Heinäkuun Hurmaajat 2010

Nukuttamisesta. Aatun yleensä otan kiikkutuoliin kiikkumaan kun alkaa hieromaan silmiä ja "änisemään" tyytymättömän oloisesti. Normaalisti tosiaan aikaa nukuttamiseen menee kiikkuen about 5-10 minsaa.

Joulukuusi tulee ehdottomasti uuteen taloon. Oikein odotan kunhan saan alkaa laittamaan joulua omaan kotiin. Ja se joulukuusen tuoksu :heart: Rakastan niitä hetkiä kun joulunaikaan muu porukka nukkuu, koti on pimeä lukuunottamatta kuusen valoja, koristeet kimaltaa ja saan itsekseni olla kaikessa rauhassa istuen katselemassa sitä kauneutta punaviini/glögilasi kädessä.

Ens viikko menee sitten muutossa, pakkauksessa ja siivotessa. Muutetaan ens viikonlopun aikana eli mun veikkaus meni oikein, Itsenäisyyspäivä ollaan jo uudessa, ikiomassa kodissa. Ja voi ihmettä että se talo on kaunis, kaikki on niiiiiiiin just mua. Ja onneksi miehellä on samanlainen maku niin ei ole edes tarvinnut riidellä valinnoista.
 
Hei vaan.

Oon yrittänyt pysyä poissa täältä, kun tuolta facen kautta on nopeampi lukea ja päivittää kuulumisia. Säästyneen ajan oon yrittänyt fokusoida graduun välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen...

Meillä vauva-arki sujuu ihan mukavasti. Rintamaito tosin vähenee koko ajan ja korviketta menee enemmän. Toivon et pystyisin ainakin tän vuoden loppuun edes osittain imettää. Luopumistyötä oon jo mielessäni tehnyt, vaikka aiemmin kuvittelin, et mun ei sellasta tartte tehdä. Kuitenkin nyt jollain tapaa tuntuu haikealta imetyksen lopettaminen. Vaikka eihän sitä tiedä, miten kauan tässä vielä pystytään osittain jatkamaan.

Nukuttaminen Olikohan Sannuliini, joka sanoi, et nukahtaminen on helppoa, kun ei ole koskaan opettanut vauvaa siihen, et pitäisi nukuttaa. Voi kun se toimiskin kaikilla noin hienosti kuin teillä! Mekään ei tieten tahtoen olla opetettu, vaan kaksi ja puoli ekaa kuukautta kannettiin tyttö sänkyyn ja nukahti samoin kuin teillä juteltuaan hieman itsekseen tms. Mutta sit alkoikin pikkuhiljaa oma temperamentti tulla esiin, eikä tämä enää onnistunut. Itse näen tän ehkä vielä enemmän temperamentti- kuin tottumiskysymyksenä. Vaativan temperamentin omaaville vauvoille ei välttämättä riitä se, että tottuu johonkin. Vauva itse luo sen tarpeen sille, että täytyy nukuttaa. Tai siis näin minä näen asian:) Meillä sisälle nukuttaminen on toisinaan aikaa vievä ja väsyttävä show. Kuten tänä aamuna... Itku tuli silmään, kun tyttö viimein nukahti. Aiemmin oltiin tarkkoja sen suhteen, et viedään heti unille, kun alkaa vähän väsyttää, ettei mee yliväsymyksen puolelle. Tästä aiheutui se, et meidän päivärytmi oli vajaa tunti unta,maks tunti hereillä jne. Nyt ollaan venytetty nukkumaan menoa, jotta saataisiin jotain järkeä tähän rytmiin. Tämä osaltaan vaikeuttaa nukahtamista, kun tyttö saattaa olla liian väsynyt saamaan unen päästä kiinni, mut toivon et tää helpottaa pian. Mikäs se kirja olikaan, missä on vauvan nukuttamisesta? Tai siis niitä on varmasti moniakin, mut joku matka höyhensaarille tms?

Joulu ollaan anopilla ja omassa kodissa ilman kuusta. Tai anopilla on varmaan kuusi, mut meille ei semmosta tuu. Ja aattoyöksi mies menee töihin:( Mieluiten menisin omaan kotiin, mutta vanhemmilla on eroprosessi 40 avioliittovuoden jälkeen menossa, joten siellä ei oikeen olla joulutunnelmissa...

Vaatteissameillä menee tällä hetkellä 62-68. Milja on noin 62 cm pitkä ja painaa kuutisen kiloa. Jotkut 68 senttiset on pituudesta ok, muta aivan järkyttävän leveitä. Osa äitiyspakkauksen vaatteista jääkin käyttämättä just ton leveyden takia. Hirveesti himottas itteensäkin nettishoppailla kaikkia suloisuuksia, mut oon pyrkinyt siihen, et valtaosa Miljan vaatteista hankittas kirppikseltä. Sieltä kun löytyy tosi hyvää tavaraa, kun vaan jaksaa käydä säännöllisesti kiertelemässä:)

Uusia juttuja Mitä uusia juttuja teillä on opittu tai havaittu? Osalla ainakin on alettu kovasti kääntymään! Meillä tyttö on alkanut vierastaa:O Jotenkin ootin,et tää vaihe tulee joskus vähän möhemmin. Oltiin 4 kk lääkärissä ja lääkäri kyseli, joko vierastaa. Olin just sanomassa, et jotain sen suuntasta on ollut havaittavissa, kun Milja saman tien väänsi suunpielet alaspäin ja aloitti kovan itkun...Loppulääkäriaika menikin naama punaisena huutaessa, kun lääkäri oli vaan niiiin pelottava. Onko vinkkejä vierastamisen välttämiseen/vähentämiseen?

Nyt pitää mennä nautiskelee glögiä hetkeks ja ottaa happea. Äskeinen nukutussessio otti jotenkin hurjasti voimille ja tuli ihan epätoivoinen olo. Mieskään ei oo kotona, niin sai selvitä tosta ihan issekseen. Voi kun ois vähän vähemmän pakkasta, niin vois laittaa ulos. Nyt aamusta oli lähemmäs -20, mikä taitaa olla Miljan poskille vähän liikaa. Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!

A + Milja 4 kk + 2 vkoa

p.s. Jäi glögit juomatta, neiti heräsi puolen tunnin unien jälkeen. Voi rähmä...:'(
 
Viimeksi muokattu:
Nessa85 Minäkin rakastan tuota aamuhämärää jouluna kun muut nukkuu ja radio soi hiljaisella,jouluvalot palaa ja kuppi kuumaa.. hetki omaa rauhaa <3
Saanko udella minkälaisen talon rakensitte? oliko valmis pakettitalo vai ?
 
Miten musta alkaa tuntua et meidän poika on jälessä kehityksessä kun toisilla jo ryömitään vaikka on ikääkin vähemmän. Meillä ei vieläkään käännytä selältä mahalle,vähän kun auttaa niin onnistuu mut muuten ei.. Ja ikää tuli perjantaina 5 kk.. Mut onpa tässä tietysti sinne 6 kk asti harjotella..

Meillä opittiin n. viikko sitte uus ihana juttu, nimittäin kiljuminen.. Aika karmivalta välillä kuulostaa kun vetää täysillä:) Mut yleisesti se on kyllä aika söpöä, varsinkin kun se tuntuu ite olevan niin innoissaan siitä äänestä mitä saa tuotettua :D
 
heippis!

mä oon myös siirtynyt enemmän fb:n puolelle, vaikka lukemassa käyn kyllä täälläkin! :)

lauralle piti vaan tulla sanomaan, että ei käännytä meilläkään vielä, ja poika on jo yli 4,5kk. mahallaan tykkää olla jo tosi pitkiä aikoja, sieltä avautuu täysin uusi maailma! :D nostaa itseensä jo suorille käsille mahallaan ollessaan, mutta itse ei siis vielä mahalleen pääse. keikkuu kyllä kyljellään paljon, että ehkä se on vain ajan kysymys. ;)

nessa kuuntelen niiiiiin kateellisena kun pääsette jo uuteen kotiin. meillä myös rakennusprojekti käynnissä, mutta talviunilla, eli paketti tulee maaliskuussa. saako udella kauan teillä meni rakentamiseen aikaa kokonaisuudessaan? me asustetaan nyt vielä kaksiossa ja alkaa vähän pipoa kiristellä, mutta kun on pakko niin on pakko. helpottaa kyllä, kun tietää että tulevaisuudessa siintää se ihana omakotitalo, joka on ihan omilla kätösillä tehty! :D

ON: meillä on nyt viikon ajan poikanen nukahtanu vaunuihin kun oon vaan laittanu sinne! tää on ennenkuulumatonta, tähän asti on vaatinut aina lenkittelyä. iltasin vaatii vieläkin, mutta tää on jo paljon, jos aamupäivät menee näin helposti. siellä on nyt vedelly 3h, ja pakkasta tosiaan on -14 astetta. :D
 
Huutelenpas täälläkin pk-seudun mammoja. Fb-puolella jutustellaan aina välillä treffailusta jossain päin linjalla Espoo/Vantaa/Helsinki. Olisiko täällä puolella innokkaita treffailijoita, jotka ei ole fb:ssä? Laittakaa mulle vaikka yksäriä, jos kiinnostaa. :)

Nyt laittamaan neitokaista nukkumaan!
 
En tietenkään tarkottanut, että olisin jotenkin itse hienosti opettanut lapseni nukkumaan itsekseen, ja tiedostan tosiaankin, että tilanne voi muuttua koska tahansa. :) mutta kuten aiemminkin sanoin, uskon silti, että lapsi tottuu siihen, että se nukahtaa itsekseen, kuten tottuu esim. myös siihen,että syö yöllä. Tästä juuri keskustelin muutaman lastenlääkärin ja neuvolantätin kanssa, että kun tuo yösyönti on tosi monelleihan vain tottumiskysymys... Meillä kun on tottunut siihen, että uni tulee parhaiten yksikseen ei taas kovin helpolla nukahdeta syliin tai viereen...siinä vain juteltais ja naureskeltais. ...ja tuosta tempperamentista,sitä tuntuu kyllä meillä kans löytyvän.. Tyttö on tosi kova komentaa esim. kun on nälkä tai silloin kun viedään nukkuun ja hänta ei sitten nukutakaan.. eli en usko,e ttä ihan tempperamentistakaan tuo nukahtaminen kiinni. Ja niitähän on erilaisia vaiheita lapsilla..jos joku nukahtaa nyt hyvin, voikin olla että kohta tilanne on ihan päinvastainen... mutta onneks nuo yösyönnit saa kummiski tässä vaiheessa unohtaa, ku niitä ei oo enää reiluun 3 kuukauteen harrastettu ja ikää alkaa olla jo yli 5kk...eli niiden osalta ainankin selvisin tosi helpolla...

Puuroa täällä alettu syömään ja´hyvin menee sekin alas...kauralla aloitettiin!! Kokeilin sitä sormiruokailua tytön kanssa...ihan hengenvaarallista hommaa!!!!!!!:D :D yritti ottaa naksusta niin isoa palaa, että ihan kamalaa...ja pienempiäkään ei juuri voi antaa, kun hajoaa käsiin..ja kokonaisena nekin tietty vedettäs naamariin.. :) eli soseen lappaminen jatkuu!! ja kokeillaan tuota hommaa sitten kun aika edes vähän kypsempi!!:)
 
Olivia, kovasti olen kiinnostunut näkemään muita pääkaupunkiseutulaisia. Laitoin nyt sitten vihdoin sen liittymispyynnön fb-ryhmään, niin en ainakaan missaa tapaamista :)

Sannuliini, Milohan nukkui jo 2,5 kk yöt putkeen syömättä, kunnes reilu kuukausi sitten söi öisin kahden viikon ajan. Sitten taas pari viikkoa meni syömättä kunnes nyt viidestä viime yöstä neljänä Milo on herännyt syömään. Eli kaikki on tässäkin hommassa mahdollista. Kovasti toivon, ettei Milo otaa tapaa kuitenkaan noista yösyönneistä. :)

Saga ja Milo reilu 4,5 kk
 
Sannuliini:meillä ainakin nuo maissinaksut sellasta tavaraa että muttuu suussa mössöksi(joka sotkee sitten vaatteet)Oon aamuisin antanut pojalle sellasen käteen ja imeskelee kovasti..kai meillä sitten on virallisesti kiinteet aloiteltu kun tosiaan on noita naksuja hetken imeny 2kertaa:LOL:
Mutta 4vauvaa on niitä jo jyrsinyt eikä yksikään meinannut tukehtua=)
hipsu
 
Kylmän kalsea huomena täältä, pakkasmittari näyttää iloisesti -27, ei mennä sitten ulos ei:(

joulu ollaan miun vanhemmilla ja sen tautta ei tänne kotiin mitään joulua laiteta. Kuusi kyllä tulee porukoilla olemaan, mutta se on muovinen.. Ennen oli oikea kuusi, mutta koira kaatoi sen joka vuosi ja sotku oli valtava joten äiti päätti ostaa muovisen kuusen:LOL:

Hyppykiikku saatiin eilen kälyltä ja se pitäs viritellä joku päivä tänne jonnekkin.. Varmaan ihan hittituote meidän pojun mielestä, muutenkin tykkää "hypellä". Meinasko muut hyppykiikkua?

laura meillä kyllä käännytään, mutta ei esim. naureta eikä kiljuta olleskaan.. Mitä muiden lapset on tainnut tehdä jo pitemmän aikaa... Muutenkin nykyisin melko hiljainen poika, tai ehkä nyt on taas vähän enenmmän ruennut "puhumaan"

karkkilakko sitä meinasin tuonne jouluun asti toteuttaa, tänään on esimmäinen päivä. Haluisin vaan ennen jouluan näistä muutamasta kilosta eroon mitä raskaudesta vielä on jäljellä.. kattoo auttaaks tämä lakko. Ennenkin olen kokeillut mutta en ole tainnut 4 päivää pidemmälle päästä:LOL: mutta nyt vielä mainittakoon, että lakko koskee itse ostamaa karkkia, eli siis jos jossain muualla on niin voi maistella.. ja suklaajoulukalenteri löytyy myös joten mikään totaalikieltäytyminen ei ole kyseessä, ehkä itelle näin helpompi...

Pitäsköhän sitä jotain järkevää lähtee tälläkin pakkaspäivällä tekemään

Rae ja V
 
Murr, meillä piti olla tänään 4kk lääkärineuvola, mut se peruttiin lääkärin sairastumisen takia :( Eikä sille tietty mitään voi, mut olis voinu perua vähän aiemmin aamulla, kun se varmaan oli jo kummiskin tiedossa, oltiin jo herätetty poju normaalia heräämisaikaa aikasemmin, mies järkänny töistä vapaa-aamun jne... Saas nähdä miten pitkälle seuraava aika menee, voi harmitus. : /

Kääntymisestä Meillä käännytään mahalta selälle ja selältä kyljelle, mut ei ihan vielä pääse siitä mahalle asti. Sosiaalisesti poju on aika hurmuri, hymyileväinen ja niin söpö ku hekottaa välillä oikein kunnolla :heart:

Olivia Mä olisin kans innostunut tapaamaan muita heinäkuisia, esim. Jumbo tai Iso Omena passais hyvin. Oon kyllä tuolla fb puolella, mutten ole vielä rohkaistunut siellä mitään kommentoimaan...

Yöheräämisistä Meillä edelleen heräillään aika monta kertaa, mutta sängyssä ollaan usein 11-12h, joten unta saa kuitenkin vaikkakin pätkittäistä. Ärsyttävää on joskus, jos ei itse heti nukahda yösyötön jälkeen, onneks useimmiten uni tulee kummiskin silmään aikas nopsaan.

Mukavaa pakkaspäivää kaikille! Meillä pysytään nyt sitten sisällä tänään, ei toi hirmupakkanen innosta mua enkä viitsi poikaa sinne turhaa viedä, onneksi nukkuu päikkärit sisälläkin :)

Tessu ja Poju 4kk + 1pv
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan, että Emma ei yhtäkkiä hoksaa, että yöllä ois kiva syödä..ite kuitenkin päätettiin ja neuvolassa kovasti kannustettiin, että jos nyt tässä vajaan kk aikana, mikä vielä on sitä 6kk ikää ennen Emma alkas heräileen yöllä, niin ei kannata alkaa syöttämään kuin äärimmäisen pakon edessä, kun tosiaan on jo 2kk asti pärjännyt ja kasvanut ilman yösyöntejä. Eli jos nyt ihme tapahtus ja meillä alettas valvoa, niin sitten kanniskelua, silittelyä, keinumista..yms.. :)

Osaako joku sanoa, mistä johtuu, et tytöllä on huuli haljennut pahasti kahdesta kohdasta. Eilen oli illalla vaan pisteet ikään kuin ylähuulen keskikohdan molemmilla puolilla...yön aikana oli sitten muuttunut haavaumiksi, jotka jatkuu pitkälle huulen sisäpuolellekin!!?!? :( mikä avuksi..? allergia, kuivasta ilmasta johtuvaa....? Uutena meillä ollu tuo kaura ja sitten ollut kumitutti ekaa kertaa käytössä, mut varmaan jo ainaski viikon tuo tuttikin ollut. Ja kauraakin on mennyt jo 4 päivää.... jos joku osaa auttaa, olen enemmän kuin kiitollinen!! neuvolasta en vielä saanut vastausta...
 
Ihanan hyvä yö takana heart: Saana nukahti kasin aikaan illalla, (yleensä nukahtaa siinä 8-9 aikaan, joten se ihan normaali) heräsi syömään 5.30!!!! Ja sitten hetken hihkui ja kiljui hereillä, otettiin se meidän väliin ja tutti suuhun ja hetken päästä nukahti uudestaan. Nukuttiin 8.30 asti:)
Lisää tällaisia öitä:)

Kääntymisestä meillä Saana ei käänny vielä selöältä mahalleen, päätä kääntää kyllä niin taakse, että kohta vahingossa kääntyy. Mahalta selälleen saa ittensä kipattua joskus kun oikein punkee raivoissaan:D

Rae me aiomme hankkia hyppykiikun kohtapuoliin. Saana kovasti sylissä tahtoisi pomppia ja koko ajan jalat käy. Painaa niin paljon (8 kiloa..) etten jaksa sitä pomputtaa ja kun ei kuitenkaan jaloille saa painoa laittaa niin on hankalaa. Ajattelin, että varmaan tykkäisi hyppykiikusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sannuliini, mähän pelkään kans niin hulluna sitä, että Milo yhtäkkiä tottuu yösyömisiin, etten todellakaan syötä ellei ole pakko. Mutta ne kerrat kun olen syöttänyt, niin Milo suuttuu aivan tolkuttomasti esim. tutin tarjoamisesta ja itkee kuin olisi surkein vauva maailmassa, jota äiti ei ymmärrä yhtään :) Näiden syöntiöiden jälkken meillä oli neljän yön putki niin, että Milo kyllä heräsi, muttei tarvinnut rintaa. Tosta huulen halkeamisesta en osaa sanoa muuta kuin, että kyllä kai se voi talvesta johtua. Omat huulet on ainakin ihan halkemispisteessä koko ajan.

Milo on eilen ja tänään ja viime yönä rohissut kuin olisi jotain limaa tuolla nenän ja kurkun välissä. Onko muilla ollut tällaista ja onko mennyt ohi? Ensin luulin, että johtui eilisen tolkuttomasta puklaamisesta, mutta yöllä oli vain pahempaa.

Syöttötuoliasiaa piti jo aiemmin kommentoida. Saatiin Tripp Trapp nimiäislahjaksi, mutta ellei olis saatu niin olis ostettu itse. Ostettiin puinen Baby Set jo vuosi sitten, kun niiden valmistus silloin lopetettiin. Uskon, että Tripp Trappin tai muun samantyylisen hankintaa puoltaa se, että siinä lapsi suostuu istumaan vielä esim. 2-vuotiaana ja pääsee näin sopivalle korkeudelle.

Saga ja Milo reilu 4,5 kk
 
Hug
Pakko kommentoida vielä tuohon itsestään nukahtamiseen. Kuten Tridian jo mainitsi, kyse on pitkälti vauvan temperamenttipiirteistä. Temperamentti ei siis ole sama kuin arkikielessä käytetty luonteen tulisuus, vaan temperamenttipiirteet muodostavat jokaiselle vauvalle yksilöllisen tavan reagoida asioihin. Nämä piirteet ovat siis jokaisella jo syntymästä. Vauvojen erot temperamenttipiirteiden suhteen näkyvät mm. juuri siinä, kuinka paljon he tarvitsevat ulkopuolista apua nukahtamiseensa. Kyse ei siis ole opettamisesta/kasvattamisesta. Monet vanhemmat huomaavat tämän käytännössä silloin, jos heille syntyy useita lapsia, joiden temperamenttipiirteet eroavat juuri esim. rytmisyyden (vaikuttaa nukahtamiseen) suhteen.

Tästä aiheesta voisin kirjottaa vaikka miten paljon, kun sattuu olemaan opiskelemaani alaa. Mutta säästän teitä :) Tuossa linkissä on ihan pikkuartikkeli temperamenttipiirteistä, jos sattuu kiinnostamaan.

Vilkas-Viivi vai kiukku-Kalle? - Artikkelit - Vauva.fi
 
JaKa ja bambina Meille tuli ihan kappaletavarasta. Mun isä ja miehen isä on molemmat timpureita niin ei ollut epäilystäkään siitä että ihan itse rakennetaan kappaletavarasta. Pakettitaloa ei nuo timpurit ois kuulemma edes alkaneet tekemään meille :)
Rakentaminen aloitettiin kesäkuussa kun lumet täältä suli ja maa vähän kovettui. Kivijalka valettiin samana päivänä kun poika syntyi, eli siis 10.7. Kivijalasta valmiiseen taloon aikaa meni siis se 5kk:tta kun nyt ens viikonloppuna muutetaan. Töissä oli kokoajan kaks timpuria+ muut apulaiset (runkovaiheessa ja laattahommissa) ja sitten tietenkin Kajaanin ammattikoulun talonrakennuslinjan opiskelija työssäoppimassa viimeisen kuukauden.
Nopeasti tuli talo mutta on se paljon vaatinutkin, joka ikinen viikonloppu ja ilta ollaan oltu joko molemmat tai ainakin toinen meistä talolla auttamassa. Timpurit ei ole kelloa katsoneet, eikä vapaapäiviäkään ole aina muistettu pitää.
Siihen vielä tuo toinen elämänmullistus tuli yhtäaikaa kun esikoinen syntyi. Molemmat siis sekä talo että lapsi tuli ihan tarkoituksella yhtäaikaa, jotenkin vaan tiedettiin että me selvitään siitä kyllä. Ja voidaankin nyt kyllä sanoa miehen kanssa että kun tuosta selvittiin, selvitään mistä vaan.
Talossa on neliöitä 155, kolme makuuhuonetta. Autotalli ja varasto talon yhteydessä ja siis yksikerroksinen. Puuverhous. Omasuunnitteinen, meidän piirustuksien pohjalta talon lopulta piirsi serkkuni joka sitä hommaa työkseen tekee.
Tontti ostettiin kunnalta omaksi ja kaikkinensa rahaa menee pikkusen päälle 150 000 euroa.

Meilläkään ei edelleenkään käännytä mihinkään suuntaan "lopullisesti". Kyljelleen kyllä menee mutta siihen jumittaa. Joku vanhempi mulle taisi sanoakkin että yleensä menee niin että jos lapsi tekee aikaisin hampaita niin alkaa myöhään liikkumaan, ei kuulemma tee kahta isoa juttua yhtäaikaa. Aatullehan tuli eka hammas jo reilu viikko sitten ja nyt on kaveri tulossa viereen.

Hyppykiikkua toivottiin joulupukilta.

rouva saga meillä oli just tuollaista tässä viikko takaperin, välillä piti kuunnella sydän kylmänä että saako henkeä yöllä mutta se meni ohi muun flunssan mukana, yskä oli ensin kuiva ja sen jälkeen tuli tuo rohina.

Yösyömistä meillä harrastetaan vielä kahdesti yöllä. Yleensä siinä 12 maissa ja seuraavaan kerran 3-4 välillä. Silloin vaihdan myös vaipan. Suuri parannushan tuo on siihen nähden kun vielä vajaa 3kk:n ikäisenä söi 2 tunnin välein, yölläkin. |O
Poika heräilee sitten aamulla 7 maissa, valvoo tunnin-pari ja alkaa vielä n. 1 tunnin aamu-unille.
 
ja vielä tuohon nukahtamisasiaan: Meillä ei voi kuvitellakaan että Aatu nukahtais yöunille itsekseen, kauheata huutoa jos sattuu vaikka siinä vaiheessa havahtumaan kun viedään sänkyyn (ollaan siis nukutettu ensin syliin). Joskus olen kokeillut että vien omaan sänkyyn kun huomaan että alkaa nukuttamaan illalla. Känisee ja kiemurtelee sängyssä niin kauan että tulee itku, ja sitten vaan "virkistyy" siitä kun itkee. Eli ei toimi meillä, ei ole koskaan toiminutkaan.
 
Heips taas kylmästä ja lumisesta savosta!

Täällä on reilut 20 astetta pakkasta, joten Mr.T:n päikkärit hoituvat sisällä. Poitsu pyörii väkkäränä ympäri ja kohottautuu vatsalla ollessaan suorien käsivarsien varaan. Sieltä on helppo tuijotella ylös päin :)

Joulusta Täällä myös jouluhullu äippä :LOL: . Meillä haetaan kuusi tuosta omasta metsästä ja tänä vuonna se tuodaan jopa sisälle asti. Viime vuonna laitettiin pihalle 5 m kuusi ja sen valosarjojen selvittäminen oli jotain v****maista hommaa. Oikeasti oli parisuhde koetuksella :D...varsinkin, kun missään normikaupassa ei myyty juuri sen airamin(luulis, että ois löytynyt) valosarjan lamppuja alkoi huumori olla lopussa. Lopulta jouduttiin tilaamaan puuttuvat lamput ja pari lisälamppua. Nyt päätettiin ottaa latvakuusi. Mies käy hakemassa sen poikien kanssa.
meillä kuusi kiinnitetään kattoon koukulla.
Jouluaskartelut on kanssa aloitettu.

Pian päästään varmaan laittamaan napakelkka paikoilleen :)
Ja minäkin pääsen luistelemaan tänä talvena (jippii!!!).
 
Hyppykiikuistakin piti kysymäni. Milon mummilla olisi sellainen, mutta siinä sanottiin, että maksimi paino n. 12 kg. Onko joillain noista kokemusta, että uskaltaakohan siihen painavampaa laittaa. Milo ei vielä siis paina tuota, mutta voi hyvinkin painaa siinä vaiheessa, kun kiikkuun laitettaisiin.

Nessa, kiitos tiedosta. Taitaa Milolla tosiaan jotain flunssaa olla. Annoin Panadolia kokeilumielessä, kun poika tuntu musta kuumalta, vaikkei mittari näyttänyt kuin 37,4. Kyllä mun mielestä nyt tuntuu taas normaalilta, joten kai sillä pientä kuumetta on. Toivottavasti menis nopeasti ohi, niin uskaltais ulos laittaa taas nukkumaan. Aika säätöä ollut nukkumisen kanssa tänään sisällä.
 
Kokeillaan jos tää nyt onnistuis... Viime viikolla torstana kirjotin piiiiiitkät pätkät ja onnistuin ite sössimään kaiken tekstin taivahan tuuliin... :headwall:
Yritän nyt siis muistaa että mitä kaikkea olin kirjottanut....

Joulukuusesta tahdon meille aidon kuusen koska kuusen tuoksu tekee niin jouluisen olon,vaikkakin senkin saa aikaan laittamalla muovikuusen alle aitoja havuja..:p
Jouluaatto ja se joulun aika ollaan taas mun vanhemmilla kokonaan ja en tiedä että millanen kuusi sinne tulee,kerroin kyllä toiveeni aidosta myös heille..;)

Hyppykiikku meillä on Pipsalle jo varastossa hyppykiikku ja se on oikeen kunnon retrokiikku,luultvasti väreistä päätelleen ihan -70.luvulta..:) Kauniin ruskean oranssi..... :cool:

Neuvolasta meillä oli siis viime to 4kk neuvola lääkärin aika, kaikki ok.
Paino: 6.165kg ( 5.430kg )
Pituus: 61,6cm ( 58,4cm )
Pään ympärys: 41,5cm ( 40,4cm )

" Sievä tyttö,kasvaa hyvin. Tutkimus normaali."

Seuraava aika on sitten 5kk neukku ja sen 3.1.2011 sillon tulee sitten rokotteen vahvisteet.

Kääntymisestä meillä ei vielläkään käännytä mahalteen omin avuin,mutta kyljelleen mennään ihan kevyesti. Mutta jos saa pitkää äitin sormesta kiinni kun on kyljellään niin sitten päästään ihan mahalteen asti..:D Vaikkakin toinen käsi jää "jumiin" masun alle..:D

Pakkasista itse luulin että kyllä tuota ipanaa voi nukkuttaa ulkosalla vaikka olis enemmän kun -10astetta mutta eipäs vaan posket kestäny ees sitä -10asteen pakkasta..:/ Meillä on nyt siis nukuttu sisällä jo useampi päivä. Posket on nyt siis ihan punaset ja rohtuneet..:(

Temperamenttisuus meillä ollaan oltu tosi vaativia ihan pienestä asti esim. nälän tullen,nälkä tulee sekunnissa ja sitten huudetaan kurkku suorana niin kauan että sinne suuhun tulee ruokaa. Nukkumaan mentäessä joutuu välillä "auttamaan" eli olemaan omalla sängyllä ja pitämään omaa kättä Pihlan rinnan päällä ja osittain poskella että tutti pysyy suussa. Nti sitten pitää omin käsin sormist kiinni ja ei mene useinkaan kauaa kun tähän nukahdetaan. On kuitenkin päiviä että ei tarvitse kun viedä omaan sänkyyn niin nukahtaa omia aikojaan itsekseen.

Yösyömisestä meillä on tosi yö kohtaista ollut,mutta nyt oon antanu viime keskiviikosta asti ihan reippaasti korviketta päivisin,välillä antanu tissit tyhjäks alle ja välillä antanu suoraan vaan korviketta. Päivistä riippuen alas on mennyt 80ml - 200ml. Yöt oon kuitenkin antanu tissiä. Ja eilen illalla nukkumaan mentäessä 21.00 syötiin tissit tyhjiksi ja sen jälkeen 80ml maitoa ja herättiin syömään vasta klo 5.00. Selvästi alkaa vaikuttaa yö unien pituuteen se että päivisin ei nukuta kerralla kun korkeintaan tunti. ja päivän aikana nukutaan sitten n. 3 päikkärit.

Flunssa meillä meni ohi ja nyt alkaa olemaan jo tuo nuhakin poissa,kirjat otettiin eilen sängyn päädyn alta pois. Pikaista paranemista kaikille flunssaisille.:)

Päästiin lauantaina käymään ulkona miehen kanssa. Mentiin Helsinkiin Sexhibition messuille ja join villisti jopa 1 siiderin siellä..;) Porukkaa oli niin paljon että siellä ei edes nähnyt kunnolla mitään,joten sen suhteen reissu oli vähän floppi. Mutta mukaan tuli muovipussillinen tuliaisia... :cool: 3 erillaiset sukat sukkanauhaliiveihin , 3 leffaa ja silikooninen penis rengas jossa on delfiini,testattua tuli heti la yöllä ja TOIMII,suosittelen siis kaikille..... :D

Torstaina pääsee lähtemään äitin kanssa jouluostoksille,Pipsa lähtee kyllä tietty mukaan:)
Sitä siis odotellen:)

Meillä on kakattu tänään jo 3 kertaa ja taas on kakat vaipassa,tuo lapsi taitaa päästää kaiken suoraan läpi mitä sisään laittaa..:D Eli siis me mennäänn vaihtamaan vaippa.taas.....:D
Sitten pitääkin mennä pukemaan ipanalle päälle ulkovaatteet ja lähteä kauppaan,kun on tuo jääkaappi taas melkosen tyhjillään vaikka just la kävin ja meni yli 80 euroa. Rahan menoa ei siis voi estää..:D Onneks tulee veronpalautuksia sen verran että ei haittaa tollaset kauppa reissut..;)

Mukavaa päivän jatkoa kaikille:)

Ps. "jouluhulluudesta" itse laitoin lauantaina jo joulukoristeet paikoilleen ja asensin eteiseen kynttelikön.... :xmas:

Millanen ja Pihla 4kk
 
Hug Juurikin näin!:) On muuten hurjan mielenkiintoisia nää temperamenttiin liittyvät asiat! Harmittaa ihan, että oon niin saamaton sen suhteen, et ottas kirjan käteen ja pysähtyis oikeesti lukemaan. Onneks anoppi antaa vähintään yhden kirjavinkin viikossa liittyen lapsen kehitykseen ja kasvatukseen. Jos niistä sais napattua 1/10, ois sekin jo aika monta kirjaa vuodessa.;)

Suosittelen kyllä lämpimästi( esim. )Keltikangas-Järvisen kirjaa "Temperamentti" vaikka vaan selailtavaksi(kuten itse teen, laiska kun olen)! On tosi helppolukuista tekstiä ja auttaa ymmärtämään lasten (ja aikuistenkin!) erilaisuutta ja erilaisia tarpeita. Niin ja oma nuppunen tuntuu enkeliltä, kun lukee, mitä voi elämä olla lapsen kanssa, jolla on oikeasti tosi vaativa temperamentti! Tällä viittaan vauvoihin, joille jokainen päivä on erilainen ja ennalta arvaamaton. Syödään eri aikoihin, eri määriä, eri lailla. Joskus nukutaan, joskus ei. Elämä voi olla ihan tosi epäsäännöllistä ja kuluttavaa tällaisen lapsen kanssa. Pahin, mitä itse olen kentältä kuullut ihan vähän aikaa sitten, on tapaus, jossa reilun vuoden ikäinen lapsi ei esimerkiksi ollut elämänsä aikana nukkunut yhtään yli 20 minuutin jaksoa!:O Voi olla, että tässä on taustalla muutakin kuin temperamentti, mutta on myös mahdollista, että ei ole.

Ja :attn:: en sano, että meidän tyttö olisi vaativan temperamentin omaava! Päin vastoin, varmaan ollaan kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä, jos tilannetta tarkastellaan laajemmin:)

Nyt iltapesut ja aivot narikkaan, sitten telkkarin ääreen. Me like it!:p

A + Milja Matilda, joka saa sydämeni pakahtumaan:heart:
 
Viimeksi muokattu:
HAH meiän Pipsa oppi tänään illalla kääntymään selältä mahalteen, ensin täyty hieman auttaa alkuun mutta loppujen lopuks kääntyily tuli ihan itsekseen omin avuin:) Olen niin ylpeä lapsestani! :heart:

ps. Tridian teidän tytön toinen nimi on SUPER KAUNIS! :) Se oli meillä toisena vaihtoehtona tytön nimeen:)
 
Huomenta mammat =). Pikaseltaan koetan kirjoitella, kun on 100 ja yks hommaa tehtävänä ennen perjantain pojan 7 v. synttäreitä... Ja tänään allekirjoittanut täyttää pyöreitä ja huomenna mies 3 vuotta vähemmän =) - et synttäreitä pukkaa...

Jouluhulluksi ilmoittaudun minäkin ja oikee kuusi tulee meille.

Yöheräämisiä meillä ei hirveesti ole ollut, kun tyttö nukkuu 8-9 h putkeen. Yks viikko oli tuossa, jollon herättiin 1-2 kertaa - ilmeisesti maidonlisäämiskausi, meillä kun vielä täysimetetään. Ja toinen niistä heräämisistä johtu siitä, kun yritin siirtää neidin omaan sänkyyn, niin heräs siihen... Viime yönä söi yhen kerran taas, neiti oli meidän sängyssä ja pikkasen äännähti niin löin heti tisun suuhun ja taas nukuttiin :LOL:. Aamusin tyttö nukkuis varmaan pidempään, mut herää, kun laittelen vaatteet päälle ja lähtään viemään poikaa taksille. Nukahtaa kyllä taksimatkalla uudelleen. Vajaa puoli tuntia sitten tulin taksille vientireissulta ja neiti nukkuu nyt ulkona rattaissa. Pakkasta on n. -17, mut olen turjostanut tytön hyvin, et eiköhän tuo vähän aikaa tarkene ulkona nukkua. Ja eihän vaunujen sisäpuolella noin pakkanen kuiteskaan ole, kun on lämpönen vaununkoppa ja lampaantaljat jne.

Hyppykiikku on meillä ja tarkotus on ottaa se käyttöön, kun tyttö on puoli vuotta. En muista mikä painoraja siinä oli, mut pitääpä kattoo pikkupiian sivulta. Jos painoraja ylittyy siihen mennessä, niin taitaapi hyppelyt sit jäädä.

Nyt en muista mitä muuta piti kommentoida...
5 kk neuvolaa pitäs ruveta varaileen eli neiti tulee joulukuun loppupuolella 5 kk. Se mistä aion neuvolassa kysyä on tytön kuorsaus... Meillähän esikoinen kuorsas kans vauvana ja häneltä jouduttiin 1 v. 10 kk ikäisenä leikkaamaan sekä kita- että nielurisat. Ja ne piti vieläpä kiireesti leikata, kun olivat niin suuret, et tukkivat välillä pojan hengityksen. Oli pelottavan kuulosta, kun pieni ei hengittänyt hetkeen ja sit kun alko hengittään, tuli ääni kuin tukehtuis :(. Epäilen, et voi olla sama edessä tän neidin kans. Toinen yhtäläisyys esikoisen ja kuopuksen välillä on, et molemmilla on riski sairastua lapsuusiän diabetekseen eli molemmat on nyt mukana dipp-tutkimuksessa. Tuo riskihän tutkittiin istukasta otetusta verinäytteestä. Keskimmäisellä lapsella taas ei ole tuota riskiä, eikä hän kuorsannut vauvana.

Mut nyt kotihommien pariin... jopa näin synttäripäivänä :LOL:
 
Onnea tätäkin kautta SMSM!:flower:

Mä en aio hankkia Mr.T:lle hyppykiikkua. Esikoisella se oli ja neuvolasta saatiin nuhtelut varvastamisen vuoksi- siksi en oo muillakaan lapsilla sitä käyttänyt. Varmaan se oli jotenkin väärin asennettuna (en ainakaan vapaaehtoisesti tunnusta) tai sitten esikoisella vaan oli sellainen tyyli sipsutella varpaillaan.

Samoin mä oon jo aiemmin ajatellut varottaa kävelytuolista (siis siitä, missä on rullat pohjassa). Ne aiheuttaa vuosittain monia vakavia vammoja pään ja niskan alueelle. Pienet rullailevat sillä päin pöydänkulmia ja sopivia tasoja, mitkä on just pään korkeudella. Yksikin turha onnettomuus on mielestäni liikaa. Jos joku on harkitsemassa hankkimista, niin kannattaa miettiä kahdesti.

Mä elelen taas maidottomalla dieetillä ja johan alkoi Mr.T:n unet pidentyä. Nyt näyttää jo ihokin paremmalta. Eli kyllä taisi maitoallergia meillä pitää hereillä :/

Nyt täytyy ruveta uuninlämmityshommiin. Täällä on sisälläkin vaan 18 astetta, eikä se kohoa siitä ilman apuja :)
Lisäksi mun kammoama hammaslääkäri sattui tälle päivälle :eek:

Mukavaa pakkaspäivää kaikille pienille ja vähän isommillekin!
 
SMSM onnittelut täältä myös:) :flower:

Tulia tekemään että saadaan tää talo lämpimäks:) Pipsa tuolla kääntyilee ahkerasti mahalteen mutta ei nyt sitten osaa enää käntyä selälteen..:D Ehkä sekin muistuu kohta puoli mieleen:)
 

Yhteistyössä