Heinäkuun Hurmaajat 2010

Hiustenlähdöstä Minulla lähteen tosi paljon hiuksia. Olen laittanut sen imetyksen/hormonien piikkiin. Välillä ihan hirvittää, kun kampaa tukan ja kampaan jää iso sutti hiuksia. Pesuhuoneen viemäri on aina tukossa.
 
Heips mammat taas,

Täällä väsynyt äiti joka kärsii unettomuudesta, monen monta yötä menee valvoessa viime yönäkin vauva nukkui jo 22 mutta itse nukuin vasta 04 ja sitten puoli 9 piti jo herätä huoh.
Kuinka teillä menee päivä rytmi, oon ihan hakusessa…meillä näin:

9-10 ylös
11-12 päikkärit 1h
13-14 lounas bataatti,porkkana pottu sose
15-16 päikkärit 1-1,5h
19.30-20 puuro
21-22 nukkumaan, poika heräillyt viim. kk ajan melki joka tunti klo 03 asti ja siitä sitten klo 06 nukkuu ja tulee viereen loppuaamuksi.
vinkkejä otetaan vastaan!
Perjantaina olis 6kk neuvola ?

kirjoitan taas…ai niin meillä turvaistuin besafe ja viikonloppuna pitäis ottaa käyttöön!

Fiinukka ja Oliver ens la 6kk
 
hiustenlähdöstä: Mulla lähti todella paljon hiuksia. Onneksi on jo vähentynyt paljon. Enimmillään niitä varmaan lähti silloin ku tyttö oli 3-4kk ja pikkuhiljaa se väheni ku tyttö oli 5kk ja nyt tieten lähtee ihan norm. määrä. Itellä ku on vielä todella pitkät peppuun asti yltävät hiukset nii kampa oli aivan kauhea ja pesuhuoneen viemäri myös. Joka kerran jälkee sai viemärin ritilän puhistaa tai olis varmaa menny tukkoon:LOL: Mut uskosin olevan imettämisestä ja hormooneista ainakin osin kiinni kauanko niitä lähtee. Mulla loppu hiusten lähtö kun loppu imettäminenki. Mutta tosin kaveri ei imettäny päivääkään ja silläkin lähti että toki on yksilöllistäkin.

päivärytmi:
Meillä mennään suurin piirtein näin
9.00-10.00 herätään ja kaurapuuroa + hedelmä/marjasoseella ja maitoa
n.12.30 kasvissosetta ja maitoa
13.00 nukkumaan noin 1-2h
kun herää maitoa
15.30 kasvissosetta ja maitoa
n.17.00-18.00 nukkumaan 1-2h
maitoa kun herää ja
n.20.00 hedelmäsosetta ja maitoa
ennen nukkumaan menoa n. 21.45 maitoa ja
nukkumaan mennään klo 22.00
Maidon kerta-annos vaihtelee mutta suurin piirtein päivässä maitoa menee 800-900ml.
Nyt oon miettinyt jos lisäisi yhden soseen syönti kerran lisää jotta maitoa menisi vähän vähemmän mutta en vielä ole kerennyt. Jos odottaisi että 6kk neuvolassa kyselis vähän lisää nuista syömisistä. Joko teen tämän itelle vaikeeksi tai sitte en vaa ymmärrä mutta hirveet paineet nuista syömisistä on itsellä...:headwall:
Meillä onneksi (koputtaa puuta) ollaan aina nukuttu koko yö heräämättä mutta jos on flunssan tai jonkun muun syyn takia valvottanu nii oon aina ottanu viereen nukkumaan koska siinä tyttö on viimeistään nukahtanu. Sitte jos alkuyöstä jo tullu meidän sänkyy nii monesti siirrän vielä pinnasänkyyn takas ku syvässä unessa mutta jos aamuyöstä tullut nii annan nukkua loppu yön mun vieressä.
Sori jos ei saa taaskaa selvää mut ei oikee pysty keskittyy ku kahtoo samalla tv.tä:whistle:
 
Hei,

myöhään tähän ketjuun herännyt minäkin, mutta toivottavasti mahtuu vielä mukaan. Meidän tyttö syntyi 3.7., eli ikää on nyt 6kk 9pv ja touhuilu kiihtyy koko ajan. Eteenpäin ei tosin vielä pääse, ja sekös häntä tuntuu hermostuttavan..kaikki jännä kun on aina käden ulottumattomissa :p

Meillä päivärytmi on edellee liukuva. Toisinaan noustaan 7.30, toisinaan 9.00, joten kaikki siitä eteenpäin siirtyy aina heräämisen mukaan. Oishan se kiva, jos pystyis edellisenä päivänä edes suunnilleen sopimaan aikatauluja seuraavalle, mutta kaipa sekin aika vielä koittaa :)
 
Heippa kaikille!
Täällä olisi yksi uusi/vanha heinäkuun mamma... Joskus odotusaikana kirjoittelinkin, mutta sen jälkeen oon vaan teidän juttuja lueskellut. Nyt ajattelin taas aktivoitua kirjoittelemaankin... (yritystä ainakin...) Meidän tyttö on syntynyt 7.7 ja mitat oli 3055g ja 49cm.

Tyttö on varsinainen elohiiri, tuntuu ettei hetkeäkään pysy paikoillaan (joskus ehkä nukkuessa :LOL:) ja ruokahalutkin sen mukaiset. Tänää oli just 6kk neuvola ja neuvolatätiä nauratti kun kysyin, että paljonko ruokaa voi tytölle antaa. Vatsa tuntuu olevan loputon kaivo.

Päivärytmi meillä on suunnilleen
7-8 herätys ja aamumaito
10-11 liha/kasvissose + maitoa
11-13(14) päikkärit
14 hedelmäsose + maitoa
15-16 (16-17) päikkärit
17 vihannessosetta + maitoa
19:30 iltapuuro + maitoa
20 nukkumaan
03-05 välillä maitoa kerran
Taas aamu ja ÄIDIN MIELESTÄ EHDOTTOMASTI LIIAN NOPEAAN...

Tällä on nyt menty jo pari kuukautta ja tuntuu, että likka on sitä tyytyväisempi mitä orjallisemmin päivä pysyy rytmissä=)
 
Hei,

Meillä ei ole niin minkäänlaista päivärytmiä.
Kiinteitä alettiin vasta kokeilemaan, eli aika pitkälti rintamaidolla vielä mennään.
Tyttö onkin sellainen tissitakiainen tällä hetkellä, että kiinteitä lisätään niin nopeaa kun vaan mahdollista :) Jospa se päivärytmikin sitten kiinteiden myötä tasoittuisi.
Vanhempien tyttöjen kanssa koitan jonkinlaista rytmiä pitää mutta hankalaahan se välillä on.
Liikaa katsotaan telkkaria :ashamed:

Hiuksia lähtee täälläkin.
 
Heips taas!
Hetki aikaa kirjoittaa, kun isompi riekuu sängyssään "päikkäreillä" ja tää heinäkuinen oikeasti nukkuu omia päikkäreitään. :)

Päivärytmi meillä pienemmän osalta aika sekainen vielä.
Herätään joskus 8-9 aikoihin, kerran vahingossa nukuttiin 9.30 asti
Aamupalaksi syödään riisipuuroa ja juodaan ennen tai jälkeen maitoa
Päikkärit n. 1-2 kuluttua heräämisestä, nukkuu 0,5-2,5h
Lounaaksi broileri- tai kalasosetta, liha huudatti jostain syystä tosi pahasti öisin.
Lisäksi maitoa vaihtelevalla menestyksellä
Tässä iltapäivällä nukkuu joskus 15 min, joskus ihan tunteja nää päikkärit. Heräämisen jälkeen jälleen maitoa, yleensä ei juo.
N. klo 17-19 aikoihin hedelmä- tai kasvissosetta. Ja maitoa. :) Riippuen aiemmista päikkäreistä saattaa nukkua vielä kolmannet päikkärit. Välillä soseita syödään kerran lisää, välillä ei.
Nukkumaanmeno aloitellaan klo 21. Vielä menty maissivellin voimin, mutta nyt vellituttien hankinnan jälkeen ollaan alettu totuttaan myös kauravelliin. Ja yöllä sit heräillään 1-3 kertaa syömään.

Eli meiän ongelmana ehkä, että maidonjuonti ajoittuu yölle. Juo vuorokauteen sen 6-7dl velli mukaanlukien, mutta ei päivällä! Huutaa ja riitelee pullon kanssa. Meillä oli samanlainen vaihe tossa loppusyksystä, eli odotellaan josko alkais maito kelvata päiväsaikaankin. Saa antaa neuvoja, miten rytmittää helpommaksi tätä päivää. :D

Omenaruusulle; Teillä onkin lähdetty tosi vauhdikkaasti liikkeelle! Meillä vasta peruutellaan ja pyöritään lattiatasossa, vielä kohtuullisen helppoa vahtia mitä toinen tekee ja etenkin mitä saa käteensä. :) Ihanaa, mutta haastavaa. :)

Liplatus: Mukava kuulla, että myös kaksosten kanssa menee hyvin. :)

Hiuksia lähtee myös täällä! Ja näyttää tosi hassulle, kun uusia kasvaa ja ne uudet pätkät sit hapsottaa tuolta seasta.
 
Termos!
6kk neuvolassa käyty.
Mitat (suluissa 5kk mitat)
pituus 70.0 (67.4)
paino 8680g (8060g)
päänymp. 42.9 (42.0)
Seuraavan kerran oliskin sitten 8kk lääkärineuvola. Nyt kaikki meni hyvin, vähän vierasti ku neuvolatäti otti sylii ja käänteli:) Hirvee villi ja puheripuli tytölle tuli siellä, yhtäkkiä rupes jokeltaa ja heilutteleen jalkoja hirmusta vauhtia! Hassu.
Sunnuntaina meillä hoksattiin kuinka käännytään malahta selälleen ja sitte onki pyöritty ympäri siitä asti.Hyvän näköinen ku saman tien ku laittaa lattialle makoilemaan nii kääntyy vatsalleen ja siitä menee vaa hetki nii on jo takas selällää ja sit yhtäkkiä se on taas mahallaa:LOL:

Hei nii miten se nyt on tuon istumisen kans. Ku neuvolasta sitä kyselin nii se sano ettei tarvitse "opettaa" istumaan vaa oppii sen itse. Eli tarkottaako se nyt sitä että ku vauva on valmis se itse nousee istumaan vai siis mitä? oon varmaa vähä tyhmä mutta ku ei oo aikasemmin tämmösiä nähny/miettiny. Ja sitte se sano että syöttötuolia voi käyttää vasta sitte kun osaa istua eli tarkottaako se nyt sit taas sitä että mun pitää eka oottaa että tuo tyttö itse oppii nousemaan makuulta istumaan ja sitte vasta voi laittaa syöttötuoliin?
 
No siis mulle sanottiin neuvolassa tosta istumisesta et voi alkaa istuttamaan pieniä aikoja. Ku eihän nää taida vielä aikoihin osata ite istahtaa. Tukea pitää ja meillä ainakin syöttötuolissa saa laittaa kauheasti lisätukia, ite oon laittanu harsorullat tueksi TrippTrappiin niin johan poitsu pysyy paremmin istumassa.

Ikävästi tosiaan hiljentynyt tää puoli, suurinosa jorisee enemmän tuolla FB:n puolella. Mutta jospa tännekkin kuulumisia.

Meillä oli eilen 6 kk neuvola. Poika kasvaa edelleen tasasesti keskikäyrällä. Paino 8255g ja pituus 68,5 cm. Kaikki muutoinkin niinku pitääkin. Tosin poika teki pienoiset oharit vanhemmille siel neuvolassa, ku terkkari halus nähdä miten touhuilee lattialla... Niin tämä sitten päätti vaan makoilla selällään ja ihmetellä et mitäs te kaikki siinä oikein tuijotatte. :D

Meillä on pojalla hirmusen kuiva iho ja siis jotain ihottuman tapasta kans. Käytiin maanantaina lastenlääkärillä. Kerran aikasemminkin on samasta syystä käyty samalla tohtorilla. Nyt sitten lääkäri oli sitä mieltä et ihottuma vois johtua maitoallergiasta, eli poika maidottomalle (siis Almiron-korvikkeelle). Mun ittenikin ois pitäny karsia kaikki maito ja kananmuna pois jos meinaisin imettää. Mutta meillä tosiaan oli jäljellä vaan kaks imetyskertaa / vrk, niin katsoin parhaaks lopettaa sitten kokonaan. Eri juttu ois jos ois vielä enemmän tississä kii, mut nyt ehkä hieman turhaa.

Poika menee lauantaina mun vanhemmille yökylään, kun ite ollaan menossa yksiin häihin. Ei rehellisesti tippaakaan kiinnostais lähtee, mut pakko kait se on kun vaatteet hommattu ja ilmottauduttukkin jo bileisiin.

Et eipä tännekkään mitään sen ihmeempiä.
 
Heips!
Meillä tyttö nyt 6,5 kk ja istuu ilman tukea, mutta neuvolassa sanoivat ettei saisi istuttaa kun pieniä aikoja. Sitten vasta saisi esim lattialla leikkiä istuen kun itse nousee istumaan. (Voitte arvata viihtyyko mahallaan leikkiä, kun on istuminen keksitty:D)
5kk neuvolassa saatiin lupa jo istua syömisen ajan syöttötuolissa ja silloin piti vielä tukea vähän, mutta nyt siis nakottaa jo lattialla ihan täysin. Tuntuu että hirveesti on eroja neuvolan ohjeissa.
 
Siis tosiaankin aika hauska miten eroaa taas neuvot neuvoloissa. Kun mulle sanottiin ettei saa istua syöttötuolissa jos ei itse osaa istua ja neukkutäti viel tarkensi että ei saa tukea tyynyillä tai millään muullakaan vaa rauhassa osottaa ainakin sinne 7kk ikäiseksi jolloin vasta ruveta koittamaan että joko osaisi istua tuetta.

Meillä kans tosi kuiva iho paikotellen. Isällä atooppinen iho nii hirvittää että millon puhkeaa tytöllekin. Ainaki toistaiseksi ollaan pärjätty mutta jos vielä pahenee nii taitaapi olla parempi käyä näyttää lääkärille.
 
Heissan piikkkäääässsttäää aika tännekkin:)

Tuohon istumiseen pitää ihan sen verta kommentoida, että meille 4kk lääkärissä anto luvan, että sylissä saa istua ja 5kk neukussa kun kyselin tuosta syöttötuolissa istumisesta ni sano, että 6kk kohdalla voi rueta harjottelemaan ja tietty pitää tukea jos ei osaa vielä itse istua. Eli aika paljon tosiaan heittelee nuo ohjeistukset, vaan kaikkihan tekee niinku parhaaksi näkee:)

Meillä poju tänään 6kk ja viikon verran jo syöttiksessä istuskellut. Tyynyllä olen siihen tukenut istumaan. Meillä kun tuossa sitterissä syömisestä ei tule enää mitään kun poika haluaa koko aika kääntyä siinä mahalleen:LOL:

Ryömiminen on ihan mahotonta meillä tällä hetkellä, koko aika pitäs olla menossa ja kaikkiin semmottiin paikkoihin mihin EI sais mennä... Silimät suap olla selässäkin, että perässä ennättää.

Rytmi meillä jokakuinkin seuraavanlainen

8-9 ylös, puuro
11-12 lounas + päikkärit
13.30-15.00 päikyiltä herätään
16-17 välipala
20 iltapuuro
20.30- 21 yöunille

Ja tähän kaikkeen vielä lisäksi maidonjuontia, leikkiä ja ehkä ihan minimini päikkärit :)

Vieläkään ei olla tultu turvaistuimen suhteen minkäälaiseen päätökseen vaan aika vahvoilla olis aktra gaco cosmic, onko kellä kokemusta?

6kk neukku olis kuun vika päivä, mittoja odotellessa

Rae ja V 6kk
 
Mielenosoitus: Kardemummma takas!!!!!!!!!!
Päivää arvon mysteerirouva, jorinat on tosiaan siirtyneet sinne Facebookiin. Iloksenne voisin kirjoitella, jos jotain olisi mielessäni, mutta kun ei oikein oo..

Ei ainakaan mitään kovin käytännönläheistä. Pohdin kyllä vanhemmuuteen liittyviä juttuja aika paljonkin päivittäin. Meillä ei oo koskaan ollut mitkään stereotyyppiset roolit parisuhteessa, enkä oo ollut stereotyyppinainen, enkä oo stereotyyppiäiti, eikä mieheni stereotyyppi-isä. Ympäröivä yhteiskunta laittaa silti v*tuttamaan, tuntee itsensä huonoksi äidiksi kun mies hoitaa lasta 50-50 (ja on nyt 3kk vanhempainvapaalla). Selkeesti odotetaan, että äidin pitäis olla se joku fakin ensisijainen hoitaja. Jos mies tekee mitä tahansa, se on joku superisä, ja pitäis olla kiitollinen että se "osallistuu". Mitä saatanaa oikeasti! Se lapsi on tasan yhtä paljon kummankin. Mulla menee niin hermot tähän koko kulttuuriin.

Mitäs vielä. Sulo ei ole enää laiheliini vaan paino kohoaa keskikäyrällä kiinteiden aloituksen myötä. (Kaikki heinäkuiset-facebookkarit tän kyllä tietää, tarinoin tässä nyt ihan personally tälle mielenosoittajalle.. :D ) Tänään hän on kiskonut ruisleipää, chili-currytofua (eikä ilmekään värähdä mausteista!), veneperunoita (öljyllä, mutta ilman suolaa), omena-karpalososetta.

Yöunet ei oo lapsoseni vahva laji vieläkään :LOL: Mutta kohtahan tässä 7kk on tarvottu, jaksaa jaksaa. Kyllä telkkarisarjoissa on silti annettu ymmärtää, että tää ois vielä paljon pahempaa :D

Nyt pitää alkaa vähän kirjottelemaan, hienostihan tähän työelämäänkin on päässy sujahtamaan puoliksi takas. Mun on ainakin pakko saada tehdä tätä ns. omaa juttua tai olisin seonnut jo sataan otteeseen tähän vauvasirkukseen. En ole kotiäitimateriaalia, vaikka kuinka yrittäisin. Sou not. Onhan toi jäbsteri silti ihaninta, mitä maa päällään kantaa.
 
Gracon Cosmic on pärjännyt hienosti Gracon jossain omassa testissä voittaen sen :)
Mutta jossain muussa testissä (videonkin olen nähnyt netissä) se teilattiin täysin, lähti suoraan sanottuna lentoon siitä auton istuimelta. Meillä oli siihen asti Cosmic... sen jälkeen siirtyi varastoon ja ostettiin Besafe IziCombi. Kauheaa rahan haaskuuta oli laittaa tuohon Cosmiciin roposia. Mutta varmasti turvallisempaa kuin esim. sylissä kulettaminen mitä sitäkin joskus kauhukseen näkee. Oma lapsi turvatyynynä... :/

autoliiton sivuilta löytyy puolueettomia testejä ja sielläkin Cosmic oli muistaakseni välttävän saanut.. tai joka tapauksessa huonon arvion.
 
Olettehan fb-ryhmään liittymispyynnön laittaneet huomanneet, ettei ryhmään hyväksymisestä tule erikseen mitään ilmoitusta, vaan sivu aukeaa kokeillessa. Ettei täällä kukaan luule, ettei olla hyväksytty ryhmään. :)
 
Punaposket: minkä vuoden testivideon oot nähnyt? jos näit vuoden 2006 videon, niin videolla istuin on asennettu väärin ja ilman tukirautaa josta johtuu ns. turvattomuus. Testi suoritettiin uudestaan korjausten jälkeen ja arvosanaksi tuli "hyvä" ja ihan virallisissa turvallisuustesteissä. Istuin on yhtä turvallinen kuin muutkin.

siis graco cosmic cofort S vai graco cosmic? kaksi eri istuinta.
 
Tuohon istuinasiaan:

Itse olen samaisesta videosta kuullut, mutta se koko turvatesti oli hylätty juurikin sen takia kun istuin oli väärin asennettu. Mikä tahansa istuin jos asennetaan väärin, sen turvallisuus kärsii! Ja on ollut jonkin aijemman vuoden malli, tämä 2010 pitäs kyllä olla tosiaan hvyvät arvosanat saanut ja lastentarvke- ketjun myymälät ainakin ensisijaisesti suosittelee tuota Dana:n mainitsemaa istuinta. Ja itsekkin siihen istuimeen olen kallistumassa. Istuin on varmasti hyvä, ei kait muuten liikkeet sitä markkinoiden parhaana ja turvallisimpana möisi?

Muuten eloon tänne ei kummallista, pientä sairastelua, mies ens viikon isyyslomalla ja lähdetään käymään pieni reissu kummakin kotipaikoilla. Maanantaina olis 6kk neuvola, uusia mittoja odotellessa
 
Turvaistuimista:
Tuo Graco asia on jäänyt mieleen jostain vuodelta -07, kun esikolle penkkiä haettiin.
Tuossa on se teksti minkä silloin löysin sen videon päälle ja sen jälkeen ei enää penkkiä käytetty.
Graco Cosmic XTP 2005 - Autoliitto
Luultavimmin tämä samainen penkki oli se jota meidänkin kylän lastentarvikeliikkeessä hehkutettiin testivoittajaksi...

Mutta kyseessähän on melko vanha juttu, joten varmaan voi olla uudempia ja parempia malleja jo tarjolla :) Itsellä jäi niin huono maku, ettei tuon jälkeen ole edes harkittua Gracoa pienemmille eikä isommille.
 
Tuota mallia myydään Ruotsin puolella Graco cosmic XTP, ja se ei ole sama kuin mitä myydään Suomessa. Suomessa tuota vastaava istuin on Graco cosmic ja tuon autoliiton linkki vie juuri sille sivulle, missä testi on tehty väärin ( vuoden 2005 istuin).. Suomessa myytävissä malleissa on reunoisa punaiset vyökilpsit, joilla autonturvavöillä saa istuimen tukevammin kiinni.

Se oikea testivoitaja on Graco cosmic confort S kyse on niin siis kolmesta eri istuimesta
 

Yhteistyössä