Heinäkuun Hurmaajat 2010

Huhheijakkaa, mikä päivä... |O

Vauva on pesty, syötetty ja laitettu nukkumaan ja mamma vois melkein painella perässä. Ellei olis maanantai ja ihan pakko katsoa telkusta Nurse Jackie ja Californication - eli nukkumaan mennään taas vasta 23 maissa. Tyhmästä päästä kärsii todellakin koko ruumis!

Käytiin katsomassa oikein mukavaa asuntoa ja sen jälkeen kiirehdittiin sinne perhevalmennukseen, missä selittelin ummet ja lammet kaiken maailman jutuista. Varmaan 50 minsaa saatiin kulumaan siinä. Vauva oli oikein hurmaava, jokelteli ja hymyili koko ajan. :) Muutenkin tuosta neidistä on kehkeytynyt sellainen hymytyttö, ettei paremmasta väliä. Aivan ihana tyyppi! Kujertaa ja jokeltelee ja hymyilee ihan jatkuvasti. :heart:

Joo, mutta sellaista. Taidan painella miehen kainaloon sohvan pohjalle. |O
 
Enpä ole sitten vieläkään aloittanut niitä Cerazettejä, en oo vaan saanu aikaseks. Ja tuntuu hieman turhalta alottaakkaan enään, kun tuskin tuota imetystä enää kovinkaan kauan jatkuu.
Mites muilla ? Onko joku ko. pillereiden käyttäjä ? Onko tullut sivuvaikutuksia kauheasti ?
Noi sivuvaikutuksetkin mietityttää kun on kuitenkin tarkotus siirtyä imetyksen jälkeen takaisin Melianeihin...

Onpa taas tosi onnistunut olotila. Poika vetäs noin tunnin tissittelyn päälle 80 ml Nania.
Jostain muistan lukeneeni et jos kuulee nielemisen äänet vauva saa maitoa, meil ei enää tänään tunnin tissituokion lopussa kuulunut nielemisääniä, joten luovutin siihen ja annoin lisää pullosta.
Muutenkin tuntuu et pojalla on ihan meganälkä.

Meillä oli muuten 9 päivän kakkatauko, joka sitten tosiaan helpotti lopulta ristiäispäivän iltana. Eikä tullut kun yks kakkavaippa eikä sekään ihan överitäynnä. Voiko tosiaan olla et vauva kuluttaa maidon niin tarkkaan ettei jätettä juurikaan jää ? Hirvee meno sillä on kyl päällä aina kun on hereillä...
 
Morjens! Täällä on massu täynnä Ikean lihapullia. Jätti tosin sai nälkäraivarit shoppailureissun loppupuolella ja mun piti kiiruhtaa autoon imettämään. Niinpä mulla jäi ostamatta kaikki suklaat ja muut Ikea-herkut, ehkä hyvä näin. Raskauskiloja kun on vielä jäljellä se 11. Autossa imettäminen onkin tullut mulle oikein tutuksi täällä julki-imetyskielteisessä maassa, oon tosin rohkaissut mieleni ja imettänyt ulkona puistossa sellasen imetysessun avulla. Vapauttavaa!

Jätille on tapahtunut jokin käsittämätön muutos tässä reilun viikon sisällä. Tarkoitan, että nykyään Jätti on yhtä höpinää, löpinää ja hymyä kitinän, kätinän ja itkun sijaan, viihtyy lattialla ja sitterissä yksikseen tai minun kotihommia seuraillen ja ennen kaikkea viihtyy turvakaukalossa ja autossa! Mulle on auennut aivan uusi mamma-arki; voin lähteä ulos kaupoille ilman, että tarvii suuremmin pelätä ihmeellisiä raivokiukkuja tai että voin käydä vessassa ja suihkussa Jätin köllötellessä tyytyväisenä kylppärin matolla.

Meillä mennään yöunille tosiaan klo 19 aikaan ja Jätti on yleensä viimeistään klo 19:30 aikaan untenmailla. Nämä "iltavapaat" on aivan ihania kun voidaan miehen kanssa olla kaksin ihan rauhassa. Tästä tietty aiheuttuu se, että mies ei ehdi arkena kauheasti olla Jätin kanssa, kun tulee yleensä töistä kotiin joskus vähän ennen klo 18.

rouva saga ja muut "isojen" vauvojen äidit --- missä asennossa imetätte? Meinaan, kun itse imetin ensimmäiset 1,5 kk päivisin sohvan nurkassa kainalon alta istualtaan, mutta nykyään koen sen mahdottomaksi, koska Jätti tuntuu liian pitkältä tähän asentoon. Nykyään imetän sitten aina kotona ollessa makuultaan, mutta haluaisin päästä takaisin istumaimetykseen. Olisko vinkkejä tähän? Tai onnistuuko toi kainalon alta imetys jotenkin välppäämällä tyynyjä tmv.?

Nukahtaminen --- meillä on ehdottomasti auttanut illalla sänkyyn yksin nukahtamiseen se, että en anna Jätin nukahtaa tissille tai syliin, vaan rauhoitan Jätin imetyksen jälkeen siihen pisteeseen sylissä, että silmät luppasee. Sitten lasken sänkyyn ja ehkä minuutin pidän kämmentä osin poskella, osin rinnalla. Tuttia voi tosin joutua käydä laittamassa takas suuhun kerran tai kymmenen kertaa. Mutta tää toimii meillä aina ja nukahtamiseen menee max 20 min.

Olivia --- oon huomannut kans ton saman ku sinä, eli mitä paremmin/pidempiä päikkäreitä nukutaan, sitä paremmin nukahtaa yöunille. Hassua.

Sannuliini --- zemppistä rokotukseen! Mehän saatiin ne rokotteet pari viikkoo sitten ja saatiin kova kuume niistä. Näin jälkikäteen mietin, että kuume on noussut ihan tunnin sisään rokotusten antamisesta. Jätti nukahti sillon lääkärissä rokotteiden annon jälkeen hetimmiten mun syliin, mistä siirsin sen kaukaloon ja kotona jatkoi kaukalossa nukkumista vielä n. 3 h ilman, että kaveri edes käväs herellä missään vaiheessa. Vinkkinä siis, että jos vauva nukkuu rokotusten annon jälkeen poikkeuksellisen kauan/syvään niin kannattaa vähän käydä tunnustelemassa, että ei ole kovin kuumissaan. Korkean kuumeen kyllä tuntee ihan kasvoja kokeilemalla. Tosin rokotukset voi myös väsyttää vauvaa ilman, että nostaa kuumetta. Rota aiheutti kovia mahakipuja meille muistaakseni seuraaville 3 yölle... Mutta kuten aiemminkin sanoin, monella nämä rokotteet ei aiheuta mitään ja toivottavasti jokainen teistä kuuluu siihen ryhmään!

Nennu & Jätti 11 viikkoa
 
Imetysasento:Minä imetän meidän jättiläistä makuultaan tai istuultaan,kumpikin asento toimii ok.Tuon kakkosen aikaan tein virheen että imetin aina makuulla,kun alussa oli tikkejä yms niin en pystynyt istumaan..sitten olikin kiva kun aina ei pääse makuulle imettämään:ashamed:Ainakin vielä imetys onnistuu ilman tyynyjä tai mitään pojan maatessa minun sylissä.
Eilen poika nukkui 9.30-12.20 päikkärit ja sen jälkeen vain 10min ja 30min unet.Oli illalla ihan puhki ja 2h taisteltiin että saataisiin se nukumaan,olin jo hakemassa pulloa että annan lisämaitoa kun tuntui ettei huutoon oo muuta syytä kun nälkä.Meillä poika hamuaa aina kun on joku huonosti,hamauaa kun on maha kipeä,kun väsyttää ja kun on nälkä.Oon halunnut uskoa että maito riittää eikä oo aina nälkä..no 2h taistelun jälkeen poika nukahti kun nukahtikin kapaloon ja nukkui ennätyksen 6h putkeen:)Ja ilman lisämaitoa eli ei sillä nälkä ollut..itsekkin menin heti nukkumaan kun poika simahti ja en varmaan vuoteen oo noin pitkää pätkää yöllä nukkunut kun raskausajankin valvoin yöt:)
Yleensä pojan eka unipätkä on 3-4h ja siitäkin osa tulee itse katsottua telkkua ja syötyä rauhassa iltapalaa..ja peuhattua miehen kanssa:DJa sitten kun menty petiin kerkee nukkua tunnin ennen kun poika herää..ja lopuyö meneekin 1-2h välein herätessä..viime yönä poika nukkui tuon 6h jälkeen vielä 2 kertaa 2h eli ihan luksusyö meille.
Paino:Minulla on 5,5kg painoa enenmän kun ekalla neuvolakäynnillä ja 7kg tavoitepainooni.En ota asiasta stressiä koska nyt mies palasi töihin ja elämä sellaista juoksua että varmasti paino tippuu..nytkin on -0,5kg tippunut tasaisesti joka viikko,ja tärkeintä ettei nouse ylöspäin.Mä syön ihan hirveesti karkkia,pullaa yms herkkuja,kun väsyttää ja imetän niin sokeria tekee ihan hirveesti mieli:ashamed:
Meilä myös poika hyvin nukkuneena vaan naureskelee ja juttelee,viihtyy hyvin leikkimatolla,sitterissä yms..tuo kolmonen ei viihtynyt ikinä missään,niin on ihan luksusta käydä rauhassa vessassa:LOL:
Meillä vaan ongelmana tuo nukahtaminen,en saa väsynyttä poikaa millään nukkumaan,ja sitten kiukkuaa..ei nukahda mihinkään paitsi näin aamuisin nukahtaa vaunuihin ja nukkuu pitkät unet..myöhemmin päivällä ei nukahda niihinkään kun hetkeksi,jospa tämä uniongelma ratkeaa kun poika kasvaa: /
hipsu
 
nukuttamien ja päikkärit Poju yleensä nukahtaa illalla sitteriin tai sitten mies on nyt vienyt yläkertaan omaan sänkyyn ja sinne sitten nukahtaa omia aikojaan eli ei tuo ole hirveesti tuottanut ongelmaa, toisinaan kyllä mutta vaavit nukahtelee miten sattuu ja joka päivä on erilainen. Päikkäreistä toisaalta vähän huvittavaa lukea, että nukutaan päikkäreitä vaan aamulla tai ei nuku kuin esim 1h päikkärit, mutta ymmärrän kyllä teidän "huolen" jos ennen ovat vauvat nukkuneet hyviä päikkäreitä.. Itse en siitä hirveetä stressiä ota kun pikku ukko ei ole oikeestaan koskaan hirveesti nuita päikkäreitä harrastanut..joskus saattaa nukkua 1-2h, mutta yleensä pitkin päivää ottaa jotain 5-30min torkkuja, yleensä jotain 10min.. Eli mitään varsinaisia päikkäreitä ei ole vaikka kuinka yritän nukuttaa.. Jos ollaan autoilemassa tai vaunuilemassa ni sillon saattaa sen aikaa nukkua, mutta muuten ei.. Mutta hyvä lisä meidän päivään on se, että poju tykkää leikkiä lelukaarella ja viihtyy siinä pitkiäkin aikoja

Huomenissa olis neuvola ja saatas vihdoin se eka rota-rokote...tosin pitää nyt kattoo joudunko perumaan sen kun poju näyttää hieman kipeältä, vielä ei ole onneksi kuumetta ja toivon mukaan ei nostakkaan...saas sitten nährä tuleeko meille minkälainen huuto siitä rokotteesta..

Pai tiijän varsin hyvin tuon tunteen kun imettää ja imettää ja silti pitää antaa korviketta, mutta kuules mie aineksin olen sen jo huomannut todella hyväksi asiaksi...poju on paljon tyytyväisempi ja se helpottaa suuresti miun päivää. Nytkin olen aamusella imettäny ja poika oikeestaan vaan koko aika kitissyt sen jälkeen...mut pullosta kun antaa ni rauhaantuu melko heti kun saa tarpeeksi evästä... Kohta ajattelin lopettaa kokonaan koko tissittelyn kun ei siitä hirveesti ihan pelkän ravinnon kannalta ole hyötyä pojulle kun nälkäänsä huutaa jälkeenpäin.. Lähinnä se on sellanen kiva hetki äiteen ja pojan välillä ja siitä en vielä ole valmis luopumaan:heart:

Kaikkee muutakin olitte taineet jutustella, mutta nyt ei kyllä meikäläisen runosuoli ennee pulppua ja pieni herra kiljahtelee nälkäänsä, joten se on moro

Rae ja V 10vko
 
Sulo 3kk (tai oikeastaan 3kk tulee täyteen lauantaina mut joooo)

Pituus 61.5cm
Paino 5180g
Pään ymp 40.7cm

Rokotukset molempiin kankkuihin. Pieni poru pääsi, mutta iisimpää se oli kuin kuvittelin - sekä äidille että vauvalle. Neuvolakortissa taas tylsähkö teksti: "Kasvaa tasaisesti. Hoikkanen vauva." Toi hoikkanen-sana tosin, jota neuvolatätsymme viljelee, on aina yhtä hauska :D Kutsutaan miehen kaa Suloa herra Hoikkaseksi. Tai koska sillä on sellanen harlekiini-ruutuinen body, niin aika usein myös Harlekiini Hoikkaseksi :LOL: Mutta äitin pikku punnus pisti vihdoin viis kiloa rikki, jesh!

Seuraava neuvola on 4kk-lääkärineuvola. Ei puhuttu kyllä soseista, velleistä tms mitään vielä, joten kaippppa tässä maidolla mennään vielä kuukausi. Mulla ois kauhee hinku testailla kaikkea muutakin, tiedä miksi.. Ehkä pidempien yöunien toivossa. Tuskinpa niistä apua on, kun ei korvikkeestakaan pitene unipätkät laisinkaan. Sou not!

Mulla on hirvee kuolonkorinayskä jo toista viikkoa. Lunssa tarttui myös Suloon, ei tosin kuumetta poitsulla onneksi, mutta hitosti räkää, aivastuksia ja vähän köhimistä. Äidillä on silti ollu rankempaa. En etukäteen tajunnu, että lasta joutuu hoitaan sairaanakin :D Täysin epäinhimillistä touhua, sanoisin.

Nyt imetyspuuhiin! Pus mamoille!
 
Viimeksi muokattu:
En tiiä pitäskö mun ees sanoo tätä etten kannusta muita alottamaan vellejä liian aikasin, mut meillä on poika nyt viikon vedelly niin et syö illasta klo 19-20 maissa ja syö aamusta seuraavan kerran puol 6-7 maissa.. Kitisee kylläkin yöllä mut kuitenkin on pidentyny nuo syömisvälit ihan hurjasti, käytännössä on yks syönti jääny kokonaan pois välistä.

Nyt meil on syöty myös päivällä pikkasen soseita jotain alle pari viikkoo ja tuntuu et tartteis syödä ihan kaks kertaa päivässä soseita maidon lisäks kun pojalla on nälkä parin tunnin välein..Mut katotaan nyt..

Torstaina ois 3 kk neuvola ja sit pääseeki varaamaan entiselle paikkakunnalle seuraavaa neuvolaa, muutto ois eessä tuossa puolen kuun paikkeilla, ihan vähän into pinkeenä odotan kun ei oo tää kerrostaloelämä ollu kovin kivaa..

Joku puhui että hänen sähkökäyttönen ainu pumppu meni rikki? Mulla on just se ja se välillä tekee niin et ääni kuuluu mut ei ime. Sillon pitää vaan ottaa kaikki osat irti ja pistää ne uudestaa kiinni, se ei vissii oo jotenki tiivis kun ei ime.. ja avot, toimii!

Meillä ei tän mamman harmiks juuri päikkäreitä nukuta ja rytmi on suunnilleen tämmönenen:

9.15 poika herää (on aika tarkka muuten :D) siinä nostan pojan pois sängystä. Syön aamupalan ja sit vaihan pojan päivävaatteisiin ja sit pojan syöttö n. klo 10.
10.30-11.00 Poika nukkuu päikkärit ja ite yritän syödä ruoan 11 jälkeen.
12.30 Pojan syönti jonka jälkeen käydään vaunuilemassa, poika nukkuu vaunussa yleensä 15 min- herää ja nukkuu toiset 15 min. Herää heti sisällä, kun vaunut ei liiku.
15.00-16.00 Pojan syönti ja hyvällä tuurilla nukkuu 15-30min sen jälkeen.
Jos poika lopettelee syömisen jo 15.30, syödään uudelleen klo 18, jolloin iltaruokailu aloitellaan klo 20.
Normaalisti iltaruokailu aloitellaan klo 19.
Poika nukahtaa 19.30-21.30, yleisesti tuossa klo 20 maita (paitsi jos viimeinen syönti on myöhemmin)
Yöllä kitistään sillon tällön, tutti auttaa asiaan.
Aamun syönti 5.30-7.00 jonka jälkeen nukutaan tuohon 9.15 saakka.

Jees, nyt jos lopettelis tän romaanin :D

Laura ja Matias 13 vko 3 pv
 
Laura Meillä lisämaito on saanut aikaan saman mitä teillä vellit. Lisämaidon määrä on iltasinkin lähtenyt nousemaan, nyt jo monena iltana mennyt 70-80 ml plus että päivälläkin pitää antaa kunnolla korviketta ettei puolentunnin välein tartte imettää.
Houkuttelis vellit täälläkin, mut yritän nyt sinnitellä tonne 3 kk neuvolaan asti.
 
Heippa!
Mitähän mä tein... Aloitin viestin kirjoittamisen, ja yhtäkkiä tää lataili jotain ja nyt tää näyttö meni ihan oudoksi? Noh, josko tää kuitenkin toimisi..
Rae; poitsu syntyi 20.7., eli jos oikein osaan laskea, niin meillä tuli tänään 10vk täyteen? :)
Ja tosiaan sen kunniaksi kokeilin nyt laittaa maidon sekaan 20ml maissivelliä. Poika söi sillä syötöllä vähemmän kuin yleensä ja illalla mukavat itkusessiot. Itkuista en tosin ole täysin vakuuttunut, että vellistä johtuisi, joten katsotaan josko huomenna uskaltaisin jälleen tipan velliä laittaa maidon joukkoon.

Rota-rokotteen jälkeen vauvan kakassa sitä virusta on meiän th:n mukaan eniten 7vrk kohilla ja loppuu n. 10vrk jälkeen. Tai ainakin vain tolle välille käski olemaan erityisen varovainen. Meillä se eka rota tuli jo silloin 6vk iässä ja seuraava setti tulee vasta ens kuun loppupuolella, kun on seuraava neuvola.

Parasetamolia annosteltaessa kannattaa sopiva suppo laskea niin, että max 15mg parasetamolia per painokilo. Yleensähän niiden pakettien ohjeissa on että pienipainoiselle tulee aikalailla toi maksimiannos ja isommalle saattaa jäädä vähän "vajaaksi". Mun olis kans pitänyt tälle pienelle ostaa suoraan niitä isompia suppoja, kun ostin vaan 60mg.. noo, laitan sit tarvittaessa vaikka 2.. :D

Totinen ja hiljainen on meiän poika verrattuna siihen, mitä muut kirjoitatte.. No, se ei kai uskalla sanoa mitään, kun isompi metelöi hänenkin puolestaan. :LOL: Mutta on aika laiska muutenkaan yrittään kääntyä tms. Ilmeisesti palvelu pelaa hyvin. Hymyjä siis tulee, mutta harvakseltaan.

Mukavia syyspäiviä kaikille! :)
 
Täällä on mieli aika maassa..:/ Ilmeisesti maito loppumassa... :'( Eilen päivällä ja tänään aamulla yritys pumpata maitoa talteen ei mennyt ihan niin kuin piti.. Eilen sain just ja just 30mm pumpattua ja tänään aamulla tuli ehkä yhteensä 20mm. Itellä kauhee stressi kaiken suhteen ja sitten viellä tämäkin itkettää koko homma. En tosiaankaan ollut valmistautunut siihen ettäkö maito loppuisi tälleen kesken ja näin pian! :( Pinna niin kireellä että tiuskin vaan miehellekin kaikesta mitä se ikinä sattuu kysymäänkään. Harmittaa sekin.

Voikohan se maidon määrä viellä tulla kasvamaan jos kovin pumppaa ja yrittää imettää ja juo paljon itse? Sitten viimeistään kun tää kaikki stressi muutosta ja tulevista ristiäisistä ja tästä talon rempasta on pois?

Tyttö kyllä pulauttelee pieniä määriä pitkin päiviä,että kai sinne ainakin jotain on mennyt...

Millanen
 
Millanen, älä panikoi! Maito ei lopu nopeasti eikä tosta vaan, jos sitä on tullut! Moni sellanen nainen jolta maito tisseistä suihkuaaaa ja vauva meinaa tukehtua, ei saa pumpattua yli 10 ml. Se pumppu nyt vaan on eri asia - ei sulla oo siihen tunnesidettä kuten vauvaan! :D Ihan henkimaailman hommia, milloin se pumppaaminen onnistuu. Vauvan mahassa on var-mas-ti litroittain (heh!) maitoa.
 
millanenKyllä mulla ainakin maidon määrä on ailahdellut. Ristiäisten alla kauheassa stressissä sitä todellakin tuli vähemmän. Poika on kyllä itse säädellyt maidon määrää syömällä välillä tiheämmin ja välillä taas harvakseltaan. Pitää vaan muistaa syödä kunnolla ja monipuolisesti, juoda runsaasti (mulla aina vesihanan ohittaessa juotava vesilasillinen periaate) ja levättävä. Kyllä pumppaaminenkin lisää maidontuotantoa. Mä oon myös hörppinyt kotikaljaa- sillä pitäisi olla maidontuotantoon positiivinen vaikutus.

SMSM ja Olivia Hienot kulkupelit molemmilla :)

Rota -rokotteesta Mä tulin kyllä niin hysteeriseksi, että hankin kertiksiä varastoon. Aiheuttiko rokote itsessään vatsakipuja/löysiä kakkoja/kuumetta tms. kenen vauvat sen onkin jo saaneet? Meillä perjantaina edessä rokotteen saaminen ja jänskättää jo valmiiksi.

Mutta nyt pitää mennä lisäämään puita hellaan...mukavaa syyspäivää kaikille!
 
millanen Komppaan kardemummmaa! Ei se maidon tulo lopu niin nopsaan, ettetkö väliin ehtis. :) Tuo pumppu on tosiaan oikea paholainen kun sen käytöllä saa välillä maidon määrästä ihan väärän kuvan. Eli viisaammat tosiaan kertoo, ettei pumppaus kerro mitään siitä määrästä, mitä vauva saa rinnasta ulos. Ota nyt rennosti ja syö hyvin & juo paljon nesteitä ja imetä vauvaa, niin maitoa tulee varmasti riittämiin. Ja jos Pippurilla riittää maitoa puklautteluun asti, niin ei varmasti ole huolta. Huomasin itse kun sairauden aikaaa maidon tulo loppui, että lämmin suihku auttoi herumisessa tosi hyvin. Itsellä on nyt vähän sama tilanne kun oon ollut flunssassa ja syönyt huonosti, niin maitoa ei tunnu tulevan normaaliin tapaan. Eilen alkoikin sitten oikee ämppäys. :) Tsemppiä paljon ja turhat murheet pois!

luputupuna Meillä ei tytölle tullut mitään oireita rotarokotuksesta. Terveydenhoitaja sanoi, ettei ole kuullut, että kenelläkään omalla potilaalla olis tullut kuumettakaan. Pidetään peukkuja, ettei teilläkään tulis oireita. Ja tosiaan, jos tuosta rotavirusrokotteen jälkeisestä kestovaippojen käytöstä olis jokin virallinen yleinen suositus, niin ihan varmasti se olis neuvoloissa tiedossa myös täällä Espoossa. Meidän terkkari katsoi mua kuin tolloa kun kyselin, saako kestoja käyttää rokotteen jälkeen eikä tosiaan ollut kuullutkaan moisesta. :) Mutta eihän niiden kertisten käytöstä mitään haittaakaan ole, jos haluaa pelata varman päälle!

Laura Heeeii, munkin sähkökäyttöinen Ainu tekee välillä tuota samaa. Muuten toimiii kuin ajatus, mutta pari kertaa on käynyt niin, että pumppu toimii, mutta jostain menee ilmeisesti ilmat pihalle eikä rintaan tule yhtään painetta. Ja tosiaan, palasiin purkaminen ja uudelleen kokoaminen saa sen toimimaan taas. Täytynee tehdä reklamaatio. :)

kardemummma Meillä on 3kk neuvola ensi viikolla ja varattiin tunnin aika juurikin sen takia, että voidaan keskustella vellit ja soseet. :) Kovasti vaihtelee käytännöt neuvoloittain. Vellien anto kiinnostais muakin, soseet meinaan skipata ja kokeilla sitä sormiruokailua ensin. Saas nähdä, miten käy. :D

SMSM Aijai, tulin vähän kateelliseksi noista teidän vaunuista... Ihanan pinkit! :) Meneekö ne kasaan pitkittäin? Oon itse muuten tyytyväinen meidän matkarattaisiin, mutta siinä ei saa vauvaa selkä menosuuntaan, eli ei näe vaunujen pukkaajaa ollenkaan, mikä on musta vähän huono näin pienen kanssa.

Sellaista höpinää tälle aamulle. Neiti nukkuu tuossa kantoliinassa, joten lähdenpäs siirtämään hänet omaan sänkyyn (kun tuo hiton aurinko taas paistaa kuin viimeistä päivää, enkä siis voi nukuttaa parvekkeella... :stick: )
 
Meillä rota ei aiheuttanut mitään. Eikä eiliset kolmois- tai pneumokokkirokotteetkaan oo toistaiseksi aiheuttaneet mitään. Sulo tosin nukkui yöllä ennätyspätkän, joka meidän yökukkujan tapauksessa oli huimat 4.5 tuntia :D En tiedä, liittyikö rokotusväsymykseen?
 
Heijjj!

Täällä on edelleen silloin tällöin tissiraivareita ja aivan käsittämätöntä ähräämistä syödessä! Siis neiti heiluu, huitoo, kääntyilee, nappaa ikenillä rinnasta (auh!) ja juttelee, mistä johtuen syöminen on melkonen operaatio:D Pääasia, et kuitenkin syö! Korviketta menee 100-200 milliä vuorokaudessa. Onko kellään muulla ilmennyt yöaikaisia tissiraivareita? Käsittämättömän ärsyttävää, kun neiti huutaa pää punaisena ja tissit on sen tuntuset, et siellä aivan varmasti sitä maitoa on. Viime yönä päädyin sit antamaan pulloa kerran, kun ei se tissi vaan maistunut. Puuh. Mutta pikkuongelmia nämä onneksi!:) Ylihuomenna käydään neuvolassa painokontrollissa, niin eipä sit tartte miettiä omassa päässään, riittääkö vaiko eikö.

Olivia Meillä on kaamea asuntokuume! Joka päivä käyn etuovessa, vaikka tiedän, et ois maailman typerintä muuttaa tästä riittävän isosta ja todella halvasta (netti,saunavuoro, sähköt, vesi, 63 neliötä- yht. noin 550 e)opiskelijakämpästä. Mut kun kuumottais niin kovasti. Millasta asuntoa etsitte?

Nukahtaminen Niin kuin muutamat muutkin , myös meidän neiti nukahtaa omaan sänkyyn. Joskus paremmin ja joskus huonommin. Yleensä ei tartte kun viedä se sinne ja antaa tutti suuhun. Viime aikoina on ollu vähä hankalempaa: hirveesti väsyttäs, mut neiti taistelee vastaan. Päikkärit nukutaan omassa sängyssä, vaunuissa tai joskus (kuten parhaillaan) meidän sängyssä. Meillä on nukuttu tunnin päikkäreitä neljät tai viidet päivässä, mikä on melkosen puuduttavaa.. Tai ehtis tehdä paljon enemmän, jos ois yhdet pidemmät ja pienikin jaksaa pitkien päikkäreiden jälkeen paljon enemmän. Satuin lukemaan artikkelin uneen palaamisen vaikeudesta ja kyllä kolahti! Eli neiti nukkuu yhden (?) unisyklin ja kevyen unen vaiheessa ei pääse enää syvään uneen ilman apua. Eilen sitten kokeilin, voisinko auttaa. Tyttö nukkui vaunuissa ja tunnin jälkeen kuului itkua. Heijasin niin kauan, että nukahti uudestaan. Tunnin päästä sama juttu ja lopulta päikkärit venyiki vajaan kolmen tunnin mittaisiksi, jee!:)Onko muilla tätä samaa havaittavissa?? Joskus neiti herää myös keskellä yötä imetyksen aikaan ja on ihan virkee hetken...

millanen Täällä on painiskeltu saman asian kanssa viime aikoina! Juo, syö, pumpaa, juo kotikaljaa ja yritä ottaa rennosti:hug: Musta tuntu myös, et maito on loppumassa, mut nyt pikkuhiljaa tuntuu, et määrä on taas noussut. Ootko kuullut siitä Weledan "mammateestä"? Se voi myös edesauttaa maidon lisääntymistä. Itse en oo vielä kokeillut, mut tarkoitus ois testata.

vellit yms Voi että, miten pienet onkin jo isoja, kun alkaa jo velli- ja sosekeskustelut. Mie oon aatellu, et sit joskus 4 tai 5-kuisena vois alkaa kokeilla noita, jos sinne asti pärjäis maidolla. Mut toki tilanteen mukaan! Syöttötuoleja oon jo nyt katellu käytettynä. Onko se Stokken Tripp trapp ihan pikkusellekin hyvä, jos on ne pehmusteet ja muut vauvahärpäkkeet? Kellään siitä tuolista kokemusta?

Nyt kahvin keittoon. Ja ehkä joutuu syömään myös yhden valkosuklaamustikkamuffinnsin:p

Ihanaa päivää äidit ja pikkuset!

A + Milja 11 vkoa
 
Meillä rotan seurauksena oli vaan pientä masukipua ja se et poika oli sylivauvana koko illan.
Meillä nukuttiin viime yönä ennätyspätkä 21-08.
Tässä just valmistaudun avoimeen lähtöön, siel on jotain vauvalauluja tossa iltapäivällä.
 
Tridian Onpas teillä tosiaan halpa vuokra! Me etsitään nyt ensisijaisesti Espoosta 3-4h+k+s rivitaloa tai paritaloa. Eli piha pitää löytyä, että nuo hurtat saa pissatettua helpommin. Ja todellakin Etuovea selailemalla saa hyvin tuhlattua koko päivän. :) Asuntokuume on kauhea asia, se ei meinaa mennä ohi ennen kuin on ostettu uusi koti!

Mites muuten vantaalaiset mammat, Pai ainakin, mitkä alueet Vantaalle olis ns. "hyviä" seutuja ja mitä kannattais välttää? Vantaaltakin voitais katsella kotia, mutta ei tunneta seutua yhtään.

Pikkuriikkiset päikkärit nyt mammallekin kun tyttö nukkuu. |O
 
Olivia Me asutaan LänsiVantaalla ja ollaan tykätty. Ite oon täältä alunperin lähtösinkin. Ehkä tuolla ItäVantaalla on enemmän levotonta, tietty sekin riippuu varmaan että mihinpäin sinne muuttaa. Mutta LänsiVantaalla Pähkinärinne, Myyrmäki, Rajatorppa, Varisto, Martinlaakso, Kaivoksela ovat ihan jees seutuja. :) Tietty Vantaan puolella vois asunto olla vähän edullisempikin jos hyvä tuuri käy.
 
Pai80 aikaisemmissa imetysajoissa mulla oli Cerazette pillerit, eikä tullut mitään sivuvaikutuksia. Myöskään menkkoja ei näkynyt vasta kun pillereiden lopetuksen jälkeen. Mutta nämä lienee niin yksilöllisiä juttuja, kun olen kuullut, että joillain tulee menkatkin.

Nennulainen
minä imetän istualtaan niin, että vauva on sylissä. Joskus saatan laittaa vauvan tyynyn päälle syliin, mutta onnistuu ilmankin. Myös makuuasennossa imetys sujuu hyvin. Ihan hyvin on onnistunut, vaikka vauva onkin jo aika iso…

Rokotteet meillä ei ole koskaan tullut mistään rokotteista minkäänlaisia oireita. Ehkä hivenen kiukkusempi on saattanut joskus olla lapsi, mutta kuumetta ei ole noussut koskaan. Rota-rokotteesta ei tullut minkäänlaisia oireita. Mutta se on niin yksilöllistä miten lapsi reagoi, toisille nousee kuume, toisille ei tule mitään. Sitä ei voi etukäteen tietää, joten parempi varata suppoja.

Itkuhälytin vihdoin ja viimein viime lauantaina saatiin hommattua nuo radiopuhelimet (Cobra). Toinen on nyt vauvalla rattaissa ja toinen mulla mukana ja hyvin toimivat. Ei tarvi jatkuvasti hötkyillä kattomassa, et onko lapsi herännyt ulkona. Ja näillä radiopuhelimilla on sitten käyttöä jälkeenpäinkin, kun mies metsästää.

Mulla se Ainun sähkökäyttöinen pumppu meni ”rikki”. Siis oottako purkaneet sen keltasen moottoriosan atomeiksi? Kaikki muut osat kyllä pumpusta irrotan normaalistikin. Pitänee yrittää purkaa se atomeiksi, jospa se auttais.

Menia aika mielenkiintoisia nuo neuvoloiden ohjeet rota-rokotteen jälkeen. Meillä kun sanoivat, että viikona ajan rokotteen antamisen jälkeen varoa kakkavaippoja, kun voivat tartuttaa virusta. Ja teille oli sanonut, et eniten tartuttaa 7 vrk kohilla – 10 vrk. Eli silloinhan meidän neuvolan tädin ohjeen mukaan viruksen tarttuminen ois jo ohi. Otappa näistäkin selvää… :O

millanen samaa sanon kuten kardemumma ja Oliviakin, et ei se maidon tulo sieltä minnekään yhtäkkiä lopu. Stressi varmaan jonkin verran vaikuttaa maidon tuloon, mutta vauva kyllä on varmasti kylläkseen saanut, koska pulautteleekin. Itse olen tullut siihen tulokseen, ettei tuolla pumpulla saa mitenkään pumpattua sellaisia määriä, mitä vauva rinnasta saa. Ainakin itellä rinnat on vauvan syönnin jälkeen huomattavasti tyhjemmän tuntuiset kuin pumppauksen jälkeen. Saunassa huomasin, et ei tarvinnu paljoa rintaa koskettaa, kun alko maito suihkuaan eli lämpö vaikuttaa maidon tuloon (kuten Oliviakin totes, et lämmin suihku auttaa). Samaten reippaan kävelylenkin jälkeen on liivinsuojat aivan märät - ilmeisesti kuitenkin maidosta eikä hiestä?
Mulle neuvolan täti sano, et maidon herumiseen vaikuttaa monipuolinen ja riittävä syöminen, pitää juoda paljon ja pitää vauvaa lähellä sekä levätä riittävästi.
Ja varmasti maidon määrä kasvaa joko vauvan tiheämmillä syönneilä tai sitten lypsät sen vähäisenkin määrän useammin.

Olivia81 ihana oli ostaa neidille noi pinkit rattaat, kun noi yhdistelmät on siniset… Ne ostettiin aikoinaan esikoiselle (poika) ja on käytetty kaikilla lapsilla. Myös kaksosten rattaat, joita käytettiin kahdelle isommalla lapsella (ikäero 1,5 v.) on siniset. Ei näitäkään rattaita saa käännettyä toisinpäin eli meillä myös on kasvot menosuuntaan. Ois kyllä ollut kiva, jos sais käännettyä, että lapsi näkis rattaiden pukkaajankin. Taitaa vaan olla harvemmissa matkarattaissa/rattaissa olla tuo ominaisuus, et sais käännettyä molemmin päin. Yhdistelmissä saa käännettyä kumminpäin vaan. Pinkkejä rattaita me käytetään varmaankin enemmän reissun päällä ollessa, koska menevät pienempään tilaan kuin nuo yhdistelmät. Eka reissu oiskin nyt pe-su, kun lähdetään mummolaan.

Tridian meillä on Stokken Tripp Trapp tuoli, enkä enää kyllä muuhun vaihtais. Meillä oli esikoisella sellainen halppis versio ja meinaspa mennä muutaman kerran poika sillä nurin, kun jaloilla potkas pöytään… Piti ite aina jalalla pitää tuolia pystyssä, ettei poika saanut sitä potkastua nurin. Sitten tytölle ostettiin Stokken Tripp Trapp ja ei mene nurin, vaikka kuin potkis pöytää… 6 kk:n ikäisestä asti sitä voi käyttää eli siitä lähtien kun lasta saa istuttaa (aiemmin ei saa laittaa vielä istuvaan asentoon). Meillä sitä käytetään aluksi pehmusteen ja turvakaaren kans, myöhemmin ilman niitä ja vieläkin 5 v. ja 6,5 v. lapset siinä istuskelevat ja tuleepa siinä istuttua itekin :D (siihen asti, kun vauva sitä rupee tartteen). Siinä pystyy tosiaan aikanenkin istumaan, kun ei ole turvakaarta paikallaan, hyvin on meikäläisenkin raskausajan painon (yli 90 kg) kestänyt. Sitä pystyy käyttään apuna kun kiipee ottaan jotain yläkaapeista jne. Siis todellakin suosittelen. Hinta on uutena aika suolainen (yli 200 e kaikkien varusteiden kanssa), mutta käytettynä varmaan saa huomattavasti edullisemmin. Todella monikäyttöinen tuoli.

Hyvää päivänjatkoa mammat! Oikein aurinkoista päivää (vaikka Olivia ei tainnut siitä auringonpaisteesta tykätä - ainakaan jos paistaa parvekkeelle).

SMSM ja Sara 9 vkoa 3 pv
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ei toistaiseksi oireita rokoteesta.Nukku normisti 20-06...ja sit siitä vielä 08.30asti. nyt nukkunu päikkäreitä pari tuntia. Jee,huomasin, et 3kk lähtien on täällä kotipaikkakunnalla muskaria ja ilmeisesti vielä tilaakin jäljellä. Sinne siis!! oli 3kk-6kk erikseen ryhmä..kuulostaa kivalta ja sais samassa tilanteessa olevaa seuraakin. Muuten onnekskivasti löytyny mammaseuraa!!:) Harmi vaanku esikkoryhmä on ke aina niin aikasten, että ei koskaan ehitä 09 mennessä mihinkään, kun meillä nukutaan!! :D
 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli maanantaina 3kk neuvola ja saivat piikit kankkuihin sekä rota-rokotteen suuhun. Molemmille nousi seuraavana yönä kuume ja eilinen oli aika känkkäränkkä päivä, mutta nyt vauvat tuntuvat olevan entisellään. Neuvolassa kaikki hyvin: poika 7,6 kg ja tyttö 6,6 kg eli hyvin on kasvettu =) Minä en ole vielä ainakaan antamassa soseita/vellejä, koska yöt mennään käytännössä yhdellä syötöllä. On tuo imetys kyllä melko henkimaailman juttu. Olen nimittäin huomannut tällaista: jos äiti syö puoli suklaalevyä päivässä, maitoa tulee älyttömästi :whistle: Ei varmaan pidemmän päälle kauhean terveellistä. Tai jos äiti pääsee itekseen kävelylle tai saa nukkua 5h putkeen, maito ihan suihkuaa ja lapsoset meinaa tukehtua.

Täällä on aivan ihana syyspäivä, mutta me ei päästä ulos, koska 3v on kuumeessa. Tai ainakin tänään olis eka kuumeeton päivä.

Arvatkaas mitä tämä mamma teki aamulla...... joulukortteja. Saa nauraa, mutta pakko oli aloittaa aikasin, koska aika on tiukilla ja minä haluan ne aina askarrella ite. Olen muutenkin tällainen jouluhörhö, pehmosia paketteja on jo alettu väkertää.

Meillä on kiirusta ensi viikolla: kolmella lapsella on synttärit, joten vilinää riittää. Onneksi isommat eivät enää varsinaisesti kutsu kavereita vaan saattavat istua parhaan kaverin kanssa omassa huoneessa ja "juoruta" (ovat tyttöjä). Ehkä jotain pientä herkkua varataan. Sukulaiset kai kestitään sit viikonloppuna.

Nyt tämä mamma siirtyy imurin varteen ja alkaa ohentaa eteisen hiekkakerrosta. Mukavaa päivää kaikille.
 
Liplatus Minä olen huomannut aivan samat jutut imetyksestä eli varmaan tuo, kun mammalla on hyvä olla (makean syönti esim. suklaa, lenkkeily, kunnon yöunet) niin maitoakin tulee kunnolla. Nehän taitaa kaikki nuo jutut tuottaa niitä endorfiineja (vai mitä ne nyt olikaan), jotka tuottaa hyvää mieltä ja sitä kautta lisää maitoakin.
Ja en kyllä yhtään naura sun joulukorttien teolle, kun ite ajattelin aivan samaa homma - pitäs aloittaa täällä kans :LOL:, ettei jää viimetinkaan (kuten on monesti käynyt). Täällä kans yks jouluhörhö ja tykkään hössöttää joulua :D. Se vaan on niin mukavaa aikaa... Joulua alkaa odottaa jo kesän loppupuolella ja joulun oltua ohi, rupeaa odottelemaan sitten kesää :D.
 
Tämä mamma on ostanut lapsilleen jo joululahjat:LOL:Oli tuossa hyvät alet lelukaupassa niin haettiin kassi tavaraa.Neljän lapsen kanssa on oikeesti pakko ennakoida kaikkea.
Meilläkin kahdet synttärit+miehen synttärit nyt 2kk sisään,touhua riittää.
Viime yönä palattiin normaaliin rytmiin,nukttiin ekaksi 3h ja sitten taas 1h välein herättiin aamuun asti..yleensä poika nukahtaa samantien kun syö,mutta viime yönä jäi karjumaan tuon ekan unipätkän jälkeen,ja äiti on tokkurassa|O
Maito on ainakin vielä riittänyt,vaikka mitään tissien pakkautumista ei enää tulekkaan kun harvoin..pumpulla/käsillä en saa kun sen 20ml kerralla irti,ja joka päivä tuon pienen määrän pistän pakkaseen:)
 
Nennulainen, kotona imetän sohvalla istuen toinen jalka sohvalla koukussa polvi kohti kattoa. Saan hyvin nojattua oman käden ton jalan reiteen ja pojan pää nojaa mun käteen. Milo makaa siinä sitten peppu mun sylissä, ja mulla jää toinen käsi kokonaan vapaaks. Kaupoissa oon monesti imettänyt ihan niin, että kannan poikaa, mutta se tosiaan alkaa vaatia jo aikalailla voimia..

Kardemummma
, mä olen kans ollut nyt pari päivää kuumeessa, ja tosiaan ei tullut aiemmin ajateltua, että vauvaa pitää hoitaa kipeänäkin. Tosin mä en ole juuri koskaan kipeä, että en tiedä mikä nyt iski. Onko kukaan uuden korvakuumemittarin omistaja muuten huomannut, että se antaisi korkeampia lukemia kuin tavalliset? Meidän tavallinen digi-mittari on varmaan hajonnut tai patteri loppu, koska sen mielestä mun ruumiinlämpö on 36,2, kun se korvamittarilla on 38,1. Mutta siis mä olen yleensä ollut jo ihan puolikuollut 37,5 asteen lämmöstä ja nyt toi 38 ei tunnu yhtä pahalta.

Eilen käytiin ottamassa Milolle rota. (Vaikka olin itse kipeä, ja tiedän, etten olisi saanut neuvolaan mennä, mutta pojalla oli viimiset hetket saada rokotus.) Ei ole pahemmin oireita ollut vielä ainakaan. On saattanut ehkä puklata enemmän ja aika paljon tykkäs olla sylissä eilen illalla, mutta tiedä sitä johtuko rotasta vai huonoista päikäreistä. Kestot on meillä nytkin käytössä, mutta käsiä yritän pestä oman flunssanikin takia enemmän. Toivottavasti ei poika vaan sais multa tautia!

Saga ja Milo reilu 2,5 kk
 

Yhteistyössä