Heinäkuun hellemasut-HEINÄKUUSSA!

Minnimys: Huippua että maito nousi vihdoin :) Mulla taisi pamahtaa kunnolla rintoihin tavara vasta neljäntenä päivänä, mutta hyvin pärjättiin onneksi siihen asti ilman lisämaitoa. Imuotteesta piti pohtimani, että mä olen ymmärtänyt, että alahuuli nimenomaan saakin jopa mennä rullalle ja sekään ei haittaa jos kieli vähän sieltä huulen ja rinnan välistä näkyy.

Meillä on imuotteessa eniten haastetta ylähuulen kanssa, kun se ei tahdo millään aueta riittävän tötterölle vaan rullautuu sisäänpäin ja se sitten tunnahtaa, kun se menee sellaiseksi "jynssäämiseksi". Mutta päivä päivältä parempi ote :)
 
  • Tykkää
Reactions: Minnimys
Mä oon täällä kulkenut sydämenkuvat silmillä, joten sellainen pikku päivitys on jäänyt tekemättä...

Poika syntyi 27.7 klo 7:32. Painoa 3598g ja 50.5cm. Unikeonpäivänä syntyi ja aikamoinen unikeko onkin
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!!!! Kellä vielä on pallomasu? Tänään kun on heinäkuun viimeinen päivä :).

Anskutin tsemppiä imetysotteen löytämiseen. Meillä nämä kaikki on oppineet muutamassa päivässä.

Vauvalla on jonkin verran ilmavaivoja, mutta ne ei loppujenlopuksi paljoa vaivaa. Tissillä poika viihtyy usein ja hartaasti (paitsi öisin, silloin meillä nukutaan ja syödään kerran kaks)... tuo tuntuu olevan aikamoinen nautiskelija. Vaipan vaihtokin alkaa sujua ilman itkuja (ilmeisesti alkaa sietämään jo viileääkin).. saa nähdä miten käy huomisen kylvyn kanssa. Vauva nukkuu mun kainalossa edelleen mutta itsekin alkaa jo tottumaan siihen.

Hurjan nopeasti aika menee... ensiviikolla vauvalla jo 1kk neuvola ja multakin loppuu nostorajoitus. Jännää nähdä miten vauva kasvaa...

Ipna ja poika 3vk ja 2vrk
 
Onnea An79!!

Mulla nyt ainakin on vielä pallomasu mutta LA onkin vasta huomenna. ;)
Tänään oli vielä neuvola, tilanne ennallaan. Paitsi että jostain syystä oon saanu Hb nousemaan yli 120 ja nlatäti "antoi luvan" lähteä synnyttämään (y) neuvoi käymään kävelylenkeillä, roikottamaan masua kontillaan tai pöytään nojaten, saunomista, seksiä ja ihan vain rentoutumista. Varas se kuitenkin ens torstaille uuden ajan että voi kirjoittaa sitten lähetteen polille tarkistukseen. Toivottavasti ei tarvi sitä aikaa enää!:eek:

Astrea&unto 39+6
 
Pikainen päivitys.
Käytiin eilen illalla synnärillä istumas 6tuntia kun kotona hulahti vanhaa, ruskeaa verta. Noin pitkä aika sen takia kun lääkäri ei ehtinyt tarkistaa aiemmin mua. Ylläri pylläri, käyrät näytti että mulla oli 7minuutin välein supistuksia! Illan edetes niihin tuli vähä voimaakin että aloin itekin ne tunnistaa mutta eivät tihentyneet. Lääkäri teki sisätutkimuksen (ronskisti) ja totes että enskertalaiseksi paikat on yllättävän kypsät ja kun mies tarpeeksi tivas että koska tää sen mielestä tulee niin arvioi päivän parin sisällä. Odottelua odottelua...
 
Tsemppiä astrea, vauva päätti olla masussa laskettuun aikaan asti ja vähän ylikin. No kohta on nyytti sylissä!

Onnea vauvatuhinan parissa nautiskeleville. Mä olen edelleenkin niin ruusunpunaiset silmälasit päässä täällä. Tämä kun on viimeinen vauva meillä .... ja vielä kun näyttää siltä että yhtä tyytyväinen kuin siskonsakin (vaikka viime yönä hetken valvoinkin kuplamasuvaivoisen kanssa, jep multa on kielletty ruisleipä taas hetkeksi).

Meillä on kyllä haasteena kummit ja vauvan nimi... pojille on niin vaikea keksiä nimiä....

Ipna ja poitsu
 
tää nukkuu ainakin vielä aika huikeesti. viimeyönä eka söi molemmat rinnat, sitten 30ml päälle maitoa puolen tunnin kuluttua-ja nukkui 4½h. sitten söi ehkä vartin, ja nukkui vielä 4h. ihanaa ettei ainakaan vielä väsytä kovin, kun vauva antaa nukkua.
hereillä ei kyllä viihdy yhtään oikeastaan muualla kun sylissä, mutta nukahdettuaan saa siirrettyä kyllä näpsäkästi herättämättä.
eka kylpy oli saunan jälkilöylyissä alimmalla lauteella, niin ei ollut kylmä yhtään. samoin vaatteet saa jo vaihdettua ilman itkua, eli ei taida palella niin.
nyt onkin rauhallista, mies lähti tyttöjen kanssa mökille ja mä jäin vauvan ja esikoisen kanssa kotiin-on muuten hurjaa, että 5pv päästä vanhin täyttää 9v. aika menee niin nopeasti.. :love::love:
 
AnMaarialle onnea vauvasta! Samoin onnittelut Minnimys ja Nohmu!

astrealle tsempit viimeisiin päiviin!

Imuotteesta: meillä kans aluksi oli hankalaa ja nännit meni melkein rikki (mustelmat tuli ja ärtyivät). Eivät ehtineet mennä rikki, kun heti potilashotellissa aloin laittamaan joka imetyksen jälkeen Bepanthenia. Nänni meni aina sellaiseksi uuden huulipunanpään malliseksi, mikä ei tietysti ole suotavaa vaan kertoo huonosta ja liian kapeasta imnuotteesta. Joka kerta vaan aktiivisesti irrotin neidin rinnasta ja uusi yritys sekä tarkistin aina vauvan hyvän asennon ja että suu on tarpeeksi ammollaan ennen kuin nänniä sinne tarjoan. Nyt on alkanut sujumaan mallikkaasti, kun neidillä ikää tänään kaksi viikkoa :love: vaihtelen myös paljon imetysasentoja kuten olen tehnyt aiempienkin lasten kanssa, niin lapsi ei totu liikaa siihen, että tyyliin kyljellään vaan imetän ja sit onkin ongelmia jossain kauppareissulla, kun siellä ei oikein lattialle voi pitkälleen heittää :rolleyes: kun kuitenkin täysimetyksellä mennään ja aion silti käydä ihmisten ilmoilla samaan tapaan kuin aiemminkin...pari kertaa tullut jo julki-imetettyäkin ja hyvin onnistunut. Vauva vaan rinnalle ja sitten oon laskenut olkapäällä olevan harson näkösuojaksi.

Meillä tää vauvantuoksuinen arki lähtenyt käyntiin mukavasti, vauvalla jopa tuntuu olevan jonkinlainen rytmi tällä hetkellä. Aamupäivällä nukkuu pitkän pätkän, iltapäivät menee 2-3h syömisvälillä ja illalla ollaan sitten hieman enemmän hereillä, mutta sekin aika menee hyvässä hengessä. Yöunille oikeastaan tuntuu menevän siinä puolenyön paikkeilla, jolloin imetysväli pitenee taas 3-4 tuntiin. Siirrän yöaikaankin omaan pinnikseen, kuten olen tehnyt aikoinaan noiden isompien lasteni kanssa...Tyytyväisenä neiti pysyy kun saa tissiä, puhtaan vaipan ja saa rauhoituttua unille (y) Toivottavasti jatkuukin näin. Esikoinen meillä huusi kaikki yöt ekat kolme kuukautta klo 23-4 välisen ajan vatsavaivojaan ja keskimmäinen taas oli oikein tyytyväinen vauva, nyt jää nähtäväksi mihin suuntaan tää tästä kehittyy...
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos onnitteluista!!! Kotiuduimme eilen sairaalasta itse suloisuuden kanssa :love:!

Nyt hieman tuosta synnytyskertomuksesta. Tiistaina 28.7 oli laskettu aika ja ke aamuna klo 8 mentiin sairaalaan seuraamaan vauvan sydänääniä. (Täällä tehdään niin 2 x viikossa silloin kun LA ohitetaan). Samalla katsoivat lapsivedenmäärää ultralla ja sanoivat, että sitä on liian vähän. Arvo pitäisi olla yli 8, ja meillä se oli noin 6. Mentiin myös käyrille puoleksi tunniksi ja ihme kyllä, siinä makoillessa alkoi supistelemaan selkeästi! :) Tuntui vähän niin kuin vannetta olisi puristeltu selän ja vatsan ympärillä noin kolmen minuutin välein. Vauvan sydänäänet ja liikkeet olivat hyvät, joten meidät marssitettiin synnytyssairaalan puolelle ja meille sanottiin, että kotiin lähdetään vasta vauva kainalossa!

Työvuorossa sattui olemaan meidän oma sairaanhoitaja (joka hoitaa myös synnytyksiä 3 päivää viikossa), jonka kanssa juteltiin mitä tehdään. Hän oli edellisenä päivänä katsonut kohdunsuuntilanteen ja irrotellut kalvoja. Yön aikan kohdunsuu oli auennut 0.5 senttiä lisää; se oli nyt 2,5 senttiä auki ja vaikutti siltä että synnytys oli käynnistymässä koska supistukset muuttuivat hiljalleen kivuliaammiksi. Klo 11.00 sain pienen annoksen oksitosiinia tapahtumia vauhdittamaan (suun kautta otettavan tabletin, puolet siitä mitä yleensä ja sanottiin, että se ei monilla vaikuta juuri ollenkaan). Odoteltiin 4 tuntia ja ensin supistukset muuttuivat epäsäännöllisiksi ja harvenivat ja ihan sen neljän tunnin lopulla ne alkoivat säännöllisinä uudestaan. Klo 15.00 tilanne oli se että kohdunsuu oli avautunut 3 senttiin, kohdunkaula lyhentynyt ja supistukset säännölliset. Hommaa nopeutettiin puhkaisemalla kalvot. Seuraavat neljä tuntia kävelin ja laskin supistusten väliä. Ne tihenivät pian kahteen minuuttiin ja kävivät koko ajan kivuliaammiksi. Klo 19.00 kohdunsuu oli edelleen vain 3 cm auki ja olo oli väsynyt ja tuskainen. Minulle laitettiin oksitosiinitippa pienellä annoksella ja sanottiin, että tämä avaa yleensä kohdunsuuta 1 cm/tunnissa 4 sentin jälkeen ja että 4 senttiin voi kestää viellä kauan...(n) Ajattelin, että tätä tuskaa saattaa riittää viellä hyvinkin seuraavaan aamuun ja pyysin anestesialääkäriä käymään. Supistukset tihenivät ja pitenivät jopa 2 minuuttisiksi ja olo oli pian ihan sietämättömän kipeä.
Puoli tuntia tipan laittamisen jälkeen paikalle saatiin viimein anestesia lääkäri, eikä tarvinnut paljon miettiä haluaisinko epiduraalin+spinaalin.

Kivut hävisivät tosi tehokkaasti ja torkuinkin vähän, mutta melko pian alkoi tuntua semmoista painetta supistusten tahdissa.o_O Kuulin monitorilta vauvan sykkeen äänet, joten tihentyvästä sykkeestä tiesin, että painetta tuntui aina kun päällä oli supistus. Soitin pariin kertaan sairaanhoitajan paikalle ja kerroin tästä ja kysyin voitaisiinko avautumistilannetta tarkistaa. Hän sanoi, että ei, koska kalvojen puhkaisemisen takia infektioriski on niin korkea että kohdunsuun avaamista ei "turhaan" tutkita. Vasta sitten kun ponnistamisen tarve on jatkuvaa, katsotaan seuraavan kerran. 22.30 sanoin miehelle, että 23.00 on pakko katsoa mitä alakerrassa on tapahtunut, että tuntuu että joudun pidättelemään vauvaa kaikin voimin sisällä joka supistuksella. 22.42 olin varma, että vauva tulee NYT vaikka paineen tunne oli edelleen vain supistusten aikan. Kätilö katsoi kohdunsuuntilanteen vihdoin ja olin kuin olinkin auennut 3 sentistä 10 senttiin noin 3,5 tunnissa ja sain alkaa ponnistamaan. Homma eteni tosi vauhdilla, mutta lääkäreiden piti ehtiä paikalle, ennen kuin vauvan sai ponnistaa kokonaan ulos, joten jouduin taas pidättelemään vauvaa sisällä o_O Sairaala oli siis tupaten täynnä ja lääkärit kiireisiä. Viimein lääkärit saapuivat paikalle ja lääkäreiden hanskojen laittaminenkin tuntui kestävän ikuisuuden... ihana vauvamme syntyi 23.15. Ponnistusvaiheen kestoksi merkattiin 30 minuuttia, mutta suurimman osan aikaa tästä kyllä pidättelin :D

Yksi tikki piti ommella joten selvisin kaiken kaikkiaan tosi vähillä vaurioilla. Sain vauvan ihokontaktiin 90 minuutiksi ja sitten meidät vietiin osastolle sellaiseen jaettuun perhehuoneeseen. Oltiin siellä kaksi yötä ja se oli aika levoton kokemus.(n) Koko ajan työntekijät vaihtuivat ja ramppasivat tekemässä testejä. Tuntui että multakin mitattiin kuume 20 kertaa vuorokaudessa ilman erityistä syytä! Mutta olin täysin maitotilausta ahkerasti tekevän vauvan lumoissa, joten kyllä sen kesti! Eilen päästiin kotiin ja vauvakin on nukkunut nyt paljon paremmin. Hän heräsi syömään viime yönä vain kahdesti. Viime yönä maitokin alkoi nousta ihan toden teolla, joten saattoi kyllä liittyä siihenkin, että nyt kun hän oikesti saa sieltä masun täytettä, hän jaksaa nukkua hieman pidempiä pätkiä.

Olo on nyt todella onnellinen :love:. Täällä on ilmoilla jonkun verran sisaruskateutta viisivuotiaamme taholta, joten jännittää hieman millaista kaksilapsisen perheen elämä tulee alkuun olemaan.

Tsemppiä viimeisille hellemasuille ja onnea vauva-arkeen kaikille!:)

AnMaaria ja pikkusisko 2.5 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Nohmu
Päivitystä meiltä.

Meidän prinsessa syntyi tänään 2.8.15 klo 5.12, pituutta 48cm ja painoa tasan 3500g

Säännölliset supistukset alkoi eilen klo 17 aikoihin. Päivällä oltiin käyty koiran kans lenkillä ja pyörähdettiin vielä ruokakaupassakin. Koko päivän oli tullut rasitukses supistuksia mutta kaupas niitä alkoi tulla ihan levossakin. Tultiin kotiin ja aloin kellottelemaan ja suppareita tulikin 3-5min välein ja kestoltaan minuutti. Siinä vaiheessa niissä ei ollut juurikaan kestämistä mutta kävin kuumas suihkus jo ihan peseytymisen takia kun tuntui että tänään lähdetään. Kympiltä sit soitin jo synnärille kun väli alkoi olemaan 2-3min. Kävin uudestaan kuumas suihkus. Kahdeltatoista voimakkuus alkoi olla sitä luokkaa että jouduin jo ähkimään ja 00.40 mies tuumas että nyt lähdetään. Yhdeltä oltiin synnärillä, sisätutkimus oli tuskaa kun kohdunkaula oli edelleen takana. Kahdelta päästiin lepohuoneeseen ja sain lihasrelaksantin, veti pöntön ihan sekaisin. Pärjäsin sillä noin kolmeen, sitten sain toisenlaisen kipupiikin, puoli neljän jälkeen todettiin että lähdetään saliin. Aloin olla niin tuskainen ja supistuksia tuli 1-2min välein. Matka päätöksestä saliin kesti noin 20 minuuttia koska olin niin kipeä etten meinannut päästä edes pyörätuoliin. Salissa todettiin että oon täysin auki ja saankin alkaa ponnistamaan! Tytsy pulpahti maailmaan klo 5.12, eppariin tehtiin viilto ja jotain muutakin jouduttiin ompelemaan. Jälkisupistuksiin annettiin voimistavaa lääkettä ja suihkuun mennessä jouduin oksentamaan, verenpaineet laski alle sataan ja vain vaivoin sain pestyä ja puettua itseni. Nyt makaan tiputukses kun huono olo ei meinannut millään antaa periksi. Tyttö on itse rauhallisuus, rinta kelpaa ja nukkuminenkin maistuu. Mun rakas. :love:
 
Viimeksi muokattu:
Voi onnea anmaaria, Astrea ja An79 :)!!!!

Meillä oli eilen ristiäiset ja yllätettiin väki kun käveltiin kirkkoon ja annettiinkin poika mummille ja pappi vihki meidät ensin :). Täydellinen yllätys. Onneksi ohi, jännitti niin kauheesti! Kaikki meni hyvin ja olo täydellisen onnellinen. Pojalla ihana nimi myös. Viimeinen lomaviikko miehellä ja lapsilla alkaa. Mihin kesä meni?!

Taitaa olla kaikilla jo vauva sylissä? Ihanaa vauva-arkea kaikille!

Nelli ja ei enää Timpsu ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Nohmu ja AnMaaria
Onnea Astrea vauvasta ja onnea Nelli vihkimisestä ja ristiäisistä! :love:

Nimestä: Meidän vauva sai nimen syntymätodistukseen jo sairaalassa, koska täällä on tapana tehdä niin ja homma menee tosi vaikeaksi jos nimenantoa lykkää eteenpäin... Nimi oli mietitty huolella jo etukäteen, mutta kun saimme tulokkaan syliin, nimi ei tuntunutkaan sopivalta juuri hänelle. Onneksi kaavailtu kakkosnimi sopi tytön tyllerölle hienosti, joten vaihdettiin vain ekan ja tokan nimen paikkaa. Aika huvittavaa, kun koko raskausajan mielessä oli tuo suosikkinimi ja nyt se ei tuntunutkaan yhtään sopivalta! Päätettiin, että ei kerrota nimeä viellä vaan vietetään pienet nimiäiset hyvine kavereiden kesken kahden viikon päästä täällä kotona, niin saadaan juhlia vauvaa :love:

Maidon nousemisesta: Pikkusisko on ilmeisesti tilannut maitoa rekkalastillisen ja maidon nousu onkin nyt todella tuskaisessa vaiheessa. Lämpimiä suihkuja, hierontaa, särkylääkettä ja tiheitä syöttöjä ihokontaktissa vauvelin kanssa on ohjelmassa siis tänään. Ai niin ja kylmiä kaalinlehtiä :DOnko kenellekään muita vinkkejä?

AnMaaria + pikkusisko 3.5 vrk
 
Onnea kanssavauvautuneille!

Meille tuli tyttö 30.7 klo 12, paino 3600 ja pituus 50cm.

Sektio suunnitellusti perätilan ja epäkypsän tilanteen takia. Hyvin meni. Eka pvä oli kamala, sen jälkeen olen toipunut vauhdilla. Nti voi hyvin, mutta saa lisämaitoa reilun painonlaskun takia. Siksi vielä sairaalassa. Hän on suloinen ja hyvin tyytyväinen. :love:

Oikein mukavaa vauva-aikaa kaikille! Kiitokset mukanaolosta :).

Ninuka ja tyttö 3vrk
 
Moikkelis. Ihanaa lukea muiden vauva uutisia yms. Meidän poika jo 5 viikkoa.. kääk! aika menee nopeasti. Nukkuu edelleen yöt hyvin, herää vain kerran syömään. Päivisinkin nukkuu 3h pätkiä. :)
22.8.15 on ristiäiset ja menemme samalla myös naimisiin. se on kaikille sukulaisille sitten yllätys... samaan syssyyn vaan kaikki niin ei tarvitse jatkuvasti juhlia olla järkkäämässä. :)
Muutenkin mennyt ihan kivasti.. :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: astrea
Oi, onnea astrea, Ninuka, AnMaaria ja kaikki muutkin vauvansaaneet :love: Kaikille on tainnut jo oma nyytti syntyäkin vai :rolleyes:

Meillä menee ok, yöt paremmin kun vauva on alkanut olemaan enempi hereillä päivisin vaikka vieläkin nukkuu paljon.
Lopetettiin Cuplaton nyt muutama päivä sitten ja vaihdettiin Nan1 korvike Nutrilonin jauhemaiseen ja ihan kuin tuntuis et ois jo auttanut masuvaivaan. Toki niitä vieläkin on mut ihan kun ois helpottanut jo hieman.
On tuo vauva vaan niin ihana, päivä päivältä rakkaus vaan kasvaa, uskomaton tunne olla vanhempi :love:
Mulla on nyt muutaman päivän yli 7 vkoa synnytyksestä ja mulla alkoi menkat toissapäivänä :eek: Pakko näiden on menkat olla kun jälkivuoto loppui jo kuukausi sitten et tuskin se on uudelleen alkanut. Tosi runsaat vaan, yöllä meni jopa kahdet yöhousut vaihtoon. Toivottavasti ei oo kauheen pitkäkestoset. Jälkitarkastus olis ens viikolla kun on kulunut reilut 8 vkoa synnytyksestä.
Mukavaa vauva-arkea kaikille!

StaRR ja poika 7vkoa+rapiat päälle
 
Heippa kaikille!

Minun odotukseni päättyi onnellisesti 12.7.2015 pienen prinsessan syntymään rv 39+6 :) Mitat oli 51 cm ja paino 3880g. Synnytys oli rankka ja imukupilla lopuksi avitettu, sain neljännen asteen repeämän mutta toipuminen on sujunut uskomattoman hyvin. Vauva-arki imetyksineen sujuu ihanasti ja täällä pientä ihmettä hämmästellään.

Onnea muillekkin vauvautuneille!

samour ja pieni pian 4vk
 

Yhteistyössä