Heinäkuun Hurmaajat 2010

[/b]tepa0 Meilläkin alkanut nyt kitinät joita ei ole ennen ollut. Eilen annoin lisämaitoa kun tuntuu ettei mies malta rauhoittua edes tissille. Aamu taas yhtä kitinää, loppujen lopuksi nukahi tissille-ei todellakaan ollut enää nälkäinen mut turvauduin helpoimpaan nukutuskeinoon...
Veikkaisin et nää helteet voi hermostuttaa toista. Itse koitan imettää nyt niin usein kun mahdollista,ja mies antoi aamustakin lisämaitoa. Onneks huomenna jo lämpötilan pitäis olla alle 30. Täks päiväks luvattu meille 35'c *huoh*
 

Heipat täältäkin suunnalta!

Täällä poika on jo kohta 2 viikkoa vanha, ensi tiistaina tarkalleen ottaen. Aika menee ihan lentämällä vaikka ennen synnytystä se mateli?? Poika on rauhallinen tapaus, toistaiseksi. Pintä kitinää jos vatsaa väätää ja suuri huuto jos kova nälkä mut muuten tyytyväinen.
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja paino on jo hurjasti noussut, viime ke neuvolatäti käynnillä ja punnitus: Syt.paino oli 3920g, kotiin lähtöpv. paino 3770g ja ke 3950g eli maito riittää hyvin.

Isoveli 1v 8kk on ottanut pikkuveikan mukavasti vastaan. On saanut jo muutaman kerran "pidelläkin" vauvaa sylissä. Osaa myös käydä koppasemassa tätä jos suuttuu äidille tai isälle, näin saa takuuvarmasti huomion. Mutta siis paremmin on alku mennyt mitä pelkäsin.

Rela tipat aloitin eilen pikkumiehelle josko ne estäisi suurempia vatsan väänteitä?

hiipi ja nuorimies nimetön!
 
Sunnuntai-iltapäivää, heinämammat!

Onko teistä joku muu huomannut, että vauva pitäisi päätään käännettynä vaan toiseen suuntaan? Mies huomasi asian eilen - pikkumies pitää päätään käännettynä lähes pelkästään vasemmalle puolelle. Makuulla toiselta puolelta imettäessä saa aina heilutella tissiä suun yläpuolella, ennen kuin kaveri tajuaa kääntää päänsä oikealle. Luin joskus synnytyksen jälkeen, että päätä olisi hyvä käännellä aina välillä, ettei se painu takaraivolta. Olin kuitenkin autuaasti unohtanut koko asian. Onkohan sillä ollut merkitystä? Onko tämä mahdollisesti normaalia ja menee ohi ajan myötä? Yritän järjestää virikkeitä myös toiselle puolelle kun kaveri makaa sängyssä, mutta silti se pää kääntyy aina tosi helposti sinne vasemmalle. Menin typeränä googlailemaan aihetta ja johan sieltä löytyi jonkun tarina jostain suomi24:stä, missä vauvalla oli kaulassa joku kasvain, joka esti päätä kääntymästä toiseen suuntaan. En tiedä, panikoinko turhasta. Mites teillä muilla? Tai onko teillä kokeneemmilla äideillä muistikuvia aiempien lasten pään asennoista?

Muuten menee mukavasti vauvan kanssa. Itsellä on tosi väsynyt olo - päätä särkee, hikoiluttaa ja masentaa. Onneksi mies on molempina aamuina nyt viikonloppuna pitänyt seuraa pikkuiselle ja vaihtanut vaippoja, että olen saanut nukkua pitkään. Eilen oltiin ystävien luona puutarhajuhlissa. Oli mukavaa, kun paikalla oli useampi taapero ja muutama raskaana oleva :) tunsi kuuluvansa joukkoon ja riitti sylejä, joihin uskalsi vauvan jättää hyvällä omalla tunnolla saunan ajaksi.

Nyt täytyy mennä pukemaan vaatteet (muutkin kuin alusvaatteet ;)) päälle - meille tulee kohta yksi tuttu tanskasta käymään.

Suloista sunnuntaita (muillekin kuin Sulolle :))
 
Vaippa vuotaa Huomasin että yksinkertasesti jätin vaipan liian löysälle!

Uskomatonta, mutta yöllä poika tartti vaan 10 ml lisämaitoo ekalla syötöllä ja nyt päivällä meni et annoin tissii ja 20 ml lisämaidon jälkeen suuttu kun yritti sitä syöttää ja nyt onki sit nukkunu 2 tuntia, et taitaa lääke toimia :) happy happy :heart:

Tultiin poitsun ja miehen kanssa mökille kun täällä on sisällä vähän viileempi, ulkona on 30 lämmintä..

Seuraavan syötön jälkeen ois tarkotus lähtee uimaan toista kertaa tänä kesänä, varmaan viimeseks jääkin, mut pakko päästä :)

Laura ja poju 6 vko 1 pvä
 
retuli82 meilläkin on todettu nuo pampersit olevan parempia,yritän nyt kuluttaa pari pakettia liberoja pois,sit vaihdan pampersiin. Liberon vaippa on pitkä ja kapea malliltaan, ja löysä lahkeesta, pampers on lyhyempi ja leveämpi niin sen saa paremmin tiiviisti myös jalkojen ympärille. Pampers on minusta myös pehmeämpi niin mukautuu varmaan paremmin vauvan asentoihin.

solnushka toi pää juttu on varmasti aivan normaalia,alussa vaikutti meilläkin että vauva vaan toiseen suuntaan kääntää mutta kun muistaa nukuttaa vuorotellen toiselle kyljelle niin meillä ainakin vaiva unohtui (vauva huomenna 2vk). Nyt kääntelee jo itse päätään hoitopöydällä jossa kummallakin puolella virikkeitä. Lisäksi olkapäällä ollessaan nostaa päänsä ja vaihtaa puolta. Pitää hieman yrittää hillitä pään nosteluita. vauvan päätä voi myös varovasti kämmenillä kääntää toiseen suuntaan,mutta ei tietenkään väkisin. ystäväni vauvalla oli perätilasynnytyksessä kaulan nikama vahongoittunut joka paranee ajan kanssa, ja he jumppaavat kaulaa hieman taivuttelemalla. Tosin oikeat jumppaohjeet antaa varmaan sitten neuvolatäti jos katsoo aiheelliseksi :)
 
Tänä aamuna oli "ruhtinaallinen" herätys. Lakanoilla oli verta, vauvan pissaa & kakkaa, maitotahrat ja poika veti siihen päälle vielä pularit.

Meillä tuo napatynkä irtosi, kun poitsu oli 4 vrk. Aika kosteaksi napa jäi, vaikka sitä kuivailtiinkin ahkerasti. Neuvolantäti laittoi perjantaina siihen laapista, jolla se on alkanut kuivua tehokkaasti. Nyt napa näyttää jo siistiltä. Taisi siitä silloin vähän verta tulla, kun oli irronnut.

Vaipoista. Mä en oo vielä kokeillut kestoja, mutta niihin on tarkoitus siirtyä, kunhan tästä alkurumbasta selvitään. Meillä on pampersit käytössä toistaiseksi. Ihan tyytyväinen oon niihin ollut, mitä nyt muutamat kakkavahingot sattuneet esim. just tänä aamuna :/
Meillä myös pikkuinen vielä aika rimppakinttu.

Meillä neuvolantäti kävi vissiinkin aika ajoissa, kun poika oli 6 vrk vanha. Ja ensi viikolla saattaa tulla uudelleen. Sitten vasta varataan lastenneuvolaan aikaa ja mulle jälkitarkastukseen.

Vuotaako toisilla vauvan silmä/silmät? Meillä pojan toinen silmä vuotaa ja jouduin jo soittamaan synnyttäneiden osastolle kätilöille ja kysymään ohjeita. Nyt on silmää pyyhkäilty keitetyllä vedellä. Toivottavasti menisi tällä ohi, ettei tarvitsisi silmätippoja.

Mun on pakko jakaa tää teidän kanssa varottavana esimerkkiinä, mitä mulle kerran tapahtui tuttipullojen, tuttien, rintapumpun etc. keitettävien härpäkkeiden kanssa. Mä keitin niitä ihan normaalisti ja menin syöttämään vauvaa siinä välissä. Syöttämisen jälkeen havahduin keittiöstä tulevaan kauheaan savuun. Koko keittiö oli lattiasta kattoon savun vallassa. Aukaisin parvekkeen oven. Nappasin levyn pois päältä. Ja mitä olikaan kattilan pohjalla? -erittäin hienoa harmaata tuhkaa. Ei ollut kivaa tuulettaa kotia 30 asteen pakkasessa ja lähteä kauppaan rintapumpun etc. hankintaan.

Nyt täytyy mennä pesukoneen pariin- lakanat on pesty :LOL:

T: luputupuna (ex-vatsakas)



 
moikkis kaikille taas pitkästä aikaa!! :wave:

herramajösses kun oon taas jääny vähän jälkeen... :ashamed: sori mutta olen vasta jossain sivulla 4, joten jää kommentoinnit tältä erää, yritän ottaa kiinni.

Yksi päivä piti tulla jotakin kommentoimaan, ajattelin että ihanaa kun saan kaiken synnytysrumban jälkeen tulla kehumaan kuinka hienosti meillä kaikki menee! noh, ei olis pitänyt edes ajatella moista, koska se kyllä sitten taas kostautui. :'( vauva on ihana ja helppo, rauhallinen ja maailman paras, mutta äidillä on nyt vähän vaikeeta. :ashamed: :'( just aloin parantua - henkisesti ja fyysisesti - synnytyksestä ja sitä edeltävästä ajasta kun oikeaan rintaan ja vatsaan alkoi koskea tosi pahasti. sairaanhoitajan kautta ensiapuun, jossa tuli sitten vietettyä 3 päivää ja yksi yö. tuloksena rintatulehdus ja sappikivet, joka vaatii leikkaushoitoa, mutta jono on 3-6kk joten nyt kärvistellään sitten kamalien vatsakipujen kanssa. lääkkeenä on litalgin, josta olen nyt saanut 4 erilaista ohjetta: pitää olla imettämättä 24h / 8h / 6h lääkkeen ottamisen jälkeen, ja kätilö puolestaan sanoi että saa imettää. ohjeessa sanotaan että ei imetyksen aikana. ketä siis uskoa??!! :eek: :kieh:
miehen piti mennä huomenna töihin, mutta joutuu olemaan vielä kotona kun en yksin pärjää vauvan kanssa. :'( tää on ihan hirveetä, mä olen ihan loppu! ollaan vietetty viimesen kuukausen aikana sairaalassa nyt enemmän aikaa kun kotona!
koska tää loppuu, koska voin alkaa nauttimaan äitiyslomasta ja tuosta ihanasta vauvasta???!!
jos jotain hyvää, niin onneksi vauva on noin kiltti, en tiedä miten kestäisin jos se vielä huutaisi ja olisi vaativampi.

anteeksi omanapaisuus, mutta muuhun ei nyt ole voimia. :ashamed: :'(

b & poikanen huomenna 1kk!! :heart: :heart:

(tänään 1v. hääpäivä, eipä paljon osaa nauttia...)
 
Vauvan pään kääntämisestä. Meillä kans poika vaikuttais enemmän pitävän päätään vasemmalle käännettynä, mutta antaa kyllä kääntää sen oikeallekin. Vähän aikaa on sitten niin päin kunnes kääntää sen taas vasemmalle. Eli en tosiaan olisi huolissani tosta, mutta sairaalastakin annettiin ohjeeksi, että pitää nukuttaa vauvaa niin että pää välillä toiseen, välillä toiseen suuntaan. Kannattaa siis itse kääntää se pää välillä toiseenkin suuntaan. Vauva saattaa kääntää sen takaisin, mutta sille ei sitten voi mitään :) Mun tietääkseni yhdellä puolella hengilussa on se vaara, että pää jää vinoksi Harri Kirvesniemi-tyyliin. Äidin kanssa aiheesta kans puhuin ja mulla oli kuulemma pää vinossa kun aloin sitä pystyssä pitää. Silloin äiti sitten piti mun päätä tarkoituksella enemmän käännettynä toiseen suuntaan, ja nopeasti kuulemma suoristui :)

Vauvan itkuisuudesta. Tepa tästä ainakin kyseli, ja meillä itketään varsinkin iltaisin ja välillä myös aamupäivisin ihan vain väsymystä. Mun mielestä sen erottaa vatsanväänteistä siitä, ettei juurikaan väännä naamaansa pahannäköiseksi ennen itkua. Meillä on ihan pienesti myös niitä vatsanväänteitä, mutta ehdottomasti eniten meillä itketään väsymystä.

Saga ja poika 4vko2vrk
 
oon kanssa polttanut tuon kakkosen aikaan pullot niin pohjaan että koko kämppä oli muovin käryä täynnä :ashamed: Jätin pullot kiehumaan ja lähdin kauppaan lasten kanssa..sitä se väsymys teettää :ashamed:
Nyt en tule enää täällä käymään ennen kun vauva synty,huomis aamu 8 menen sairaalaan ja kalvot puhkaistaa.Pitäkää peukkuja että tämä riittää käynnistämään synnytyksen eikä tarvii tippoja yms.Tänään lääkäri kouri alapäätä sairaalassa niin että ulvoin tuskasta..paineli lopun kohdunkaulaa käsin pois..yök yök :'( Oisin jäänyt sairaalaan samantien,mutta kaikki synnytyssalit ovat olleet päivän täynnä ja en niihin mahtunut.Aamulla sitten etsitään sali vaikka väkisin =) Tuon käsittelyn jälkeen supisti pari tuntia niin kipeetä,että itku tuli miehen kaulassa,mutta ylläri ylläri..supistukset taas laantui ja nyt juilii vaan satunnaisesti :ashamed:
aamu oiskin parempi lähteä,kun saataisiin lapsetkin vietyä rauhassa hoitoon ja mies mukaan sairaalaan..ei tarvitsisi yksin sinne mennä =)
Kamlaa oli synnytysosastolla katsella muita käytävillä vaeltavia synnytystuskaisia naisia..ei minusta ole tähän on nyt suurin tunne..tuo kipu on niin karmeeta =)
Meillä tuo kuopus katsoi paljon oikealle ja piti päätä paljon oikealla niin käyntiin 6kk ikään asti fysioterapeutilla sen takia..sieltä saatiin jumppa/kanto-ohjeita miten saadaan kumpikin puoli käyttöön.On kuulema tosi yleistä että vauva suosii toista puolta..meillä kyllä nuo ohjeet toimi ja 6kk iäsää vaiva korjaantui =) Ottakaa neuvolassa asia puheeksi jos huolestuttaa,me saatiin sieltä lähete fysioterapiaan.
hipsu poks 42+0
 
HEI, ja kiitos jo runsahista vastauksista!

Koko yö oli kitinänsekaista. Selvästi vatsakipua, sillä pusertaa urakalla ja pieruja vaan tulee. Kerran yöllä vaihdoin vaipan ja siellä oli vain vähän kuivahkoa kakkaa. Nukuttiin kyllä pitkään (2h syöttövälillä)mutta kitinällä herättiin. EI kait näihin ole selviä vastauksia, pitää vaan yrittää tulkita mikä toisella on. Odotan, täällä ei ole niiin kovat helteet että meillä olisi kyse siitä., Saga, meillä selkeasti oli eilen myös väsymystä. Kierre on valmis kun toinen ei saa kunnolla syötyä tai nukuttua vatsanväänteiltä, ja sitten ollaan niin väsyneitä ettei jaksa syödä kunnolla vaan nuokkuu tissille, sitten herätään kauheeseen nälkään. :(

Seksistä,
tosiaan tehny mieli täällä jo laitokselta palattua, muttei uskalla kun vielä välillä tulee jotain jälkivuotoa kai. Myös välillä tuntuu kireyttä alhaalla, ja turvotusta. Oletteko muuten kattoneet tuonne alakertaan? Minä oon peilitelly ja ihmettelin kun niin oudonnäkönen. :eek: Googletin sitten tietoa, ja kuulema normaalia että emättimen seinämät turpoaa ja kestää aikansa että ne vetäytyy. Mutta voihan olla kohdunlaskeumaakin..Eli siis mulla selvästi näyttää niinkun jotain "pullottais"ulos emättimestä. Ei nyt ulos asti, mutta ulkosynnyttimiä raottamalla näkyy. hmm?Outoa kun ei näistäkään mitään etukäteen kerrota! Kuinkakohan moni synnyttäny tätäki asiaa yksinäisyydessään pohtii..

Mutta vaikka itkuisuutta nyt hieman, niin muutoin Peikko on lutunen ja ukon kanssa tämä kotiaika sujuu hienosti. Väsymys on tietysti sanoinkuvaamaton, mutta jotenkin sen vielä kestää! Pitää paremmalla ajalla perehtyä paremmin muidenkin teksteihin, tuntuu etten tässä koneella ehdi juurikaan olla! Tsemppiä kaikille!
 
Enpä ole pariin päivään taas saanut kommentoitua mitään, ei vaan oo jaksanu alkaa kirjottelemaan. Mut jospa nyt yrittäis...

Vaipoista Meillä ainakin vielä käytössä Liberot ja jo kakkos koko :) Vaipan tosiaan saa laittaa melko tiukalle et pysyy paikallaan, sairaalas sanotiin et niin tiukalle et väliin mahtuu aikuisen sormi. Meille ainakin sanottiin valmennuksessa et Liberot ois enemmän poikien vaippoja ja Pampersit tyttöjen... En sit tiiä. Joku kokeilupakkaus käytettiin jo Pampersejakin, niissä oli jotenkin isompi se ala mihin pissa meni en sitten tiiä et oliko muuta eroa. Oon kuullut et Lidlissä ois jotain hyvii vaippoja... Sattuuko joku tietämään mikä on tämä "kuuluisa" merkki ja mitä mahtaa maksaa ?

Pään asennosta Meidän poika kans tuntu pitävän päätään mieluummin oikealle ku nukku, mut nyt on alkanu pitämään myös vasemmalle ihan itestään. Pitäisköhän sitä jotenkin saada myös takaraivolle ? Ku mun muistikuvan mukaan pitäis pään asentoa vaihdella siks et muotoituis hyvin tms ja varmaan myös ton niskan takia.
Päästä puheenollen, nostaako teidän vauvat jo päätä kun ovat mahallaan ? Tällä meidän vauvalla on kauhea tarve nostaa päätä ja katella ylöspäin kun on esim tossa rinnan päällä ja ite istuu.

bambina
Yks päivä just mietin et mitä sulle mahtaa kuulua. Tosi ikävä kuulla et oman terveyden kans vielä ongelmia, mut ihan mahtavaa et vauva on kuitenkin helppo. Jaksamista sinne :hug:

Tää kuumuus vie kyl ihmiseltä järjen. Ihan kauheeta taas ku on yli 30 astetta lämmintä. Normaalisti kesällä mäkin nauttisin tästä, mut en sen mahan kans enkä tän pikkusen vauvan kans ! No ens viikolla pitäis alkaa helpottamaan.

Ihan hirveetä, täytän ens viikolla 30 v ! Systeri tossa yks ilta jo kuumotti et mitä haluan lahjaks ja haluanko juhlat jne... Mies oli siltä yrittäny kysellä et mites jne. Mut ku emmä tiiä. En ainakaan mitään perinteisiä 30 v bileitä ole nyt pitämässä, ehkä sitten myöhemmin. Mies nyt sitten alko multa iteltäni kyselemään et mitä haluan lahjaks ja haluanko juhlat yms... Vannotti järkkäämäänä vielä tän vuoden puolella bileet pyöreiden kunniaks :LOL:

Pientä alakuloa täälläkin havaittavissa. Johtuu osittain väsymyksestä mut osittain varmaan kaikesta muustakin.

Kummiasiassa on päästy eteenpäin, wautsi wau ! Mullahan oli yks vanha kaveri, jota ajattelin kummiks, mutta jotenkin hieman outoa ettei ole edes onnitellut tulokkaan johdosta saatikka tullut käymään vaikka todellakin oon pyytänyt kylään... :( Niin hieman tuntuu ikävältä sitten pyytää tuollaista kummiksikaan.

 
Mulla on joku kauhee ongelma mihinkään ihmisten ilmoille lähtemisen kans.
Kompastuskivi on imetys jossain ehkä jopa julkisella paikalla. Lastenhoitohuone on ihan ok paikka, mut julkinen paikka ei.
Tällä menolla kyllä mökkeydytään tänne kotiin.
 
Mites te jotka asutte alueilla mihin on tullu Venäjän savuja, oletteko uskaltautuneet pihalle vauvojen kans? Kauhee olo tuli itelle ku tajusin et ikkunat ja ovet ollu auki yötä päivää vaik ulkona tota savua... Ja eilen käytiin lenkilläkin... Ja tänäänkin kai pakko mennä vähä ulos...
 
Sunnuntaita!
Lyhyesti jotakin...
Itkuisuudesta Meilläkin alkanut etenkin iltakitinät lisääntymään, mutta muistaakseni on aivan normaalia, että n. 2 viikon iässä vatsakipujen tms vuoksi vauva itkeskelee enempi. En ole vielä saanut haettua rela-tippoja, mutta niitä ajattelin kans alkaa antaa. Jekoviteja on mennyt kohta viikon ajan, ja ihan hyvin on mennyt niillä, ei suurempia huutoja niiden vuoksi.

Hipsu79 Miten tylsä, et sua on pompoteltu noin! Onneksi vihdoin huomenna on se "viimeinen päivä". Tsemppiä ja onnea matkaan!!

Napatynkä irtosi meillä 5. päivänä, ja se eritti hieman verensekaista jotain. Neuvolassa ohjattiin putsaamaan tarvittaessa septidinilla, ja ainakin meillä se autto, vaikkei varsinaisesti vielä tulehtunut ollutkaan. Antoi toisenkin nimen, olisiko ollut bacibact tai sinnepäin, mitä olisi myös voinut napaan käyttää.

Jahas, päivällistä kaipaillaan... :)
 
Kiitos kaikille päävastauksista! toivotaan joo, ettei pojasta tule ihan harrikirvesniemeä :D ja kiitos vähän aikaperspektiivistä - eli ei kannata ihan vielä panikoitua. Meillä on neuvolalääkäri puolentoista viikon päästä. Täytyy kysyä siellä asiasta ja yrittää siihen asti käännellä sitä itse varovasti, jos ei vauva itse ymmärrä. On myös onneksi tuttu pediatri, jolta voi varmaan kysyä asiaa. Siirrän pikkumiehen kokeiluluontoisesti nukkumaan pariksi yöksi perhepedissä sängyn toiselle laidalle, josko kääntyisi helpommin sitten toiseen suuntaan, kun minä olen siellä. Näin pääsen myös miehen viereen. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla :LOL:

Bambinalle paljon voimia täältäkin! Mulla ei ole kokemusta sappikivistä, mutta se virtsakivi tuli koettua heti synnytyksen jälkeen ja kipu oli aivan helvetillinen. Toivottavasti sappikivissä ei ihan niin paha. Mitä tulee noihin kipulääkkeisiin, niin itse sain ensin pistoksena Tramalia, sitten Litalginia ja lopuksi vielä kaksi piikkiä jotain morfiinijohdannaista ja imettää sai koko ajan. Tämä tapahtui siis yhden päivän aikana, joten pidemmällä aikavälillä en tiedä mitä tarkoittaa, mutta kysyisin kätilöltä tai lastenlääkäriltä - tietävät varmaan parhaiten. Kaikissa lääkepurkeissa lukee varmaan, ettei sovi imetyksen tai raskauden aikana, mutta ehkä lääkäri kuitenkin osaa sanoa, miten asia käytännössä on. Itse pelkäsin laittaa jaloissa olevaan ihottumaan apteekin reseptivapaata hydrokortisonia, kunnes ihotautilääkäri sanoi, että me kuule kirjoitetaan sulle vielä paljon voimakkaammat salvat. Suun kautta kortisonia ei ollut suosittelemassa, mutta sekin kuuri kirjoitettiin varmuudeksi, jos ei olisi muuten parantunut. Onneksi meni ohi pelkillä salvoilla. Ja imettää olisi voinut, jopa sen suun kautta otetun kortisonikuurin aikana.

Toivottavasti Bambina pääset kuitenkin pian leikkaukseen tai saat ainakin lääkkeillä olon paremmaksi.

Paille paljon rohkeutta ihmisten ilmoille lähtemiseen! Täällä se imetys julkisilla paikoilla ei niinkään ole se ongelma, vaan joku muu jumittaminen täällä kotona. On niin paljon helpompaa makoilla kaverin kanssa sängyssä alusvaatteet päällä kuin lähteä hikoilemaan vaunujen kanssa tonne kadulle. Yritän silti sopia treffejä ihmisten kanssa kaupungille, että tulisi lähdettyä. Kun nää helteet laantuisi, niin aion ottaa päivittäiseen ohjelmaan parin tunnin vaunulenkin koiran kanssa.

Mitä tulee ilmansaasteisiin - fammu soitti äsken ja sanoi kuulleensa radiosta, että kannattaa välttää ulkoilua. Katsoin Ylen sivuilta ja niinhän siellä sanottiin - koskee riskiryhmiä ja pieniä lapsia. Kotona kannattaa pitää myös ikkunat kiinni. Helsingissä näkee paljain silmin, että jotain savua tai usvaa on liikenteessä, ellei ole sitten vaan tavallista auteretta. Ensi yönä pitäisi jo helpottaa.

En muista, missä Pai asuit, mutta ilmeisesti muutaman vuoden takaiset savut olivat paljon pahemmat, kun tulivat lähempää, joten ehkä asiasta ei kannata ottaa hirveän suurta stressiä. Ja ne ikkunatkin voi pitää auki, jos olisi muuten liian kuuma sisällä. Nyt ei kannata kuntoilla ulkona.

Tsiisus mikä hiki ja nihkeys. Taidan rikkoa kohta miehen ja pojan kylpyhuonemonopolin ja ottaa pikkumiehen kanssani suihkuun. Ollaan molemmat sen verran hiessä.

 
Hei,

Tässä linkki noiden savujen kulkeutumisesta:

http://www.ilmanlaatu.fi/ilmanyt/silam/

Meillä ainakin näyttäisi huomiselle osuvan pahin hiukkassuma :/ ja varmaan tullaan välttämään sen vuoksi ulkoilua. Näin pienten keuhkorakkulat ei paljoa hiukkasia tarvitse :(

Hipsulle kovasti supparituulia :whistle: :whistle: :whistle: (ja samoin myös ephs:lle, jos et vielä ole jakaantunut )

T:luputupuna (ex-vatsakas)
 
bambina
mulla on aika samansuuntaset ongelmat kun sulla. kärsin jo loppuraskaus aikana kovista ylävatsakivuista. sain närästyslääkettä niihin. ja nyt torstaina kivut yltyi ihan hirveäksi niin jouduin päivystykseen,siellä verikokeissa selvis et sappirakko on tulehtunut. sain kipuun litalginia ja lisäksi 10 päiväksi kaksi antibioottikuuria. eli olen täysin imetyskiellossa yhteensä 13pvä. lääkekuurien loputtua on oltava vielä kolme päivää imettämättä. mulle sanottiin et jos ottaa litalginia on oltava kaks päivää imettämättä. huomenna pitää käydä verikokeissa,tulehdusarvojen pitäs olla laskussa ja sit varata aika vatsan ultraääneen. jos sieltä jotain kiviä löytyy niin sit varmaan leikkausjonoon.
mua vituttaa niiin paljon :'( :'( kun en voi imettää. ja vauva oli tähän asti täysimetyksellä ja se sujui niin hyvin. nyt mä pumppaan maitoa noin 5krt päivässä viemäriin vielä 10 päivän ajan. haluun niin kovasti jatkaa imetystä tän kuurin jälkeen. mut pelkään et vauva on jo liian tottunut sitten pulloon. toisen kakkakin meni ihan liisteriksi heti kun sai korviketta. pitää antaa levolackia nyt sitten.
yritän kyllä jos sieltä jotain kiviä' löytyy että saisin imettää (jos se nyt enää onnistuu) ihan rauhassa ainakin muutaman kuukauden ja ruokavaliolla estää niitä kipukohtauksia. eli kaikki rasvanen ja raskas ruoka jää nyt pois. ja tän edellisen kipukohtauksen laukas sitten pitsa.. eli ei enää roskaruokaa.no ehkä tässä laihtuu sit samalla.

en oo aikoihin tälle puolelle kirjotellu,oon enemmän tuonne fb:n puolelle.
eli onnittelut :flower: kaikille vauvan saaneille :heart:
meille syntyi tyttö 10.7 3220g ja 48cm.
synnytys sujui todella hyvin. ja toivuin siitä nopeaan. no tämä onkin jo kolmas että ei ihan ensimmäistä kertaa kyydissä olla =)
vauva-arki on mennyt hyvin. pientä univelkaa.. kuten varmaan muillakin. sairaalassa jouduttiin vauvan kaa olemaan kun hän oli noin 3vko. kun pieni sai nuhan ja yskän halusivat pitää tarkkailussa kun on niin pieni vielä. mies palasi töihin 2 vko sitten, olen viikolla aina 4pvä lasten kanssa yksin ja mies on sitten pitkän viikonlopun kotona. kyllä tässä kiirettä välillä pitää kun yksin kolme lasta hoitaa. mut onneks viikon päästä esikoinen aloittaa eskarin ja toinen lapsi menee aina eskarin ajaksi hoitoon 4h pvä niin saan huilata vauvan kanssa sen aikaa. saa lapsetkin virikkeitä ja seuraa. ovat kovia tappelemaan välillä.. saavat muitakin leikkikavereita sitten nähdä.
helteet on hirveitä täällä ja viime viikonloppu oltiin ilman sähköjä. toivottavasti nämä ilmat nyt viilenisi pääsis ulkoilemaan lasten kanssa. tämä päiväkin mennyt sisällä tuulettimien edessä. eilen oli kuitenkin suht siedettävä olo olla mökillä.savua täällä savossakin on ilmassa.

t: tiuhti-81 ja tyttönen 4vko 1pvä :heart: :heart:
 
Heissan,

Täällä ollaan vietetty vauvan serkun rippijuhlia - pieni oli elämänsä ensimmäisissä pippaloissa ja nukkui kuin tukki koko kaksi tuntisen kirkon ja hurmas kaikki jatkoilla. :) Kyllä aika menee niin nopeaa, juurihan mun siskonpoika syntyi ja nyt on niin iso nuori mies. Eihän mun pikkuinen kasva yhtä nopsaa, eihän eihän?!?!

Tiuhti-81 & bambina Paljon tsemppiä kipujen ja vaivojen kanssa! Niin turhauttavaa kun haluais nauttia vauvasta eikä tarvis yhtään ylimääräistä hässäkkää. Ja noiden lääkekuurien kanssa on niin tympeää kun ei saa yhteneviä ohjeita. Itsehän oli vatsaontelossa olleen tulehduksen & leikkauksen jälkeen vahvoilla antibiooteilla kaksi viikkoa. Ensin meni suoneen antiboottia 4 päivää ja sitten 10 päivää Kefexiniä ja Flagyliä. Mulle annettiin ohjeet, että saa imettää ihan normaalisti eikä vauvalle tosiaan tuntunut tulevan mitään vaivoja. Lääkkeistä ja imetyksestäkin voi kysyä HUS:n teratologisesta tietopalvelusta, jos mietityttää. Siellä pitäisi olla paras tieto. Ja imetys onnistuu kyllä vielä parin viikon tauonkin jälkeen. Mulle Jorvin kätilöt sanoivat, että sen voi käynnistää vielä kuukaudenkin tauon jälkeen. Ja pumppailuhan pitää maidon tuloa mukavasti yllä. Paljon voimia ja pikaiset parantumiset! :hug:

Vaipoista meillä on käytössä Liberon 2-koon vaipat kun käytetään kertiksiä. Kotona meillä on tarkoitus kestoilla suurimmaksi osaksi, mutta nyt reissussa ollaan kertakäyttövaipoilla. Mä koen nuo Liberot paremmaksi kuin Pampersit. Yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen (suuri viisaus näin sunnuntai-iltaan :D )

Solnushka Voi ei, mikä mielikuva harrikirvesniemi-vauvasta. :LOL: Meilläkin vauva tykkäs aluksi kääntää päätään vaan vasemmalle ja järkeilin sen johtuvan siitä, että oli kohdussa niin pitkään pää vasemmalle kääntyneenä. Ainakin 6 viimeistä viikkoa majaili suht samassa asennossa. Nyt kääntelee jo päätään molempiin suuntiin.

Vauvan kehityksestä ollaan ihan ihmeissään täällä. Pieni tuntuu joka päivä entistä tarkkaavaisemmalta ja kasvaa ihan silmissä. Seuraa katsellaan ihmisiä ja esineitä ja on viime päivinä tuijottanut ihmeissään omia nyrkkejään. =) On se niin suloinen otus. :heart:

Zeenahille & Emmalle onnittelut tuoreesta nimestä!

Lähdenpäs seurustelemaan perheen kanssa ja jännäämään, kuinka kovat ukkospuuskat saadaan vielä tälle illalle. :x

Olivia & Vauveli 34 vrk
 
Hui, huomenna mökille, mies kyyhkyjahtiin ja minä mustikka mettään. Saa nähdä, ensimmäinen reissu vaavin kanssa. Onneksi vettä tulee kaivosta ja ruokapuolihan vaavin osalta tulee minun maitobaarista. Oih, vesi kielellä ootan nuotiomakkaraa ja lohta :p Mun vanhemmat on onneksi mökillä myös joten saa rauhassa ilman vauvaa kökkiä mettässä sitten aina ruokahuutoon asti :heart:
Uskon vakaasti että RELA tipat auttoivat meidän vaavin masuvaivoihin, ainakin suunnattomasti helpottanut ja ainoa milloin vähän kiljahtelee on kun ei HETI saa ruokaa vaan joutuu odottamaan sen 5sekuntia kun kaivan tissiä esille, tai sitten kun masussa vääntää hetken ja kakka lörähtää sitten housuun. Eli ne pitkäkestoiset itkut jäi pois ja uni on maistunut.
Nuhanenä vielä öisin vaivaa, pitää niistää pois ja siitä ei kauheesti tykkää. Säikähtää reppana joka kerta. :eek:
Meillekkin sairaalassa neuvottiin, että aina vaihtaa kylkeä jolla lasta nukuttaa niin ei tuu päästä muotopuolta. Toki ihan joka kerta ei voi ees muistaa millä puolella viimeksi oli, mutta suunnillee, ettei aina samalla puolen nukuttais.:)
Oon alkanu nukahdella yösyötöillä, havahdun kun toinen hamuaa uutta ateriaa. Toki se on helppoa, mutta pelkään niin kovasti, että pyörähdän rakkaan päälle tms. :| Yritän lukea ja sinnitellä hereillä... Mun oma äiti on niin pelotellut siitä päälle pyörätämisestä, että kauhistuttaa. Oon lukenu kyllä siitä perhepedistä, mutta minkä toisen pelottelulle mahdat. Viimeyönä äitini kävi laittamassa ikkunan kiinni ja havahduin siihen, tuumasi että täydessä unessa olit. Niin olinkin ja vaavi oli oikein hyvässä asennossa vieressäni enkä lähelläkään kallistumassa hänen puoleen... :ashamed:
Miten te muut selviätte siitä kun äitit ja isoäiti sun muut päivittelee, ei meidän aikana jne. kommentteja ja neuvoo ja vääntää vastaan? Mulla palaa niin välillä taulu että musta tulee hirvee teini ja naama punasena kiljun vastaan :LOL:
Kotoa poistumisesta... oon ite käyny lähinnä pikana kaupassa ja entisellä työpaikalla hengailemassa ja imetys on onnistunut kyllä kun ei ole asiakkaita ollut sattumoisin ketään. Rennosti vaan baaritiskillä :whistle: päiväsaikaan kuitenkin :LOL:
Voiko sitä vaan esimerksi mennä kahvilaan ja kun vauva herää, iskee tissin suuhun ja jatkaa kahvittelua? En oo ikinä kiinnittäny moiseen huomiota.... miten ne muut tekee?
niin ja onnea uusille äiteille ja vauvoille! :flower:
...jänskätään tosiaan millanen ukkosyö tänä yönä tulee...hui!
 

Yhteistyössä