Heinäkuun Hurmaajat 2010

kakassa ja pissassa ollaan täälläkin vähän väliä... mies on joutunut useammin kakka-ammuksen kohteeksi, mutta olen minäkin jo saanut osani. paras tähtäys on tähän mennessä ollut se, kun kaveri ampui täyden lastin miehen hihaan, kun oltiin saaristossa :LOL: toistaiseksi on vielä naurattanut joka kerta kun näitä sattuu, mutta saattaa kyllä joku kaunis päivä olla huumori hakusessa, jos oikein väsyttää.

väsymys on kyllä aikamoinen, vaikka kaveri nukkuu pitkiä pätkiä. itse ei jotenkin osaa rauhoittua ja nukkua, vaan pitää muka touhuta koko ajan jotain. välillä väsyttää niin, että vaan itkettää. silti huomaa, että ihmisten ilmoille lähtemisestä tai kyläilijöistä täällä kotona saa yllättävän paljon voimaa.

meilläkin mies lähti tänään töihin, vaikka olin ollut siinä käsityksessä, että se olisi pitänyt vielä lomat isyysloman perään. no, eipä se tänäänkään lähtenyt kuin vasta puoliltapäivin toimistolle. on siinä yrittäjyydessä hyvätkin puolet, mutta on siinä toinenkin puoli. itse pitäisi saada hoidettua oman firman kuittirumbaa kuntoon, että saisi rauhassa keskityttyä mammalomailemaan. on kuitenkin yksi tapahtuma, jota olen tuottamassa ensi vuoden elokuulle, ja sitäkin pitäisi alkaa jo suunnitella - oli mammalomalla tai ei :(

onko muilla ollut havaittavissa, että vauva on vaihtanut imemisrytmiä? meillä imettiin aikaisemmin harvemmin ja pidempään, kun nyt taas tyyppi syö yötä lukuun ottamatta useammin ja lyhyempiä aikoja. välillä vaan muutaman minuutin, välillä viisi tai sitten vartin. kai se silti saa tarpeeksi maitoa.

joku kyseli saunomisesta ja uinnista. itse kävin saunassa varmaan viikko synnytyksen jälkeen. kävin myös uimassa järvessä ja nyt olen käynyt meressä. se mitä vähän pelkäsin oli rintatulehdus, kun vesi on vaan 20-asteista :LOL: . en ole jäänyt sinne veteen asumaan, mutta käynyt kyllä uimassa sekä saunasta että ilman saunaa.

itse en ole vielä uskaltautunut meidän koiruuden ja vauvan kanssa samaan aikaan ulos - sen verran pässi on täälläkin narun toisessa päässä :) ehkä kannattaa ensin kokeilla kantoliinan kanssa, ennen kuin lähtee vaunujen ja koiran kanssa seikkailemaan tuonne ulos.

nyt täytyy ruveta siihen kuittirumbaan, kun kummisetä tuli tänne pötköttelemään pikkumiehen kanssa siksi aikaa kun teen omia hommia. täällä kuuluu tosi huonosti huoneesta toiseen, eikä olla vielä saatu hankittua sitä ikuhälytintä.

parhautta päiväänne,
solnushka
 
Täällä ollaan Helsingissä vieläkin, Ville toipuu leikkauksesta nyt vuodeosastolla jo. :) mutta tuli taas joku infektio,ja ei ainakaan tällä viikolla päästä vielä Ouluun :/ harmi. Mutta pitää ekaks pieni saada parempaan kuntoon. Ootan kovasti sitä päivää,että pääsis Ouluun ja ite pääsis kotiin ainakin yöksi. ja sais isommat lapset lähelle,vanhimmilla alkaa jo ens viikon keskiviikkona koulukin.

Mua harmittaa suunnattomasti,kun mulla tulee niin vähän pumppaamalla maitoa, n.20ml yhdellä lypsyllä.. :( mutta minkäs sille voi, ja voipa mennä aikaa ennen kuin pojalle voi edes koettaa rintaa antaa.taitaa pullopoika tulla jokatapauksessa.

pauliina ja Ville huomenna 1kk :)
 
Pikaisesti kuulumisia:
Meille syntyi lauantai aamupäivällä klo 10:37 poika 3935g 52 cm "onnenhuntu ohimoillaan" :) .
Onneksi lähdettiin ajoissa sairaalaan- loppu sujui syöksyllä.

T: onnellinen vatsakas ja kultakimpale :heart:



 
Terkkuja kampaamotuolista! :) Nuokun täällä puoliunessa väri päässä. Kävin tuossa ajankuluksi fiilistelemässä ja lukemassa meidän ihan ensimmäistä pinoa marraskuulta. Ah, niitä alkuaikoja!

Pauliinalle kovasti tsemppiä - toivottavasti saatte Villen pian kotiin!

Ja vatsakkaalle ISOT onnentoivotukset. :)

... Kauhee ikävä vauvaa, vaikka oon ollut pois kotoa vasta 1,5 tuntia...
 
Onnea vauvaantuneille :heart: :heart:

chili kiitos uudesta pinosta :heart: kivan näkönen oli aloitussivu ;)

pauliinan perheelle jaksuja ja villelle voimia :heart: Toivotaan, että poitsu pääsee pian Ouluun :heart: :hug:

olivia kuullostaa hyvältä tuo torkkuminen parturin tuolissa :LOL: Koskahan sitä ite pääsis ;) Voih sitä ihanaa raskauden alkuaikaa,, haikeaa.... :ashamed:

Ristiäiset meillä on 5.9. (ei saatu aikaisemmin, kun haluttiin sama pappi, kun noilla kahella poitsulla) mutta eihän siihenkään oo enää ku kuukausi!! Nimi on päätetty ja eilen tilasin vaunuihin rekisterikilvet eli nimi ei voi enää muuttua :LOL:

isäntä lähtee ens viikolla töihin... ja koulukin alkaa keskiviikkona, että meillä alkaa mukava rumba.. saas nähä kuinka keritään ajoissa joka paikkaan, pitää kuitenkin saatella esikoista kouluun ainakin eka viikko..

Muuten täällä menee hyvin. Toivo syö, nukkuu, seurustelee, pissaa ja kakkaa :heart: :D Nukkuu hyvin yöt, yleensä eka pätkä 4h-6h ja sen jälkeen 2h pätkiä, mutta imetyskerta on yleensä n. 10min..

Ihanaa tosiaan olla äiti :heart: :heart: ja kolmas kerta toden sanooo :heart:


Maamin ja TOIVO 19vrk :heart:
 
niin sen verran lisään vielä että tyttö sitten syntyi viikolla 40+4.oli se jännä kokemus taas kerrakseen ja nopsaan se tuli kun oli tullakseen.

elikkäs niinku tänne kirjoitinkin silloin perjantaina että supistelee säännöllisesti muttei kipeesti,silleen vaan että maha kovettu,noh,enhän minä niitä noteerannu mitenkään kun uudelleensynnyttäjä olen.kuitenkin niitä supistuksia tuli siinä koko päivän ja illan,välillä oli hiljaisempaa.menin nukkumaan ihan normaaliin tapaan ja jännitin,että koveneeko ne tms...

noh,siinä 00.26 tuli eka KIPEE supistus ja toka jotain 00.32 ja veet meni samantien,ei muuta kuin kampetta niskaan ja menoksi kohta oysia.autossa supistelikin sitten parin min välein ja ukko ajoi kuin päätön kana,pelotti että syntyy lapsi autoon ja motarille vielä.oysissa olimme varmaan siinä jotain 01.05.ihme hommaa,mutta käyrille laittoi,olisinko ollu siinä jotain 15min,kun alko pissattaa ja kakattaa,menin vessaan ja sen jälkeen sairaala kuteet niskaan ja saliin.sinne saliin pääsimme 01.40.siellä ne käski käydä sänkyyn makaamaan että otetaan käyrää,mie sanoin,että en mene makuulle,etten pysty,kun suppareita iski päälle kokoajan.sitten ne sanoi,että laitetaan lapselle pinni,että nyt on pakko mennä makuulle,no,ei kai siinä auttanu kuin totella,menin makuulle ja kätilö kokeili kohdun suuta joka oli vissiin auki sen 6cm,oysiin mennessä olin auki 4cm.siinä samassa kun se kokeili sitä tilannetta sanoin että nyt tulee vauva,työnnätti aivan sikana,eikä auttanu kuin työntää.lapsi syntyi minuutin ponnistuksella ja luomuna.kello oli siis 01.50.eli ei kauaa haikailtu salissa.ihana on tytteli ja nyt pyöritellään vauva-arkea taas.tänään pääsin kotiin.sen verran mainitsen vielä,että ne jälkisupparit on kamalia.vieläki supistaa vaikka synnytyksestä on se 2.5vrk.

et tämmöstä täällä.
 
Sulo 1kk :heart: Aina ikävä tota pikkuista, vaikka se ois vaan viereisessä huoneessa. En silti tule i-ki-nä kutsumaan tätä ekaa kuukautta elämäni ihanimmaksi ajaksi, mutta rankimmaksi kyllä. Ihmeellistä tää on ollut, mutta aivan saakelin uuvuttavaa, raskasta ja tuskallistakin.

Tuntuu niin usein, että toi lapsi ei oo tyytyväinen missään. Tuntee itsensä niin huonoksi äidiksi, kun yrittää ihan kaikkensa ja toinen vaan känisee kitisee itkee. Olen ihan sairaalloisen kateellinen, kun luen muiden vauvojen "ei turhia itke, syö ja nukkuu vain" -kuvauksia, päiväunien ja yöunien pituuksia, jne.

Odotan vain, että aika kuluisi. Luulisin, että toi lapsi ei voi olla tuollainen enää mennessään kouluun :/

Ja kun ei tiedä, mistä on kyse! Koliikista, mahavaivoista, jostain kamalammasta fyysisestä jutusta, temperamentista, nälästä/maidon riittämättömyydestä, mistä!

Ei oo siis paras päivä täällä, kuten "ehkä" voi tästä päätellä. Haluaisin lähteä aamuisin miehen työpaikalle ton lapsen kaa, ettei tarttis kestää koko päivää yksin. Todellakaan en voisi olla yhtäkään päivää vain täällä kotona, parin tunnin kaupunkiretket on ainoa henkireikä. Viimeistään kotimatkalla alkaa kuitenkin vaunuissa silloinkin hirveä rääkyminen, ja joutuu kestämään ventovieraiden paheksuvia/sääliviä/ehkä empaattisiakin katseita ja se on sietämätöntä.

Niin että tällä iloisella viestillä odotuspuolelta vauvapuolelle.. Itse siis haikailen todella säännöllisesti hiljaista, harmonista, onnellista, jännää odotusaikaa, jolloin tän touhun uuvuttavuus oli vielä ihan hämärän peitossa mulle. Kunpa voisi tehdä aikahypyn johonkin puolen vuoden päähän.

Tänään sentään pääsen lepuuttamaan korviani ja hermojani leffakerhoon pariksi tunniksi illalla, mutta tuskin sielläkään osaan rentoutua ja säälin valmiiksi miestä, miten ikinä se pärjää ton iltahuudon kanssa..

Lopetan, kun synkistyn vain entisestään tätä kirjoittaessa.

kardemummma&sulokki 1kk
 
Jennde:
Ai katos vaan! Juu, parilla päivällä meni ohi näköjään, muuten oltais varmaan törmätykin siellä :) Viihdyttiin tosi hyvin, oli ihanat kätilöt tosiaan. Ja sai olla rauhassakin, ettei koko ajan huoneessa ravattu. Meillä oli siellä perhehuone joka vielä lisäsi sitä viihtyvyyttä, kun sai mieskin olla siinä yötä päivää mukana. Oliko teillä perhehuone vai ihan "normaalihuone"? Mutta, oli kyllä tosiaan mukava paikka :)
Meillä kävi niin, että vaikka jopa kesken ponnistusvaiheen kyselin siitä perhehuoneesta, niin juuri ennen lapsivuodeosastolle siirtymistä keskellä yötä saatiin tietää, ettei saada perhehuonetta. Pääsin yksin kahden hengen huoneeseen, mutta sitä ei voitu kuulemma muuttaa perhehuoneeksi, koska se mun viereinen sänky oli enää ainoa tyhjä sillä hetkellä, ja sitä piti säästää mahdolliselle uudelle äidille. Mies meni siis yöksi kotiin ja palasi aamulla. Silloin sitten kyseltiin uudelleen perhehuoneen perään ja ruuhka oli helpottanut, ja näin mun huone, johon ei yön aikana ollut tullut toista äitiä, muutettiin meille perhehuoneeksi. Oli aivan ihanaa kyllä, että saatiin olla miehen kanssa yhdessä ne ekat päivät ja yöt. Ja mä kans tykkäsin tosi paljon siitä, että sai olla kyllä omissa oloissaan ja selvästi itse vastuussa vauvastaan. Apua sai kernaasti kysymällä, mutta ylimääräisiä ei käyty paapomassa.

Solnushka, meillä ei mitään imemisrytmiä ole oikein ollutkaan. Paitsi, että yöllä on nukuttu aina vähintään 3 tuntia imetysten välissä. Päivällä meillä syödään miten sattuu. Välillä 4 tunnin, välillä 30 min välein. Silloin tosin jos ollaan vaunuilla jossain liikenteessä, poika ei onneksi syö kovin tiheään, vaan yleensä päästään siihen 2 tunnin väliin vähintään. Missään vaiheessa poika ei onneksi kuitenkaan ole kerralla syönyt kovin kauaan. Yks imetys kestää sen 15-20 minuuttia, mut kyllä poika sitten imeekin kuin viimeistä päivää :)

Pauliina, hienoa, että poika on jo vuodeosastolla. Toivottavasti pian pääsette sinne kotinurkille Ouluun. Toi maidon pumppaus on varmasti turhauttavaa. Multakaan ei pumppaamalla tule maitoa kovinkaan vauhdikkaasti, vaikka imettämällä tursuaa ovista ja ikkunoista. Mutta hienoa, jos jaksat pumppailla sen mitä tulee. Ville saa siitä kuitenkin vastustuskykyä muun muassa. Vaikka hienosti varmaan sujuisi kasvu myös pelkällä korvikkeella.

Isot onnittelut Tessulle ja Vatsakkaalle pienistä!

Virpille suuret onnittelut ja kiitokset synnytystarinasta. Sulla oli aikamoinen kokemus kyllä nopeuden puolesta!

Kardemummmalle kovasti voimia Sulon temppujen kanssa. Meilläkin on hetkiä, jolloin poika vaikuttaa olevan tyytymätön kaikkeen, joten pystyn kuvittelemaan miten rankkaa olisi, jos tollanen meininki olisi jatkuvaa. Meillä vauva vaikuttaa kuitenkin todella rauhalliselta Suloon verrattuna, joten ymmärrän, että meillä päästään todella helpolla. Taisin täällä jo kerran mainitakin, mutta onko teillä jumppapalloa? Sen päällä poika sylissä pomppinen rauhoittaa meidän pojan välittömästi. Jos teiltä löytyy tuollainen, niin kannattaa kokeilla, jos Sulokin tykkäis.

Saga ja poika 3vko+3vrk
 
kardemumma voimia sinulle! :hug:
Vaikeahan se on tietää mistä huudot johtuvat. Oletko antanu d-tippoja? Tuntuu, että tämä on joku tabu josta ei saa puhua. Minä annoin yhden vain YHDEN jekovit tipan ja siitä seurasi 3 päivän kipristelyt ja huudot niin lohdutonta katsoa kun toisella sattuu ja kipristelee. Olen täysin varma, että johtui juuri siitä tipasta, sillä ruokavalionikin on tismalleen sama koko ajan ja todellakin tiedän mitä suuhuni pistän (jotku väittää etteivät itse tiedä). Niin... päätin katsoa asiaa myöhemmin uudelleen, olkoonkin että olen sitten maailman huonoin äiti ja lapseni saa riisitaudin ja kaikkea kamalaa. Ei mulla sydän kestä antaa tippoja ja huudattaa sitten :'( :hug:
 
Täälläkin pieni mies kitisee ja vänisee vain ku on hereillä..ei ole hyvä sylissä, ei sängyssä, sitterissä viihtyy pieniä aikoja, on vaihettu kuivaa vaippaa ja on röyhtyytetty ja on syötetty, että varmasti on masu täys ja on tutti suussa ja silti tyytyväinen vain muutaman minuutin kerrallaan..tätä mennään nyt vasta toista päivää ja mie olen kyllä ihan kypsä jo!!! :eek: saas nähdä minkälaisen shown herra pistää pystyyn taas illalla..hirveesti jos kitisee ni meidän on pienen miehen kanssa pakko lähtee sit alakertaan nukuun, että mies saa nukkua rauhassa..viime yönä jo sitä ehotin, mutta mies oli ystävällien ja antoi meidän jäädä makariin :LOL:

Hirveesti on kyllä torstaille neuvolatädille kysymyksiä niin itsestä kuin vauvasta...Suurin huolenaihe lienee tällä hetkellä vihlasut alavatsalle ja näppylät mahassa joista mietin onko sitä vyöruusua..Lähinnä sitä, että mitä vaikuttaa pieneen jos on!!!

vatsakas ja virpi Onnittelut pienoisista :hug:

Ja kiitos tsempeistä miehen töiden kanssa ja joku tais onnitellakkin hääpäivän johdosta ni kiitos siitä :heart: Nii ja kuten epäilin, laitoin miehelle viestillä ristivän papin puh.num. että saa mies sille soitella (minä synnytin jo lapsen ni se papille soitto on vähintä mitä mies voi tehdä :LOL: ) ja samalla sitten tekstiviestissä jo laitoin, että hyvää hääpäivää ni eipä ole vastannut...ja aamusella sen viestin jo laitoin... Ei oo meikäläisen mies mikkään romantikko...jos se jäätelön kaupasta tuo ni siitä pitää romantiikkaa repiä, mutta tuskimpa se sitäkään tekee...Miun syntymäpäivänäkin aamulla onnitteli ja läksi töihin..siinä se, en edes mitään lahjaa saanut :( Ihan onnettomasti asiasta valitan, mutta sillon alkuaikoina toi suklaata yms ja osti kyllä lahjoja...niin ne vaan vuodet tekee tehtävänsä... eikä näitä yhteisiä vuosia kuitenkaan ole kuin vasta reilu 4,5v
 
Imetysrytmistä Jos ollaan kaupungilla/muuten liikkeessä/retkellä, imetysväli voi venyä vaikka neljään tuntiin, ei kuitenkaan koskaan viiteen. Mutta jos vaan pyöritään kotona, tuntuu että toi vois syödä tunninkin välein. Alun puolitoistatuntiset maratonit on sentään lyhentyneet sellaseen 20-25 minuuttiin. Joinain päivinä sitä roikkumista riittää, esim. tänään on hengannut tissillä 45 minsaakin, vaikka puolet ajasta nukkuu. Silti häntä ei saa missään nimessä irrottaa rinnasta, tai alkaa hullut huudot ja piehtaroinnit. Tällasina vaikeina päivinä haluaa siis syödä koko ajan, mutta ei oikeastaan ole nälkäisen oloinen, tahtoo vain rauhoittua tissi suussa. Aivan mahoton oravanpyörä. Tällaista joku muukin taisi kuvailla..
Yöllä Sulo syö lähes minuutintarkasti 2 tunnin välein reilun vartin. Eilen meni huimat 3 tuntiakin jopa.. Mitään neljän tunnin unipätkää ei ole ollut pariin viikkoon paitsi jollain megapäikkäreillä joista suurin osa kuluu mun sylissä -- saatika sen pidemdpiä nukkumisia.

Oon tosi huolissani mun maidontuotannosta. Neuvolassa sanottiin, että lisämaitoa vois kokeilla ihan vaan, jotta mun ei tarttis imettää koko ajan ja että poitsua sais vauhdilla lihotettua. Eilen koklattiin antaa NANia pullosta imuilun jälkeen ja toihan kiskas sitä 60ml saman tien. Mua alko itkettää: eikö se siis saa rinnastani irti mitään? Neuvolassa kun sanottiin myös, ettei vauva juo, ellei sillä ole nälkä. Itse en kyllä oo niinkään varma tuosta; ei toi jätkä vaikuta kovin arviontikykyiseltä sen suhteen, onko sillä oikeasti nälkä vai ei :D Mutta en tiä, tääkin itkettää. ONhan tuon paino kyllä noussut, että sinänsä viimeks tätsy vakuutteli, että maitoni riittää, mutta miks se sitten tota korviketta veti niin riemulla.. Tekis mieli lopettaa tää v*tun imetyskin tähän päivään..
 
imetysvälit Päivällä menee se 45min-4h välillä..yöllä saattaa sitten mennä vajaa 5h, mut sekin vaihtelee...Tänään poika kyllä roikkunut taas tissillä kanssa melkein koko aika...Nyt jopa sitteriin nukahti... Ja poju syö kerrallaan aina jotain 10-50min

kardemummma Tiijäkkö meillä on poika vähän samanlainen..sillon alkupäivinä roikkui (ja nyttenkin) tississä koko aika ja sitten kun anto korviketta ni saatto mennä kepeesti toi 60ml, joskus enemmänkin ja veikkaan, että jos nyt syötön perästä antasin korviketta ni takuulla menis se joku yli 50ml...varsinainen herkkupeppu tuo kaveri :LOL: saas sitten neukussa nähdä, että nouseeko pojan paino hyvin vai ei..miusta reppana kyllä näyttää hirmu pieneltä :ashamed:
 
Hei vaan.

Mie se meen koko ajan tonne odotuspuolelle etsimään heinäkuisten pinoa...Josko sitä pikkuhiljaa oppis, et ollaan siirrytty jo tänne =)

ChiliKiitos pinosta!

Olivia81Me käytiin myös vko sitten mummolassa saunomassa ja oli tosiaan ihanaa olla hetki ihan rauhassa kaksin. Tärkeitä juttuja on tuollaiset! Ajattelin järkätä mulle ja miehelle treffit tälle vkolle jos mummi ja ukki taas katsois pientä niin voitas käydä vaikka ravintolassa syömässä :heart:

rouva sagaMeillä tuo "valvottaminen" päivällä onnistui eilen mainiosti. Käytännössä tarkoitti sitä, että kun toinen nukahti tissille, vaihdoin sille vaipan, minkä jälkeen oli sitten hereillä jonkin aikaa. Eikä siis tarvinnut rauhoitella tms. Toki annoin pienen nukkuakin, mutta en ihan koko iltapäivää ja iltaa, kuten edellisenä päivänä... Yö sujui selkeästi rauhallisemmin!

odotusajastaMie kaipaan sitä aikaa siltä osin, et olin elämäni kunnossa raskausaikana! Mulla oli ehkä yksi flunssa, eikä tietoakaan vaivoista, joista normaalisti kärsin: närästys, päänsärky ja niska/hartiakivut. Nyt on taas niskat jumissa ja päätäkin jomottanut useaan otteeseen. Tästä tosin syytän itseäni, kun imetän aina mitä kummallisimmissa asennoissa... Vähän opettelua tarviis vielä.

dalailamaMie laitoin tukkoseen nenään niitä suolaliuostippoja vai mitä lie. Meillä ne ainakin aukaisi nenän tosi hyvin. Hetki huutoa tipoista kyllä seurasi, mutta toimivia olivat.

danaToivottavasti kaikki hyvin siellä suunnalla! :hug:

ONNEA tessu, vatsakas ja virpi!!! :flower: Ja nautinnollisia ensihetkiä pienten ihmeiden kanssa...

NukkuminenIhan hiukan kateellisena lueskelen teidän nukkumispätkiä.. Kuusi tuntia taisi muutama sano?! Ihan mahtavaa. Meillä oli ekana vkoina eka yöunipätkä 3-4.5 tuntia, mutta nyt se on harvoin edes tuota kolmea :/ Ja sen huomaa myös omassa olossa! Jaksoin paljon paremmin kun sai sen yhden pitkän unipätkän... Nyt heräillään parin tunnin välein melkein syömään ja aamuyöstä ähistään. Masu vai joku muu, sitä en tiedä... Mut ehkä ne unijaksot pikkuhiljaa pitenee. Tällä vkolla mies saa hoitaa yhden yön, jotta minä saan unta vähän varastoon. Jaksaa sit taas paaaljon paremmin =)

PäiväsyöntiJos neiti on hereillä, syö se tunnin tai puolentoista välein... Jos nukkuu, niin välit on pidempiä ja jos vaunuillaan, voi olla useamman tunninkin tauko. Mut siis aika tiheään tissitellään. Ajat rinnalla on ihan maltillisia 15- 30 min yleensä, joskus pidempään. Hirvee syöppö siis :D Mut kuulemma pienikokoisena syntyneet saattaa alkuun ollakin, kun ottavat kavereita kiinni painossa? Näin jostain kuulin ja lohduttaudun sillä, et kyl tää tästä. Ja kun maitoo kerran tulee tarpeeks niin mikäs tässä.

Röyhtäytyseli röhköpossun aikaan saaminen :LOL: Miehen isä saa röhköpossun tulemaan lähes aina- on siinä ihan ekspertti! Mutta mie en. Viime yönä ajattelin, et yritetään yöaikaankin röyhtästä, jos aamuyö sujuis sit paremmin. Mut ei hitto, mie en ala joka syötön jälkeen puolta tuntia röyhtäyttelee tuota etenkin kun röyhty ei siinäkään ajassa tuu läheskään joka kerta. Päivälläkään en niitä saa tulemaan, vaikka kaikki asennot ja kikat kokeiltu. Voihan se olla ettei sillä oo ilmaa mahassa, mutta kovin se näyttää aina aamuyöstä kipristelevän.

pauliina :hug:

kardemumma :hug:

Tänään mummi ja ukki oli ensimmäisen kerran vauvavahtina, kun isi on (TAAS) töissä ja vadelmat kutsui mua tonne lähimetsään. Ihanaa, että on tuollaiset appivanhemmat, jotka oikein palaa halusta osallistua vauvan hoitoon. Ja ovat siinä vielä ihan tosi hyviä ja kokeneita. Aivan huippua- arvostan ihan suunnattomasti. Nyt meen napsimaan tuliaissuklaata, naminam.

A + Mytty 19 vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja dalailama:
kardemumma voimia sinulle! :hug:
Vaikeahan se on tietää mistä huudot johtuvat. Oletko antanu d-tippoja? :hug:
En oo antanut D-tippoja kertaakaan :D Hyvä minä. Riisitauti tästä enää puuttuis. On pitänyt ostaa niitä jotain yhdistettyjä maitohappo+d-tippoja, mutta eipä olla ehitty apteekkiin näköjään.. :ashamed:

Mutta siitä huuto ei siis johdu.. Ja tää oli sairaalasta ekoista päivistä lähtien tällainen lapsonen siis. Ehkä siis ihan temperamenttia? Neuvolassa vakuuteltiin, että täysin normaalia, ja että vanhemmat ei usein vaan tajua etukäteen, että keskivertovauva itkee 2 h päivässä. (Tiedän, teidän vauvat ei itke niin paljoa, grrh! Mutta mä oon ominut muidenkin osat..) Ei tää välttämättä sen enempää itke, koska se itku on sellaista pätkittäistä. Ne pätkät vaan tuntuu pitkiltä, ja niitä on usein. En tiä.

Kun joku vaan vois vakuuttaa, että tää loppuu joskus. Mieluiten haluaisin jonkun päivämäärän. Vaikka tätä kestäis vielä 2kk, niin kunhan tietäisin, että tää loppuu edes JOSKUS, niin kestäisin mitä vaan ja seisoisin vaikka päälläni siihen asti. Olen valmis tekemään ihan mitä vaan tän lapsen hyvinvoinnin eteen --- en vain tiedä, mitä se on!
 
dalailama d-vitaaminen skippaaminen on kyll aikamoinen tabu meillä poitsu söi muutaman päivän Jekovitteja, lopputuloksena oli hirveä huuto ja kitinä. Lopetin tippojen annon siihen. Aatteltiin, että kokeillaa parinkuukauden päästä niitä uudestaan mutta ei :kieh: miehellä lipsahsti 1kk neuvolassa, ettei meän poitsu syö tippoja, tuli aivan mahtavat saarnat ja syyllistämiset. prkl, tulis neuvolatästkyt ite kuunteleen sitä huutoa meille. Saarnasta säihkäneenä mies alkoi sitten antaa pojalla joka päivä jekovit, tosin ei täyttä annosta, yhdessä maitohappobakteereiden kans. Joten kuunnellaan hysteeristä itkua aika pian tippojen annon jälkeen :headwall:

kardemummma itellä tuntuu imetys just samalta :hug: poika roikkuu tissillä ties kuinka kauan, ja siittä huolimatta maistuu pullomaito. Poika vetää viel lisäks jonkin sortin tissiravaireita. Koko imetystouhu tuntuu erittäin turhauttavalta :kieh: tekis kyll mieli nakata hanskat tiskiin, mutt toisaalta eipä tartte kokoajan pulloja pessä ja sterilisoida. Ja mikä rahasäästö tulee tissiruokinnasta, korvikkeet ei pitemmän päälle ole halpoja. Ainakin oletan, että maitoa tulee, kun tissit heruttaa tavaraa kokoajan pihalle (saa koko ajan olla maidonkerjääjät liiveissä ) ja pumppaamalla tulee kevesti 1dl per rinta.

Syöttövälit Öisin 3-7h ruokaväli, aamusin 1-2h ja päivisi 3h, illat sitten asutaan rinnalla tankataan yötä varten. Imetyksen kesto vaihtelee 5min- 45min.

Tridian järkkää vaan teille treffit! me käytiin treffeillä viime viikolla, poitsu jäi mummon ja papan hoiviin, me käytiin ravintolassa syömässä meän 2.v kihlauspäivän kunniaksi.

Rae89
Onnea hääpäivän johdosta! Ja tsempit miehes työn kans. Meillä miehellä alko eka viikko isyyslomaa tänään, edelliset 4 viikkoa oli kesälomalla. Ootan kauhulla miehen töihin paluuta.

Puklaako teän vauvat paljot? musta tuntuu, että tuo meän poika puklaa koko ajan :/

Pauliina82 :hug:

Olivi81 ite unohin just varata kampaaja-ajan. pitää pistää muistutus huomenna puhelimeen..

Täällä: vatsa on nyt ok, vaikka viel vähän kivistääkin viel. Mutta ihan suosiolla jätän koirien käsittelyn kokonaan miehen vastuulle. Onneks enää yks yö tarvii nuita pässejä kestää, koirat juonittelee kun niiden "emäntä" on reissussa, ei tottele kuin sitä.

Nyt kyrsii aivan täysillä ja kunnolla. Meän piti lähtä käymään lenkillä, mutta mies alko kitiseen että ei viitti. Yksin ei tosiaan huvitä lähtä, ois kiva jos ois ees vähän juttu seuraa....se kumminkin palaa kohtapuolin töihin ja sitten oon suurimman osan ajasta yksin, kaverit tuntuu vieroksuvan koko vauvaa...


pojan ruokintaa...
 
Voi kardemummma. :hug: Sulon itkuisuus loppuu ihan taatusti paljon nopsempaan kuin uskotkaan. Jostain luin, että kovin itkuisuuden kausi kestäis vain 2 viikosta noin 1,5kk vanhaksi. Ja koliikkikin helpottais 3kk iässä yleensä viimeistään. Tiedän, että tuntuu pitkältä ajalta, mutta kun Sulo kasvaa isoksi ja reippaaksi pojaksi, niin nämä alkuvaikeudet on kaukainen muisto vain. Kovasti tsemppiä sinne - päivä kerrallaan vaan ja aika kuluu joka tapauksessa nopsaan! Sä et ole millään tavalla huono äiti, vaikka vauva itkis kuinka. Vauva voi ihan hyvin itkee täyttä huutoa tunteja putkeen ilman sen suurempia syitä. Ainakin näin mulle kerrotaan ja tätä koitin miettiä eilen kun meidän neiti oli hirmu kiukkuinen koko illan (eikä nukkunut käytännössä yhtään klo 15-23 välisenä aikana, huusi vaan kuin pistetty!).

Me ollaan hyviä äitejä jo siinä, että ollaan huolissaan vauvan itkusta ja koitetaan kaikkemme löytää siihen ratkaisua. Huonoa äitiä ei vauvan olotila kiinnostais tippaakaan. Ei noista pienistä vaan aina tiedä, mikä on mielen päällä. :) Ihanan rakkaita ne on siltikin. :heart:

maamin Kampaajalla oli varsin ihanaa. :) Ainakin siltä osin, että siellä on hierova tuoli pesupaikalla ja sain värin vaikutusaikana kahvia ja täytekakkua. Hiusten lopputulos sen sijaan ei ole kovin kaksinen... Sanoin HYVIN selkeesti, että "väri ei sais tästä tummentua", ja nyt mun ennen ah niin vaaleenruskee tukka on melkein musta. :headwall:

Oli vielä paljon kommentoitavaa, mutta toisesta huoneesta kuuluu iso "byyyäääähhh, rääääyyhh" eli mentävä on. Johan äidin kullannuppu nukkuikin sen 15 minsaa. ;) Hassu vauva.
:heart:
 
Tännekkin kirjoittelen viellä:) Eli 29.7 syntyi meidän pikku prinsessa pituutta oli 50cm ja painoa 3160g. Rv oli tasan 40+0. Saa päivitellä tonne etusivulle..;)

Sunnuntaina päästiin kotiin sairaalasta ja ensimmäinen yö meni 2h välein syöttäen aamu 7 asti,kunnes vaipan vaihdon jälkeen nukkui 10 asti:)
Maito on noussut hyvin ja imetys toimii,nännipihat vaan on hieman arat,ja nännin päät on ihan aavistuksen paikoitain auki,mutta ei ole kuitenkaan niin kipeät etteikö syöttäminen onnistuisi:)

Synnytys oli siis todella nopea ensikerraksi.Vedet meni spontaanisti 20.35 ja tyttö oli pihalla 20.49 . Täydet 10 pistettä sai lapsi.:) Heti kuulu huutoa kun pää oli pihalla... :LOL:
Synnnytys tapahtui kätilön mukaan kuin oppikirjoista..;)
Luomuna mentiin koko tapahtuma ja hyvä maku jäi synnytyksestä:) Muutama pieni tikki pintanaarmuihin ja se oli siinä:) Kunhan jaksan kirjoittelen tarkemman ja pidemmän synnytyskertomuksen..:D

Tänään oltiin ulkona kokoperhe 2 h kävelyllä ja poikettiin kaupassa samalla:) Välillä iskä nosti neidin syliin kun ei hennonnut kuunnella pienen itkua,ja kun oli rauhottunut niin taas vaunuhin ja eteenpäin..:D

Tuttia ei olla annettu ja luultavasti se pidetään myös pois mahd. pitkään.

Kotona on ihana olla ja mies auttaa minkä pystyy:) Tuo mulle juotavaa kesken imetyksen yms <3 Ollaan aivan rakastuneita tähän pikku neitiin! :heart: :heart: :heart:

Onnea loputkin synnyttäneet! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Huutako muilla vauvan ruokailun jälkeen hysteerisesti? ja on hiestä aivan märkä? poiks kyll syö tarpeeks, ei kelpaa rinta eikä pullo ruokailupäätteeksi, poika on aivan hysteerinen.
Meil tekee Pippuri välil samaa mut auttaa kun röyhtäsee monesti tai pierasee,eli tääl ainaki vaan ilma masussa vaivaa tuolloin..
 
onnea vatsakkaalle ja virpille! :flower: :flower:
oliko enää ketään muuta yhessä kasassa kuin minä?? :'( kovin yksinäistähän tässä alkaa jo olemaan...olen pessyyt mattoja, remontissa autellut, shoppailu reissuja tehnyt, sekstattu, siivottu, saunottu, löhöilty kaikkea mahollista mutta mistään ei tapahdu mitään. mikään ei oo lisännyt suppareita. :( huomenna viimenen nla ja niin turhalta tuntuu mennä sinne kun vaan pissat, paino,paineet yms mitat katotaan..ihan turhaa täs vaihees mun mielest kun kuitenkin keskiviikko aamu täytyy sit ä-polille soittaa ja varata aika..saas nähä miten kauas seki sit menee!
kyl tuntuu hassult miten jollain vauval on jo nimi, isyyslomia on loppumassa ja ite ei edes poksahtanu vielä! mutta kyllä täältä perästä tullaan, tavalla taikka toisella :D

tsemppiä Pauliinalle ja perheelle, toipumisia Villelle! :hug:
 
dana88 Ite ajattelin ihan sujuvasti valehdella ;) katotaan onnistuuko. Suhtaudun hyvin epäilevästi aina noihin ns. suosituksiin. Ihminen on yksilö kuitenkin...
Täällä taas joka iltanen hikka :'( raasu! Oltiin lähössä iltalenkille, mutta joutuu vielä karvakuonot oottaan. Meinaa tulla eväs ylös jos alkaa kovin tärisytteleen. Sylissä pystyssä vaan hyvä olla.
Täälläkin puklaillaan paljon. Joka syötön jälkeen ja keskenkin.. maitoa tulee suihkuna vaikka lypsäs ensin pois vähän, öisin meinaa tukehtua suunnilleen. Röyhtäyttää oon koittanu,mutta joko minä tai vauveli ei oikein osaa.

Nyt on eka vuorokausi kestoiltu!!!Olen niin ylpeä itstäni ja täähän on oikein iisiä hommaa. Just pistin yön ja päivän vaipat koneeseen ja aamullahan ne on kuivat ja taas käytössä :) Onko se tosiaan näin helppoa?? :whistle:

 
Hirmusesti tullut tekstiä taas.
Tsempit vikoille odottajille ja onnittelut uusille äideille. :flower:

Tosi kurjaa et monilla on kovin huutavaisia lapsia. Kyllä meilläkin huudetaan välillä oikein urakalla. Jos huuto tulee pian syötön jälkeen oon tarjonnut tuttia ja nyt on alkanut jopa kelpaamaan. Meillä on poika silleen perustyytyväinen, ainakin näin mä itelleni hoen sillon ku tyyppi huutaa pää punasena. Mutta tuttia kannattaa kokeilla huutoon, sekä lisämaitoa. Eikä kannata ottaa mitään morkkiksia niistä lisämaidoista, ne ovat vaan kaikkien parhaaksi, eikä ole mikään hyvän äitiyden mittari ! Eiköhän (lähes) kaikki keinot ole sallittuja että saa vauvan tyytyväiseksi ? Niinkuin mulle yks yöhoitaja sairaalassa sanoi että jokaisessa perheessä tehdään tavallaan ja tärkeintä on et vanhemmat jaksaa ja lapsi on tyytyväinen. Ja tottahan se on, ei ne oppikirjojen ohjeet sovi vaan kaikille lapsille.

Meillä imetykset kestää nykyään jotain 10 minsasta ylöspäin, oon nyt huomannut et jos vauva lopettaa imemisen ja rupean ottamaan rintaa pois suusta niin havahtuu siihen jos on nälkänen, jos ei oo enää nälkä niin sitten ei reagoi mitenkään. Eli ite oon nyt tullut siihen tulokseen että kyllä se pyytää lisää ruokaa jos on nälkä. Ja hyvin tuntuis paino nousevan viime perjantaina oli jo 3800 g kun viikkoa aikasemmin oli 3365 g.

Yöt on täällä pahimpia. Päivät vielä menee tän väsymyksen kanssa, mut yöt... Ihan kauheeta yrittää pysyä hereillä kun imettää vauvaa. Enkä tosiaankaan enää taida uskaltaa imettää yöllä makuulteen ku aina nukahtelen siihen itekkin kesken kaiken. Vauva kuitenkin tuntuu pyörivän ja touhuilevan ihan hurjasti unissaankin, niin en halua et tippuu sängyltä tai sitten jää puristuksiin meidän väliin tms.

 
kardemummma olet varmaan näitä vinkkejä jo kuullutkin, mutta itse olen syöttänyt Myyryläiselle gefilusta ja musta se on vähän auttanut mahan kipristelyihin. Itse otan joka päivä kapselin (sekä juon piimää ja gefilus mehukeittoa) ja pojalle annan muutaman kerran viikossa. Kapselin sisältö lusikkaan ja vähän maitoa päälle. Alussa, kun meillä oli enemmän kitinää ja levottomuutta, niin alkuillasta join kamomilla-fenkoliteetä. Kamomilla rauhoittaa ja fenkoli lisää maidon tuotantoa sekä rauhoittaa. Kamomilla oli ihan pussiteenä ja fenkolia lisäksi teelusikallinen. Oma ruokailukin voi vaikuttaa. Kahvi ja ruisleipä taitaa olla aika yleisiä mahavaivojen aihettajia ja sitten mausteet, sipuli, paprika ja maito. Asennoista nyt meillä on tosi kova sana mahallaan olo. Sylissä parhaiten rauhoittuu, kun laitta mahalleen käsivarren päälle roikkumaan. Ja meillä ainakin toi Olivian kirjoittama 2vko:n-1,5kk:n hankala aika piti paikkansa. Muksu on nyt sen 6 viikkoa ja vähän päälle ja ihan selkeä ero on olemisessa verrattuna aikaisempaan. Paljon vähemmän itkuisuutta ja sylissä malttaa seurustella. Aikaisemmin ei hereillä ollessa oikein mikään paikka tai asento ollut hyvä. Nykyään on sylissä ihan hyvän tuulinen, mutta ei viihdy edelleenkään yksin juuri yhtään. Ei siis puhettakaan, että laittaisin sitteriin istumaan ja tekisin hommia, kun vauva on hereillä. Onneksi siis meillä nukutaan melko paljon!

Ja siitä lisämaidosta. En tosiaan ole mikään asiantuntija eikä meillä ole kertaakaan lisämaitoa annettu, joten en tiedä, joisiko Myyry sitä miten paljon, mutta en ehkä vielä siitä vetäisi johtopäätöstä oman maidon riittämättömyydestä, että vauva juo korvikettakin. Mutta jos tämän jälkeen on selkeästi tyytyväisempi ja rauhallisempi, niin sitten ehkä ajattelisin, että on ollut aikaisemmin nälkäinen. Ja kyllä meillä muillakin vauvat itkee ihan varmasti :). Et ole kardemummma saanut ainoaa itkuista pikku miestä! Jaksamista sinne, varmasti tilanne jossain vaiheessa helpottaa!

dalailama
kyllä se kestoilu on juurikin noin helppoa!
 

Yhteistyössä