Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Voihan räkä,mulla taitaa menkat olla hollilla..Veski-reissulla aamulla tuli erittäin haaleaa ruskehtavaa. Vähän tuntuu jomotusta alamahalla ja ah,reisissä. En ees muistanu että omaan niinkin ihanan menkka-oireen kuin jalkojen jomtusta varpaista reisiin asti ja siitä napaan :headwall: Vai onkohan tää jotain muuta? Vaarallista? Sektiosta torstaina 8vkoa ja täysimetän tytteä. Öisin tyttö heräilee 1-2 kertaa syömään. Viime yönä valvottiin masun takia 02 asti ja syötiin vasta 7:30. Aika itkunen vieläkin :( Jostain luin että pitäs 2-4h välein imettää niin hormoni-tasot ala heitellä,eikä menkat alkais ja "ehkäisyteho" ei muutu.. Voihan venäjä!


Tunnin päästä kirkolle papperoista moikkaamaan..


Tipetsu ja Käpy
 
Tipetsu kauanko sulla kesti jälkivuoto? Mulla kesti kakkoselta jälkivuoto 7 viikkoa ja sit oli viikon väli ja sit alko menkat. Ja ihan täysimetin vauvaa koko ajan, toki imetysvälejä en muista minkä mittasia oli. Mutta imetykseen ei kannata luottaa ehkäisykeinona, mulla se ei ole tehonnut ikinä! Toki jollakin voi tehota..

Täällä kaikki paremmin ku hyvin. Mielialat heittelee toki aika paljon (lukekaa: itken joka ikisestä asiasta), pyörittelen mielessä, että miten voin antaa aikaa ja huomiota ja rakkautta kaikille kolmelle yhtä paljon, niin että kaikki tuntis itsensä rakastetuksi.. mutta vaavi on uskomaton! Molemmat kotona ollut yöt nukkunu kuin tukki, pitää herätellä vähintään kolmen tunnin välein syömään eikä millään meinaa herätä. Unelmatapaus ainakin vielä ja aivan rakas <3 Tämä vauvantuoksuinen arki on jotain aivan korvaamatonta.. kunpa tuota tuoksua sais purkkiin.

Synnytyksestä lyhyesti, siinä ei paljon kertomista ole. Pe-aamuna alko epäsäännölliset supistelut noin klo 4 aamuyöllä. Niitä jatku TOSI epäsäännöllisinä pe-iltaan asti, jolloin sit joskus kymmenen jälkeen muuttu aika säännöllisiksi (10-15 min välein) yhden jälkeen lähdettiin sit sairaalaan ja vähän aikaa olin käyrällä siinä ja sillon supisteli noin 5min välein. Käyrien jälkeen olin 4 cm auki ja sit pääsin ammeeseen puoleksitoista tunniksi. Siellä aukeneminen sit hidastu enkä auennu sinä aikana ku sentin lisää. Sit mentiin saliin ja päätin yrittää selvitä pelkällä ilokaasulla, ja kyllähän mä selvisin. Joskus neljän aikaan oltiin siis salissa ja sit sain pudendaalipuudutuksen ponnistusvaihetta varten ja sit minuutin yli kahdeksan aamulla pieni mies oli maailmassa. Haavoja tai repeämiä ei tullu ollenkaan ja oon toipunu tosi nopeesti. Kaikki meni siis paremmin ku hyvin :heart: Ja kokoakaan pojalla ei kauheesti ollu (3265g/51cm), mutta ihan samaa kokoluokkaa ku aikasemmatkin muksut.

Vähän reilu vuorokausi oltiin sit sairaalassa ja sunnuntaina tultiin kotiin. Eilen käytiin vielä sairaanhoitajan luona lastenpolilla tarkistuttaan paino ja muut jutut, mutta kaikki oli kunnossa niin sit normaalisti neuvolan seurantaan vaan.

Hurjasti voimia vielä masun kanssa eläjille.. Mä elän niin hengessä mukana ja oon onnellinen, että mä sain kerrankin kokea luonnollisen synnytyksen käynnistymisen. Ja huomasin, että munkin lapset voi syntyä ennen viikkoa 43 ihan luonnollisesti. Kyllä ne kaikki muksut sieltä vielä syntyy, vaikka tiedän että se tieto ei lohduta tippaakaan kun sitä vaan odottaa, odottaa ja odottaa.. Tsemppiä :heart:

Terkuin Ruususuu ja pikkumies 3vrk
 
Puhhuh, täällä arki rullaa aika tasaisen epätasaisesti. :D
Poitsu on alkanut nukkumaan öisin aika kivasti, käy untenmaille yleensä n. klo 22-23 ja nukkuu tästä n. 4h yhtä kyytiä, välistä jopa 5h. Klo 02-04 välillä syödään ja siitä yleensä nukutaan sinne aamu kuuteen tai seitsemään. Meillä vaan menee noihin syöttöihin aina vähintään se tunti, pahimmillaan kaksi, niin on öisin aika rankkaa kun itse pilkin sohvalla ihan täyttä päätä. Poitsu kun viihtyy tissillä helposti 10-30min per tissi + sitten vielä tarttee pullosta lisää sapuskaa jota lutkuttaa sitten oman aikansa, yleensä nukahtelee välillä ja saa herätellä.
Mutta muuten siis aika helposti menee. Viime yönä kylläkin valvottiin 03-05 kun poitsua ei sitten väsyttänyt mutta onneksi sain nukuttua tänään aamupäivästä päikkärit.

Täälläkin ristiäiset lähenee, itse en ole nyt ehtinyt niitä liikaa miettiä, kaikki on tosin periaatteessa järjestyksessä mutta kastemekkoon pitää se sininen nauha ostaa. Sukulaiset tekee sapuskat ja äiti lupasi tuoda astioita kun itsellä ei oo tarpeeksi samaa sarjaa olevia. Niin ja tuoleja tarttee muutaman lisää. :D Meillä ristiäiset siis meillä kotona.

Mutta jos sitä alkaisi pikkuista herätellä syömään ja lähtisi käymään jäätelö ostoksilla. :)

Omena ja Pikku-ukko 5vkoa 3vrk
 
Ruususuu Ekana: Onnittelut pikkumiehestä! :flower:
Jälkivuoto taisi kestää 2 viikkoa jos en ihan kamalan väärin muista. Niukkaa se kuitenkin oli,oikeastaan koko ajan vaan tuhruili ruskeaa. Hittolainen en mä ole valmistautunu menkkoihin vielä! Juu,en luotakaan imetykseen ehkäisykeinona,siksipä se olikin lainausmerkeissä.
 
Mulla synnytyksestä kolme viikkoa, välillä saattaa olla päivä ettei tuu yhtään vuotoa ja sit taas tulee hiukan. Alapää alkaa olee rikki näistä räteistä. Toivon vaan ettei menkat sitten uudelleen ihan heti ala.

Pikku neidin kanssa käytiin tänään neuvolassa, pituus oli 54,2cm (syntymä pituus 51,5cm) ja painoa oli 4620g (syntymä paino 4030g). Ihan hyvin ilmeisesti neiti nyt kasvanut rintamaidolla.

Maijamehi ja katkis ihan kohta 3vko
 
Pikaista päivitystä tännekin... kun tuo pikkuneiti ihme kyllä vielä nukkuu näin alkuyön tunteina, jolloin yleemsä tähän aikaan on valvoskellut :p Tuolla facebookin puolella olen viime aikoina edelleen enemmän pyörinyt, eli kaikki siellä tietänevätkin jo vauvauutisistamme :heart:... Meille syntyi nimittäin terve tyttö kaikista loppuraskauden vastoinkäymisistä ja huolista huolimatta =) ! Pikku prinsessamme syntyi 28.7.2012, eli tänään tuli jo neidille 10 vrk ikää... Syntymäpaino oli 3300g, pituus 51cm ja py 36cm :heart: Sellainen "kultapala" ja rukousten lapsi, että toivottavasti ei äiti ja isä hemmottele tytteliä piloille :heart:... Onnellisia olemme ainakin - kaiken tämän jälkeen... :heart::heart::heart:
Listan päivittäjä... - lisäätkö minun tietonikin nyt tuonne syntyneiden listoille ;)...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvelista haave2010 :flower:

Täällä vieläkin yhtenä kappaleena :| Olo on aika huono. Viime öinä en oikein ole saanut nukuttua kuin pari tuntia aamusta, supistukset (kivuttomat) on lisääntyny ja niitä tulee öisinkin jonkin verran. Yritin äsken nukkua päikyt mutta ei tullut mitään kun vauva mylläsi niin lujaa, enkä tiedä mitä se teki kun yhtäkkiä tuli aivan viiltävä kipu vasemmalle puolelle joka säteili vasenta jalkaa varpaisiin ja vasenta kylkeä ylös. Huh. Ja sitten alhaalta kuuluu ja tuntuu välillä sellanen hassu pulps-ääni niinkuin vauva aivastaisi tai kohdunsuulta purskahtaisi jotain ulos. Mutta ei sieltä mitään tule.

Eilen illalla oli verenpaineet vähän vinksin vonksin, 140 päälle oli yläpaine ja alapaine 80 päälle. Tänään aamullakin vielä yli 130 tuo yläpaine. Ja pää on ilmeisesti väsystä lievästi kipeä.

Perjantaina on yliaikaisuuskontrolli aamulla klo 9, en usko että käynnistelevät vielä silloin vaikka olisinkin jo puolikuollut. Pää alkaa hajota kun ei saa nukuttua. No, ei auta kuin kestää, itsehän tämän vauvan halusin..

RauRau ja pörriäinen 41+2
 
Bom
Voi RauRau, minun sympatiat sinulle! :hug:

Kävin eilen neuvolassa ja kun odottajalla ei mitään vaivoja ole (verenpaineet, sokerit tai muut), niin ketään ei kiinnosta yleisvointi tai pelot. Itse täytyy soittaa 41+3 ja varata aika ya-kontrolliin. Sen saan toden. vasta maanantaille, silloin on viikkoja 41+6. En olisi ikinä uskonut, että tämä kolmas odotus rullaisi näin reippaasti yli. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Bom ja pikkuvarpaat 41+1
 
Neuvolassa käyty ajan kuluksi. Siellä kaikki hyvin.

Seuraavaksi olisi sitten lauantaina (rv 41+5) yliaikaisuuskontrolli sairaalassa. Neuvolatäti suositteli ottamaan sairaalakassin mukaan silloin mutta mä en sitten ollenkaan usko et tuolloin käynnistetään. Kakkosen aikaan myöskin oli lauantaina yliaikaisuuskontrolli mistä lähetettiin kotiin ja toivotettiin tervetulleeksi käynnistykseen sunnuntai aamuna.

Siiseli84 41+3
 
moikka

mä kanssa inholla odotan menkkojen alkua:(. edellisten synnytysten jälkeen on n. 2kk jälkeen alkannut. on yks p....kele piina joka viikko. nyt varsinkin kun muksut on tehty niin ei tarvis alkaa ollenkaan.vaik säännölliset ja kivuttomat on aina ollut mut se riesa joka kuukausi joka tapauksessa! ainoa hyvä puoli niistä on ollut kun ovat jääneet tulematta kun raskaudet on alkannu:). vois käydä leikkautamassa kohdun ja muut kaikki pois niin loppuis kaikki. mut se ei ookkaan niin helppo juttu. se ei sit olekkaan meijän (naisten) päätettävissä enään vaan lääkäreidenmitkä ei suostu tekemään leikkausta kun ei oo mitään vikaa:). olis ehkäsyt ainakin hoidossa:)

poika nukku ekan kerran vaan yhdellä ruokailulla yön yli :) tais tankata illalla yli normaalin:) pitää kokeilla jos huolis tänäänki vähän enemmän ni jos seuraavakin yö sujuis samalla tavalla.

ristiäisiä toivon mukaan pääsis varailemaan ens viikon alussa kun pappi vihdoin lopettaa lomailut:) joskus syyskuun puolessa välissä tarkoitus olis päästä viettämään. isotsiskot haluaa kakkuja tarjottavaksi että pääsevät kynttilöitä puhaltamaan oon kyllä yrittännyt sanoa ettei kynttilöitä ole mutta voihan kaapin perältä vaikka löytyä niitä puhallettavaksi:)!

huisp&Nx3
 
SEE
Tipetsu mulla tuo sama "vaiva" ilmaantui ensimmäisen sektion jälkeen eikä ole pois lähtenyt, eli en tunne kunnolla pissahätää vaan voi mennä usieta tunteja etten käy vessassa ja kun käyn tulee pissaa tolkuttomasti. Tuolle ei mitään voi.

Mun toipuminen sektiosta on ollut kyllä yhtä helvettiä. Sain syvän sektiohaavatulehduksen kun synnytyksestä oli 6 vrk. Silloin 5vrk iv. antibioottohoito ja nyt tulehdus uusi ja nyt takana 9 vrk iv. antibioottien hoito joka tänään loppuu ja nyt jatkuu tabletteina vielä 10 vrk ajan. Onneksi nyt kotisairaala kävi mulle kotona kolmesti päivässä noi tiputtamassa joten ei tarvinnut sairaalassa ravata. Toivotaan että nyt on voitettu tulehdus, seuraavaksi joudutaan leikkaamaan ja avaamaan että missä märkäpesäke oikein on jos ei nää nyt tulehdusta nujerra. Aika rankkaa on ollut kolmen pienen lapsen kanssa pyörittää arkea puolikuntoisena, mutta selvitty jotenkin on. Onneksi tyttö nukkuu yöt todella hyvin. Eka pätkä on n.6h! Masuvaivoja tytölle tuli vaan kovasti mun vahvoista antibiooteista , huusi pari päivää suoraa huutoa ja kakka muuttui kamalan hajuiseksi ja ihan vihreäksi. Nyt olen antanut aika paljon korviketta ja tyttö tyytyväisempi.

T:SEE ja tyttö 5vko
 
Viimeksi muokattu:
Pikkuherran eka neuvola takana :) hienosti kasvaa pikkuinen ja 8 vrk:ssa painoa tullut 300g. silmä rähmii vain kovasti ja jos pahenee niin pitää soitella lääkäriaikaa..toistaiseksi vain vedellä puhdistetaan.
mitat pojulla nyt 3780g ja 50,8cm. ruoka maistuu ja unet myös. öisin syö 2-4 krt. aamuyöllä tankataan useammin.

oma olotila on jees. rintatulehdus voitettu ja antibiootit loppu, onneks.

tsemppiä masuilijoille!
ja onnitteluita vauvaantuneille!

nyt iltapalan laittoon!

onona ja pikku herra 2vkoa 2pvää
 
Neidit 1kk5pv

A tyttö 3990g ja 51.5cm (3.0&49)
B tyttö 4010g ja 51.5cm (3.2&49)

Hyvin ruoka maistuu.
Yöheräilyt on samanlaisia kun on ollutkin. Tulee nukuttua semmoset 2-5h riippuu yöstä
Tässä lihakset kyllä kasvaa kun kahta pötkylää kantaa.

Huomenna tarttis lähteä hankkii kakkoselle koulutarvikkeita :heart:
Nyt taas täytyy mennä

Janssu ja tytyt 1kk5pv
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SweetDream
moikka, täällä arki rullaa hyvin,poika on syötävän ihana..pusuja saa satoja päivässä,niin äitiltä kuin siskoiltakin,isi ei niinkään.
meillä ei kauheemmin mahavaivoja ole ollut,ajoittain,ja silloin oon iltasin antanut heti cuplatonia. mut yöt menee jotakuinkin näin: 21-23 nukahdetaan,sit syödään 3-5 välillä,ja aamusta 7-9 välillä,ja seuraavax aamupäiväunet 11maissa.et mielestäni ihan ok,tuo aamuyön ja aamun väli saisi ollo pitempi,muutes ok.

meillä on ensiviikolla pojan 8vk neuvolalääkäri. Täällä poika viihtyy hyvin lattialla,jossa leluja ympärillä,jokin soiva lelu ois toisaalta kiva?? oisko ehdotuksia..
jumppalelukin löytyy mut sillä ei vielä hirveesti "leiki".

Niin ja ne ihanat menkatkin sit alkoi tuossa 2pv sitten..ja vuotoa on!!!! ei yleensä ole näin runsasta,mut ehkä nää ekat nyt sallitaan,ja mul kans ens vk jälkitarkastus,ja e-pillerit olis tarkotus alottaa,diane novat,onko jollain kokemusta?
 
onona Meillä neidillä kans silmä rähmi tosi kovasti ja siihen alaluomelle ilmestyi joku pieni näppy, pientä punoitusta kans. Luulin ensin et on näärännäppy mut sit neuvolassa kehoitti et käy näyttämässä lääkärille vaikka varmuuden vuoksi.
Saatiin sit silmätipat ja tänään neuvolassa käydessä (painokontrolli) kysyin et mikä tulos oli viljelyssä niin ilmeisesti joku streptokokki. Eli ihan asiasta saatiin tipat.
Silmä oli jo seuraavana aamuna parempi kun päästiin alottamaan lääkitys.
Et jos yhtään vaan tuntuu niin käy näyttämässä lekurille? :) Ja hienoa et pääsit rintatulehduksesta eroon!

Janssu hienosti on teillä tytöt kasvanu! :) Itelläkin välillä tuntuu et on kädet koetuksella kun tuota tytykkää kantelee niin sulla sit vielä kaksin verroin... Kunnon käsilihas reeniä. :D

Meilläkin neito oli hienosti saanut massaa; kymmenessä päivässä reilut 300g tännekin painoa lisääntynyt. :) Nyt neitokainen painoi jo 3964g, syntymäpaino oli 3512g. :)
Aion kyllä edelleenkin jatkaa tissittelyä+korviketta.

Johanna26 & Tyty huomenna 1kk :heart:
 
SEE Onpa "kiva" et jollain muullakin sama vaiva : / Luulin jo että joku ois pahasti vialla. Mä siis tunnen jonkinlaisen pissa-hädän,mutten enää niinkuin ennen sektioo..

Janssulla typykät kasvaa hienosti!

PTT onnittelut menkoista! :D Hyi hitto,omiakin tässä kauhulla "odottelen". Mä en alota hormonaalista,kun en kvin hedelmällinen ole muutenkaan,että jospa sen pikkukakkosen sais melkosen pian sitten ;)


Meillä huomenna tyttelin ristiäiset,jännittää jotenkin ihan kauheesti:cool: Saapa nähdä pystyykö olemaan itkemättä,miehen kanssa molemmat kostein silmin virren sanoja luettiin sillon kun käytiin pappia tapaamassa. Isänikin epäili ettei voi olla itkemättä.. Sitäpaitsi,mun mielestä kaikki virret on niin surumieliä,olkoot vaikka kaste-virsiä. Miksei vois olla jotain hauskempia juttuja vaikka onkin kirkollinen kaste kyseessä? Miks kirkko on vaan surun paikka ja siihen vaan surumielisyys liittyy?
Tässäpä kampausta mietin,mies Kalpan pelissä niin ei pääse ees testailemaan kun tyttö sylissä märisee..


Tipetsu ja Käpy,vielä tän illan!
 
Heissuli vei!

Aika menee kauhean nopeasti, meidän Hippu on jo 3 vko ja 3 pv vanha, kohta jo kuukauden! =)

Päivät menee aikalailla jo jonkinlaisella rytmillä. Hippu nukkuu yöllä 2-4 h pätkiä ja syöpöttelee sen mukaan. Päivisin unet on yleensä max sen 2 h kerrallaan ja iltaisin varsinkin rutisee jonkun verran. Mutta nyt sen jo osaa ottaa ihan normaalisti, aluksi menin itse aina paniikkiin kun Hippu itki että mikä sillä on hätänä ja teenkö jotain väärin vai mikä on. Nyt on oppinut jo vähän tuntemaan tuota lastaan. :heart:

Maitoa tulee ihan kivasti. Ollaan nyt harjoiteltu imemistä ilman rintakumia, kun tuota ilmaa kertyy masuun Hipulla kamalasti. Toki d-tipatkin varmasti omansa tekee koska yleensä niiden annon jälkeen on kärttyinen. Kova on poika piereen! :D

Kyllä huomaa heti jos päivässä on jotain normaalista poikkeavaa, esim. joku meno, niin heti on rytmi sekaisin pienellä tai ainakin kiukkuaa enemmän. Täytyy siis todella panostaa siihen puoleen. Tuntuu vaan että välillä oikeasti on ihan kiva käydäkin jossain, ettei ihan höperöidy täällä kotona, vaikka siis kotona tykkään kyllä olla. =)

Joku täällä kyseli, että miten sinne face-ryhmään pääsee, niin MINÄKIN VOISIN SINNE LIITTYÄ, kun täällä tuntuu aika hiljaista olevan. Kaikilla varmasti omat kiireensä kotosalla, ymmärrän toki. Kiire se on itselläkin välillä. =)

Eipä sen ihmeempiä. =) Onnea kaikille vauvansa saaneille myöskin! :flower:

MiNi87 ja Hippu 3 vko ja 3 pv
 
Mä voisin kanssa facen-ryhmään liittyä.

Meillä oli neidillä tiistaina neuvola (ikää noin 3viikkoa), mitat oli ihan hyvät paino 4620g (synt.4030g) ja pituus 54,2cm (synt.51,5cm). Kuulemma ihan hyvin tissimaidolla kasvaapi. Seuraavaks oliskin sitten neuvolalääkäri, ehkäpä isäkin kerkiää mukaan (muistaakseni on lomalla just sen viikon)
 
Mites Siiselin ya-kontrolli meni? Vai oletkohan jäänyt sille tielle ;)

Meillä oli eilen ja lääkäri totesi että ei ole lääketieteellisiä perusteita käynnistellä kun vielä on paikat niin kypsymättömät ja vauva ja äiti voi hyvin. Eli käyrä oli hyvä, lapsivettä normaali määrä, liikkeet ok ja napavirtaus hyvä. Kokeili kohdunsuuta ja totesi että ulkosuu on sormelle auki ja ilmeisesti sisäsuuta kohden kaventuu. Nyt on sen käsittelyn jälkeen tullut ruskeaa tuhruttelua eilisen ja tämän päivän että kyllä se sai ärsytetyksi paikkoja. Maanantaina seuraavan kerran kontrolli kun 42+0 ja keskiviikkona käynnistys viimeistään. Varmistus saatiin että tyttö todellakin on tulossa ja tällä kertaa painoarvio oli 3,4kg (viimeksi lääkäri mittasi 2,9kg) joten vaihtelee ilmeisesti asennon ja "käsialan" mukaan.

On tämä nyt kummallinen epeli kun ei tule ulos.. tai no, ehkä oma elimistö ei toimi niinkuin pitäisi?

RauRau ja pörriäinen 41+5
 
Onnellisena ilmoitan, että ihanaakin ihanampi Typy-tyttösemme syntyi maanantaina 6.8. klo 22:34 KYS:sa pitkän (23h) mutta silti helpon ja hienosti sujuneen synnytyksen jälkeen :) painoa oli 3630g ja pituutta 52cm. Viikkoja ehti kertyä 41+1. Tyttö on kiltti ja nätti ja nukkuu iltatissittelyn + korvikehörpyn avulla klo 23-02 ja sitten yötissittelyn jälkeen vielä 03-06 eli ihan kivasti menee yötkin :)

Mielelläni liittyisin myös fb-ryhmään, miten se sitten onnistuikaan..?

Onnellinen Juuli-Luuli & Typy 5 pv
 
11.8.2012 klo 21.45 syntyi poika, 3490g, 49cm, py 37. Rv 41+4.

Poika syntyi kasvot edellä joten aika raju synnytys oli. Salista poika lähti suoraan lasten-osastolle ja yöllä klo 4 hänet siirrettiin happikaapissa helsingin lasten klinikan teho-osastolle. Itse pääsin tänään kotiin ja olo hyvin kurja ja itkuinen. Tulen kertomaan myöhemmin lisää synnytyksestä ja pojan tilasta.
 

Yhteistyössä