Heinäkuun hellemasut 2013 * Huhtikuussa *

Hei kaikille pitkästä aikaa!!

Täällä on näköjään ollut puhetta sokerirasituksesta.. Noh, mulla oli sokeriarvot sen verran korkeat, että nyt seuraillaan joka toinen viikko 3:n päivän ajan arvoja, mutta ainaki tähän asti on pysyneet kurissa ruokavaliolla, jonka takia painokin oli sitten laskenu edellisestä punnituksesta :)

Sitten toisena murheena on maksa-arvot, jotka hyppäs koholle tuossa viikko sitten. Nyt ollaan seurannassa ja sain myös lääkkeet. Toivotaan, että olis apua niistä.

Täällä voidaan muuten paksusti ja maha on aika iso viikkoihin nähden. Liikunta on välillä vähän hankalaa, kun tuolla alaosastossa tuntuu kipuilua (luut vai lihakset vai mikälie). Harmittaa kyllä kovasti, kun liikkuminen jää niin vähälle, mutta eiköhän sitä sitten ehdi kun vauva syntyy :) Samoin kuin Vienda täällä myös podetaan huonoa omaatuntoa liikunnan suhteen, kun meilläkin mies lenkkeilee päivittäin ja itellä harmittaa kun vaan paino nousee. Toisaalta voi olla tyytyväinen siihen, että mulla tuo painon lisääntyminen näkyy onneksi vain mahassa.

Kävin muutama päivä sitten ultrassa (seuraavat maksa-arvojen takia säännöllisesti), niin kokoarvio pikkuisella oli 1,5 kg ja nyt ei ole epäilystäkään kumpi sieltä tulee, kun näkyi niin selvästi (rakenneultrassa ei saatiin vaan ympäripyöreä vastaus sukupuolesta) :) Eli taitaa tulla tuhti kaveri jos tätä menoa kasvaa, kun nyt mennään 29+5. Toisaalta hyvä, että on tuon kokoinen jos korkeiden maksa-arvojen takia joudutaan synnytys käynnistään aiemmin.

Empsukka ymmärrän kyllä tuon, kun potee huonoa omaatuntoa saikun takia. Täälläkin välillä mennään niillä rajoilla, että pitäiskö jäädä vähäksi aikaa lepäileen, kun selkä ja jalat vihoittelee niin, että hyvä kun pystyy käveleen, mutta toistaiseksi olen sinnitellyt töissä.

Tässä tuli nyt vähän omanapailtua, mutta kun ei pitkään aikaan oo tullu kirjoiteltua tänne, niin vuodattelin nyt sitten :)

Mukavaa odotusta ja aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!! :)

Lilla_myy73 29+5
 
Moikka!

Eilen käytii äippäpolilla istukkakontrollissa ja kaikki näytti oikein hyvältä.
Istukka on etuseinässä ihan ylhäällä joten ei ainakaan pelkoa että olis yllättäen kohdunsuun edessä,huh. Virtaukset oli hyvät (niitä siis tarkemmin seurataan) ja pojan paino oli noin 1500g. Pää alaspäin oltiin nätisti ja toivottavasti pysytäänkin :)!
4vkon päästä taas uusi aika jolloin taas virtauksia ja istukkaa seurataan!

Kohta pitäs alkaa valmistautumaan ristiäisiin ja pohdin tässä että jos söis nyt salaattia päivälliseksi niin uskaltas vähän herkutellakkin :p.
Eilen söin itsetekemää kanasalaattia lounaaksi (miusta oli kyllä suht iso annos) niin tunnin päästä mittari näytti 4.4....hmm....kaks kertaa mittasin vielä kun en meinannu uskoo todeks mut kyllä se vaan niin matala.

Nicci eiks tuo rasituksen paastoarvon raja ollu 5.3? Miusta se tais olla! Kun miul oli se arvo 5.4 ja muut oli alle rajojen.

Miun kaverilla oli RD myös ja rasituksessa sillä nous nuo arvot kokoajan,oiskohan tunnin arvo ollu yli 11 ja kahen tunnin arvo jo yli 12....eli sil ei lähtenyt laskemaan arvot niiku niiden pitäs....se olikii sit tosiaa tarkkailun alla! Ja edelleen puolvuotta synnytyksestä tarkkailee sokereita. Nyt arvot ollu hänel hyviä :)!

Vienda mie ostin tuon miun mamma mekon Nickystä&Nellystä, ne myy ainakii mama licious vaatteita =). Käyppä kattoos sieltä. Miust oli ihan kiva valikoima,mie vaa oon tällänen persjalkanen nii aika moni mekko oli liian pitkä :D....

Nyt valmistautumaan juhlahumuun =).

Mukavaa viikonloppua mammat :heart:.

Emmuli ja Poju 30+2 :heart:
 
Ei kun täälläpäin se on kuulma 5.1 tuo paastoarvo. Ja nyt kun ite mittailen niin aamupalaa ennen max. Arvo 5.5. En tajua itekään miksi eri paikoissa eri arvoja. Tänäänkin ollut arvot alla max. arvojen onneksi. Yrittänyt miettiä pääni puhki, mitä tuli syötyä edellisenä päivänä ennen rasitusta. Ei toivookaan, et muistasin.
 
Höh,onpa outoo et on eri kaupungeissa eri arvorajat :O. Kun luulis niiden olevan kuitenki kaikilla samat.....

Mie olin niin tyhmä et ennen rasitusta (edellisenä päivänä siis) söin puol levyy suklaata.....tottahan ne siellä sillo näkyykin :kieh:....mut toisaalta tällee tulee paremmin seurattua mitä suuhunsa laittaa ja kilotkii pysyy jotenkii edes ruodussa :D.
 
Juu, elikkä on se sitten se 5.3 varmasti täälläkin. Noh toisaalta väliäkö tuolla, joka tapauksessahan nuo oli koholla ja diagnoosi saatu :|.

Kävinkin lukemassa tuota käypä hoito-sivua kun sain kuulla. Nyt vaan sit kamppailen, et mitä saan syödä ja mitä en. Esimekkiruokavalion sain, mut kyl kaupas joutuu tekee töitä oikeesti. Mitä te muut radi-diagnoosin saaneet syötte esim. väli- iltapalana? Kiva ois kuulla, ettei käy tylsäksi.

Nicci ja jäbät 30+5
 
Mie syön välipalalla jonkuu hedelmän,yleensä omenan tai sit ihan ruisleipä palasen.
Iltapalana syön ruisleipää,jossa floraa (vähä rasvasta),kevyt juustoa ja kinkkua. Ja kurkkua/paprikaa,sit saatan ottaa jugurttia vielä jos jaksan. Mie en muita jugurtteja tykkää syödä kun valion vanilja jossa on -30% vähemmän sokeria. Jos siis syön leivät ja jugurtin ni arvo jääny alle 6. Eli hyvänä pysyny. Aika yks toikkosta tää miun ruokavalio on ollu RD-diagnoosin jälkee mut ei voi mitää....

Tänää kun söin aamupalaks ruispuuroa (sitä syön joka aamu) mutta jätin siitä mustikkakeiton pois jota yleensä otan siihen niin arvo oli korkeampi kuin aikaisimpina aamuina,outoa....kun luulis sen olevan matalampi kun on jättäny kokonaa sen keiton pois. No huomenna taas keittoa siihen ni kaon mitä näyttää :O. Ihmettelen kyllä noita arvoja välillä.


Eilen muuten herkuttelin kahdella palalla voikkari kakkua ja kahdella palalla täykkäriä (+pieni riisipiirakka munavoilla) siellä ristiäisissä ja tunnin päästä arvo oli 6.6. Hmmm......ajattelin sen hipovan 10 mutta ei sitten noussukkaa.....


Ai että,kohta on vappu ja sit onkii toukokuu,no sithän sieltä putkahtaa jo kesäkuukin ja sit ollaa HEINÄKUUSSA :heart:. Niin on aika menny äkkiä et huhhuhh....9vkoa ja muutama pv laskettuuaikaa :heart:. Hurraaa :D. Pian on meillä nyytit sylissä :heart:.


Nyt iltatoimiin =)

Emmuli ja Poju 30+3:heart:
 
Hoi!

Kertokaa mulle te kokeneemmat. Huomenna ois se päivä, kun pitää mennä sinne kontrolli käynnille sen kohdunsuun vuoksi. Ja se mahdollisuushan on, että ottaavat mut sisään osastolle. Mitä ihmettä mun nyt pitää pakata mukaan??? Saako siellä käyttää omia vaatteita, tai ainakin esim. sukkia ja alushousuja (KYS)? Vai joutuuko ottaa nekin sairaalalta : /. Minä onnekas raukka kun en ole joutunut elämäni aikana kovastikaan olemaan osastolla, onneksi, näin sairaalakammoisena. Tuleepahan nyt sekin kammo sitten hoidettua kerralla pois.

Nicci+jäbät 30+6
 
Viimeksi muokattu:
Minäkään en ole sairaalassa isommin joutunut keikkumaan, mutta ottaisin mukaan ehdottomasti ainakin omat alusvaatteet ja sukat! Oon ymmärtänyt, että ne sairaalan omat ei mitään kovin mukavia ole päällä... Eikös ne myös ohjeista (jossain paikoissa ainakin), että omat sisätohvelit voi ottaa ja aamutakin myös.
KAKSilla olin muistaakseni omilla aluskamppeilla, mutta pyjama ja tohvelit oli sitten sairaalan puolesta. Varma en muistikuvasta ole kun olin niin hyvin kipulääkittynä...

Mä tulin hetkonen sitten kotiin sokerirasituksesta *puistatus* Onneksi sitä litkua ei ollut sen enempää! Ei se varsinaisesti pahaa ollut, mutta tunnin päästä juomisesta tuli niin heikko olo ja mahassa velloi, että se litkukin vaikuttaa nyt ajatuksissa pahemmalta mitä olikaan. Huomenna sitten saa neuvolassa tuomion tuloksista ja on vielä lisäksi lääkärintarkastuskin.
 
Niin sitä vaan neuvolasta verensokerimittarin kanssa kotiuduttiin ja seuraava viikko räpsitään reikiä sormeen...
Hilkulle meni eli paastoarvo oli 5,3 ja olis saanut olla 5,2. Tunnin arvo oli 6,0 ja kahden tunnin 7,9 eli niissä ei häikkää.

Paino oli noussut 600g/vko
Sf-mitta oli 23,5 eli keskikäyrällä
Hemoglobiini hurjat 109 ja kuulema hyvä on...
Verenpaine 121/69
Pikkukaverin sykkeeksi lääkäri näkyy merkinneen 160 =)

Muoks! Viikotkin paukkui eli tänään tasan 27!
 
Viimeksi muokattu:
Empsukka, minäkin ymmärrän, että tunnet olosi lusmuksi, kun olet sairaslomalla, mutta kuten itse sanoit, päivällä on "pönttö sekaisin". Se miksi kadehdin sitä, että sait ihan virallisen sairasloman, johtuu siitä, että itse kuitenkin jouduin käymään töissä ja mielestäni en pystynyt tekemään ihan kunnolla töitäni. Eli olo oli kurja, väsynyt, ajatus ei luistanut, mutta silti piti tehdä töitä ja kärsiä sitten olon lisäksi siitä, ettei kyennyt normaalia työpanostusta antamaan. Mietin, että olisiko oikeasti ollut parempi olla vähän aikaa kunnolla kotona lepäämässä ja sitten paremmassa voinnissa palata töitä tekemään. Mieti asiaa myös siltä kannalta! Nyt onneksi itselläni ei ole niin kova väsy jatkuvasti päällä (vaikka kyllä nytkin väsyttää), joten olen pystynyt tekemään työni paljon paremmin. Nyt vain ikäväkseni on tuo selkä alkanut reistailla. Ei tää päätetyöskentely ole ihmisen kropalle luotu....saatika nyt, kun on vielä tuota lantion löystymistä. Joo, raskaus ei ole sairaus, mutta eipä sitä kaikkea kuitenkaan normaalilla tavalla kykene tekemään, vaikka raskaus luonnollinen olotila onkin.

Omasta olostani ei juurikaan ole kertomista... Paino nousee, mutta niinhän sen näillä viikoilla nimenomaan pitäisikin. Poika potkii ja mönkii välillä ihan huolella ja sitten välillä on pitkiäkin aikoja hiljakseen, jolloin iskee tietty huoli, että onhan kaikki ok. Ensi maanantaina olisi seuraava neuvola-aika, jota odotan kovasti. Kiinnostaa tietää, että paljonko tuo sf-mitta on nyt oman neuvolatätin mittaamana ja hb-arvokin kiinnostaa. Sinänsä ei varmaan täti osaa sen enempiä sanoa, ihan normaalia odotusta tämä vissiin on. Kysyn kyllä, että saisinko lähetteen fysioterapeutille tuon selän/iskiaksen takia, jotain apua olisi kyllä hyvä saada. Itselläni ei tukivyö auta yhtään, päinvastoin, olo on mukavampi ilman.

Olen miettinyt, että pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa kaivella esiin niitä vauvatarvikkeita, nyt kun olo on vielä hyvä. Ihan vain siltä varalta, että jos äippälomalle jäätyään ei kykenekään paljoa tekemään. Mistä sitä tietää?! Ja toisaalta, silloin olisi mukava keskittyä vielä esikoiseenkin, joten voisi pikkuhiljaa tehdä näitä vauvajuttuja valmiiksi. Oletteko te muut ajatelleet miten laittaa vauvajuttuja valmiiksi? Vai onko joillakin jo pinnasängyt kasassa ja vauvanvaatteet viikattuina kaappeihin?

HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!!! :)

Liina 30+4
 
Hei vaan pitkästä aikaa.

Väsymystä ollut ilmoilla täälläkin ja viikko sitten alkoi supistella. Olin pari päivää kotona lepäämässä mutta ei se mitään auttanut. Tänään oli sitten ylimääräinen lääkärineuvola. Kohdun ulkosuu sormelle auki ja saikkua tuli sitten ä-loman alkuun asti.

Vielä jotenkin järkyttyneenä olen, olin nähkääs ajatellut että jos nyt viikon vaikka lepäilis ja menis takaisin töihin...

Vauvantavaroiden valmiiksi laittamisesta oli kysytty No ei vielä olla laitettu mitään. Jos vaikka juhannuksen maissa sitten :) Vauvat on syntyneet aina 40+ viikoilla, joten ei taida silloinkaan tulla kiirettä.

Vuorikristalli ja tyttö H29+5
 
hei kaikille!

viimeinen kolmannes lähtee tänään käyntiin, hui! :)

toinenkin sokerirasitus oli onneks minulla normaali, mutta kokemus oli kyllä kauhea! paljonpaljon pahempi kuin eka.johtuneeko raskauden vaiheesta vai mistä?!

vointi on muuten ollut ok, muutama supistus on ollut mutta ohi ovat menneet. kipeänä kotona sairastelen mutta huomenna olisi kyllä tarkoitus mennä töihin,sen verran hyvä olo nyt :)

äitiyspakkauskin tuli viime viikolla!vauvanvaatteita on kaapit jo melkein täynnä sekä kestovaippoja.ajattelin kesällä niitä sitten pestä ja laitella kaapit järjestykseen.vaunut ja kaukalot on aikoja sitten hankittu kun on käytettynä ostettu.kesäkuun lopussa ehkä käydään pinnasänky sitten,ei ainakaan aiemmin :)

oli puhetta kans sairaalavaatteista.ennen synnytystä varmaan saa olla omat alusvaatteet mutta synnytyksen jälkeen suosittelen niitä sairaalan alusvaatteita pitämään. Ainakin sen aikaa kun pahin jälkivuoto menee ohi, niitä ohivuotoja kun voi tulla niin ei oo kiva sitten jos omat alushousut menee vereen :D

hyvää vappua kaikille!:cool:

Na-nu ja poika rv28+0
 
VAPPUGALLUP: Kuinka moni jättää siman juomatta raskauden takia?

Itselleni on jo useampi huomauttanut siman juonnista, kun olen raskaana... Siinä kun on sitä alkoholia. Olenko jotenkin outo, kun en ole huolissani siitä, vaikka muuten olenkin ollut nollalinjalla alkoholin suhteen? Kun olen ajatellut, etten sitä simaa kuitenkaan litratolkulla (en edes lasitolkulla) ole ajatellut vedellä...
 
jää simat juomatta tänä vuonna.

mutta juo jos haluat, simassa on niin vähän alkoholia ja jos tosiaan muutaman lasin juot.tosin kukaan ei tiedä turvallista alkoholin käytön rajaa raskauden aikana mutta itse sinä sen päätöksen teet :)
 
Moro!

Pneepja tervetuloa mittailu-kerhoon. Siis sullakin oli toi paastoarvoraja alhaisempi kun 5,3. Ilmeisesti näissä on siis eroja.

Liina78 en juo simaa, mutta en juo sitä kyllä muutenkaan

Ja mun ei sitten tarvinnutkaan jäädä sairaalaan (ainakaan vielä)...JESS! Kohdunkaula oli kyllä lyhentynyt 2,2 cm:n ja suu pehmentynyt. Ohjeeksi sain, että nyt sitten rauhallista liikettä sen radin vuoksi vain. Ja 2 vkon päästä taas katsotaan tilannetta. Poikien painoarviot a: 1990 g ja b: 1950 g. Herra b:kin on nyt sitten kääntynyt rt:n. Pitkiäkin kuuluvat olevan, en vain arvioo saanut. 3 krt vko mittailen nyt sokereita ja soittoa kys:lle jos alkaa arvot nousta, ei vielä aloitettu insuliinia.

IHANAA VAPPUA KAIKILLE!

Nicci ja jäbät rv 31
 
SIMAGALLUPPIIN vastaus. Kyllä minä sitä omatekemää simaa aion maistaa lasillisen tai kaksi. Siinä ei takuulla ole alkoholia niin paljoa, että sillä olisi mitään merkitystä. Sen enempää en juo, kun en juo sokerillisia limsojakaan. Ne vaan maistuu liian imelille minun suuhun.

Nicci hienoja uutisia sinulla :)

Ja hauskaa vappua kaikille
Vuorikristalli
 
Simaa olen juonut ja aion juoda vastakin, alkoholipitoisuudet on oikeasti niin olemattomat siinä. Mutta tämäkin niitä asioita, joista jokainen henkilökohtaisesti tekee päätöksensä ja toimii sen mukaisesti :)

Hyviä uutisia Niccillä, onnea niistä!

Täällä ei ihmeitä, maha kasvaa kohinalla ja napa kääntyy ympäri ihan kohtsillään... Sitä hetkeä en erityisesti odota, mutta kuuluu asiaan, joten ei voi mitään. Vielä jaksaa ja pystyy liikkumaan ihan normaalisti sekä käymään ongelmitta töissä. Motivaatiota ei tietenkään työntekoon tahdo löytyä, mutta eipä tässä enää ikuisuuksia ole ennen loman alkua.

Ihanaa Vappua kaikille, keleistä huolimatta... :)

Ruttu ja Hilma 28+5
 
Niccin uutiset oli kyllä hyvät!!
Ja kiitos tervetulotoivotuksista :D En käsitä miten ne raja-arvot voi vaihdella, mutta kai minun ei tarvii. Minä vaan mittailen :D
Vaihtelee ne vissiin kaiken muunkin suhteen esim. painon, hemoglobiinin... Äiti kauhisteli kun sanoin, että hemoglobiini oli 109 ja meidän neuvolan mukaan se on hyvä. Monelle on mainittu painonnoususta ja mulle ei ole sanottu mitään (on tullut tähän mennessä 14,5 kiloa) vaikka itse olen pullahdusta kauhistellut.

Simaa ei muistettu tehdä, mutta joisin kyllä jos sitä olisi. Litra/lasitolkulla sitä ei ole ikinä mennyt, joten sen puolesta en edes asiaa miettisi. Kauppojen simat epäilyttää maun puolesta eli jää simat juomatta tältä vuodelta.

Vauvavalmisteluja ei olla aloitettu, mutta tässä tylsyyksissäni mietin, että pitäisikö niitä vaatteita alkaa nyt pesemään.. Saisi ajan mukavasti kulumaan ja pääsisi ihmettelemään, että mitä kaikkea sitä jo löytyykään. Pinnasänky/amme/hoitopöytäratkaisu/muut isommat on kaupassa edelleen ja varmaan jonkun tovin tulee vielä olemaankin.
 
nicci sai hyviä uutisia,hyvä niin. Teijän pojat onkii hyvän kokosia jo =).

Tavaroista oli puhetta,meillä on siis kaikki hommattu valmiiksi,johtuu varmaan siitä ettei ole tarvinnu juuri mitään hommata kun on nuo kuopuksen tavarat tuossa odottamassa! Uuden vaunukopan ostin sekä uuden sitterin. Meillä on tuo doomoo myös mutta se menee enemmin heti vasta syntyneelle kun esim 4kk vanhalle! Joten täyty ostaa sellanen joka menee 0-6 kk ainakii =). Vaatteita täytyy viellä muutama ostella kun en löydä niitä kuopuksen vanhoja mistään,oon kai ne 50-56cm laittanu eteenpäin kun olin vielä reilu vuos sitten sitä mieltä ettei meille lapsia enään tule :D. Häkkisänky kasattuna ja kaikki muut tavarat siellä odottamassa,jahka saan tuossa kuukauden päästä laitettua kaikki kaappiin ja valmiiksi niin ei tarvii sitten jättää kaikkia hommia viimosille viikoille ja voi vaan nauttia auringosta (hope so) ja ottaa rennosti ;).

Neuvola oli tänään ja siellä ei ihmeempiä,Sf-mitta oli jo 29cm mutta onhan viikkoja jo 30+5 että kai tuo suht normaali on,ei kasva yläkäyrillä mutta keskikäyrän yläpuolelle mentiin nyt!
Närästää kokoajan ihan perkeleesti :kieh:. Renniestä on apua tasan sen hetken.....!
Asennot on hakusessa kun mahallaan ei pysty olee,selällee tulee huono-olo ja kylellää närästää....jippiiiii :kieh:.

Mutta,ihanaa vappua ihanaiset naiset =)

Emmuli ja Poju 30+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Emmuli Mulla oli kanssa tuo närästys aivan järkyttävää ja sitten se rennien tehokin viimein hävisi. Neuvolasta määräsivät Losecia, ja tällä pysynyt poissa. Kysäiseppäs sinäkin.

Vauvavalmisteluihin en muistanutkaan vastata. Eli jonkin verran tavaraa jo on, vaatteita vielä varmaan saadaan ja hankitaan. On vaan nyt kilpajuoksua tuon meidän talon kanssa tää tilanne. Uskokaa vaan, et kun talo on muuttovalmis meikä likka lähtee synnyttämään. Neuvolasta jo kyllä sanoivatkin, et kannattaa miettiä siirtääkö suosiolla muuton synnytyksen jälkeen. Noh mut kun pitäisi saada nykyinen kämppä myyntiin sitten. Noh mennään tilanteen mukaan :)

Nicci ja jäbät 31+1
 

Yhteistyössä