Heinäkuun Hurmaajat Kesäkuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Moi ja olettepa te ahkeria kirjoittajia :) Itseäni ihan nolottaa kun niin vähän kirjoitan :ashamed: en varmasti jää kenenkään mieleen..

Meillä on koira ja se tulee heinäkuussa 2 vee.. virtaa löytyy mutta paljon on nyt hyödynnetty tampereen koirapuistoa :) sielä on kavereita ja saa painaa!

Taysiin ei tosiaa saa tulla kuin isät+sisaret..äitin puolesta harmittaa,se olis ollu niin innoissaa tulee kun on ensimmäinen lapsenlapsi.

Kaikki suuret hankinnat on tehty,brion turvakaukalo jalustalla,pinnasänky ja hoitopöytä sekä vaunut..huh! Pieniä hankintoja sitte puuttuukin kaikenlaista..

Meillä ei oo mitään valmennuksia,ja napisin siitä neuvolassa jossa sitte neukkutäti lupas mulle ja miehelle pitää tunnin ns. valmennuksen.. hassua kun se on vasta lähempänä rv 39.. mulla on monen tutun vaavit tullut maailmaan jo 37-38 viikolla. Voip olla sit myöhäistä :LOL:

En oo ees itselleni saanu imetysliivejä ostettua..en saa mitään aikaseks!

Juhnnuksena olis tarkoitus lähteä mökille,toivottavasti sielä ei mitää ala tapahtuu :/

Mulla tuntuu liikkeitä eniten alavatsalla,ja välillä tuntuu että puristellaan pissarakkoa..onko muilla masunasu meinannu tulla kyljestä pylly edellä? meillä sitä yritetään päivittäin..

Sormikipu ja nivelten kipu on kamalaa..se on oikeestaa tällä hetkellä inhottavin mitä on.. toki supistukset on myös,mutta ei niin kipeitä kuitenkaan..sormet ihan ku kohmeessa :(

Onko kenelläkään tietoa jos kummi kuuluu kirkkoon mutta ei ole suorittanu rippikoulua?? Meidän pojalle sellainen tapaus on tulossa kummiksi.

Taatu&Elmeri 33+1
 
Huh...olipa taas teksti tullu eilisen iltapäivän jälkeen. =)

Danalle...Meille sanottiin täällä Haukiputaalla synnytysvalmennuksessa..siis Oysin kätilö sano, että nykyään vain isä ja sisarukset saa tulla kattoon osastolle.. ei enää isovanhemmat. Toivotavasti ois niin...ite oisin tosi tyytyväinen!! Ja mun Oysissa synnyttäneet kaverit on saanu melkok hyvin sovittua että isä on saanu olla osastolla enemmän jos on sovittu huonekaverin kanssa asiasta.Sitten myös varoitti että perhehuoneita kesällä tosi huonosti ku osasta tehdään tavallisia huoneita ruuhkan vuoksi. Tokihan aina voi kysyä.

Hitto että nukuin viime yön huonosti...kamala myrsky ja vesisade..tais tulla nukuttua joku noin 2 tuntia yöllä. Noh sitten aamulla nukuinkin 7.30-12.00!! :LOL: Jossaki sanottiin että ku synnytys lähenee niin pitää levätä päivällä jos ei yöllä saa nukuttua... :LOL:

Ei malttais oottaa ens vkon neukkulääkäriä joka on to! No äkkiä se viikko taas sinne vierähtää!

Viikonloppuja! =)

Zeenah ja pikkunen 36+1
 
Neuvolakuulumisia:

rv 33+1 (30+4) välissä oli neuvolalääkäri, mut niitä en merkkaa..
paino +450 g/vko (500g/vko) nyt tullu yhteensä n. 9 kg painoo
RR 119/73 (132/80)
pissa ok (ok)
hb 137 (134)
sf 32,5 (30) lääkäri mittas tuossa välillä jo 33cm, mut se johtu vissiin viistotilasta
tarjonta rt (pt, jonka jälkeen viisto) onneks käänty oikeinpäin!
sydämen syke + 140 (+)
liikkeet ++

Siinäpä ne, tällä kertaa meni vähän pitempään kun oli harjottelija joka oli sit yksin siinä mun kans niin se kyseli vähän enempi kaikkee ja ihan kiva oli et kyseli!

Hoh hoijaa, meiän kissalla on taas maha paskana kun söi antibioottikuurin niin piti pistää se taas paastoomaan, kun yrjöö syömisensä, onneks oli sohvalla viltti mille ykäs yöllä..

Käytiin eilen niitä taloja kahtelemassa vaan ei ollu kyllä kovin kummosia, tänään käydään vielä yhtä kattoon vaan alkaa kyllä kallistua vähän et ostettas tää talo, koska tästä saa pihan laitolla aika hyvän hinnan kun myy pois ja kyllä täs ihan mahtuu asumaan.
Tosi kiva oli kun toisessa niistä taloista poltetaan sisällä niin meinasin oksentaa kun oltiin muutama minuutti oltu sisällä, et siinäpä meni se talo sit :D Luulis jo myyjällä välähtävän et kun talo on ollu pitkään myynnissä ja siellä haisee karseelle et siirtys ees ulos polttamaan..

Jahas, jos sitä siirtys vaihteeks sohvalle lukee kirjaa :)

 
Juu siis kyllä täällä liikkeitä tulee ku ensin saan tyypin hereille. Joutuu vähän tökkimään ja syömään & juomaan makeeta. Se kyllä tosiaan viikon tossa piti sellasta elämää ettei tosikaan. Ja voihan tietty olla et on jotenkin sellases asennos et liikkeet menee enemmän selän puolelle. Mutta tosi raivostuttavaa silti. Ja tietty tää oma pähkäily helpottaa tilannetta...

Mä heräsin tänään kasilta ja nukuin sitten 10-13 lisäunet. Pitäis kait tässä alkaa pukemaan päivävaatteet päälle, mut ku ei taas saa mitään aikaseks.

Yöllä ja nyt "aamulla" on supistellut muutaman kerran oikein kipeesti.

Mies yritti ehdottaa et lähdettäis viikonloppuna mökille. En nyt oikein tiiä. Ku ei siel ensinnäkään oo oikein mitään tekemistä ja tahtoo olla vähä niin et mies katoo johonkin omiin hommiinsa ku ollaan siel.
 
Pai80 miehillä tosiaan paha tapa kadota johonkin omiin hommiinsa mökillä :hug: meillä sama juttu, tosin ei aiota käyä mökillä ennen vauvan syntymää.

Täsä just pohdin, mitä tehdä miehen reissun suhteen. Mies ois kovasti lähössä, ite taas tahtoisin sen pysyvän kotona. Vähän semmonen tunne, että jotain tapahtuu lähiaikoina....

 
Mä täällä alan tekemään nyt liikelaskentaa ku tuntuu et vauva on ollu kauheen vaisuna eilisestä asti. Kyl jotain pientä on tuntunu, mut hirmusen vähäsen.
Ohjeet oli: juo jotain makeaa, sitten tunnin seuraat liikkeitä, jos tulee 10 täyteen unohda koko homma. Jollei tunnissa täyty niin sitten jalottelua ja toinen tunti sama homma. Jollei sitkään täyty niin sitten näytille herkästi.
Tää on taas tätä mun hysteerinenmutsi hommaa, mut mä en voi sille mitään et havahduin ku tyyppi onkin yhtäkkiä ihan rauhaksiin ku tossa noin viikon oli jotenkin hirmusen levoton ja hääräs kokoaika.
 
Höh, unohdin käydä eilen poksumassa. Nyt siis 36+1, ohhoh =) .

Martalle iso kiitos, kiva päästä listoille.

Ootte te kovia kirjotteleen, en kyllä pysy perässä yhtään... yritän kyllä uudet aina lukea, mutta sitten kun näitä on niin paljon ei muista mitään kommentoida.

Ihan kauheesti kaikkea kotihommaa kokoajan olis tehtävänä, koskahan tässä oikeen ehtii rauhottuun. Onneksi vointi on ollut ihan hyvä. Eilen kävin Tampereen uudessa Ikeassa tekees vielä viime hetken vauvahankintoja, ostin mm. 3 hoitoalustaa, yhden joka kerrokseen, unipussin vaaville, uuden vannan jne... Harmitti sitten jälkikäteen kun en muistanut ostaa harsoja, ne kun on siellä noin puolet halvempia kuin esim. Prismassa, hienompiakin ovat. No, ehtiihän sitä vielä harsokasaansa kasvattamaan myöhemminkin...

Mukavaa viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Ja tää palsta tosiaan koukuttaa! Olin tosiaan eilen Helsingissä hillumassa, joten en ehtinyt kirjotella, mutta luin juttujanne moneen otteeseen päivän aikana kännykällä. Ja nimimerkitkin pyörii päässä. Mulla menee jostain syystä Pai ja Rae välillä sekaisin, kun on kolme kirjainta ja kummastakin tulee mulle jotkut ruokaherkut mieleen (Rae=joku suklaarae tms! :LOL: ), ja jostain syystä myös dana ja bambina, koska danasta muistan aina että on pieni ja hentoinen, ja bambina taas tuo merkitykseltään mieleen pienen ja hentoisen.. Mutta kyllä niistä teksteistä aina sitten erottaa kirjoittajat!

pieni ja hentoinen on kyllä tästä omasta olemuksesta kaukana, eikä meidän vauvastakaan voi kyllä puhua pienenä ja hentoisena!! :LOL: mutta kiva kun jää mieleen... ;)
 
Heippa!

Täällä mennään järjestelmällä hyvä päivä- huono päivä- hyvä päivä jne. Tänään on ollut loistava päivä, joten pitänee henkisesti jo varautua huomiseen :D Sain eilen äidinkin kiukkuiseksi puhelimen välityksellä, mut onneks menin itteeni ja osasin pyytää tiuskaisua/luurin kiinni lyömistä mitä nöyrimmin anteeksi :ashamed: Illalla sitten juteltiin ja tuli sekin puheeksi, että pitäis varmaan neuvolassa jutella näistä huonoista päivistä, koska niiden aikaan oon ihan maani myynyt... Onneksi neukkutäti on mitä ihanin ja sille on helppo avautua :)


kestoilusta Mie alunperin ajattelin kestoilla,mut nyt tuntuu, et oon niin laiska, etten jaksa perhetyä millään. Vielähän tässä kerkeis, mut saapi nähdä, saanko itsestäni irti. Tuntuu, et muutenkin on niin paljon kaikkea mietittävää ja semmosta, mihin pitäs valmistautua...Hmm. Ehkä mietin asiaa vielä.Jotenkin kun se tuntuu muka niin hankalalta...

nimiäisistä Joo eli "kummit" on nyt päätetty, muttei pyydetty. Molemmilta kaveri ja sitten miehen sisko. Oma ystäväni on sellainen, kenen kanssa nähdään aika harvoin, mutta se on silti tullut mulle meidän vasta vajaan kahden vuoden ystävyyden aikana ihan mielettömän tärkeäksi ja haluan pitää ko. ihmisen jatkossakin elämässäni :) Lisäksi on ollut niin fiiliksissä vauvauutisesta, et senkin puolesta tuntuu ihanalta pyytää häntä.

koiruus Meillä on myös koira ja se on lasten kanssa unelma. Ei liian kiinnostunut, muttei varautunutkaan. Siltä voi ottaa luun pois ja ajaa sen pesästään, eikä se siitä pahemmin itteensä ota. Mustasukkainen siitä tulee, mut luulen, et se ilmenee lähinnä naisellisena mököttämisenä ja murjotuksena: keltä lie oppinut :kieh:

pai80 Toiv. masuasukki pitäis enemmän eloa nyt iltapäivästä/illasta. Se on aivan karsee tunne, kun pieni ei liiku. Tulee niin avuton ja tuskainen olo. Toissayönä istuin sohvalla ja koputtelin hädissäni masua, kun toinen otti mielestäni liian rennosti. Nyt on onneks taas meno päällä.

vierailijat Tiedän, et miehen vanhemmat haluais tulla varmasti heti käymään ku mahdollista. Mut mie ainakin tällä hetkellä aattelen, et en halua sairaalaan muita kuin miehen.Haluisin olla ne ekat päivät ihan rauhassa pienen ja miehen kanssa. Pitääkin jutella anopin kanssa asiasta etukäteen. Onneksi se on mitä ihanin ihminen ja ymmärtää varmasti. Se saa sitten selostaa appiukollekin, se kun ei aina ymmärrä heti ensimmäisestä selostuksesta :D

Ääh. Taas meni rahaa tänään. Ostin imetysliivit ja Myttyselle kotiutumisvaatteet Lindexiltä. Olin aatellut, etten noita 50 senttisiä osta,mut sit tuli mieleen, et ois kiva ostaa varta vasten kotiutumisasu ja säästää se sitten Mytylle. Ostin semmosen mintunvihreän asun, missä on raitapöksyt ja huppari. On aika söpö :heart: Ois ollut toinen vielä kivempi, mut ei ollut kokoa. Mietin jo äsken, et onko toi liiankin karkki, mut ehkei se ole. Nyt lompakon nyörit pitää kyl sitoo kiinni... :whistle:

Paitsi et yhteen asiaan tekis mieli vielä törsätä. Puhuin aiemmin pelostani repeämiä kohtaan ja tuo pelko ei oo kadonnut mihinkään: päin vastoin. :( Niinpä oon alkanut miettiä, pitäiskö hommata se alapään venyttelylaite--> kuulostaa hieman härskiltä :LOL: En nyt muista sen nimeä... Kallishan tuo on, yli satasen. Mut jos saan sillä mielenrauhan, niin ehkä se on sen arvoista? Muutenkin mulla on sellanen vahva tunne, et pitäs hommata se. Teen aika usein asiat/hankinnat fiilispohjalta ja yleensä ne fiilispohjaiset päätökset on niitä fiksuimpia. Mut ehkä mietin vielä vkonlopun yli. Onko kellään kokemusta ko. laitteesta? Tarkistanpa sen nimen...Eli Epi-No Delphine plus.



A + M (34+6)
 
Juu kyllä täällä liikettä saatiin aikaseks ku join kaks lasii tuoremehua ja sitten makasin sängyllä ja soittelin kännykästä Yön Loistoa. Laskuissa menin sitten jo sekasin, mutta kyllä niitä liikkeitä ihan varmasti yli 10 tuli. Hyvä näin. Täytyy vaan opetella et tekee tota aina välillä jos tuntuu et on ollu hiljasempi päivä.

 
Meillä neuvolantäti sanoi,että ennen aina sanottiin että loppuraskaudessa vauva voi liikkua vähemmän kun tilaakin vähän,mutta nykyään tuo kuulema ei pidä paikkaansa..että jos liikkeet vähenee niin heti näytille :ashamed: Liikelaskentalappu on mullakin mutta en oo niitä tehnyt,kun tyyppi myllää 24h mahassa..tämä vauva ei nuku ikinä :ashamed:
Mies on sitä mieltä,että kun poika syntyy niin aloittaa nukkumisen :LOL: Eiköhän se jatka samalla en nuku koskaan linjalla :headwall:
Minä en halua sairaalaan kun miehen ja isommat sisarukset..omaa sukua täällä ei asu ja anoppi sairaalassa ei innosta :saint:
Hipsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja rouva saga:
Miten Kepsukka jos nuo vaipat kuitenkin huuhtoo käsisuihkulla niin kuinka paljon ne haisee kuivasäilytyksessä ilman noita öljyvirityksiä?

Kepsukka vielä sulta kyselisin, että et säkään mitään järkevää selitystä keksi sille, että tolle äippäpakkauksen Kushies Ultra Litelle ei suositella nestemäistä pesuainetta? Mua tosiaan hämää tää homma kyllä.
Meillä ei ole vauvan vaipat haisseet vessassa lainkaan. Isompana on sitten (lähinnä yövaipoissa) niin tujut pissanhajut, että oon huuhtonu pissavaipatkin, jotta hajuhaitoista pääsis vähemmällä. Nyt on pesuhuoneessa lattialämmitys, eikä sekään oo pahentanu hajuja. Enempi sieltä on nenään käyny, jos joku on kyläilly kertisten kanssa ja jättäny sen vaipan vessan roskikseen. ;)

Tuosta Kushiesin pesuohjeesta en osaa sanoa juuta enkä jaata, täytyypä kaivella. Ilmottelen, jos tulee jotain eteen..

Alkuperäinen kirjoittaja mekkala:
Kepsukka, kiva kuulla tietoa sulta noista kestovaippajutuista, kun itse olen ihan ulalla niiden kanssa, mutta haluttaisiin kokeilla kyllä. Mulla on nyt valkoisia vaippaharsoja valmiina 20 kpl ja niihin siis tarvittaisiin vielä kuorivaippa ja snappi? Riisipaperista sain nyt siis sellaisen kuvan, ettei olisi käytännöllinen, kun ei voi huuhtoa vessasta alas. Olisiko jotain muuta jota sen sijasta voisi käyttää, ettei koko harsot olisi heti läpimärät. Ja origamitaitos olisi mahdollisesti pitävin harsojen kanssa? Lisäksi ajattelin ostaa muutaman aio vaipan ja yhden taskuvaipan yms lisäimut ehkä bambua, ja lähetä niillä liikkeelle. Ja miten se kuivasäilytys kannattaa järjestää? Ei ainakaan ensilukemalta tuo kakkaliemi ämpärissä kiehdo... :)
Joo, ja se kuori voi olla keinokutukuori (useimmat on pul-kangasta, eli polyuretaanilaminoitua tai sinne päin - kangasta) tai sitten villaa (joko langasta neulottu tai villakankaasta ommeltu)
Riisipaperi ei lisää imukykyä tai tunnu kuivalta. Jos haluaa kuivapintaisen vaipan, pitää ihoa vasten tulla joko esim. fleece (eikä ihan kaikki fleecet toimi), kuivaliinaneulos tai coolmax, mutta mikään näistäkään ei imutehoa lisää. Jos tuntuu, ettei harso yksinään riitä, pitää laittaa harson kaveriksi lisäimu (joko pötkö tai taiteltu -malli, imukykyisiä kankaita on aika monia, bambu on hyvää).
Taitoksista pitää ettiä omaan ja vauvan tarpeeseen parhaiten sopiva, origami tosin pelittää monesti hyvin.
AIOt ja taskut saattaa falskata helposti vastasyntyneellä, miellä ekat 2-3kk mentiin harsoilla/muotoon ommelluilla sisävaipoilla ja kuorilla, vasta n 3kk:n iässä alko taskuvaipat toimia kunnolla, sama vika AIOissa. Tosin vauvakohtasia nämäkin.
Meillä kuivasäilytys = isohko "puhtaanpyykinkori" ja vaipat sinne. Litimärät huuhdotut kakkavaipat korin laidalle kuivahtamaan ja sit kuivimmasta päästä vuorollaan siirretään vaipat korin pohjalle. Pesuväli oli maitokakkavaiheessa 2-3pv ja isompana 3-4pv (oli vaippoja suhteessa enempi, joten saatto pestä harvemmin)

Kardemumma
samaa lapsellisuutta liikenteessä tääläkin, hyvä kun en miehelle naureskellu ääneen tuota sairaalalyhennettä..

Alkuperäinen kirjoittaja Taatu:
Onko kenelläkään tietoa jos kummi kuuluu kirkkoon mutta ei ole suorittanu rippikoulua?? Meidän pojalle sellainen tapaus on tulossa kummiksi.
Konfirmoitu pitää olla, eli sit vaan aikuisrippikouluun..

Tänään puistoiltiin poikien kanssa ja kivaa oli. Ihana olla ihmisten ilmoilla ja nähdä muitakin aikuisia ku oma puolisoa. Ens viikollekin jo ohjelmaa tiedossa, mennään käymään työpaikalla moikkaamassa aikuisia ja lapsia, samalla pojat pääsee pihaan leikkimään. Puistoilua lupailin noille kahdelle ja entistä naapuriakin vois käydä moikkailemassa. Että tylsiksi ei päivät pääse muodostumaan.
Vaippailu ahdistaa!! Tai oikeammin niiden vaippojen puute. Kangasta olis metritolkulla kaapissa, mutta ainuttakaan pientä ja söpöä nb- tai s-koon sisävaippaa en oo saanu tehtyä vielä. Ja niin kovasti kun uhosin, että sitten kesällä ompelukone laulaa. Vaan laiskottaa.. No, pitänee ottaa itteä niskasta kiinni, onhan tässä onneks vielä aikaa.
Nyt ruuan laittoon
Kepsukka ja masukki pokspoks 34+0
(hui, jos ne päättää arviossa, et leikataan viikolla 38, ei oo ku kuukaus et on vauva pihalla eli toosi nopsaa!)
 
Liikkeistä. Tämä meidän pieni on harrastanut alusta asti sellaisia kausia, että välillä möyritään ihan mahdottomasti ja välillä ei jakseta oikeastaan eväänsäkään liikauttaa. Nyt tänään tuntuu täälläkin, että on taas alkanut se rauhallisempi kausi. Jotain liikettä väliilä aina on kuitenkin havaittavissa, joten yritän olla tästä stressaamatta. Neuvolassa ei ainakaan ole annettu edes liikelaskentaohjeita, kun ovat olleet sitä mieltä että riittää kun päivittäin jotain tuntuu.

Olivia, musta tuntu kans aluks, ettei noiden kestovaippa-asioiden kanssa voi päästä mitenkään sinuiks, mutta lukemalla tosiaan niitä kestovaippainfon sivuja, ja eri vaippaliikkeiden sivuja kahlaamalla alkoi sitten lopulta aika nopeastikin hyvä käsitys niistä syntymään. Ei loppuen lopuks tarvinnut niin kauheesti edes lukea. Nyt jo odotan innolla, että pääsis noita testaileen. Tosin pelkään, että sitten pettymys on suuri, jos ei helpolla ala sujumaan. Mutta luovuttaa en aio.

Tridianille myös tsempit kestoiluun, mikäli päätät päätyä niiden kokeiluun. Kantsii googlailla, niihin vaippoihin jää ihan koukkuun kun alkaa niitä ajan kanssa tutkimaan :D

Kardemumma, Ecover on taas sellainen pyykinpesuaine, jota ei suositella kestovaipoille. Jauheessa on zeoliittia ja nestemäisessä liikaa saippuaa. Mutta toisaalta jos sitä käytetään satunnaisesti niin eikai siitäkään niin kauheasti haittaa voi olla. Juu ja eiköhän sitä voi antaa itselleen anteeksi jos alkuun käyttää vähän kertiksiäkin. Mullakin on tuota vikaa, että kun vaan näänkin tavallisen vaipan niin mielessäni jo ajattelen sen möllöttävän kaatopaikalla jätevuoressa. Pitää kuitenkin toimia niin, ettei oma stressi vauva-arjessa ainakaan tämän asian takia kasva silmittömäksi. Toisaalta kuinka hyvät fiilikset siitä saiskaan, kun alkais kestoilu sujua ku vettä vaan! Mäkin muuten vähän mietiskelin tota Flexibathiä. Sitten mietiskelin myös sellastakin, että onko vauvalla pakko olla amme, jos on niin toi kasaan menevä vois olla kyllä kätevä. Mitenkähän muuten mahtaa noi liitokset vuosien aikana kulua tai "väsähtää". Juu ja Baobab vaikutti ainakin netissä hyvältä kaupalta. Mä olen menossa alkuviikosta Turkuun ja yritin googlata jotain kivoja yksilöllisiä lastenvaate tai -tarvikekauppoja sieltä, mutta en löytänyt kuin pari. Onko sulla tai muilla lisää vihjeitä jostain kivoista kaupoista Turussa?

Kepsukka, kiitos taas vastauksesta mun pohdintoihin. Kiva kuulla, ettei ne kuivassakaan säilytetyt vaipat haise! Ja toi on kyllä ihailtavaa, että jaksat edes ajatella vaippojen itse ompelemista. Mäkin periaatteessa tykkään ompelusta, mutta olen kyllä ajatellut ostaa vaipat. Toisaalta sitten kun saa kuvan siitä, mikä pelittää, niin ehkä sitä vois ompeluakin harkita. Hirveen kivan näköisiä materiaaleja ainakin näyttää olevan tarjolla. Tuleeko se muuten paljon halvemmaks ommella itse?

Saga 35+6
 
Miten ihmistä voikin väsyttää niin paljon??? Mulle on tullut ihan tavaksi vetästä joka päivä milloin minkäkin pituiset päikkärit... Ennen aina päikkärit vaikuttivat suoraan iltaunen saamiseen, nyt ei mitenkään... Oliko muitakin unikekoja täällä???

Liikkeistä: Meillä ollaan välillä todella vilkkaita ja sitten taas niin hissukseen että alkaa hysteerinen olo vallata mieltä. Kaipa nuo liikkeiden tuntemiset tuntuu myös erilaisilta sen mukaan miten vauva kohdussa on... mahapuolelle liikkeet tuntuu hermotuksen takia paremmin, kun taas selän puolelle selkeästi heikommin.
Itse olen hysteerinen liikkeistä ihan taustani vuoksi: Meidän rakas kolmonen kuoli viikolla 36+ kohtuun, siinä ei paljon liikelaskentaa tarvinnut: illalla liikkeet tunsin, aamulla hän oli jo mennyt. :'(
Tuleva 36 viikkoa onkin mulle henkisesti tosi raskas... pitäs vaan selviytyä yli.
Mulle on lupailtu käynnistystä 38+ jos alakerrassa on mitään kypsymisen merkkejä havaittavissa... viimeistään kumminkin laskettuna aikana käynnistetään jos ei itsellään ole alkanut... Kyllä mä lasken tuon 38 viikon varalle aika paljon.

Muffin ja Pömppis 35+2
 
Mä oon niin korviani myöten täynä tätä pirun raskautta! Lapsi on erittäin rakas ja tärkeä jo nyt, mutta tää on raskaus on ollut yhtä helvettiä :kieh: invalidisoiva pahoinvointi ja supistelut. Taas mennyt koko pirun päivä vessan pönttöä halailessa. Mun puolesta, jos on jo turvallista syntyä, niin tää vaavi sais tulla jo maailmaan. Ois parempi olla äitillä ja lapsella.

Sori purkauksesta, mutt oon jo niin väsynyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Mä oon niin korviani myöten täynä tätä pirun raskautta! Lapsi on erittäin rakas ja tärkeä jo nyt, mutta tää on raskaus on ollut yhtä helvettiä :kieh: invalidisoiva pahoinvointi ja supistelut. Taas mennyt koko pirun päivä vessan pönttöä halailessa. Mun puolesta, jos on jo turvallista syntyä, niin tää vaavi sais tulla jo maailmaan. Ois parempi olla äitillä ja lapsella.

Sori purkauksesta, mutt oon jo niin väsynyt.
:hug: jos yhtään helpottaa niin et ole yksin... täällä ollut iltapäivästä asti samanlainen olo |O koko ajan supistaa mut ei kipeesti, toinen jalka lähtee alta kun yrittää liikkua kun vauva painaa johonkin hermoon. pöntölle kun istuu tuntuu että alapää putoaa pois kokonaan.... ja nyt istuminenkin jo hankalaa kun tuntuu häntäluussa painetta... :kieh: :kieh: :kieh:
 
Voi Muffin... Tuli kyynel silmään kun luin, mitä teidän pienelle oli tapahtunut. :'( En voi edes kuvitella, kuinka raskaalta viimeiset viikot nyt tuntuu. Paljon tsemppiä tuleville viikoille - kaikki menee tällä kertaa ihan varmasti hyvin! :hug:
 
:hug: Uskotaan ja toivotaan että kaikki hyvin nyt sujuu =)
Neuvolantäti minulle vielä painotti,että hikka ei ole sitten mitään liikettä..kyllä nyt vauvan luulis hengissä olevan jos hikkailee..mutta parempi kai sitä turhaa käydä näytillä jos liikkeet liikaa huolettaa =)
 
Hyvää perjantai-iltaa kaikille!

Mekkala oi kun ihanat kutsut sulle oltii järkätty! Tollaset ois kyl kivat, harmi että omat kaverit asuu niin kaukana eikä meillä kyl oo oikee tapanakaan järkätä kutsuja, mä oonki melkeempä eka ketä paksuna on..

Koirista Meillä on nuo kaksi keskikokoista (20-24kg) karvakorvaa ja vähän jännittää tuon nuoremman suhtautuminen, älyttömän kiltti se on, mutta yleensä ku on lapsia ni on vähän turhankin innokas nuuskuttaja.. =) Eiköhän se kuitenkin opi olee rauhallisempi kun ite jaksaa kouluttaa. Vanhempi koira on ollu "päivähoidossa" mun äidillä nuorempana vuoden verran ja äiti on perhepäivähoitaja, joten hyvin on tottunut lapsiin ja enempi on välinpitämätön..
Mä oon aatellu niin että eka tuun minä sisään ja sitten haen vauvan. Ja vauvalta tuoksuvan harson saa mies tuoda haisteltavaks ennen ku tullaan kotiin. Luulen että hyvin kaikki menee, mä ainakin koitan olla kieltämättä liikaa, vauvan lähelle saa tulla ja saa nuuskuttaa ja vaikka lipastakin, mutta ehdottomasti ei saa häslätä.. Oon tosi iloinen noista karvakorvista jo sen allergia jutskankin takia, se kuitenkin on ihan tutkittu/todettu juttu että perheissä joissa on eläimiä on vähempi allergioita (just oli muuten aiheesta artikkeli jossain lehessä).

Vieraat sairaalassa Tayssiin ei saa tulla ku mies ja vauvan sisaret ja mua se harmittaa, mä oisin halunnu kovasti vauvan mummit ja vaarit jo sinne sairaalaan vauvaa katsomaan. Jos päästään viikolle 38 saakka (niin kuin varmasti päästään) niin sitten mennään Vammalaan ja sielä on sitten perhehuone mahdolisuus ja vierailijatkin sallitaan monena tuntina päivässä. En kuitenkaan hirveesti porukkaa sinne sairaalaan halua, mutta just mummit ja vaarit ja kummit. Musta on kivempi saada vieraita sinne sairaalaan kun ei tartte ressaa siivoomisesta ja kahvittelusta..Kotona mä kuitenki alkasin siivoo ja laittaa kaikkea vieraille..

Omenaruusu Ihan mieletön neukkukokemus sulla.. ei oikee tie pitäskö itkee vai nauraa.. :saint:

Ristiäisistä Me ollaan jo suunniteltu että pidetään ristiäiset täällä kotona omalla pihalla. Aiotaan ostaa sellanen pieni katos/pavilionki jos sattuu sataa ja meillä on tuo iso terassikin. Ulkona pidetään siksi koska mä haluun ehdottomasti pitää ristiäiset kotona mutta miehen isä on tosi pahasti allerginen kaikelle, ei siis siedä edes viherkasveja saatika sitten koiria.. Vieraita meille tulee varmaan suunnilleen 15-20. Tarjoiltavatki oon melkeen jo suunnitellu valmiiks, hyvä etten kuitenkaa vielä tehny. :D
Musta on ihan mielettömän kiva järkätä juhlia...
Niin ja siis pidetään varmaan elokuussa nämä juhlat..

Kantoliinoista Mulla on tuollanen vähän ku lakanakangas kantoliina..ei hajuukaa mikä sen nimi on oikeesti, sain sen tutulta... Oon tosi kiinnostunut sen käytöstä, mutta en osaa yhtäkään sidontaa, pitäs vissii harjotella..

Muuttaille paljon tsemppiä! Mä en kyllä jaksas enää muuttaa tän mahan kaa mihkää, enkä ainakaa sais mitää kamoja paikoilleen.. :D

Imetysliiveistä Miten te meinaatte niitä ostaa? ku mulla ei oo rinnat ollenkaa kasvanu vielä ni miten ihmeessä osaan niitä ostaa ku en tie miten paljon ne paisuu.. Ajattelin kyllä ottaa neuvosta vaarin ja ostaa vasta sit ku vauva on syntynyt, sellasta suositeltii valmennuksessa...
Ja sitten vielä.. onko tietoa mistä vois saada/ onko edes mahdollista löytää vähän ehkä sellasia "seksikkäitä" imetysliivejä? Kun kaikki mitä mä oon kaupassa nähny on kaukana nätistä.. Ois kuitenki kiva ettei missään mummorintsikoitten näkösissä kapistuksissa tartte kulkea.. En tykkää...

Rae Sun mies kyllä osaa päästää sellasia sammakoita suustaan että huh huh.. siis tuo että antaa olla sisällä vaa vaik oiski iso jne... :headwall: ymmärrän kyllä miks sulla menee siihen hermot... :headwall:

Liikkeistä Mulla välillä tuntuu että papu ei liiku, mutta aina kun keskittyy ni kyhllä sieltä potkuja alkaa tulee. Kuitenkin TODELLA paljon vähempi liikkuu ku sillon ku oltii esim 25-30 viikoilla.

Muffin Oon tosi pahoillani tostakohtukuolemasta.. Varmasti tulee olee raskasta tolla viikolla 36, toivotaan että saat nyt sen käynnistyksen sit viikolla 38.
Mä ite pelkään aika hysteerrisesti tuota kohtukuolemaa, pelkään niin että tää vauva otetaan multa pois, ja pelkoa tietty vaan lisäs ku luin kaksplussasta niistä.. :'(

Dana Kovasti tsemppiä... ei ole enää ku loppurutistus..

ON: Eilen oli neuvola ja paino oli tippunut 200 grammaa.. jeeeeeee!!! Kannattaa siis vetää pähkinäsuklaalevy päivässä :D
Masuasukki voi hyvin, sykkeet hyvät ja raivotarjonnassa oli. Hyvin alhaalla, hyvä etten karjassut, jäis siis vinkasuksi kun neukkutäti kokeili oliko kiinnittynyt, on tuo luu niin kipee.
Nyt on koko päivän ollut JÄRKYTTÄVIÄ vihlasuja alapäässä jatkuvasti... kun puukkoa käännettäs.. Ennen ne on ollut ihan hetkellisiä pieniä vihlasuja, nyt tulee jo tippa linssiin ja kestää kauemmin, sattuuko kellään olee hajua mitä ne mahtaa olla nuo puukon pyöritykset?
Hirvee väsy on päällä, öisin ku herään ni mahaa särkee ihan hirveesti, en edelleenkää tie johtuuko se jos on supistellut, vai olenko maannut vatsalla... Joka tapauksessa on sellanen tunne että koko maha ois mustelmilla.
Me käytiin eilen ikeassa ja tarttu mukaan amme ja pyyhe vauvalle.. Tykkään tosi paljon siitä ikean vauvanammeesta ja tuo vauvan pyyhe oli samaa kuosia ku mun oma pyyhe oli ku olin lapsi, siis valkonen missä on sellanen puna/valko ruutunen kanttinauha ympärillä... :heart: Oli ihan pakko saada se..
Juu.. mä häippään nyt saunaan tänään muutes poksutaankin..


eli susanna ja papu POKS RV 36

 
Muffin :hug: Pahalta tuntui lukea mitä pikkuselle on tapahtunut. Jaksamista.

dana88 ja NeLa
Voin kuvitella miten tuskastuttaa ku lähes kokoaika huono-olo tavalla tai toisella. Toivottavasti ne aika menis nopeesti ja saisitte molemmat pikkuset maailmaan.

Mäkin oon jutellut neuvolassa ku on hiljasii päivii ja vilkkaampia, niin on sanottu et riittää et tuntee joka päivä jotain. Mut Jorvista kätilö sano et liikelaskennat ei oo pahitteeks jos alkaa epäilyttää et millon on tuntenu liikkeitä viimeks jne. Mut voiko sitten liikkeiden vähentyminen enteillä jotain pahempaa ? :headwall:
Mä voisin kyllä kans oikeesti jo ottaa vauvan syliin. Alkaa pikkuhiljaa pää hajoamaan ku pelottaa mitä kaikkee vielä voi tapahtua, vaikka onkin näin pitkälle päässyt.
 
Muffin ei voi kyllä kuvitellakaan, mitä ajatuksia ja tuntemuksia käyt varmasti läpi tulevina (loppu)viikkoina! paljon jaksamista ja haleja!!! :hug: :hug: :hug:

myös danalle ja nelalle jaksamista viimeisiin viikkoihin! :hug: mulla mennyt kaikki suht hyvin ja silti alkaa olla jo sellanen olo, että voisi loppua jo, vaikka tosiaan lapsi on todella rakas ja odotettu...mutta kyllä maha alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttämään ja muutenkin tämä valas-olo!!! :headwall: :kieh:
 
Ihan ku poika ois kääntynyt poikittain?! siis onko se näillä viikoilla vielä mahollista?! vatsa alaosa tuntuu "tyhjältä", ihan kuin pojan selkä ja pää pois keskällä vatsaa poikittain, tuntuu selväti....


Muffin :hug:
 
Daddy Cool strikes back! :wave:

Kovasti piti aktivoitua tässä loppuvaiheessa, mutta näköjään vähän yli 8 viikkoa vierähti edellisestä statuspäivityksestä. :ashamed: Ei sentään synnytyksen jälkeiseen aikaan mennyt tämä kirjoitus, eli vaimo on edelleen yhtenä kappaleena. Lukemassa olen edelleen käynyt lähes päivittäin.

Me jouduimmekin käymään yhdet hautajaiset läpi vielä ennen ristiäisiä. Tätä ei ollut vielä näköpiirissä vielä edellisen viestin kirjoitushetkellä. Vaarini kuoli tasan kuukausi sitten ja hautajaiset pidettiin viime lauantaina. Eihän tämä täysin yllätyksenä kuitenkaan tullut, kun saattohoito aloitettiin n. viikkoa ennen kuolemaa ja olihan hän jo aika huonona viimeiset 1.5 kuukautta. Raskasta silti, kun vaari oli tavallaan samalla isä, kun oma isäni kuoli ollessani 16-vuotias. Itse olen ainoa lapsenlapsi ja nyt jäi muutamasta kuukaudesta kiinni, että vaari ei ehtinyt nähdä ensimmäistä lapsenlapsenlasta. Mummonikin on surrut kovasti sitä, että vaari ei saanut pienokaista nähdä.

Ristiäisten järjestäminen on luvattu anopin hoidettavaksi. Siellä on pidetty aikaisempienkin lastenlasten ristiäiset ja tilaakin löytyy huomattavasti paremmin kuin meiltä. Lisäksi meidän oma huusholli on jo nyt kuin ydinpommin jäljiltä, eikä tilanne varmaan ainakaan parane uuden pienen ihmisen tullessa taloon. :LOL:

Jotta tekeminen ei varmasti lopu kesken, niin me käytiin pari viikkoa sitten tekemässä talopakettikaupat ja toimitusviikoksi tuli alustavasti 44/2010. Muuten mitään aikataulua ei ole, eikä muuttopäivääkään ole päätetty. Täysin vauvan ehdoilla lähdetään tuota projektia viemään eteenpäin. Itse olen ollut lomautettuna tänään tasan vuoden ja jatko onkin suunniteltu siten, että vaimo palaa töihin syyskuun puolessa välissä ja minä olen vauvan kanssa kotona ainakin ensi vuoden toukokuun alkupuolelle asti ja yritän välillä ehtiä raksalle pistämään uutta kotia pystyyn.

Vaikka surua onkin ollut viime viikkoina, niin siitä täytyy olla onnellinen, että vauvalla on edelleen kaikki hyvin. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa vauvan äidistä. Sairasloma alkoi n. 4 viikkoa ennen äitiysloman alkua supistusten takia. Viikkoja taisi olla jotain 30+, kun seksin jälkeen alkoi tulla kipeitä säännöllisiä supistuksia. Neljä päivää myöhemmin supistuksia alkoi tulla myös työpäivän aikana ja saikku alkoi samana päivänä. Lääkäri laittoi samalla lähetteen TAYS:in äippäpolille, mutta se tuli sieltä bumerangina takaisin, koska kohdunsuussa ja -kaulassa ei ollut tapahtunut muutoksia. Reilu pari viikkoa sitten (33+5) käytiin samalla neuvolalääkärillä tarkistuttamassa tilanne ja "alakerrassa" oli tilanne pysynyt muuttumattomana. Ensimmäisten kipeiden supistusten jälkeen pidettiin uudet vauvasiemenet pois kohdunsuulta ja sillä kipeät supistukset saatiin pysymään kurissa.

Nyt viimeisen viikon aikana riesana ovat olleet tuskaiset kivut lantion seudulla. Aamuisin vointi on vähän parempi, mutta iltaisin ei meinaa päästä kävelemään, eikä sopivaa asentoa löydy seisten, istuen eikä maaten. Aamupahoinvointia on vieläkin ollut muutamana aamuna viikossa. Tämä raskaus on ollut vaimolle sellainen maanpäällinen helvetti, että saattaa tämä lapsi jäädä hänelle kolmanneksi ja viimeiseksi ja itselleni ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Vielä tällä hetkellä tuntuu siltä, että omia lapsia voisi olla enemmän kuin yksi, mutta ei kuitenkaan enempää kuin kaksi. Silti täysin mahdollista, että yksikin riittää, jos vauva-arki osoittautuu tuoreelle iskälle kovin raskaaksi. ;)

Tänään olikin sitten käynti VAS:in äippäpolilla synnytystapa-arviossa. Nyt kohdunkaula oli muutaman sentin pehmentynyt, mutta pää ei ole vieläkään kiinnittynyt. Lääkäri kyllä sanoi, että uudelleensynnyttäjällä pää saattaa kiinnittyä vasta synnytyksen alkaessa. Viikkoja pitää olla vähintään 38+ ennen kuin paikkoja voidaan alkaa pehmentää keinotekoisesti ja sekin vain noiden kovien kipujen takia. Varsinaista käynnistystä ei kai siinä vaiheessa vielä tehdä vanhan sektioarven takia. Lasketun ajan ylittyessä pitää sitten punnita riskejä käynnistyksen ja mahdollisesti suurikokoiseksi kasvavan vauvan välillä. Nyt ultralla saatu painoarvio oli 2.9 kg ja päänympärys vastasi viikkoa 36+3 ja vartalonympärys viikkoa 36+2, eli ihan hyvissä mitoissa mennään vielä.

Muuten koko äippäpolikäynti oli melkoinen liukuhihnakokemus. Lääkäri kysyi käynnin aikana muutamaankin otteeseen, että miksi ollaan tultu sinne. Lisäksi luuli menossa olevan vk 33. Sitten nopea kohdunsuun tarkistus ja ultraus. Kysyttiin, että näkyykö sukupuoli ja vastaukseksi tuli: "Näkyy, mutta minulla ei ole tapana sitä kertoa". Siinä vaiheessa joutui laskemaan mielessään hitaasti kymmeneen, etten poistunut huoneesta ovet paukkuen. Rakenneultrassahan kätilö yritti sukupuolta katsoa ja olisi sen kertonutkin, jos olisi sen nähnyt. Nyt sitten kohdalle osui rouva lääkäri, joka sukupuolen kyllä näki, mutta ei suostunut sitä kertomaan. Toiveet oli aamulla korkealla, että suuri salaisuus olisi vihdoinkin paljastunut, mutta ei niin ei... Ultrauksen päätyttyä lääkäri ryntäsi tietokoneelleen nauhoittamaan sanelua, kun me yritettiin punnertaa vaimoa ultrauspöydältä jaloilleen. Malttoi sentään keskeyttää sanelun siksi aikaa, että antoi ohjeet loppuajaksi. Muutenkin joku ilmaisutaidonkurssi ei olisi ehkä huono idea kyseiselle lääkärille, kun varsinkin puheet käynnistyksestä ja painoarviosta olivat melkoisen epäselviä. Vaikka VAS:ia on kovasti kehuttu synnytyssairaalana, niin omalle kohdalle osuneesta ensikosketuksesta jäi aika paska maku suuhun. Ensi viikolla sitten tutustumiskäynti ja synnytysvalmennus.

Kun painoarvio oli noinkin suuri ja vaimo alkaa olla henkisesti ja fyysisesti melko lopussa raskaana olemiseen, niin iltapäivällä pistettiin pitkästä aikaa "sytytysnesteet" kohdunsuulle ja hieman myöhemmin alkoikin sitten 2-4 minuutin välein tulevat kipeät supistukset. Tätä kirjoittaessa lorahti lakanalle lusikallinen jotain märkää, mutta ehkä se oli kuitenkin sitä "sytytysnestettä" eikä lapsivettä. Stay tuned! :)

 

Yhteistyössä