Heinäkuun Hurmaajat 2010

No niih, joko sitä nyt vähän kirjottelis

jalankoko Miula levis jalka ja suurin osa entisitä kengistä menee jalkaan, mut melkeensä kaikki juhlakengät ei mene... joten muuttu jalan koko eikä enää palautunut :'(

yökitinä Meillä on pieni mies ruennut harrastamaan yökitinää.. Ei ole aikaisemmin moista harrastanut kertaakaan ja nyt se taitaa alkaaa.. Ei varsinaisesti yöllä herää vaan alkaa silmät kiinni kitisemään ja viuhtomaan ja tutin saa tyrkkiä suuhun, sillä onneksi rauhottuu.. tosin ei ole mitekään miellyttävä kokemus kun tätä tapahtuu n. 10krt/yö ja nukkumaankin menee nyt myöhemmin kuin tuossa välillä... Kaikkein ärsyttävintä on se, että mies ei kyllä herää tähän olleksaan vaan se oon aina mie kuka herää ja laittaa sitä tuttia suuhun..pitää kuulema miehen saaha nukkua.... En tiedä onko johtuvaa sitten siitä kun pienellä on yskä..mutta kun ei yöllä oikein varsinaisesti yski joten en tiijä sitten..toivottavasti ei ole pitkäaikaista sillä mie jo näitten muutaman yön jälkeen ole aika suht väsynyt...

ja se ei niin kiva juttu oli, että ei olekkaan tuo alaosasto parantunut ihan niinkuin piti ja siellä on vähän jotain mitä varmaan pitää leikkaamalla poistaa.... Jälkitarkastuksen mukaan kaikki piti olla ok, mutta ei näkyy olekkaan joten huomenna soitan lääkäriin ja VAADIN päästä mitä pikimmiten sille samaiselle lääkärille jolla kävin!!!! Alaosasto ei ole kipee tai mitään, mutta esimerkiksi seksin harrastamiseen tuo asia on häiriöski. Ei vaan ole mitekään kiva, että joudutaan kajoamaan taas tuonne alaosastoon... Kyllä aijon sanoa pari valittua sanaa sille lääkärille.. Olis tällänen asia pitänyt huomata jo silloin... Meni eilinen ilta itkeä tihrustaessa kun mietin, että mitä kaikkea muutakin on pielessä kun tuollanen "ylläri" löytyi.. Kohan pääsen sinne lääkäriin ni yritän sitten selittää vähän mistä on kyse, nyt en yksikertaisesti löydä tälle asialle sanoja..

Sitten eilisen paniikin vallassa vielä mietin, miksi pojun pään muoto on vähän erikoinen ja kun tuntuu kaikkien muiden tuttujen lapset olleen paljon kehittyneempiä tuossa iässä mitä poju on nytten.. Johan mie tästäkin jotain päätelmiä tein ja hulluksi olen tulossa.. Ja kaiken kun piti olla hyvin.. Vaan jos selviää, että miula on tuolla alaosastossa jotain mikä olis pitänyt huomata jo jälkitarkastuksessa ni harkitsen kyllä syytettä hoitovirheestä lääkäriä kohtaan... Ei pitäs niin sokeesti luottaa lääkäreihin!!!!

Sori varmaan tuli vähän omanapainen teksti, mutta v*tutus ja huoli on suuri
 
Sunnuntaita mammat,

Tervetuloa mukaan Soraya78! Mielenkiintoista aina kuulla, miten muualla maailmassa hoidetaan raskauksia ja vauvoja. :) En kyllä jaksa uskoa, että teidän poika noilla mitoilla olisi mitenkään liian suuri? Kuulostaa ihan hullulta. Meillä tyttö oli 3kk neuvolassa 62cm ja 6460g ja on hyvin sopusuhtainen. Vauvoja on kaiken kokoisia ja kyllähän ne 'ylimääräiset' vauvanmakkarat tasoittuu kun pieni kasvaa. Itse en kyllä venyttäis imetysvälejä väkisillä, jos pieni on nälkäinen vaan ruokkisin vauvantahtisesti.

Rae Sulle on nyt ihan selvästi iskenyt paniikki. :( Otapas rauhallisesti ja soittele sinne neuvolaan huomenna. Jos et saa lääkäriaikaa, niin sitten yksityiselle selvittään asia, eikös? Mikä tahansa se onkin, niin ihan varmasti hoidettavissa! Ja oon ihan vakuuttunut, että teidän poika kehittyy ihan normaalisti - ei kannata vertailla muiden vauvoihin kun kehitys menee aina omaa vauhtiaan eikä mitään standardeja ole, mihin pitäisi ehdottomasti päästä. Tälläkin palstalla suurin osa vauvoista taitaa olla teidän poitsua vähän vanhempia, joten senkään takia ei kannata vertailla. Pari viikkoa on jo pitkä aika näin pienien vauvojen kehityksessä. :)

Nyt lounasta!

 
Pikaisesti vaan tässä kotihommien lomassa kommentoin... Soraya78 Me tuossa toista viikkoo sitte ite mittailtiin meidän neitiä ja saatiin tulokseksi 66,5 cm ja 7 kg (syntyissä 53 cm ja 4650 g). Meillä on kaikki lapset olleet "isoja" vauvana, mut ei täällä ole koskaan vauvan painosta neuvolassa hoitajat tai lääkärit "morkanneet". Heidän mielestään se on ollut ihan ok. Kyllä se kasvu ajan myötä tasoittuu. Mielenkiinnolla odotan meidän 3 kk mittoja neuvolassa keskiviikkona :whistle:.

Niin ja tervetuloa mukaan joukkoon =).
 
Niin minä ajattelinkin, että ei ne mitat sentään niin hirveän suuret ole. Ehkä täällä Itävallassa vauvat on yleensä pienempiä, onhan nää muutenkin lyhyempiä aikuisenakin. Minä kun 172 senttisenä olen näidän mielestä todella pitkä... pitäs vaan ottaa nuo kommentit aina toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta kai sitä ensikertalaisena vaan aina jotenkin jää painamaan nää jutut...
 
Täällä kans tyttö on ihan kiitettävän kokoinen..3kk neuvolassa oli 63cm pitkä ja painoi piirun verran alle 7kg!! ens viikolla on 4kk neuvola ja uskon, että mennään jo lähemmäs 8kg..tänään siis tulee tytöllä se 4kk täyteen!!:heart:

Sen kunniaksi ole tuossa leiponut pakasteeseen omenapiirakka, mustikkapiirakkaa ja porkkanakakkua. Plus sitten tein hirveän läjän lihapullia kans pakasteeseen. :) aika poikki ton urakan jälkeen. Onneks miekkonen on hoidellut tyttöä, niin tavallaan lapsenhoidosta mulla kummiski vapaapäivä. täällä ootellaan jo miehen seuraavaa isyyslomaa..vielä kaks viikkoa pitäs jaksaa ootella..:) joulukuussa onkin sitten onneks kaks kokonaista viikkoa kotosalla meidän kanssa:)

Mutta sunnuntain jatkoja...

Sannuliini ja Emma 4kk:heart::heart:
 
Soraya78 Tervetuloa. Jos minun pitäisi ulkomaille muuttaa niin muuttaisin itävaltaan, olen niin ihastunut maahan =)

Joo tuli kakka eilen. Eikä sitä pantattu kuin 4 pv mutta se on meidän ennätys.

Rae89 Meilläkin tuota yöllistä viuhtomista ja levottomuutta. Peitto saa kyytiä. Ja jaksuja huolien kanssa.
 
Tervetuloa taas uusille. Mukavaa kuulla muualtakin päin maailmaa vauvakuulumisia.

Rae Toivottavasti saat pian lääkäriajan ja ton omaan ongelmaan selvyyden. Älä ota paniikkia, helpommin sanottu kun tehty, mutta yritä ottaa iisisti. Joohan ? :hug:
Tiedän kyllä tunteen kun rupee miettimään et kehittyykö oma vauva just niinkun pitää jne. Kiva oli neuvolassa kun terkkari kysy et tarttuuko poika esineisiin jne, sanoin et tarttuu, mut arvaappa vaan tarttuko siel ? Ei tietenkään. Mut ihan varmasti teidänkin poitsu kehittyy ihan normisti.

Kauheen nopeesti meni taas viikonloppu.
Meillä poika oppi perjantai-iltana kunnolla päristelemään silleen jännästi tuolta kurkusta. Ihanan kuulosta on :heart:

Juu ja kakka on taas kateissa. Tänään oli taas jo 4.päivä, vaikka tosiaan on annettu Levolacia jokaikinen päivä. En ymmärrä enää !

Eilen illalla meni sitten vähän korviketta tohon tissien päälle. 2 dl ! Ja tänäänkin noin 1,5 dl. Ja siis alkuillasta meni jo 2 dl kun olin ite jumpassa. Tässä se imetys varmaan alkaa hiipumaan meilläkin. Mut ei silleen kyl välttämättä kauheasti haittaa, helpottais huomattavasti näitä äidin jumppia yms.

Mä tosiaan kävin tänään stepissä. Huih. Selvisin hengissä, vaikken tosiaan 10 kuukauteen oo ko. tunnilla käynytkään. Täytyis nyt vaan tosiaan yrittää käydä 3-4 kertaa viikossa, josko sitten joskus pääsis eroon tosta vararenkaasta.
 
Hauskaa maanantaipäivää kaikille!

Rae meidän vauvelithan on syntyneet päivän eroilla ja samaan tahtiin tuntuu kehitys menevän, joten koita olla stressaamatta siellä. Mäkin kehitin viime neuvolassa paniikin itselleni, kun meidän tyttö ei vielä kannattele päätään kunnolla, kun nostetaan selinmakuulta. Muuten kyllä kannattelee tosi hienosti. Pitää neuvolatädin ohjeiden mukaan nostella kotona, josko tuo tajuaisi mistä on kyse. Ja nytkun olen nostellut, niin musta tuntuu että toi pistää vaan leikiksi ja alkaa nauraa ja antaa pään vaan enemmän roikkua...

Täällä jännitetään päästäänkö huomenna matkaan, kun tuo pirun mekaanikkojen lakko alkoi. Viimeksi olin henkilökoht. reissulle lähdössä huhtikuussa ja ei päästy, kun oli se tuhkapilvi ja nyt sitten tämä lakko... Aika huonoa tuuria tosiaan.

Ja täälläkin ihmetellään, miten hirmu nopsaa viikonloput kuluu. Ja aika ylipäätänsäkin. Ajatelkaa, että kahden kuukauden kuluttua on jo joulu.
 
Se olis taas uusi viikko edessä =) Tänään meillä on iltapäivästä neuvola, onkin pitkä aika kun viimeksi ollaan siellä käyty... poika oli silloin 6 vkoa, nythän tuo lähenee jo 3 kuukauden ikää. Kiva nähdä miten pikkumies on kasvanu ja ne rokotukset saadaan myös tänään.

Viikonloppu meni että hurahti... ollaan tässä pikkuhiljaa kattelemassa uutta asuntoa, isompaa ja omaa. Tai onhan mulla se oma asunto siellä toisella paikkakunnalla, mutta me nyt luultavasti oltais jäämässä tänne miehen paikkakunnalle majaa pitämään. Jos sitten joskus ens keväänä pääsis isompaan, alkaa tää 40 neliöö koiran ja vauvan kanssa olla aiks nafti... kunhan ensin selvii nuo minun työkuviot jne. Olen tosin antanut itselleni tämän loppuvuoden vapaata noista mietiskelyistä, keskitytään nyt vaan vauvaan ja meidän parisuhteeseen. Vietetään sit unettomia öitä ens vuonna :|

Eilen aamulla poika "oppi" kiljumaan... uutta ääntä siis huutoon :whistle: Onneksi tuota huutoa tulee vain harvoin, silloin kun on oikeen kova nälkä päällä!
 
Äitiyden "huippuhetkiä" ja uusia oivalluksia: ei kannata laittaa vauvan peppuun sinkkipastaa ja talkkia yhtäaikaa :ashamed:
Ois kannattanut lukea talkkiputelin kylki ennen operaatiota.
Oivallus: yhdistelmästä pystyisi rakentamaan jotain kivaa- vähän betonin tapaan-värikin on mukavan vaalea.
 
Hyii... Yökyökyök! :x Pelastin juuri talitintin poikasen meidän parvekkeelta parvekelasien takaa... Inhoon lintuja (ainakin näin lähietäisyydeltä)!! Ihan puistattaa inhosta... Nyt pysyy lasit niin tiivisti kiinni, ettei pääse enää yksikään sirkuttaja kyläileen. Kauhee painajainen uskaltautua parvekkeelle kun lintuparka lentelee sekopäisenä ympäriinsä. :O

luputupuna Voi ei! Nyt ei kyllä voi kuin nauraa. :D Hyvä, että tulit jakamaan oivalluksen - olisin varmaan tehnyt pian saman!

Lähden toipumaan sohvan pohjalle tuosta tipuhyökkäyksestä... Yiiihhh.
 
:attn: Onko kukaan kärsinyt pahoinvoinnista imetyksen aikana? Tai voiko pahoinvointi ja imetys ylipäätään liittyä toisiinsa?

Mulla alkoi muutama viikko sitten ilmetä outoja pahoinvointi"kohtauksia", tuntuu että oksennus tulee justiinsa. Nämä vaivaavat joskus myös öisin. Eivät ole ihan jokapäiväisenä riesana. Niihin liittyy usein myös heikotusta ja jopa alkaa tärisyttämään (ei liity mihinkään paniikkioireiluun, vaan lähes samanlainen olo kuin mahataudin yllättäessä). Olen ehtinyt miettiä jo vaikka mitä vakavia sairauksia, kunnes nyt aloin pohtimaan, voisiko imetyksellä olla mitään yhteyttä näihin?? :confused: Aiemmin kärsin imetyksen mukanaan tuomista nivelkivuista, ne ovat nyt onneksi helpottaneet. Pyrin syömään ja juomaan hyvin, mutta en varmasti aina kuitenkaan tarpeeksi. Verensokerin heittelyt?(olen mitannut kyllä ja se on ok ollut sillä hetkellä) Nestehukka? Univelkaa ei ole, kun tyttökin nukkuu paremmin kuin hyvin.. :)
 
Tervetuloa uudet!:)

Kakkalakko raportti day 3. Ei kakkaa havaittavissa, eilen illalla tuli muutama niin kamalan hajuinen pieru että luulin jo kakan tulleen,mutta turhaan. Ei tuo enää näytä haittaavan lasta että kakkaa ei tule. Mutta kuten joku jo aiemmin kirjoitti niin taitaa enemmän häiritä äitiä täälläkin.

Viime yön nukkumisesta meillä nukuttiin moneen yöhön kovin ruhtinaalisesti! Menin laittaa tyttöä yö unille n. 19.30 ja olin nukahtanut itsekkin samalla. 21 heräsin ku mies lähti töihin ja tein sille äkkiä eväät kun olin luvannut että toinen saa nukkua pidempään kun yö vuoroon meni. Joten kiireellä äkkiä keitin makaroonia ja tein leivät mukaan,kaapissa kun oli valmiiksi paistettua j.lihaa:)
21.30 olinkin sitten jo takas sängyssä ja jatkassa yöunia:)
Pipsa heräs syömään klo 00.30, 5 ja 8 ja sitten nukuttiin viel 10.30 asti....:D Eli ei pitäis olla univelkoja enää..:D Ja yö meni ohi ilman kitinöitä ipanan puolelta, pitkästä aikaa:)
Nukku nyllä mun vieressä koko viime yön joten voiskohan se vaikuttaa asiaan ettei ollut pinniksessä? Tiedä sitten,mutta siis ens yöks menee taas omaan sänkyyn:)

Lapsen kasvu ja kehitys meillä tyttö on ilmeisen pieni kokoinen kun lukee miten pitkiä teidän muiden lapset on olleet 3kk neuvolassa...:O Pipsa oli viime to neuvolassa ja ikää oli sillon 8pvä alle 3kk. Pituutta oli 58,5,kuulostaa siis hyvin pientä verattuna muiden melkein 65cm lapsiin. Mutta omaa käyräänsä tasaisesti tuo ipana kasvanut joten ei kai ole aihetta huoleen..:)

sillon kun tiesin että me ollan muuttamassa tänne niin laitoin ilmoituksen tänne palstalle,tapaillaan osioon ja sieltä löytyi sitten samalta suunnalta asuva nainen joka synnytti pojan noin kuukausi mun jälkeen. Ollaan nyt kirjoteltu varmaan kesäkuusta asti ja tänään me nyt nähdään ensimmäistä kertaa:) Ne tulee tähän meille niin lähdetään vaunulenkille:) Hieman jännittää... :cool:

Ääntelystä meillä osataan myös kiljua,ja välillä ääntä lähtee niinpaljon että oikeesti sattuu omiin korviin..:D Nytkin Pihla makaa tossa mun seläntakana leikkimatolla ja kiljuu leluille...:D Kuolaa päristellään kovin paljon,kaikki paidat aina kuolassa kauluksesta melkein tisseihin asti... Epämääräisiä gugu ja ä ää ääniä osataan myös ja välillä kurlutellaan kurkussa..:D Hyvin laaja ääni varasto siis noinkin pieneksi neidiksi..:)

Mutta nyt aamupalan tekoon että jaksaa ulkoilla sitten:)

M ja Pihla

 
Edda , minulla on ollut alusta asti jonkin sortin pahoinvointia kun imetän... välillä voimakastakin, esim. jos mulla on nälkä kun alan imettää niin sitten tuleekin niin voimakas kuvotuksen tunne, ettei voi ajatellakkaan ruokaa :x mutta se menee onneksi sitten ohi.
 
GALLUP!!!
kaikki ovat varmaan jo kertoneekin tuolla aiemmin, mutta kysyisin vielä, että te ketkä olette aloittaneet antamaan vauvalle muutakin kun maitoa, niin mitä olette antaneet: velliä, "lisä"korviketta, soseita???

mä haluisin alottaa jonkun kokeilun, mutta en oikeen oo pystyny päättämään, että olisko se sitten velli vaiko ihan sosetta...? : /
meillä kun selvisi tänään, että pojalla ei ole maitoallergiaa, tai siis ei voi olla kun ihottuma ei ole muuttunut mihinkään. lievää atooppisuutta epäillään nyt. pitää hakea minidermiä, siihen saatiin resepti. mutta nyt kun ei olekaan allergiaa, niin haluisin alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan jotakin uusia makuja, eli mistä alkaa??? :D

b & poikanen 3,5kk :heart:
 
bambina Meillä ruettiin pullon lisäksi antamaan sosetta tuossa oisko reilu pari viikkoa sitten... Mitään vellejä yms en tule antamaan vaan suoraan opetellaan soseiden ihmeellinen mualima:D

lääkäriin en ole saanut aikaa tilattua kun ajanvaraus tuuttaa varattua, uudempi yritys huomenna ja jos ei sillon vastaa ni yksityinen mua kutsuu...

kipeänä ollaan poju ja mie.. Miula on kurkkukipee ja todella huono ja voimaton olo ja poju on räkänen ja yksii.. kävin ostamassa niitä suolatippoja (?) mitä laitetaan tukkoiseen nenään, jos niistä olis jotain hyötyö pojulle ni ei ehkäpä yöllä heräis kitisemään.. sitä kun nyt on harrastettu viimesenä 3 yönä.. ei mitenkään kiva ku itekkin on kipee ni heräillä 30min-2h välein laittamaan pojulle tuttia suuhun|O

Kehossa käytiin tänään ja ihan mukavaa oli, parin viikon päästä uudelleen... kirjotellaan uudemman kerran sitten kun ajatus kulkee..

Rae ja V 3kk 6pvä
 
bambina Me alotettiin eka antamaan velliä päivällä, et nähtiin käykö mahaan ja siitä siirryttiin antamaan sitä pelkästään illalla ennen yöunille rupeamista (100ml), siitä pari viikkoo ruettiin antamaan vähän soseita, ekana porkkanaa, mikä ei kylläkään käy pojan mahalle ja sit tais olla bataatti-kesäkurpitsa mikä tuntuu kelpaavan ja näitä soseita kans alussa vaan vähän..

Huh huh, nyt on muutettu omaan taloon ja voi että kun on mukava kun ei tarvi kuunnella naapureiden mölyämistä! Eihän tää muutto ollukkaa ku kolmas tänä vuonna mut jos tässä nyt vaikka ainakin kaks vuotta vähintään asus :D

Jes poika heräs päikkäreiltä, alle tunninhan tuo taas vaihteeks nukku :kieh: Pari päivää olikin jo ihania kun poika nukku kolmet päikkärit 30 min-2h-30 min.. Kyllä oli niin parempituulinen vauva!

Poika huomenna 4 kk mut neuvola on vasta 3. päivä..

Ei jaksa yhellä kädellä enempää...
 
Edda, meillä tuntuu sun kanssa olevan samanlaiset ongelmat. Mulla on myös muutaman päivän ollut noita pahoinvointikohtauksia - tekee tosi paljon pahaa, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että oksennus tulisi. Hieno kuulla, että sulla on nivelkivut helpottaneet. Toivottavasti niin kävisi täälläkin, ettei tarvitsisi lähteä lääkäriin lisätutkimuksiin. Itse syön luvattoman huonosti, joten omalla kohdallani tuo pahoinvointi voisi hyvinkin johtua jostain verensokerin heittelyistä.

Meillä on myös vatkattu, vääntelehditty ja kitisty viime öinä. On ihan käsittämättömän rankkaa yrittää tunkea sitä tuttia kaverin suuhun, kun se sylkäistään heti ulos ja laitetaan peukku tilalle. Yritän pimeässä tihrustella, mutta joudun aika usein turvautumaan kännykän valoon. Meillä vielä mies kuorsaa ja koira yskii ja ravaa käytävässä, joten kyllä aamulla väsyttää. Onneksi Johannes nukkuu pitkään myös aamuisin. Tänäänkin klo 11 saakka.

Meillä on hissi rikki jo kolmatta päivää. Asutaan kahdeksannessa kerroksessa ja mulla on vaunut täällä ylhäällä. Eipä paljon tarvitse käydä vauvan kanssa ulkona. Onneksi on parveke. Johannes ei suostu nukkumaan kantoliinassa, joten kovin pitkiä retkiä kaupungille ei voida tehdä. Hissin korjaus kestää vielä ainakin kaksi päivää. Täytyy katsoa, josko tuolta alhaalta löytyisi joku turvallinen paikka vaunuille, niin ne voisi kantaa alas - tosin sitten en tiedä, missä Johannes nukkuisi päikkärit, jos ollaan kotona, kun nukkuu niin paljon paremmin parvekkeella kuin sisällä. Plääh. Huomenna pitää lähteä sitten kantoliinan kanssa muskariin.

Kukas siitä Levolacista kyseli? Millä annostuksella olette antaneet sen neljä päivää? Ehkä kannattaisi nostaa annostusta vähän, jos ei vielä anna sitä 5 ml:aa.

Täällä ei vielä syödä mitään muuta kuin tissiä, mutta olen ruvennut ottamaan pojan syliin, kun syödään, niin voin tarkkailla, kiinnostaako meidän syömiset ja ruoka sitä yhtään, josko pääsisi sopivana herkistymiskautena aloittamaan ne kiinteät. Jos sellaista ei näy, niin sitten varmaan mennään tissillä tuonne 6 kk ikään saakka ja sitten aloitetaan kiinteät.

Nyt voisi hetken aikaa yrittää tehdä töitä.

Mukavaa maanantaita!
 
Helou!
Taas uusi viikko alkoi. Meillä on tyttöä alkanut oikeen kunnolla vaivaan tuo hampaan tulo. Tai ainakin luulisin että on siitä kyse. Koko ajan pitää olla jotain suussa tai tulee itku.

Tyttöä on ruvennut myös selvästi kiinnostamaan mitä minä tungen suuhuni. Seuraa katseellaan ja aukoo suutaan sitä mukaa kun minä tai isi syyään:D Ihana.
Ajattelin kuitenkin oottaa tuonne lähemmäs 4 kuukautta ennen kuin rupean antaa muuta kuin omaa tai korvike maitoa.

Ääntelystä, meillä tulee jos jonkin laista kurlutuksesta kirkaisuihin ja sellaiseen käskevään huutoon. Paljon on tyttö äänessä ettei itse puheenvuoroa saa.

Rae toivottavasti saat lääkärin kiinni ja asiat selville. Se on inhottavaa olla vaa ja odottaa epätietoisuudessa.:hug:

Vaa nyt pitää pelastaa tyttö puuhamatolta ku rupeaa tuo huutelu olemaan jo sellaista että kohta tulee itku jos kukaan ei kuuntele!
 
3 kuukauden neuvola takana! Ei tosin saatu viel rokotteita, kun poika viikkoa vaille 3kk niin täti halus sitten, että mieluummin yli ton 3 kk kuin alle... eipä mitään, onneks neukku on tuossa ihan vieressä niin kipaistaan keskiviikkona rokoit hakemassa. Tässäpä siis mittoja (suluissa 6 vkon mitat):
Paino 6090 g (4900 g)
pituus 63,5 cm (59 cm)
päänympärys 41,5 cm (39,2cm)
"Seurailevainen, iloinen poika. Ihana hymy. Tarttuu jo ojennettuun esineeseen. Kasvu hienon tasaista omalla linjallaan. Motoriikka hyvä. Iho kuiva, mietitty rasvailuja ja öljyilyjä"

Pojalla on tosiaan toooosi kuiva iho, nyt tullu lisää käsiin kuivaa ihottumaa. Tullu lie äitiinsä, mulla kuluu kauheesti rasvoja (varsinkin talvella!), kun kuivaa iho karrelle... siis atooppinen iho. Onneksi kuitenkin neukkutädin mukaan ei näyttäny allergiselle ihottumalle, huh. Oonkin joka pyllyn pesun jälkeen rasvannu jalat, nyt täytyykin vuorailla koko poitsu rasvoilla.

Mut juu, jos pikkasen kellistäs tonne miesten viekkuun sänkyyn... :p
 
Heippa mammat,
Täällä on ollut keskustelua siitä, kun toisen vauva tekee sitä ja tätä ja oma vauva ei vielä niin tee - onko kaikki kunnossa jne. Meillä antavat neuvolasta MLL:n julkaisemia julkaisuja, joissa kerrotaan eri-ikäisen lapsen kehitysvaiheet. MLL:n sivuiltakin löytyi tällasta tietoa vauvaiän kehitysvaiheista. Toki toinen lapsi voi kehittyä nopeampaakin jollain osa-alueella jne. Lapset kehittyvät eri aikaan ja ei kannata verrata omaa lasta toisen lapseen. Toki asiat huolestuttaa varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen lapsi ja vaikka ois useampikin lapsi jo talossa. Mutta jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa ja neuvolassa kyllä sanovat sitten, jos on aihetta huoleen.

Tässä siis linkki, jossa kerrotaan eri kehitysvaiheista:

0–1-vuotias, Vanhempainnetti - MLL

SMSM ja typykkä tasan 3 kk
 
ei helvetti!!!!! mä en saa tota lasta nukkumaan!!! mun mielestä meillä nukutaan tosi vähän ikään nähden, eli öisin 8,5h yhdellä heräämisellä, aamupäivästä päikkärit 2,5-3h ja näin iltapäivällä hyvällä säkällä 45min. tänään alle puol tuntia! ja sitten sillä pitäis jaksaa iltaan asti! mä en tajuu, prkl!!! :headwall: enkä tarkota tätä sillä että mun pitäis saada omaa aikaa, en todellakaan, mutta kun huomaa selvästi että lapsi on väsynyt, mutta kun ei vaan nuku. aamupäivä on mun mielestä vielä ihan ok, mutta ei tuolla puolella tunnilla jaksa klo 14:sta iltaan asti. mitä mä teen??? en jaksa joka päivä kävellä sitä 2h illalla, kun ei se nuku siltikään. :(
 

Yhteistyössä