Heinäkuun Hellemasut 2012 **HUHTIKUU**

nipsu83: Saako kysyä mikä on syynä siihen, että sektio olisi jo viikolla 36? Itselläni kaksi sektiota takana ja toivoisin, että tämä kolmas olisi ennen rv 39. Tahtoisin pelata varman päälle ettei sitten vikoilla viikoilla tulisi mitään ongelmia. Pelottaa vaan se, että lääkäri ei ole kanssani samaa mieltä ja tahtoo leikkauksen vasta viikolle 39+ jolloin kaksi aiempaakin on ollut.

Sukunimestä: Me olemme naimisissa, joten lapselle tulee miehen sukunimi.

Minä yritän täällä laskea uutta veroprosenttia äitiysrahaa varten. Veroprosentti nousee aika paljon ja tilaan muutosverokortin ettei Kela sitten nosta enää prosenttia kahdella.. Monimutkaista hommaa.

Nandel, 28+0 :)
 
Täällä tulossa kanssa suunniteltu sektio, halsin tai en, multa ei enään kysytä. Rv 39 oli aiemman puheen mukaan tarkoitus leikata, mutta tuon veritulpan takia saattanee olla että aikaistuu jonkin verran. Selvinnee sitten aikanaan. Itse toivoisn että rv 38, koska mikäli synnytys käynnisty itsekseen, on riskit aika kovat kohdallani, mutta sen näkee sitten ja tuskin mulla on mitään sananvaltaa asiaan :).

Sukunimestä: Ollaan naimisissa, ja meillä on yhteinen sukunimi, joten vauvakin sen saa toki. Kuopuksen syntymän aikaan ei vielä oltu naimisissa, mutta päätös oli yhteinen, että lapsi sai isänsä sukunimen, koska munkin oli se sitten tarkoitus ottaa naimisiin mennessä.

JA & 26+6
 
Mulla on kanssa aivan raivostuttavan hissukka ja auttamaton neuvolatäti, eikä siltä edes kiinnosta kysyä mitään, kun ei saa muuta kuin vaivaantuneen tunteen.. Onneksi nyt jotain sai aikaiseksi, että soitti minulle ja sanoi, että nyt pitäisi kyllä tällä viikolla järjestää mulle neuvola-aikaa, kun en oo 7 viikkoon käynyt (kun on kahdesti lääkärineuvola peruttu)... Ärsyttävintä on, ettei kuulemma ole nyt mahdollisuutta minulle järjestää tuota lääkäriaikaa, kun ei ole ole tällä hetkellä alueella ketään.. Ajattelikohan ne sen sisätutkimuksen tehdä sitten vasta viikkoa ennen synnytystä tai jotain :LOL:

Työmotivaatiosta: Mulla on ihan totaalisen nolla työmotivaatio! onneksi työpäiviä on ihan kolmen käden sormin laskettuna, jos laskee loman jälkeen muutaman päivän, jolloin tulen siivoomaan pöytää ja ym. asioiden järjestelyä. Ennen lomaa ei ole onneksi montaa päivää... Mutta motivaatiota ei tunnu riittävän niihinkään... :( Selkä on alkanut jälleen vihoitella ja ilmoitella hyvinkin tuntuvasti itsestään, mutta kai tämän kestää... Ei ois, kun enää 2,5kk ja maks. 3kk, jos menee sen pari viikkoa yli.

Mä en oo vielä pessyt vauvan vaatteita, mutta ehkä toukokuussa lomalla aloitan projektin.. Toisaalta ois kiva säästää sinne kesäkuun alulle, kun ei luultavasti muutakaan pysty.. Kovasti kyllä houkuttaa parin päivän välein hiplata niitä vaatteita, joita on jo aivan hirveästi! :D Tiistaina pidän Me&I-kutsut, ja voipi olla, etten millään selviä ostamatta mitään :D
 
Huh, pääsiäisenä oli niin paljon kaikkea että en ehtinyt tänne kirjoitella, enkä edes poksumaan ehtinyt täällä! No, 24+3 olis nyt :)

Pienokainen liikkuu hirveästi, ja joskus ihan vahingossa voi mahan päältäkin tuntea liikkeet jos käsiä lepuuttaa juuri mahalla. Mies tahtoisi kovasti jo tuntea myös liikkeet, mutta siinä käy aina niin että kun pikkuinen riehuu ja ohjaan miehen kädet mahalle oikeaan kohtaan, lopettaa pikkuprinssi samantien liikkumisen :D ja vaikka kuinka maltilla odottelee uudelleen aloitusta, niin alkaa potkia vasta kun miehen kädet jossain vaiheessa mahalta poistuvat. No, eiköhän ne liikkeet ala jossain kohtaa tuntua paremmin :)

Pitkään miehelle valittelin kun maha ei vielä näytä yhtään vauvamahalta jne, mutta nyt maha on ottanut hirveän kasvuspurtin ja nyt on itsekin pakko myöntää että kyllä se alkaa vauvamahalta näyttää :heart:

Eilen oli neuvola, katsottiin kelan lappujen kirjoitusta, sain raskaustodistuksen ja Ipana-palveluun tunnukset. Se on kai Tayssin oma esitietolomake-palvelu netissä :)

Pissa oli puhdas, painoa oli tullut +450g/viikko, hups! Verenpaine 140/72, eli normaalit lukemat mulle. Sf-mitta oli yläkäyrän yläpuolella, 25, josta neuvolatäti vähän mua pelotteli, et voi johtua joko sokereista (sokerirasitus vasta edessä) tai sit vaan siitä kun oon niin lyhyt niin mihin muuallekaan se maha kasvaisi kun tila loppuu kesken :-S vähän alkoi kyllä ne sokeriarvot nyt pelottaa..
Pienokaisen syke oli 140. Pikkumies taisi hermostua dopplerin käytöstä, ensin yritti mennä karkuun kun kuunneltiin sykettä, mutta sit kun aina löydettiin se karkulainen niin sitten pikkuinen alkoi potkia dopplerin anturia :LOL: se oli hassun tuntuista :D

Neuvolantädeistä on ollut puhetta. Mulla on tosi ihana neuvolantäti, huolehtivainen ja osaava. Samaten oma neuvolalääkäri on mukava ja hyvä. Nyt kuitenkin joudun seuraavalla kertaa toiselle neuvolalääkärille, josta en tykkää yhtään, on sellainen nuori hissukka tyttö, joka ei viimeks supistusten takia sille mentyäni meinannut uskaltaa edes sisätutkimusta tehdä, HUOH! Mutta oman neukkulääkärin aika olis menny liian pitkälle niin oli pakko laittaa sille aika :-S


Sitten kysymys. Oletteko rasvanneet mahaanne jollain rasvalla raskausarpia ehkäistäksenne? Meillä on mahaa rasvattu ahkerasti jo kauan, mutta rasvana on ollut joku Doven perusrasva. Arpia on tullut, muutamissa niistä on ihan punaiset päät, ja neuvolantätikin niistä eilen sanoi, kun maha näyttää siltä kun sitä olis kynsitty. Luin eilen Vauva-lehteä neuvolassa odotellessani ja siinä oli joku suositellut jotain Vauvaöljyä, niinpä ostimme eile kaupasta sitä ja sillä mennään nyt. Osaako joku suositella jotain muuta? Onko muilla kokemuksia vauvaöljystä?
 
JenniA: ollaan täsmälleen yhtä pitkällä menossa (myös 24+3) ja meillä sama juttu: kun mies laittaa käden masun päälle tai edes katsoo tarkasti masua että näkis sen pompsahtelun niin heti loppuu jumpat :D taitaa olla vähän ujo tapaus tuo meidän typsy :)

Kutiseeko muilla maha? Mulla alkaa olla ihan sietämätöntä eikä rasvasta tunnu olevan apua.. :/
 
Neuvolatäti on meilläkin semmonen, joka ei puutu mihinkään ja kaikki on normaalia ja kuuluu raskauteen. Sääliksi käy niitä jotka ensimmäistään odottavat. En viitsi siltä mitään kysyä, kun ei osaa vastata mitään.

Istukka on minullakin pari senttiä kohdunsuun yli, rv 28 on kontrolli siitä. Mun kaveri, joka on kätilö sanoi että harvemmin enää näillä viikoilla nousee, jos istukka on takaseinässä. Silti olen paljon kuullu juttua siitä, että on noussut pois edestä. Saa sit nähä. Pelottaa vaan kun se lääkäri on niin sektiovastainen. Se katsoo, että istukka on sen verran pois edestä, että pystyn synnyttämään alakautta. Kaveri on joutunut tähän tilanteeseen ja sitten olikin kiire ja hätäsektio. Pelottaa se lääkäri, mutta katotaan mitä se sanoo ultrassa, niin vaadin kyllä toisenkin lääkärin katsomaan tilanteen.

Työmotivaatio Ei ole sellaista! Mä oon niin kipeä, ettei paljoa kiinnosta käydä töissä. Pari viikkoa vielä sinnittelen ja sitten riittää. Mulla ihan julmat liitoskivut. Mä kävelen nyt jo ihan kuin ennen loppuraskaudessa. Hitaasti ja vaappuen. Alaselkä on ihan sikakipee myös. Vatsa on suuri! Ei oo keneltäkään ollut tällainen näillä viikoilla. "mukava" kun ihmiset kyselee, että onko siellä kaks? Töissä olen hoitoalalla ja koen kyllä, että työ alkaa olla liian raskasta. Työpäivän jälkeen makaan vaan sohvalla, kun en pääse liikkeelle. En ole kohta kuukauteen käyny lenkilläkään.

Vaatteiden pesusta En ole pessyt kun ei ole mitä pestä :D Mulla on 1 body vauvalle, ei muuta. Äitiyspakkaus pitäisi tulla tällä viikolla. Vaunut on kaupassa valmiina, ei tarvitse kuin hakea. Meillä ei ole siis mitään, kun olen kaikki antanut kiertoon. Sänky, amme, sitteri, siinä ne suurimmat, niin ja autoon se turvaistuinjuttu, mutta sen saan varmaan kaverilta lainaan. Mä teen nää työjutut eka ja sitte laittelen kaiken valmiiksi vauvalle.

Astral jolla on viikot hukassa
 
Hellurei!

Täällä ollaan taas aktiivisia mahassa, ja ympäri mennään vuorokauden ajasta riippumatta. Pääsiäisenä vietettiin perhelomaa liikkuen kaveriperheen kanssa Vuokatissa ja siitä palautuminen taitaa ottaa nyt vähän koville, tai ainakin tuo vatsakumpu ilmoittelee olostaan aiempaa enemmän. Siis kivistyksillä ja sellaisilla.

Vihdoin ja viimein sain tehtyä äitiysavustus- ja vanhempainpäiväraha-anomukset. Nyt sitten odottelemaan äitiyspakkausta. Muuten meillä ei ole hankittuna/kotiin tuotuna vielä yhtään mitään. Esikoisesta jääneet tavarat ovat varastoituna vanhempieni luona ja sieltä ne tuodaan kotiin vasta joskus. Meillä on kuistin remontti alkamassa kunhan lumet ja routa sulaa enkä ennen sen valmistumista tuo vauvan tarvikkeita pölyttymään. Toisaalta ehdin kyllä hyvin tehdä tarvittavat hankinnat kesäkuussa, kun jään äitiyslomalle.

Punaisia raskausarpia ei ole vielä ilmaantunut, mutta nuo vanhemmat, jo vaalenneet ovat tulleet selkeästi esiin. Toivottavasti niitä ei tällä kertaa ihan mahdotonta määrää tulisi, mutta taitaa olla toiveajattelua sellainen.

Nukkuminen sujuu vielä onneksi kohtuullisen hyvin, paitsi oikealle kyljelle kääntyessä pitää olla enemmän tukea mahan alla. Pieni tuntuu viihtyvän oikealla puolella ja tuntuu, että maha venyy inhottavasti, jos sitä ei saa tuettua kunnolla.

annales 26+2
 
SEE
SEKTOISTA on ollut paljon puhetta. Mullahan niitä on takana 2 ja kolmas siis edessä. Mulle puhuttu että tehtäisiin rv39.

Itse en pidä noita sektioita todellakaan helppona tapana synnyttää. Ensimmäisessä synnytyksessä pääsin kokemaan normaalin synnytyksen melkein ponnistusvaiheeseen asti kunnes sydänäänet romahtivat jokaisella supistuksella jonka myötä kiireellinen sektio. Vaikka kivut olivat kovat valitsisin sen kyllä tuhat kertaa enemmin kuin sektion. Sektiossa kivut alkavat vasta synnytyksen jälkeen ja toipuminen vie yleensä kauemmin kuin alatiesynnytykseeä jollei sitten siinä hirveästi repeä.
Huono puoli on myös se että et saa lasta rinnalle ja syliin kun vasta heräämöstä päästyä ja et pysty itse lasta hoitamaan leikkauspäivänä vaan olet kyllä muiden armoilla. Sairaalassa joudut olemaan yleensä kauemmin ja maidon nousu vie kauemmin aikaa sektioäideillä.

Mutta kun näitä asioita ei pysty itse päättämään, tärkeintä on että lapsella kaikki hyvin. Itse olin ihan hirveän pettynyt kun kakkostakaan en voinut alakautta synnyttää jalkatarjonnan vuoksi. Ja nyt siis automaattisesti sektio tästä kolmannesta. Nyt olen asian hyväksynyt ja toivon vaan että tällä kertaa heräämähoitaja olisi hieman inhimillisempi tapaus ja tuo leikkauksen jälkeinen kivunhoito olisi sellaista mitä sen pitäisi olla.

Ekassa sektiossa mulla oli kipupumppu joka oli tosi hyvä. Seuraavana päivänä pärjäsin jo sitten ihan Burana+panadol yhdistelmällä ja toipuminen oli nopeaa. Tokassa en kipupumppua saanut (en tiedä miksi) Ja heräämössä mua ei lääkitty juuri ollenkaan, osastolle päästyäni kipu oli jo jotain hirveää+ jälkisupistukset siihen päälle. Osastolla sitten alettiin vatsa mua lääkitä kunnolla mutta kesti kauan ennekuin kivut saatiin inhimillisiksi koska kivunhoidossahan tärkeintä on ettei sitä edes saa päästää kunnolla päälle, muuten sitä on vaikea pois saada. Mutta myös tässä toisessa jo seuraavana päivänä kivut olivat hallittavissa pelkällä Burana+panadol yhdistelmällä ja toipuminen aika nopeaa mutta ei niin nopeaa kuin ekassa. Molemmissa olen ollut sairaalassa 4pv

Muutto meillä edessä toukokuun loppulla joten nyt pitää vain toivoa että vointi jatkuisi hyvänä myös silloin jotta saataisiin kaikki valmiiksi ennenkuin vauva syntyy.

PTT Pahoittelut sokeriarvoista. Ymmärrän sua täysin että harmittaa!! Mulla oli tokassa rd ja ensi viikolla edessä tuo toinen sokerirasitus ja pelkään että sokerit täälläkin nouseet ekasta rasituksesta!

T:SEE rv 26+3
 
Morning Butterfly, kyllä muakin aluksi harmitti tosi paljon että joudun sektioon. Olisin niin kovasti halunnut ihan normaalin alatiesynnytyksen kun pelkään sitä leikkaamista. Mutta tilanne on nyt mitä on niin pakko sopeutua siihen sektioon, se on turvallisin vaihtoehto mulle ja vauvalle.

Nandel, lääkärit haluaa kai sen takia tehdä sektion niin aikaisin ettei synnytys vaan ehdi alkaa käynnistyyn itsestään. Onneksi mulla ei ole mitään viitteitä siihen suuntaan että tää lähtis itekseen syntymään, paikat on kiinni ja kohdunkaulakin oli 4cm pitkä. Vielä on epävarmaa joudunko sinne osastolle odotteleen sektiopäivää jo aiemmin, ehkäpä se selviää seuraavalla äitipoli käynnillä.

Kengistä on ollut puhetta.. Mä kuljen lähes aina tennareilla, tai mitkälie skeittikengät noi on :D Ne menee niin näppärästi jalkaan ku ovat sopivan löysät, ei tarvii kumarrella tai sitoa nauhoja, laiska mikä laiska :D Onhan ne kyllä ihan pirun liukkaat talvisin mutta hyvin oon pystyssä pysynyt, ainakin toistaiseksi...
Ainoastaan sit koirien kans talvella ulkoillessa on ihan kunnon talvikengät ettei mee lunta kenkiin tai jäädy varpaat.

Mahaa rasvailen aina silloin kun muistan, nyt oon käyttänyt jotain ihan perus Nivean kosteusvoidetta. Yhtään arpea ei ole vielä tullut, mitä kyllä vähän ihmettelen. Joskus 10v sitten mulla tuli hirveet raskausarvet rintoihin, reisiin ja polvien(?!?) taakse kun paino pomppas yhtäkkiä 5kg ylemmäs. Mut ne on jo haalistunu eikä niitä näe ellei ala tyyliin suurennuslasin kanssa etsimään :)
 
sektiosta juu helppoa synnytystä se on,mutta juurikin ne jälkeen tulevat kivut..voin sanoa että on tuskaa!!
Mullakin oli esikoisesta semmonen joku pumppu,ja sain ite muistaakseni säännöstellä et kuinka paljon haluan/tarvin sitä lääkettä..ja se nukutti,sen muistan. ja vauvaahan ei nähnyt heti,toki ne näytti sen kun oli ottanut mahasta ulos.
Ja mulle tuli vielä joku tulehduskin siihen haavaan,joka nosti kuumeen,ja sen takia oli sairaalassa tuolloin 6päivää. ja maito ei noussut,ei noussut juuri kuopuksestakaan.
Ja se tunne kun yrität seur.päivänä nousta sängyltä,kuin puukolla iskettäs sua mahaan :|

neukkutädistä mun oma on ihan mukava,ei oo hösäävä hössöttäjä,eikä mikään tiukkapipokaan..ihan mukava,tähän asti.

kohta olis ruoka,ja taas otetaan arvot..toiv.olis hyvät,kuten aamulla oli,niin oltas jo yks päivä voiton puolella:D mä en meinaan mitn.insuliineja halua..joten yritän tosissani tällä ruokavaliolla nyt.
PTT 26+0 POKS
 
No niinhän siinä sitten kävi, että selkä ei antanut tehdä työpäivää loppuun ja pakko oli lyllertää työterveyteen, mistä sain saikkua tämän viikon työpäivien ajaksi.. katsotaan sitten taas maanantaina, mikä on vointi... Enää kaksi viikkoa ois töitä ennen lomia, niin sinänsä ei ois ees paljoa, mutta jos ne on näin tuskaisia kuin tänään ja eilen, niin eihän siitä sitten mitään tule :(
 
Neuvolatäti: No enhän minä kerennyt tänään sinne neuvolaan soittamaan kun töissä olin ihan kiinni koko päivän ja klo 14 jälkeen ne olikin sitten mennyt jo kiinni. Huomenna uusiksi. Edelleen aion pyytää että ens kerran pääsen alueeni toiselle neuvolatädille ja toivonmukaan jatkossa hänelle pääsen.

Työmotivaatio: Alkaa kadota täälläkin. Työharjoittelua ei ois kuin tämän kuun loppuun jäljellä, kaikki näytöt on suoritettu, enää palautekeskustelu ja mun pitäis valmistua. Ei millään enää viitsisi töissä olla nyt kun tietää että oma osuus on tavallaan suoritettu, niin ajatukset on kääntyneet jo täysin vauvaan ja kaikkeen siihen mitä pitäis tehdä tässä kevään/kesän aikana. Mut jos sitä tuon pari viikkoa vielä jaksaisi.

Raskausarvet: Ei ole onneksi vielä tullut. Itsellä käytössä Dermosilin rasva jolla rasvaillut jo ennen raskautta. Itse rasvaan suihkun/saunan jälkeen. Täytyy toivoa että ei noita raskausarpia liiemmin tuliskaan, joitain vanhoja on teini ajoilta kun ahteri otti uusia muotoja :D

Kengät: Itsekin tuskailen kenkien ja sukkien kanssa kun ei meinaa taipua. :D Toistaiseksi vielä menee mutta onneksi kesällä voi siirtyä sandaaleihin ym. helppoihin kenkiin ja unohtaa sukat. Mies varmaan joutuu varpaankynnet lakkaamaan. :D

(.)
Mahassa myllätään hirmuisesti ja mies ja siskot ovat liikkeitä tunteneet mahan päältä. :heart:
Sokerirasituksen tulokset pitää huomenna muistaa soittaa kun tänään olin tosiaan hieman myöhässä liikenteessä. Nälkä on jatkuvasti mutta maha vetää vähän. :D

Omena ja Pikku N 25+0 POKS :heart:
 
älli79,innostuin sitten vertailemaan niitä äitiyspakkauksen housuja minäkin,kun olivat sopivasti käden ulottuvilla..ja juu,ne vaaleansiniset on mullakin huomattavasti (jotain 4 cm) lyhyemmät kuin ne ruskeat.Eipä se kai haittaa,sitten ovat vaan pienemmät vauvan housut.. : ) Onhan noissa lastenvaatteiden koossa muutenkin aika suuria heittoja.
PTT:lle pahoittelut kohonneista sokeriarvoista,ei ole tosiaankaan kivaa..ei ole kuitenkaan vielä todettu että sulla olis raskausdiabetes,vai?
 
Täällä synkistelin kun joudun luultavasti perumaan ensi viikoksi suunnittelemani loman ja sitten avasin facebookin ja huomasin.... entisen työkaverin vajaa 2 v tyttö oli kuollut muutama viikko sitten. Voi itku, kyllä meni taas asiat tärkeysjärjestykseen mullakin. =(( Ihan kamalaa...itsellä kun vielä suht saman ikäinen muksu niin tuntuu tosi pahalta.

Oma olo vaihteleva, mahan koko järkyttää =) Yksi asiakas tänään kysyi, että koskas sä poksahdat ja meinas silmät tippuu hällä päästä kun sanoin, että vasta 2,5 kk päästä =)

JA82: Tuo veritulppa-asia kiinnostaa kun itselläkin kokemusta on. Onko sulla nyt tulppa vai miksi suunnitellaan sen vuoksi sektiota?

Ullis ja Juniori 27+5 (vissiin....=)
 
Heipparallaa :)

Omena85 Joo mäkin voin yrittää muistaa kysästä ens viikolla, mutta voi kyllä olla että pian unohtuu :) Mun neuvolantäti on kans aikamoinen, Ei löydä useinkaan sikiön sykkeitä, pitää itse neuvoa että ne löytyy tuolta ihan alhaalta, ei muistanut tarjota influenssa-rokotetta,puhuu koko ajan puhelimeen ja saattaa jopa jättää oven auki kun oot jalat levällään tutkimuspöydällä ja menee keskustelemaan käytävään jonkun kanssa...huh huh musta se on suorastaan pelottava... antanu monesti vääriä neuvoja jne... noh täytyy vaan yrittää kestää :) sillä taitaa olla pienoisia keskittymivaikeuksia, mutta ihan mukava se muuten on :D

Bobble Mulla on käytössä pitkävartiset kengät jotka just saan jalkaan :D kesäks pitäs varmaan hommata nelivitoset balleriinat tai jotkut vastaavat et menee jalkaan, ei meinaa mennyt enää koko 40 :confused:

Hansman Gabriel on aivan ihana nimi, on itsekin ajateltu kolmanneksi nimeksi sitä, mutta en tiedä voidaanko antaa kun kaverikin haluaisi omalleen saman nimen ja se on tainnut varata sen ennen mua :D tosin se ei meinannu varmaankaan tehä enää lapsia ja tais olla joskus puhe et kumpi kerkee ensin ni voi antaa sen nimen :) onnee ihanasta ja kauniista nimestä!!!

Jebbis No hyvä et sait lomaa niin saat vähän levättyä :) Mut on kanssa kutsuttu Me & I kutsuille sunnuntaina, mietin vaan että uskallanko mennä vai menenkö ja joudun vararikkoon :D sellaset pilvipeppuhaalarit ja keltanen pilvibody olis niin söpöt!!! :)

Juuli-Luuli Mulla kutisee maha kauhiasti, tänäänkin sai kaupassa rapsutella koko ajan :LOL:



JenniAa Minä oon rasvaillu apteekista saatavalla Bio-Oililla, se on tarkoitettu kyseiseen tarkoitukseen ja on kyllä tosi miellyttävä käyttää, ei tahmaa ja levittyy helposti ja on tosi riittoisaa :) Tais maksaakkin vaan alle 12e ja oon ainakin toistaiseksi välttynyt arvilta, tuskin kuitenkaan öljystä johtuvaa, mut mistäs sitä tietää :) kaikkea pitää yrittää:D
Mulla on muutenki aikamoinen arsenaali apteekista.... löytyy...:Multi-Tabs Raskaus ja imetys vitamiinit, Multitabsin Raskaus Omegat ja maitohappobakteerit :D Voisi kai sanoa että olen mainosten uhri, mut toisaalta ei oo ainakaan vielä tarvinnut erikseen lisärautaa :)

Tukivyötä ja sitä raskaus-ajan turvavyönalenninta ja tukisukkia en oo vielä menny ostamaan :D
Mielessä on kyllä nyt nuo tukisukat et pitäsköhän semmoiset hommata hmmmm....


Täällä maha heiluu etestakas ja verenpaineetkin on vähän kohonnut, käytin kuopusta lääkärissä tänään ja samalla mittautin , kun on ollut päänsärkyä. Nyt sitten pitää vaan seurailla ja mennä ennen ens viikon neuvola-aikaa jos taas särkee kovasti päätä mittuulle...

Edellisissä raskauksissa ollut molemmissa lievä toksemia joten hirvittää et jos se alkaa nyt pahempana, mutta ei oo kyllä vielä valkuaisia onneks pissassa näkynä :)

Nyt syömään lihakeittoo kamala nälkä!!! :)

heinämasu 28+3 & Pikku-Romppu <3
 
heinämasu: Infoilehan jos saat neukkutädiltä jotain faktaa huuhteluaineista. Koitan itsekin muistaa kysyä :D
Tukivyön muuten itse sain neuvolan lähetteellä ilmaiseksi, itsellä ei tuo selkä meinaa enää tykätä koneella istumista.
 
Omena85joo mä infoon :D
Mulla kans selkä ei tykkää hyvää eikä tuo häntäluu varsinkaan tästä koneella istumisesta, joinakin päivinä oon istunu tässä tyyny pehvan alla :) tukivyötä mä oon aatellu siks kun on niin karseet noi nivuskivut et josko siitä olis jotain apua... välillä aina huutonetistä katellu mut kauheen hankala tietää minkä kokone ja millane olis sitte hyvä....
 
heinämasu: Otahan asia puheeksi neuvolassa, voi olla että saat neuvolan kautta sen ilmaiseksi (en nyt tosin tiedä kuinka paikkakuntakohtaista tämä on). Itse soitin neuvolaan ja valittelin selkäkipuja. Laittoivat lähetteen mulle ja kävin samana päivänä hakemassa tukivyön sairaalavälinevarastolta tms. :) Vyö palautetaan vasta kun lapsi on syntynyt. Eli jos ei ihan välttis halua ostaa omaa niin kysäise neuvolasta.
 
MB siis kait mulla raskausdiabetes on? käsittääkseni se tulee heti leimatux,jos arvot ei oo kohillaan.

Toki nyt vain yritän tän 6pv ajan tarkkailla syömisiäni,ja kun njoudun mittaileen 4krt/päivä..mut jos nuo arvot ok,niin sit saan kait loppettaa,tai entiä,mut eipä tuu ainakaan lähetettä äippäpolille eikä insuliinin käyttöä tarvii...

Mietin vaan et jos sit alotan taas mässyttään samalla tavalla? ei varmaan kyllä kannattais...
Nyt oon jättänyt vaaleanleivän,enkä oo jugurttia syönyt,enkä mehua ottanut,et sen verta muuttanut syömisiä..niin ja herkkuja nou nou:D
 
Ullis: Mulle siis tulossa suunniteltu sektio, koska takana kaksi kiireellistä sektiota, niin ei anneta enään yrittää alakautta. Ensimmäisessä raskausmyrkytys, ja synnytys pysähtyi, vesienmenosta sen aikaa jo, ja mun olo meni yx kax niin huonoon kuntoon, että leikkuriin vei tie, edellisessä synnytyksessä olin liki ponnistusvaiheessa kun vauva joutui ahdinko tilaan ja sykkeet laski niin paljon, että taas leikkuriin :/. Mulla todettiin tämän raskauden alussa tuo tulppa toisessa sisäpohkeessa laaja-alaisesti, ja sitä varten on käytössä verenohennus lääkkeet (piikit siis 2 x pvä), ja kun mulla tuosta edellisestä sektiosta laskettuna aikana 13 kk, niin on riski, että mikäli vauva lähteekin tulemaan ennen leikkausta, ja olen ottanut lääkkeen alle sen 12 h (joka se ns. "turvaraja") lisää se riskiä vuotoon, ja taas noiden kahden suht lähellä tulevien sektioiden takia on arpien kannalta repeämisriski suurempi kuin normaalisti, joten silloin jos synnytys käynnistyy spontaanisti, mut pitäisi saada leikkuriin nopeasti...Selitinköhän mä tän nyt ihan epäselvästi :confused::D. Tosin ymmärsin, että tuohon verenohennuslääkkeeseen olisi olemassa vastalääke...Ja tästä raskaudesta olen keskustellut lääkärin kanssa ennen sen alkamista, silloinhan ei toki tulppariskiä taikka siis sen tuloa tiedetty. Mutta enemmin kuin mitään synnyttäisin luonnollisesti, mutta pääasia on että loppujen lopuksi kaikki hyvin, tiedän ne kivut ja jälkipoltot jotka ovat edessäpäin, ja tuo sektio ei ole itselle ainakaan oikotie, toisaalta ymmärrän niitäkin jotka kärsivät valtavasta synnytyspelosta, itsekkin kärsin ennen kuopuksen syntymää, joka tosin saatiin kuriin pelkopolilla, ja aivan ihanalla henkilökunnalla synnytyksen aikana, joka johti jopa siihen, että liki tuohon ponnistusvaiheeseen pääseminen ei tuottanut juurikaan mitään ongelmia itselle, siis henkiseltä kantilta, ja fyysisestikkin se oli siedettävää, mutta kaikille se ei toki ole näin.

Tukivöistä: mulla ei ed raskaudessa auttanut, vaan mun alkoi särkeä vain enemmän selkää ja lanteita, vaikka siis ihan fysioterapeutin kautta sain vyön. Loppujen lopuksi menin akupunktioon joka helpotti kipuja todella paljon. Tänään rantautui tässä raskaudessa tässä toispuoleinen pakarakipu sekä selkäkin oireileen, joten sinne vienee tie tälläkin kertaa.

Muita joilla jo turvotusta? Mulla nytkin sukista (jotka ei edes resoreista erityiset tiukat) ihan älyttömät painaumat nilkoissa :(...Varmaan ainakin sentin kolot ympäriinsä, nilkat, varpaat, pohkeet jne ihan järkky kokoiset, huoh..Taidan olla rantapallo kun kesään päästään.
Juon paljon vettä päivän aikana, liikun ja koitan välttää kaikista suolaisimpia ruokia, ei mitään tehoa:headwall:.

JA + 27+0 (poks)
 
Huomenta!
PTT älähän nyt murehdi siellä! Eikö ole hyvä jos jäit kiinni jos on taipumusta sokereiden nousuun? Ja osaat sitten hoitaa itseäsi ja että vauvalla olisi parhaat kasvuolosuhteet sun masussa. Tsemppiä! Aina asiat selviää, äläkä ajattele mitään leimautumista! Eikö nuo sokerirasitukset tehdään siksi niin suurelle osalle odottajista, että myös piilossa olevat RDM odottajat jäävät kiinni. Koska hoitamattomana haitat ikäviä ja hoitovaste on kuitenkin niin hyvä ja hoito melko simppeliä? Mä itse jännitin sokerirasitusta, koska mulla on se PCOS joka altistaa kaikelle mahdolliselle, ja niin tuolle DMlle.
Vaatteet ja kengät Mulle mahtuu suurin osa paidoista edelleen ja oon saanut ystävältä myös mammavaatteita. Ostin alennusmyynnistä itelleni uikkarin kun en kehtää mennä biksuissa uimahalliin. Oli vakaa aikomus lähteä vesijuoksemaan...vielä en oo menny:D Mut yritys hyvä. Äitiysfarkkuja oon parit ostanut. Kenkien laitto ei olisi hankalaa, jos selkä taipuisi kunnolla. Ajattelin ostaa adidaksen tennarit, kun ne saa ilman käsiä jalkaan. Mun Pumat ja Niket tarvii kädet ;) Äiti tuo mulle mun vanhan kevättakin tänne, kun oon noita isoja vaatteitani laahannut sinne ja hän kun ei oo hävittänyt niitä mihkään. Jos vaikka sillä sitten pärjäis. Kaupoissa katselin ja sovittelin takkeja, mutta joko ne ei sopineet yhtään hartioista tai sitten olivat niin ankean värisiä. Joten täällä mennään varmaan college-huppareissa, neuletakeissa yms kesällä. Tai noh, oon kavereille sanonut et jos on kovin kuuma niin ankkuroin itseni Lauttasaareen yhden laiturin nokkaan kirkkaan keltasissa bikineissä niin löytävät:p
Onko tein muiden masuvauvoilla unirytmiä? Meillä ei enää meltota iltaisin, tai joo, mutta kun itse käyn nukkumaan niin pikku ukkelikin rauhoittuu! Ja sitten 6.30-7.00 masussa alkaa sellainen melske että herään. Vertasin tätä eilisaamuna koiranpentuun:heart: Mä nimittäin tuon selän takia valvoskelen öisin, niin ei silloin ainakaan masussa riehuta. Toki edelleen tuo istukka edessä, etten tiiä paljon se oikeasti vaimentaa liikettä.
Mutta nyt pakkaamaan salikassia!

Kati ja Den Lille Prinsen 28+1

 

Yhteistyössä