Heinäkuun Hurmaajat 2010

Pikavastaus nälkäinen tyttö sylissä...

Mun mielestä on paremman näköiset nää uudet sivut.

Kiva Rae89 että tollanen kerho tarjolla! Toivottavasti on mukava meininki siellä:)

Meidän tylleröstä tuli Saara :heart: Kastetaan kuukauden päästä.

Minulle sanottiin sairaalassa että vauvan norm. lämpö kainalosta mitattuna 37-37,5 ja pepusta 0,5 astetta enemmän.
 
Täytyy opetella uusiin sivuihin:O
Eilinen oli ihan katastrofi päivä..vauva valvoi koko päivän ja söi tissiä..välillä torkkui muutaman minuutin.Kokeiltiin vaunut,kaukalot,sitterit,rintareput..annoin jopa pakkasesta pullolla maitoa lisää,mutta mikään ei auttanut.Liekkö sitten ollut joku tiheänimunpäivä tai mahassa joku ahdistus|O
Itse menin illalla sänkyyn 21 aikaan,ja mies jäi kantamaan poikaa,poika olikin tutti suussa nukahtanut ja heräsin 3h päästä kun koko talo nukkui..nukkui sitten pikkumies 4,5h putkeen ja sen jälkeen vielä pari 2h pätkää yöllö..luojan kiitos.Oli jo epätoivoinen olotila ettei tuo lapsi nuku enää ikinä:headwall:
Nyt sitten on jo nukkunut reilun tunnin,joten paremmin menee kun eilen:D
D-vitamiinin aloitusta en edes vielä harkinnut,aloitan kuukauden iässä vasta ne,täytyy muutenkin katsoa pitääkö kokeilla jotain cuplatonia yms jos masuvaiva jatkuu..en vaan mielellään antaisi mahaan mitään ylimääräistä sitä sekoittamaan,edellisellä lapsella oli koliikki ja mistään apteekin mömmöistä ei kyllä hyötyä ollut:|
Ens viikolla ajattelin mennä vauvan kanssa elokuviin,kun mieskin on vielä kotona:popcorn:
Kävin siellä aina tuon edellisen kanssa ja kovasti tykkäsin noista babybioista,onhan siinä touhua vauvan kanssa,mutta vaihtelua kotiarkeen:)Muutenkin aloitellaan avoimiin kerhoihin menokin tässä piakkoin..mä tylsistyn kuoliaaksi jos vaan kotona vauvan kanssa olen:)Ehdottomasti suosittelen kerhoihin menemistä muillekkin jotka vaan kotona on,piristää kummasti kun saa aikuista seuraa itsellekkin:)
Muuten kyllä nautin tästä vauvasta ihan täysillä,ja siitä että ollaan koko perhe kotona,en tiedä onko elämässä enää koskaan tilannetta että mies lähes 2kk kotona putkeen..ainut mikä arjessa on yllättänyt on tuo pyykin määrä:LOL:siis aivan järjetöntä miten paljon tulee 6 hengeltä pyykkiä...kori vyöryy lattialla koko ajan ja kone pyörii ja pyörii:LOL:
Onkos kellään vinkkiä miten saisin tuon vauvan röyhtäisemään kunnolla..olkapäällä yritän taputtaa mutta hyvin harvoin röyhtäisee kunnolla ja sitten masu vääntääkin: /
hipsu ja poju 16päivää
 
Rae No imetät sen mitä tulee ja loput korviketta. Mä oon alkanu tekemään ihan samallalailla. Yöllä tuntuis maitoa nousevan enemmän ku tulee pidempi väli imetykseen. Saa nähdä kauan meillä imetystä jatkuu, tuntuu et poika kasvaa ihan hirmusta vauhtia ja vaatii siis kokoaika enemmän ja enemmän ruokaa. No kaikki aikanaan.
Toi kerho kuulostaa kivalta. Avoimin mielin vaan sinne mukaan, eikä pidä yhteen tai kahteen kertaan lopettaa. :hug:

hipsu79
Meillä röyhtäsee helpoiten tolleen olkapäätä vasten. Taputtelen pyllyä ja selkää plus välillä sitten hytkyn itekkin. Tosin jos vauva nukahtaa kesken ruuan röyhtäytys on mahdotonta. Meil oli kans aluks hankalaa toi röyhtäily, mut nyt poika röyhtäsee joskus jo pelkästään sillä et nostaa pystyasentoon.

Täällä meni yö silleen suht normaalisti. Poika nukahti joskus ysin jälkeen ja sitten puol 3 nous syömään ja sitä kestikin sitten tunninverran ja sit yritin laittaa nukkumaan. Noh, poikahan jatko vaan meuhkaamista ja annoin sit vielä 30 ml korviketta niin lopulta sitten jossain vaiheessa nukahti. Ja sitten oli jo taas kuuden aikaan hereillä vaatimassa ruokaa. En tiiä miten meil saatais noi aamuyöt rauhotettua ? Poika ähisee, karjahtelee ja huutelee monesti jo tuolta neljästä-viidestä asti.
 
Huh heijaa... Eilen illalla annettiin joskus 6-7 väliin korviketta ja joskus ennen ysiä vielä 40ml, sitten imetin kaksi kertaa sen jälkeen ni poika tais nukahtaa tuolla vähän yli 11 ja nukkui 6.45 asti!!!!!! Ja tämä suurimmalta osin tissimaidolla, jee:) Sitten imetin ja nukkui vielä 7-10 äipän vieressä:heart: Ihan kiva kun tuolleen nukkui..tosin eiköhän tuossakin nukkumisessa korvikkeella ollut jonnii verran osuttaa mutta samakos tuo, poika nukkui!!!

Nyt sitten taas näytetään siltä, että kohta kiukuttaa... Pojulle on nyt tullut kakan teko "ilme" ei aikaisemmin ollut, mutta nyt kyllä ihan selvästi huomaa millon äheltää, suhteellisen huvittavan näköinen:LOL:

Miks nää kelit nyt muuttu tälläsiksi ikäviksi syyspäiviksi.. kun meillä ainakin tulee vettä niin, että ei voi edes kuvitalla lähtevänsä ulos..ihan itteensäkkin harmittaa ku ollaan sisällä möllötetty jo useempi päivä...varmaan viikko kohta..aina on ollut niin huono ilma:(

Joo vaan nyt ei tainnut äipän maito tyynnyttää tuota pientä miestä kuin hetkeksi ni pitääpä tästä mennä ruokkimaan pojua...

Rae ja Vaavi 5vko 1pvä

Nimestä Meilleppä tuli nimen kanssa nyt sellanen onkelma, että meillä oli nimi valmiina ja se oltiin jo antamassa, mutta keksin sitten vähän ennen pojan syntymää toisen kivan nimen..ja miehelle sen sitten tässä sanoin ihan ohimennen, mutta olen nyt ruennut ajattelemaan, että se saatais olla parempi kun se aikasemmin keksitty... Noh ainoa ongelma tässä on, että mies tykkää enemmän siitä ekasta (vaikka ei sitä myönnä) mutta silti sanoo, että mie saan päättää kumpi laitetaan.. Tykkään siis hillittömästi kummastakin nimestä ja se vaikeuttaa jo päätöstä ja lisää taakkaa tekee se että mies tykkää enemmän toisesta ja mie toisesta, mitä mie teen???:confused:
 
Meillä itketään jo kolmatta päivää :( pirun rokote :mad: jätin jo soittopyynnön neuvolaan, eikö pojan oloa vois jotenki helpottaa....pitää lähtä lenkille niin poika ei itke ihan kokoaikaa vain autossa ja vaunuissa tyytyväinen. Toi rokote kyll pisti meän pojan persoonan nurinkurin, ennen niin kiltti ja tyyväinen vauva on vaihtunut itku hirviöön :( toivotaavasti pojalla pian loppuu nuo vatsaväännöt ei ole kiva katsoa kun toiseen sattuu :(
 
Sulo sai neuvolassa äsken rokotteen (ei edes kysytty halutaanko sitä, eihän sitä kaikki halua, mutta meni nyt sitten kidasta alas). Toivottavasti ei tuu seuraamuksia. Ei toi lapsi kyllä kiukkuisemmaksikaan voi mennä, että ei siinä jännitettävää! :D

Yhä sanottiin, että korviketta voi antaa jollei jaksa imettää, mutta en aio antaa. Sulo kasvaa tasaisesti -15% -käyrällä, paino nousee koko ajan ihan hyvin, on vaan hoikka lapsonen, kun pituus on kuitenkin keskikäyrällä koko ajan. Mitään järkeä antaa korviketta: keskikäyrä on keskikäyrä siksi, että puolet kasvaa sen alla ja puolet sen yllä. Meidän poitsu on sitä ensimmäistä sorttia. Toki jos paino ei nousisi, niin lisämaito olisi tarpeen.

Kaikki imetyksen kanssa pähkäilevät, kannattaa todellakin vierailla Imetystuen sivuilla: Imetyksen tuki ry ja erityisesti keskustelufoorumilla. Sieltä saa niin paljon apua, tukea ja inspiraatiota! Mäkin esim. ennen just fiilistelin sitä, mitä pinkeämmät tissit oli. Noiden infopakettien kautta oon tajunnut, että päinvastoin pitäisi imettää niin usein, että tissit ei oo koskaan pinkeät: silloin maitoa on paljon enemmän, jos rinnat ehtii pinkeiksi, maidontuotanto hidastuu. Tuolta tajusin myös sen, että se ei merkkaa, että lapsi olisi nälkäinen, vaikka se kiskaisisi pullosta 3 LITRAA korviketta: se kertoo vain imemisen tarpeesta, koska tissi/nänni (jota tuttipullo tietysti simuloi) on vauvoille lohtu ja maailman keskipiste -- se on ihan sama vaikka pullosta tulisi pelkkää vettä tai ilmaa.

Toinen mahtava sivusto on: FUSSY BABY
Mun teoria on nimittäin (kuten tohtorin) se, että vaikka vatsavaivat on vauvoilla varmasti yleisiä, niin useimmiten kyse on itkuisuuden suhteen kuitenkin psyykkisemmistä jutuista. Kohdun ulkopuoliseen maailmaan sopeutuminen on kuukausien ajan kivulias prosessi! Tosi kiinnostavat sivut nuo. Ja mieletön satsi käytännön ideoita vauvan viihdyttämiseen!

Hei auttakaa taas täysin avutonta idioottia! Mitä vauvalle päälle, kun säät viilenee? Koko heinäkuu mentiin pelkällä bodylla tai bodylla ja puolipotkareilla, mutta nyt pitäis varmaan laittaa enemmän päälle, kun ei oo enää helteistä. Siis vaunuihin ja noin. Vai riittääkö noi "perussisävaatteet" ja sit vaan vaunuihin makuupussia ja paljon lämmintä? Neuvolan tädin vastaus oli taas uskomattoman epäselvä.. Mutta sanoi kyllä, että aika moni tuppaa ylipukemaan vauvansa ja ne valuu hikeä.. Eli että vaunuissa on yllättävän lämmin viileälläkin säällä, jos siellä on lämmikettä.

Eilen tein sitten paluun bodypumpiin ja tänään kävely ja minkä tahansa raajan liikuttaminen on helkatin vaikeaa :D Aijaijaijaijaiii! Koitan käydä syksyllä kahdesti viikossa jumpassa, vaikka sekin tuntuu liian vähältä.. Ekstrakilot istuu yhä mahassa ja näytän järkyttävältä. Sou not.

Haluaisin kanssa keksiä syksyksi kerho-tyyppistä tekemistä. Kuvittelin, etten oo yhtään sentyyppinen ihminen joka haluaa hengailla "mammaseurassa" vaan ihan "jo olemassaolevien kaverien" kanssa, mutta joku vauvaharrastus on alkanut kiehtoa. Harmi, että monet jumpat yms on tarkoitettu yli 3-kuukautisille, ja harmillisesti Sulo (ja muidenkin heinäkuisten vavvat) täyttää sen just puolivälissä lukukautta. Ei viitsi maksaa isoja lukukausimaksuja puolesta lukukaudesta..
Mutta kahvilahommiinhan voi osallistua toki. Kun vain uskaltautuisi menemään. Tää mammauniversumi on niin täysin vieras mulle, ja pelkään etten sopisi joukkoon. Turussa Mammakeidas ainakin taitaa olla vähän hippihenkinen, sinne ehkä uskaltaisin kipittää.

Jaahash, mies vaatii konetta hyppysiinsä. Aloitan imetyshommat! Mui!
 
Voi ei Dana, kuulostaa tosi kamalalta nuo oireet. :( Meillä ei tosiaan tullu rokotteesta yhtään mitään oiretta...ei edes niitä löysempiä ulosteita tai puklailua! tyttö ollut oikein kiltti ja nukkunut hyvin.. eilenkin laittoi 20.30 nukkuun ja sitten syötiin 04.30!!:ashamed: melkeen hävettää aina kehua, mutta pitää nyt nauttia..aikansa kutakin!! Toivotaan Dana, että teillä alkaa oireet helpottaan!!:hug: Itseäkin vähän pelottaa, kun 3kk neuvolassa tulee tuota rokotetta tehoste plus kaks pistettävää rokotetta.Käsiki neuvolan täti jo varaamaan kipulääkettä joko nestemäisenä tai suppoina valmiiksi. Kuulemma lähes poikkeuksetta tulee jotain pientä oiretta ainaski.

Itseäkin kiinnostas tuo vauvakino juttu...ja kaikki kerhosysteemit, mutta tosiaan kynny on melko korkea!! Oulun seudulla asuvat, kertokaas jos tiedätte kivoja kerhoja, kahvitteluseuroja yms.. seuraa täälä jo alettais kaipaamaan. Onneks mies on taas reilun viikon päästä yhden viikon seurana..piristää kummasti!!=)

Meillä tosi hankala tilanne, kun myytiin auto pois ja nyt lainassa vaan 2 ovinen auto..pikkusen hankala tukkia Emmaa kaukalossa sinne taakse..ja sekin nyt sitten rajoittaa kulkemista, kun on niin hankalaa. Toivottavasti löytyy uus pirssi äkkiä tilalle... :)

Niin, ja joku kyseli siitä D-vitamiinin antamisesta...meillä ainakin suositeltiin annettavaksi aamulla tai aamupäivällä. Ite oon antanu aina aamusta..jonkun aikaa imetyksestä. Aattelin, että jos ois parempi kun ei antais liian tyhjään masuun ja taas ei liian täyteen, että ei tule kaikki pukluna pihalle. Hyvin on toiminut, kun ei oo masuvaivaa tullut (mistä sitten lienee johtuvan..) Gefilus D:t tosiaan käytössä..ihan hyvä, kun ei nytkään tarttenut erikseen antaa maitohappoa rokotuksen jälkeen.. (sitä kans siis suosittelivat neuvolassa). Itellekin olen noita suuhun tiputellut muuten...kun tuo pullo niin äkkiä tosiaan vanhenee, että ei sitä Emma kuukaudessa kulutettua saa. Eipä siitä Gefiluksesta tai D-vitamiinista itellekään ole varmasti haittaa!!

Olen nyt 4 kertaa käynyt salilla ja hyvältä tuntuu päästä melkeen 9 kk tauon jälkeen kunnolla liikkumaan/treenaamaan. Eilen oli Emma kaukalossa salilla mukana ja hyvin meni!!=)

Mutta...nyt syöntihommiin!!

Sannuliini ja Emma 2kk 1 vrk:heart:
 
Kertokaahan..onko teillä kokemuksia pienten kanssa matkustelusta, siis alle vuoden ikäisen? Lennot yms..? Kaipaan siis omakohtaisia kokemuksia, en välttämättä niinkään mielipiteitä asiasta. Mielipiteitä on tullut kyllä jos sun vaikka kuinka, kun sanottiin mummoillekin, että lähdetään ehkä jouluksi ulkomaille Emman kans. Kanarialle ois tarkoitus ehkä suunnata.. Onko siellä muuten tarpeeksi lämmintä joulun aikaan? Netin mukaan keskilämpötila noin 22-23 astetta.. onko omia reissukokemuksia joulun tienoilta??
 
Dana täytyypäs miettiä..jos meillä on auto, niin voitais vaikka tullakin!=) Tai jos ei sinne vauvakinoon, niin vois ens viikolla kummiski jossakin treffata..vaikkapas just tuolloin tiistaina. Ollaanpas kuulolla asiasta vielä paremmin!! Bussilla täältä mene vähän turhan kauan, mutta luulen kyllä, että meillä on auto käytössä!!

Hauska juttu muuten.. Emma oli tuossa superkyllästynyt, niin laitoin netistä lastenohjelmia tietokoneen ruudulle pyöriin..:D Tyttö naureskeli ja katto oikeen tyytyväisenä..kai ne on ne värit ja äänet, jotka kiinnostaa!! Joku kasvatusexpertti ois nyt varmaan sitä mieltä, että pilaan lapsen tuolla 10 minuuttisella, mutta tuskin vain!!!:LOL: ja opettavaisia kai nuo muutenkin on, ohjelmat siis!! kokeilkaapas, jos vauva on oikein tympääntynyt!!! :)
 
Dana täytyypäs miettiä..jos meillä on auto, niin voitais vaikka tullakin!=) Tai jos ei sinne vauvakinoon, niin vois ens viikolla kummiski jossakin treffata..vaikkapas just tuolloin tiistaina. Ollaanpas kuulolla asiasta vielä paremmin!! Bussilla täältä mene vähän turhan kauan, mutta luulen kyllä, että meillä on auto käytössä!!

Hauska juttu muuten.. Emma oli tuossa superkyllästynyt, niin laitoin netistä lastenohjelmia tietokoneen ruudulle pyöriin..:D Tyttö naureskeli ja katto oikeen tyytyväisenä..kai ne on ne värit ja äänet, jotka kiinnostaa!! Joku kasvatusexpertti ois nyt varmaan sitä mieltä, että pilaan lapsen tuolla 10 minuuttisella, mutta tuskin vain!!!:LOL: ja opettavaisia kai nuo muutenkin on, ohjelmat siis!! kokeilkaapas, jos vauva on oikein tympääntynyt!!! :)
Meillä poika kattoo monesti Sub Junioria isin kans :D
 
Matkailu
Me matkusteltu jokaisen lapsen vauva-aikana,ja hyvin on reissut sujunut=)
Oon suomesta aina ottanut kaiki ruuat ja vaipat mukaan,ja sitten on tilaa tuliaisille kun ne matkan aikana kuluu.Vauvan kanssa on vielä helppo matkustaa,mutta nuo isot on jo haasteellisempia,kun saa vahtia etteivät juokse altaalla ja liukastu tai huku veteen yms..ja muutenkin mitä suuhunsa pistävät ettei tuu ruokamyrkytystä=)
Ens kesällä ollaan säätetty rahaa,,ja lähdetään koko perhe ranskan matkalle.Muuten on käyty Kyproksella,Turkissa,Tunisiassa,Kreetalla,Rodoksella ainakin.
Apua nyt tuli ukkonen,vauva pois pihalta:O
 
Matkustelusta vauvan kaa ei oo itellä kokemuksia, mutta ainakin ystävien kokemukset on hyviä. Ja meillä on ainakin jo ensi vuoden alkupuolelle Amsterdamin-matka lentoineen buukattu. Ehdottomasti kannattaa mun mielestä matkailla, se kannattaa aina :cool:
 
Hmm.. Tänään sitten poju taasen viihtynyt tissillä koko päivän ja n. 100ml mennyt jo korvikettakin...Mutta pitää vaan ajatella, että poikahan tässä on se tärkein ja pojan hyvinvointi...

Kokeilin sitä danan ehdottamaa nimen arpomistakin, mutta silti kävi mietityttämään suuresti... Nyt sitten miehen kanssa puhuttiin ja pohdittiin ni nyt kallistutaan siihen nimeen minkä viimesimmäksi olen keksinyt..ja sekin vain sen takia, että ei tunneta ketään sen nimistä ja väestärekisterin nimipalvelusta katoin ni sitä nimee on on annettu melkeensä puolet vähemmän vuosina 2000-2009 kun sitä nimee mitä ensin mietittiin... Selitinpäs vaikeesti:LOL: Tosin siltikin se nimi on suht yleinen, kaiketi...

Taas läks mies mehälle..toivottavasti tuo innostus loppuu kohta, ei jaksais enää..Ja nyt on myös pyykit pesty vkl reissua varten ja huomenissa niitä sitten pakkaillaan..perjantaina vielä ennen parturia ja reissuun lähtöä pitäs käydä apteekista lisää disflatyliä...

Te ketkä olette autoilleet pidempiä matkoja mikä on pisin yhtäjaksoinen aika, mitä olette lasta pitäneet turvakaukalossa? ja istutteko ite etupenkillä (jos lapsi on takapenkillä) vai istutteko muksun seurana takana?
 
Rae Me ollaan ajettu yhteen putkeen n. 4,5h. Tai siis niin, että kerran pysähdyttiin imettämään vauva ja vaihtamaan vaippa. Mun mielestä on helpompi istua itse takana vauvan kanssa. Voi nostaa tippunutta tuttia jne. :) Mekin lähtään huomenna taas reissuun ja järkkäileen ristiäisiä.
 
Autoilusta Sulo on istunut kaukalossa pisimmillään 2 tuntia (Turku-Hämeenlinna). Mä istun sen kanssa takapenkillä seurana. Kaipaan vähän etupenkille jutskaileen miehen kaa :p Mutta en jotenkin osaa olla sillee, etten pystyis näkemään lapsen ilmettä ja silitteleen sitä.. Varsinkin kun Sulon rakkaussuhde autoiluun rakoilee nykyään, eikä se enää nukukaan kaukalossa, vaan välillä saa myös rääkymiskohtauksia. Hermot menisi ja sydän särkyisi, jos joutuisi kuuntelemaan sitä etupenkiltä asti.

Mä oon ihan nimihullu ja haluan jo kuulla kaikkien loppujenkin heinähurmurien nimet! Nyt arvuuttelen Raen nimeä.. (Tai siis vauvansa!)

Huomenaamulla lähdetään klo 06:30 Helsinkiin esittelemään Suloa pääkaupunkiseudun ystäville. Siispä nukkumaan! (Ja siis huomennakin Sulo istuu 2 tuntia kaukalossa..)
 
Mitä vauvalle päälle, kun säät viilenee?
Meillä on nyt lämpöä ollut noin 15 astetta ja oon bodyn&potkarien päälle pukenut yleensä hupullisen, vuorittoman velourpuvun ja trikoomyssyn. Musta on helpompaa, että vauvalla on jotain vahvempaa päällä, että jos täytyy kesken reissun nostaa syliin, niin ei tarvi sitten peiton tai makuupussin kanssa yrittää sylitellä. Toki jos kotipihassa nukkuu vaunuissa, niin voi olla kätevämpi laittaa sisävaatteissa makuupussiin. Seuraavat paksuudet mulla on ohut vanupuku ja itse neulottu villapuku.

Saarakin on nyt vähän alkanut jo pitämään "melua itsestään". Ei enää pelkästään syö ja nuku ja killittele tyytyväisenä. Nukahtaminen on vaikeempaa ja parina päivänä onkin nukkunut päivällä aika paljon liinassa, kun kopassaan on herännyt heti viiden minuutin päästä kitisemään. Ja tissi suussa viihtynyt aika paljon. Hellyttävää kun toinen pitkän kitinän päätteeksi huokaisee autuaasti kun saa rinnan suuhunsa :)

Tuntuu että isille tyttö koittaa jo vähän hymyilläkin, mutta minulle ei. Äiti on vissiin yhtä kuin ruoka ja isi on sitten jotain muuta ja mielenkiintoista... Minkäs ikäisinä teillä on ekat "oikeat" hymyt tulleet? Mä en ottanut nyt äitiyspakkausta ja vanhat "vauvaoppaat" oon jonnekkin hyvään talteen hukannut, niin etten voi katsoa niistä, koska mitäkin pitäis alkaa tapahtumaan.

Nyt taidan alkaa googlettamaan mitä avoimia kerhoja ja muita aktiviteetteja meiltä päin löytyy, kun kerran muutkin on niin kovasti menossa:)
 
Hola!

Helise ilmottautuu pitkän pitkän tauon jälkeen takas kehiin :) Luin tekstejä sivulta kymmenen ja totesin, että tässä menee ikuisuus - luin sitten sieltä ja täältä ja poimin jotain yleisiä juttuja mihin tartuin ja mitä kohta sitten vähän meidän osalta kommentoin.

Mutta kerrotaampa meidän tilannetta tännekin, fb.ssä oon päivitellyt jonku verta kyllä.

Nooa on nyt 60,5cm pitkä ja painoa tasan 5kiloa, ikää kuusi viikkoa taitaa olla. Huh! Paino nousee hitaasti, syntymästä tullut vaan alle puoli kiloa painoa. Mutta nousee se silti, joten hyvä. Poika on kumminki tyytyväinen muuten. Rintamaitoa saa ja korviketta ollaan annettu lisäksi, mutta sitä ei kovin suuria määriä mene: päivässä ehkä desi, riippuu toki päivästä mutta kumminki. Haluisin mennä pelkällä rintamaidolla, mutta syystä tai toisesta se ei nyt riitä. Muutaman viikon takainen mahatauti vei maidontulon nollille ja sieltä ollaan noustu, mutta niihin jättimaito määriin ei olla takasin päästy enää. Onneksi silti maitoa tulee, mä tykkään imettää :)

Nooa käy kerran viikossa fysioterapiassa kättä treenailemassa, edistystä ei ole tullut kuukauteen ollenkaan. Hermot on hitaita paranemaan.. Silti kovin surullista kattoa Nooa, kun oikea käsi viuhtoo ja huitoo, mutta vasen ei. Jännittää jo nyt, että miten tulee konttaus onnistumaan kun edes kämmen ei aukea vielä kunnolla. Toivottavasti onnistuu. Meillä on ihana fysioterapeutti, kummasti auttaa jaksamaan ja kannustaa :)

Ite oon suht ok. Mieliala heittelee härän pyllyä ja oon välillä ihan kamala, kerrassaan kamala :/ Oma kroppa masentaa, tyhmä minä. Raskaana ei haitannu, että oli iso, se oli ok. Nyt kroppa on plörä ja ahdistaa. Tuntuu, että mitä enemmän kiloja tippuu ja mitä lähempänä oon lähtöpainoa niin sitä enemmän mua ahdistaa. Mulla on tippunu nyt joku 15kiloa, lähtöpainoon on 4kiloa matkaa. Tosin siitä saa sitten vielä tippua muutama kilo mun puolesta :)

No siinä pintaraapasu meiltä.

Sitten niitä poimintoja.

Seksi: Ei tuu kyllä kuuloonkaan, mulla on niin hellenä vieläki paikat että pelkkä ajatus kammoksuttaa! Mulla on jälkitarkastus ens viikolla ja seki kauhistuttaa, pitäs muka antaa kurkkia tilannetta, mutta apua pelkään sitä kipua jo.. Muutaman viikon jos vielä antais paikkojen parantua, katsotaa sit mikä on tilanne. Epparihaavaki on yhä kipeä, ei niin kipeä kun aikasemmin, mutta kipeä on. Välillä pitää ottaa särkylääkettä vieläki, höh.

Jumpat: Oi oon niin kateellinen sulle kardemumma! Mäki haluun jo bodypumppiin, mutta ei mun tilanne oo vielä niin hyvä :( Sitäkin siis joutuu vielä odottelemaan. Kaipaan niin jumppia! Spinning ois ihanaa, mutta se pyörän selässä istuminen kauhistuttaa vielä.. Ehkä syyskuun lopussa, tai lokakuussa uskallan.

nukkuminen: Meillä Nooa nukkuu lähes poikkeusetta noin klo 22-06, ilman heräämisiä. Kuudelta herää syömään ja sitten vielä torkutaan ja syödään lisää. Ylös noustaan yleensä tossa ysin maissa, välillä aikasemmin välillä myöhemmin. Ihanaa torkkua pojan kanssa :)

imetys: Mä oon vasta kotona oppinu imettää sängyssä maaten, sairaalassa ainoa miten imetin oli istuen tuolissa. Nytte imetän päivisin istuen ja aamulla sitten sängyssä kun torkutaan. Kieltämättä toi makuuasento on aika kiva, mutta tällä hetkellä istuma-asento on mulle luontevampi.

hymyt ja katse
: Nooa hymyilee silmät sirrillään, ihan aitoja hymyjä tulee <3 pikku sydäntenmurskaaja :) Katse on myös tosi tarkka, seuraa silmiä, valoja ja hymynaamoja kuin haukka. Oikein tapittaa ihanasti kun seurustellaan :)

Jepsis, nyt nukkumaan. Koitan nyt pysyä täällä vauhdissa mukana edes silloin tällöin, kivaa lukea teidän muidenki kuulumisia! :)

helise ja Nooa
 
Hitto nämä uudet sivut tökkii ainakin mulla!!!!!:kieh:

Nyt on ihan pakko tulla hehkuttaan...Emma laitto illalla 20.30 nukkumaan. Söi 04.30 ja nukkuu edelleen (kello siis 9.40)!!!!:O:)=) että tommoset 13 tuntia yhdellä syötöllä!!!

Ihanat unet sekä äitille että tytölle..ainoa, mikä huolettaa on maidontuotanto..saas nähä alkaako se loppuun, kun yöimetykset alkaa jäädä kokonaan!!! Noh, toisaalta, jos luonto niin määrää, niin sitten tuttelia napaan. Ei sitä viitsi toista yöllä ylöskään kiskoa!!!
 
Heips heinäkuiset!

Täällä on jo arkiset kuviot. Mies palasi töihin.
On niin masetavia sadepäiviä ollut ja lisää sellaisia on luvattu : /
Eilen jouduin taistelemaan sen vaunujen sadesuojuksen kanssa ensimmäistä kertaa. Eiköhän sen laittaminen mennytkin tänään jo rutiinilla :)
Meillä kanssa mietitytti tuo pukeminen. Mä oon laittanut pojalle bodyn, potkarit, niiden päälle velourpuvun, kypärämyssyn, tumput, paksummat sukat ja vaunuihin äp- makuupussin. Meillä oli eilen 10 astetta lämmintä (lue: kylmää) ja vaatetus osui kohdilleen.
Meillä kanssa seuraavaksi siirrytään vanuhaalariin, josta taas toppapukuun.

Meillä poika on hymyillyt jo reilun viikon ajan. Voi miten hellyttävän näköistä, kun pienet ikenet paistavat :heart:

Pieni mies juttelee myös hennonkarhealla pikkupojan äänellä vesihanalle aina pyllynpesun yhteydessä :D - on meillekin juttuja riittänyt, mutta vesihana on jotenkin pienen mielestä huipputyyppi :D

Maitoa on riittänyt runsaasti ja pienen posket on pyöristyneet melkoisesti. Myös vatsasta on tullut rumpukka :)
Tuttipulloa ei olla tarvittu. Enkä ole ainakaan toistaiseksi alkanut lypsää maitoa talteen, kun aiemmin olen niin tehnyt ja maidontulo on vaan kiihtynyt- pakkanen on ollut toisesta laidasta kellertäviä maitopusseja täynnä ja toisessa laidassa vaaleampia :D
Samoin aiemmin olen onnistunut saamaan rintatulehduksia :/

Menin tilaamaan pienelle kimperin kantoliinan. Alunperin minun piti ommella se itse, mutta en nyt sitten jaksanutkaan.

Oma paino on pudonnut roimasti, mutta mulla on kyllä ollut ennen raskauttakin ylimääräistä, että eipä hirveästi haittaa, vaikka putoaisikin. Syön ihan normaalisti terveellistä kotiruokaa ja makean napostelun olen jättänyt pois. Samoin limppareita en juo enää laisinkaan- vaihdoin ne tylysti veteen ja se kannatti :)

Liikuntaa harrastetaan vaunulenkkeilyn ja kotijumpan muodoissa. Ollaan ilmoittauduttu vauvavoikkaan ja vauvauintiin- kunhan ne alkavat ja siihen mammakahvilareissut päälle niin ollaankin ihan kivan kiireisiä täällä landella :)

Mukavin ässäkin on kuvioissa ollut jo jonkin aikaa. Palautuminen oli tosi nopeaa, vaikka jälkivuoto meinasikin tehdä comebackin.

Mutta nyt pitää ruveta syöttöpuuhiin...

T: luputupuna poika 3vkoa ja 4 päivää
 
Helise, ihana nimi teidän pojalla! Mä yritin sellasen 4 kk ehdotella Nooaa miehelle, mutta ei se lämmennyt sille nimelle. Nyt ollaan onneks keksitty sitten molempien mieleinen. En tosin viitsi sitä vielä paljastaa, meillä kun on nimiäiset vasta 11.9. eikä olla vielä maistraattiinkaan nimeä ilmoitettu. Eli vielä vois vaihtaakin jos yhtäkkiä haluaiskin.

Mitäs tollaset avoimet kerhot on? Toistaseks tiedän mll:n perhekahvilan ja leikkipuiston perhekahvilan, muita mahdollisuuksia en vielä ole bongannut, eikä noi perhekahvilatkaan ilmeisesti vielä ole toiminnassa. Mulla on just sama fiilis kuin Kardemummmalla siitä, että jotain mamma-aktiviteettia pitäis kehitellä, vaikken myöskään ehkä uskonut ainakaan näin äkkiä sellaista kaipaavani. Se vaan jännittää, että löytääkö sitä omanlaisiaan äiti-kavereita, koska en usko että pelkkä äitiys riittää mulle yhdistävänä tekijänä. Mutta tosiaan omassa kaveripiirissä ei äitejä ole, tässä ollenkaan lähellä ainakaan. Mutta onhan sentään tossa meidän viereisessä kuntokeskuksessa vielä Baby-tunti. Tällä viikolla olikin vielä kesäaikataulu eikä siksi ollut tuota :) Mutta sit huomasin, et mun lempitunti Pulse oli poistunut syksyn valikoimista :( Mut tosiaan Helsinkiläiset, osaako joku suositella jotain vauva-mamma-aktiviteettia?

Meillä poika on hymyillyt nyt vajaan viikon sillä tavalla, että vastaa hymyyn ja innostuu hymyilemään oikein enemmänkin. Isompaan jokeltelua vielä odotellaan.

Vauvan pukemisesta. Nyt vajaan 20°C:een keleillä on menty sellasessa kääntötrikoohaalarissa, vastaa paksuudeltaan ehkä fleecepukua tai vähän viileämpi. Sen lisäksi sitten on peitto vaunuissa tarvittaessa. Mut mun mielestä tosiaan on kiva kans sen takia pukea jotain enemmän pojankin päälle, että voi tarvittaessa ulkonakin nostaa pois vaunuista.

Saga ja poika 1,5 kk
 
helise Onpa kiva kuulla teidänkin arjesta välillä tälläkin puolen=) Ja tosiaan ihana nimi teidän pojalla... Ja hyvän kokoinen pieni mieshän teilläkin asustaa. Meillä olikin puhetta tuolla fb:n puolella tuosta vauvan painon noususta ja mitä ajatellaan pienen miehen ikään nähden niin onhan tuo mies ihan kivan kokoinen=)

Viime yö menikin taas mukavasti..joskus ennen klo 23 pieni mies nukahti ja nukkui sitten taas tuonne melkein 7 asti, söi ja nukkui 10... Tosin eilen rupes jo illasta miun tissi olemaan liian vähän ja korviketta tais eilen illalla mennä se 2dl..päivä tosin mentiin kokonaan ilman... Mut nyt sitten aamusta olen 2 kertaa imettänyt ja nyt tuntuu, että ei tule maitoa riittävästi että pieni mies olis tyytyväinen..pitää vielä nyt kokeilla imettää mutta jos nälkäänsä kiljuu ni pakkohan se sitä korviketta on antaa..harmittaa vaan ihan hitosti jos tää maidon tulo tyssää nyt ku seinään:headwall::headwall: Kuitenkin se imetys on jotenkin sellanen kiva ja äidin ja vauvan yhteinen hetki ja haluisin sitä jatkaa vielä ainakin muutaman tovin, mutta ei taida tämän äitykän tissi enää riittää...

hymyily meillä ekan kerran oikeesti hymyiltiin sunnuntaina ja sen jälestä seuraavan kerran vasta tänään, mutta niin ihana pieni hymy oli, että:heart::heart::heart:

Pakkailemaan pitäs rueta kun sinne reissuun ollaan huomenissa lähdössä..tosin taitaa mennä vielä tovi jos toinenkin ennenku mitään vaateita yms saan kassiin asti kun melkein kaikki on tuolla narulla kuivumassa:D Noh, mie sanoi, että yrittää tänään päästä aikasempaan töistä ni saisin ilman tuota pientä miestä pakkailla rauhassa ja sittten pitäs sipulit nostaa tuolta maasta pois etteivät mädänny.. Saas nähdä mitä kaikkee sitä tänään ennättää tekemään..ei varmaan mitään:D

Rae ja vaavi 5vko 2pvä
 
Automatkoista meillä tulee pakosti tosi paljon kilometrejä autolla vauvan kanssa, kun välimatkat on pitkiä. Saana on matkustanut nyt jo tuhansia kilsoja autossa. Pisin aika on noin 8 tuntia. Saana nukkuu hyvin autossa, mutta me yleensä pidetään usein taukoja ja syötän usein, silloin ei syö niin paljon kerralla ja puklut ja mahanväänteet jää vähemmälle. Hyvin on kaikki matkat menneet=)
Pelkästään jo terkkari reissu tuo mittariin 130 kilsaa ja kahdesti on lastenlääkärillä käyty, toinen kerta hammerfestissa ja toinen rovaniemellä, joten noista reissuista matkaa tullut vajaa pari tuhatta kilsaa.

Hymyt oikeita kunnon hymyjä Saanalta tullut nyt reilun viikon ajan. Ekat siis reilun kolmen viikon iässä. On se aina päivän paras hetki, kun pikkuinen hyvällä tuulella ja hymyilee takaisin:)

Pukeminen meillä jo hetken aikaa joutunut pukemaan lämpimästi pihalle ja matkoille. Ulkona noin +6 astetta lämmintä päivisin ja välillä tuuli tosi kova. Meillä vaunuissa body, potkarit, pitkähihainen paita ja tavalliset sukat alla ja päällä sitten fleecepuku missä vuori ja villasukat sekä tumput. Vaunuissa sitten peitto päälle. Hyvin tykkää nukkua ulkona ja kylmä ei ole tullut.

Tänään taas huono päivä Saanalla, tai oikeastaan jo kolmas sellainen peräkkäin. Masu vaivaa todella paljon ja meillä sitten valvotaan ihan urakalla...ja huudetaan ja puklataan..kaikki keinot käytössä, mutta mikään ei auta:( Meinaa välillä oma mielenterveys olla koetuksella. Pitää kohta lähteä ulos vaunuilemaan, jos nukkuis ulkona jonkun aikaa, yleensä se on paras paikka.
 
No niih, tämä mamma lakkas kynnet... Katsotaas montako sekuntia menee ennen kuin vauva herää unilta. ;) Meidän pieni nukkuu sitä paremmin mitä enemmän on melua, mutta yksi asia, mikä herättää sen pomminvarmasti on mikron kilahdus - pieni rakas riiviö arvaa, että äiti meinaa nyt syödä ja päättää nopeasti pysäyttää moisen toiminnan. :kieh:

kardemummma kehui noita Imetystuen sivuja ja etenkin keskestelufoorumia (Maitolaituri). Komppaan 100 prosenttisesti - ihan älyttömän hyvät sivut kaikille, joilla on ongelmia imetyksen kanssa. Tai vaikkei oliskaan suurempia ongelmia, niin paljon löytyy hyvää tietoa.

hipsu En voi edes kuvitella, kuinka paljon teillä tulee pyykkiä 6:lla hengellä! Meidän pikkuruinen 3 hengen talous tuottaa jo sellaisen pyykkimäärän, ettei mitään rajaa. Kummallista kyllä, suurin osa on miehen pyykkiä, toisena tulee vauva ja mamma-parka on hännillä. Ehkä mä oon vaan antanut periksi jo, enkä jaksa pestä vaatteitani enää. Ne on kuitenkin puklussa ja kakassa jatkuvasti. :p

Meillä pieni on hymyillyt oikein kunnolla ehkä viikon. Tai siis jo aiemmin hymyili lähinnä leluille, mutta nyt on viikon hymyillyt äipälle niin, että sydän meinaa sulaa. Välillä naureskelee ääneenkin. :heart: Tosin äitiä enemmän hymyillään kyllä isälle JA tuolle hiton keltaiselle hymynaamalle, joka saatiin neuvolasta... Se on ilmeisesti maailman hauskin juttu. Koitan aina välillä itsekin tuijottaa sitä, mutta ei, en ymmärrä, mikä siinä naurattaa. :D

Mullakin ois hirvee hinku jumppaan, mutta tällä viikolla en ole ehtinyt kertaakaan ja tänään lähdetään taas reissuun. Pitää reissussa harrastaa pitkiä vaunulenkkejä. Viime viikolla kävin jo spinnaamassa, combatissa ja pari kertaa punttisalilla. Aerobinen kunto tuntuu yllättäen olevan melkein samoissa kuin ennen raskautta, mutta lihaskunnosta ei ole tietoakaan! Mutta kyllähän se sieltä palailee...

Pakkauspuuhiin pitäis itsekin lähtee. Jotenkin on vaan NIIN vaikee muka keskittyä mihinkään... Väsyttää vaan. |O Taidan muuten pakkailla nuo kestovaipat reissulle mukaan, vaikka mies kuinka kitisee. Sen mielestä se on liian hankalaa.

Mukavaa torstaipäivää kaikille!

Olivia & Vauveli 7 vko + 3 pvä
 

Yhteistyössä