Heinäkuun Hurmaajat 2010

Joskos nyt sais kommentoitua jotain.

Saitkos Rae sen lääkäriajan sinne yksityiselle ? Vai ootteletko vaan sitä terveyskeskusaikaa ? Toivottavasti tosiaan saat apua, mihin sitten ikinä päädytkään.

Imetysväleistä Meillä vaihtelee kauheasti välit. Välillä poika syö 2 h välein ja useamminkin, mutta esim. tänään annoin korviketta ennen kun lähdettiin kaupoille, niin eipä tarttenu syöttää kokoaikana kun oltiin liikenteessä. En kyllä jaksais jos poika söis jotenkin 2 h välein 24 tuntia vuorokaudessa.

Koira-asiaa Itellä ei ole koiraa ja oon allerginen eli ei oo tulossakaan. Mutta tosiaan vaikka ois kuin kiltti koira niin siltikään ei siihen voi luottaa. Eli valvonnan alla vauvan lähelle saa täältäkin kannatusta.

Hitsit miten uskomattoman haikea olo tuli... Sisko kävi ekassa ultrassa ja musta tulee sitten keväällä toistamiseen täti :heart: Saas nähdä mikä vauvakuume iskee kun pieni syntyy, varmaan kyllä jo aikasemmin ku siskon masu alkaa kasvamaan.

Nettishoppailua ei täällä oo pahemmin tullut harrastettua, ainakaan niin et kaikki äitiyspäivärahat menis :D Miehelle tilasin isänpäivälahjaksi Mussukoilta t-paidan ja sellasen isän käsikirjan.

Mitäs muut meinaatte hommata isille lahjaksi ?

Pikkumies valvoi tossa ennen yöunia reilu 3 h ja nukkumaan meno hommat taas sellasia et huh, huh. Hirvee viuhtominen ja mekastus. Lopulta sain pojan rauhotettua, eli pidin vähän käsistä kii ja kiedoin alakropan peiton sisälle, niin ei pääse potkimaan niin hulluna jaloilla. Tietty se sieltä saa ittensä pois jos haluaa, mut tarpeeks väsyneenä toimii.

Annoin pojalle nyt alkuillasta ekan kerran sitä luumusosetta, josko kakka lähtis tulemaan. Ku tosiaan ei tänäänkään tapahtunut mitään muuta ku niitä järkkypieruja. Ois vissiin halunnut enemmänkin sosetta ku alko huutamaan kun rupesin ottaa sitteristä pois maistiaisen jälkeen. Mites se nyt sitten menee ? Monta päivää annetaan noita 1 tl maistiaisia ? Missä vaiheessa aletaan antamaan useampia lusikallisia ? Ja voiko sitten esim. ens tai seuraavalla viikolla ottaa mukaan jonkun toisenkin ton luumun rinnalle ? Luumua meidän pitäis nyt tosiaan syödä et saatais toi vatsa toimimaan kunnolla.

Mä aattelin pitää lauantaina vapaaillan. Iltapäivällä mennään käymään koko perheen voimin yhden kaverin synttäreillä ja siitä sitten jatketaan toisille synttäreille edelleen koko perheen voimin. Jälkimmäisessä paikassa vielä imetän pojan ja mies lähtee sitten vauvan kans kotiin ja äiti jää viettämään iltaa. Meinasin jopa rohjeta ottamaan siideriä, josko sen yhden ainakin ehkä kaks ottais mukaan :D Mitenköhän käy ? Vuoteen en oo ottanut pisaraakaan ! Uskaltaakohan sitä ottaa yhtään useampaa siideriä vai käykö huonosti ? Onkos jollain kokemuksia miten tää odotus-synnytys-aika vaikutti alkoholin sietoon ? (Kuulostaapa kauhealta tekstiltä 3 kk vanhan vauvan äidin suusta...) Mut ei kait siinä mitään pahaa ole jos lähden viihteelle ?
 
Mie kun otin ekan kerran pari siideriä niin olin ihan tillin tallin ja tuntu et oksennan.. Siis kahdesta siideristä vaan.. Et kannattaa tosiaan rauhallisesti ottaa.
Nyt kun kävin miehen kanssa viihteellä pari viikkoo sit niin join sen verran koko iltana/yönä kun ennen raskautta join jo ennen baaria ja tuli aivan mieletön krapula.. Joka kyl johtu suurimmassa määrin siitä et sain nukuttuu ehkä 3 tuntia sinä yönä..

Onko muilla imettäjillä tullu semmosta ihanaa et vauva "puree" tissistä, eli nappasee tosi tiukasti ikenillä? Tää tekee sen oikein hymy naamallaan.. Ei muuten paljo äippää naurata :D

Millonkahan sitä raskis tuon osittaisimetyksen lopettaa? Alussa mietin et en varmaan jaksa kun ehkä max pari kuukautta mut tänään tuota on tullu harrastettua jo tasan 4 kk.. Toisaalta tekis mieli lopettaa, mut toisaalta ei, koska esim aamun syöttö on näppärä kun ei tarvii kun imettää ja se riittää kun tissit on tarpeeks täynnä kun on sen verran pitkä väli siinä..

Nyt on kyllä pakko palata Leena Lehtolaisen kirjan pariin, oon taas ihan koukussa lukemiseen, tulihan tuossa melkein 4 kk tauko pidettyäkin lukemisessa :)

Laura ja Matias tasan 4 kk
 
Huh, olipas se yhtä haipakkaa tää päivä. Aamulla heräsin klo 7 ja samalla heräs mies, joka oli aikonu herätä klo 6, mut oli nukkunu pommiin, ku kännykästä oli akku loppunu. Mies lähti töihin ja ite jäin lypsään maitoa, et vois mennä suihkuun... muuten valuu maidot suihkussa hukkaan. Rinnat ku oli yön jäliltä aika pinkeenä, neiti nukkui n. 9 h unet putkeen. Neiti heräs syömään puol 8 ja esikoinen heräs kun olin imettämässä. Jätin esikoisen vahtiin vauvaa ku kävin suihkussa, sit laitoin muksuilla puuron, kattelin vaatteet valmiiksi, laitoin itteni. Mies tuli kotio töistä vähä ennen puol 10:tä, että pääsen klo 10 hierojalle. Mies oli antanu pullosta tytölle rintamaitoa poissaollessani. Hierojalta ku tulin äkkiä porukka autoon ja vietiin mies töihin ja lähettiin muksujen kans Oulu-halliin, et muksut saa siellä syyslomaviikon tapahtumassa vähä äksöniä ja purkaa enimpiä energioitaan (eväät myös mukana). Pikkuinen nukku rattaissa koko Oulu-hallissa olo ajan kotia asti. Sieltä sit n. 2 aikaan lähettiin hakeen mies töistä ja ajettiin kotia. Taas lypsään maitoa ja sit kiireen vilkkaa takas Ouluun ku oli sinne puo 4:ksi aika yhteen juttuun. Siel meni reilu tunti ja mulla oli auto tunnin parkkimittaripaikalla - pelkäsin jo et oottaa sakkolappu ikkunassa ku tuun takas, mut ei onneksi oottanu...
Sit Intersprottiin hakeen Kalevassa tarjouksessa ollu sykemittari, jossa on myös gps (mittaa matkan ja nopeuden - hyvä juoksussa ja hiihdossa - tietää paljo on juossu/hiihtäny ja kuin lujaa). Mies lupas ton mulle synttärilahjaksi ja käski käydä sen ny hakeen, ku on tarjouksessa :heart:. Sain siis pikkasen etuajassa synttärilahjan, kun uutta sykemittaria olen toivonut (malli siis Polar rs300x + gps). Kävin samalla ostaan marimekon vihreää unikko kangasta tulevia projekteja varten =). Olin kotona vasta vähä ennen 18:sta ja mies oli tällä välin antanu jälleen pullosta rintamaitoa - hyvin oli lypsetyt maidot riittäneet ja eiku heti imettään ku kotia pääsi. Mut olihan tohina päivä. Tyttö nukkuu jälleen, jokohan simahti yöunille :D. Aikasemmin ei ole nukahtanu vasta ku tisulle samalla kun olen itekki ruvennu nukkuun. Nyt nukahti syliin ku imetin ja ku laskin tohon meidän sängylle, niin siinä nyt nukkuu. Jahas - taisi herätä jälleen ja aloittaa kääntymisharjoitukset. Yrittää siis kovasti selältä mahalleen kääntyä, mut vielä ei ole ihan onnistunut kuin kylelleen asti :heart:.

Kakkalakkokin päättyi eilen 8 vrk:n kakkaamattomuuden jälkeen ja olihan melkoset liisterit vaipassa :O ja voi tsiisus sitä hajua... Olihan ne pierutki kyllä melkosen hajusia. Nyt ei pirut enää haise millekään :D.

Tyttö on ruvennut tarttumaan esineisiin ja hymyilee kovasti. Myös kiljahteluja ja päristelyjä on alkanut kuulumaan. Aivan ihana pikkuinen :heart:.

Huomenna iltapäivällä ois 3 kk neuvola (ikää silloin 3 kk ja 2 pv), mielenkiinnolla odotan minkäs kokoinen neiti on nyt, kun viimeksi on mitattu pituus 3 vkon ikäisenä ja paino punittu 6 vkon ikäisenä :).

Moni täällä ihaili kardemumman kirjoitustyyliä ja itse ihailen myöskin ja lupaan ostaa kirjan, mikäli kardemumma sellaisen joskus kirjoittaa. Todella hauska tapa kirjoittaa ja kirjoituksiasi on mukava lukea :heart:.
Olivia myös kirjoittaa mielestäni hauskasti ja myös hänen tekstejään on ilo luka :heart:.
Toki kaikkien tekstejä on mukava lukea ;).

Monia muitakin kommentoitavia on ollut, mutten enää muista mitä... :headwall:, dementia iskeny...
Ja pikkuinen vaatii tuossa jo huomiota ja varmaan kohta tisuakin.. ai niin täysimetän edelleen ja tarkoitus ois jatkaa n. 6 kk:n ikään asti. Joku kyllä meinas, et kannattais alkaa kiinteiden kokeilut 5 kk ikäisenä niin ei ois niin herkkä saamaan allergioita??? Onko kukaan muu kuullu tällaisesta suosituksesta?
Jahas ja nyt pieni osoittaa mieltään, ku äiti vaan nettailee, joten se on moro nyt :LOL:

SMSM ja typy 3 kk 1 pv
 
Onko muilla imettäjillä tullu semmosta ihanaa et vauva "puree" tissistä, eli nappasee tosi tiukasti ikenillä? Tää tekee sen oikein hymy naamallaan.. Ei muuten paljo äippää naurata :D
Kyllä on.. autttsss - viimeksi tänä iltana ja aika makeesti tuli huudahdettua auttss.. ja toisinaan vielä samalla vetää nänniä :kieh:, onneksi ei vielä hampaita ole. Mut veikkaan, et puolentoista kk sisällä tulee, kun kuola valuu ja jytyää nyrkkejä. Isommilla sisaruksillakin on tullu ekat hampaat 4-4,5 kk iässä.

Alkolista Ei mulla ole vaikuttanut sen kummemmin kuin ennen raskauttakaan eli yhtä hyvin/huonosti päähän menee. Riippuu paljolti siitä, miten on päivän mittaan syönyt ja juonut. Mutta se hämmästytti, kuin nopeaa alkoholi poistui elimistöstä..:O vaikuttaakohan toi imetys jotenki siihen?
Esikoinen kun oli reilut 3 kk vanha oltiin juhlimassa kaverin 30 v. synttäreitä ja ihan tuli useampi sidukka juotua sekä boolia.. Illan aikana piti lypsää maitojaki pois, et ei rinnat räjähdä (kuten myös aamulla). Seuraavana päivänä kävin poliisiasemalla puolenpäivän aikaan puhalluttaan, et tohinko imettää (syytähän en poliiselle sanunu, vaan sanoin, et tohinko lähtä auton rattiin :D). Nollat tuli sit puhallettua ja poliisi virnisteli mun hämmästykselle, et eihän sitä voi viisari värähtää, kun ei ole mitään ottanutkaan :LOL:.
Mut on varmaan aika yksilöllistä tuo alkoholin vaikutus raskauden ja imetyksen jälkeen, joten ehkä kannattaa aloittaa varovaisesti :saint:.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan lyhyesti koira-asiaan, eli meillä on koira ja molemmilla isovanhemmilla on koiria. Pidän kyllä vauvaa lattialla, oma koira nyt ei kovinkaan kiinnostunut ole ollut, mutta sitten toisilla isovanhemmilla on 2 pienirotuista räksyä, ja niiden kans saa olla tosi varovainen. Ei ne tarkoituksella pahoja ole, ylenmäärin uteliaita vain.

Niin ja talitiaiset ovat täälläkin valloittaneet takapihan, eli visusti sisällä nukutaan. :)

Rae toivottavasti sait lääkäriaikaa edes yksityiselle? Ja samaa mieltä, luulis että voi vauvan tarvittaessa ottaa vaikka mukaankin.
 
Nyt on tilattu aika yksityiselle... vasta 4.11. Ja se on mieslääkärille, vihaan ihan suunnattomasti käydä mieslääkäreillä, mutta minkäs teet.. Naislääkärille olis ollut eka aika vasta 15.11.. Tänään olis ollut joku aika, mutta mitenkä minä olisin pojalleni saanut hoitoa, en mistään ku ukko on töissä.. Ja ihan periaate syistä en ota sitä mukaan perkele!!!!

Ja tästä hyvä aasinsilta toiseen asiaan... Sain kutsun naisteniltaan 20.11 ja kysyin joutaako mies, lapseni ISÄ, rakas aviomieheni vahtimaan POIKAANSA (!) niin yllätys yllätys, miehellä on JUURI sinä iltana töitä.... Nyt hän yrittää että pääsis aikasempaan töistä, mutta ei hyvältä näytä.. Nytkin tuon lääkärivuoron kanssa sanoi, että pitää yrittää saada töistä sen verran vapaata...mutta kyse nyt lähinnä siitä, että miun pitää KYSYÄ lapseni ISÄLTÄ kävisikö hänelle mitenkään, että sen yhden kerran kun olisin menossa jonnekkin, niin hän vahtisi poikaa... Ei hän kysy miulta mitään ku jonnekkin lähtee, lähinnä ilmoittaa, että moi, menen nyt :kieh::kieh:

Koirat ja vauva Meillä ei kans hurtta pahemmin kiinnostu vauvasta ja hetkiä ovat olleet ihan kahelteen kun olen postia käynyt hakemassa (poika sitterissä) ja hyvin on mennyt...lähinnä sen takia, kun koira nukkuu toisessa huoneessa ja poika toisessa.. Vaan ihan jos on lattialla ni kyllä toisella silmällä koko aika vahdin, ettei koira mene sinne, tai jos menee ni ei tee mitään pahaa... Mutta kun poju liikkumaan rupee ni sitten ei kyllä yhtään pysty jättämään.. Koira ei varmaan hyvällä kato ja vauva konttaa perässä ja yrittää kiskoa häntää irti:LOL: porukoitten koira on taas samalla tavalla lapanen ja haluaa suuresti suojella pojua, mutta yrittää koko aika nuolla.. en tykkää siitä yhtään..sen koiran kanssa ei vois edes harkita jättävänsä pojua yhtään hetkeksikään keskenään, ei vaikka kävisit vain toisessa huoneessa pikasesti..

Räkätauti tässä torpassa vaan pahenee.. Ite nyt tämän kanssa vielä pärjää, mutta pojua käy sääliksi kun toinen on niin räkänen.. Mutta silti jaksaa olla ja hymyillä:heart: Eilen vaan sunnattomasti ärsytti ku ite on kipee ja poika rupes iltaa kohden kitisemään, ni mies tuli vasta 9 jälestä töistä. Lähti aamula kun vielä nukuttiin ja tuli just ku olin viemässä pojua nukkumaan...

Tänä aamuna ollaankin oltu hereillä jo ennen klo 7, mutta ylös noustiin vähän ennen klo 8.. Koko yön taas nukuin levottomasti kun poju räkänen ja yskii.. Aamulla sitten herra päätti käydä juttelemaan jollekkin olemattomille otuksille ni eihän siinä voinut enää nukkua ja näin meidän aamu aloitettiin sitten aikaseen...

Räteistä alias harsoista oli jollakin puhetta, rätistä tullut tärkeä vauvalle? meillä on kanssa sama juttu, ihan sama kyllä minkä harson antaa, mutta hirmusesti tykkää venyttää ja vanuttaa tuota rättiä ja pistää suuhun, laittaa kainalooon yms. tosi hyvä nukutuskeino kun antaa toiselle vaan rätin ni kohta tuhistaan.. Halvaksi tulee nämä lelut:LOL:

Alkomahooli ite en muista miten pitkä aika oli synnytyksestä ku otin ekan sidukan..mutta varmaan jotain 6-7vko... Ja ehken vähän enempi kilahti nuppiin ku mitä ennen raskautta mutta eipä silti mitenkään erikoisesti... paria sidukkaa enempää en ole "vielä" ottanutkaan...

Vkl olis miehen serkku tulossa käymään ja pitäs vähän paikkoja siivoilla ennen hänen tuloaan.. Mukava saada tännekkin torppaan vähän vieraita. Melkein tasan vuosi sitten käynyt edellisen kerran...

Enköhän mie nyt kirjottanut ihan tarpeeksi taas omanapaista tekistä joten lähempä ottamaan pyykit koneesta

Rae ja V
 
Jessus sentään mikä yö takana. Edelleen poika heräili 1,5-2 tunnin välein, mutta nyt ei sitten nukahtanutkaan uudelleen vaan aloitti huutokonsertin. Oon niin väsy. Heräsin siihen kun toinen äheltää poikittain pinniksen päädyssä. Toivottavasti sentään nukkuis päivällä hyvin.

SMSM Minäkin olen kuullut, että nykyinen 6kk täysimetys ei olekkaan niin hyvä noiden allergioiden kannalta. Haluaisin nähdä noita uusia tutkimuksia joista on asia käynyt ilmi. Meille neuvolassa tosiaan suositeltiin soseiden aloitus 4kk iässä vaikka kasvaa maidolla hyvin.
 
Rae Ihan pikasesti kysäsen et ootko kokeillut pojalle NenäFriidaa ? Meillä oli flunssan aikaan käytössä Erisanin keittosuolasuihke ja NenäFriida. Kummasti helpotti pojant tukkosuuteen kun sai imettyä räkää sieltä nenästä. Vaik siis kauheet raivokohtaukset ko. kapistus saikin aikaan. Sit tietty nää perinteiset; sängynpäätyä ylös, sipulia sängyn viereen, huoneilmaan kosteutta, vauvan höyryhengitys kylpyhuoneessa. Ja lääkäriin kannattaa mennä herkästi kun rupee flunssa jatkumaan, vaikkei oiskaan kuumetta. Me saatiin sillon lääkäriltä resepti Ventolineen (avaa keuhkoputkia) niin helpotti kyl kummasti pienen nukkumista.
 
Pai On meillä se niistojuttu ja keittosuolatippoja kävin ostamassa... Nyt on taas vähän parempi kun sain otettua kovettuneet räät ja muut ylimääräset nenästä pois... Kyllähän se lääkäriin pitää lähteä jos ei tästä rupee paranemaan.. Mutta jos on samaa kuin kummitytölläni (jolta varmaan tämäkin tauti saatu) niin kestää aikas hemmetin pitkään.. Kummityttökin jo yli kuukauden tätä sairastanut: /

Meillä poju tais viimein hiffata miten niitä soseita syödään:LOL: Ihan viimesiä lusikallisia vietiin ni johan rupes nieleminen toimimaan aijempaa paremmin ja melkein suuttu kun ei ollut enää mitä antaa:D
 
heh, täällä nukuttiin 20-08.15 yhteen putkeen!!!:D ihanasti saa levättyä!!

Meillä tyttö kans söis soseita ihan hulluna..ite kans mietin kuinka nopsaa voi lisätä... menee nytkin kyllä jo varmaan 3tl sit' peruna/porkkanaa ja sitten ainakin parikolme päärynää. Eikä mitään ongelmaa oo tullu.. nyt yhteensä se 1,5 viikkoa maisteltu. kohta ois tarkotus vaihtaa päärynää mangoon. Meillä muuten kans tuo veden antaminen autaa masua toimimaan...vai liekö sitten soseet, mutta toimii hyvin kummiski.

ite kans oon kuullu et kannattas alotella ainaki vähän 4kk maissa kiinteitä..herkkyyskausi ja sit vähentäs allergiariskiä.en sit tiä...
 
Hug
6kk täysimetys ja allergiat Kyllä mä olen lukenut just päinvastaista, että se imetys antaa suojaa mahdollisilta allergioilta. Ei se tietysti niitä poista, eikä ole syy tai seuraus, mutta suojaa. Kaikkien allergioista ja korvatulehduksista ym. kiinnostuneiden kantsii lukea Rauli Mäkelän ja Timo Elon kirja "Irti tulehduskierteestä. Apua lasten infektioihin ja allergioihin". Se on hyvin helppolukuisesti tehty kirja, jossa on paljon myös tutkimustietoa ja tapausesimerkkejä. Rauli Mäkelä on lääkäri, joka auttoi mua sillon, kun piti selvittää hirveiden vatsaoireiden syyt ja löysi viljayliherkkyyden. Pari muuta lääkäriä oli tätä ennen vaan sanonu, että ei voi mitään, koita kestää.

Voimia marjukka, mä niin tiedän mitä toi on...:hug: Meilläkin ollaan välillä viuhtomisen jäljiltä hepokattina sängyllä poikittain.

Ite en ole vielä alkoholia juonut, mutta voisin kyllä yhden drinksun juodakin. Hmmm, mitähän sitä jois...Joku rommijuttu ehkä, mutta sit täytyy kyl olla varovainen, että ei ihan kihahda.

Kysymys: Onko teillä jo matkarattaat ja jos on, niin mitkä ja onko hyvät? Tai ootteko kuulleet, että jotkut matkarattaat ois oikein hyvät tai että vois jättää suosiolla kauppaan?
 
Rae89 Hienoa, että sait ajan lääkärille. Eihän se kiva ole mennä mieslääkärille, itsekään en mielelläni mene alaosastoa mieslääkärille näyttään… Mutta pakkohan se on, kun ei muuta aikaa saa. Itse olen kerran käynyt miesgynekologilla (en tosin etukäteen tienny, et ois miesgyne, kun OYS:aan menin), mutta ihan oli positiivinen kokemus. Tää lekuri oli paljo hellempi otteissaan, eikä käynyt yhtään kipee, kuten monesti on naisgynellä käydessä käynyt.

Naistenillasta onko tää ilta sellainen, ettei sinne pientä voi ottaa mukaan? Itse otin tytön mukaan kun käytiin miehen kans kaverin 30 v synttäreillä. Toiset siellä vietti kosteaa iltaa, mut ite en ottanut, kun imetän. En viittiny vielä jättää pientä kenellekään hoitoon, enkä usko, et oisivat saaneet häntä nukkuunkaan, kun on tottunut joka ilta tisulille nukahtaan. Mut siis ihan kivasti meni reissu pienen kans, ite lähin juhlista puolenyön aikaan vauvan kans pois päästään anopin kotia isompia lapsia vahtimasta, mies jäi vielä juhlimaan. Mielelläni siis annan miehen jäädä juhlimaan, koska harvoin tuo missään käy. Eikä tuo tainnu olla ku jotain puolitoista tuntia pitempään, ku tuli hänki perässä.
Mutta siis ota pikkuinen mukaan, jos vaan voit. Ja ite olen kyllä ottanut pikkuisen mukaan lääkäriinkin, jos on ollut tarvis käydä. Eipä se pikkuinen vielä mistään mitään tajua, eikä muistakaan, joten ei mitään ongelmaa ottaa mukaan lääkäriin. Isompana lapsia nyt ei tietenkään voi enää mukaan ottaa, mut vauvan kans on helppo vielä liikkua. Tokihan on hyvä, jos lapsen isä pystyisi lastaan hoitamaan, mutta ei kannata tehdä siitä hirveää ongelmaa, kun itellehän siitä stressin kehittää sitten kun ei mihinkään pääse. On toki väärin mieheltäsi, että hän ei neuvottele menoistaan kanssasi, yhdessähän menot pitäisi neuvotella – perhe kun nyt olette – ehkä hän ei ole vielä sisäistänyt kunnolla isän roolia.
Toivottavasti nyt kuitenkin pääset naisteniltaan vähä tuulettuu ja vaihtaan ajatuksia aikuisemmassa seurassa :). Kummasti piristää mieltä ja jaksaa taas kummasti (vaikka ois vauvaki mukana).
Ihmetyttää kyllä nuo miehesi työpäivien pituudet, eihän tuo voi enää olla laillistakaan tehdä noin pitkiä päiviä!!! Tietty lepoaika pitää päivässä olla + ylitöitäkään ei saa määrättömästi tehdä. Miten se edes jaksaa jatkuvasti tehdä noin pitkiä päiviä??? Eikä varmasti ole helppoa sullakaan, kun melkein yksinhuoltaja saat olla :hug:, toivottavasti mies jatkossa on enemmän kotosalla ja ottaa osaa perheen arkeen sekä on läsnä lapsensa elämässä.
Toivottavasti teillä nuha pian paranee. Ei ole kiva katella kun pikkuinen on kipeenä. Paranemisia itsellesikin, tahtoo olla aika rankkaa kipeenä hoitaa pientä ja kotia :hug:.

Sunnuntaina olin Me&I vaatekutsuilla ja pikkuinen oli sielläkin mukana, mutta kyllä piristi mieltä jutustella toisten äitien kanssa :D. Rahapussi vaan taas koki inflaation :eek:, vaatteet oli ihania ja oishan niitä ostanu vaikka kuinka, mutta kun ei ne mitään kovin halpoja olleet : /.

Mutta nyt fiksaan pärstävärkkiä ihmisempään kuosiin... kotihommia ja neuvolaan klo 15, sit kaveriperheen luo kyläilemään - ihana päivä =).

Hug Piti vielä ruveta kommentoimaan tuota ratasasiaa. Me siis ostettiin Teutonian rattaat. Ne ei varsinaisesti ole matkarattaat, mutta kun me ei noilla varsinaisilla matkarattailla tehdä yhtään mitään täällä talvisaikaan - lumisohjoa on kittettävästi ja kesällä hiekkatie, niin ei mitään järkeä ostaa pienirattaisia matkarattaita (meillä oli kaksosten matkarattaat, joissa oli pienet pyörät ja olivat meidän olosuhteissa tosi hankalat, varmaan sopivat hyvin kaupunkikäyttöön, mut ei tänne "maaseudulle"). Ostettiin siis Teutonian Timmyt. Niissä saa selkänojan ihan vaakatasoon, joten voi käyttää ihan 0 kk:n ikäisestä asti. Lisäksi niissä on isot pyörät ja menevät kohtuu pieneen tilaan autossa. Kun rattaita kateltiin, niin vaihtoehtoina oli Teutonia Timmy, Emmaljungan Scooterit ja Brion Racet. Emaljungissa ja Briossa ei saa selkänojaa ihan vaakatasoon, joten niitä ei suositella käytettäväksi alle 6 kk lapsella. Tosin Emaljungiin tulee vaakatasoon laskettava selkänoja v. 2011 mallissa, mutta ei joudettu sitä oottelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
SMSM Kävin mieki raskausaikana mieslääkäreillä ku muuta ei ollut tarjolla ja menihän se siinä missä muutkin.. ja tosiaan kun ei muuta aikaa ollut oikein tarjota. ja kyllähän sen pienen vois ottaa mukaan, mutta tosiaan nyt jo periaate puolella mennään. Tällä lapsella on KAKSI vanhempaa joiden kummakin kuuluis osallistua tasapuolisesti (okei, mies nyt vähemmän ku on töissä) lapsen hoitoon eikä aina vain jättää minun huoleksi. Päivät ja vkl pääsääntöisesti mie hoidan pientä ja annan miehen mennä minne menee ja jään hoitamaan poikaa yksin enkä sitä koe nyt niin hirveen pahana. Mutta se, että olisin jonnekkin menossa niin hänen pitää oiken järjestämällä järjestää aikaa että voi hoitaa omaa poikaansa.. Ja lääkärikäynnin aikanakin kyse on jostain 2h ajasta.. Ja se naistenilta Kait sinne nuin pienen periaatteessa vois ottaa mukaan, mutta haluaisin illan ihan itselleni.. ja siellä kutsuilla esitellään erotiikkatuotteita :LOL: niinkään en ole kiinnostunut siitä mitä siellä esitellään vaan siitä, että saisin illan itselleni ja "vapaata" lapsenhoidosta edes sen muutaman tunnin ajaksi.. ja miehen kotonta poissaolon pituutta pidentää entuudestaan vielä se, että korjaa työpaikallaan autoaan... Ja vaikka olis poissa kotoa tyyliin 12h ni töitä on kuulemma tehnyt vain esim 8h.. Siitä en tiedä mitä tekee lopulla ajalla, mutta minkäs teet..en millään saa sitä aikasempaan tulemaan kotiin...

Joo miunkin varmaan pitäs hankkia se elämä ihan kohtapuoliin.. täällä vaan roikun ja kommentoin kaikkea.. Postia kovasti odottelen, josko sieltä jotain lukemista tulis, mutta eihän se pirulainen just tänään voi ajoillaan tulla:kieh:
 
Rae89 Voi että Rae, voisi se miehesi enemmän ottaa osaa perheen arkeen ja hoitaa lastaankin enemmän, että pääsisit sinäkin viettään vähän edes omaa aikaa ilman vauvaa :hug:. Ymmärrän kyllä sinua, vaikka itsellä ei moisesta kokemusta olekaan, kun oma mieheni hoitaa lapsia ja kotihommia mielellään ja saan viettää niin paljon omaa aikaa kuin haluan (shoppailla, käydä lenkillä/hierojalla/kampaajalla jne. ja mies tulee siksi aikaa vaikka töistä kotia kattoon muksuja – tekee sitten joskus tunnit takas). Voimia sinulle ja paljon :hug: ja toivotaan, että miehesi rupeaisi tajuamaan, että sinäki tarvitset omaa aikaa.
 
Sherine eipä mitään, olihan se jo sinunki aika tulla tänne kuulumisia kertomaan..:p
Meiän neiti oli viime neuvolassa 58,5cm pitkä ja painoi 5,430 ja päänympärys oli 40,4.
Taitaa tuon Jakan pikkunen olla tällä hetkellä melko samoissa mitoissa:)

Kakkakakkakakka... Eilen illalla oli kuulemma Pipsa pikku kakat tehny,mutta ei isompia vaikka oli jo 3 päivää täysin pidätellyt.

Viime yö oli tosi katkonainen,ja neiti heräili viimestään 2 tunnin välein ja ei meinannut millään rauhottua tutilla, joka kerta en kyllä alkanu imettää ku se meni siihen että hetken syö ja sit alkaa päätään heittelemään ja tissi tippuu suusta ja alkaa kamala huuto..:/ Sen jälkeen sitten rauhottu taas tutilla.Eli siis ei tainnu olla ees nälkä oikeesti kun söi vain alle 5min. Joskus 2 aikaa ja 6 aikaa sittensöi ihan kunnolla ja jatkoi unia viellä.

Mutta nyt Pipsan hakuun sisälle ja sitten omaa kylkeä rasvaamaan kun siihen eilen taiteiltiin Pihlan nimi<3

Millanen ja Pipsa
 
Hei te mammat joiden lapsille tuli oireilua 3kk.n rokotteista, niin kauanko teillä oireilu kesti? meillä oli lämpöä sama päivänä ja vielä seuraavanakin iltana ja muutenkin on vielä normaalia kärtyisempi ja tuttia ei hyväksy väsyneenä vaikka silloin yleensä tahtoo sen.
 
Heips kaikki pitkästä aikaa! Oltiin loppuviikko Porissa vanhempien luona ja nyt alkuviikko on mennyt teidän juttujen lukemiseen :)

Kiinteiden aloitus ja allergiat. No johan on, että tästäkin on ollut kahdenlaisia mielipiteitä. Mä olin Hugin tavoin törmännyt lähinnä noihin, että sitä vähemmän allergioita mitä kauemmin täysimettää. Toisaalta olen kyllä ajatellut, että Milo aloittaa kinnteiden maistelun silloin kun osoittaa siihen kiinnostusta, jotta saataisiin positiivinen aloitus syömiselle. Ihan noin aktiivinen en ole ollut herkkyyskauden odotuksessa kuin Solnushka, että olisin poikaa vielä syödessä syliin ottanut. Mutta muuten ei Milo vielä vaikuta olevan mitenkään syömisestä kiinnostunut.

Milo on nyt viitenä yönä peräkkäin herännyt syömään. Ja meillähän siis nukuttiin yöt syömättä välillä 3 vko-3,5 kk. Äiti on nyt ihmeissään, mutta ilmeisesti ei vaan iso poika enää pysty nukkumaan syömättä. Kardemummma kyseli syöntiväleistä ja vierastamisesta. Meillä mennään nyt vuorokauden ympäri 3-4 tunnin syöttöväillä. Ei syö sen tiheämmin päivällä taikka yöllä. Milo ei vierasta vielä oikeastaan lainkaan ja junassakin hymyili vieruskavereille minkä kerkesi :)

Taas kerran kakka-asiaa :) Meillä vaikuttais, että maidottoman, munattoman ja soijaproteiinittoman dietin avulla on päästy normaaliin kakkaan käsiksi. Viikko mennään vielä näin ja jos ei muutosta tapahdu niin sitten ajattelin lisätä munan ja katsoa räjähtääkö kakkapankki. Toive tietenkin olisi, ettei räjähtäisi ja saataisiin vuorotellen kaikki ruoat takaisin
ruokavalioon. Mut katsotaan miten käy. Hug, kiitos vastauksesta. Enää en ihmettele, että miksi sua kehotettiin jättämään vain muna. Aika vaativa ruokavalio sulla on ihan itselläkin.

Solnuskalle tsempit hissiremontin kanssa. Vai jokos alkaa hissikin taas toimia. En muista koska olit viimeksi kirjoitellut.

Tervetuloa kaikki uudet!

Soraya, yhtään en olisi sun sijassa huolissani pienen painosta. Vauvahan voi olla ihan luonnostaankin hyvinkin pyöreä. Varmaan siellä Itävallassa on sitten ihan eri käyrät kuin täällä meillä. Milon mitat 2 kk oli 7,7 kg ja 64, 5 cm ja 3 kk 8,8 kg ja 68 cm. Milon pituus-paino-suhdekäyrä on "10% ylipainoinen" (molemmissa noissa siis), mutta kuten terkkarimme sanoi, ei vauvojen kohdalla puhuta lainkaan ylipainosta. Vauvalla on kuulemma tosi normaalia olla +20% painosuhdekäyrällä, ja vasta 2-vuotiaana aletaan puhua ylipainosta jos edelleen silloin on +20% käyrällä. En muista oliko sulla tyttö vai poika, noi käyrät kuitenkin vähän vaihtelee sukupuolen mukaan.

Saga ja Milo 3,5 kk
 
Rae, kovasti jaksamista oman ongelman ja miehen kanssa. Ihan hyvin se sujuu mieslääkärissäkin käynti, vaikka tietty sitä eina naisen ottaa jos saa. Ja ota ihmeessa pieni mukaan, ei se haittaa siellä mitään.

Hug, meillä ei ole matkarattaita, mutta jos tulevat kovaan käyttöön niin suosittelen Peg Peregon Pliko P3:sia. Ne on ihan siis pieneen kasaan menevät kestävät ja hyvät matkarattaat, joissa selkänoja menee täysin makuuasentoon ja kuomun saa käännettyä niin, että saa vauvan kasvot työntäjään päin. Noita myydään Suomessa siis mutta sitten on vielä Peg Perego Pliko Switch, joka on muuten sama, mutta koko ratasosan saa käännettyä, eli voi työntää selkä menosuuntaanpäin ihan istuma-asennossakin vielä. Noita vaan ei tietääkseni saa Suomesta.
 
Niin ja hei täällä kans yks joka on kuullut et 4kk olis hyvä aika alkaa maistelemaan soseita,herkkyyden ja allergioiden kannalta, vaikka aloittaisikin oikean soseiden syönnin vasta 5-6kk.n iässä. hyvin erlaista infoa tästäkin,joten jokainen taas tekee kuin itse parhaakseen näkee :LOL:

Niin ja millanen meillä taitaa olla pienet & pippuriset vauvelit =) Jokos teillä käännytään?
 
Viimeksi muokattu:
marjukka82 onko silmätulehdus siis sinulla vai lapsellasi? jos lapsella niin menisin päivystykseen jos vauva tuntuu siitä kärsivän. Tuttuni lapsella oli tukkeutuneet kyynelkanavat ja sen seurauksena usein tulehduksia niin aina päivystykseen menivät jos eivät saaneet lääkäriaikaa samalle päivälle.
 

Yhteistyössä