Heinäkuun Hurmaajat 2010

Yöaikana meillä ei juuri vaippoja vaihdella. Esikon kanssa aloitin tämän, kun siinä kävi juuri niin, että aina kakkoja pestessä heräsi ja virkosi. Ensin tuntui ikävältä, mutta jos lapsi nukkuu tyytyväisenä ja välillä tahtoo vaan tissiä niin en ole vaippaan kurkkinu. Aamusta sitte vaihtelen vaipan. Ja jos yöllä tarvii vaihtaa niin sitte pesen pyllyn pelkästään puhdistuspyyhkeillä siinä sängyllä hämärässä huoneessa ja äkkiä uusi vaippa. Ei virkoa niin kovin. Jos vaippa tulee läpi niin siihenkin olen saanut vinkin eli kuivaa harsoa ihon ja kosteiden vaatteiden väliin. Sitä on harvemmin käytetty, mutta sillä menee aamuun ja saa rauhassa nukkua.
 
Vois varmaan olla järkevää olla vaihtamatta niitä vaippoja yöllä, mutta ite aattelen niin,että ne omat yöunet jää kakkoseksi ja vaihdan mieluummin pikkusen puhtaaseen ja kuivaan vaippaan ihan jo hygieniasyistäkin!! mutta tosiaan, tähän ei kyllä tunnu olevan edes 'ammattilaisten' suositus, mutta uhmaan kaikkia ohjeita tämän suhteen. Tuo puhdistuspyyhejuttu vois kans toimia, mutta meillä pikkunen kakkii niin ympäriinsä, että ei taida toimia!! :LOL: yleensä vaihdan vaipan (jos on kakka) ennen syöntiä, jolloin se ei häiritse unta..mutta jos on jo syöty, sitten aiheuttaa ongelmaa!!

Kaikkista rasittavinta on, jos kuulet kun pikkunen pieree ja paukuttelee ja oot ihan varma, että on kakat housussa...myös hajun perusteella. Sitten lähdet vaihtaan vaippaa, ja siellä ei ookkaan yhtään mitään tai pienet pierurannut!!! :kieh: noh, mutta toisaalta...mieluummin turha reissu, kun pikkunen kakkavaipoissa tunteja!!
 
liplatus, Pai, rouva saga Kiitti vastauksista...kait se pitää vaan odotella ja katsella miten sitä maitoa vielä rupee tulemaan...tätä "rinnat tyhjät"-tunnetta on nyt ollut pari päivää..toivottavasti ei vaan nyt loppus se maidon tulo..ja eihän se lopu kuin seinään, mutta huomattavasti vähemmältä tuntuu kuin aikaisemmin...Pitää yrittää mennä vain päivä kerrallaan

jälkivuoto On kyllä niin perkeleen ärsyttävä asia, että!!! Luulin sen taas jo loppuneen, mutta lenkillä kun kävin ni eiköhän se taas alkanut ja taas runsaampana kuin aikaisemmin..potuttaa jo pikkihiljaa..ja muutenkin tuolla kellari osastossa on vielä joitain outoja kipuja ajoittain..tai siis kyllä on päivittäin, mutta ei koko aikaa...jälkitarkastus reilun parin viikon päästä..enköhän sinne jaksa odotella...
 
Minä vaihdan yölläkin vaippoja,mutta esim.viime yönä poika ei meinannut nukkua millään ja viimein nukahti kun väänsi kakat housuun,tylysti nostin pojan koppaan ja annoin nukkua siinä..2h nukkui ja heräsi ja vaihdoin sitten vaipan.Meillä ei pitkiä unipätkiä ole joten ei huolta että ois kauan kakat housussa :LOL:
Minä imetän poikaa lähes 24/7,en murehdi maidon määrää vaan imetän ja imetän vaikka tissit tuntuis kuinka tyhjiltä..eilen poika nukkui koko päivän 5min torkkuja ja välit imetin ja imetin..sitten nukkui yhden 2h pätkän,niin meinaakin tissit räjähtää maidosta.
Tänään käytiin neuvolassa ja poika oli saavuttanut syntymäpainonsa,joten maito on riittänyt..joka päivä oon myös tilkan lypsänyt pakkaseen,saa mies antaa pullosta kun ens kuussa alkaa pari kertaa kuussa harrastus minulla.
Olen jo raskausaikana motivoitunut täysin,että minä olen vaan imetyskone,ja muu saa odottaa..tämä onnistuu kun tuo mies meillä kotona pitkään.Teen sitten siinä sivussa minkä kerkiän..jos en imetä seuraavana listalla on isommat lapset ja annan heille aikaa :)
Tänään mies meinasi että anoppi ois tullut kylään,mutta en halua näin lyhyellä varoitusajalla..tulevat sitten su niin ehdin ehkä vähän raivata taloa :LOL:
Lisäksi olen flunssassa,eilinen oli ihan järkyttävä päivä,kun poika ei nukkunut koko päivänä,itsellä oli 39 kuume ja miehellä oli pakollisia menoja..joten täällä sitten vauva sylissä yritin selvitä ja saada edes jotain ruokaa isommille pöytään :ashamed:
Tänään on taas nukuttu oikein hyvin..pojan vatsa vääntää välillä paljon,ja olisi kiva jos pojassa olisi joku nappi joka ilmottaisi että mikä syömäni ruoka sen väännön vatsaan tekee :)
Mä oon joka päivä vaunuilla lenkkeillyt,viime viikolla oli 10kg vielä ylimääräistä painoa minulla..täytynee taas joku päivä punnita mihin suuntaan mennään,mutta uskon että kilot tippuu kun syömään ei ehdi,poika roikkuu tissillä koko ajan ja lisäksi kantelen sitä paljon.
Maha on kyllä ihan hirvee,ja sitä rupean treenaamaan heti kun aikaa vähän kuluu,nyt yrittänyt lantiopohjalihasjumppaa tehdä aina kun muistan.Viime yönäkin poika sylissä rinkiä kävelin ja lihaksia treenasin :LOL:
hipsu
 
Ja terveisiä pohjoisen kylmästä syyskelistä =) Olen raskauden alusta asti lueskellut melkein päivittäin heinäkuun hurmaajia ja nyt vasta päätin rekisteröityä ja kirjoittaa. (meillä netti toimii gprs nopeudella, joten tämä ei mitään nopeaa selaamista ole...)

Niin siis meillä nyt kolme viikkoa ja 4 päivää vanha Saana tyttö, joka on meidän ensimmäinen. Asutaan Nuorgamin Pulmankijärvellä (utsjoen kuntaa) eli siis EU:n pohjoisimmassa kylässä täällä aivan Norjan rajalla ja jäämeren kylmän tuulen vierellä.

Saana on syntynyt Norjassa Kirkkoniemen sairaalassa 23.7 klo 15.51 norjan aikaa. Tyttönen oli 48 cm ja 3280 grammaa.

Jos vielä joukkoon sopii vähän näin jälkijunassa niin me Saanan kanssa mielellään jaetaan kokemuksia ja kuulumisia teidän muiden heinäkuisten kanssa =)
 
Tuli tässä mieleen taas yksi todella tyhmä kysymys.
Missä asennossa vauvanne nukkuvat ?
Meille sanottiin sairaalas et kyljeltään tai selällään, mut ei meil kyl poika kyljellään pysy vaan kierähtää aina selälteen.
Sit seuraava kysymys; jos nukutatte selälään, onko vauvan kylkien vieressä jotain tukia esim. peitto ?
 
Tervetuloa mukaan pohjoisen taika ja Saana-tyttö! Kivaa aina saada uusia juttukavereita. :)

Täällä on jäkitarkastus ja vauvan eka neuvolalääkäri takana. Mamma ja rinsessa molemmat priimakunnossa. Tai niinkuin venäläissyntyinen lääkäri sanoi "Oikein terve tjyttö, kjaikki hjuvin". ;) Sain luvan alkaa tosissaan treenaileen taas - ihanaa! Eilen kävinkin jo kunnon punttitreenin tekeen ja nyt odottelen, milloin kävelykyky katoaa lihaskivun takia.

Vauva painoi nyt 6 viikkoa vanhana 4960g ja pituutta oli jo 56,5cm (syntyessä 3214g ja 51cm). Eli hienosti kasvaa! Rotavirus -rokotetta meille ei vielä annettu vaan vasta 2kk neuvolassa syyskuussa.

Mites kardemummman pumppi muuten meni? Toivottavasti liikuntakyky säilyy sen jälkeen. :) Kerran parin viikon tauon jälkeen menin pumppiin ja latailin tankoon vanhat painot enkä sen jälkeen kunnolla kävellyt viikkoon. :eek: En edes uskalla kuvitella, miten käy nyt..

Eilisen ihanan hyväntuulisen päivän jälkeen meillä on taas kärsitty ilmavaivoista ja pieni reppana on kätissyt koko päivän. :( Täytynee mennä välillä hyppyyttämään sitä ja päästämään mies hengähdystauolle.

Myöhemmin lissää!
 
Meille sanottiin sairaalassa yhden hoitsun toimesta tosi nyrpeästi: "Meillä SUOMESSA nukutetaan kyljelleen!" kun Sulo nukkui selällään. En ollut ajatellut koko asiaa. Sitten taas neuvolassa sanottiin, että selällään ehdottomasti. Eli tää on taas ihan rändom-juttu. Sulo nukkuu miltei aina selällään. Ei ole mitään siinä ympärillä. Nukkuu meidän välissä siis.

Ja elkkkkää nyt sitä maidon loppumisesta huolehtiko, oliko se nyt Rae (tällä kertaa)? :D Se loppuminen on tietääkseni viikkojen/kuukausien prosessi, ei sellainen että "Eilen rintakumi oli täynnä, nyt tyhjä". Mutta tiedän, että varsinkin yön pimeinä tunteina näitä teorioita tulee kehiteltyä. Enkä mäkään ihan täydellistä vastausta oo keksinyt siihen, miksi se kumi välillä tosiaan on tyhjä. Ei kannata myöskään olettaa, että jos lapsi kiukkuaa syötön jälkeen, se ei ole saanut syödäkseen. Sulo ainakin kitisee ja reuhtoo toisinaan, vaikka maitoa tulisi joka rööristä ulos. Ei se siis tarkoita, että vavva on nälkäinen. Sulo ainakin haluaisi asua tissillä muuten vaan, koska se on turvallisin paikka. Sitä varmaan vituttaa vain se, että sitä ollaan nostamassa pois, ja koska se itekin tajuaa, että se imetyskerta on loppumassa. Ja se ristiriita, että ei ole enää nälkä, mutta haluaisi jotenkin säilyttää sen "tissiturvan". Sitä se mun mielestä siinä kriiseilee ja huutelee. Kun nostaa pois, raivoaa aluksi, mutta parissa minuutissa rauhoittuu, kun tajuaa, että nälkä tuli jo tyydytettyä ja tissi on poissa, mutta äiti ei silti ole katoamassa mihinkään.

Mutta helppohan sitä aina on neuvoa muita -- omalla kohdalla nää jutut ei koskaan toimi..

Tänään en enää koittanutkaan nukuttaa Sulokkia ysiltä, sillä 2 tuntia aikaisempi nukkumaanmeno kostautui 2 tuntia aikaisemmalla heräämisellä.. Mieluummin nukutaan yhdessä myöhempään.

Ja vielä kommentti vaippakeskusteluun: jos Sulo kakkaa syömisen aikana yöllä, en lähde vaihtamaan vaippaa (ellei kyseessä ole jo joku aamukuuden syöttö tms), mutta jos jo ennen, voin vaihtaa ennen ruokintaa. Kuten taisin kertoa jo aiemmin, tuo herra on nukkunut aivan onnellisena esim. turvakaukalossa omassa kakkaläjässään (ei voinut oikein putsata kaukaloa kesken 2 tunnin ajon keskellä korpea), joten sitä ei oikeasti kyllä tunnu haittaavan se likainen vaippa yhtään. Toki jos se vaikuttaisi kovasti korpeavan, voisin harkita uudelleen strategiaani. Mutta meillä toi yöuni on kaikille osapuolille sen verran herkkä ja pyhä juttu, että mieluummin vaihtaa sitten aamulla. Ja luotan ammattilaisiin tässä asiassa. (Tässäkin ois tietty eri juttu, jos Sulolla ois vaippaihottumaa tms ärtymystä pepussa.)

Nyt iltapalaa taikomaan tolle lapsoselle.. Mitähän sitä keksisi :LOL:
 
Täällä kanssa kaverus vetelee sikeitä aina selällään, ei pysy kyljellään..

Ja tuosta maidon tulosta, tiedän että se on pitkä prosessi se maidon tulon tyssäys eikä se tapahtu yhdessä yössä, mutta kun ei muuten ole mitään tekemistä ni pitäähän sitä jostain jotain stressiä repiä :D saas nähdä miten tää yö nukutaan..ajattelin, että nyt taas kokeillaan pelkällä tissillä..jos vaikka nukkuis jonnii aikaa

varmaan lauantaina pääsen ihan yksikseni kaupungille ettimään ristiäisvaatteita miule ja vauvalle...
 
Vaipan vaihdosta Tääl ei myöskään yöllä ruveta vaipan vaihtoon vaikka olis kakka tullutkin. Eri asia sitten jos jostain syystä jääny vaippa huonosti ja on sotkenu ittensä ohi tulleilla peräpään tuotteilla..:D Muutenkin mahd. vähällä pesulla ollaan yritetty mennä,ettei iho kuivuisi turhaan. Puhdistuspyyhkeet meillä siis myös käytössä:) Ja ihan hyvin niilläkin pärjännyt.

Nukuttamis ajasta Meillä neiti yleensä nukahtaa yö unille 23-01 riippuu täysin siitä miten kiukkunen neiti illalla on. Kotona ollessa yleensä siinä 11 aikaan sänkyyn nukahtaa imetyksen jälkeen/aikana. Ja nukkuu sitten monta tuntia ja aamuyöstä/aamusta vasta syö.

Jekovittia meillä ollaan syöty nyt 5 päivää ja masu kipuja on pikkuselle tullut jonkin verran. En sitten tiedä johtuuko se siitä että maitoa tulee niin kovalla paineella ja kaikki ilma ei tule röyhtäyttämällä ulos,vai onko kivut tosiaan d-vitamiinin aloituksesta johtuvaa.

Neiti on tänään ollut hyvin uninen. Eilen oltiin käymässä Mäntsälässä katsomassa mummaa ja pappaa. Meni aika myöhään kotiin löähtö ja kuntyttö nukkuu aina autoillessa niin tiedossa oli siis myöhään valvomista ja loppujen lpuks me nukahdettiin tytön kanssa sohvalle. herättiin sitten 3 aikaa siihen kun mies tuli ihmettelemään missä ihmeessä me ollaan. Nyytin nostin sänkyynsä ja itse kömmin takaisin miehen viereen nukkumaan..:) Tyttö nukkuikin sitten aamuun asti:)

Seksiä täällä harrastettiin tänään taas,ja odotan tosiaan että nuo tikit sulaisi pois ja jälkivuoto loppuisi..:D

tulevista sisaruksista joku kyseli sitäkin että onko ollut puhetta/ajatuksia mahdollisita sisaruksista uusille tulokkaillemme,niin täällä on kyl ainakin senverran ollut puhetta että veli tuolle tytölle pitäisi saada..:D Mutta kun suuret rakastajat tekevät kuulemma vain tyttöjä niin saas nähdä miten meillä käy..:D Montakohan niitä tarvii tehdä ennen kun poika tulee..:D

Mutta nyt taas syöttö hommiin..:) :wave:

Millanen ja Nti Pippuri 2vko 5pvä
 
Hitsit mitkä ahdistukset oon saanu aikaseks taas ihan kaikesta. Jopa siitä ku pitäis jossain vaiheessa elämää palata töihinkin. :LOL:
Mutta suurimmat ahdistuksen aiheet on; En saa vauvaa yöllä röyhtäsemään ja siitä seuraa kauheet masukitinät sitten aamuyöksi / aamuks. Miten päin tuota tosiaan pitäis nukuttaa ettei tukehdu pukluun ? Käytetäänkö vauvoilla peittoa ? Juu ja riittääkö sitä maitoa, onko siinä mahdollisesti riittävässä maidossa joku vika ku poika kitisee mahaansa välillä ? Annanko vauvalle tarpeeksi virikkeitä / huomiota ? Entäs jos en huomaakkaan jos vauvalla ei oo kaikki hyvin ? Entäs sitten jos nukutan huonossa asennossa tms ja vauva kuolee yöllä ? Eli siis näitä perus huonoäiti pohdintoja meikäläisellä.

Sitten päälle tämä oma kroppa. Kauhee löllömaha jääny odotuksesta ja siis taitaa iso-osa olla pelkkää läskiä. Ylimäärästä painoa jäljellä vielä se 10 kg, et ois sit lähtöpainossa. Juu ja leikkaushaavaa juilii taas useammin. Eikä noita sisäpuolen lihaksia ole tullut treenattua läheskään tarpeeksi, varmaan kohta jotain tipahtaa yskästessä ulos.
Juu ja hei seksi, mitä se on ? Ruokaako ? Ihan itteäkin ihmetyttää tuo makuuhuoneessa nukkuva pikku tuhisija, miten lie saanut alkunsa...

Juu tämmösiä ajatuksia väsyneenä taas...
Pitäis kait se mennä nukkumaan, josko huomenna paremmin ja saisin vaik kommentoituakin jotain.
 
Heipat pitkästä aikaa!

Ootte kyllä niin ahkeria kirjottajia, että täytyy myöntää etten jaksanut lukea kuin viimeisen sivun kun lukutaukoa oli noin viikko... Mutta onnea kaikille vauvan saaneille taas, vieläkö joku odottaa?

:LOL: Anteeksi Pai80 , mutta olipas hauskat ahdistuksen aiheet sulla! Vaikkei toisen ahdistukselle kyllä sais nauraa... Mutta kiitos näistä, on terapeuttista lukea toisten ongelmista. Muutama vastaus sun kysymyksiin:
Nukkumisasennolla et varmasti voi vauvaasi tappaa enempää kuin pelastaakaan. Pukluun ei kuulemani mukaan vauvat tukehdu, vaan jos puklu ei valu suusta ulos, niin vauva nielee sen. Nielemisrefleksi on voimakas ja toimii nukkuessakin. Ja kätkytkuolemassahan ei ole kyse tukehtumisesta vaan kuolinsyy on tuntematon. Mä oon kuullut/lukenut, että kätkytkuoleman riskiä pienentää tutin syöminen, se ettei vauvalla ole liian kuuma ja se, että patja on uusi (siis ei käytetty) tai käytetyssä patjassa on tiivis suojus. Tuossa viimeisessä kyse siis patjassa olevista pöpöistä. Mutta itse uskon kyllä Jumalaan ja siihen, etten voi itse tähän asiaan vaikuttaa vaan se on "Korkeemman käres". Nyt kolmannen lapsen kanssa olen saanut sellaisen mielenrauhan, että en koko aikaa tarkistele hengittääkö vauva vielä.

Peittoa käytettiin ainakin sairaalassa ja minä käytän kotonakin. Joissakin maissa se on kuulemma ehdottomasti vauvoilla kielletty :/

Ja varmasti kaikki vauvat kitisee välillä mahaansa, vaikka kuinka olis hyvät sapuskat =) Virikkeitä ja huomiota vauva oppii kyllä pian vaatimaan, nautitaan nyt tästä kun ovat vielä niin pieniä, että saa äidit istua välillä ihan rauhassa :)

Vaippaa minäkään en vaihda yöllä. Päivällä käytän kestoja, mutta yöllä kertsiä just siks, että voidaan nukkua läpi yön sitä vaihtamatta. Toistaseks pampersit on riittäneet, vaikka täynnä se on kyllä aamulla... Vauva on tähän asti nukkunut kuin unelma, kun otan yöllä vain viereen tissille ja nostan takasin koppaansa jos virkoan itse sen verran, mutta usein vauva nukkuu sitten vieressä osan yötä.

Mä odottelen, että paino putoaa itsestään vielä 10kg... kauankohan saan odottaa :LOL: Oikeesti tarvis pudottaa 20kg, mutta jos nyt 10 aluks. Tietääkö joku muuten mitä laihdutuksesta sanotaan imetyksen aikana? Kun mä muistan kuulleeni, ettei imetysaikana saisi kovasti laihtua, koska rasvakudokseen varastoituneet ympäristömyrkyt kulkeutuu silloin maitoon. Pitääköhän paikkaansa?

Maidontulo
tuntuu mulla tekevän jonkinlaista aaltoliikettä. Ensin on rinnat ihan täynnä ja vuotaa ja suihkuaa ja syötän päivän tai kaksi aina vain yhden rinnan kerralla. Sitten yhtenä päivänä onkin ihan tyhjän tuntuiset rinnat ja vauva syö useammin ja kaksi rintaa kerralla. Näin mennään päivä tai kaksi ja sitten on taas ihan suihkutissipäivä jne. Anis muuten lisää maidontuotantoa, voi pureskellä muutaman siemenen, jos sattuu maustehyllystä löytymään :)

Mä sain maitoa mukavasti pakkaseen silloin ekan kahden viikon aikana, kun maitoa oli ihan yli tarpeen ja rinnat pakkautu ja sain siihen helpotusta käyttämällä maidonkerääjiä. Nyt en oo enää niitä käyttänytkään, kun alkaa jo suht tasapainossa tuo tuotanto ja tytön tarpeet.

No niin, sitten taas nukkumaan. En käsitä mikä ihme tarve mulle on tullut nyt kukkua iltaisin, vaikka vauva antais nukkua ja huomenna taas tietää valvoneensa, kun pää on ihan tukossa puoleenpäivään asti...

Mukavaista vauva-arkea kaikille!
 
Pai80 meille sanottiin Norjassa, että vauvan pitää nukkua aina selällään, kyljellään voi olla vain esim. päiväunilla kun joku lähellä vahtimassa. Suomessa taas sanottu, että vauva nukkumaan kyljelleen. Ilmeisesti kovasti näkemyseroja näissä asioissa. Meidän neiti ei yleensä tahdo nukkua selällään vaan mieluummin kyljellä ja olen antanut nukkua. Jos koitan laittaa selälleen niin vääntää itsensä kyljelleen.
 
Heips taas! Tervetuloa mukaan pohjoisen taika ja Saana-neiti!

Eilinen päivä meni kokonaan rinnalla meidän poitsulla. Onko muut huomanneet eroja vatsavaivoissa, kun d- vitamiinia on ruvettu antamaan? Mä luulen, että meillä ne oli eilisen vatsanväänteiden takana :|
Meillä annetaan Jekovit-tippoja.

Meillä vaihdetaan yöllä vaippa tarvittaessa. Juuri ennen nukkumaanmenoa vaihdetaan ns. yövaippa, joka normaalisti vaihdetaan seuraavaan vasta aamulla ennen "isompaa" aamusyöttöä.
Yöllä vaippa vaihdetaan, jos se on vuotanut yli, jos vauva rutisee siihen malliin, että kakat on vaipassa tai jos haiskahtaa kakkikselle.
Yöllinen vaipanvaihto hoidetaan makkarissa hämärässä pyllypyyhkeiden ja kertisvaippojen voimalla.

Nukkumisesta: Meillä kyllä neuvottiin sairaalassa ja neuvolassa, että ehdottomasti vauva nukutetaan selällään. Esikoisen aikoihin oli tuota "kyljellään-nukutettava"-koulukuntaa ja silloin sairaalassakin viedottoon peittorulla vauvan selän taakse ja osittain jalkojen väliin, että vauva pysyi kyljellään. En sitten tiedä- ainakin meidän esikoinen oli tosi kova pulauttelemaan, niin hänen kohdallaan se oli kyllä ihan varmaan paikallaan.
Tätä on nukutettu selälteen. Tuosta kylkiasennosta voi helposti kiepsahtaa vatsalleen ja kasvot jäädä peitto/lakanamyttyjen peittämiksi- oisko sen vuoksi suositus muuttunut?

Mutta nyt kuuluu vaunuista öninää ja äidin etupaneelit halkeaa- must go!

T:luputupuna
 
Huomenia,

Komppaan tepaa tässä kantoliina-asiassa. Aivan mahtava keksintö. Nytkin sujautin vauvan aamutoimien jälkeen kantoliinaan ja tässä se vieläkin nukkuu rauhallisesti. Sain pestyä hampaat, syötyä aamupuuron, laitettua pyykkiä ja nyt pääsen vielä koneellakin. :) Ja koirien pissalenkeillä vauva on liinassa tai rintarepussa. Hyvin toimii.

Solnushka Todella kurja, että nukkumisen kanssa on vaikeuksia. Itselläkin on ajoittain uniongelmia, mutta nyt vauvan kanssa on mennyt aika hyvin. Kannattaa tosiaan puhua ongelmasta neuvolassa/lääkärin kanssa jos löytyisi jokin apu. Paljon voimia sinne - toivottavasti tilanne helpottaa kun vauva vähän kasvaa.

Pai Käsittääkseni sairaalassa nukutetaan vauvat kyljellään, koska vastasyntyneillä on usein hengitysteissä lapsivettä. Kyljellään on silloin turvallisempaa. Neuvolan ohjeissa luiki, että ihan vastasyntynyt nukutetaan kyljellään, vähän isompi selällään (6kk asti) ja sitten kun vauva itse kääntyy mahalleen, niin asennolla ei ole enää väliä. Laitan itse vauvan aina kyljelleen sänkyyn, josta se heti kääntyy selälleen.

Fanni-Maria sanoi hyvin, että kätkytkuolemat jne. ole meidän käsissä. Tiettyjä juttuja voi tehdä, mutta kyllä se on jokin muu taho, mikä nämä jutut sanelee. Sama homma kaikkien muidenkin juttujen, esim sairaudet jne. Koitan itse aina nauttia joka päivästä kun kaikki on hyvin ja murehdin vasta sitten, jos jokin menee hullusti. Periaate toimii suurimman osan ajasta. :)

pohjoisen taika Hoidettiinko sun koko raskauden seuranta Norjan puolella vaiko pelkästään synnytys? Ihan mielenkiintoista, miten naapurimaissakin suositukset poikkeaa niin paljon toisistaan.

Jaahas, nyt pitää lopettaa höpinät ja koittaa vähän imuroida. Sen jälkeen ajattelin sadekeliäkin uhmaten lähtee vaunulenkille. Ja illalla spinnaamaan! :)
 
mielenkiintoinen tämä kakkakeskustelu!! :LOL: kaikilla niin eriävät näkemykset...mutta niinhän se menee! =)

Nyt piti tulla oikein tuulettamaan, laitettiin Emma nukkuun vähän ennen 21...ja nukuttiin 04 asti!!!! Sitten syöpöteltiin 20 minuuttia ja nukuttiin 08 asti...jonka jälkeen vielä vedettiin sikeitä 10 asti aamua. Eli 13 tunnin yöunet vetaisi tytöntyllerö kahdella syötöllä...ja äiti nukkui 12 tuntia!! Uudestisyntynyt olo niiden ns."huonompien" öiden jälkeen...(vaikka ilmeisesti niitäkään ei ääneen kovin huonoiksi saisi mainostaa :LOL: ) Ihan mahtava juttu, kun yks yösyötty riitti ja toinen oli vasta 08 aamulla.. ei sinänsä poikkeus meillä, mutta nukkumaan laitettiin tyttö 1½ tuntia aiemmin kuin ennen ja aamusyöttökin oli melkeen pari tuntia myöhemmin kuin normisti. =) näitä lisää kiitos....

Onko teillä vauvat räkäsiä? Aiemmin ei ole meillä ollut, mutta nyt täytyy nenää niistää joka päivä ja keuhkoitkin aivan kuoin rohisisivat.. täytyyköhän tästä huolestua...?

 
niin, ja painokeskusteluun... Eilen jälkitarkastuksessa punnittiin...ja tuloksena oli 1 kg alle ekan neuvolakäynnin!! =) Elikkäs vähän kevyempänä mennään kuin ennen raskautta. Ja tosiaan, itsestäänhän ne lähti kaikki komiat 9 kg! herkuteltua tulee paljon..mutta neuvolan täti sanoikin, että olisi parempi, jos paino ei tuosta enä tippuisi...itsen ja imetyksen kannalta...elikkäs ruokaa ja herkkuja vaan naamariin imetyksen ajan!! =) toki herkuttelu pitää olla jossain rajoissa, mutta joka päivä pitää jotain pientä hyvää saada!! saas nähä miten käykun aloittelen liikkumsen kunnolla..huomenna sinne salille. Vaunulenkkiäkään ei oo vielä alettu tekemään kuin muutaman kerran viikossa...oli niin paljon toimintaa, kun mies oli kotona, mutta nyt meillä on sitten aikaa Emman kans. Mikähän lienee vaikutus painoon, kun lähtee kunnolla liikkeelle...jospa sais vetää vielä enemmän antaumuksella sapuskaa napaan!! :LOL:
 
olivia81 mä kävin neuvolat suomen puolella (meillä tosin ei oikeaa neuvolaa vaan terveydenhoitaja ja tavan tk lääkäri..) ja sit kätilön luona pari kertaa norjassa ja "oikean" lääkärin luona norjassa kerran. mä kun olen norjassa töissä ja kuulun norjan sosiaaliturvan piiriin niin voin käyttää sekä suomen että norjan palveluita. ja norjassahan ei sairaalahoito maksa mitään =) mut toisaalta on kivempi käyttää palveluita omalla kielellä, mutta kyllä norjassa on sitten enemmän asiantuntijoita. suomessa lähimmät kätilöt ja esim. lastenlääkäri on 500 kilsan päässä.
huh, vaikeaa kirjoittaa yhdellä kädellä kun tuo takiainen on sylissä...meillä tosi vaikeat vatsavaivat alko kahden viikon iässä ja neiti saattaa valvoa niiden takia tosi paljon.

kakkavaippaasiaan sen verran, että mä katon vaipan aina yöllä ennen syöttöä ja vaihdan jos tarpeen, saa sit syönnin jälkeen nukkua (jos nukkuu). joskus tietty syönnin jälkeen pörisee kakat pöksyyn niin sitten taas vaihdetaan.
 
Tervetuloa Pohjoisen taika ja Saana!

Nukuttamisasennosta. Kuten Oliviakin sanoi, niin meille sanottiin sairaalassa, että siellä nukutetaan kyljellään, jotta mahdolliset lapsivedet pääsevät ulos. Meillä sitä tulikin aika reippaasti. Kotona sitten taas suositeltiin nukuttamaan selällään, just ton takia, ettei kyljeltään kierähdä mahalleen. Se mua tosin vieläkin mietityttää, että mikä se vaara tuossa vatsallaan nukuttamisessa on. Vain se, että nenä ja suu voivat jäädä niin, ettei vauva saa ilmaa, vai voiko siinä keuhkot jotenkin toimia huonommin tai jotain. Jos vaan muistan niin kysyn neuvolassa huomenna. Niin ja tosta puklaamisesta nukkuessa. Meidän poika puklailee ajoittain tosi paljon nukkuessaankin ja on hyvin selvinnyt sen kanssa selällään.

Kakkavaipat yöllä. Itsekään en usko, että vaihtaisin kakkavaippaa, koska se ei meidän poikaa juurikaan häiritse. Jos vaikuttais häiritsevän niin sitten tietty vaihtaisin. Toistaiseks mun ei ole tähän oikeasti kantaa edes tarvinnut ottaa, koska poika on kakannut yöllä ainoastaan ensimmäisenä yönä kotona. Ja silloin kun oli vielä vaippasysteemit hakusessa niin kakassa oli peitot ja kaikki, joten siinä sitten meni vaihtoon myös vaippa, kun tämän huomasin. Mut tosiaan yli kuukauteen ei ole poika yöllä kakannut. Jännä muuten toi, että monet kestoilijatkin käyttää yöllä kertiksiä. Meillä kun on yövaippana sisävaippa+kuori niin ei ole tullut ohi/yli oikeastaan kertaakaan. Päivällä on enemmän ongelmia kun käytetään AIO:ta. Tästä hyvänä esimerkkinä on viime yö, jolloin yövaippa toimi taas kuin unelma klo 10-06.30 eli 8,5 tuntia. Mies vaihtoi silloin 06.30 päivävaipan ja klo 10 kun herättiin, niin oli yökkäri märkänä tuon 3,5 tunnin jälkeen.

Solnushkalle kovasti tsemppiä nukkumisen kanssa. Unettomuus on kyllä kamalaa muutenkin, niin varsinkin tässä tilanteessa!

Saga ja poika 1kk+1vko
 
Saga Minkälainen sisävaippa + kuori teillä on yökäytössä? Olen itse laittanut vauvalle aina yöksi tosiaan kertakäyttövaipan juuri sen takia, ettei nuo kestot pidä kovin kauaa.

Päiväkäytössä meillä on äitiyspakkauksen Imse Vimset lisäimuilla, Kushies AIO vaippoja (ihanan näköisiä, mutta pikkaisen isoja ehkä vielä 5kg vauvalle) sekä Fuzzi Bunzet, jotka on tähän mennessä mun suosikit. Kuivaa tosi nopeaa ja on ihanan pehmeät. Lisäksi meillä on tekosalla hahtuvavaippahousut ja niille sisään bambusisävaippa - suosittelivat just yökäyttöön vaippaliikkeessä.

pohjoisen taika On kyllä hurjan kaukana teillä lähimmät kätilöt Suomen puolella! Onneksi voit käyttää Norjankin palveluita - voit valita parhaat puolet kummastakin maasta. :)

Argh! Mun piti imuroida jo piiiitkän aikaa sitten ja tässä sitä vielä roikutaan. Mars hommiin!
 
Tervetuloa Pohjoisen taika ja Saana

Täällä taas hyvin nukuttu yö, mutta korvikkeen turvin....Annoin illalla ihan urakalla tissiä ja pieni mies nukahti tissille ja kun nostin pois ni vielä nukku ja sitten vähän ajan päästä alkoi kitinäää..siinä sitten tuttia annoin ja välillä jo pieni vähän nukahti mutta heräs sitten uudelleen..sitä kuuntelin joku 45min ja sitten vein miehelle vauvan ja mies ensimmäisenä kysymään että olenko antanut tissiä?! No totta kai annoin ja siihen nukahti mutta heräs.... Mies sitten tainnutti pienen korvikkeella.....Ei hirmu kiva kun käydään syyttämään siitä kun en ole pientä olevinaan syöttänyt... :'(

Lauantaina miun piti päästä kaupungilla käymään, ja pääsenkin, ja yritin sille päivälle soitella parturia itselleni..tasa yhden parturin tiedän hyväksi ja suht kukkarolleni sopivaksi ja kuinkas ollakkaan, miun tuurilla sen parturin kaikki ajat oli varattu lauantailta..kaikille muille päiville kyllä olis ollut aikaa, mutta ei sille...ja muina päivinä en pääse kun ei ole ketään poikaa vahtimaan... Olis vaan ollut ihan mukava päästä kun viimeeksi olen parturissa käynyt huhtikuussa ja pää on kyllä sen näkönen...masentavaa :/

Rae ja vaavi 29vrk
 
Huh huh ompa levännyt olo :D mentiin nukkuun pojan kans 22, herättiin vasta aamu viideltä syömään, kun miehen herästykello soi. Syöpöteltiin vajaa 10 min ja nukuttiin 10 asti :D Yhellä herätyksellä meni nuinkin pitkä pätkä :)

Millasia jumppamattoja teillä on vauvalle? Meillä ei vielä ole, ei oltu hankittu etukäteen sellasta, kun miehen mielestä semmosta ei tarvita, mutt nyt ollaan huomattu, että tarvii. Poika tykkää huutaa kyllästyneenä aikapaljon, kaiken maailman lelut ois tarpeen nyt, enää pelkästtä mobile ei riitä.

Tervetuloa Pohjoisen Taika ja Saana-tyttö!

Nukuttamisesta: meitä neuvottiin sairaalassa nukuttaan vuorotellen kummallakin kyljellä, eka tuettiin poika nukkuun kyljittäin, mutta poitsu kääntyy aina selälle, ei viihy kyljettäin ollenkaan. Nyt laitetaan suoraan selälleen nukkuun, kun niin kerran viihtyy parhaiten.

Tänään ois tarkoitus hypätä bussiin ja lähtä pojan kans ekaa kertaa kunnolla kahdestaan kaupungille :) määränpäinä olisi lastetarvikeliike, vakuutusyhtiö ja kirjasto. Kaupungista lähtö on tarkoitus ajoittaa, siihen kun mies pääsee töistä, mies otti turvakaukalon autoon mukaan, "pummataan" sitten kyyti kotia :D bussit ei innosta turhan usein.

Meän poika naureskeli ja kiljahteli ekan kerran todistettavasti ääneen eilen, sain nappattua puhelimella kuvan :) äippä sai ylisöpön taustakuvan puhelimeen :heart: hymyili oikeen leveästi, pistin kuvan isukille viestinä, piristi kuulemma päivää huomattavasti :) oli ylpeänä isinä esitellyt hymypojan kuvaa työkavereilleen.

Huomenna olisi tarkoitus lähtä mökille, ei juoksevaa vettä eikä sähköjä, vähän jännittää. Lauantaina olisi tiedossa ensimmäin iso ero vauvasta, kun vahemmat lähtee viettää laatuaikaa yhessä konserttiin. Poika kyll pärjää mummon ja papan kans, itteä kyll kauhistuttaa miten pärjään ilman poikaa ja ennen kaikkea miten pärjään tuntikausia ylitsevuotavien rintojen kans :LOL:

Dana & Apsi (melkein 2kk)
 
helou mamat!

kiitoksia kovasti tuesta! tämä on kyllä ihan mahtava yhteisö ja on mulla ainakin mennyt jollain tapaa facebookin ohi, jossa en halua kirjoittaa kamalan henkilökohtaisia asioita, koska siellä on niin suuri määrä puolituttuja. täällä anonymiteetti antaa mahdollisuuden puhua kaikenlaisista asioista. tuntuu silti, että tuntee monet teistä jo paremmin kuin monet kaverit :)

viime yönä oli jo helpompaa, kiitos kokovartalohieronnan, jossa kävin eilen. ja menen heti ensi viikolla uudestaan. olin nimittäin aivan käsittämättömän jumissa (enkä varmasti ole ainoa). suosittelen! oli taas hetki aikaa itselle, kun mies oli kotona pojan kanssa. tuntui niin oudolta kävellä kadulla ilman vaunuja ja vauvaa. ratikassa oli aivan alaston olo ja mietin vähän väliä, että olenko nyt unohtanut jotain (kuten vauvan :)). aion myös mennä ensi viikolla akupunktioon, joka mulla on auttanut kovin moniin vaivoihin masennuksesta paniikkihäiriöön ja unettomuudesta astmaan. en mielelläni syö lääkkeitä, mutta olen iloinen niiden puolesta, joille ne sopivat ja joita ne auttavat.

meillä oli eilen ensimmäinen lääkärineuvola. oli oikein mukava ja komea nuori mieslääkäri (äidin silmää miellytti kovasti :LOL: ), mutta suruksemme hän kertoi olevansa lähdössä pois neuvolastamme. noh, aina ei voi voittaa... poika oli taas kasvanut huimaa vauhtia. painoa oli nyt 5470 g ja pituutta 59,5 cm. lääkäri sanoi, että tässä on taas sellainen lapsi, joka näyttää vanhemmalta kuin on. ja onhan se aika jöötti, jonka pää pyörii kuin väkkärä - kaikki kiinnostaa ihan hirveästi.

myös meille tarjottiin sitä rotavirusrokotetta eilen, mutta päätettiin ottaa se vasta seuraavalla käynnillä noin kolmen viikon päästä, kun en ollut ihan varma, mitä mieltä mies on rokotteista. nyt olemme yhtä mieltä, että kaikki otetaan, mitä tarjotaan.

itsellä oli jälkitarkastus tänään. kaikki oli kunnossa ja hyvin parantunut. ehkäisystäkin puhuttiin, mutta luulen meidän päätyvän jatkamaan aiemmalla kondomi ja "varmat" päivät -menetelmällä. jos johonkin muuhun päädytään, niin sitten varmaan hormonikierukkaan, mutta ei nyt ainakaan ihan heti. suhtaudun noihin ylimääräisiin hormoneihinkin aika negatiivisesti. pillereitä mua ei saisi syömään kirveelläkään. olen sitä mieltä, että miehet eivät ikinä suostuisi syömään moisia, niin miksi meidän naisten pitäisi. hormonikierukan hormonit vaikuttavat kuulemma lähinnä paikallisesti, sanoi lääkäri. lisäksi kuparikierukka kuulemma voi lisätä kuukautisvuotoa ja -kipuja. eli ei kiitos myöskään niitä.

oli kyllä haikeaa käydä siellä äitiysneuvolassa. pissanäytteenkin antaminen oli jotenkin liikuttavaa :LOL:. lääkärikin sanoi tarkastuksen tehtyään, että nyt tämä neuvolakortti on sitten täynnä. yhden aikakauden päätös. tuli vähän sellainen olo, että voisin ottaa heti uusiksikin :) töiden puolesta se ei valitettavasti ole mahdollista ennen kuin vuoden kuluttua. miehelle en ole tosin näistä mietteistä vielä puhunut mitään.

tänään käytiin vihdoin siellä isyyden tunnustamisessakin. aika karuton tilaisuus, mutta onpahan nyt sekin hoidettu ja 1,5 viikon päästä pitäisi paperiasioidenkin olla kunnossa, että lapsi voi saada isänsä nimen. tähän nimiasiaan tuli nyt kuitenkin sellainen mutka matkaan, että veljeni aikoo ottaa vaimonsa sukunimen, joten jos meidän poika saa mieheni nimen, päättyy oma sukuni sukunimen puolesta minuun, koska isäni on ainoa lapsi. en olisi ikinä kuvitellutkaan, että joku tällainen nimiasia voisi yhtäkkiä olla näin tärkeä. heitinkin eilen miehelleni, että voitaisiinko keskustelu pojan sukunimestä avata uudestaan. mies ei kommentoinut mitään. hänellä kuitenkin on jo kaksi aikuista lasta edellisestä liitosta omalla sukunimellään. täytyy katsoa, miten asiassa edetään.

oma kontribuutioni suuren yövaippagallupiin on seuraava: meillä vaihdetaan vaippa juuri ennen viimeistä "ilta"syöttöä eli joskus puolenyön tienoilla. sen jälkeen vaippa vaihdetaan aamun ensimmäisellä syötöllä eli joskus viiden-kuuden tienoilla tai joskus vasta jopa seuraavalla eli seitsemän-kahdeksan aikaan aamulla. täällä on sama juttu kuin rouva sagalla eli todella vähän kakitaan öisin vaippoihin, ja jos kakitaan, niin eivätpä nuo tunnu pikkumiestä häiritsevän, kuten eivät vaipat oikein muutenkaan.

itse yritän kestoilla mahdollisimman paljon, mutta toistaiseksi öisin ja matkoilla on käytetty kertakäyttövaippoja. kävin eilen ostamassa hippikaupasta (ekolo helsingin hakaniemessä) yli 80% biohajoavia kertakäyttövaippoja. hinta oli aika suolainen, mutta maksoin sen mielelläni, kun luin, että jotkut kertakäyttövaipat maatuvat yli 500 (!) vuotta. olin aivan järkyttynyt. luulin, että ne maatuisivat sentään jossain 50 vuodessa. näiden luvattiin maatuvan parhaimmillaan kolmessa kuukaudessa. tämän ei ole tarkoitus syyllistää ketään kertiksien käyttäjää. jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. itseäni tuo tieto kannustaa kyllä käyttämään kestovaippoja mahdollisimman paljon. ehkä vielä joskus meillä nukutaan myös yöt kestovaipoissa. mielelläni kuulen vinkkejä kestovaipoista, jotka kestävät läpi yön.

haluaisin oppia muutenkin lisää kestovaipoista. itse käytän päivisin harsoja lisäimulla tai ilman, päälle joko muovikuori tai villahousut. harsojen lisäksi olen käyttänyt äitiyspakkauksen imsevimsejä niin ikään lisäimulla ta ilman. äiti oli löytänyt kirpparilta paketillisen niitä kushies-vaippoja, mutta ovat täällä niin ikään vielä vähän isoja ja jotenkin kovia (?). onko jollain vinkkejä, millä niitä saisi pehmeämmiksi, kun huuhteluainetta ei käsittääkseni saa käyttää. eniten tykkään tällä hetkellä harsoista, kun ovat jotenkin niin ihan pehmoisia, kun ajattelee vauvan herkkää pientä pyllyä :)

tulipahan taas romaani. kaikille paljon jaksamista ja lapin tytöille tervetuloa! hienoa saada mammaporukkaan edustajat myös lapista.

solnushka & pikkumies 6 vkoa ja 3 pvää
 
Olivia, meillä on yökäytössä kuorivaippana muumi-kuori. Ainakin meidän pojalle toi muumi-kuori istuu tosi hyvin, ja on sen mallinen, että sen alle saa oikeasti sisävaipan piiloon joka kohdasta. Toisin kuin esim. äitiyspakkauksen mukana tulleen Mio-kuoren alle. Olen kaupoissa katsellut, että monen muun kuoren kohdalla myös toi jalka-aukon yläosa näyttäisi olevan ongelma, kuten myös jalka-aukon alaosan vuotosuojan korkeus. Nämä molemmat ovat mielestäni Muumeissa kunnossa. Sisävaippana on käytetty useampaa sorttia. Esim. Muumi-sisävaippa Fuzzi-vaipan insertillä toimii kuin unelma. Muumin sisävaippa kuivuu tosi kauan, mutta se ei haittaa kun on useampi sisävaippa kierrossa. Noiden lisäksi meillä on käytössä pari jonkun itsetekemää, sekä royalkestojen sisävaippa. Joka vaipassa käytetään myös lisäimua. Kuoria ei tosiaan tarvita kuin 2-3 riippuen kuinka usein pestään vaippapyykkiä. Kuori on melkein heti pesukoneesta tulleessaan käyttökelpinen. Noista Muumeista teidän pienelle sopii koko S. Meidän pojalle se on sopinut koko ajan. Hän oli 3vko sitten 5,3 kiloa ja nyt jo varmasti kilon enemmän. Vaikuttas, että menee vielä pitkään. Päivävaippana meilläkin käytetään mm. noita Fuzzeja, ne istuu tosi hyvin ja tosiaan kuivuvat todella nopeasti. Välillä niissä meillä ongelmana on, että bodyjen reunat menevät niin lähelle vaipan reunaa, että imaisevat sieltä kosteutta. Olen miettinyt, että tuon takia vaipoissa olisi hyvä, jos vedenpitävä kangas olisi ommeltu reunan yli vähän sisäpuolelle asti. Näin onkin meillä yhdessä vaipassa, Bumgenius luomu AIO:ssa, joita tilasinkin jo sen takia lisää. On toiminut luottovaippana reissuilla eikä ole vielä kertaakaan pettänyt 5-5,5 tunnin vaihtovälillä. Juu ja se Kushies, oli uudessa äitiyspakkauksessa, joten meilläkin on sitä kokeiltu. On edelleen iso myös meidän pikkumiehelle.
 
Solnushka, pojan itkuisuuden takia käytiin vaunulenkillä kesken edellisen viestini kirjoituksen, joten en tiennyt kirjoittaessani, että sinäkin olit ollut kiinnostunut yökestoilusta. Eli samat vinkit täältä sulle kuin Oliviallekin! Päiväkestoilusta sen verran, että olen itse sitä mieltä, että moni AIO-vaippa hakkaa kyllä tuon Kushiesin. Se on tosiaan kovan ja kömpelön tuntuinen moneen muuhun verrattuna, mutta toisaalta on niin isoa kokoa, että on varmasti senkin takia vielä kömpelön oloinen meidän pienille. Toinen "ongelma" Kushies Ultra Liten suhteen on, ettei sitä voi pestä monellakaan sellasella pesuaineella kuin muita kestoja. Esim. nestemäinen Erisan (se, jossa lukee, että soveltuu kestoille) ei sovellu Kushiesille. Kushiesin vedenpitävä materiaali on PVC:tä, ja se kovettuu sitraatin vaikutuksesta niin, että voi hankautuessaan kulua puhki. Muissa vaipoissahan on yleensä se PUL eli polyuretaanilaminointi, mikä ei tee samaa. Meillä tosin käytetään vaippapyykille Ecover Delicatea, joka sopii ihan kaikille kestovaipoille. Ja vielä huuhteluaineista, kun mietit. Ecover huuhteluaine sopii vaippapyykille. On alunperin kehitetty johonkin ihan muuhun tarkoitukseen, joten ei sisällä mitään samaa kuin tavalliset huuhteluaineet. Tosin ei tee pyykkiäkään niin pehmeäksi kuin tavalliset huuhteluaineet. Sitten vielä vaippojen pehmeydestä muuten. Kuten Olivia kirjoitti, Fuzzi Bunz on tosi pehmeä. Meillä on myös Coolmax-pintaisia AIO vaippoja Royalkestoilta iso kasa, ja myös ne ovat pehmeitä peppua vasten. Tuo Coolmaxhan ei kovetu ollenkaan, kuten ei Fuzzien mikrofleecekään. Toi fleece saattaa ärsyttää joidenkin harvojen ihoa tosin.
 

Yhteistyössä