Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Pauliina en osaa ees kuvitella miltä susta tuntuu, kun et oo vauvaa saanu vielä syliin :'( Toivotaan, että pieni ville toipuu leikkauksesta ja saisit pienokaisen syliin mahollisimman pian :heart: Kovasti jaksuja ja voimia :hug: :hug:

millanen kuullostaa niin tutulta :whistle: Mullakin oli just tollasia viimeset yöt mahan kanssa! Nytkin mies kuorsaa välillä niin kivasti, kun herään imettämään, että pitää kans pyytää kääntymään kylelleen :whistle:

SMSM Tsempit sinne sairaalaan, toivottavasti saat pian nyytin syliin :heart: Harmillista, että mun supparipuhallukset ei tuonu yöllä sitä lähtöä... :whistle: :whistle:

Meillä kävi eilen terkkari kotikäynnillä ja hienosti oli poitsu kasvanut :heart: Syntymäpaino oli ylitetty :D Napatynkä irtosi eilen :D Tänään olisi kylpypäivä ;)

Vaunuttelemassakin käytiin, ihana ilma, kun tuulee raikkaasti, eikä oo yhtään painostavaa!

Mukavaa viikonloppua :wave: :wave:


Maamin ja Toivo 9vrk :heart:
 
Termiitti82
no niin, kotiuduttiin eilen ja nyt pääsee kunnon konelle josta helpompi näpytellä synnytyskertomusta.

eli meidän neiti syntyi tiistaina 41+2 klo 17:11

niinkuin täällä epätoivoissani kirjoittelinkin, viimeiset päivät olivat melko rankkoja jo henkisesti, ja plussana siihen päälle oli että kaksi lääkäriä ja terkka arvioivat vauvan tilanteen kaikki ihan erilaiseksi. viimisin tieto maanantailta oli että laskeutunut mutta kanavaa n. 1,5cm jäljellä, epäkypsä. sain käynnistysajan tuolloin, joka olisi ollut tänään, ja cytoteceillä. olen siis erittäin kiitolllinen että tänään en siellä ole.

no, mitään "oireitahan" ei ollut, ei supistellut, ei tulppia, ei vuotoja, ainoa, minkä nyt jälkikäteen yhdistän oli, että koko maanantain ravasin vessassa, suoli oli aloittanut tyhjentymisen.
tiistai aamulla viideltä heräsin ensimmäiseen kipeään supistukseen koko raskausaikana. tiesin heti, kun tarvitsi nousta sen takia sängyltä, että tämä oli nyt sitä. silti mut oli jo parin päivän ajan vallannut sellainen epätoivo että oli hyvinkin skeptinen silti toivomaan liikoja.
supistuksia tuli hyvin epäsäännöllisesti, välillä 20 minuutin välein, välillä kymmenen. ravasin vessassa. istuin pallon päällä, josta kirjottelinkin että auttoi muuten hyvin, mutta kaikkein helpointa oli ottaa supistus vastaan seisten, etunojassa, peppua heilutellen. kävin lenkillä koirien kanssa ja supistukset pysäyttelivät matkan tekoa vähän väliä, silti supistusten välit kestin todella hyvin, aivan kuin ei mitään. kotona uskalsin kymmenen aikaan soittaa jo papalle että tämä taitaa olla nyt sitä, ei siinä mitään, esikoinen oli jo valmiina mummulassa.
kävin suihkussa testaamassa loppuuko supistukset siihen, ei loppuneet, mutta edelleen olivat hyvin epäsäännöllisiä mutta kestoltaan sen minuutin.

yhdentoista maissa lähdettiin miehen ja koirien kanssa uudelleen lenkille, käveltiin aika pitkä lenkki, mieskin huomautti että ollaankohan jo liian kaukana kotoa kun vähän väliä menin kaksinkerroin. edelleen tuntui ettei tämä ole todellista, kaikki oli edelleen niiin epäsäännöllistä ja supistusten välit juttelin ja naureskelin.

kahdentoista aikaan kotona alkoi jo tuntua siltä ettei kivun kanssa pärjää, olin ottanut jo aiemmin ibusalia, josta ei apua. sovittiin että lähdetään sairaalaan, mutta mennään vaan kanttiiniin, koska en "kehtaisi" mennä taas turhaan vastaanottoon, kun olin jo edellisenä päivänä käynyt :LOL:

no lähdettiin kahdentoista jälkeen ja matkalla taysiin, (n. 10 min. ajomatka) tuntui että supistuksia tuli jo monta ja autossa istuminen oli täyttä tuskaa. taisin jotain siinä jo huutaa ja pärrätäkin.

menimme sitten kuitenkin suoraan vastaanottoon, sanoin että toivottavasti tällä kertaa tulisin tosi toimissa. otettiin käyrälle, pari kunnon supistusta siihen piirtyi, hoitaja oli mukava.
hoitaja teki sisätutkimuksen jota ennen tihrustin etten kestä ellei siellä ole mitään tapahtunut, totesi, että olipa hyvinkin, ei kanavaa, 4 cm auki. sain mennä suihkuun ja sanoi että pian sitten vie meidät saliin jo. olimme yhtä hymyä, tajusimme, että nyt se tapahtuu, oikeasti!
sain vielä peräruiskeen, joka ei ollut kovin mukavaa, enkä sitä mielestäni olisi tarvinnutkaan koska vatsa oli jo toista päivää tyhjentynyt. esikoisestakaan en saanut, vatsa tyhjeni itselleen.
14:15 päästiin saliin jossa olin myös suihkussa ja tartuin heti ilokaasuun joka tällä kertaa toimi oikeinkin hyvin. siellä kuunneltiin anna puuta rauhassa kunnes supistukset kovenivat selän puolelle ja kätilö sai puhuttua minut ottamaan aquarakkulat 15:30. puolen minuutin laittamisen ajan huusin suoraa huutoa, mutta olin tyytyväinen että uskalsin kokeilla, auttoivat selän juimintaan.

kätilö kyseli koko ajan kivasti omia tuntemuksiani, ja haluaisinko jo että kalvot puhkotaan, vaiko vielä odotella. päädyttiin puhkomiseen ja että samalla lääkäri laittaa kohdunkaulan puudutteen. vesi oli hyvänväristä ja lääkäri sai helposti ja kivuttomasti laitettua puudutteet molemmin puolin.
tämän jälkeen supistukset kovenivat todella rajuiksi, ja kestin ja odotin että puudutus vaikuttaisi ja saisin hengähtää. alkoi olemaan täysin sietämätöntä, hypyin sängyltä ylös ja takaisin, hengitin ilokaasua ja pidin silmiä kiinni, en ollut tässä maailmassa. huusin että koska puudutus auttaa, kätilö sanoi hiljaa että "ei se kaikilla auta". olin kauhuissani. aiemmin olin kuulllut kätilöiden juttelevan että ainakin 4,5 kiloista odotellaan. se tieto takaraivossa meinasi tulla paniikki ja kätilö totesikin heti että nyt hän soittaa anestisia lääkärin ja laitetaan spinaali. 16:30 miellyttävä nuori saksalais herra tuli sen laittamaan ja sai sen heti toisella yrittämällä vaikka minä huusin ja kiemurtelin supistusten kourissa sängyllä.

olin taivaissa, käännyin kyljeltä toiselle ja olin täysin puutunut, varsinkin pepusta.
sain hengähtää, ja vaan olla ja maata. mikä helpotus.

muistin että spinaalin vaikutus ei ollut kuin tunnista ja reiluun tuntiin ja alkoi tulla hetken makoilun jälkeen tunne että nyt pitäisi saada se ulos ettei kävisi niin että kun alan ponnistamaan niin puudutus loppuisi.
kätilö ilmoitti että heti vaan kun tuntuu siltä, paikat on jo auki ja pää asemissa. mojovia supistuksia tuli kuulemma koko ajan, en vaan tuntenut mitään, eikä ponnistamisenkaan tarvetta tullut. kätilä sitten näytti minulle suunnan minne työnnän ja kertoi koska supistus tulee. ensimmäisellä työnnöllä pää oli ulkona. kätilö kehoitti kokeilemaan koska olin epävarma ettei mitään tapahdu kun en kerran tuntenut mitään. no katsoin myös ja siinä se pää tökötti, hurjan näköisenä, kuin kuolleena, kun ei vielä ollut vetänyt henkeä ja oli sinertavä. kätilöllä ei tuntunut olevaan mikään hoppu ja rauhassa asetteli vauvan hartioita tai käsiä ettei tulisi nyrkit edellä. ilmotti sitten että työnnä, ja kahden työnnön jälkeen vauva oli ulkona. parkaisi kunnolla ja minä totesin : "herranjumala se on iso" kyllä sitä muisti miltä puolitoista kiloa pienempi esikoinen oli näyttänyt samassa kohtaa ja oliha niillä koko eroa. 4710g sieltä putkahti, ilman mitään kipuja. kohdunkaulani repesi hieman jonka takia vuosin reilusti, mutta se saatiin tyrehdytettyä ilman operointia, ja kaksi pientä tikkiä laitettiin ulkosynnyttimiin.

rinnalla tyttö oli heti oikein tarmokas ja imi suurella teholla. osastolle päästiin ilta kahdeksalta jossa oli oikein rauhallista. seuraavana päivänä olikin sitten jo käytävät täynnä äitejä :(
tämä siis TAYSISSA eilen ja toissapäivänä.
eka yö seurattiin tytön sokereita ison koon takia mutta ne olivat koko ajan oikein hyvät. bilirubiinit katsottiin ja nekin hyvät. nyt lähden kohta neuvolaan punnitukseen koska paino oli laskenut eilen n. 4400 mutta ei vielä hälyyttävää, katsotaan tarvitsisiko lisämaitoa, nyt ollaan menty ihan omalla maidolla ja se on jo kivasti alkanutkin nousemaan.
viime yö oli hiukan valvomista, pitää varmaan alkaa jo röyhtäyttämään pikkuista kun tuntuu rupsuttelavan.

tsemppiä kaikille loppuun, itsekkin vaivuin jo epätoivoon ja että käynnistykseen joudutaan, mutta kyllä se sitten yllättenkin voi näköjään alkaa. synnytyksen kestoksi tuli kuutisen tuntia mutta luulen että vasta salissa mulla tuli niitä suppareita tasasesti 5 minuutin välein, joten aina ei kannata jäädä niitäkään kotiin oottelemaan.

-termiitti ja Hertta 3 vrk-
 
oi että oli ihana lukea termiitin synnytys kertomusta,kyllä sitä näitä lukiessa hinkuu itsekki jo tositoimiin pääsyä kummasti,niin kamala hinku päästä näkemään millanen vauveli sieltä tällä kertaa tulee,ja sekin vielä pisteenä i:n päällä,että onko se nyt se tyttö vai sittenkin poika....
 
Termiitti kiitos synnytyskertomuksesta,ilo lukea jälleen:)


Kiva kuulla että en tosiaan ole ainoa joka kärsii pahastikkin tästä unettomuudesta ja pikkupikkupikku pätkä unista...:D Unen lahjoja ja hyvää pidätyskykyä kanssa sisarille :hug: :saint:

muoks. Virpi odotan myös innolla että minkänäköinen pikku kaveri tuolt masusta ulos tulee ja että kumpi se on..:) Me kun ei otettu selvää miehen kanssa kumpi olis tuloillaan.. Jännitystä elämään..:D
 
Kiitos Termiitti synnytyskertomuksesta! Johan tuli nopealla ponnistamisella teidän mötkäle maailmaan. Hyvä, kun meidän 4,6 kiloinen ei mun mielestä näyttänyt ollenkaan isolta kun ei ollut vertailukohtaa :) Mutta miten se 300g pudotus teidän neidillä on aiheuttanut ton, että pitää heti mennä punnitsemaan. Meidän pojalta putos sairaalassa sama 300g, joka meillä oli 6,5%. Teillähän se oli vähän vähemmänkin prosenteissa. Meille sanottiin vaan, että toi pudotus on tosi normaali, eikä mitään ylimääräisiä punnituksia tarvita. Ymmärsin, että vasta 10% olis sellanen, että tarvittas. Mut niin nääkin näköjään vaihtelee. Mut tosiaan pelkällä rintamaidolla on ollut meidänkin pieni ja kasvaa hurjasti. Eiköhän teilläkin käy samoin, jos kerran sokeritkin hyvin pysyi mallillaan. Tsemppiä vauva-arkeen!

Saga ja poika 14 vrk
 
Nyt oon päässy jo sivulle 50, ette sais olla liian aktiivisia :LOL:

Imetysvälistä tuli kysymys: Kun sanotaan et ruokailun väli 3-4 h niin meinaako se mitä ? Siis ruokailun alusta seuraavan ruokailun alkuun vai ruokailun lopusta seuraavan alkuun ?
Tajusikohan kukaan mitään ?
 
Hiphei, täällä edelleen :LOL: :wave:
Oisivat ottaneet kyllä saliin käynnistykseenkin (kalvojen puhkasu + oksotosiini tippa), mut halusin vielä viikonlopuksi kotia - jos vaikka itestään lähtis nyt, ku lääkäri teki ronskimman sisätutkimuksen.
Elikkäs käyrillä oltiin ja vauvan sydänkäyrä oli oikein hyvä, samaten otettiin supparikäyrää ja aika erikoisen konstin kätilö anto suppareiden aikaansaamiseksi... piti nännejä hipelöidä sillai ku vauva imis niitä.. Et ei muuta ku mammat nännejä nyppimään, niin rupee suppareita tulemaan :LOL: . 3 supparia piti saada tuntuun, sit sai lopettaa. Lääkäri sit teki sisätutkimuksen ja olin 2 sormelle auki, kanava hyvin pehmennyt ja n. sentti jäljellä. Jos ei ois paikat kypsyneet olisivat ottaneet osastolle kypsyteltäväksi. Nyt sain vielä lähtä kotia. Sunnuntaiaamuna pitää käydä synnytysosastolla käyrillä (jos ei sitä ennen rupee vauva tuleen) ja maanantaiaamuna sit kalvojen puhkasu + tippa. Eli eiköhän tuo maanantaina tai viimeistään tiistaina pitäs olla meilläkin nyytti :heart: .
Ainakin sen sai aikaan tuo lääkärin sisätutkimus, et pikkasen oli verta tullu pikkareihin. Ai niin ja kokoarvioksi sai 4100 g eli ei paha. Lapsivettä tuntu olevan vähän, mutta riittävästi kuitenkin. Vauva liikkui hyvin, et kaikinpuolin kaikki hyvin. Mut ihan vauvan hyvinvoinnin takia lääkäri halus sunnuntaille kontrollikäynnin käyrille synnärille.
Nii ja kysyttiin, et näkiskös lääkäri vauvan sukupuolen. Hän yritti katsoa, mut sanoi, et on niin huono ultra, et ei sillä saanut sukupuolta näkymään. On siis vieläkin arvoitus hamaan loppuun saakka. Oli muuten tosi mukava nuori naislääkäri.

Pauliina82 Paljon voimia teille sinne Helsinkiin. Ei varmasti ole helppo tilanne teillä, paljon huolta Villestä :hug: , mutta toivotaan, että pian saatte pienen kotiin ja poika paranee leikkauksesta nopeasti. Ja varmasti on tosi ikävä pientä, kun et ole vielä syliin häntä saanut. Todella paljon voimia ja haleja teille.

virpi1980 Treffit sit maanantaille, jos ei viikonloppuna jo lähtä :wave: . Hyvä, että oli pissa puhdas - yksi huoli vähemmän taas :) .

maamin82 Kiitos =), vielä saatiin viikonloppu armonaikaa. Jospa ne supparit sieltä tulis. Pikkasen sai tuo sisätutkimus polttelua aikaiseksi, jospa ne siitä supparit voimistuis.. vielä niitä S:iä lisäksi viikonloppuna.. Onnittelut napatyngän irtoamisesta :flower:, se ei ole mikään miellyttävä puhdisteltava :x ja painoakin on kertynyt pienelle jo hienosti.

Termiitti82 Olipas ihana synnytyskertomus, kiitos kun jaksoit sen kirjoittaa.

Pai80 OYS:ssa se oli ainakin ruokailun alusta seuraavan ruokailun alkuun toi 3-4 h. Siellä piti pitää imetyspäiväkirjaa koko sairaalassa olon ajan ja yöllä hoitajat herätti imettään (lapusta kattovat, millon edellinen imetys aloitettu) tasaisin väliajoin.

Alkaa olla taas nälkä, joten syömään ->
 
no niin SMSM alkohan se sullakin tapahtuun,tiiät ainaski sen "eräpäivän"jo,kateeksi käy,toivotaan nyt urakalla että mullakin olis vkl lähtö sinne,sitten oltas ainaski yhtaikaa osastolla.minä joudun olemaan sen 3 vrk siellä,kun on se rd ja käsittääkseni vauvalta otetaan verinäyte 1krt/vrk 3 pv ajan.jos en sitten ole ihan väärässä.pitäskös tässä alkaa niitä tissejä sitten urakalla pyöritteleen tai jospa se auttais kun tuo 3v tytteli haluais imee tissiä,nii antas sen imee sitä.... :LOL: ihan luvan kanssa. :D kyl mie kuitenni haluaisin heinäkuun puolella synnyttää.jos tänään tulis,vaikka ei kyl tule,niin sais saman synttäripv kuin mun veljen tyttärellä on ja jos syntys maanantaina niin sais saman päivän kuin mun veljellä on.

huomenna ne nuo äiteen pikkuset lähtee heti aamusta sinne helsinkiin ajeleen kohti lentokenttää ja bulgariaa :/ kateeksi käy.
 
Termiitti82
kerkee taas nopeesti vastailee...
rouva saga ilmeisesti se että lähdettiin jo kahden päivän jälkeen sairaalasta aiheutti sen että käskivät neuvolaan vaa'alle. paino oli siis eilen 4335g ja nyt noussut jopa 4410, joten sanoi että tosi hyvin saa maitoa, ei huolta, eikä lisämaidon tarvetta. (mahdoinkohan alkuun kirjoittaakin sen painon väärin... :/ )
sanoi myös että heti saa lähteä ulkoilemaankin kun on näin valmis ja hyvänkokoinen tyttö.

smsm tää tyttöhän alko tulee sisätutkimuksesta seuraavana yönä ;) tsemppiä!

 
Pääsinpäs kirjautuun sisään ku ei oo muutamaan päivään onnistunu..
Eilen illalla ekaa kertaa tuntu kunnon suppareita...jiihaaa.. Peräti 4 x tuli 7 min välein, ja menin koiran kanssakin reippaalle lenkille, mutta ei niitä enempää tullu vaikka ois mitä tehny..
Yön nukuinkin sitten taas tosi hyvin, kerran pissalla ja ei aainuttakaan supparituntemusta.
Maanantaina äitipoli aika ja jännittää kauheesti suostuvatko jo sillon käynnistämään, otan kyllä kaikki tavarat mukaan. Vauvan koosta kai riippuu aika pljon, mahd.voi olla jo 4300g-4400g maanantaina..

Rintakumeista joku kyseli muutama sivu sitten, ja mulla ne on ollut edellisellä kerrallaki valmiina jo sairaalassa mukana ja oon alussa käyttäny niitä ja ja ollu ilman vuorotellen niin kauan että rinnat tottunu, noiin eivät oo menny ollenkaan rikki...Eka kerralla olivat aivan vertavuotavat ja vauvelikin oksensi verta silloin.

ihania synnytyskertomuksia taas, kiitos niistä kaikille....jospa me loputkin ollaan pian vauva sylissä...ai herkku!
MansikkaMarja ja äitee 39+0
 
SMSM, hienoa, että homma etenee :)

Mä oon taas ihan turvoksissa :( . Nyt on sormetkin ja päähän särkee aika mojovasti. Mietin just, että kohta taidan soittaa ja kysyä, miten tulisi menetellä. Mulla on jaloissa (nilkoissa) sellaiset valkeat läntit, missä veri ei kierrä. Ja on ihan sanomattakin selvää, että kippeet on
:( .
Ostin kyllä nyt sellaisen kylmäpakkauksen nilkoille ja testaan vielä sen ennen kuin alan hätäilemään enempää. Panadol ei vie tätä päänsärkyä pois.

Miksi noita imetyspäiväkirjoja on pidetty? Mä en ainakaan muista sellaista käytäntöä KYS:llä. Sairaalassa tosin kellastuneilla, uneliailla, vauvoilla ja varsin pienikokoisilla sellainen varmaan on ihan paikallaan.

Synnytyskertomuksista isot kiitokset :heart: !!!

Musta tuntuu vähän oudolle kysyä tätä, mutta onko toisilla alkanut supistelemaan enemmän vessareissujen jälkeen?

Supparituulia meille kaikille kärvistelijöille *PUUUUUUH!!!!!*

T: vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 39+5
 
Ei tullu neukusta soittoo eli pissanäyte oli puhdas eikä mitään tulehdusta ollukkaan. Mutta hyvähän se oli varmistaa =) Aamulla vietiin näyte tohon labraan koiran pissatuslenkillä, matkaa huimasti joku parisataa metriä, heh.

SMSM , hienoa =) kohta alkaa siis siellä tapahtumaan, viimeistään ens vkon alussa.

Yöt on menny kyl todella huonoilla unilla kuumuuden ja levottomien jalkojen takia... eilen sitten kokeilin magnesiumia, josko ois mitään apua. Ja voi autuus, miten hyvin nukuin viime yönä! Ei tarvinnu jalkojen kanssa tuskailla, unta balloon vaan! Eli magnesiumin kokeilu jatkuu, jos siitä oikeesti ois apua seuraavinakin öinä =)
 
Vatsakas :hug: Täällä myös turvotus vaivaa... varsinkin tuota toista jalkaa. Ja sormetkin tuntuu olevan ihan kipeenä turvotuksen takia. Inhaa. Ei auta runsas juominen, liikkuminen, lepo... noh, jospa sitten kun vauva tulee ulos niin helpottaa!
 
Heis!
Pojan 1kk neuvola on nyt takana:

23.7.2010
ikä: 4 viikkoa ja 1 päivä ( 4 päivää sairaalasta kotiutuminen)
paino: 3600g ( 2750g)
pituus: 52 cm ( 47cm)
pään ympärys: 36,5 cm ( 33, 7 cm)

Terkkari kirjoitti näin korttiin: " Ihana terhakka poika, painoa tulut hyvin lisää. Iho, silmät, suu ja napa siistit. Refleksit normaalit. Rintamaidolla täysin." Hyvä mieli jäi neuvolareissusta :) Itelle samalla reissulla pistettiin jäykkäkouristurokote.

Tridian
kyselit lonkkaluksaatiosta, niin mulla itellä on ollut lonkkaluksaatio syntyessä. Lasta mulla oli melkein kolmekuukautta, eli kohtuu paha lonkkaluksaatio oli, mutta nykyään eikä lapsenakaan ei siittä mitää haittaa ole ollut. Kuulemma mennyt lastahiodolla ohi. Joko teän lapsukainen on saanut lastan? Imetystukilistan sivuilla oli juttua vauvan imettämisestä lastan kanssa, jos kiinnostaa :)

Pauliina
:hug: :hug: Toivottavasti Ville tulee pian kuntoon ja pääsette koko konkka ronkka takas Ouluun :)

Pai80
Ite ainakin lasken ruokailuvälit ruokailun aloituksesta, poika syö meillä 2-5 h välein. Imetyskumeista ite käytän niitä välillä, riippuen misä kunnossa nännit on. Ite ainakin keitän/ streilisoinkoneella joka kerran jälkeen samoin rintapumpun ja tuttipullot, jos oon tarvinut.

Iso kiitos kaikille synnytyskertomusten kirjoittajille =) ihan tippa linssiin tullut niitä lukiessa :'( itseä toisaalta vähän harmittaa, kun en saanut kokea synnytyksen sponttaaneita tilanteita, mutta edelleen oon erittäin tyytyväinen mun sektio päätökseen.

Nyt jaksaa kommentoida muitakin, ei tunnu pääolevan niin "raskas". Nukuttiin koko konkkaronkka kunnon parin tunnin päiväunet niin nyt pystyy keskittyyn muuhinkin kuin omaan napaan ja vauvaan.
Poika ja isukki nukkuvat viel sängyllä, poika isin rintakehän päällä :heart:

Joku tais jossain välissä kysellä tuteista niin, meillä tutti otettiin käyttöön jo synnärillä, tosin synnärin tutti ei kelvannut pojalle. Kotona annettiin oma tutti ja poika on viel aika tarkka tutistaan, sen pitää olla tietynlainen tai tutti lentää kaaressa ulos suusta huudon kera. Onneks niitä tutteja saa vaikka lähikaupasta.

Nännien hierominenhan tosiaan pitäis saaha aikaan supistuksia, ainakin jos amerikkalaisia elokuvia ja sarjoja uskotaan. Esim. muistaakseni Frendeissä Rachel hieroin rintojaan koko ajan, jotta synnytys alkais.

Hurjat supparituulet kaikille!!
Tervetuloa kaikki uudet mukaan loppusuoralle :)

Pitääpä lähtä herätteleen miehiä, niin päässään lähteen lenkille :)

Dana88 & "Apsi" 29 päivää ( huomenna 1kk kekkerit :heart: )
 
Mites muut ei-avioliitossa olevat, niin isyydentunnustusasiat menneet? Meille tuli ne laput tällä viikolla, mutta lomien takia ajanvaraus on auki vain maanantaisin pari tuntia. Maanantaina vietin luuri korvassa yritin siirtää aikaisemmaksi tunnustus aikaa mutta turhaan, en päässyt linjoista läpi :headwall: Tunnusaika olisi ollut vasta ristiäisten jälkeen :headwall: Menin sitten käymään lastenvalvojan luona ihan extempore ja kerroin ongelmsta minkä myöhäinen isyystunnustus aiheuttaa. Meillä poika tulee isänsä nimiin, ja kun ollaan avoliitossa ei saa nimeä ilman tunnustusta. Noh onneks oli joustava virkailija ja lupas tehä ylitöitä, eli ottaa meän tunnustuksen samantien vastaan :) :flower: Piti vaan käyä mies ja poika hakeen äkkiä kotoa. Nyt pojan isän on isä myös virallisesti :heart:

 
Isyydentunnustus on meillä ens viikon maanantaina ja ristiäiset 15.8. Kerkii kuulemma hyvin mennä tieto eteenpäin ennen sitä.

Syömisvälit lasken siitä kun poika lopettaa syömisen, koska tuo poika on aina välillä niin jumalattoman hidas syömään ja minimissäänkin menee se tunti syömiseen. Poika syö melko tarkasti 3 tuntia edellisen syömisen lopettamisesta, paitsi nyt on eilisestä lähtien ollu jopa hurjat 3,5 tuntia :)

Imetys on jopa sujunut ilman rintakumeja ja nopeemmin on sekin toimitus suoritettu, ilmeisesti se vähäinen maitomäärä tulee sieltä ulos nopeemmin, mut jospa toi stimulois tulemaan lisää kun ei oo kumia välissä... Toivossa on hyvä elää.. Ens viikolla soitan aikaa imetyspoliklinikalle jos ei rupee luonnistumaan...

Tänään käytiin ekaa kertaa pitemmällä kävelylenkillä, kun ei oo aikasemmin kerenny.. Menee kaikki energia tuohon syöttämiseen.. :ashamed:

Nyt kahvi naamaan ja sit vähän pumppausta koneella jos sekin sattus jotain auttaa..

Laura ja poju 27 pv
 
no niin jos nyt ehtis hetkeks istahtaan koneelle kun esikoinen meni iltapäikkäreille..ei sitä kiukuttelua jaksanu hullukaan enää kattella..valvokoon vähän pidempään sitten! (neiti on 1v 2kk)

Digestivelle onnea limatulpan menosta! :)
Mekkalalle onnittelut pojasta, Astrudille tytöstä ja heliselle pojasta! toiv. muistin kaikki!
Heliselle tsemppiä nykyiseen hetkeen sekä myös tulevaan, toivottavasti kuntoutus tehoaisin nopeasti ja hyvin :hug: melkosen rankalta kokemukselta kuulosti!

Rae89: onpas ärsyttävää tuollanen et täytyy koko ajan kelloa soitella..luulis et tartteis soittaa vaan jos on tarvetta avulle tmv..höh..

Äitikolibrille tervetuloa joukkohon suurehen!

Pauliina82: hirmuisesti :hug: :ja sinne. voi kun saisit pikkuisen pian syliin!!

Termiitille kiitokset synnytyskertomuksesta, on kyllä tosi kiva lukea niitä. etenkin kun on todella erilaisia synnytyksiä ollut. Kateeksi kyllä käy kun ei täällä päässä tapahdu niin yhtikäs mitään!!

SMSM: enpä olekkaan ennen kuullut tuota nänninnipistely juttua että sillä voisi saada suppareita aikaseksi....eli se tietää Isännälle hommia loppuillaks :LOL:

Vatsakas: Paljon suppari :whistle: jospa se siitä nyt lähtis etenemään lopultas! Isännälle hihkun koko ajan et missä teillä mennään kun tuo LA on samana päivänä! :LOL:
Meillä ei tosiaan mitään missään....pläääääh...nipistelyjä vaan ja jotain harjotussuppareit mut that´s it!! eli nelikymppisten kerho: here i come sunnuntaina sitten!!

leukosyyteistä: miten paljon teillä niitä plussia on ollut kun ootte joutuneet näytteet viemään?? mulla lähes koko ajan yhellä plussa olleet noi leukkarit mut en oo joutunut näytettä missää kohtaan viemään, ei edes juttua ole ollut...

Täällä aletaan olemaan aikas väsyneitä, raskauden jaksais muuten ihan ok. mut toi meijän 1 vee esikoinen on alkanu valvomaan ja huutamaan taas öisin. 1-4 tuntia möykkää vaan. yks yö heräili tunnin välein neljään asti. Hieman oli ite pihal ku lumiukko koko yön ja seuraavan päivän. onneks saa edes yhet parin tunnin päikkärit ain päivisin otettua! kyl viimeyö taas meinasin ku hä valvos 1-3.30 et kyl tuskaa olis jo tartteis lähtee synnärille aamulla. eihän sitä olis yhtään voimia alkaa synnyttämään!! onneks hä menee ehkä huome yökylään mummilaan ni sais ees yhen yön nukuttua ja univelkoja pois!
mut tänne ei muuta..odotellaan ja odotellaan....ihanaa kun tänään pikkasen satelee nyt illalla!!

tsemppiä odottajille sekä imetyksen kanssa taisteleville sekä alapääkivuista kärsiville sekä kaikille joiden vauvoilla kaikki ei ole mennyt ihan niinkuin oli suunnitellut niin paljon :hug: : ja.
 
Virpi1980 No nyt tosiaan ainakin tietää "eräpäivän", jonka yli ei enää mennä ja jolloin jotain alkaa tapahtuun, jos ei viikonloppuna tapahdu. Toivotaan, että sinullakin alkais tapahtuu ja oltais yhtäaikaa OYS:ssa punnertamassa :hug:. Tuntu tosiaan jotenkin hassulle pyöritellä äitipolilla käyrillä omia nännejään :LOL: - ois pitäny laittaa mies hommiin, mut ois voinu kätilö kattoo sit pitkään :LOL: .

Termiitti82 Kiitos. Tuohan kuulostikin hyvälle, jospa sitä itellekkin tulis lähtö ens yönä.

vatsakasilmanvauvaa Nyt ainakin tietää, että jotain alkaa tapahtuun viimeistään maanantaina.
Mulla kans tuota turvotusta, ei auta ananas, ei mansikka saati sitten mikään muukaan. Yhessä välissä ei saanut nilkkoja juuri enää taipumaan, mutta ehkä nyt on hivenen vähentynyt kuiteski turvotus tuolla mansikan syönnillä kun nilkat kuitenki taipuu. Mut kipeenä mulla ei ole jalat/kädet olleet missään vaiheessa turvotuksesta huolimatta. Semmosia valkosia pallukoita on kyllä ympäriinsä kehoa ja nehän just kertoo turvotuksesta. Mulla on ollut aina tätä turvotusta loppuraskaudessa - talvellakin, eikä siihen ole auttanut muu kuin synnytys. Mut kannattaa varmaan kysyä neuvolasta, mitä niille vois tehdä, et olo helpottus tai ainaki sais kivun pois :hug: .
Ilmeisesti sitä imetyspäiväkirjaa on pitänyt pitää, että hoitajat seuraavat siitä, että äiti imettää sen 3-4 h välein ja sitten tietävät yöllä herättää imettämään. Ite kyllä koin sen jotenkin ahistavana... kun kotiin tultiin siirryttiin samantien lapsentahtiseen imetykseen, mikä oli myös neuvolan kehotus, koska meillä ei ollut mitään syytä, miksi pitäis imettää 3-4 h välein. Kaikilla äideillä OYS:ssa oli tuo imetyspäiväkirja täytettävänä. Saa nähdä onko se vielä käytössä.

retuli82 kiitos, jospa sitä tosiaan kohta ois vauva kainalossa. Kyllähän tässä on sitä jo tuskastumiseen asti odoteltu.
Hieno juttu ettei sinullakaan ollut pissassa mitään, eikä tulehdusta löytynyt.
Magnesium on hyvä myös suonenvetoon, itellä niitä oli paljon esikoista odottaessa ja silloin söin magnesiumia - ja auttoi vaivaan.

Semmonenkin vaiva on nyt loppuraskaudessa itelle tullut, et meinaa mennä jalka alta välillä... varmaan vauva painaa jotain hermoa ja se aina välillä sit vihotteleen kivuliaasti :( .

*MUOKS* ephs mulle toi oli kans uutta :LOL: , mutta täytynee harrastaa sitä mukavinta ässää ja laittaa mies hommiin nännienkin suhteen :LOL: :LOL:.
 
Perjantai-iltaa, mamaset! (Onko nyt perjantai.. Täällä vauva-twilight zonella viikonpäivät menettävät täysin merkityksensä..)

Sulo täyttää tänään 3 vkoa :heart: Täytyy sanoa, että ovat olleet elämäni raskaimmat 3 viikkoa. Joku siis kysyi baby bluesista ja mullehan oli ne ekat 1.5 viikkoa aivan hirveät. Olin aivan valmis hirttäytymään tai mitä vaan. Elämänmuutos oli niin rankka, itkuisa ja raivoava vauva niin pelottava ja hermostuttava, vastuun paino niin valtava.. Nyt pyyhkii päivä päivältä paremmin, kun alkaa tutustua tohon pikkukaveriin ja itsevarmuus kasvaa. Kyllä tästä vielä selvitään! Yhä hieman epäilen, että tolla lapsukaisella on koliikkia tms, kun noi hysteeriset itkukohtaukset on niin voimallisia, mutta voi kai kyse olla muustakin, ihan vaan viattomista vatsavaivoista tms. Erityisesti herääminen on Sulolle hirveää: aina herättyään se huutaa ainakin vartin suoraa huutoa naama rutussa ja on aivan sydäntäsärkevä. Usein kyllä huutoa seuraa kakatkin. Mutta ei aina. Tuon huutoalttiuden takia musta on vielä hermostuttava liikkua kaupungilla tuon kanssa, kun pelkään etten saa sitä mitenkään rauhoittumaan jos se raivostuu jossain kahvilassa tms. Ei pitäisi ajatella niin paljon muiden mielipiteitä ja niin edespäin.

Rintakumi
käytössä edelleen, en oo ees uskaltanut kokeilla ilman enää, kun se oli alussa niin traumaattista. Toi alkaa olla niin tottunut tähän korkeaan tekonänniin. Kai tällä sit mennään. Ainakin meidän neuvolan mukaan kumin kaa voi imettää vaikka koko imetysajan ihan onnistuneesti, outoa että jollekin oli sanottu että se ois ihan nou-nou. Tehokas apuvälinehän tuo on ja joillekin välttämätön. Toki sata kertaa mieluummin tahtoisin meganännit, joilla sujuisi ihan au naturel. Ton kumin kaa pelaaminen on aivan pepusta erityisesti yöllä ja jossain reissuilla. Ja en oo niin hygieeninen, että joka käytön jälkeen steriloisin, todellakaan. Sairaalassakin ohjeistettiin vain, että "huuhtele kylmällä vedellä". Toki ne usein steriloidaan (mies on ottanut meillä sterilointivastuun :D ) mutta ei koko ajan.

Röyhtäytyksestä
Ite en kyllä yöllä röyhtäyttele, koska toi lapsi heräisi täysin eikä sitä saisi enää millään uneen. Se nukahtaa tissille ja sitten siirrän sen hienovaraisesti meidän väliin takas nukkuun ja pidätän hengitystäni ja rukoilen kaikkia maailman jumalia, ettei se heräisi. Useimmiten onnistuukin onneksi. En oo huomannut, että tuosta olisi haittaa, ettei joka kerran röyhtäytä.

Vaipat
Mä oon ehkä kauhea äiti, mutta en vaihda vaippaa yöllä ollenkaan.. Siis vaihdan joskus keskiyöllä kun meen nukkuun ja sitten kuuden-seiskan aikaan aamulla, kun Sulo alkaa nukkua lyhyempiä pätkiä. Ei tuo näyttäis haittaavan poikasta. Jos lähtisin roudaamaan sitä kylppäriin ja pesemään sen peppua, se todellakin heräisi ja kiukustuisi maailman eniten (Sulo vihaa vaipanvaihtoa - monen muun asian ohella :LOL: )
Enkä oo muuten missään vaiheessa oikein osannut laskea pissavaippojen määrää, kun en osaa bongata sitä pissaa, kun oikeastaan joka vaipassa on kakkaakin. Menevät sekaisin :D Mutta ainakin kakkaa tulee siis aivan hulluna. Onneks mies on jotenkin ominut myös vaipanvaihto- ja kakkapyllynpesuvastuun..

Parisuhteesta
Miehen vaipanvaihtoinnosta tuli mieleen, että toistaiseksi haastava vauva on tehnyt meidän suhteelle vain hyvää. Ollaan todellinen tiimi, kun koitetaan keksiä Sulon viihdytyskonsteja ja itkun hillintäkonsteja. Ja eilen mies sanoi aivan yöstä autossa keskellä jotain forssalaista peltoa, että raskauden aikaiset ja synnytyksen jälkeiset muutokset kropassani ovat kaikki hänen mielestään niin seksikkäitä ja hän palvoo jokaista vartaloni neliösenttiä entistä enemmän :eek: Vedin juuri sillä hetkellä rasvatukkaisena sipsejä naamaani ja olin että mitääääh! Muutenkin äidyttiin puhumaan suhteestamme ja siitä, miten nyt jo huomaa, että vauva-arjen keskellä toisen aikuisen kosketus on ihan jumalaisen ihanaa ja sitä pitää muistaa vaalia. Näin lupasimme tehdäkin. Jesh.
Ja tosiaan toistaiseksi tää kolmen viikon yhteinen vauvailu on tehnyt meistä aika symbioottisen pariskunnan, kun mies auttaa kaikessa koko ajan (siks sen paluu töihin maanantaina kammoksuttaa ja paljon). Se herää yölläkin oikeastaan joka kerta kun imetän ja hakee aina uutta kylmää juotavaa ja auttaa ettimään rintakumia kun en sokeana pöllönä nää sitä :D ja jutellaan kuiskaillen imetyksen ajan. En toki luule, että tää tulee aina jatkumaan näin idyllisenä, mutta onneksi tää alku on ollut näin yhteispeliä. Muuten en tosiaan olisi selvinnyt. En enää tajua ollenkaan, miten yksinhuoltajat pärjää.

Ristiäiset
Suklaamoussekakku ja valkosuklaa-vadelmamoussekakku tilattu 40 hengelle, suolaiseksi purtavaksi tulee simppelisti vain uusia perunoita, kylmäsavulohirullia ja vuohenjuustosalaattia. Juomaksi jääteetä ja kakkujen kaa tietty kahvia. Kummit on musikaalista sakkia, joten esittänevät jotain hippimusaa :D Oon jo ihan paniikissa valmiiksi siitä, että toi poika tulee täysin varmasti rääkymään ja raakkumaan kuolinkorinoissa olevan naakan tavoin koko seremonian alusta loppuun.. Mutta kai se on melko yleistä ja luonnollista. Sou not. Tuttia kastemekon rinnuksesta roikkumaan vaan..

Matkakuume otti tänään vallan, kun oon tottunut aina lentolippujen poltteluun taskussa. Katsoin siis pitkälle tulevaisuuteen ja varasin meille mitä symppiksimmän oloisen asuntolaivan Amsterdamista viikoksi maaliskuulle. Eihän siihen oo enää kuin alle 8kk.. Heh. Mutta toi siirto teki heti onnelliseks ja aloin miettiä ihanaa kevättä ja mitä kaikkea puuhastellaan ison Sulon kaa siellä :D Tralalaa!

Nyt toi poitsu kitisee taas siihen malliin, että lähden syöttelemään ja päästän isin pelaamaan pleikkaria :$ Syöttövälit vaihtelee (mäkin oon muuten miettinyt, että lasketaanko ne edellisen syötön alusta vai lopusta, mutta lasketaanpa siis nyt vaikka alusta) tunnista neljään tuntiin, mutta tunti on lähempänä. Tuo Ässä kun on niin känisevää sorttia, että tuppaan tunkemaan tissin suuhun joka itkulla, ja siihenhän se aina hiljenee ja rauhoittuu. En silti usko, että kyse on nälästä, koska aina se ei viitsi edes niellä kaikkea maitoa vaan antaa sen valua suupielestä ulos, pieni riiviö :p Noin pienelle se tissi vaan taitaa olla vastaus ja lohdutus ihan kaikkeen, joten tyydyttäköön imemistarvettaan ihan vapaasti..

Huh, tulipa kirjoitettua paljolti!
Ihan superkaukaiselta tuntuu se, että oli raskaana. Ne kyljenkääntämisvaivat ja valtava maha. Sitä masua on ihan sairas ikävä, mulla ainakin! Niinpä kehotan taas nauttimaan noista päivistä! Päivistä se on enää kiinni!

kardemummma & Sulo 3vkoa
 
tänään taas supistelee näin illasta kivasti ja hoksasin ihan uuden kivun,nimittäin oikean puoleiseen reiteen,ihan lantiosta alaspäin,melkein niinku alapään viereen iskee kamala kipu välillä,voisin yhtyä siis samaan SMSM kanssa et jalka menee alta....auts.inhottavaa.katotaan tuleeko lähtö ens yönä,vasemman puolen tissiäki kihelmöi,niinku joku nipistäis siitä aina välillä.ja taas persuksessa kamala paine....eipä auta kuin odotella mitä tuleman pitää.toivossa on hyvä elää :D
 
virpi1980 Ihan samassa kohtaa se kipu tuntuu mullakin eli oikealla puolella just alapään vieressä. Ja kipu on kyllä niin auts isolla A:lla :kieh: ja samalla tuntuu, et jalka menee alta. Lupaavalta kuulostaa sullakin :hug: .
 
Ps. Perkele tätä ohjeiden eroavuutta paikkakunnittain ja sairaaloittain! Helsingissä synnyttäneelle ystävälleni ei oltu sanottu uimisesta ja saunomisesta muuta, kuin että uimahallissa saunomista kannattaa välttää. Mä sinnittelin kaikki helteet ilman uintia/saunaa, koska Turussa kiellettiin kaikki moinen ennen jälkitarkastusta. Aion ottaa Helsingin linjan käyttöön ja suunnata pulikoimaan heti, kun vettä sattuu nokan eteen!

Pps. Tuteista vielä, että onneksi annoin ite periksi tuttivastaisuudelleni ja otettiin se käyttöön. (Tai oikeastaan asialla oli ekaa kertaa äitini..) Sanoivat imetystukihipit mitä tahansa (olen kyllä heidän kanssaan lähes kaikesta samaa mieltä noin muuten), meille tutti on ollut aika pelastus ton imuhullun kärttyilijän (siis rakkahan Sulon) kanssa. Eräänä iltana puuskahdin itse asiassa miehelleni, että jos selviän tästä vauvavuodesta hengissä, tatuoin nahkaani Sulon nimen lisäksi tutin kuvan :) Ja tää lupaus muuten pitää.
 
Suuresti onnea pienokaisen syntymästä:) :flower: :flower:

Kardemumma täällä tuli itku silmään kun luin miten ihanasti sun mies oli sulle sanonut ja miten kultaisesti se on sua auttanut! :´) Ole onnellinen miehestäsi,kullan arvoinen perhe teillä! :flower: :heart:
 
Pauliinalle ja hänen perheelleen paljon tsemppiä ja myös hänelle jonka nimeä en muista, jonka vauvan käsi oli synnytyksessä viottunut. Lohdutukseksi voin kertoa että tuttavani lapselle oli tapahtunut samoin ja lapsi on nyt 7 vuotta ja käsi pelaa aivan normaalisti, ja silloin kun ei pelannut niin sitä ei mitenkään huomannut arkielämässä.

Termiitille
kiitokset ihanasta tarinasta !

Ja kiva on ollut lueskella kaikkien juttuja,vaikka itse en kerkeäkään kirjoittelemaan aina joka päivä

Mulla itselläni lääkäri ei suositellut enää nukahtamislääkettä näin lopussa ja hyvä niin koska 3 yötä olen nukkunut tyytyväisenä täydet yöunet.

Neuvolassa tänään oli verenpaine 140/107 ja 146/96, valkuaiset yhdellä plussalla ja turvotus kahdella plussalla. sain verenpainemittarin lainaksi kotiin ja liuskat joilla mitata itse pissaa. Heti jos menee kahdelle plussalle pissat ja verenpaine ei laske niin heti kohti ä.polia, samoin jos pääkipua,ylävatsakipua tai näköhäiriöitä. Kerran jo sinne soittelinkin kun päässä huippasi ja sanoivat että nukkua yön yli koska pissan plussat eivät olleet kuitenkaan koholla. Nyt vain lepäilen aamuun koska se on kuulemma ainoa hoitokeino jos raskausmyrkytyksen oireita alkaa olla ilmassa.
Ja vauva ei vieläkään täysin kiinnittynyt,joten jos synnytys käynnistyy lapsiveden menolla niin vasemmalla kyljellä odotella ambulanssin tuloa.
Limatulppaa valuu vieläkin, kolmatta iltaa..
Selkää "juilii" inhottavasti ja alamahaa..en tiedä ovatko nämä niitä kuuluisia suppareita. Toivottavasti!! Joka kerta kun juiliminen loppuu,menee pepun ihon hassusti kananlihalle =) B)

Eli odottelu jatkuu..

JaKa 40+0, eli laskettupäivä on menossa

:LOL:
 

Yhteistyössä