Heinäkuun Hurmaajat 2010

Siis tää ei ole totta... Meidän neiti nukkui koko viime yön putkeen 21-7.30 :O :) Kokeilkaas oikeesti kapaloimista, te joiden vauvat nukkuu huonosti. Ennen kun aloin tuota kapaloa käyttämään, oli meilläkin pisin unipätkä max 3h ja usein oli just tuota, et herättiin tunnin välein. Kuulin kyllä useamman kerran yöllä, että tyttö heräsi ähräämään sängyssään, mutta aina nukahti itsekseen uudelleen, eikä itkenyt kertaakaan. Päivällä en kapaloa käytä ja tyttö nukkuu aika huonosti päiväsaikaan. Mutta parempi näin päin!

Toivottavasti Pauliinan Ville toipuisi pian ja pääsisi pian kotiin!

Fiinukka :hug:

Toivottavasti Pailla on ollut parempi päivä tänään!

Mä skippasin vellit kokonaan tuon kolmosen kohdalla ja niin taidan tehdä nytkin. Kolmosen kanssa aloitettiin kiinteät 6kk iässä ja jossain vaiheessa tuli sitten puuro kuvioihin suoraan. Korviketta ei myöskään saanut kertaakaan. Toivoisin, että onnistuis yhtä hyvin imetys ja ruokakuviot tämänkin kanssa.

Jotain muutakin piti kommentoida, mut pää on taas niiiin pehmeä.

Sherine + neitonen kohta 8 vk
 
Viimeksi muokattu:
Dana Meilläkin pojy yskii, aivastelee ja on hirmu räkänen varsinkin aamuisin..lämpöä mittailin ja 37 oli..eli ei vielä kuumetta mutta pitää mittailla nyt vähän useemmin koska tuntuu nyt pahenevan tuo räkäisyys: /

Varmaan tuo pieni kipeänä olo vaikuttaa meidän pienen miehen uniin..siis kyllä nukkuu sellasta 5-6h eka pätkä ja toka vaihtelevasti 2-4h, mut aikasemmin tuon ekan pätkän nukkui 7-9h välillä.. No eipä sillä niin väliä, ihan hyvin saan nukutta silti ja päivällä jaksaa:)

Vakavasti olen nyt ajatellut että vkl vois käydä kajaanissa kattomassa löytyiskö tuolla masa-matoselle sellasta leikkimattoa..en nimittäin millään saa olemaan lattialla ilman, että ite makaan vieressä ja heiluttelen jotain leluja..vähän aikaa on tyytyväinen ja käy itkemään ihan mielettömästi ja ei tyynny itsekseen ollenkaan.... aika rasittavaa kun ei pysty tekemään mitään muuta kun viihdyttämään poikaa joko antamalla tissiä tai heiluttelemalla jotain leluja... muuten huutaa kurkkusuorana niin pitkään ennenku menee kattomaan mikä hätänä....Nytkin kiljuu kun mikäkin vaikka on tuossa vierssä ja just vaihdettu vaippa, syöty ja oltu sylissä.. Ei tykkää olle itekseen...

Rae ja V 7vko 2pvä (tai jotain sinnepäin)
 
Nukkumisesta täälläkin nukuttiin viime yönä 24-6.30, olen aivan äimistynyt. Ite heräilin n. tunnin välein kolmesta asti, kun odotin koska tuo herää syömään. Yleensä tosiaan 3-4 h välein öisin syödään, vaikka syödäänkin pelkkää korviketta nukkumaan mennessä.

Kotona olemisesta: ite olen jäänyt esikoisesta elokuussa 2008 äitiyslomille. Olin tässä välissä isän isäkuukauden ajan töissä ja sit viikonloppusin ja välillä arkenakin lyhyttä vuoroa. Ensi keväänä ajateltiin, että olisin sillä kotihoidontuella toukokuun loppuun asti, sen jälkeen isä pitäisi isäkuukauden ja kesäloman putkeen, jolloin mä taas olisin töissä. Jatko onkin vähän auki...

Teille jotka mietitte vielä, niin me ainakin liputetaan täysillä isäkuukauden puolesta, jos vaan on äitillä mahdollisuus tehdä esim vain sen aikaa töitä. Jaksaa ihan erilailla jäädä sitten kotiin hoitamaankin, kun on päässyt itsekin hetkeksi työelämään. Ja isä saa/joutuu tutustumaan lapsen hoitoon vielä vähän enemmän. :)
 
Jahas. Se on sitten taas neuvolassa käyty. Poika on tänään tasan 2 kk ja painoa oli nyt 7,645 kg ja pituutta 64,5 cm. Tietenkin yläläyrän yläpuolella mennään, mutta käyrä on tasan saman mallinen kuin ne ohjekäyrätkin, eli hienosti kasvaa poika edelleen vihreistä kakoista huolimatta. Ehkä mä kaikkineen olen ihan huvittavana tän huoleni kanssa, kun ei meidän pojallakaan mitään masuvaivaa tai muuta huonoa tuulta vaikuttais olevan. Mutta silti jos eivät vihreät kakat harvene niin varmaan tilataan lääkäriaika ens viikolle.

Onko muiden pienillä vaippaihottumaa? Meillä paukahti sellanen eilen ja on ihan kaamean näköinen, muttei vaikuta poikaa kyllä ärsyttävän onneksi. Neuvolasta saatiin ohjeeksi laittaa Sibicortia nyt muutaman päivän. Ei kyllä ihme noiden sata kertaa päivässä vaipassa lilluvien myrkkykakkojen jälkeen ole, että ihottumakin ilmestyi.

Kardemummma, tosi ärsyttävää, että olet neuvolasta saanut vaan pahan mielen sen korvikeasian takia. Se on kyllä maailman ärsyttävintä, kun ei saa neuvolasta selkeitä vastauksia, vaikkakin on ymmärrettävää, että miks ne ei suoria käskyjä siellä anna. Mä kans menin tänään neuvolaan kysymysteni kanssa oikein odottaen, etten tulis hullua hurskaampana sieltä ulos, mutta toisin kävi. Mulla on paljon parempi olo kaiken suhteen ja uskon taas vakaasti, ettei poika vihreisiin kakkoihinsa kuole. Mä nimittäin aloin jo olla välillä vähän hysteerinenkin, kun miehen veljen vaimo meni tokaisemaan viime viikolla, että taitaa meidän pojalla olla jano kun on aukile kuopalla. Nyt olen sitten miettinyt sitä nestehukkaa vähän väliä, mutta neuvolasta sain nyt vastauksen, ettei pojan aukile ole mitenkään liian kuopalla.

Luputupuna, voi itku, ettet saa edes oikein herkkuja syödä ristiäisissä. Miten mä selviin tollasesta jos meidän vihreät kakat johonkin allergiaan vielä johtaa.

Fiinukka, mahdollisimman suuret sympatiat ja jaksamiset. Kuulostaa kyllä kamalalta.

Isot jaksamiset myös kaikille, joiden yöt on enemmän tai vähemmän valvomista. Meillä nukuttiin taas viime yönäkin 21-5.30, jolloin herätin pojan syömään, koska satuin itse heräämään. On kyllä iso asia, että saa yöllä nukkua.

Saga ja poika 2kk (ylihuomenna pojalla on jo nimikin :))
 
Meilläkin poika nukkui ihme ja kumma viime yönä 21.30-4.00 ja sit 4.30-7.30 ja 8.00-9.45 ja tääki mamma sai vihdoin nukkuu pitemmän pätkän. Tosin ihanasti heräsin kolmelta kun yläkerrassa kaks penskaa huus kurkku suorana niinku joka yö, ootan kyllä niin innolla et päästään omaan taloon ens kuun lopussa!! Tuo nukkuminen kyllä johtu aika varmasti siitä et eilen nukku vaan kolmet puolen tunnin päikkärit, tänään vedelly vielä varmaa pari-kolme tuntii päikkyjä.

Tänään kokeilin aamupäivästä ehkä 15 millii maissivelliä maidon seassa, kattoo nyt tuleeko mahavaivoja.. Ei vielä uskalla illalla antaa, ehkä sit joskus ens viikolla.

Sherinen innoittamana tilasin kapalon, se tulee varmaan alkuviikosta niin pääsee sitäki sit testaamaan..

Jahas nyt poika ilmottaa sylissä että tympeetä hommaa, joten poikkeen ->

Laura ja Matias 10 vko 5 pv
 
2kk (+4 päivää) neuvola takana ja neidillä pituutta 59,5 cm ja painoa 5795 g. :) Hienosti kasvaa ja kujerteli onnellisena neuvolantädille. Vauva voi siis mainiosti, mutta äiti sai tiukan käskyn alkaa nukkumaan enemmän. Kuulemma reippaasti vaan isä yösyötöille mahdollisuuksien mukaan ja jos en saa pumpattua sitä varten niin sitten korviketta, että äippä saa nukkua. Järjen ääni, mutta helpommin sanottu kuin tehty...

Fiinukalle kovasti jaksamisia rintavaivojen kanssa!

dana Sikahieno matto teillä. =)
 
Ooh Apsilla on ison pojan elkeet, poika otti jumppamaton irtolelun käteen ja heilutteli sitä :heart: käytti sitä välilllä suussakin. Mies kertoi äidilleen puhelimessa mitä poika teki, niin se ei uskonut kuulemma vasta yli 4kk ikäiset tekee niin. Otin kuvan ja lähetin kuvaviestinä, sitten vasta usko. Poika on ennenkin ottanut tavaroita käteen, mutta ihan eka kerran kunnolla. Meän pojalla tuntuuu olevan tosi kiire maailmaa, ei ilmeisesti taho olla vauva enää. :'(snif
 
Meil on kans tollanen samanlainen leikkimatto ku Danalla, tosin vähä vanhempi versio, lainassa mun siskolta. Hyvin poika siinä tosiaan viihtyy, tietty oikeassa mielentilassa.

Täällä edelleen nukutaan yön yli lisämaidon avulla. Ehkä olen turhan mukavuuden halunen, mutta kunnon yöunet tekee kyllä hyvää. Että Olivia tottele vaan sitä neuvolantätiä ja nukkumiskäskyä. Minkä verran sä sitten nukut ku moinen käsky tuli ?

Dana Aika huikeita isomman lapsen juttujan teidän pojalla. Meillä on kans poika ottanu lelusta kii ku on laittanu käteen, mut ei vielä oma-alotteisesti kumminkaan.

Tänään on tosiaan ollu pikkasen parempi päivä. Meillä oli neuvolalla sellanen vauvatapaaminen, meitä tosin oli paikalla vaan kaks äitiä, mut eipä tuo haitannut. Selvisi että tämä toinen äiti asuu ihan tuossa meidän vieressä ja sovittiin jo vaunuttelutreffitkin sen kans. Pojilla on ikäeroa sellanen huikea 4 päivää. Ihan jees.

Harmittaa kun siskon perhe on sairastellut kovasti, niin eivät ole päässeet kyläilemään. Tädilläkin tuntu jo olevan ikävä poikaa. :(

Meillä poika taas vetäs kunnon unet: 22-6.30, sit valvo puolisen tuntia ja nukku vielä 7-10. Onneks sentä heräs tollon 6.30, ku mies oli nukkunu taas pommiin. :LOL: Poitsu vetäsee ennen nukkumaan menoa evästä molemmista tisseistä ja sitten vielä korviketta päälle, illasta riippuen 30-60 ml. Pääsääntösesti 40 ml. Eli ei mitään älyttömiä määriä kuitenkaan.

Ihan jännä nähdä miten on kasvanut kun meillä on tossa vajaan 2 viikon päästä neuvola. Nyt viime päivinä poika syönyt jotenkin huonosti, siis imee vähän aikaan ja sitten alkaa seurustelemaan tai nukkumaan. Outoo. Kaipa se sitten ite osaa taas tasailla.

Viikonloppuna pitäis mennä miehen vanhempien mökille päiväseltään käymään, eikä mua yhtään kiinnostais lähtee sinne. Ku ei mulla siel oikeesti oo mitään, enkä nyt oikein jaksais seurustella appivanhempien kans.
 
Huomenta=)

Meillä oli eilen neuvola ja Saanalla on asiat ihan mallillaan:) painoa 5070 g ja pituutta 56 cm. Rota- rokotteen sai. Ja taas pissattiin neuvolatädin päälle:D niin kuin joka kerta on tehty..Meillä oli samalla myös lääkärin tarkastus ja totesi nopeasti kaiken olevan ok. lääkärillä oli tosi kiire ja eipä paljoa kiinnostanut tutkia ja katsoa mitään:( määräsi monta reseptillistä' erilaisia voiteita ja antibioottitippoja yms. kiireessään kuivaan ihoon ja silmien rähmimiseen. Reseptit palaa mukavasti polttopuiden joukossa...ihon osaan kyllä hoitaa kotikonstein ja siinä ei ole muuta vikaa kuin iho on kuiva, se ei tarvitse lääkevoiteita. silmiin aion sen antibioottitippakuurin koittaa, jos auttaa rähmimiseen ja luomien punoitukseen, saattaa olla kuiten tulehdus. Mutta herranjestas mikä lääkelääkäri, joka juttuun kysyi että kirjoitanko reseptille sitä taikka tota, kieltäydyin kohteliaasti..ja koskaan ei olla tuolla lääkärillä käyty, oli vain vieraileva tuolla, ei siis tuntenut edes meitä. Ei ihme, että suomessa käytetään paljon lääkkeitä kun niitä tuohon tahtiin lääkärit määrää..
Anteeksi avautumiseni asiasta, mutta olisi ollut kiva saada rauhassa käydä lääkärillä ja myös puhua asioista ja saada jotain muuta vastausta kuin lääkeresepti kouraan. Varsinkin kun haluan mahdollisimman vähän käyttää mitään lääkkeitä ja lääkevoiteita. Onneksi Saana pieraisi päin lääkäriä:D

Olivia minkälaisilla unilla sä olet ollut jos oikein terkkari käskee nukkumaan?? Mulla on kyllä kans tosissaan univelkaa ja olen todella väsynyt välillä, mutta meillä mies töissä niin paljo, ettei onnaa että auttas yöllä. Ja sitte mulla aina tosi huono äiti - fiilis jos annan korviketta. Joudun välillä päivällä tai illalla antamaan, kun tytteli roikkuu tissit tyhjäksi ja silti huutaa nälkää.

Ja hui, mulla tuli eilen 29 vee täyteen tästä tää viimenen vuosi nuorena lähtee, sitten koittaa vissiin kolmenkympin vanhuuskriisi:| Saako udella minkä ikäisiä muut äipät on?

Terkuin,
pohjoisen taika ja Saana 7 viikkoa
 
Paljon onnea pohjoisen taika! :flower: Mulla on ikää saman verran, mutta pahempaa kolmenkympinkriisiä en ole vielä ehtinyt kehittelemään. Musta tämä on oikein mukava ikä. :)

En tiedä, miten muissa kunnissa on, mutta meillä Espoossa äiti täyttää vauvan 2kk neuvolaan sellaisen mielialakyselylomakkeen, jolla kartoitetaan synnytyksen jälkeistä masennusta. Se pitää täyttää viimeiseltä viikolta ja mä oon viime viikon just nukkunut tosi huonosti. Siinä kysyttiin esim. oletko itkeskellyt ja onko ollut vaikeuksia nukahtaa tms. Mua on sitten tän tolkuttoman väsyn vuoksi pari kertaa itkettänyt enkä oikein meinaa heti nukahtaa iltaisin. Terkkari oli sitä mieltä, että pitää heti alkaa nukkumaa paremmin kun pitkäaikainen kova väsy voi vetää mielen tosi matalaksi. Mutta mulla nyt ei todellakaan ole mitään masennusta - elän kuitenkin tähänastisen elämäni ehdottomasti onnillisinta aikaa. :)

Mäkään en mielelläni anna korviketta turhaan, koska mulla tulee niin hyvin maitoa ja omat rinnat räjähtää hyvin pian, jos yhden syötön antaa korviketta. Meillä vauva on saanut korviketta, jos en ole kotona, enkä ole ehtinyt tai voinut pumpata. Mutta nyt viikonloppuna mies hoitaa yösyöttöjä, jokoa pumpatulla maidolla tai korvikkeella. :) Kyllähän se on ihan luonnollista, että väsyttää, jos ei 9 viikkoon ole nukkunut yli 4 tunnin pätkää yhteen putkeen. :D

Vauva nukahti päikkäreille, joten lähden itse kahvin keittoon. Ärsyttää kun partsille paistaa aurinko ja ulkona on niin lämmin, etten voi laittaa tyttöä nukkumaan ulos. Se nukkuu niin paljon paremmin ulkona kuin sisällä. Viikonloppuisin en voi nukuttaa lasta ulkona oikeastaan ollenkaan kun alakerran naapuri on koko ajan kessuttelemassa omalla parvekkeellaan. :( Ottaa aika raskaasti päästä se... Pitäis muuttaa omakotitaloon, kunhan ensin voitan lotossa sen tarvttavat 2 miljoonaa. ;)

Mukavaa perjantaita mammoille!
 
Heippa!

En kehtaa kirjoittaakaan, mutta meidän tyttö nukkuu vielä yöuniaan... klo kohta 11. ja itse tässä yökkäri päällä koneella. Hih. Tää on nyt mahdollista, kun isi ja isommat on mökillä :)

Onnittelut JaKa:flower: Voimia Fiinukalle sairasteluun, tosi tylsä tuollainen rintatulehdus joka menee noin pitkäksi ja vaikeaksi! Ja todella paljon voimia Pauliinalle - teillä on pitkä aika sairaalaelämää takana:hug: Toivottavasti ei enää pitkästi edessä.

Luputupuna, toivotaan ettei ole sitä allergiaa kuitenkaan, vaan menisi itsekseen ohi. Olitko siis aluksi ilman maitoa, kun kirjoitit että oireet alkoi samaan aikaan kun aloit käyttää maitotuotteita? meillä ei ole nyt verta näkynyt, mutta kakan väri iloisesti vaihtelee. Pari oksennuspuklua saarakin päästi silloin kun vihreä kakka alkoi, eli ilmeisesti joku ruoka-aine meilläkin silloin oli mikä ei sopinut. Onneksi allergiat voi vauvoilla mennä tosi nopeastikin ohi, kun suolisto kehittyy jne. Siis en tarkoita tuota saaran kahta puklua et olis ollut allergia, vaan että ihan oikeat diagnosoidutkin allergiat menee vauvoilla toisinaan nopeasti ohi :)

Kotona haluaisin olla sen 3 vuotta ainakin. Tai siis saa mieskin olla, mutta haluaisin että lapset saa olla kotihoidossa sen 3 vuotta vielä. Saa nähdä meneekö näin vai miten meitä johdatetaan.

Vellejä en oo antanut kahdelle aiemmalle, ja jos mennään niin kuin minä suunnittelen (mikä ei lainkaan tietysti ole itsestään selvää) niin ollaan 6kk täysimetyksellä ja sitten aloitetaan kiinteät + imetys jatkuu ja vuoden iässä tulee oman maidon lisäksi tavismaito ja näin ollen tuttelipurkit ei meille rantaudu lainkaan. Mutta tää on tosiaan suunnitelma, katsotaan onnistuuko :) Kaksi sisarustaan on ruokittu tämän kaavan mukaan.

Rae:
aika rasittavaa kun ei pysty tekemään mitään muuta kun viihdyttämään poikaa joko antamalla tissiä tai heiluttelemalla jotain leluja... muuten huutaa kurkkusuorana niin pitkään ennenku menee kattomaan mikä hätänä....
Ootko kantoliinaa/reppua kokeillut? Ei Saarakaan hereillä ollessaan viihdy yksikseen eikä usein sylissäkään jos ei liikuta koko ajan. Liinassa useimmiten viihtyy, jos häärään samalla kotihommia tai ollaan ulkona. Meillä ei suuremmin lelut vielä saa huomiota tytöltä, max. muutaman minuutin saattaa jotain mobilea killitellä, ikää nyt 6vk. Helpotuksena mulla suhun verrattuna toki se, että Saara kyllä nukkuu yleensä ihan hyviä päikkäreitä.

Rauhattomille vauvoille meidän terkkari suositteli massullaan pitämistä. Ja saara on siitä kyllä tykännyt. kun on väsynyt ja laitan hänet päiväsänkyynsä, joka on keskellä keittiötä, niin hän useimmiten nukahtaa sinne jos laittaa masulleen. Muissa asennoissa on rauhattomampi. Terkkari sanoi että se on hyvä asento silloin kun vauva on "silmien alla" eli voit vahtia, ettei hän jää nenä kiinni patjaan tuhisemaan.
 
pohjoisen taika Mulla on ikää tasan 30 v, tuli täyteen tossa elokuussa. Itelläni oli kans kauhee kolmenkympin kriisi aikasemmin, mut nyt ei oo enää iällä juurikaan väliä. Jäi vaan noi kolmekymppiset pitämättä oikeeseen aikaan.

Olivia81
Ihan aiheesta sait kyllä nukkumiskäskyn. Kannattaa kyllä noudattaa sitä. Vantaalla kans täytettiin se kysely. Ite sain siitä muistaakseni 9/30 p, ei aiheuta toimenpiteitä. Terkkari sano et vastaukset näytti siltä et on ihan sitä normaalia synnytyksen jälkeistä olotilaa.
Anna vaan miehen hoitaa yösyötöt jos ite vaan kestä "räjähtämättä". Koita ennen nukkumaan menoa pumpata mahdollisimman tyhjäks.

Täällä on taas nukuttu viime yönä hyvin. Poika veti illalla molemmista tisseistä ja sitten vielä päälle korviketta noin 50 ml ja johan sammahti joskus klo: 22 aikaan. Heräs ekan kerran 6.30 aamulla syömään ja sitten nukahti vielä uudestaan ja herättiin tossa 9.30 aikaan. Elikkä edelleenkin nukutaan kunnon öitä pienellä korvikelisällä.
 
Pienen miehen räkäisyys vaan jatkuu ja jatkuu... Kuumetta ei ole ja muutenkin on kyllä ihan "normaali"... Mitä nyt edelleenkään ei nuku päikkäreitä ja pienoinen ehkä hymyilee enenmmän..että ei silleen räkätauti häiritse mitään. Tosin jos jatkuu vielä hyvin pitkään ni pitäähän se lääkärillä käydä näytillä.. Kun tuo yskäkin pientä vaivaa:(

mielialakysely Mie täyttelin sen jo sillon kun poju oli 5vko... Taisin saada 3pistettä ja 13 pistettä on vasta se missä aletaan "huolestua"..mutta sikäli erilainen ohjeistus oli miula, että miun piti miettiä KOKO sitä aikaa mitä poju on mualimassa ollut..ei vain viimeisintä viikkoa...

Dana Paljon lie tuommonen matto maksaa ja mistä liikkeestä olet ostanut?

Fanni-Maria En ole liinaa taikka reppua kokeillut...Repuista en kyllä kieltämättä ole hirveesti kuullut mitään hyvää ja tuossa liinassa ni olen sen verta laiska, että en jaksa opetella niitä sitomisia:LOL: Miehen siskolla on se liina ni pitää kattoo jos siltä kysyis sitä lainaan kohan seuraavan kerran siellä käydään

iästä No niih..mie sitten varmaan pien vielä tuota kahdenkympin kriisiä kun ikää tuli heinäkuussa 21v:D

Viime yö meni suht hyvin, nukkumaan mentiin tuolla klo 24 ja herättiin klo 6.50, syötiin ja nukuttiin vielä 10 asti..tosin hirmusta kitinää oli koko yö ja aamu, mutta ei kummiskaan ollut hereillä kun vasta ekan kerran tuolloin ennen seittemää... Eilen illalla oikein uskolla taas annoin tissiä (ja yhdessä otteessa jopa kielsin miestä antamaan korviketta kun edellisestä syötöstä oli joku 20min..no kielloista huolimatta mies antoi sitä korviketta vaikka se oli tarpeetonta), mutta sitli tais korviketta mennä sellanen 2dl, jos ei jopa enemmän.. Mie en oikein tiijä miten mie saisin tuon pojan pysymään tissillä hereillä, että imis nyt sitten sen verran kun oikeesti on tarvis...vaikeeta: /

Hip hei..nyt kun jalalla vippaa sitteriä niin pieni mies jopa nukkuu!!!!! mutta heti kun lopetan ni herää:| Koko viikon pyykit on pesemättä kun yksinkertaisesti EI riitä aika, päivät menee koko aika pojan kanssa ja illasta on niin paljon muuta siistimistä yms että ei ennätä enää pyykkiä pesemään..tänä iltana kyllä tyrkkään pojan miehelle syliin heti kun tulee kotiin ja käyn pyykkäämään..

Rae ja Räkäinen V 7,5vko
 
Ai hitsin vitsi et oon poikki, molemmat on kumottu koisiin ja rupean tekemään suolaista pannaria :) :p Meillä Lilli piti illalla noin 21-23 välisen ajan kunnon iltasinfonian, huus ihan naama punaisena.. Kaikkea kokeilin mut ei... Nukahtikin siinä välissä kun uupui. :( Mutta sitten 23 aikaan annoin maitoa ainun peruspullosta (mikä ei alkuun sopinut, kun oli liian iso Lillin suuhun :D )kun meillä on ollut NUKin pullot käytössä tähän saakka.. Ja suostui juomaan ja hyvin joikin :) Ei sinäänsä ihme kun itki niin kauan, mutta Nukin pullolle alkoi huutaa vaan enemmän. :S Mä päätin et kokonaan nyt siirrytään tohon ainuun, on helpompi pullo muutenkin... Ja hyvin joi siitä aamulla ja tänään pv:llä. Toivon et siinä ois ratkaisu mein masuvaivoihin, kun ei se Nukin pulloista juominenkaan oo mennyt niin hyvin. Ja Aventin pullot ei käyny. Ja kaikki eri korvikkeita joita ruokakaupoista saa on kokeiltu, niin kuin myös sitä jauhetta joka sekoitetaan kiehautettuun veteen. Blaaaaah...
Mun väsymys ei johdu tosta Lillin itkuskelusta, vaan siitä etten osaa mennä sit sen jälkeen suoraan nukkuu vaan jumitun facebookiin, ja palstalle ja kaikkea turhaa tietoa netistä ettii :D:D Ja sit se et heräsin ihan pirteenä ennen viittä, ja Lilli heräs puol kuuden aikaan syömään. Jatkoin siitä pakolla unta, mikä ei ois kannattanut, kun heräsin sitten esikoisen kans ennen ysiä ja tuntui kun mut ois ruumishuoneelta herätetty, olin niiiiiin puhkipoikkiväsynyt :/ Ois pitäny vaan nousta silloin viiden maissa :S

Meil on ens viikon keskiviikkona se 2kk neuvola Lillillä, ja samalla haluun mittauttaa ton esikoisen kun sen puoltoista vuotiskäynti toteutuu varmaan vasta ens kuun alkuun ja sit on jo melkein 1v8kk :/ Mä en edes muistanu sitä mielialapaperia onneks täällä siitä puhuttiin =)

Miten teillä maitoallergikoilla vauvoilla onko ollut löysä kakka ja usein?! Vai kuin? :eek: kun aloin miettii et jos ois maitoallergiaa Lillillä, mut en usko kun pikemminkin harvemmin sitä kakkia näkyykään..

Iästä puheltiin, mä olen 25 vuotias mutta tunnen itseni välillä tooosi nuoreksi ja välillä muistan olevani melkein kymmenen vuotta vanhempi :D Mä luulen ettei mulle tule mitään 3kympin kriisiä kun toi oli niin suuri kriisi jo täyttää 25vuotta.. Ja nyt kun oon 25 vuotias niin, ei tää niin kauheeta ookkaan.. :D :D Vuodet menee vaan ihan kauheen vauhilla... Ei taho pysyy perässä..
Joo mutta meen kokkailee, ja lepään sitten moikka ja kivat viikonloput kaikille!!
Pikaista paranemista sairasteleville, meil toi flunssa (ja paripäiväinen kuume) meni esikoisella noin viikossa ohi.. ´Ja ei tarttunut vauvaan, paitsi vähän tukkoinen nokka ollut, mut niin se on muutenkin :)
Heipsulavei!
 
Pitkästä aikaa!

Täällä ollaan vähitellen selviämässä ristiäishässäkästä. Pojasta tuli Johannes. Kotikin alkaa näyttää jo inhimilliseltä - tosin aika paljon kamaa tungettiin vaan hätäpäissämme kaappeihin ja komeroihin, kun loppui aika kesken... Ristiäistilaisuus oli tosi lämminhenkinen ja mukava. Kaikki sanoivat, että todella meidän näköinen. Pappi oli ihana ja piti kauniin puheen. Ruoka oli herkullista - meillä oli mm. sushia ja sangiraa :)

Kakka on tapetilla täälläkin. Tai sen puute. Viides päivä menossa, eikä tyyppi ole kakannut. Eilen käytiin neuvolassa ja sieltä tuli vinkki siitä kuumemittarista, jalkojen jumppaamisesta ja lopulta mallasuutteesta, jos ei kakkaa ala kuulua parinkaan päivään kuluttua. Toistaiseksi pikkumies on rauhallinen, mutta tänään on ollut vähän ylimääräistä kitinää - liekö sitten vatsavaivoja, rotavirusrokotteesta johtuvaa tai jotain muuta... Vähän pelottaa, että millainen ammus sieltä tulee, kun kakat lähtevät liikkeelle :)

Meillä oli myös vihreää kakkaa jossain vaiheessa, mutta se meni ohi. rouva saga, jos teidän pieni mies on muuten normaalin oloinen, en usko, että on syytä huoleen. Ymmärsin, että pelkällä rintaruokinnalla olevien vauvojen kakka voi olla melkein minkä väristä vaan ilman, että tarvitsisi huolestua mistään (veriviirut voivat tietenkin olla asia erikseen). Asiattomia kommentteja heittelevät sukulaiset ja muut saisivat pitää suunsa kiinni. Oon hyvin vankasti sitä mieltä. Mistä sitä tietää, mihin pitää uskoa - varsinkin jos on ensimmäinen lapsi. Pitäisi jättää kommentointi ammattialisten käsiin (paitsi sen lääkärin, jolta pohjoisen taika sai hirveän nipun reseptejä. Huoh.

Kohta pääsen taas hierontaan. Ihanaa. Mennään Johanneksen kanssa vaunuilla ja mies tulee sitten hakemaan Johanneksen työpaikalleen siksi aikaa kun mulla on se hieronta. Ensi viikolla lähdetään Lappiin katselemaan, josko ruskaa olisi vielä jäljellä. Miten on Lapin neidot? Saapi nähdä, millaista on yöjunamatkailu vauvan ja koiran kanssa...

Väsymys ja alakulo vaivaavat täälläkin välillä. Ja NIIN typeristä asioista kiisteleminen miehen kanssa, että järki meinaa lähteä... Voi kun jaksettaisiin molemmat aina muistaa, että ollaan väsyneitä, eikä provosoitaisi tai provosoiduttaisi ihan niin helposti.

Pituutta mitattiin neuvolassa 60,5 cm ja painoa 6100 g. Ei siis enää niin suuria harppauksia kuin edellisillä kerroilla. Käyrillä mennään silti edelleen. Ai niin, meillä muuten myös neuvolantäti kehotti kovasti pesemään käsiään ja olemaan tarkka niiden kakkavaippojen kanssa sen rotavirusrokotteen antamisen jälkeen. Aikuisille ei pitäisi tulla mitään, mutta jos on pieniä lapsia tai muita, joilla on heikentynyt vastustuskyky, niin niistä kakoista voi kuulemma saada sen viruksen. Kestoivaipoille riittää kuulemma ihan normaalipesu.

Aurinkoa teille kaikille! Täällä Helsingissä on ainakin aivan ihana ilma :)

Solnushka & Johannes 9 vkoa + 5 pvää
 
SisunÄiskä Mullakin oli kans paha 25-vuotiskriisi ja uudelleen kun 26 tuli täyteen. :) Sitten ei ole enää vanheneminen niin järkyttänyt.

Jokainen päivä, jonka saa vanheta terveenä ja onnellisena on pelkästään hieno asia. :) Kaikki ei ole niin onnekkaita.

Olipas syvällistä! Kohta herättelen vauvan tästä liinasta ja lähdetään ulkoileen.
 
Tällä mamilla ikää 26 vee..
Kardemummamuistaakseni kyseli oliko muilla alle 5kiloisia lapsia,niin täältä löytyy myös, ikää 6vk+4pv ja painoa lienee noin 4kg. Syntymäpaino olikin 2,950kg.

Meillä neidillä räkäinen nenä vaivannu jo parina yönä, päivisin ei oikein mitään mutta yöunet jää lyhyiksi pätkiksi kun on niin tukkoinen. Topsipuikolla olen ottanut kuivanneita klimppejä pois ja heti hengitys helpottuu.Sängyn päätykin on nostettu. Toivottavasti menis pian ohi ilman mitään kuumeiluja yms.

Meillä on sellainen Lastentarvikeen leikkimatto jossa sellainen irtonainen tyynyt joka laitetaan vauvan kainaloiden alle kun makaa masullaan matolla ja siit siihen kuuluu sellainen peili josta vauva voi itseään tuijotella. Neiti on ihan innoissaan siitä,jaksaa jo hyvän aikaa olla masullaan ja kannattelee niskojaan kun tuijottelee peilistä, sit siihen yläpuolelle saa myös sellaisen lelukaaren että voi selälläänkin siinä olla. Aivan ihana kapistus,saatiin lahjaksi sellainen.

Meilläkin täällä illat aika pimeässä ollaan kun katuvaloja ei ole,7km päässä kylällä on lähimmät. mutta nyt olen pakottanut miehen asentamaan meille paljon pihavaloja niin ei tarvi pelätä turhaan.. Pelkään aikalailla pimeää:O

PohjoisenTaika kerroit että olet töissä NOrjassa ja saat täyden palkan ajalta, niin voinko udella että minkä alan töitä teet? Hitto kun mie oon Suomen puolella töissä enkä Norjassa :kieh:

Yritin itse eilen laittaa vauvan kapaloon yöksi jos yöunet vaikka olis pidentyneet,nukahti heti kun laitoin ja nostiin sitteriin mutta kun sänkyyn vein niin hällä alkoi ärsyttämään kun kädet oli kapalossa ja aika ovelasti kaivoi ne esiin sieltä ja alkoi heiluttelemaan niitä ja ääneen naureskeli,itse seurasin touhua vierestä toisella silmällä. Joskus öisin herään siihen kun vauva tuijottaa minua ja nauraa ääneen pikku ikenet paistaen,se on niin hassu ja suloinen näky!Mutta ei siis kapalointi toiminut meillä ainakaan tällä kertaa,en tiedä pitäiskö yrittää vielä uudestaan...
Reilun kahden tunnin välein meillä heräillään syömään, ennen flunssaa vauva nukkui parina yönä 5h putkeen ja olin aivan innoissaan siitä,plus olin ihan ylivirkeä päivän.

Kiitokset onnitteluista :heart:
 
Solnushka kyseli ruskasta ja voin kertoa että se alkoi tänä vuonna paljon aikaisemmin ja kauniit punaiset lehdet ovat jääneet väliin lähes kokonaan, ruska on nyt vaan tylsää keltaista, ehkä hieman oranssehtavaa jossain. Puut tiputtavat kohta lehtensä.Turistit ovat jopa vihaisia että miten se ruska nyt tälläinen ja että matkatoimistosta oli luvattu että ruska on nyt kauneimmillaan,, joopa joo kaikkea menevät lupailemaan!
 
Vauva voi siis mainiosti, mutta äiti sai tiukan käskyn alkaa nukkumaan enemmän. Kuulemma reippaasti vaan isä yösyötöille mahdollisuuksien mukaan ja jos en saa pumpattua sitä varten niin sitten korviketta, että äippä saa nukkua. Järjen ääni, mutta helpommin sanottu kuin tehty...
Mä omin sun neuvolatädin ohjeen myös itselleni, koska mullahan on prikulleen sama tilanne: viimeksi kesäkuussa yli 3.5 tunnin unipätkä. Yhä pidän Suloa (ja Sagaa) ihan hyvinä nukkujina, ja oon ihan pihalla siitä että ne tuntuu olevan enemmän poikkeuksia kuin nää "nukun joka yö 8 tuntia putkeen" -vauvat :D mutta kyllähän tää ehkä hieman alkaa tuntua, ettei yhtäjaksoisia öitä oo uinuttu. Mutta en tiä, en mä vaan osaisi jotenkin katsoa vierestä kun vauvalle syötetään yöllä korviketta. Ja oon aivan varma, että kuitenkin heräisin silloin, joten ei siitä oisi varsinaista hyötyä. Eri huoneessa en oikein osaisi nukkua.. Joten en tiä, tuleeko tuota sovellettua. Vedetään nyt vuosi eka näillä pätkäunilla ja katotaan, missä vaiheessa pyörtyy :LOL: Ei vaan.

Mä en tajua omaa psyykeäni. Päivät Sulon kanssa sujuu ihan hyvin, vaikka tänään oli vähän känkkäränkkäilyä aamupäivä, jonkun yliväsymyksen takia varmaankin. Mutta sit kun kello on sen verran, että miehen töistä paluuseen on tunti tms, ja tietää, että kohta saa hoitoapua, niin käninä alkaa kuulostaa sietämättömältä (vaikka luulis, että silloin helpottais kun tietää, että "loppu" häämöttää). Ja varsinkin sit kun mies on jo kotona, niin hermo menee tosi nopeasti Sulon itkuiluun. Ihan hölmöä, koska silloin on ylimääräinen käsipari auttamassa. Mutta kai se menee niin, että kun on "varaa" romahtaa, niin silloin romahtaa, ja silloin kun on pakko pärjätä, niin luontaisesti skarppaa. Sulo kiskaisi mahtavat 3.5 tunnin päikkärit kun kierreltiin kaverin kaa kauppoja kaupungilla ja lounastettiin. Ja nyt se on taas ihanan nauravaisella tuulella.

Mä sain siitä neuvolan masennusseulalomakkeesta 12 pistettä :( Mutta mulla ainakin ihan riippuu päivästä, jonain toisena päivänä oisin voinut saada siitä vaikka 2 pistettä. Ja tiedän kyllä, etten ole mitenkään masentunut varsinaisesti: alakuloisuus on liittynyt väsymykseen ja alkutaipaleen raskauteen Sulon itkuisuuden vuoksi, mutta tiedän että ne väistyvät ajan myötä. Suostuin silti menemään jutteleen jollekin neuvolapsykologille lähiaikoina ainakin kerran. En oikeasti kestä, jos tiedossa on jotain lukiotasoista "On tärkeää että äidilläkin on omaa aikaa.. Äitikin saa olla epätäydellinen" -lässytystä, koska tiedän tuon kaiken kyllä kertomattakin. Neuvolatädin kontribuutio on aina juuri tuota linjaa ja mua alkaa haukotuttaa.

Rentouttavaa viikonloppua heinämamatsuille ja vauveliineille!
 
kardemummma Meillähän miehen hoitamat yösyötöt menee juurikin niin, että joudun itse herättämään miehen syöttämään vauvaa, koska se ei herää kätinään. Eli herään joka tapauksessa, mutta koitan ajatella niin, että pääsenpähän nopeemmin takas uneen (toivoa sopii... :rolleyes:). Ja jotenkin tuntuu tyhmältä, että miehen pitää herätä yöllä sähläämään pullojen ja maidon lämmityksen kanssa, kun voisin itse niin vaivattomasti nostaa vauvan rinnalle. Mutta ensi yönä aion nukkuna kunnolla vaikka seinät kaatuis ympärillä ja neiti sais pullosta 3 litraa korviketta! Munkin mielestä meidän pienet on ihan normaaleja nukkujia - syytän itseäni kun en tajua päivisin levätä kun vauva nukkuu. Mutta ehkä mekin sitten 15 vuoden päästä taas nukutaan kunnon yöunia? :D Oma äitini lohdutteli, että tilanne helpottaa kun aloitetaan kiinteiden syöminen. Saas nähdä.

Mikä mua tosissaan ottaa päästä öisin on se, etten heräile pelkästään imettämään vaan myös ihmeellisiin uniin tai vessakäynteihin! Ja se on tosi turhauttavaa, että vaikka koko päivän on ollut kuin zombie väsymyksen takia, niin illalla ei saakaan unen päästä kiinni heti.

Mutta nyt saunaan sidukan kanssa (hyihyi, paha PAHA mamma!). Tulin just salilta ja oon mielestäni ansainnut "arkipäivän sankari" palkinnon siiderin muodossa kun päivällä imuroinkin ja harjasin koirat.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Heipsan=)

Nukkumisesta Mulla kans tilanne, etten ole lapsen syntymän jälkeen nukkunut juuri kolmea-neljää tuntia pidempää pätkää ja muutenkin yöunet jää yhteensäkin lyhyiksi. Olis kiva joskus nukkua koko yö, varsinkin kun aiemmin tottunut nukkumaan hyvät yöunet ja mulla on aina ollut hyvät unenlahjat.
Meillä ei neuvolassa kysellä eikä täytellä mitään testejä, ei kai ne täällä ymmärrä moisten päälle: / ja minun mies töissä joka päivä pitkiä päiviä niin eipä tuosta ole apua yöaikaan. Talvella sitten helpompaa kun vähempi töitä.
Koitan jaksaa ja ajattelen että ei tämä ikuisuuksia kestä, vauva kasvaa ja kehittyy koko ajan ja jossain vaiheessa toivottavasti nukkuu pidempään =)

Ruskasta täällä pulmankijärvellä on musta enemmän väriä ja ruskaa kuin muualla tässä lähialueella. On tosi kauniin näköistä ajella tuota tietä kylälle=) Turisteja on näkynyt jonkun verran. Mutta muuten sanovat kyllä, ettei ruska ole nyt ihan niin kaunis kuin voisi.

JaKa olen kunnalla töissä hoitoalalla. Ainakin kunnalla se on yleinen käytäntö, että kunta maksaa palkan ja sitten hakevat nav-konttorista itselleen sen niiden maksaman korvauksen. Mutta se nav-konttorin korvauskin on hyvä, siinä vaan olis mulle enemmän hommaa kun täyttää sinne paperit yms.

Meillä on "tänään ei nukuta" päivä...käninää ja vatsavaivaa ja puoliunta välillä. Rankkaa kun pieni huutaa ja mikään ei ole hyvä. Mutta sitten kun on hetken hyvä olla niin kyllä hymyä irtoaa:heart:
 
Meijän (tai siis mie suunnittelin) piti tänään lähtee shoppailemaan tuolle pojule leikkimattoa MUTTA mies heräs (tai kävin herättämässä) vasta 11 aikaan ja sittenpä oli melko turha yrittää edes lähteä minnekkään kun meillä menee aina hirveesti aikaa lähtöön ja tunti olis mennyt matkaan ni ehkä sitten ens viikonloppuna..harmittaa kylllä ihan hirveesti, mutta pitäähän sen tuon miehenkin saada toisinaan nukkua

Meillä kyllä mies hoito "yösyötön" kuuden aikoihin korvikkeella.. Itse kyllä herätin miehen syöttämään pojan, mutta itse en päässyt sängystä ylös, alaselkä on taas palannut normiin uomiinsa ja on ihan p*rkeleen kipeä, näin oli myös ennen raskautta (raskausaikana oli elämäni kunnossa!!!) ja näin nähtävästi tulee olemaan myös raskauden jälkeen... Olen venytellyt ja kohan pahin kipu menee ohitse ni pitää rueta jumppaamaan..mitään varsinasita vikaa selässä ei ole, sukuvika vain tuo heikko selkä: / Haittaa vaan niin paljon tätä elämäää kun ei kunnolla pysty istumaan, seisomaan saati makaamaan...pojun imettäminen on todellinen haaste... Särkylääkettä pitää nappailla ja toivoa,että jossain välissä paraneis..

Harmittaa kyllä hirveesti kun ei lähetty sinne shoppaileen..Olen viimeeksi poistunut tästä talosta (muuten kun lenkille) reilu viikko sitten..maanantaina on perhekerho ni sitten sinne, mutta muuten ei ole tullut lähdettyä minnekkään...se kait täällä korvessa asuessa on, että pitkä matka on jokapaikkaan (toki teillä ketkä siellä lapissa asutte ni 25-30km on lyhyt matka, mutta itse kaupungissa asuneena tuo on pitkä taival:D ) ja näin ollen ei tule hirveesti lähdettyä..ja eipä jaksa jokapäivä missään kaupoissakaan pyöriä ja kaverit jäi kaikki kotipaikkakunnalle..

Tulipas omanapaista tekstiä:(

Rae ja V 7vko 4pvä
 
Meillä nukuttiin viime yönä huonommin kuin kertaakaan tytön syntymän jälkeen..:(
Illalla kyllä nukahti yöunille jo kiltisti vähän ennen 8 ja 10 jälkeen heräs tankkaamaan ja jatkoi sitten unia. Päästiin saunaan miehen kanssa rauhassa ja saunan jälkeen olin nukahtanu sohvalle ja 1 aikaan alkoi kamala kitina sängystä,oli niin kovasti ilmaa mahassa että itkua tuhersi puoliksi unessa. Ei auttanu mikään muu kun tehdä pierujumppaa pimeessä ja sitten kun se auttoi niin olikin jo taas nälkä neidillä.Nukahti tissille johon olen itsekkin nukahtanu ja ennen 3 taas sama huuto ja mahakipu iski tytölle. Pierut kun sai ulos niin nukahti,4 taas huutoa ja ilmavaivoja ja sen jälkeen tissiä. 6 aikaa taas itkua ja ilmavaivoja ja se jatkui sitten jo yli tunnin. 7 jälkeen söi ja heräs heti 8 jälkeen ja 8.30 mies sitten nousi tytön kanssa ylös että sain itse nukuttua. 10 mies toi tytön tissille kun oli nälkä ja sitten nukuttiinkin yhdessä viel 12 asti. Tuli heti vaan itselle mieleen että voikohan tuokinenteillä jotain maitoallergiaa? Kakka normaalisti kellertävää ja päivästä riippuen löysää tai vähän kiinteämpää. Eilen puklaili päivällä ja illan suussa muutamaan otteeseen mutta ei kuitenkaan ihan kaaressa ole tullut ulos.

Mulle on tullut ihottumaa vasempaan olkapäähän/hartiaan joka kutisee niin pirusti ja näppylät on ihan ruvilla kun olen raapinut niin paljon. Yöt pahinpia kun hikoilee niin alkaa kutisemaan enemmän.
Parturi reissulta joka oli yli 3vko sitten jäi taas allerginen reaktio. Ja korvantaustat ja niska auki ja valuu kudosnestettä. Great. Nyt on kuitenkin niska ja korvat melkeinpä jo parantuneet,korvissa viellä vähän rupea jäljellä,Bepanthen on hoitanut hyvin.

Eilen illalla kun tyttöä kylvetin tuli oikeen kunnon hymyjä ja virnistyksiä neidiltä :heart:
Oli äiti oikeen otettu..:) Viihtyy siis myös tämä tapaus kylvyssä:)

Muuttoon on enää muutama viikko ja mitään ei olla pakattu..:headwall:
Avaimet saadaan jo 20pvä. Mutta pakettiauto tulee vasta 24pvä klo 16.00 jälkeen.
Pääsee siivoamaan kunnolla ja saa sinne onneks hlöautolla vietyä laatikoissa astiat yms.

Mies oli käynyt kattomassa kihlasormuksia tossa alkuviikosta kun oltiin Jumbossa käymässä ja mä menin imettämään neitiä vessaan..;) Sovittiin että mennään kihloihin kun on saatu muutto pois alta:)

Mutta nyt menen tiskaamaan kun mies on tänään puolikkaan päivän töissä ja illalla tulee kaverit kylään niin olis kiva saada vähän siivottua kun tuo Pippuri nukkuu niin saa tehtyäkin jotain..:D

Meillä siis sama että ei neiti oikeen viihdy kauan yksikseen. Lattialla leikkimaton päällä tai edes sitterissä vaikka olis vieressä... Kantoliina on mutta sinne kun laittaa niin se alkaa vaan nukkumaan melein saman tien ja sitten on taas yöllä hereillä kun nukkuu koko päivän..:D

Millanen ja Nti Pippuri 6vko 2pvä
 
JaKa ja Pohjoisen Taika, kiitos ruskatiedotuksista! Kyllähän se maaruskakin on paikoin tosi upeaa, joten toivotaan, että sitä ainakin olisi jäljellä Sodankylän tietämillä.

Kardemummma, tunnistin itseni kuvauksestasi täydellisesti. Meillä menee myös Johanneksen kanssa päivät tosi hyvin ja kärsivällisyyttä riittää, mutta heti kun miehen pitäisi tulla tai se on jo kotona, niin alkaa ottaa päähän. Mulla ehkä ottaa enemmän päähän mies kuin pojan itku. Tai lähinnä kai siis se, että mies ei ole kovin oma-aloitteinen pojan lohduttelun ym. muun suhteen. Tekee kyllä kun pyydän, mutta olisipas hienoa, jos joskus tekisi ihan pyytämättä :kieh:

Täällä truutattiin äsken pikkumiehen kurkkuun ruiskulla mallasuutteen ja äidinmaidon sekoitusta. Toivottavasti alkaa kohta p**ka lentää :) sen verran kivuliaan näköistä kiemurtelua ja kitinää on ollut.

Leppoisaa lauantaita kaikille!
 

Yhteistyössä