Heinäkuun Hurmaajat 2010

Nyt on lääkärireissu takana. Iso epäilys maitoallergiasta :( Minun pitää välttää nyt kokonaan maitotuotteita ja katsotaan neuvolassa tilannetta uusiksi. Tarvittaessa saadaan lähete erikoisläkärille.
Silmälle saatiin tuomio-kyynelkanavan ahtaus, joka kuulemma vuoden ikäisenä korjataan, jos ei itsestään korjaannu.

Täytyy ruveta etsimään tietoa tosta allergiasta...
Omanapaista tekstiä.
 
Sherine Mistä oot tilannu kapalon ja paljonko makso? Löysin jonkun sivuston missä ois 1 kpl 24,90 ja 2 kpl 42€ +postikulut.. Et onko edullista? Babyidea - Nukkumisesta - Miracle Blanket /Ihmekapalo
Mä tilasin sannas.fi -sivustolta ja siellä tais olla kapalot n. 25-28 € materiaalista riippuen + postarit. Siellä myydään Kiddopotamuksen SwaddleMe-kapaloita. Ihan hyvältä vaikuttaa kapalon materiaali muuten, mutta kangas on jo muutaman pesun jäljiltä vähän nyppääntynyt. Tosin eihän se käyttöä haittaa.
 
8% ?!?!?! Sehän on ihan järjettömän vähän! Mulla on Kelaa varten prosentti muistaakseni lähempänä 27% paikkeilla... Mitähän mä oon nyt laskenut väärin? Ou nou.
Juu mä soitin nyt verotoimistoon ja sieltä sanoivat et tilataan uus kortti ku toi yllättäen tullu tulo vaikuttaa siihen Kelan prossaan, nyt nousi 13%:iin.
Onks teil Olivia asuntolainaa ? Meillä ainakin vaikuttaa ne korot...
En sit tiiä miten toi muuten voi olla noin matala.
 
Pai Juu, on meillä ihan mittava asuntolainakin. :) Mun täytyy varmaan laskea uudelleen se kortti. Taisin tehdä jotain väärin siinä verokortin tilauskaavakkeella. Olipa hyvä, kun tuli puheeksi - soittelen huomenna verotoimistoon ja kysäisen.
 
Luputupuna, mitkä on ne oireet, joiden perusteella teillä on toi vahva epäily maitoallergiasta? Muistan ne veriviirut mut oliko muuta? Meillä täällä kakataan edelleen vihreetä ja hyvinkin tiuhaan. Maalaisjärki vaan sanoo, että miten vois kakkaaminen muuttua niin totaalisesti yhdessä yössä allergian takia, mutta toisaalta eikai mikään vatsapöpökään viikkoa kestä. Mietityttää vaan kovasti, että mistä toi omituinen kakkaaminen kertoo.
 
Olikos jollain muulla heinäkuisella Brion vaunut (tai jotkut muut vaunut) pehmeällä kopalla ?
Ihan yleisesti rupesin miettimään että missä vaiheessa ei enää tuota pehmeää koppaa voi käyttää koppana vaan siitä pitäisi tehdä lämpöpussi tms ? Meni vähän tämäkin homma ohi ku oltiin vaunuja ostamassa...
 
rouva saga Meillä epäilynä on juurikin nuo veriset viirut kakassa, joita alkoi tulemaan,kun aloin itse käyttää maitotuotteita. Kakka on myös vihreää ja sitä on tullut tiuhempaan - muuttui samaan aikaan.
Lisäksi samaan aikaa tuli noita jättipulareita, että vauvan petarista lähtien jouduttiin vuodevaatteita pesemään. Nyt tilanne on (ehkä?) rauhoittumassa.
Eli mun pitää nyt välttää maitotuotteita, ettei pieni saa oireita. Korvikettakaan (lehmän maito)ei saa antaa pienelle-eipä kyllä ole annettukaan...
Tämä on nyt vasta epäilyasteella. Lääkäri vaan totesi, että hyvin todennäköisesti allergiaa olisi.
Toisaalta se selittäisi osan iltaisista vatsanväänteistä. Eli mie napsin kalkki ja d-vitamiinilisää ja eletään tilanteen vaatimalla tavalla.

pai Mä vastailen sulle, kun meillä on joskus ollut pehmeällä kantokopalla varustetut Brion kuomurattaat. Kantokoppaa voi käyttää niin kauan, kun lapsi siihen sopii. Sen jälkeen pohjalevyn voi ottaa pois ja tehdä pussista lämpöpussin rattaisiin (usein vasta sitten, kun lapsi osaa istua eikä viihdy enää vaakatasossa makoilemassa).

Mutta nyt tarttee mennä. Tänään on eka vauvavoikkatunti :)
 
Luputupuna, kiitos vastauksesta. Täällä taas jännitän, et minkälaista kakkaa tänään nähdään. Vielä ei olla nähty mitään onneksi.

Vaunukopasta. Meillä on kova teutonian koppa ja jännitän kovasti, että mahtuuko poika siihen kunnes alkaa istua. Toivottavasti, mut pahalta näyttää tällä hetkellä :)
 
Hei oli puhetta joillain noista velleistä Mä esikoisen kans aloitin heti kun sai tolla olikohan se kauravelli, niin et iltaisella annoin ekaks parikyt milliä ja siitä kohotin aina annostusta. Se pidensi vähän yöunia sit kun alkoi iltavellin saamaan :) Ja alkuunhan voi laittaa lantrinkia, tuttelia tms korviketta tai omaa pumpattua maitoa?!
Mut ihan ruokavelleistä puhuttaessa, aloitin peruna-porkkanavellillä ja ukko simas sen hetkessä, tykkäsi siis tosi paljon.. Aloitin jollain 50ml ja seuraavana päivänä samoiten... Mut nopeesti sit korotin sen siihen 100ml :) Ja ei meil miekkosella tullut mitään vatsavaivoja.
Nyt meen aamiaista esikoisen kans syömään kun Lilli vielä koisii, tai taas koisii :D
 
Moikka pitkästä aikaa!

Tervetuloa joukkoon uusille ja onnea rouvautuneille! :flower:

Meille rantautui flunssa ja nyt yritetään kaikin keinoin (ylimääräistä käsidesin lutrausta ja naamamaskeja) saada se ulos talosta ilman että tarttuu tyttöön. Antoi onneksi äidin nukkua vielä aamuvellin jälkeenkin ja kerätä vähän voimia päivään.

Velleistä asiaa Meillä aloitettiin noin 3,5kk iässä juurikin maissivellillä, sitten riisi- ja perunaporkkana. Hyvin ovat maistuneet, eikä mahavaivoja ole tullut. Ymmärsin, että nuo viljavellit voi aloittaa vasta sitten kun ikää on lähemmäs 6kk. Luin muuten jostain opuksesta, että siinä suositeltiin unohtamaan vellit ja siirtymään suoraan puuroihin, kun ovat paksumpia ja lusikoitavia, jolloin lusikkaruokiin totuttelu sujuu helpommin.. Mene ja tiedä, meillä vellit kuitenkin maistuu nyt aamulla ja illalla, ja välillä myös välipalaksi päivisin.

4kk mitat olivat muuten pari viikkoa sitten neuvolassa 5965g ja 56,5cm. Massankasvatuskausi meneillään. :) Mutta hyvin kasvaa edelleen (noin 300g/vko), vaikka pienestä ponnistaakin!

Kotona aion olla ainakin elokuu 2011 loppuu, mahdollisesti jopa koko ensi vuoden. Haaveissa olisi samalla uran/alan vaihdos, mutta katsellaan miten sen kanssa käy. Nyt kun ei ainakaan vielä jaksa edes ajatella mitään töihin liittyvää, vaan viihdyn näin paremmin kuin hyvin. (Mihin on uramotivaatio oikein hävinnyt???)

Me ollaan muuten myös Vantaalta, kun joku kyseli. Vauvakino ois huippu (ja Flamingokin lähellä), mutta taitaa olla meiltä pannassa ensimmäisen vuoden infektioriskin takia. Ja nyt syksyllä kun nämä taudit taas lähti jylläämään..

Tässäpä näin nopiasti kommentit mitä muistin. Nyt lisää lepoa,
Kausa
 
Allergiat:Meillä tuo kolmonen oli allerginen lähes kaikelle ruuille:ashamed:Ja alkoi jo imetys aikana oireilla ihottumana/vihreällä kakalla..pulautti myös paljon joka syötön jälkeen ja maha väänsi tosi paljon.Itse olin vaika millä imetysdieetillä ja oireettomaksi ei poikaa saatu..vältin maitoa vaikka myöhemmin selvisi että maito ei aiheuta mitään oireita..10kk sinnittelin ja imetin ja sitten siirryttiin korvikkeeseen.Pojalla oli vielä 2-vuotiaanakin vain 10 ruoka-ainetta käytössä.
Tällä vauvalla ei vielä allergia oireita ollut eikä vihreitä kakkojakaan,ei myös pulauta juuri lainkaan..toivossa hyvä elää ettei nyt tilanne ainakaan noin paha olisi.
Tuota verta ei kyllä koskaan vaipassa olut,olen kuullut että veri voi tulla ihan maidonkin mukana jos jossain joku haavauma yms.Mutta kaikille allergiaepäilyjen kanssa painiville kovasti voimia toivotan!!!=)
Pehmeä kantokassi on meille ja tuo kolmonen nukkui siinä yli vuoden ikään,mahtui hyvin..tämä jätti ei mahdu kyllä pitkään..mitään lämpöpussia en siitä koskaan tehnyt,vaan istui sitten ratasosasa kun oli isompi.
hipsu
 
Onko kenenkään muun lapsonen vielä alle viisikiloinen? :confused:

Sulolla oli tänään neuvolaa, ikää siis 2kk1vko.
Pituus 59cm
Paino 4700g

Mutta ei tossa painossa mitään, kun kasvaa koko ajan grammalleen omalla käyrällään. Silti sain taas perinteiset "Jos haluat kokeilla antaa lisämaitoa, voit tehdä niin..:" -lätinät. Yhä ajatus tuntuu pöhköltä; oon vähän joko-tai -ihminen, joko siirryn kokonaan korvikkeeseen tai sitten imetän kiukulla niin paljon kuin tisseistä lähtee :D Ja kun tuokin ohje on aina sellainen "Voisihan sitä kokeilla, ei pakko" -diibadaaba. Toki annan lisämaitoa, jos joskus tulee sellainen "käsky" ja jos paino vähänkin putoaa käyrältä.

Ihana lapsonen hymyili, jokelteli ja flirttaili ärsyttävän neuvolatädin kanssa minkä ehti. Pitää antaa Sulolle palautetta, että parantaisi naismakuaan :LOL:

Nyt ruuuuan perässä keittiöön!
 
kardemummma Siula sentään tuollasta "kokeile jos haluut"-tyylistä neuvoa..miula oli 1kk neukussa, että ANNAT illasta korviketta..ja siitä kun päästiin 6vko lääkäriin ni sitten oli että ELÄ anna enää sitä korviketta!! Ota näistä nyt perkele selvää:LOL: mut siis oman mielen mukaan teen ja korviketta menee illalla, että poika saa massu kylläsenä käydä nukkumaan:heart:

lattialla olo Oletteko miten paljon pitäneet teidän mussukoita lattialla? Meillä ei poika oikein viihdy kun ei ole mitään viihdykettä.. Ihan muutamia minuutteja saattaa olla ja sitten tulee hirmunen itku... kun laittallahan ne suosittelee pitämään sen motorisen kehityksen tukemisen vuoksi... Olis ihan jees jos poju viihtyis itekseen ni vois vaikka jotain kotitöitä tehhä tai vaan olla sillä aikaa... Vinkkejä?

vatsalihakset Mie unohdin tätä asiaa kysyä jälkitarkastuksessa ja nytpä kysynkin teiltä, että millos niitä vatsalihaksia vois alkaa treenailemaan???

Kävin tuossa vajaa tunnin lenkin vaunuilemassa kera koiran ja se aikaa poju nukkui...heti kun vaunut pysähty ni johan heräs... mut nukku kummiskin tunnin, pitää siitä olla ilonen:D Tänäkin aamuna oli aikas räkänen kaveri, mutta näin iltaa kohden se paranee... Nyt pitää mennä "pelastamaan" tuo ötökkä tuolta lattialta kun ei taas yhtään tykkää olla, ei vaikka kaksi nallea on seurana;)

Rae ja V 7vko 1pvä
 
Rae89 Mä oon kyllä antanu tota korviketta ihan ominpäin ja neuvolasta sanoivat et hyvä antaa jos tuntuu ettei poika tuu muuten tyytyväiseks. Osittain tietty myös omaa mukavuudenhalua, ku korvikkeella poika nukkuu illasta aamuun...
Mä muuten unohdin kans kysyä eilen jälkitarkastuksessa noista jumpista yms. Täytyy varmaan seuraavalla kertaa pojan neuvolas kysyä vinkkejä.
Lattialla olosta kyselit kans. Meillä poika viihtyy päivästä riippuen lattialla tollasen leikkimaton päällä. Siinä on sellaset kaaret missä on muutama lelu roikkumassa. Välillä tosin tuntuu et tuijottelee kaikkee muuta mieluumin ku niitä leluja.

Täällä on ollu sellanen alakulopäivä ja itkeskelyä myös äidillä... :(
 

kardemummma
Meillä poitsu paino 2kk neuvolassa 4300g ja pituutta oli 55 cm, eli aika minivauva on, tuskin 5kg vielä painaa. Eli ikää on nyt 2kk, 2viikkoa ja 1 päivä. Omalla käyrällään kasvaa, vaikka paino ei ole noussut kovinkaan nopeasti niin ei ainakaan viel oo kehotettu antaaa korviketta. Toi meän neuvolantäti on aika korvike vastainen :whistle:

Lattialla olosta: Meillä poika viihtyy lattialla, eilenkin oli jotain 2-3h leikkimatolla, potkisteli leluja ja repi niitä :heart: naureskeli kovaäänisesti. Annetaan myös pojan olla vatsallaan, punertaa itseään pystyyn ja yrittää potkia etiäpäin :D tähän mennessä liikutaan vasta vain sivuttais :heart:

Pai80 :hug:

Täällä sairastellaan yhä :/ kävin taas lääkärissä, kun meinaan tuhkehtua. Lääkitystä ei voi nostaa enää tai vaihtaa kun imetän. Käskettiin nakata särkylääkettä namaan tai lopettaa imetys niin vois lääkityksen vaihtaa niin paranis tästäkin pöpöstä nopeammin... On kyll mahtava arvauskeskus tuo terveyskeskus, piti melkeimpä rautalangasta lääkärille vääntään, että tarkistaa lääkkeiden sopivuus imettämiseeen. Lopulta sitten tarkisti ja huomas että ei sovi. :headwall: noh mitäpä normi terveyskeskulääkäri ja vieläpä miespuolinen kaikenlisäks vastavalmistunut imetyksestä kässää mitään....

Dana88 & Apsi
 
Aaarrr, toispuoleista kurkkukipua pukkaa. En pirskatti vie halua tulla kipeäksi! Tajusin, ettei oo mitään hajua, miten tulisi pärjätä vauvanhoidon kaa jos on ite kipee. Mä inhoan tavallista flunssaakin NIIN paljon ja oon niin vaivainen sellasen aikana, etten voi kuvitella miten jaksaa siinä olotilassa viihdyttää ja hoitaa vauvaa.. No, kai siihen sit pystyy. Mutta ei varmaan kivointa hommaa. Jotenkin samalla paikkakunnalla asuvaa anoppia alkaa VIHDOIN arvostamaan, kun tietää, että saa sen avukseen koska vain jos tarve tulee..
 
Meidän pikkumies on ainakin alle 5-kiloinen,mutta sitä ei voi verrata "tervesiin". Poika näet on vasta reilun kuukauden päivät ollu sellasessa kunnossa, että paino vois edes nousta. Tämän aamun paino oli 4330g, ja pituutta on n.52cm.

Villellä myöskin epäillään maitoallergiaa. Vielä on menossa omneon, mutta varmaan huomenna jo vaihdetaan johonkin pilkottuun maitoon. ja poitsu on edelleen sairaalassa. vähän menee maitoa pullosta, suurin osa nenämahaletkulla.

pauliina ja Ville 2kk
 
Tervehdys äipät ja vauvelit:)

Ärsyttää tämä todella hidas netti, en ole kahteen päivään joutanut avaamaan sivuja...no me muutetaan luultavasti ennen vuodenvaihdetta tuonne kylälle, jossa on hieman nopeampi netti. Ja siellä saadaan jopa telkka näkymään:) en ole sitä aikasemmin kaivannut, mutta nyt kun viettää tuossa sohvalla aikaa imettäen niin olishan se kiva..

Meillä mennään edelleen huonoilla unilla, Saana on tosi vaativa muutenkin ja äipällä on oma aika kyllä vähissä. Sylissä viihtyy kyllä ja on hyvällä tuulella päivisin, iltaisin edelleen kitinää, mutta rauhoittuu kyllä nukkumaan aika hyvin.

Töihin menosta, mä olen menossa töihin ens keväänä. Saana joutuu menemään päiväkotiin tosi varhain, eli about 9 kuukautisena. Mä olen siis äippälomalla 10 kuukautta. Ku olen norjassa töissä niin olen voionu valita joko 10 kuukautta täydellä palkalla tai 12 kuukautta 80 prossan palkalla. No olen sitte valkannu ton 10 kk..nyt ehkä jo harmittaa. Mutta näillä mennään. Miehellä kesät tosi paljo töitä, mutta talviaikaan tosi vähän, joten voi olla että Saana vain kesän hoidossa ja sitten mies sen kanssa kotona talven.

Me ollaan tänään menossa neuvolaan, molemmilla lääkäri aika myös samalla:)

Nyt pitänee mennä syöttöpuuhiin, Saana kutsuu.
 
Ku olen norjassa töissä niin olen voionu valita joko 10 kuukautta täydellä palkalla tai 12 kuukautta 80 prossan palkalla.
10kk täydellä palkalla?!? Musta alkoi yhtäkkiä tuntuu siltä, että muutan Norjaan ihan justiinsa. :D Tosin vois olla paljon huonomminkin kuin Suomessa. Mun työkaverit USA:ssa kertoilivat, että heillä on 6 vkoa palkallista äitiyslomaa ja sitten saa olla 3kk pois palkatta, jonka jälkeen on tultava töihin, jos haluaa pitää paikkansa. Alan ymmärtää, miksi USA:ssa on kotiäitiys niin suosittua.

Meillä on taas vähän rikkonainen yö takana, joten lähdenpäs päikkäreille nyt kun tyttö nukkuu. Ihanaa kun pieni voi hyvinkin koisia neljän tunnin päikkärit tuolla parvekkeella. Kun vaan äiti tajuais mennä nukkumaan samalla...

Iltapäivällä muuten meilläkin neuvola. Saadaan se rotavirusrokote - toivotaan, ettei tuu vatsavaivoja siitä.
 
Neuvolareissu takana. Pojalla on nyt ikää 5,5 viikkoa(2 viikkoa) pituutta 57,5cm (54,6) ja painoa 5170g (4120).
Lääkäri tarkisti poitsun ja kaikki oli niin kuin kuuluukin muuten paitsi veriviiruja on edelleenkin- poitsu rusautti juuri sopivasti ison hädän.
Minun maidotonta eloa jatketaan ainakin ensi viikolle jolloin soitan neuvolaan ja sieltä tarvittaessa saadaan lähete altistuksiin. Eilinen päivä oli oikeastaan ensimmäinen maidoton päivä, kun muistin jättää kahvista maidon ja juuston leivän päältä pois. Illalla kiukkuilun sijasta pikkuinen oli kuin aurinko- ei itkenyt ollenkaan vatsakipuja ja asettui tosi helposti nukkumaan. En sitten tiedä oliko sattumaa, vai voisiko jo näin nopeasti tehota, jos vaikka onkin allergiaa ?

Meillä on ristiäiset lauantaina ja tilasin ihan huippuhienon kakun- saas nähdä voinkohan itse edes maistaa sitä. Muutenkin tässä nyt vähän kiirettä pitää :)
 
voihan kurjuus, tänne se flunssa nyt taisi rantautua... kurkku kipee, kolottaa, väsyttää, nenä tukkoilee... blääh. Toivon mukaan ei tartteis ihan petipotilaaksi asti. Mutta kohta meen kyllä päikyille, kun pikkumieskin vetelee sitterissä sikeitä.

Töihin paluusta ... tarkoitus olisi kyllä töihin palailla ensi keväänä tai kesän alussa, tosin työpaikasta ei ole vielä varmuutta. Tai onhan mulla vakkaripaikka kyllä olemassa, mutta jos jäädään tänne miehen paikkakunnalle asumaan niin sitten joudun etsimään uuden työpaikan täältä. Päätöstä ei ole vielä asuinpaikkakunnan osalta tehty, mutta aikastas vahvalle näyttäis että jäätäis tänne Turkuun... paljon on viel mutkia matkassa, esim. just se mun työpaikka ja mitä teen asunnolle siellä omalla paikkakunnalla, jätänkö sen edelleen vuokralle yms. Noh, kaikki selvinnee ajallaan :)

Ja jes, huomenna vihdoin ja viimein se jälkitarkastus... tyhmä kysymys... eihän sinne oteta vauvaa mukaan?

Kävin eilen kasvohoidossa, aah, ihanaa :) Miehet oli ihan kaksistaan kotosalla, ja hyvin oli menny. Olinkin pumppaillu maitoo valmiiksi, tosin kaikki oli jo syöty 10 minuutin päästä kun oli ovesta astunu ulos... sikeitä oli sitten vaan vedelly. Täytyy vissiin jossain vaiheessa pumppailla pakkaseen maitoa, kun suunniteltiin miehen kanssa tonne loka/marraskuulle risteilyä ja poika menis hoitoon miehen siskolle. Laatuaikaa kaksistaan :heart: Vaikka varmasti tulee poikaa ikävä, niin hyvää vaan tekee päästä pikkasen tuulettumaan maitohöyryistä ja olemaan ihan kaksin.

Niin ja täällä muuten pojalla on usein noita vihreitä kakkoja. Ei kuitenkaan ole mitään mahavaivoja tai muuta oireilua, tyytyväinen ja iloinen vauva kun on vatsa täynnä. Eli ihan normaalia, olen ymmärtänyt että äitin syömiset vois vaikuttaa...
 
retuli82 Mulla oli sekä mies että vauva mukana jälkitarkastuksessa :D lähettiin heti sen jälkeen reissuun. Eipä näyttänyt haittaavan lääkäriä tai terkkaria kun koko perho oli matkassa.

Meillä pieni mies on alkanut yskiin ja aivasteleen, kuumetta ei onneks ole. Toivottavasti pikku ukko ei sairastu :(
 
:'(

Täällä yhä rintavaivaa nyt vaan pahempana, ti paksuneulanäyte x3 ja mammografia sitten rupeskin valuun märkää paksuneulanäytettä otettaessa, uus antibioottikuuri, eilen kävin kirurgilla, hoitaja käski painella ja suihkutella rintaa josta se vaan paheni, mä en kestä enää!!!

Jotain hyvääkin, neuvolassa poika 8 viikkoa paino 5050g ja pituus 59cm :) kaikki ok.

Kotona olemisesta, määräaikainen työsuhteeni päättyy lokakuussa, olen ainakin kesän 2011 kotona mahd. koko ens vuoden.

Vaavi nukkui viime yönä 2,5h sen jälkeen heräs joka tunti, huh huh...äsken käytiin ulkona ja nukkui 1,5h.

Fiinukka ja Oliver 8vkoa
 

Yhteistyössä