Heinäkuun Hellemasut 2015

Omegasta siinä on se a vitamiini mitä ei saa ottaa. Multitabsilla on raskaus omega ilman a vitamiinia. Ja näin ne apteekista sanovat myös. Siksi lopetin perus möllerin omega3.
 
Viimeksi muokattu:
nelHM, ei ole laadukkaassa Omega3-valmisteessa A-vitamiinia. Se mitä niissä saattaa olla, on pieni määrä luonnollista E-vitamiinia, joka toimii tuotteessa säilöntäaineena eli estää rasvan (omega3 = rasvahappo) härskiintymistä. Usein kalaöljykapseleihin on Suomessa myös lisätty D-vitamiinia. Markkinoilla on vaikka mitä pillereitä. Pitää tietää mitä ostaa. Omega3-tuotteiden ongelma on raskasmetallit. Siksi pitää ehdottomasti varmistaa että kalaöljy on peräisin pienistä kaloista. Ei saa myöskään sekoittaa kalaöljyä ja kalanmaksaöljyä. Kalanmaksaöljyssä on A-vitamiinia.
 
VeraS Kiitos. En nii noista tiedä kun en ole niitä käyttänyt. Tossa lukee: möller tupla omega-3, A, D3 ja E. Kalaöljy-vitamiinikapseli. Apteekista ne ois mulle ne multitabsin omegat antanu, ei näitä perus. No iha terveitä lapsia tullu ilman noitakin aiemmin, pelkällä mammavitamiinilisällä ja terveellisellä ruoalla ile raskaudet menny. Niillä nytkin mennään =)
 
"VeraS"
Selvähän se kalaöljy-vitaamiinikapseli on eri asia kuin kalaöljykapseli. Tossa A-vitamiinissakin on muuten toleranssit. Mun mammavitamiini sanoo, ettei saanti saisi ylittää 10'000 IU vuorokaudessa. Tässä on kyse jenkkivalmisteesta, joten noi turvarajat voi olla vähän eri kuin EU:ssa mutta ihan samalla tavalla ne perustuvat tutkimukseen kuin muuallakin.
 
Yllätysäippä
Pikainen päivitys. Luen teidän kaikkien viestit ihan ajan kanssa. Viestejä on tullut niiiiiiin paljon.
Tuonne listalle voi lisätä iän: 39 vuotta.

Mutta siis. Kun kyseessä on kuudes raskaus, niin osaan jo odottaa, miltä tämän pitäisi tuntua. Mutta kun ei tunnu yhtään miltään. Ei, ei ole sellaista tunnetta että olisin raskaana. Rintojen aristus on hävinnyt. Ei pahoinvointia, ei herkistynyttä hajuaistia, ei uneliaisuutta, ei palelua.

Poikaraskauksissa olen palellut niin älyttömästi, etten voi edes kuvitella sellaista olevan. Myös rinnat ovat olleet kipeet kovasti, mutta ei juurikaan pahoinvointia. Tyttöraskauksissa: voi luoja sitä väsymystä ja pahoinvointia- örks. Nyt EI MITÄÄN... Siksipä en juurikaan vielä hehkuttele mitään.

Unista: Olen jokaisessa alkuraskaudessa nähnyt unessa, kuka meille tulee ja hänen sukupuolensa myöskin. Uni on aina pitänyt paikkaansa ja sukupuoli vahvistunut rakenneultrassa. Viimeyönä näin unta isosta tummanpunaisesta veriläntistä valkoisella lakanalla.

No, toivotaan että olen vain liian herkillä tämän oman ikäkriiseilyni kanssa. Nyt pitäsi olla 5+1 viikkoja.
 
VeraS Tässähän oppii taas uutta. Kiitos.

Yllätysäippä Minulla hävis oireet tuulimunassa, turvotti vain. Sillo kyllä oli sellainen tunne että onkohan kaikki hyvin. Varhaisessa km:ssa tunne oli tosi voimakas että joku on pielessä, oireita ei edes ehtinyt tulla. Toivottavasti sinulla nyt kuitenkin kaikki hyvin. Mutta itselläkin sellainen ajatus että kyllä sitä oman kroppansa jo tuntee melko hyvin kun useamoi raskaus kokemus takana. Toisaalta, jokainen raskaushan on erilainen eikä tämän tarvitse tarkoittaa mitään huonoa. Tsemppiä! On tää vaan yhtä piinaa tää alkuaika!
 
Ei kestä nelHM, saatoit jo ehkä arvata, että nämä lisäravinneasiat kuuluvat olennaisena osana ammattiini. Vietän noin 20h kuukaudessa niistä uutta opiskellen. Siksi törmään myös kaikkeen uuteen tutkimustietoon. Sanokaa sitten kun tulee mitta täyteen. Voitte varmaan arvata, että viimeiset kaksi viikkoa olen opiskellut kaiken mahdollisen yhtälöstä raskaus+lisäravinteet. :)
 
Täällä lääkärissä kunnallisella käyty ja ultrauksen teki. Näkyi ruskuaispussi ja sitä alkiotaki siinä pussin reunassa, mutta tietysti ei sydämen sykettä, koska niin aikaista. En ole varma oliko noi nimitykset nyt oikein:p Kuitenki kohdun sisässä on raskaus. Pissinäytteen annoin ja odottelen nyt tuloksia sit pari päivää onko tulehdusta. Seuraava ultra yksityisellä silloin 19.11 eli sitä odotellessa. Kivut vissiin vaa jostain syystä on. Nytki koskee kivuliaasti ton ultran jälkeen. Varmaan jännitin liikaa:(

Vitamiineista oli puhetta. Itse en syö, kun kalkkia jossa d-vitamiinia ja sit ihan perus multivita vitamiinia (siinä ei lukenu a-vitamiinia). Ajattelin kyl ostaa raskaus vitamiinit viimeistää puolessa välin kuuta:)
 
Riikkunen On se varmasti ihan ok. Ihme että edes nähneet alkiota noi varhain. Yleensä kait se ruskuaispussi vaa näin aikasin näkyvissä? Minulla on myös noita kipuja.. en osaa vielä huolestua mutta ainahan ne mietityttää mitä ovat. Tottakai jo googletettu kaksorakauden alun oireet yms :D. Mut en usko. Kunhan nyt vaa ois yksi virkeä alkio siellä parin viikon päästä ku seultra varmaan on. Huomenna se neuvola ni saan lähetteen sinne.
 
Hauska seurata joskus kun jos joillain on enemmän raskausoireita niin he epäilevät kaksosraskautta. Silloin kun itse odotin tuplia, niin ei ollut oikeastaan mitään oireita, ja kaikki oli aina vaan hyvin. Toisessa raskaudessa olikin sitten kaikki maailman vaivat. :p
 
riikkunen, mulla ekassa raskaudessa ultrattiin 3+4, 4+4 ja 5+4. 3+4 oli gynen rutiinitarkastus eikä ultrassa näkynyt mitään. Olin kuitenkin saanu samana aamuna haamujen haamun raskaustestiin, joten tekivät testin verestä ja antoivat tuloksen perusteella ajan seuraavalle viikolle. 4+4 näykyikin ruskuaispussi oikeassa paikassa ja taas viikon päästä 5+4 näkyi alkio ja syke. Eli jos on vasta 4+5 niin varmaan on kaikki just niinku pitääkin!
 
Soittelin tänään oman kaupungin yksityiselle lääkäriasemalle alkuraskauden ultrasta. Oli vähän tympeän kuuloinen täti. He eivät suosittele ultraa ennen rv 11, kun "ei siellä välttämättä näy mitään ennen". Nyt sitten pohdinnassa, että odotanko nt-ultraan vai lähdetäänkö vähän kauemmas aikaisempaan ultraan.

Lauantaina tuli teelusikallinen punertavaa vuotoa, säikäytti aika paljon. Mitään kipuja ei ollut ja vuotoa ei sen jälkeen ole tullut. En tiedä pitäisikö tuosta soittaa neuvolaan? Ehkä mainitsen vaan ens viikolla asista ekalla käynnillä, ellei nyt sitä ennen toistu tai käy pahemmin..

En oo vieläkään saanut niitä neuvolan lomakkeita, jotka pitäis viedä täytettynä tolle ensikäynnille :D hämmentää, enkä tiedä pitäiskö soittaa perään, mut jos mun kuuluukin saada ne vaikka vasta ensi viikolla tms, niin pitävät mua ihan kahelina kun hermoilen jostain lomakkeista. En saanu puhelimessa myöskään ohjeita et tarviiko olla virtsaamatta pissatestiä varten tms?
 
Tämäpä olikin mielenkiintoinen artikkeli, kiitos vinkistä tutkimukseen VeraS!

(viite: Liew et al. Acetaminophen use during pregnancy, behavioral problems, and hyperkinetic disorders. JAMA Pediatr, 168:4, ss. 313-20, 2014)

Tuloksissa havaittiin riskin pieni nousu jo 1 tabl/viikko annoksilla, mutta luottamusvälejä tarkasteltaessa riski nousi selvästi vasta annoksilla 2-5 tabl/viikko. Lisäksi jostain kumman syystä 11-20 tablettia syövillä riski oli pienempi kuin 6-10 tai >20 tabl/viikko annoksia käyttäneillä. Riski nousi myös silloin, jos parasetamolia oli käytetty useammassa kuin kolmessa raskauskolmanneksessa. Ensimmäisen kolmanneksen aikaisen käytön aiheuttama riski oli hyvin pieni, toisen kolmanneksen aikana hieman suurempi ja suurin vimeisen kolmanneksen aikana. Myös yhdistelmä 1. ja 2. kolmannes aiheuttivat pienemmän riskin kuin viimeisen kolmanneksen aikainen käyttö. Luottamusvälejä tarkasteltaessa myös näissä riski ei ole yksiselitteinen, koska riskisuhteen arvot vaihtelevat ykkösen molemmin puolin (paitsi viimeisen kolmanneksen osalta, jossa riskisuhde oli jo luottamusvälienkin osalta yli 1).

Tulkitsisin siis siten, että pitkäaikainen käyttö etenkin raskauden loppuvaiheessa voi aiheuttaa kohonnutta riskiä lapsen tarkkaavaisuushäiriöille ja vastaaville. Silloin tällöin käytettynä riski on kuitenkin hyvin pieni - ellei jopa olematon. Lisäksi tutkimuksen perusteella ei voida sanoa, minkä riskin lapselle aiheuttaa se, jos äiti kärvistelee kivuissaan ja lapsi altistuu monille hormoneille, välittäjäaineille ja muille tapahtumille tämän takia. Mikään ei ole yksiselitteistä. :)

Aina on silti hyvä muistaa, että kaikki lääkkeet voivat olla haitallisia. Jos huolettaa, on hyvä kääntyä lääkärin puoleen tai kysyä asiasta apteekissa. Muistetaan myös, että lääkkeistäkin suurin osa on peräisin luonnosta - luonnon omat tuotteet sisältävät siis usein myös näitä aivan samoja vaikuttavia aineita, ja lisäksi yleensä vielä kymmeniä muitakin yhdistelmiä. Luonnollinen ei siis aina tarkoita turvallista, harkintakykyä tarvitaan.

...Ja nyt mä lopetan tän paasauksen.. :D

Varsaisraskauden uä saatu ylihuomiselle - toivottavasti tämä tuo varmuutta johonkin suuntaan. :)

Neyda, 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: VeraS
Jammailen Aika outo yksityinen teillä :O. Taatusti näkyy ennen rv11, niiku kaikki tietää. Eivät vissii tarvii rahhoo siellä ku ei kelepaa ottaa asiakkaita.

Näistä kivuista. Välillä vihloo tosi ikävästi molemmille sivuille. Sillai tuikkasee ku puikolla tökkäis. Oon kyllä kirjannu parista aiemmasta raskaudesta että alussa on vihlonu vasemmalle ikävästi. No sit kävi hetken mielessä kohdunulkoinen ja ties mikä. Heti tuli tunne että se ois mun loppu. Ei hitto, en kestäs kolmatta epäonnistumista peräkkäin. Varsinkin kun tunne ollut että vihdoin vois olla normaali raskaus kyseessä. Blaah.. liian pitkä aika on odottaa varhaisultraa! Mut eihän se auta muukaan.
 
Oloja, hieman on ruvennu toi kohdunulkoinen jännittää, en tiedä miks mut se on ollu alusta asti mun mielessä. :/ Sit ihmettelin ku eilen tietystä kohtaa olkapäätä on särkenyt/ pistäny, välillä tosta enemmänki rinnan kohdalta vasen puoli. Välillä tuntuu et rintaliivit vaan kiristää, sit tiputan ton olkaimen pois olalta. Tietty googlettelin raskaus ja olkapääkipu, no sieltä tuli sit se kohdunulkoinen. Niissä ollu porukalla tota. Toisilla tietty voi olla ihan niska/hartiat jumissaki.. Nyt on jotenkin ihan kakkafiilis. No täytyy koittaa vaan tsempata sinne ensi viikon tiistaiseen. Huoh, aika tuntuu menevän niin hitaasti.

Lilian&Pähkinä 5+0
 
Heiii! Hyppäisin mukaan, kun alan varovaisesti uskoa asiaan. Menkkojen mukaan rv 5+2, (laskettu aika 5.7), clearblue digital näytti kolme päivää sitten "raskaana 2-3". Yritin vitkutella asiaa mahdollisimman pitkään, kun viime kertalla tein varmaan kolme testiä ennen plussaa :).

Meille odotetaan neljättä, viimeistä vahvistusta tähän perheeseen.
 
Rv 5+5 tänään. :D Omassa olossa hiukka muutoksia, pientä etomista havaittavissa ja mahaa nipistelee aika ajoin sekä turvottaa melkein 24/7! :whistle: Pissallakin saa ravata vähän väliä... Neuvolaan voisin soitella tuossa huomenna tai ylihuomenna..
 
Tervetuloa uusille!

Täällä ei erikoisia oloja tänään. Odotellut tuleekoha sitä pahoinvointia ollenkaan vai milloinkahan alkaa öllötys. Molemmis edellisissä raskauksissa oli jossaki vaiheessa alkuraskautta.

Sit ajattelin ihan mielenkiinnosta kysyä millä viikoilla teillä(joilla on edellisiä lapsia) on lapset syntynyt ja onko olleet miten isoja syntyessään? Itsellä molemmat lapset syntyi yliajalla. Eka synty 41+2 3845g/51cm ja toka synty 41 4055g/50cm. Eli aika samaa kokoluokkaa täällä. Eli itse voisin pitää laskettuna päivänä sitä päivää kun toi maagiset 41 täyttyy:D
 
Meillä tuplat syntyi 35+6, A 2540g/48cm ja B 1630g/43cm ja nuorin syntyi 40+6 3480g/51cm.. Kumpikin synnytys alkanut vesien menolla, jälkimmäinen päätyi lopulta kuitenkin kiireelliseen sektioon. Eli en osaa kyllä yhtään aatella mihin sijoittuis synnytys seuraavaksi.

Tervetuloa uusille ja onnittelut.. :)
 
EX4
Moikka

Etusivua päivitetty taas :)

Edelliset lapset. Esikoinen syntyi RV 39+3 ja 3408g/49cm. Toinen lapsi syntyi 40+2 3945g/50cm. Kolmas syntyi rv 40+0 ja 4012g/51cm. Neljäs RV 38+3 3209g/50cm. Viides kuopuksemme RV 40+4 ja 3800g/54cm.
Eli jos edellisiin raskauksiin katsottaisiin niin tämäkin vauveli syntyisi joskus rv 38- 40+5 välillä.. Ja painoa vauvalla olisi täysaikaisena päälle 3,2 kiloa.

Ultra saatiin yksityiselle ensi viikon keskiviikkona. Jännittää hurjasti vaikka kyse onkin jo kuudennesta :) Joka raskaus on omanlaisensa kokemus.

Olo on ollut hyvä. Välillä on vähän ''outo'' olo mutta muuten oikeastaan ihan samallainen olo kuin normaalistikkin.

Hyviä viikon jatkoja tervetuloa uudet!

E ja huomenna 6+0!
 

Yhteistyössä