Heinäkuun Hurmaajat 2010

Tapaamisesta juu ois kiva, mutta täältä on pk-seudulle vajaat 400 km ja Ouluunkin ~300km.
Pitäiskö suunnitella tapaamista jossain keskivaiheilla myös?

Jaa en sitten kirjoittelekaan tälläkertaa enempää Mr.T. vaatii huomiota :)

Mukavaa vkl ja itsenäisyspäivää!
 
Huhhuh! Muutettu on ja viikonloppu meni ihan sikanopeasti. Eilinen oli yhtä hullunmyllyä kun tyhjennettiin vanha kämppä ja tuotiin kamat talolle. Kroppa huusikin Hoosiannaa illalla mutta olipa mukava päästä omaan sänkyyn, omaan taloon nukkumaan.
5.7 aloitettiin kivijalan teko ja 4.12 muutettiin eli päivää vailla 5kk:tta meni kun talo nousi kappaletavarasta pystyyn.
Nauratti kun uusimmassa Meidän Talo-lehdessä eräs pariskunta kehui että heidän talonsa nousi yhdessätoista kuukaudessa ja vielä pakettitalona.

Aatu oli eilisen mun äidilla hoidossa ja oli yllättäen taas nukkunut siellä reilut 2 tunnin päiväunet kun ne kotona on 30-45 minsaa. Hyvä että noin päin kuitenkin. Voi viedä hoitoon kun tietää että uni tulee.

Mulla vähän "huolettaa" kun Aatu ei osoita minkäänlaisia kiinnostuksen merkkejä kääntyilyyn puolelle tai toiselle. Missä vaiheessa viimeistään pitäis alkaa kääntymään?
 
Heippa kaikille:)

Meillä nyt sitten testataan tuo maito allergia. Eli apteekin almiron pepti maitoa kaksi viikkoa ja sen jälkeen taas tavan korviketta. hieman kallista tuo almiron pepti...varsinkin, kun meillä ei tosiaan ole täällä apteekkia ja ivalosta tulee matkahuollon kautta apteekin tilaukset niin rahti vielä päälle..mutta pitäähän tuo kokeilla. Sitten tulee taas rovaniemen reissu kun kokeilu on tehty. Ois saatu hetikin rovaniemelle lähete ja testattu siellä tuo maitoallergia, mutta kun niin pitkä matka, niin tehdään nyt ensin tälläinen kotitesti. Jos se ei ole maidosta niin vähiin käy ideat sitten...

Nukkumisesta. Huolimatta ihottumasta, vihreästä kakasta, oksentamisesta ja mahavaivoista Saana nukkuu nykyään aivan mahdottoman hyviä yöunia!! Olen tosi tyytyväinen kun saadaan itekki nukkua:) Tosin tää kaamos väsyttää sitten vielä lisää...nyt on kuitenkin tosi pimeä aika täällä.
Saana menee nukkumaan about 20.00-20.30. Ja herää yleensä kerran syömään, joko siinä about 2.00 tai sitten nukkuu jopa 4.00 ja syö vasta silloin ja siitä jatkaa sitten unia suunnilleen klo 8.00 saakka. Sitten kiljutaan ja hihkutaan ja halutaan nousta ylös:) On aika luksusta verrattuna siihen, että 2,5 kuukautta oli itkuhuutoa illat ja yöllä syötiin tunnin välein ja unien pituus oli yhteensä vain 5-6 tuntia. ja ei koskaan nukatanu uudestaan kun oli syöny vaan hillu hereillä pitkäänkin.
Mutta nyt kun jälkeenpäin ajattelen niin mua ei väsyttänyt juurikaan, vois sanoa että nyt väsyttää enempi. Tuo valon määrä vaan vaikuttaa niin paljon omaan jaksamiseen. Pitääkin kaivaa taas valolamppu esiin!
 
Hellou!
onpas kiva kun tänne oli tullut taas tekstiä, pelkäsin et tää palsta kuivuu kasaan :)

Mitähän minun pitikään kommetoida.. ainakin sitä että meillä kans kiljutaan ja huudellaan hullunlailla, ja jutellaan. kovasti tulee erilaisia ääneteitä, voisin vaikka vannoa että jenna sanoi mulle aamulla että Päivää :D

Mekin äydään suihkus niin että mies tuo jennan ja hakee pois kun ollaan valmiita, pidän jennaa sylissä suihkun alla ja pyörittelen eri suuntaansa ja samalla pesen hänet. jenna tykkää kovasti!
Kylpyyn siirrytään taas sitten kun veden läpsyttely alkaa kiinostaa.
jenna heräsi yllättäen joten palaan myöhemmin!
 
Suihkusta Meillä on käyty suihkussa niin, että hoitoalusta otetaan pesukoneen päältä lattialle. Riisun Mr. T:n siinä. Käyn itse ensin suihkussa ja nappaan sitten Mr. T:n suihkuun. Suihkun jälkeen nostan hoitoalustan takaisin pesukoneen päälle kuivaan pienen siinä, rasvailen ja puen. On käyty saunassakin (alalauteilla jälkilämmössä) ja välillä vaihdellaan kylvetystä ja suihkua.
Mr. T. läpsytteli käsillään (aika rajusti ja holtittomasti) vettä viimeksi vauvauinnissa...samaa teki nyt myös kylvettäessä. Siinähän kastui kylvettäjä ihan heittämällä :LOL: !
JaKa nauttikaa vielä rauhallisista kylpyhetkistä kun voitte!
Nyt täytyy rientää tk:een. Yksi lapsista on kovasti kipeänä ja myyräkuumetta epäillään vahvasti : /
 
Hug
Voi kuulkaa! Täällä on nyt joulu. Ratkes nimittäin nää pojun nukutusongelmat kertaheitolla. Aiemmin sain nukuttaa sen 30-60 min ja nyt se sammuu sänkyyn aina 10 minsassa ja vaunuun yleensä jo 5 minsassa. JEEEEEE! Ja kaiken lisäksi nukkuu kunnon pitkiä unia, ei mitään pikkupätkää joten päiväunien määräkin on nyt vaan kolmet unet. Kyse onkin ollut koko ajan siitä, että se ei ole ollut riittävän väsynyt, etenkään fyysisesti. Siis tämän meidän pojanhan pitää ottaa kunnolla itestään virrat pois, että nukuttaa. Onhan se tuolla matolla ollut aiemminkin, mutta nyt oon pitänyt sitä oikeen pitkään päinmakuulla, jossa sitten pääsee punnertamaan ja käyttämään energiaa.

Joku täällä (vai facebookin puolella?) kertoi niistä System 4 shampoista. Kävin ostamassa sitä, kun tuntuu että hiukset rasvottuu tosi nopeesti ja silti on vähän semmonen herkkä ja atooppinen päänahka. Eilen koitin ekaa kertaa ja ainakin tuntui oikein hyvältä. Katotaan mitä pidempi käyttö tekee päänahalle.

Kiinteistä Onko kenenkään lapsi saanut kaupan mustikkasoseesta mahaa pipiksi? Me maistettiin eilen sitä Piltin mustikkasosetta (jossa on muuten mustikan lisäksi riisitärkkelystä). Eilen oli pojulla selkeesti mahanpuruja ja itkeskeli ja taisi ikenetkin kutittaa. Ja tänään on tullu kahet semmoset öllöhajuset limaset kakit, jossa vielä semmosia mustia pilkkuja sitä mustikkaa. Mietin vaan, että oliko se reaktio siitä mustikasta, riisitärkkelyksestä vai jostain mitä mä oon syöny. Enkä oikein tiedä uskallanko antaa sitä mustikkasosetta enää vai siirrytäänkö suosiolla johonkin muuhun.

Sain lahjaksi Eve Hietamiehen kirjan Yösyöttö. Jos viihdyttävää romaania kaipaa, niin suosittelen! Se on just semmonen kirja, mikä tekee mieli lukea siltä istumalta.

Toivotaan että auraajat saa pian jalkakäytävät puhtaaksi. Eilen yritettiin lähteä vaunulenkille, niin jouduttiin kääntymään takasin kun oli niin paljon lunta. Me tod. tarvitaan pian ne parvekevaunut ja onneksi varmaan saadaankin miehen serkulta semmoset.

Hauskaa viikkoa kaikille!
 
Hug
Vielä kiinteistä tyhmä kysymys: Miten esim. jotain vadelmaa voi maistattattaa. Eli siis jos vadelmat on pakasteessa niin annetaanko ne vaan sulaa ja sitten sörssätään haarukalla vai pitääkö ne jotenkin keittää? Tai sitten joku ananas. Miten sen saa soseeksi?
 
Heips! Hug: itse en uskaltaisi antaa vauvalle pakastevadelmia, koska varsinkin ulkomaisissa piilee noroviruksen vaara, voi aiheuttaa kamalan mahataudin. Mutta jos haluaa niitä käyttää, ne pitää ainakin keittää hyvin. Ananaksen sopivuudesta en osaa sanoa, mutta ainakaan säilykehedelmiä ei pidä antaa (tölkeistä liukenee aina jotain metalleja).
 
Hug
Eukkoone Joo just sitä mäkin, että ei niitä ulkolaisia vadelmia nyt ainakaan voi antaa noin vaan. Ja ananas antasin toki tuoreena jos antasin, mutta ei meidän tartte sitä syödä tietty vielä, onhan noita muitakin hedelmiä.
 
Heips

Pitäsköhän itekkin tänne taas jotain raapustella :D

Meillä on poju löytänyt omat vapaansa ja ruennut kiljumaan:heart: Ihanan kuulonen pikku ukkeli kun yrittää kiljua, mutta aina se ääni ei tule:LOL:

suihkussa käynti Olis muuten varmaan ihan jees, mutta se pitäs tehhä sillon ku on sauna lämpiimässä, muuten on meijän suihkussa ihan liian kylmä pojun käydä pelkässä suihkussa.. harmi sinänsä, mutta nää on näitä vanhan talona harmeja : /

Tulipahan äsken käytyä lenkillä ja sitten vielä kolattua pihatie jossa oli varmaan 20cm lunta, hyvää urheilua

Poju on nyt taas huonontanut päikkäreitään.. Aijemmin saattoi nukku sen 3h, nyt jos menee se 2h ni hyvin reimusta.. sellanen 30min- 1,5h on nyt taas se normaali. Ei siinä mitä, mutta kun on tosi kiukkunen pieni mies sitten kun ei malta enempää nukkua... Sylissä pitäs saada olla koko aika ja viihdyttää pitäs.. Tosin edelleen onneksi lattailla viihtyy joitain aikoja ni saa itte vähän hengähtää ja olla.. nytkin tuolla sutkuttelee pienillä jaloillaan ja kovasti olis mieli mennä etiäpäin:D

Hauskaa viikkoa vaan kaikille!

Rae ja V
 
niin meiltä peruttiin 4kk neuvola kun meidän neuvolatäti oli yllättäen sairastunut ja jäänyt pidemmälle sairaslomalle :( 4kk nevola jää kokonaan välistä,koska muiden listat ovat nyt pahasti ruuhkautuneet. nyt odotellaan koska tulis soitto että päästään pikaisesti käymään punnituksessa ja pituuden tarkistuksessa. oon niin pettynyt kun olis haluttanut jutella kiinteistäkin, vaikkaki niitä ollaan kohta kk syöty mutta ei neukkutäti edes tiedä sitä. voi vastustus! 5kk iässä onkin sit neuvola-lääkäri..
onko teille muille käynyt niin että kun ette ole lämmittäneet lapsenne soseruokaa niin on mennyt masu kipeäksi, meille kävi niin että kun oltiin viikko syöty kukkakaali-peruna sosetta eikä mitään vaivoja tullut siitä,sit kun mies ei lämmittänyt ennen syöttöä sitä niin kauhea piereskely ja vatsanväänteet :(
Meilläkin on päikkärit huonontunut,sitteriin keinutan unille ja sit nukkuu n30min, ja kun heräilee jatkan keinuttelua niin nukkuu vielä jotain 20min hyvällä tuurilla.
 
Unista meillä on myös päikkärit jäänyt ihan tyngän pituisiksi viime aikoina,nukutaan kerralla korkeintaan tunti, vaikka pääsis ulos vaunuissa nukkumaan niin korkeintaa 1,5h siellä unta ja sitten pitää 5 - 10min välein käydä vaunuja hyssyttämässä... Öisinkään ei enää nukata taaskaan kun se 4-5h ja sitten herätään syömään. Ja sen jälkeen 2h korkeintaan putken kunnes taas herätään syömään. Ruokana on ed. vaan korvike ja tissi yöllä ja aamusta ennen kun noustaan sängystä.

Päivisin tuntuu että välillä joutuu 2 tunnin välein antamaan sen 2dl korviketta joka on edelleen sitä nan:nin 1 purkkia. Pitäis varmaan alkaa kokeilemaan että joskos uskaltais alkaa velliä totuttaa tolle lapselle,että yöllä uni maittais pidempään.. Päivisin siis syödään ainoastaan korviketta,ellei olla jossain liikenteessä silleen että imetän välissä. Maito on siis loppumaan päin. Tänään aamulla ei esim tullut toisesta tissistä kuin muutama hikinen tippa kun ite puristin,toisesta sentään enemmän että nti sai syötyä vähän,ja pääsi lähelle:)

Btw,onko perjantain treffeille sovittua aikaa? Hapero pääni ei muista enää... :ashamed:
 
Olivia kiitos... :cool: Oon tosiaan muistini kadottanu lähes kokonaan,olo on samanlainen muistin osalta kuin olisi taas tuo raskausdementia...:D

Viime yönä näinkin unta että olin raskaana, ja vaikka se raskaus oli unessa ihan alussa niin kun lapsi liikku mahassa niin koko maha liikku:D Ihan ku siellä olis ollu alien, joka koitti puskea itteään läpi mahasta:LOL:
Ehkäpä se toinen sieltä viellä tuleekin nopeammin kun osaa odottaa:) Sovittu ollaan että vuoden loppuun asti käytetään ehkäsyä,joko kumia tai sitten tätä kuuluisaa "teinien ehkäisyä" eli "mä en tuu sisää".... :whistle:
Ennemmin pieni ikä ero lapsilla kun se että olis kovin montaa vuotta ikäero. Nyt ainakin tuntuu siltä että se olis hyvä idea:D Ettei tarvi vaipparallia pitää 5 vuoden välein:D Vaan ennemmi kerralla putkeen sekin homma. On niistä lapsista sitten seuraa toisillensakkin kun on melkein samalla aaltopituudella leikit kun ikäeroa on n. vuoden verran. :)

Lapsen suihkussa käyttäminen minä ainakin kotona yksin ollessa kun käytiin Pihlan kanssa suihkussa tein niin että pihla oli sylissä kun menin suihkun alle ja ensin kastelin lapsen vedellä ja sitten se sai hengailla siinä suihkun alla sylissä ollessa. Vaikkei saisikaan antaa keittämätöntä vettä lapselle joka ei syö viellä kiinteitä niin kyllä tuo ipana ainakin kovasti imeskeli mun olkapäästä vesipisaroita suihkusessioiden aikana,mutta eipä tuo ole mitenkää erillaiselta vaikuttanu. Kun olin saanu Pihlan pestyä kiedoin sen omaan pyyhkeeseensä ja nostin sen vessan maton päälle odottelemaan että oon saanu pestyä itteni. Pirun vikkelään sen ittensä rimpuili pois sieltä pyyhkeen sisästä mutta eipä tuo neitiä häirinny, heilutteli vaan jalkojaan toinen nyrkkki suussa ja pyöri puolelta toiselle.:D

Miten te muut olette tehneet tuon velliin totuttelun? Pieniä määriä kerralla, vai korvikkeeseen jatkamalla?
 
me alotettiin velli niin että aluksi vain 10ml velliä ja 60ml korviketta, sit nostin 30ml velliä ja 80ml maitoa ja nyt meneekin 30ml maitoa ja 140ml velliä, maidolla jatkan siksi tuon verran että tulee helpommin tutin päästä ulos, vellitutteja en ole alkanut eriksenn ostamaan. Ja maissivellillä mennnään, peruna-porkkanaakin kokeiltiin ja kyllä sekin sopi,mutta jotenkin on tullut tuota maissia ostettua. Mutta yöuniin näillä ei ole ollut suuremmin vaikutusta,vasta kun alotettiin iltapuuro niin eka unipätkä on pidempi, eli 09-02, sit heräilläänkin parin tunnin välein loppu yö. Mutta nuo 4kk.n puurotkin on vielä niin mietoja ettei nekään varmaan vielä kauheasti vaikuta noihin öihin.. Tai sattaa vaikuttakin mutta siten, että ne unipätkät nukutaan sikeämmin ja rauhallisemmin,muttei kuitenkaan niin että unet pidentyis.. huh huh tulipa jaariteltua :D
 
Jaka ihan hyvät jaarittelut..:p Luulisin että ymmärsin pointin joka tapauksessa..:D
Sillon kun annoin ensimmäisiä kertoja illalla sen korvikkeen yötä vasten niin tyttö nukkui 10,5h putkeen ja seuraavana yönä 9,5h putkeen,ja sen jälkeen onkin sitten heräilty tasaisesti n 2tunnin välein ensimmäisen pitkän 4-5h uni pätkän jälkeen. Inhottaa kun siellä neuvolassa ei se lääkäri maininnut mitään muun ruuan antamisesta tai edes d-vitamiinin tarpeen muutoksesta kun siellä 4kk käynnillä käytiin. Tuntu että sillä oli vaan kiire saada meiät ulos ja seuraava sisään..:/
Tuo tyttö syö kuitenkin aika paljon sitä korviketta päivässä. Kun kerralla menee melkeinpä poikkeuksetta n.2dl tetra ja 4-5 krt päivän aikana syö. Huomaa kyllä että on posket alkanu enemmän pullottaa kun saa tarpeeksi syötävää:D Tissistä kun ei tainu ihan kuitenkaan tulla niin paljon kun tyttö olis halunnu... Syödä piti tosi tiuhaan ja silti oli vähä nälkä kiukun tuntua ilmassa... Nyt ei tarvi tuttiakaan niin paljoa kun saa syödä niin paljon kun vatsa vetää..:)

Mutta nyt unille:)
 
Millanen Se tais olla niin et kun korviketta alkaa mennä litra tai yli päivään, ois hyvä alotella kiinteitä. Kokeile vaan sitä vellii. Me alotettiin se aikalailla samalla tavalla kun JaKa.

Kohta 5 kk neuvolaan vaikka ikää onkin jo 5,5kk..
 
Pitipä tännekkin tulla nopsaan kirjotteleen, että meidän pienellä miehellä näkyy pienen pieni hammas :heart: Ihan en ole varma onko se jo miten kunnolla puhjennut, kun ei tuo örmylä anna katsoa suuhun kun on kiukkunen kuin ampiainen
 
Kiitoksia suihkuvinkeistä!
Oon huomannu että sen jälkee ku tissin syönti loppu, on meillä tyttö ruvennu heräileen öisin:( Siis ennen ku syötiin unitissiä ja muutenki tissuteltii pitkin päivää pitkiä aikoja kerralla, tyttö nukahti 22-24 välissä ja heräsi 8-9 välissä aamulla. Siis ei pihahustakaan välissä kuulunu. Mutta nyt kun tissi jäänyyt pois, on tyttö mennyt nukkumaan 22 maisa ja eka kerran herännyt 12 ja sitte syöny puoliunessa ja jatkanu unia kunnes taas joskus 2-4 herää ja tutin olen laittanu suuhun ja tyttö nukahtanut uuestaa ja sit herätään siinä 8-9. Siis onhan nuo ihan norm. unia mutta meille ei ku tosiaan laitokselta asti yöt on nukuttu syömättä/heräämättä. Ja voi olla ettei tuo tissittely ja unet vaikuta mitenkää toisiisa vaa sattuvat vaa nii hyvin samalle hetkelle.
Mietein että jos ei normi korvike enää riitä yöks vaa tarvii paksumpaa tavaraa yöks mut kokeiltii maissivelliä ja niin kauheet itkut tuli siitä ettei enää mielellään toistaa kertaa kokeile! Olisko jotain muuta mitä vois kokeilla antaa?
Toinen asia minkä oon huomannu muuttuneen on se että päivisin tyttö on paljon paremmalla tuulella kuin ennen. Nykyään saa mahansa täyteen paljon nopeampaa kuin ennen eikä sen vuoksi tarvihe itkeskellä, myös päiväunien laatu on parempi eli ehkä oli meillä parempi ratkaisu lopettaa tissittely. (vaikken itse välttis olis halunnu vaa ku tyttö päätti puolesta):LOL:
Tulikohan kovin sekavaa tekstiä ku tyttö sylis nii ei oikee pysty keskittymään siihen mitä kirjottaa:)
 
Heippa täältäkin.
Meillä maaginen 4kk täyttyy huomenna,ja oon ylpeä itsestäni että on pelkällä rinnalla selvitty näin pitkälle=)Jos ei siis lasketa paria maissinaksua mitä poika on maistanut:LOL:
Neuvolassa oltiin 8,6kg ja 61,5cm eli iso kaveri on.
Kiinteitä ruvetaan pikkuhiljaa maistamaan..jos saataisiin yöunta näin pitennettyä.
En tiiä kannattaako tätä nyt tähän laitaa,mutta meillä nukuttu viikko suht ok..viime yönä syötiin 4kertaa,mutta nukahdettiin samantien eli hyvä yö meille.Ja iltaisin on kiltisti nukahdettu:D
Mutta nyt kun kehuin niin yöt muuttuu taas kamaliksi:headwall:
Pojalla on ihossa allergiaa ja atoopiaa,ja niihin saatiin neuvolasta rasvat,pyysin myös korvien tarkistuksen kun oltu kipeitä ja poika huutanut kipuitkun tyylistä välillä..tietää nyt ainakin ettei korvista johdu.
suuta kalutaan ja kuolaa riittää,mutta saa nähdä koska oikeesti hammas tulee.
Nyt leipomaan tytön pikkujouluihin..ei kyllä yhtään nappaisi:headwall:
Mä en myöskään halua enää ikinä töihin/kouluun7mihinkään mihin täytyy aamulla lähteä...oon joutunut kahtena aamuna vetämään pikkuset kesken unien sängystä kun on ollut menoa ja tuo on ihan tuskaa:(Ja huomenna kun saataisiin nukkua niin pikkuset herää tietysti oma-alotteisesti 5aikaan..huoh,
hipsu jolla on liikaa joulukiireitä..
 
Aatu täyttää perjantaina 5kk ja äijällä on jo kolme hammasta alhaalla edessä. Kääntymistä ei havaittavissa.
Perjantaina ois meilläkin neuvola ja siellä tehoste-rokotukset, ilta menee sitten varmaan kipuillessa mutta onneksi nyt tietää laittaa supon heti oireiden ilmetessä ettei tarvi äijällä kauaa kipeä olla.
 

Yhteistyössä