ainakin valmiit sapuskat ym. :D Noh katsellaan...

Anteeksi taas tämä purkaus, pakko oli taas päästä purkamaaan kun turhauttaa. Helpollahan mekin ollaan loppujen lopuksi päästy, poika on tosi kiltti ja itkee tosi tosi harvoin, äänimerkkiä antaa kun on nälkä ja pienillä vatsanväänteillä on päästy. Yleensä öisinkin herätään vain se kerta tai max. kaksi. Mutta minä selkeästi tartteisin pidemmän yhtäjaksoisen unijakson kuin sen 3-4h. Väsyttää ihan kamalasti vaikka yö menisikin niin että herätään vain kerran syömään ja jatketaan unia. Noh kyllä tämäkin onneksi joskus helpottaa.

Nyt jos lähtis kohta poitsua herättämään syömään ja alkais pakata tätä konkkaronkkaa autoon, meillä siis miehen lapsetkin kylässä joten olo on aika suurperheellinen tällä hetkellä. :D

Omena ja Pikku-ukko 5vkoa 1vrk
 
joku taiteili lusikalla cuplatonia..anna pipetillä se cuplaton..meillä menee kivasti alas kun sekoitetaan pieneen tilkkaa sokerilientä(oon siis keittäny mikrossa kupillisen vettä ja siihen lisänny sokeria vähän..sillee et on vähän makeaa..tätähän ne käyttää sairaalassa vastasyntyneillä kipulääkkeenä) säilyy se litku kannellisessa kipossa huoneenlämmössä aika kauan.
meillä on pupuiltu 2 kertaa kun synnytyksestä on reilu kuukausi..eka kerta sattu niinku eka kerta yleensä :D toka oli helpompi..mä ajattelin et laitatan kierukan sit jälkitarkastuksen jälkeen..ei nyt ihan heti pikkukakkosta ole tulossa meille..vaikka kyllä eilen tippa tuli linssiin kun tytön eka pyjama löytyi laatikosta..voi että se on ollut pieni :) mä olin ekan kerran viihteellä kun tyttö oli 3 viikkoa vanha..mutta se oli kyl ihan tuskaa..ikävä pientä oli ihan kauheaa ja se kun ei voinut imettää yöllä nautitun alkoholin takia vielä kamalampaa!!!
 
Viimeksi muokattu:
miss_understood täälläkin taiteillaan lusikalla. :D
Laitoin jossain vaiheessa tuon cuplatonin mukaan lisämaitoon tissittelyn jälkeen (eli väärin; kun pitäs antaa ennen syömistä..) mut joku kerta kokeilin tuota lusikkaa niin ei se niin hankalaa ollutkaan. :) Ja neidillä oli joku silmätulehduskin tai vastaava niin ihmettelin et miten noin pienelle saa silmätippoja niin sekin onnistui! (keskiviikkona 1kk) Ei ole vissiin sellaista räpäytysrefleksiä noin pikkuisilla niin ei ehdi räpäyttää kun laittaa tipat.. Hm, menipäs vähän asian vierestä.

Onko kellään vinkkiä/ajatusta; neiti on narissut yösyömisen jälkeen eikä malta käydä nukkumaan. Nyt parina yönä oon antanut tissin jälkeen korvikettakin vielä niin nukahtaa melkein heti. :D Eli luultavasti pelkän tisun jälkeen jää nälkä?
Mut nyt "ongelmaksi" onkin tullut sitten se kun klo 3-4 syödään niin tuossa kuuden maissa herään siihen kun tyty piereskelee. :D
Ja jos ilma pyörii masussa niin sitten naristaan samalla.. Oon tuohon lisämaitoon laittanut cuplatonia mukaan mut ehkä se ei sit auta..?
Oon yrittäny röyhtäyttää mut ei hirveesti viiti hytkytellä et malttais nukahtaakin...

Johanna26
 
Mää ainakin taiteilen cuplatonia lusikalla :) Ei siis vaadi oikeesti mitään taiteiluja,hyvin menee lusikalla ja tyttö oikeen maistelee sitä sitä niin,että kieli lipoo suusta ulos,ihanuus! :heart: Sitä vaan taisin kirjotella etten ala taiteilla sitä joka syötöllä.. Annan sillon kun tyttö pidemmiltä tirsoiltaan heräilee syömä-puuhiin eli n. 3h välein. Jos tyttö heräilee esim. tunnin unien jälkeen,en silloin anna jos vain tuntia aiemmin antanu. Erityisesti iltaan pyrin useemmin antamaan ja ihan kivasti on yöt nyt mennykin.

Tuosta maistraatin hommasta. Siis mitennii maistraatti päättää nimen? Mulla luki jossain seurakunnan kirjeessä että yhdessä papin kanssa katsotaan kelpaako nimi..? Kyllä mäkin olen toki lukenu tosta että maistraatti hyväksyy (tai ei) nimen,mutta että koska se sinne ilmoitetaan? Vai siis kasteen jälkeenkö kun pappiko sen ilmoittaa eteenpäin ja sit tulee joskus maistraatista hyväksyntä tai hylkäys,niinkö? Vai onko mulkla nyt menny ohi jotain?


Sektiossa olleet SISÄLTÄÄ ÄLLÖTYSTÄ
Onko teille tullu jotain ns. jälkitautia siitä? Tarkotan siis fyysistä? Itselläni taitaa olla niinkin mukava vaiva kuin se,etten tunne kun on kova vessahätä,siis pissattaa. Usein menee tunteja etten ole käyny veskissä ja sit pitää ihan sen takia jo mennä ja millä paineella sitä sit tulee! :O Anteeksi kaikille kun näin yksityiskohtaisesti kirjotan... Mutta onko tommoset jutut ihan normaaleja? Toki esitän kysymyksen lääkärille jälkitarkastuksessa 20.8. mut aattelin että onko muilla sektio-äideillä ollu.

Huuuiih,ristiäiset lauantaina ja mä olen ihan pihalla edelleen. Veljen vaimo tekee kakut,mutsi mokkapaloja,anoppi ja miehen sisko voileipiä ja miehen kummi kuivakakkuja. Mun ei ite tarvi tehä näköjään mitään :) No eipä tässä taitas jaksaakaan. Noh,pakastepiirakat kai sitä pitää ite käydä ostamassa.

Arvatkaapa ottaako kaaliin,kun tilasin h&m:ltä vaatetta itselleni tytön ristiäisiin,musta kotelo hame,vaaleenpunaine pusero jne. Noh,vaaleenpunasen puseron tilalla oli joku hemmetin huivi jossa on pantterin kuva! Jumaliste että vedin herneet nenään ja laitoin palautetta. Sieltä sit vastattiin että pusero lähetetään elokuun puolessa välissä. Vastasin että parempi ois tulla 9.8 mennessä koska paita on tulossa tyttäreni ristiäisiin. Lupasi kiirehtiä ja kirjoitti vielä,että saan lahjakortin kun palautan sen huivin/liinan sinne. Siis siinä huivin muovipakkauksessa luki kyllä että pusero v.pun ja tuotenumero oli oikein,mutta miten eivät ole tajunneet ettei se ko. tuote ollut siinä paketissa vaan selvästi v.pun huivi jossa musta pantteri! :headwall:


Kutsu käy,palaillaan! :)



Tipetsu ja Käpy
 
Tipetsu: ei ole ainakaan minulla ole ollut tuollaista ongelmaa kummankaan sektion jälkeen. Ensimmäinen vessakäynti sairaalassa ei ollut niitämieltä ylentävimpiä kokemuksia, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa. Sinullahan on jo aika pitkä aikakin leikkauksesta.

Tänään tuli kolme viikkoa kotiutumisesta sairaalasta, jos olen pysynyt yhtään viikoissa mukana enää. Aika menee nopeasti! Tyttö on hyväuninen, ainakin päivällä. Alkuyöstä/aamuyöllä sitten valvotaankin parisen tuntia ja syödään sekä tillitellään silmät selällään pimeää maailmaa. Ja tapellaan rintaa vasten. En tajua miksi tämä tapahtuu vain toista rintaa vasten ja vain yöllä, muuten imetys sujuu yllättävän hyvin. Mitä nyt sattuu aina alussa ihan turkaleesti. Maitoa tuntuu olevan useimmiten ihan reilusti, nykyisin on pakko pumpata pahimpia paineita pois. Joskus taas sitten ei tunnu mikään riittävän.

Tsemppiä odotuksen loppumetreille!
 
annales Joo-o,sektiosta on jo 7 vkoa.. Pakkohan jonkin asian on mennä vikaan kun mulla niin paska mäihä aina,niin tämä rakko-tunnottomuus lienee sit se minkä piti mennä vikaan..Ei mulla sairaalassa ollu ongelmia veski-reissuilla..Plaah. Olen kyllä lukenu että jotai krenkkua voi sektion jälkeen tulla,dääm!
 

Yhteistyössä