Heinäkuun Hurmaajat 2010 Tammikuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

oli viime raskaudessa raskausmasennus,ja siihen kuului juuri tuo että vihasin vartaloa :ashamed: Pahimpina päivinä itkin sängyn pohjalla,ja en halunnut lähteä ovesta ulos kun näytiin niin kamalalta :ashamed: Toivotaan ettei teillä ulkonäöstä ahdistuneilla mene noin pahaksi kun minulla.Ahdistus loppui heti kun vauva syntyi =) ja ajattelin jälkeenpäin niin että parempi ola raskaana masentunut kun synnytyksen jälkeen :ashamed: Onneksi ei ole nyt vielä iskenyt tuo olotila.
Koko ajan on kauhea pahaolo,ja mies parllekkin on tullut tiuskittua ihan turhaa..ihan vaan sen takia kun on kurja olo itsellä fyysisesti.Jospa olo helpottuu kun viikot vierii...
 
SMSM ja muut joilla isomman auton tarvemillaisen auton omistat?mikä olisi hyvä merkki ja malli 6 henkiselle perheelle?meillä kun tarttee nyt ostaa taas uusi auto,enää ei mahduta koko perhe kesällä samaan autoon.kumma kun kaikki käy pieneksi yhden henkilön myötä,niin auto kuin talokin....
 
Kepsukka Me oltiin kans Jorvissa samana päivänä. =) Siinä klo 13 ennen. Oli vähän ruuhkaa ja ajat myöhässä.

Lentämisestä vielä sen verran, että me tosiaan mennään USA:aan mun rv 23 tienoilla ja aion kyllä ihan huoletta lentää pitkänkin matkan. Tietenkin tilanne on toinen jos tulee jotain ongelmia ja lääkäri kieltää lentämisen, mutta jos kaikki ok, niin sitten mennään eikä meinata. Mulla on tosi hyvät lentosukat ja sitten juon paljon vettä ja tepastelen edestakaisin käytävillä. Raskaanakin saa varmaan lentomatkalle ottaa aspiriinin? Täytyy tsekata lääkäriltä...

Ai niin, ja viikon vinkki kaikille - kannattaa välttää punaisten ja violettien alkkareiden käyttöä... Niissä kaikki kosteus näyttää vereltä ja meinasin äsken saada sydänkohtauksen kun kävin veskissä. :eek: Viikon vinkin lisäksi tais tulla myös viikon "liikaa infoa" pläjäys. :D

Olivia & Vauveli 13+5 (perjantaifiiliksissä, ihanaa!)
 
Itsekkin mietin tuota vartalon muuttumista. En entuudestakaan ole mikään pienin tyttö ja nyt vielä kiloja tullee lisää ni kyllähän se mietityttää. Meihelle jo valitin, että tykkäätkö miusta ku olen ihan läskipallo? Kyllähän tuo sano että tykkää tykkää :) Liekkö sitten pelännyt miun raivonpuuskaa niin paljon ettei muuta uskaltanut sanoa :LOL:

Ultrakutsu tuli vihdoin ja viimein ja kauan odotettu aika on 11.1 klo 14.30, luojan kiitos että se on kumminkin nuin nopesti. Vatsakipuja on ollut vaikka muille jakaa, tälläkin hetkellä erittäin epämiellyttävä olo :'( Toivon todella että pikkuisella kaikki hyvin!!! Nyt vaan joudun koulun suuntaan laittelemaan viestiä yms koska just tuolloin pakollinen tunti. Pitää keksiä joku selitys koska en halua opettajien vielä tietävän raskaudestani. Jos siinä ultrassa sitten vaikka onkin joku vialla...Voi voi, taidan menettää yöuneni tämän takia :ashamed:

Mites te JO ultrassa käyneet onko ultra tehty vatsan peitteiden päältä vai alakautta? ja oletteko te saaneet ultrakutsun yhteydessä mitä ohjeita? Miun tuossa kutsussa ei ole muuta ohjetta kun että tule paikalle sovittuna aikana PISTE.

Heidik86 Saiko sie mittee ohjeita sen kutsun mukana???

Aurinkoista mutta kylmää päivää vaan kaikille :)

Rae ja Nyytti 12+1
 
Rae89 Mulla lukee ultralapussa, että rakon täytyy olla tyhjä ja ultra tehdään alakautta.

Mullakin on maanantaina np-ultra edessä, alkaa kyllä pikkuhiljaa jännittää!
Onneks oon kuitenkin noita sydänääniä saanu kuunneltua kun on se doppler vaan aika rasittava sekin on kun saattaa mennä puoli tuntia että löytää muuta kun suolistoääniä..

Minuu jo harmittaa valmiks kun mun viikot sit aika varmasti tippuu, koska varhaisultrassa pikkunen oli 4 pv pienempi ku mitä viikot on..

Mut vielä toistaseks:
Laura ja vaavi 12+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Itsekkin mietin tuota vartalon muuttumista. En entuudestakaan ole mikään pienin tyttö ja nyt vielä kiloja tullee lisää ni kyllähän se mietityttää. Meihelle jo valitin, että tykkäätkö miusta ku olen ihan läskipallo? Kyllähän tuo sano että tykkää tykkää :) Liekkö sitten pelännyt miun raivonpuuskaa niin paljon ettei muuta uskaltanut sanoa :LOL:

Ultrakutsu tuli vihdoin ja viimein ja kauan odotettu aika on 11.1 klo 14.30, luojan kiitos että se on kumminkin nuin nopesti. Vatsakipuja on ollut vaikka muille jakaa, tälläkin hetkellä erittäin epämiellyttävä olo :'( Toivon todella että pikkuisella kaikki hyvin!!! Nyt vaan joudun koulun suuntaan laittelemaan viestiä yms koska just tuolloin pakollinen tunti. Pitää keksiä joku selitys koska en halua opettajien vielä tietävän raskaudestani. Jos siinä ultrassa sitten vaikka onkin joku vialla...Voi voi, taidan menettää yöuneni tämän takia :ashamed:

Mites te JO ultrassa käyneet onko ultra tehty vatsan peitteiden päältä vai alakautta? ja oletteko te saaneet ultrakutsun yhteydessä mitä ohjeita? Miun tuossa kutsussa ei ole muuta ohjetta kun että tule paikalle sovittuna aikana PISTE.

Heidik86 Saiko sie mittee ohjeita sen kutsun mukana???

Aurinkoista mutta kylmää päivää vaan kaikille :)

Rae ja Nyytti 12+1
kyllä minulle on aina tehty ultraamiset mahan päältä,ei koskaan alateitse.
 
Rae89 Meillä np-ultra tehtiin alakautta ja sanottiin ajanvarauksen yhteydessä, että rakon tulee olla siksi tyhjä. Mutta koska vauva ei suostunut kääntymään niin, että ois saatu alakautta niskapoimun paksuus, niin ultrattiin myös päältä.

Laura-vm86 Mulla sanottiin kans varhaisultrassa, jossa oltiin rv 7+4, että alkion koko vastais 7+0. Mutta lääkäri sanoi siinäkin, että mittaus on aina enemmän tai vähemmän epätarkka. Ja sitten np-ultrassa vauveli vastaskin täysin viikkojaan 12+1 eli ei muuttunut LA minnekään. Ja vaikka se neljä päivää heittääkin, niin sehän ei koko raskauden kestossa ole yhtään mitään. :)

 
Rae mulla sairaalasta tulleessa kirjeessä luki, että ultra tehdään sekä vatsan päältä että sisäkautta. Mutta kun menin ultraan, se tehtiinkin pelkästään vatsan päältä. Ohjeita ei lapussa ollut, mutta kun menin ilmoittautumaan, niin sanottiin, että rakon tulee olla tyhjä.
 
tänään tuli verikokeen ja ultran tulos. ei kasvanutta riskia! Jee eli mahassa kaiken pitäisi olla kunnossa :heart:

Liikkeet ensimmäisesta tunsin joskus rv 17, kun itsukka oli tuossa edessä ja se vaimensi liikkeitä, nyt istukka takana joten toiveita ois että liikkeet tuntuu aikaisemmin. Niitä odotellessä.

Mulla ekaksi yritettiin alakautta ultrata, mutta mun tuo pieni oli siellä pääalaspäin, niin ei näkynyt kuin päälaki, joten päältä sitten ultrasivat.

vitsi kun tuntuu että elämä ei ole muuta kuin siivousta, taas pitäis siivota, ei vaan innosta yhtään. No huomenna pääsen tyttöjen iltaa viettämään ja pitkän matkan takia jään vielä yöksikin eli ehkä saan nukkua koko yön ilman heräämisiä, ihanaa..

mutta ei muu auta kuin alkaa hommiin.

emmy 12+3
 
Paille minun on pitänyt sanoa jo pidempään, että kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi tuo alakulo ja huonot fiilikset. Tosiaan raskausajanmasennustakin monella on, vaikkei siitä niin hirveästi puhutakaan. Aina vaan puhutaan babybluesista ja synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Mutta ota tosiaan rohkeasti neuvolassa puheeksi, jos vielä et ole sitä tehnyt. Josko sieltä jotain apua saisi, ettei vaan pahemmaksi menisi :hug:
 
Liikkeistä mäkin oon ollut tuntevinani jo liikkeitä tässä jo hetken aikaa. En tiedä, onko se edes mahdollista, mutta olen kyllä erottavinani liikkeet vatsanväänteistä :) .
Viikkoja nyt kasassa siis 12+6.

Vähän pätkissä tulee näköjään nää mun viestit, kun ikinä ei muista kerralla, mihin piti kommentoida. Mut nyt viemään kuopus päikkäreille.
 
Virpi: Me ollaan katsomassa Tourania 7-paikkasena dieselinä. Ne vaan maksaa niiiin paljon :headwall: Meillä on ihan kiva auto tällä hetkellä, mutta väliin tuntuu ettei mahduta vaikka meitä on 3 + elukat :D

Multa ainakin ultrattiin alakautta, kun näkyvyys on parempi ilmeisesti. Sitten se mieslääkäri tahdikkaasti tokaisi: anteeks ny et mä "tökin" sua täältä :whistle:

 
ultrattiin vatsan päältä,sanoivat että alakautta ultrataan jos vatsan päältä ei näy hyvin,mutta minulla onneksi näkyi =)
Meillä on 7-paikkanen opel zafira..hyvin on toiminut,nyt täytys ostaa suksiboxi vielä katolle kun vauva syntyy :)
 
ultrasta

Mulle ainakin ensimmäinen ultra tehtiin sisäisesti ja olettaisin että myös ensiviikolla tehtävä toinen ultra kerta tehdään myös samalla tavalla. (ensimmäisellä kerralla kun oli viikkoja vasta 9+4 ni ei voinu ottaa kokeita viellä)

Äitiyspakkauksesta

Me otetaan se koska lapsi on meidän ensimmäinen niin ihan mielellään ottaa sitten valmiina jo vähä niitä kaikkia tavaroita/vaatteita :)

Oma olo on ihan loistava,ei valittamista. paisunut olen ja aika paljon silmissä mutta vaaka ei kuitenkaan ole näyttänyt kuin 2kg enemmän kun ennen odotusta.
Salilla tuli käytyä 3krt viikossa ennen raskaaksi tulemista ja melkein heti plussan jälkeen alkoi törkeät pahoinvoinnit joten kaikki ylimääräinen liikkuminen jäi kokonaan pois ja tilalle joutui ottamaan korkeintaan 2tunnin välein jotain syötävää,joten ei ihme että tässä on vähän päässyt repsahtamaan. :ashamed: kunhan nuo pakkaset hieman laskee niin pääsee koiran kanssa tekemään taas kunnon lenkkejä ilman että toi pihikarvainenrääpäle jäädyttää tassunsa ja itsensä,vaikka sillä takki päällä onkin :D

 
Multa ultrattiin eilen vatsan päältä, mutta silloin ekalla kerralla suoraan alakautta (vaikka senkin piti olla np-ultra), ja molemmat Kättärillä. Näyttää siis eroja olevan ihan kätilöidenkin välillä. Tuolla on kyllä ihan selkeät ohjeet, että vessan kautta ultraan (ja huolimatta siitä mitä kautta sen tekevät).
 
FINNAIRIN ohjeistus raskaana lentämisestä on seuraava:

* Viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (kansainvälisen ilmakuljetusliiton suositus).
* Finnairin lyhyillä kotimaan- ja Skandinavian-lennoilla saa matkustaa 38. raskausviikon loppuun saakka (varmaan myös Riikaan tms tosi lähelle) edellyttäen että raskaus on edennyt normaalisti ja raskauskomplikaatioita tai merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ei ole ilmennyt.
* 28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus, joka todistaa, että raskaus on edennyt normaalisti. Ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia, 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus. Todistuksen voi tarvittaessa hankkia jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
* Terve vastasyntynyt voi lentää rajoituksitta kaikilla yhtiön reiteillä kahden päivän ikäisenä.

Viimeiseen kohtaan liittyen: eli ei muuta ku lomamatkoi varailemaan 2 päivää syntymän jälkeen :LOL:
 
Lentämisestä vielä Tossahan sanotaan, että lääkärintodistus vaaditaan viikon 28 jälkeen. Ite palaan Barcelonasta just viikolla 28, joten en mä ainakaan mitään lippulappusta aio hankkia.

Ultrista Mulla tehty varhais- ja NT-ultra molemmat alakautta, NT:ssa lopuksi myös vatsan päältä.

Olivia ja alkkarit Mulla on aniliininpunaiset alkkarit ja tosiaan, kun kävin äsken vessassa, meinasin saada sydärin, kun näytti että pöksyissä ois kunnon veriläikkä. Koska paperiin ei tullut mitään ja toi väri on tosiaan hämäävä, oletan että kyse on optisesta harhasta ja jostain muusta viehättävästä mönjästä :LOL:

Muuttuva kroppa Mä olen kanssa aktiiviinen treenaaja, vaikken mikään tikkulaiha tai lihaskimppu ookaan. Keskivartalo on aina ollut ongelmakohta, vaikka muualta oon kiinteehkö. Anyway, tää raskaus todellakin kriisiyttää mua, kun tunneilla ei vaan jaksa rehkiä samaan malliin ja farkut kiristää ihan s**tanasti ja tuntuu, että joka puolelta kroppaa löllyy esiin viis senttiä uutta läskiä joka päivä. In-hot-ta-vaa! Tää vaatii hyväksymisharjoituksia ja armollisuutta itseä kohtaan. Mä en vaan mitenkään tahdo lihoa tän raskauden aikana palloksi. Kun ei sitä vavvan kaa välttämättä oo aikaa ja energiaa keskittyä johonkin kroppansa muokkaukseen, joten jos liikakiloja on miljoona, yhtälöstä tulee hankala. ÄÄÄÄÄ WÄÄÄÄ! :'(
 
Itellä kaikki ultrat on tehty vatsan päältä: alkuraskaus 7+3 (muistaakseni) ja nyt tuo np- ultra 12+3. Taitaa myös riippus, että onko vatsanpeitteitä minkä verran, kohdun asento ja sikiön asento miten ultraus suoritetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Itellä kaikki ultrat on tehty vatsan päältä: alkuraskaus 7+3 (muistaakseni) ja nyt tuo np- ultra 12+3. Taitaa myös riippus, että onko vatsanpeitteitä minkä verran, kohdun asento ja sikiön asento miten ultraus suoritetaan.
En mä toisaalta usko, koska mistä se lääkäri etukäteen tietäisi, missä mun kohtu on tai missä asennossa sikiö on, kun sillä on jo se anturi suunnilleen kädessä, kun kävelen huoneeseen (eikä se myöskään siinä mielestäni voi nähdä, minkä verran vatsanpeitteitä mulla on, eikä niitä siis oo mitenkään kauheasti, koska se onnistui ihan hyvin sitten kun se koetti sitä lopuksi). Eli täällä Turkusessa lääkäri (ja täällä se tosiaan on aina lääkäri eikä kätilö, en tiä miks) tunkee kyllä suoraan SINNE :eek:
 
Rae89: Hyvä, että tuli se kutsu vihdoin sullekin!!:) Mulla luki vaan siinä ultrakutsussa, että teille on varattu aika.. ja sit luki vain, että jos kyseinen aika ei sovi, pitää ilmoittaa sinne.. Mutta ei siis tullut mitään ohjeita.. :( Onko sinulla se ultra iisalmessa..?:)
Itselläni on tiistaina se aika, toivottavasti menisi nopeasti aika.. Jännittää ja pelottaa jo.. :/

Esikoisen kohdalla muistaakseni np-ultra tehtiin pelkästään alakautta.. Ja kun ei tosiaan niitä ohjeita ollut, niin pitääköhän rakon nyt olla täynnä vai ei.. :D kun täällä on muillakin ollut vähän eri käytäntöjä.. Mut ei varmaan ole sit väliä, kun ei ollut mitään ohjeita.. :/

Heidi ja pikkuinen 12+0 :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Olivia ja alkkarit Mulla on aniliininpunaiset alkkarit ja tosiaan, kun kävin äsken vessassa, meinasin saada sydärin, kun näytti että pöksyissä ois kunnon veriläikkä. Koska paperiin ei tullut mitään ja toi väri on tosiaan hämäävä, oletan että kyse on optisesta harhasta ja jostain muusta viehättävästä mönjästä :LOL:
Siis juurikin näin! Ihanaa, että muut jakaa tuskan! Mä aina testaan tiputtamalla muutaman vesitipan alkkareille ja kun nekin näyttää ihan vereltä, niin kaikki hyvin. :D Voi tsiisus, kun työkaverit tietäis, mitä tämä tyttö puuhailee veskissä kun muut paahtaa niska limassa töitä...

Muuttuva kroppa on aiheuttanut mulle yllättävän vähän päänvaivaa... Oon vähän ihmeissäni, kun oletin aina, että saan kauheen stressin kun oon raskaana. Tosin kyllähän tässä vielä on aikaa. ;) Mä oon kans liikkunut todella aktiivisesti koko aikuisiän ja ollut aina tarkka kropan muodosta, mutta nyt tämä pyöristyminen tuntuukin aika kivalta...

MUTTA miksi tuohon vatsaan pitää ensin tulla tuollanen läskivuori?! Ei tuo oo mikään vauvamaha vaan pelkkää hyllyvää... Puhelukierros 'lapsellisille' kavereille osoittaa, että tää on universaali ilmiö. Äidin mukaan se johtuu siitä, että kohtu vie tilaa sieltä, missä läskit on saanut ennen löllötellä rauhassa ja se nostaa läskit ylemmäksi ja eteen. Eli pidetään vaan kiinni siitä, että läskit ei oo lisääntynyt, ainoastaan muuttaneet paikkaa! :whistle:

Eli ehkä mulla onkin jo kriisi?! Toisaalta ei kannata muutamasta ylikilosta murehtia raskauden aikana. Sitten jos synnytyksen jälkeen syö terveellisesti, liikkuu ja imettää, niin ihan taatusti lähtee ylimääräiset (ainakin kaverit on suorastaan meinanneet kuihtua). Mutta toisaalta, sekin on fakta, että äidin raskauden aikainen huomattava ylipaino on riskitekijä, joten ota tästä nyt selvää. Kohtuus kaikessa?

Kauhee paasaus - palaan teeskentelemään kuukauden työntekijää!
 
NP-ultra takana!!!!!!!!!!!! :heart: :heart: :heart: ei kohonnutta riskiä (tarkkoja lukuja ei antanut, koska sanoi että koneella näkyy vain että onko riskiä vai ei), ja pituus vastasi sen verran viikkoja, että ei alettu muuttamaan. tarkkoja päiviä en tiedä, kun se sanoi vain, että sen verran vastaa ettei muuteta. kokoa taisi olla 6,7cm. LA on siis 18.7. hyvin vähäsanainen kätilö oli, ei liikoja jutellut..joutui itse vähän kyselemään. mutta päätin että kyselen, koska en haluu lähtee kotiin epätietoisena. ja vaan yksi kuva saatiin mukaan!!!??? wtf??? se tulosti niitä vaikka kuinka ja monta... :ashamed: noh, pääasia on nyt se, että kaikki on kunnossa!!! :D :heart:

ja mulle sanottiin siellä heti ilmottautumisessa, että onhan rakko täynnä. sanoin että no ei, kun oli pakko käydä kotona vessassa...koitin juoda siinä vielä paljon, mutta mitä sitä nyt 5 min ehtii... kuitenkin näkyi heti hienosti!!

nyt on helpottunut olo!! :heart:

12+5 :heart:
 
Kiitoksia kovasti kaikille vastauksistanne. Tosiaan taitaa olla paikkakuntakohtaista miten tuo ultra tehdään. Itse kyllä kovasti toivosin että tehtäsiin vatsanpeitteiden päältä, mutta minkäs teet jos ne tuonne alakertaan haluaa survoa niitä ultrausvempaimiaan :LOL:

Heidi Joo ihanaa kyllä oli kun tuo ultrakutsu saapui :heart: ja lohduttavaa kuulla, ettet siekään sen kummempia ohjeita ole saanut, itse ajattelin niin että menen sinne rakko täynnä..Helpompi se on tyhjentää ku täyttää :LOL: Ja Iisalmessa tosiaan kyseinen ultra on...Kävitkös sie jos esikoisesi aikaan iisalmessa ultrassa?

Nyt äkkiä takas hellan ääreen ruokaa tekemään :)
 

Yhteistyössä