Heinäkuun Hurmaajat 2010

Alkuperäinen kirjoittaja mekkala:
Hei kaikille!

Eli soitin tänään teratologiseen tietopalveluun (teratogeenit= ulkoisia tekijöitä joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön), joka on myrykytys tietokeskuksen yhteydessä (sinne voi soittaa arkisin 9-12 (09) 4717 6500) ja jossa toimii erikoislääkäri, farmaseutti ja kätilö, jotka vastaavat sikiövaurioiden ennaltaehkäisyä koskeviin kysymyksiin. Soitin sinne, koska sain eilen sikainfluenssarokotuksen, ja he keräävät tietoa raskauden aikana sen saaneista naisista. Kysyessään tietojani, kysyivät samalla syönkö ravintolisiä, johon vastasin että aikaisemmin multivita plussaa (400mikrog foolihappoa) ja nyt raskausvitamiinivalmistetta (multitabs). Kysyin samalla, kannattaako syödä omega3-valmisteita ja vastaus oli, että sitä ei tosiaan suositella, koska ne ovat luontaistuotteita ja niistä ei ole tutkittua tietoa! Eli nyt siellä ovat mulle noin sanoneet sekä lääkäri että kätilö, eikä ole merkitystä, onko se luontaistuote kalaöljyä vai kalanmaksaöljyä vaan kategorinen kielto kaikkiin luontaistuotteisiin liittyen.

Ajattelin laittaa tämän tiedon teilly nyt, koska nämä asiat vaikuttavat hedelmällisyyteenkin. Siksi musta onkin aika törkeää, että kaksplussan sivuilla tuolla odotus ja synnytys -kohdan alla kovasti suositellaan kaikennäköisiä Elivon (huom ja pelkästään elivon!) tuotteita mm omega3-kapseleita ilman lähdeviitteitä mistä tutkimuksista jne on kyse. Aika mainokselta ja sponsoroidulta jutulta haiskahtaa. Saisivat vain selvästi laittaa esille, että se on mainos, ja teratologisen tietopalvelun suositukseen nähden aika ristiriitaista ja vastuutonta hommaa mun mielestä... Mutta mussa asuukin tällainen periaatteikas niuhottaja... :whistle:
Aika jännä... Mites sitten jos on vaikka kala-allergikko?? Tulishan se omega-3 jostain saada :eek:

http://www.apteekkituotteet.fi/Multitabs-Raskaus-Omega-3-100-tabl

Ja tuollaisen löysin... Eihän Multitabs ole luontaistuote? :eek:
 
Voisin liittyä mukavaan joukkoonne.
Eilen tein testin ja niinhän se näytti että raskaana olisin,
olotila on kyllä niin hyvä että vaikea uskoa tätä todeksi.
Meillä tämä tulokas olisi toinen, ensimmäinen kohta 3vee.
Itse olen 25. ja sairaalaksi phks.
Laskettu aika laskureiden mukaan 19.7. saa nähä muuttuuko johonkin suuntaan
kun joskus neuvolaan asti pääsee.
Hirmusesti jo himottaa mennä yksityiselle ultraan, täytyypi soitella että millä viikoilla olisi mahdollista, pelko tuosta tuulimunasta kun sellaisesta kokemus.

Onnea kaikille muillekin odottajille. :)
 
no niin.. kannatti pommittaa sitä puhelinlinjaa.. olen jonottanut tänään puhelimella tunnin terkkariin ja sitten istunut siellä kolme tuntia jonottamassa sikainfluenssapotilaiden kanssa maski päällä.. tulipahan kalliiksi reissu kun laskee puhelukulut, lääkkeen yms.. mut pitää ajatella vaan tulevan vauvan parasta.. mä olin ilmeisesti vähän haastava tapaus kun on alkuraskaus, sikinfluenssarokote otettu ja viel vähän sikainfluenssan oireita ja kaikki viikon sisällä.. mut se lääkäri tuli siihen tulokseen et oon saanut tartunnan jo ennen rokotetta mut oireet on olleet lieviä ja sekoittuneet raskausoireiden kanssa.. ja et rokote sit ois vähä provosoinut niitä.. joten nyt on sitten Tamiflut päällä.. ne kai määrätään kaikille raskaana oleville jos epäillään SI:tä.. ja otti ne multa näytteetkin, joita ei siis oteta kaikilta läheskään.. ens viikolla vasta saa niistä vastauksen ja nyt on viisi päivää sairaslomaa neljän seinän sisällä.. musta tuntuu et en voi kertoo kellekään muulle kun miehelle ja sille yhdelle kaverille jolle oon kertonut et oon raskaana kun muuten mun raskaus paljastuis.. toivon todella että heinäkuussa syntyis terve vauva vaikka sen äiti joutuukin tässä alkuraskaudessa tällästä kokemaan.. ainakin se lääkäri sano et näistä ei pitäs olla sille sikiölle haittaa. mut eipä asiaa oo hirveesti vielä tutkittukaan.. että tällästä tänne.. se ens viikon harjottelukin lykkääntyy nyt parilla päivällä tän sairasloman takia.. mulla on kuulemma niin suuri riski keuhkokuumeelle et en saa mennä sinne vaik olo ois parempi ennen kun oon syöny lääkekuurin loppuun.. ja sit jos näytevastaukset onkin negatiiviset niin kurjaa kun on syönyt tavallaan turhaan lääkettä..

toivottavasti teillä muilla on mennyt paremmin perjantai 13 pv., tässä on paljon pohtimista vielä 8kk ajaks enne vauvan syntymää, jos se ees jaksaa niin pitkälle.. alan vahvasti harkitsemaan jotain 4d ultraa sit aikanaan et tietää onko kehitys normaalia..

Pelokas Bebek ja Pikkuinen 5+4
 
Kiitos Marta! =) mukavaa, kun on "tuttuja"... :heart: ja kiitos Punaposket selvityksestä missä mennään... löysin eilen itsekin sen laskurin, kun oikein etsin...

Mitään muuta ei täällä havaittavissa, kun järkyttävää nännikipuilua ja kohtukipua! oikeen tuntuu että vatsa pömpöttää ihan kun olis oikeen turvoksissa, mutta kun ei voi vetää vatsaa sisäänkään, kun kohdun seutuville särkee... mutta ei mitään merkkejä pahoinvoinnista vielä, eikä väsymystäkään ole vielä havaittavissa, mutta olettaisinkin, että vasta viikon - parin päästä ne sitten vasta alkavat...

Sellanen jännä olo...toisaalta on ihan innoissaan, mutta toisaalta on sellanen olo, ettei vielä tiedä, mistä edes on innoissaan, että sen takia vähän "pidättelee". ja sit on tullu kaikenlaiset epäilyt itsestään, että pystytäänkö me tähän, ja ollaanko sit hyviä vanhempia...ja kun vielä ei ole konkreettista näyttöä raskaudesta (siis olotilat, ultrakuvat tms.) niin ei osaa oikeen tuntea vielä mitään. ja sit pelottaa, että kai mä nyt jossain vaiheessa alan sitä vauvaa rakastaa??! hui, miten mua pelottaa nää ajatukset! :eek: mut on se kai normaalia, että tunteet ja ajatukset heittelee laidasta laitaan? sanokaa joku, et se on normaalia?! (ja siis korostan, että raskaus oli ihan yritetty ja toivottu!!)

bambina + ? 4+4

p.s huomenna aletaan piikittää riskiryhmää ja ne jatkuvat ensi viikolla...siis saisin rokotteen, mutta käynkö sen ottamassa...?!
 
Onnellinenx5 :hug:

Tervetuloa uudet :flower:

Sikapiikki haettu, käsi tuntuu hieman aralta, katsotaan miltä huomenna tuntuu! Tuntuipas kivalta istua taas neuvolassa, vaikka en vielä terveydenhoitajalle päässytkään. Nukuin sit tunnin päiväunet ja mies haki mulle vielä yhden apteekin oman testin :ashamed: Johon piirtyi kaksi tummaa viivaa HETI,, YLLÄTYS :LOL: Nyt mä lopetan noitten ostelun ja keskityn elämään... :whistle:

Huomenna olis sisustuskutsut, toivottavasti piikistä ei tuu oireita niin pääsen mukaan!

Viikonloppuja :wave:

Maamin ja Toivo 5+5 :heart:
 
HELOUUUU! :flower:

Nytpä ehdin tänne ilmoittelemaan.. Kävin siis toissapäivänä siellä odotetussa tarkistusultrassa, siis uudestaan varhaisultrassa Femedassa kun vielä 10pv ennen keskiviikkoa siellä ei näkynyt kuin vain sikiöpussi. JA ON NIIN IHAAAAAAAANA tunne :heart: Siellä oli pikku rapupapu, sydän jumpsutti iki-ihanasti. Voi että mä olin onnellinen kun näin tuon näyn! Olin niin varautunut tuulimunaankin. Voi ihanuuuus! Kiitos vielä kaikille kannustajille ja toivoa antaneille :) :flower:

Otin tänään sikarokotteen ja reilu 6kk tyttöselle kans sama possulaisroksu ja kausi-influenssarokote myös. Saa nähdä kipeytyykö käsi ja mitä muuta tulee, ja tuleeko vauvelille oireita.. Hope not :)

Huonoa oloa on.. Toisin kuin ekassa raskaudessa. Silloin ei oikein ollut muuta kuin hirveä väsymys. Nyt on väsymystä roppakaupalla ja just ja just menee ruuat alas.. Mut ihanaa olla raskaana, se on tärkeintä! :wave:


Kivaa loppuiltaa kanssaäitylit!
 
Lumo: Huomasin myöhemmin, että täällä kaksplussa sivuilla oli haalea ilmoitus-teksti sen Elivon mainostuksen kohdalla. Pääsin kuitenkin vauhkoamaan vähäksi aikaa. No... :LOL:
Mutta kannattaa kysyä teratologisesta tuota multitabsin omega-valmiste asiaa, jos asia itseä mietityttää ja jos heihin lähteenä luottaa.

Tässä pari linkkiä, jos jotakuta kiinnostaa:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169

http://www.laakelaitos.fi/ajankohtaista/julkaistut/kayttajille/3/lahes_puolet_odottavista_aideista_kayttaa_reseptilaakkeita?language=fi

http://www.laakelaitos.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/laakelaitos/embeds/raskaus2r.pdf
 
Yök yök ja yök!
Tänään on ollu koko päivän niin kuvottava olo, että joutuu koko ajan syvään hengittämään. Melkein toivoo, että tulis oksennus niin se helpottais oloa sitten vähäksi aikaa.

Oon miettiny et onkohan mullaki jotai tautia tässä ku sattuu keuhkoihin kun hengittää ja jotenki semmosta pinnallista hengitystä. Ja sitte hengästyn niiiiiin nopee. Mutta taidan olla luulosairas :p

Ja mäki tein tänää viidennen testin :LOL: selkeet viivat siihen heti tuli, joten pitäs olla fiksu ja lopettaa testien teko. Neuvolaa on kumminki enää viikko, plus viikonloppu. Sillonhan periaatteessa ehkä mahdollisesti vois kuulua sydänäänetki koska sillo mennää jo viikol ysi... Saapi nähdä kuuluuko mitään, toivottavasti edes jotain elonmerkkejä olis :)

Nyt alan viettää itteni kanssa tyttöleffailtaa kerä hömppäleffan ja hedelmäsalaatin!
 



nikki..........monesko tulossa..........synnytyssairaala......oma ikä

30.6
Cabo.............toinen..................nkl...............33v.
tuulie............esikoinen.................................28v.
Marika75s.....esiloinen.............Hyvinkää........24v.

1.7
Minotchkin.........toinen................Jorvi...........37v.
Solnushka.........esikoinen..............................33v.
Zeenah.............esikoinen.............OYS...........24v.

2.7
Marta.................esikoinen............SKS..........27v.
susanna85.........esikoinen...........TAYS.........24v.
omenaruusu.......kolmas..............KOKS.........32v.
Tipu Topakka......kolmas................??.............??

3.7
Rumo..............toinen...............Kätilöopisto....23v.

4.7
helise.............esikoinen.................KOKS........21.v

5.7
pauliina82...........neljäs..............OYS...............27v.
kopkop....................??................??.................??

6.7
Kardemumma......esikoinen..........??............28v.
toiveissa4............neljäs.............MKS..........29v.
tyhmäblondi73.......??.................TAYS.........36v.

7.7
Chili24...........esikoinen.........TAYS...............25v.
NeLa..............kolmas.............kyks...............25v.

8.7
Onnellinen x5...viides.............??...................36v.

9.7
Star86...........kolmas..........SatKS..............23v.

10.7
jonttu79........kolmas.................................30v.
dana88.........esikoinen.........OYS...............21v.
Ennu.............toinen..............SATKS...........29v.

11.7.
Maamin82.....kolmas.............SEKS............27v.
Olivia81......esikoinen............Jorvi.............28v.
Pai80..........esikoinen.............??................29v.

12.7
Madrigal........kolmas............OYS..............31v.
Bebek..........esikoinen .......Kättäri...........23v.

14.7.
Lumo.............esikoinen....Hyvinkää...........20v.

15.7.
Amati............seitsemäs.......PKKS.............37v.

17.7.
Punaposket 82...kolmas......KPKS...............27v.
Pennonen80......neljäs........KPKS...............29v.

18.7
Hexuli................viides..........??..................??

19.7
Bambina...........esikoinen.......??................26v
Jonskuu84...........??.............PHKS............25v.

20.7.
Aranel.............toinen...............PS..............22v.

21.7.
Ninzuliini..........toinen................??..................27v.
Mekkala.......... esikoinen..........TYKS...............29v.
Sussu80...........esikoinen...........NKL................29v.
Emmy83...........toinen............ ..PS..................26v.

23.7.
Fiinukka............??.....................??................??

Aika vielä hukassa
Marie1981.......toinen................??................??
Muffin
Laura-vm86

isän näkökulmaa joukossamme edustaa JP-78.



[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

 
Pennonen80:
Olen ollut samaisella synnärillä 12/06 ja 05/08. Sektioon ei ole ainakaan ennalta syitä mulla mutta käynnistetty on molemmat ennen aikojaan. Sen riski lienee vähäisempi tällä kertaa, mutta ei mahdoton... Toivoisin tällä kertaa ihan luomusti käynnistynyttä synnytystä. Nyt on hankala ottaa kantaa, että onko se käynnistetty ikävämpi :)

Minä ja Tuhina 4+6
 
Lauantai-iltaa :)

Mulla oli viime raskaudessa rusehtavaa vuotoa.. :/

Sisustuskutsuilta saavuin juuri. Löysin seinään tollasen "perhekyltin" ja ihanan tuoksuisen suklaasaippuan :p Kavereilla olin kuskina, kun halusivat käydän yhellä, join sitten itte glögin, heille kun oon jo kertonut. Kuskin hommia kuulemma pukkais,,plääääh :kieh:

Illanjatkoja :wave:

Maamin ja Toivo 5+6
 
Alkas täällä terveiden paperit olla kasassa,toivottavasti ei enää tauti tuu uudestaan :)

Saunan lämmitin,josko lähtis löylyttelemään isojen tyttöjen kanssa, nuorimmainen nukahti jo.. vissiin meinaa sitten aamuun nukkua ja jää saunassa käymättä :/

Oli hienoo kun lapset piirteli meidän perhettä, niin kuvassa oli jo meidän uus vauva ;) ja aikoivat mummulle sen näyttää! mummulle ei oo vauvasta ees kerrottu,ellei oo jo jostain pienellä kylällä kuullu :D

Jospa sitä lähtis saunomaan

rv6+6
 
On alkanu väsyttää oikeen urakalla, nukahdan joka ilta ennen 9 joten tänään taitaa olla ennätys =) Pahoinvointia ei ole vielä ollut kunnolla, vähän semmonen yökötys olo on kyll ollu tänäänkin. Parin viikon sisälla kai sekin alkaa oikeen kunnolla =) Olen lukenut teidän varhaisultrista onnellisena, ihanalta kuulostaa :heart: :heart: Me ei olla vielä kerrottu maha asukista kun ihan parille kaverille ja mun siskolle, hirveeeeesti tekis mieli mut vähän odotellan vielä :heart: Hyvää lauantai iltaa teille kaikille, yritän kattoo jonkun leffan kun oon näinkin pitkään valvonut =)
 
Iltaa!

Minäkin voisin listalle ilmoittautua....Nro. kolmonen olisi tulossa, la menkoista 24.7, synnärinä K-S KS ja ikää 33 vuotta. Onpa hauskaa olla taas täällä odotuspuolella, vastahan täältä läksin kun maaliskuussa synnytin :) Noh, nyt alku on sen verran erilainen tässä raskaudessa, että jo tässä vaiheessa on aikamoiset pahoinvoinnit. Onneksi en ole vielä oksentanut kuitenkaan....
 



nikki..........monesko tulossa..........synnytyssairaala......oma ikä

29.6
Kanelitäti......esikoinen............??....................??

30.6
Cabo.............toinen..................nkl...............33v.
tuulie............esikoinen.................................28v.
Marika75s.....esiloinen.............Hyvinkää........24v.

1.7
Minotchkin.........toinen................Jorvi...........37v.
Solnushka.........esikoinen..............................33v.
Zeenah.............esikoinen.............OYS...........24v.

2.7
Marta.................esikoinen............SKS..........27v.
susanna85.........esikoinen...........TAYS.........24v.
omenaruusu.......kolmas..............KOKS.........32v.
Tipu Topakka......kolmas................??.............??

3.7
Rumo..............toinen...............Kätilöopisto....23v.

4.7
helise.............esikoinen.................KOKS........21.v

5.7
pauliina82...........neljäs..............OYS...............27v.
kopkop....................??................??.................??

6.7
Kardemumma......esikoinen..........??............28v.
toiveissa4............neljäs.............MKS..........29v.
tyhmäblondi73.......??.................TAYS.........36v.

7.7
Chili24...........esikoinen.........TAYS...............25v.
NeLa..............kolmas.............kyks...............25v.

8.7
Onnellinen x5...viides.............??...................36v.

9.7
Star86...........kolmas..........SatKS..............23v.

10.7
jonttu79........kolmas.................................30v.
dana88.........esikoinen.........OYS...............21v.
Ennu.............toinen..............SATKS...........29v.

11.7.
Maamin82.....kolmas.............SEKS............27v.
Olivia81......esikoinen............Jorvi.............28v.
Pai80..........esikoinen.............??................29v.

12.7
Madrigal........kolmas............OYS..............31v.
Bebek..........esikoinen .......Kättäri...........23v.

14.7.
Lumo.............esikoinen....Hyvinkää...........20v.

15.7.
Amati............seitsemäs.......PKKS.............37v.

16.7.
Musta Pantteri....??................??....................??

17.7.
Punaposket 82...kolmas......KPKS...............27v.
Pennonen80......neljäs........KPKS...............29v.

18.7
Hexuli................viides..........??..................??

19.7
Bambina...........esikoinen.......??................26v
Jonskuu84...........??.............PHKS............25v.

20.7.
Aranel.............toinen...............PS..............22v.

21.7.
Ninzuliini..........toinen................??..................27v.
Mekkala.......... esikoinen..........TYKS...............29v.
Sussu80...........esikoinen...........NKL................29v.
Emmy83...........toinen............ ..PS..................26v.

23.7.
Fiinukka............??.....................??................??

24.7
Ärrieri...............kolmas............KSKS..............33v.

Aika vielä hukassa
Marie1981.......toinen................??................??
Muffin
Laura-vm86

isän näkökulmaa joukossamme edustaa JP-78.



[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

 
Tänään 6+0!
Tänään on ollut väsypäivä piti tutuille olla muuttoapuna: sai rampata portaita ees takasin, nyt tuntuu jaloissa :( Sitten oli pikkujoulut, glögillä ja autolla. Onneks lähettiin ajoissa poissa niin kohta pääsee nukkumaan :)

Dana88 & Pikkune 6+0
 
Täälläkin ollu väsy päivä. Jouduin töistäkin lähtee kesken pois kun maha alko reistailemaan, oli ihan sekaisin ja niin huono olo, että ihan tärisin ja hikikarpalot kimmelsi otsalla. Mahto asiakkaat ihmetelle kun hengittelin syvään ja yritin palvella. Piti viel hälyttää toinen myyjä paikalle ja oottaa sitä vartti. Ai että teki pahaa!

Nyt nukkumaan. Huomen vielä töitä ois.. Viisi vuoroa jäljellä ja sitten loppuu työt.

Mulla on kyllä nyt raskauden alussa maha monin verroin herkempi kuin normaalisti, vaikka normaalistikin mulla on ihan superherkkä vatsa. Kurjaa, mutta pääasia että littlebuddy pysyy mukana :heart:

Hyvää yötä!

Helise ja littlebuddy 7+2
 
Huomenta kaikille! Ihana, kun on ollut viikonloppu, niin heti on olokin parempi. En tiedä, onko mun oireet jotenkin psykologisia, et ne aktivoituu, kun pitää tehdä jotain kurjaa, kuten mennä töihin ;) vai onko kyse vaan siitä, että saa nämä aamut ottaa ihan rauhassa ja herätä omaan tahtiinsa. Kiva kuitenkin, ettei kokoaikaa ole huono olo.

Täällä kun on puhuttu noista tavarahankinnoista, niin kuinka moni käyttää tai aikoo käyttää kestovaippoja? Mä haluisin ehdottomasti kestoilla, mutta tuntuu ihan mahdottomalle viidakolle tuo netti, kun tietoa hakee. En edes tiedä, onko täällä meidän paikkakunnalla mitään paikkaa, missä kestoja myytäisiin. Käsityötaidot ei riitä itse ompeluun, joten ainakin alkuun olisi turvauduttava valmiisiin.

Ja tervetuloa kaikki uudet :flower:
 
Ei oo muuten mullakaan ollu niin paha olo vapaalla ku töissä ollessa. Tai sitten mä vaan osittain kuvittelin viimeviikkoisen olon tai oli jotain lievää vatsatautia.
Ajatukset ja fiilikset menee ihan laidasta laitaan, välillä osaa jopa iloita tästä tilanteesta, mutta sitten pitää alkaa toppuuttelemaan ettei vielä sais iloita, kun ei tiedä että onko kaikki kunnossa jne. Ja varhaisultraan en mene, sen päätin juteltuani keskenmenon saaneen henkilön kanssa.

Pitäis päättää et meneekö jumppaan vai löhöääkö koko päivän kotona...? Molemmat ihan hyviä vaihtoehtoja.

6+0 täynnä
 

Yhteistyössä