Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Kun kerran koneella vielä olen, niin: Maagiset 40+0 tänään! Jospa jotain tapahtuisi..? Hope so..

Ei oikein nukutakaan, kun niin lämmintä. Ei toi pieni sade ehtinyt oikein viilentää. Joku sitä miettikin, kumpi pahempi, olla ens viikolla synnyttämässä vai pitää patteria vatsassa vielä.. Saas nähdä. Onneks sitä ei saa itse päättää.

Tays taitaa olla aika tuttimyönteinen, siellä mun esikoinen sai tutin jo alta 2 päivän ikäisenä! Mutta saahan pieni vauva siitä ainakin turvaa...

Jaksamista teille, jotka imetyksen kanssa kamppailette!!! Olette hyviä äitejä siitä huolimatta, onnistuuko se vai ei. Tärkeintä, että vauva saa ruokaa jotenkin.

Ja onnittelut vauvautumisesta Pennoselle! :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Äitini tuli kylään ja passitti meidät miehen kanssa tunniksi kaupungille satasen seteli kourassa. Ostettiin imetyspaitoja, syötiin bagelit ja tärisin hermostuksesta koko reissun ajan :$ Kuulin kaikkialla vain lasten itkua. Jännitti niin paljon, miten rääkyjämme hoito sujuisi.

Kotiovella vastaan tuli hiljaisuus. Uskomatonta. Syykin löytyi. Kas - äitini oli lykännyt lapseni suuhun tutin :whistle: Ei hän ollut koskaan kuullutkaan, että nykyään on tuttikielteistä menoa. Olen nyt ihan kriisissä, koska en tajua, tuleeko tota nyt sitten käytettyä koko ajan. Kieltämättä lapsi on ihanan hiljaa ja rauhassa :eek: Voe kääk.
Puhuthan kardemumma ajatuksistasi neuvolassa. Tulee niin omat esikon ajat mieleen, kun sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Jos sellainen tulee ja siihen saa apua niin sen voi odottaa paranevan nopeasti. 15-20% äideistä sairastuu, joten luultavimmin moni meistäkin. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että olisit sairastunut, mutta vaativa esikko pistää koville ja herkät syyllisyyden tunteet altistavat.
Muista että olet paras äiti lapsellesi, mua helpotti ajatus, että "olen riittävän hyvä äiti". Täydellinen ei tarvi ollakaan. Tutti ei ole niin pahasta, siinä on hyvätkin puolensa ehdottomasti. Ja siitä pääsee eroon silloin kun siltä tuntuu. Meidän esikko söi reilu puol vuotta ja sitte itkeskeli yhden yön kun otettiin pois, oli yöt yhtä tutin nostelua siinä vaiheessa ja suurin imemisen t arve jo ohi. Ei ole ollu mitään haittaa. Kakkoselle tuputin ihan oman jaksamisen nimissä, mutta ei sitä suostunu koskaan ottamaan.
 
Huomenta!!

Onnea vauvaantuneille!!!

Täälläkin ollaan edelleen yhdessä koossa, eikä mitään merkkejä jakautumisesta. Meillä on myös alkanut "jokojoko"- kyselyt, mikä lähinnä huvittaa (toistaiseksi...) suunnattomasti. Etenkin kun omat vanhemmat kyselee asiaa- niillehän me ei varmasti ilmoteta sitten kun vauva päättää ulostautua...Lisäksi ex soitti ja kyseli, onko jo uutisia :LOL: Nauratti kyllä, et ensimmäiset kysyjät on sisko, äiti ja ex. Ollaan tosiaan hyviä, voisiko sanoa jopa ystäviä, ja molemmista tuntuu lähinnä absurdilta, että ollaan seurusteltu joskus kome vuotta ja asuttu yhdessäkin :eek:

Joku kysyi, että miten mun rakko selviää pitkistä kävelylenkeistä: ei se selviäkään. Joko suunnittelen reissun niin, että pääsen matkalla hotelli helpotukseen tai sitten niin, että käyn ihan rehellisesti puskapissillä :D Voin vaan kuvitella, mikä näky oon tän vatsani kanssa siellä kyykkiessä, mut jos en ois tähän ryhtynyt, oisin saanut jättää lenkit jo puolivälissä raskautta. .Sitä paitsi kun vertailukohtana on puskapissi ja sissip...a 25 asteen pakkasessa viikon ajan, tuntuu yksi nopea vierailu puskassa kesäaikaan, jopa luksukselta :LOL:

Vauvan syömisestä Pai80 kyseli. Olin ihan samaa miettinyt, et pitääkö se oikeesti herättää syömään noin tiheään. Toiv. kasvais hyvin, eikä tartteis. Jos nyt siis ylipäänsä nukkuu yli kolmen tunnin pätkiä sitten kun suvaitsee tulla ihmisten ilmoille.

OliviaKirjoittelit aiemmin noista lantiopohjan lihaksista. Muistin aiemmin tehdä niitä ihan suht säännöllisesti ja nyt totesin, etten oo muistanut treenailla piiiitkään aikaan. :/ Ehtiiköhän sitä vielä vähän muistutella itseään siitä, missä ne oikeen on. Toivon, et kaikki muu liikunta on tehnyt myös tuonne alueelle tehtävänsä, etteivät ois ihan kauheessa kunnossa.

vauva ja pöpötEn ollut ajatellut ollenkaan, etteikö vauvaa voisi viedä aika saman tien pois neljän seinän sisältä :ashamed: Toisaalta kun meillä on toi koiraotus, mie luulen, että kaikki bakteerit ja pöpöt, jotka haluaa löytää tiensä meille, sen myös löytää. Koirataloudessa kun tuntuu, et lian ja pölyn määrä on koko ajan valtava ja tassuissa kulkeutuu ties sun mitä. Pitäiskin varmaan kuitenkin sijoittaa siihen sitteriin, vaikkei millään raaskis... Peiton päällä lattialla en välttis viitti pientä pitää, kun tuntuu et siellä pyörii hirveä määrä moskaa ja likaa..

JaKaMeillä ei oo city crosseista vielä käyttökokemusta, mut tuossa nurkassa ne odottaa. Ovat tosiaan yhdistelmiksi musta suht sirot ja kevyet työntää. Mun käsityksen mukaan duo edget on melko erioloiset kuin noi crossit. Painavammat ja toki myös tukevammat. Korjatkaa joku, jos puhun palturia... Ja meillä ei oo city koppaa, vaan ratasosan päälle quadrolift eli se emmaljungan pehmee koppa.

heliseMelkoisen valveutunut appiukko sulla! :LOL: Mulla on vähän samantyylinen ja siltä voi odottaa suusta melkein mitä tahansa. Hyväähän tuo tarkoittaa, mut välillä vois tosiaan miettiä, mitä voi ja mitä ei voi sanoa. Se "kauhisteli" joskus alkuvaiheessa mun vatsan kokoa ja tiuskahdin sille siitä hieman(en todellakaan ollut sinut vatsan kasvun kanssa) ja se totesi, että kyllä jokaisesta raskauden vaiheesta pitää nauttia....Aaaarghhh. PITÄÄ NAUTTIA. Mutta jos ei nauti. Ei se mihinkään kirjoihin oo kirjoitettu, että kaikki naiset ovat synnynnäisiä odottajia ja äitejä :headwall: Mut joo, ihana appiukko on silti, se nyt vaan on vähän semmonen omalaatuinen :D Niin ja kukas se eilen ensimmäisenä soittikaan miehelle, et onko mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta...Appiukkohan se.

SolnushkaIhana synnytyskertomus, kiitos sen jakamisesta!Ja onnea vielä kovasti!!!
:hug:

Pai80Mulla oli kanssa vahva tunne, tää tulee pari päivää etuajassa, mut eipä sit tullutkaan. Niin ja mulla on menkoista laskettuna ollut la jo kesäkuun puolella :D Mut sepä oli niin superpitkä kierto, et noi laskutoimitukset ei oikein siihen passanneet. Mut kyllä ne vaavelit sieltä ulos tulee ja mie luulen, et sit kun on ulos tulleet, joskus heikkona hetkenä toivoo, et oispa vielä masussa...

PyöräilystäMe käytettiin just mun pyörä korjaamolla, kun alkoi ahdistaa, että joka paikkaan, minne mennään kahdestaan, piti mennä parin vkon ajan autolla kun pyörä odotteli huoltoa. Eli pyörällä sitkutan miekin edelleen. Talven ajoin myös pyörällä, mikä ei ehkä ollut kauheen fiksua, kun olen suht herkkä kaatumaan sillä..Mutkun ei meillä ollut silloin autoakaan, eikä täältä pääse linkilläkään mihinkään. Taisin mie kerran kaatuakin alkutalvesta, mut menin tyylikkäästi kyljelleen, eikä sattunut mitään. Eilen tosin tehtiin miehen kanssa pyörien vaihto, kun omassa ajoasento on sellanen, et tuntuu et maha laahais melkein maata :D Sykkeet toki nousee välillä ylöskin, mut mie en oo niiden kanssa ollut muutenkaan kovin tarkka, Ehkä oon jopa liian korkeilla sykkeillä mennyt noi kävelylenkitkin, mut toivon, ettei sillä oo mitään kurjia seurauksia.

matonpesu ois meilläkin tänään tai huomenna edessä ja ihan perinteisellä tyylillä. Mies saa luvan tulla mukaan, mut eiköhän me yhdessä pestä. Jos vaikka sais sillä jotain aikaiseksi. On muuten niiiin törkeän likaiset matot, että hävettää... :ashamed:

Kiitos vielä kerran teille, jotka kirjoitatte vauva-arjesta. Tuo vähän realistisuutta tähän omaankin ajatteluun. Olen viime aikoina nähnyt vaan "helppoja" lapsia ja tässä on vaarana se, et putoon korkeelta ja kovaa, jos todellisuus iskeekin päin kasvoja. On kiva lueskella erilaisia kokemuksia ja tuntemuksia siitä, mitä äityis herättää. Kiva ois kuulla myös siitä, miten teidän miehet ovat ottaneet isyyden omakseen? Onko tullut jotain yllätyksiä? Onko omasta miehestä paljastunut jotain uutta? Mielelläni kuulisin tästäkin :)

Koira ulos ja sit takasin pötköttää sänkyyn. Nukuin ihan super huonosti ja masu on ollut sekaisin jo monta päivää, mikä vetää olon ihan naatiksi :$ Tsemppiä kaikille!

A + Myttynen 40 + 1
 
Kesti hetken ennenkun tajusin että threadi on muuttunut (!) ja sivuja on niin kova määrä että ehdinkö koskaan lukea! ;) Ahkeraa porukkaa.

Kiitos vastauksista edelliseen viestiin. Sainki pyynnöstä vielä neuvola-ajan täällä ens viikolle (wautsiwau) ja ku sitten 20.7. onki jo eräpäivä. Hämmentyneenä lueskelen täällä näitä kertomuksia neuvolasta ja synnytystapa-arvioista sun muusta. Ihan tuntematon juttu täällä päin mualimaa.. :| Pitänee vaan olla kädet ristissä ja toivoa että vauveli ei käänny. Nyt se on ollu jo kauan oikeinpäin ja kaikki (ilmeisesti?) mallillaan. NO, kait nää Tanskalaisetki lisääntyy ihan turvallisissa merkeissä, joten mitäs tässä huolestuun.. (?) :p

Olin hetken innoissani/huolissani kun sain peräkkäisinä öinä aika kivuliaita, menkkamaisia kipuja, mutta nyt ei ole taas ollut mitään oireita. Soitin paikalliseen neuvolaan ja kysyin uimisen riskeistä (luin niistä täällä) ja he sano että riskejä ei ole. (?) Hm. Noh. Eli jatkan samaan malliin, eli uin joka päivä.

Alkaa olla aika jännät paikat. Voi teitä onnellisia, jotka on jo odotuksesta päässeet! Enpä oo ennen tajunnu miten tämä on tosiaanki ODOTTAMISTA, tämä loppuaika. Toisaalta, välillä mielen valtaa paniikki etten oo yhtään valmis, mitään en oo ehtiny valmistella ja enhän mä nyt mitään vauvaa voi saaha! Sehän on semmonen avuton vötkylä ja mitä mä sille osaan tehä ja sehän tarttee mua vuosikausia ja ei paluuta entiseen elämään. Apua. Hm. Oiskohan tällaset tunteet pitäny jo käsitellä ja päästä yli aikoja sitten? ;)

Tsempitystä synnytyksen kourissa painiville ja vauvelin saaneille. Tahtoo myös! Pitää käydä lukemassa uusimmat synnytyskertomukset. Niitä ku minä ainaki voin ahmia loputtamasti ja AINA saa hyödyllistä tietoa siitä miten synnytys voi edetä ja mitä kaikkea voi tapahtua. Oon lukenu tosi paljon artikkeleita synnytyksestä, jotka avautuu sitten eri tavalla kun lukee samoista asioista subjektiivisesti kuvattuina, ööö "elämyksinä". :p

Pyöräillystä:
Mulla nuo liitoskivut tulee aika kreiseiksi jos kävelen liikaa, joten pyöräily on mulle ihan ehdottoman hieno liikkumismuoto. Se ei rasita ko.paikkoj, ei niveliä tai selkääkään ja silti pääsee nostamaan sykettä ja pitämään lihaskuntoa yllä. Mulla ainakin kaikki liikkuminen helpottaa myös turvotukseen ja pyöräilly varsinkin jalkojen turvotukseen. Vetelen niin lujaa ja kovaa tahtia kun tuntuu normaalilta urheilusuoritukselta. Vielä ainakaan ei oo tuntu että pitäis menoa hillitä..



Tepa0 RV 38+5

 
Hyvää sunnuntai-huomenta!

kardemummma kyllä meillä ainakin on tutti käytössä aina, kun muksu vain suostuu sen suuhunsa ottamaan. Välillä sylkee sitä pois ja kirkuu, mutta välillä tulee uni samantien, kun tutin laittaa suuhun. Kysyin synnärillä tutin käytöstä ja sanoivat, että jos vauvalla on hyvä imu, niin tutin käyttö ei hankaloita imetystä. Ja jonkun tutkimuksen mukaan sen on jopa todettu ehkäisevän kätkyt-kuolemia. Että jos sillä Sulo rauhoittuu, niin anna imeä! Ja Cuplatonin antamisesta, meillä poika saa tipat joko lusikasta tai suoraan suuhun. Ohjeissa sanotaan, että sekoitetaan pieneen määrään nestettä ja välillä puristan vähän maitoa lusikkaan, mutta en aina. D-vitamiinin annan myös lusikalla ja siihen puristan maitoa aina, koska ainakin toi Jekovit oli pojan ilmeestä päätellen ihan kamalan makuista ja sai aikaan melkoisen konsertin. Maitotilkan kanssa menee ilman ongelmia. Kuumuutta ollaan yritetty helpottaa sillä, että ei ole vaatteita jos kovin hikiselle muksu vaikuttaa ja aina vaipan vaihdon yhteydessä olen huljutellut pojan niskaa myöten vedessä. Me ollaan myös kylvetty noin 3krt/vko, vaikka sanotaankin, että 1-2 kertaa. Synnärillä sanoivat, että kun on hyvä iho, niin voi kylvettää vaikka joka päivä. Tilkka oliiviöljyä laitetaan kylpyveteen, niin kyllä tulee pehmoinen vauveli!

solnushkalle piti sanoa, että älä ihmeessä ota stressiä istuallaan imetyksestä tässä vaiheessa. Jos imetys sujuu makuultaan, niin sitten imetät niin ja pikku hiljaa sitten istumaan. Noihin ekoihin päiviin mahtuu niin paljon muutakin huolta. Itsehän en voinut istua kahteen viikkoon synnytyksen jälkeen, joten makuultaan oli ainoa vaihtoehto imettää. Tästä syystä en myöskään ole saanut imetysohjausta muuhun asentoon. Nyt ollaan joitain kertoja harjoiteltu istuallaan syömistä ja ihan hyvin se on sujunut.

Olivian mainitsema rintojen pumppaus ennen imetystä on täälläkin hyväksi havaittu keino jos on kovin pinkeät tissit. Ei mene nännit niin helposti rikki, kun saa vauva hyvän otteen, mikä ei kyllä meillä ainakaan onnistu jos rinta on ihan täynnä.

Vatsavaivoista helpottavaa kuulla, että muillakin niitä esiintyy. Meillä kanssa ruokailun jälkeen alkaa kitinä jos ei Myyryläinen nukahda tissille. Viime yönä ekan kerran alkoi tosissaan kiristää hermoa, kun 2.00-4.00 poika oli hereillä ja kipristeli ja kitisi. Onneksi ei mitään hirveitä itku-potku-raivareita ole ollut, mutta semmoisia itkuun purskahduksia, joihin ei auta kuin sylissä olo ja liikkeelle lähtö. Onneksi ei ainakaan vielä ole merkkejä koliikista.

Kantoliinaa
on meilläkin jo testailtu ja erittäin hyvälle investoinnille vaikuttaa. Kätevä kantaa ja poikakin tykkäsi niin kauan kunnes tuli kuuma.

Tässä taisikin olla kaikki, mitä piti kommentoida tällä kertaa. Onnea taas uusille perheille ja jaksamista kaikille, joilla vauva vielä antaa odottaa itseään. Komppaan kardemummmaa siinä, että jos ei varmasti ole kiva ison mahan kanssa kärvistellä näillä helteillä, niin ei se herkkua ole pienen vauvan kanssakaan, kun hiki valuu itseltä ja lapselta ja siteen ja liivinsuojat hankaa ja hiostaa entisestään. Ilmankaan ei voi olla, kun muuten on jos jonkinlaista roisketta ympäri asuntoa. Toivottavasti tulevan viikon jälkeen helpottaisi nämä helteet.
 
Esikoinen ja toinenkin lapsemme syntyivät 38+3, mutta tämä varmasti pysyy tiiviisti yksiössään jonnekin viikolle 40+/ 42+ . Ei pienintä merkkiäkään synnytyksestä.
Ja tää kuumuus ja odotus yhdessä on jotain ihan kamalaa.

Jalat on niin turvoksissa, että oikeasti eilen mieskin katsoi ja totes mun olevan oikeassa lausunnossani: ranskanleipä, jossa 5 prinssinnakkia vierekkäin.
Ja prinssinnakkivarpaat on niin turvoksissa, että ne ei heilu :( (sorge, ällökuvaus).
Mietin just, että pakko ruveta jotenkin talkkia laittamaan varpaiden väliin, kun ne on vieri vieressä ja helposti suihkun jälkeen jää kosteutta. Tällä vatsalla ei oikein siihenkään hommaan taivu :/ . Kipuun en ole uskaltanut mitään särkylääkkeitä napsia- niitähän saisi syödä jatkuvasti- jalat on siis tosi kipeät.

Mä oikeastaan odotan jännityksellä synnytystä, kun lääkäri suositteli mulle allasta myös kivunlievitykseen. Saneli sen tietoihini :) . Katsotaan miten käy...tässähän on aikaa vielä useampi viikko...onkohan noi altaat kuinka kysyttyjä/varattuja? Meinaan, kun kovin montaa kivunlievitysvaihtoehtoa ei mulle oikein jäänyt :(

T:vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 38+0
 
Täällä kans ollaan ihan kokonaisena - ei mitään merkkejä jakautumisesta. Huomenna ois LA, mut yli mennään siitäki varmasti että pätkähtää. Illalla saunoinkin oikein pitemmän kaavan mukaan kuumissa löylyissä ja päälle sitä parasta ässää (miehen selkäki kesti) - vaan ei tullut edes supparin supparia muusta puhumattakaan.
Huominen LA on siis ultran mukaan ja kk:n mukaan LA on 18.7. Rupesinkin täs nyt haaveileen, et jos tää asukki tuliski meillä häälahjaksi 20.7 :D.

Jokohan se Virpi1980 lähti vauvanhakuun kun ei ole vielä tänään kirjoitellut - hassua se on et heti ku toisesta ei mitään kuulu mitään niin aattelee, et nyt se on lähtenyt, vaikka toinen vaan nauttis aurinkoisesta päivästä :LOL: .

Pai80 Uskoisin, että kyllä sitä mukavinta ässää vielä tohit harrastaa, kun ei lapsiveet oo menneet... tiiä vaikka pääsisit lähteen sit tositoimiin.

dana88 Toi masun kipristely kuulostais sille, et poika vetää ilmaa massuun syönnin yhteydessä. Oletko yrittänyt kunnolla röyhtäyttää ruokailun jälkeen?
dana88 ja kardemumma Koettakaa olla stressaamatta, se vaikuttaa maidon tuotantoon - vaikka eipä se helppoa ole olla stressaamatta kun pienellä on masuvaivoja :hug:. Ja muistakaa syödä aina kun vaan kerkeette, koska se oma syöminenkin vaikuttaa maidon tuotantoon.
Imetyssession kestosta 1,5 h vois päätellä, et vauva rupee pitään tisua huvituttina saatuaan mahan täyteen. n. 15 min per rinta saa vauva varmasti ihan tarpeeksi maitoa. Kannattaa varmaan jossain vaiheessa koettaa vaihtaa tutti tilalle.
Muistan itekin esikoisen aikaan, kun tuntui et saako vauva tarpeeksi maitoa rinnasta ja olin epävarma omista äidin lahjoista... mutta neuvolan punnituksissa paino nousi aina niin kyllä sitä ruokaa tarpeeksi sitten kuitenkin sai. Sitä kun ei tuota rintamaidon määrää näe samallalailla kuin pullosta millit, niin vetäähän se äidin epävarmaksi saako toinen tarpeeksi ruokaa. :hug:

Vauvan oloa ainakin voi helpottaa pitämällä sisällä pelkällä vaipalla ja vähemmillä vaatteilla esim. harson alla vaunuissa ja tarkkailla niskan hikisyyttä. Vettäkin varmaan vois keittää ja jähyttää se sen jälkee pulloon ja antaa sitäkin välillä. Tuulettimesta en tiedä - onko turhan kylmä vauvalle - ei ole itellä sen käytöstä kokemuksia. Ja autossa jos on ilmastointi, niin kannattaa sit laittaa vauvallekki sopivasti vaatetta, ettei joudu vedolle alttiiksi.

Jokojoko Meillä anoppi kyselee vähintään joka toinen päivä kans, et onko kaikki ok :LOL:, vaikka minä olen koettanut sanoa, et varmasti heille ajoissa ilmoitetaan, et tietävät lähtä 200 km päästä ajelemaan isompia lapsia kattoon. Hyväähän se tietty tarkoittaa, mutta itteä lähinnä huvittaa - ainakin vielä.

Pai ja tridian Minä kans olin varma, et tää vauva tulee ennen LA:ta maailmaan kun raskauskin on ollut niin erilainen kuin aikaisemmat - mutta mitä vielä - siellä se köllii masussa vieläkin. Kaks aikasempaa on menneet kyllä ruhtinaallisesti yli LA:n. Sais kyllä tämä nyt ulostautua - en tiiä miten sitä jaksaa ens viikon jos tulee sellaset helteet mitä on lupaillu.

Isän osallistumisesta mieheni osallistui heti vauvanhoitoon. Opetteli laitoksella oikean vauvan kylvetysotteen ja mieheni on meidän lapset aina kylvettänyt vauvana - se on ollut isän ja vauvan yhteinen hetki, kun ei imettämään pysty. On edes joku läheinen yhteinen hetki. Samaten vaipanvaihtoon ja masuvaivojen helpottamiseen kanniskelemalla jne. on osallistunut aina. Siis kaikkeen mihin mies vaan pystyy osallistumaan on osallistunut :heart: :heart: . Ja edelleen on ihana isä lapsilleen, nytkin ovat porukalla lähdössä pyöräilemään ja minä jään kotia nautiskelemaan omasta rauhasta.
Mutta muistakaa antaa tilaa isälle ja vauvalle. Monesti äidit tekevät sen virheen, että omivat vauvan liiaksi - tästä meitä aikoinaan varoitettiin perhevalmennuksessakin. Luottakaa siihen, että kyllä isäkin osaa vauvaa hoitaa ja heidät voi jättää kotia kahdestaankin ja lähteä itse vaikka shoppailemaan. Sitä omaakin aikaa pitää äidin ottaa, että jaksaa arkea pyörittää :hug: .

tepa0 Eipä tätä tilaa tosiaan turhaan kutsuta ODOTTAMISEKSI :LOL: ja odottavan aika on tunnetusti pitkä...
Jep, ei näistä kääröistä tosiaan ihan hetkessä eroon pääse... niissä on aikalailla kiinni seuraavat 18 vuotta ainakin... :hug: , mutta vaikka välillä tuntee ittensä avuttomaksi ja riittämättömäksi saa noista lapsista yllättävän paljon iloa ja voimiakin. Ja mitkä naarastiikerin voimat äidistä löytyykään, kun täytyy taistella oman lapsen puolesta... sitä löytää matkan varrella itsestään monenlaisia piirteitä, joita ei koskaan ole tiennyt olevan olemassakaan... :whistle: .


 
Äh olo on kuin itkuun purskahtaisi.

Takana suht ok nukuttu yö, mutta miksi ihmeessä nyt aina aamusin mun päätä särkee niin maan vietävästä. Se alkaa jo yöllä ja aamulla on tosi kipeä, päivän mittaa hellittää.
Tukalaa ja hyttysen ja paarman puremat kutisee. Yks paarman purema on ihanasti tulehtunut, jes. Ja alamaha kutisee niin, että kohta se on verillä! Rasvaan sitä ja vaikka mitä mutta ei se auta kuin hetken. Kurjaa.

Mulla on kanssa jalat ihan mielettömän kipeät, ne on tosiaa mulla myös turvoksissa ja nimenomaa etenki varpaat. Ihan järkky kipu. Sanoinki miehelle että semmonen olo,että vois tehdä viillot varpaisiin ja puristaa möhnää ulos. Auts. Niin kiristää.

Taidan nyt lähteä pyöräilemään ja sen jälkeen sitten suihkuun. Kävelyä mietin, mutta haluun päästä vähän pitemmälle kuin 5km säteelle kodista. Joku oikein kiva pyörälenkki tekis nyt hyvää. Joten ulos hikoilemaan lisää.


Tsemppiä kärvistelijöille kaiken suhteen! :hug:

helise ja pötsihirmu 40+5
 
SMSM: täällä ollaan ja ei merkkejä,ei niin yhtään....kiva kuulla että munki perään joku täällä kaipailee ns...mutta myönnän,että sama juttu sun suhteen,ekana tarkistaa,että vieläkö oot paikalla vai jo vauvan haku reissulla :hug: :heart: jospa me kohta päästäs tosi hommiin,onhan sitä niin jo ootettu.tai no sinähän pääset kyllä,kun la on jo,mutta mulla siihen on vielä yli 2 viikkoa,tasan tarkkaan 16vrk.plaah.mies kyselikin eilen saunassa että onko mitään tuntemuksia että vauva kohta tulisi,niin sanoin että ei todellakaan,annoin sille niinku luvan sitten nauttia pari sauna kaljaa taas.kyl tää taitaa olla sellanen vauva joka taas viihtyy masussa.siellä on muuten taas vietetty hiljais eloa,ei yhtään liikettä koko yönä eikä tälle aamulle,vaikka söin aamupalaa----->ei reaktiota.höh,heti alkaa se panikointi että onko siellä kaikki kunnossa...mua niin hirvittää se kun luin siitä 37 viikkosen lapsen kohtu kuolemasta ja toinen oli sellanen jossa vauva oli menny yli lasketun ajan ja kuoli sinne masuun ennen kun ehti syntyä.voi kun mää oon tyhmä kun kiusaan itteeni nuilla mut ei sille voi mitään,et aina pelkää pahinta heti.eihän sitä tiiä,vaikka kuulen jotain siellä äippäpoli käynnillä,tiiä vaikka antavat käynnistys ajan tms.....
 
mie nyt kommentoin joka asian omaan viestiinsä näköjään,meillä kans mies on mitä taivaallisin lasten kasvattaja,auttaa mua todella paljon.Lasten kylvetykset mies on hoitanut aina etupäässä,mulla kun on jäänyt kammo siihen hommaan,esikon kans sattui aikanaan sellanen tapaturma,etten ole moiseen hommaan enää suostunut.Mullahan oli mies armeijassa vielä kun synnytin esikoista.tyttö synty huhtikuussa ja mies pääsi heinä/elokuussa armeijasta pois.

niin tosiaan mies vaihtaa vaippoja siinä missä minäkin,syöttää(jos voi)kanniskelee,etenkin öisin,käy vaunulenkeillä jne....se on sitä äidin luxusta jos on sellanen mies,saa äitikin vähän "hengähtää"

isompien kans hommaa kans nyt kaikenlaista,että minä saan olla yksikseen vähän aikaa.on niitten kans pihalla,pyöräilemässä,käy mummulassa jne...meillä molemmat mummulat on kiven heiton päässä,samalla kylällä asutaan kaikki.ihanaa.

mulla ei oo vielä alkanu se joko joko vaihe,muutama on kysynyt silleen,että onko mitään merkkejä,mutta ei sen kummempaa.moni vaan taivastelee tota mun mahan kokoa ennemmin.on taivastellu jo monta kk sitten.lähinnä työkaverit.

niin siitä miehen osallistumisesta lapsen hoitoon,se on todella tärkeetä että antaa miehen kans osallistua eikä SMSM sanojen mukaan omi vauvaa liikaa,tästä mulla on hyvinkin läheistä kokemusta,oma veljeni ja hänen kumppaninsa tekevät juuri sen virheen,heillä on kaksi pientä tyttöä ja äiti on heidän kanssaan päivät kaksin,omii lapsensa,hyvä että tämä 1v tuntee isänsä,parkuu vaan aina isän sylissä niin kauan että äiti hakee sen pois,ja sen se tekee,eihän se lapsi totu koskaan isäänsä jos se heti haetaan pois kun vähän parkasee.sitten tämä äiti kantaa kokoajan lastaan,ei siis pidä sitä lattialla tai sitterissä tms....kokoajan vain on sylissä suunnilleen ja siihenhän ne sitten tottuu,aina ovat syliä vailla.vieraisiin tämä nuorempi tyttö ei ole tottunut yhtään,huutaa vaan heidänkin sylissä.mullaki tämä tyttö on ollut muutaman kerran hoidossa ja huutaa tosiaan koko sen ajan kun äiti on pois..ihan kamalaa.mie kyl totutan lapseni jo pienestä pitäen siihen että tuntee lähi sukulaiset,siis mummut ja mun sisarukset.tää mielipiteeni varmaan jakaa tunteita ja tämä on minun mielipide asiaan...

mun omasta mielestä maha on laskeutunut eilisestä,alkaa tosiaan heti tosta pimpin yläpuolelta pullistuun,ihan kamalan näkönen valas olen nyt.kohta kehtaa ulkonakaan olla,kerää katseita varmasti.

tänään taas piikitys päivä,plaah,en tykkää.kohta saa mennä pistään.

virpi ja vaavi 37+5
 
Termiittikin pääsi 40+ kerhoon :LOL:

Helise koska sulla on seuraava neuvola?? Jokohan saat aikaa äitipolille..? ;)

Täällä ei myöskään niin mitään merkkejä... Olo on mitä parahin :whistle: Illalla tuli muutama supistus, mutta THAT`S IT!

Rouva Saga on tainnu lähteä kans vauvanhakuun? :heart:

virpi mä kans kiusaan turhaa itteäni noilla kohtukuolemajutuilla ja kätkytkuolema... :headwall: Ei sais, iskee vaan paniikkia itelle.. :ashamed:

Ihana ilma pihalla ;) Lähtis kans tekemään pikkulenkin B)


Maamin ja Toivo-Justiina 40+2 :heart:
 
Eilis yöstä asti vituttanu suoraan sanottuna niin rankalla kädellä että huh huh.
Mies sitten taas teki kivat eilen. Ollaan sovittu jo aikoja sitten että heinäkuussa se korkki pysyy kiinni ja pitää huolen että on ajokunnossa yms. Noo eilen yöllä kun sen kaverit tuli tähän ( Ne on pitkällä reissulla ja tarvi yöpaikan,joka sekin jo vitutti koska en tosiaan halua että tää on joku majatalo kun oon viimesillää raskaana :headwall: ) niin tuli ilmoittamaan puol2 aikaan että menevät käymään yhdellä tossa baarissa. Tuo kyrväke oli illan aikana juonut jo 2 kaljaa tässä kotona...Enpä sitten kommentoinut asiaa millään lailla,no ne lähti vaille 2 ja sitte laitoin viestiä perään et pistää himpun verran vituttamaan tuo että siellä baarissa pitää juosta vaikka tietää mikä on tilanne,ja että vituttaa kun se ei tunnu tajuavan että tää lapsi voi syntyä perjaatteessa ihan millon vaan kelloon katsomatta. Ja sanoin myös että tiedoks sitten että ihan jatkoakin ajatellen mä EN aio ottaa synnytykseen mukaan viinanhajusta miestä,vaikka onkin lapsen isä. Viestiin ei tullut mitään vastausta..
Heräsin 3 siihen ettei ollu vielläkään tullut takas ja laitoin toisen viestin että mahtaa olla VI*un isot tuopit. Johon sitten vastaus tuli että mahdan olla aika paska jätkä ku pitää kokoajan jostain piikitellä. Siihen sitten vastasin vaan että tää on just se syy miks et haluu että meille tulee ketään yövieraita. Aamulla saan taas kärvistellä ku muuta haisee krapuloissaan. Ja että kysyppä siltä kassalta ootko vai etkö ku haet seuraavan.
No 4 aikaa noi sitten takas ilmesty ja vaikka hampaat oli käyny pesemässä ennen sänkyyn tuloa niin kyllä sen haistoi ettei ihan yks o vaan menny alas. :headwall:

Oon tällä hetkellä niin helvetin vihanen taas että ei mitään rajaa... :kieh:
Mielestäni en ylireagoinu tähän asiaan koska ME OLLAAN SOVITTU että se pitää huolen siitä että on oikeesti ajokunnossa 24/7. Tällä viikolla se on tainnut keskiviikosta asti joka ilta juoda sen 1-2. On se saatana kumma ku ei tunnu mies pystyvän olemaan ees yhtä perkeleen kuukautta täysin ilman alkoholia! Vit,Saat,Perk,Jum,Helv. ja kaikki muut mahdolliset kirosanat päälle,tekis mieli vaan huuta kurkkusuorana ja hakata sen päätä seinään.

Toivottavasti muiden sunnuntain aamu on alkanu PIKKUSEN erilailla..
 
Aurinkoista sunnuntaiaamua heinämammat,

kiitos kaikille kannustuksesta, kommenteista ja kokemusten jakamisesta. Vertaistuki on parasta tukea mitä voi ikinä mistään saada. Voimia kovasti myös muille imetyksen ja muun kanssa kamppaileville sekä teille sankarittareille, jotka olette vielä tässä helteessä yhtenä kappaleena.

Tuteista, äideistä ja muista: tunnistan itsestäni niin tuon syyllisyydentunteen - kaiken pitäisi mennä by the book. Ja tosielämässähän ei koskaan niin tapahdu. Varmaan vähän sama homma noiden painokäppyröiden kanssa. Olen nyt jo puhunut muutaman ystäväni kanssa, joilla on lapsia. Ovat sanoneet, että niistä painojutuista ei kannata olla niin huolestunut. Ovat sairaalassa ja neuvolassa kovin innoissaan niistä, mutta asian takia ei kannattaisi kuulemma menettää yöuniaan. Jos on päästetty sairaalasta kotiin, niin eiköhän se pienikin jaksa mukana - ovat kovin sitkeää porukkaa, kuulemma. Silti samaan aikaan on hirvittävä huoli kun kaikki on uutta ja pieni ihmishenki on omalla vastuullasi.

Itse olen kovin helposti teilaamassa oman äitini neuvoja kaikissa mahdollisissa asioissa. Täytyy kuitenkin muistaa, että meidän äidit on kasvattaneet meidät ja näin mahtavia tyyppejä meistä on tullut sen aikaisilla ohjeilla ja suosituksilla. Huonomminkin olisi kai voinut mennä ;)

Moniko täällä nukkuu perhepedissä? Me nukutaan, mutta huomaa, että vielä on opettelua. Uni on selvästi aika kevyttä (ehkä se on kaikilla vastasyntyneiden vanhemmilla) - ehkä sitä vielä pelkää, että kääntyisi vauvan päälle unissaan tms. vaikka meilläkin on kaksi metriä leveä sänky. Viime yönä säpsähdin "hereille" ja rupesin tenttaamaan mieheltä, että missä se toinen vauva on? Mies oli ensin aika ihmeissään, että mikä toinen vauva. Suutuin ja sanoin, että enkö nyt saa muka etsiä sitä toista vauvaa. Lopulta mies rupesi etsimään sitä mun kanssa :LOL: Että näin hereillä meillä ollaan...

Meillä sujui syöminen ainakin eilen hieman paremmin. Taisi olla tehoimupäivä. Toivottavasti sama meininki jatkuisi tänään. Vähän kyllä huolettaa tämä helle, joka ei ilmeisesti ole laantumassa lähipäivinä - päinvastoin. Olen miettinyt, että lähdetään mökille, jos tähän ei tule helpotusta. Siellä olisi viileää. Sitä ennen täytyy odottaa maanantain neuvolaan, jossa kuullaan, olisiko paino lähtenyt nousuun. Mies kävi jo eilen katsomassa sellaista lastenvaakaa, mutta se maksoi melkein sata euroa, joka oli todellakin liikaa härvelistä, jota tarvitsee todella lyhyen aikaa. Silti olisi ihana tietää se paino. Mies keksi äsken, että sillä on töissä postivaaka :) ehkä lähdemme punnitsemaan lastamme postivaa'alla, jos emme malta odottaa huomista neuvolaa.

aikamoisen huonoon kuntoon voi huonotkin vatsalihakset näköjään mennä, kun ei jaksaisi pitää yhtään ryhtiä, vaan röhnöttää ties missä kumarassa. Täytyy varmaan ruveta tekemään lähiviikkoina jotain jumppaliikkeitä, ettei ryhti katoa ihan kokonaan. Kutittaako jollain muulla ihan hirveästi mahaa? Mulla kutittaa ihan mielettömästi alhaalta minne ehti tulla hirvittävä määrä raskausarpia ihan viimeisillä viikoilla.

Kuka kirjoittikaan, että on aivan epätodellinen olo? Mulla on välillä todella sellainen olo, että katselen omaa elämääni jostain ulkopuolelta. Yksi ystäväni sanoi esikoisensa synnytettyään, että se oli turistina omassa elämässään. Mä luulen, että mä oon kanssa. Aina välillä herää ja tajuaa, että ai niin, mullahan on se lapsi... Uskomatonta ajatella, että tänään tulee jo viikko synnytyksestä. Nyt tuo sammakkokuvioisessa asussa unia näkevä sunnuntailapsi näyttää siltä, että kohta äiti voi taas hyökätä tunkemaan tissiä suuhun :)

ihanaa sunnuntaita teille kaikille ja vielä kerran voimia vielä yhtenä kappaleena oleville.

Ja muistakaa kaikki juoda paljon - tavallisen veden lisäksi mehua ja vissyä.

Solnushka
 
millanen Voi juupe millanen mies!!!! :kieh: Ei sitten teillä onnistuis sama ku meillä...? Mies juo ykköskaljaa kun kaljaa haluaa..ja meilläkin mies kyllä imuttelee melkein kaljan per ilta...mutta en ole valittanut kun tuota ykköstä juo... Toivottavasti se mies rupeis tajuamaan olemaan juomatta!!!

KUUMA KUUMA KUUMA...eikä merkkejä, että masun asukas yrittäs tulla pois..yhyy..en enää jaksa!!!
 
Huh, sainpa pinon kahlattua, tosin ihan kaikkea ei enää muista, mut ei voi mitään..

Rae myöhäiset synttärionnittelut!

dalailama Onnittelut pikkuisesta!
Samaten vaniljalle onnitteluja poikasen syntymästä! Ja kiitokset synnäristoorista!

Kiitos Jenniiille kertomuksesta!

Solnushka kiitos synnärikertomuksesta. Ihanan tuntuinen kätilö sattunu teille! Ihan varma olen, että kun jaksat imetystä opetella sinnikkäästi, se lähtee sujumaan. Ja opit ne muutkin asentovariaatiot.. Ja niitä muuten on, vaan mielikuvitus on rajana ;) Mutta älä soimaa itseäsi, jos tuntuu vaikealta tai haasteelliselta! Samaten Kardemummaa lohduttaisin, että ette te oo huonoja äitejä, vaikka imetys ei sujuisikaan oppikirjamaisesti. Samalla toisaalta ite muistan sen valtaisan pettymyksen, kun esikoisen kohdalla jouduin myöntämään, etten osaa imettää. Mutta soimaisin tuossa kohtaa nykyään enemmän neuvolaa kuin äitiä! Neuvolan virka on opettaa ja neuvoa, ei tuomita tai pahimmassa tapauksessa edesauttaa imetyksen lopettamista äidin tahdon vastaisesti. Että vaatikaa kunnollista imetystukea/neuvontaa, jollei neuvolasta niin oman lähialueen imetystukihenkilöltä (tai imetystukipuhelimesta)!

Heidik86 epiduraalista kyselit. Kannattaa selvittää etukäteen (mm. aktiivinen synnytys ry:n sivujen kautta löytyy linkkejä ja useampi artikkeli kivunlievityksestä), myös muiden ku epiduraalin kohdalta. Monessa lääkkeessä sivuvaikutuksia, joista eivät sairaalassa kovin herkästi kerro. On noista tropeista toki monelle iso apukin, vaan entäpä jos se huono tuuri osuu just itelle? Sitä ei voi etukäteen tietää..

Imetystyynystä
mulla on sellanen jättikokonen OloIlo, ostin käytettynä ku uutena olis olla tooosi kallis. Mut oon tykänny. Saa hyvin tuettua vauvan vaikka mihin asentoon, jopa ruokapöydässä voi syödessä imettää aika helpostikin. Tosin alkuaikojen jälkeen tuo viimeksikin jäi vähemmälle, että kai siinä taas käy niin, että kun vauva kasvaa ni pienemmälle jää käyttö.

Millanen
:hug: eipä tuohon miehen kupinottoon oikeen voi muuta todeta. Tsemppiä ja jaksamista ja silleen..

Mulla on kuuma. (joo, ihan ku ette tietäis)
Maalasin eilen pikkumakkarin yhden seinän, eikä tullu ku hikihiki. Illalla tuli muutama tuntuva suppari Ikeareissun jälkeen, vaan siihen se taasen jäi. Turhauttavaa, kun tietää et perjantaina on sit puukon alla.. Loppuu usko kesken, että tämä natiainen itsekeen tulis pihalle ennen perjantaita.
Ei sitten löydetty tuulettimia, tai ainakaan mitään järkihintaista. Onneksi on tuo pöytäverisio edes. Hiukan helpottaa.
Ja nyt pitäs lähteä viemään tuota elukkaa ulos, olis pitäny mennä jo muutama tunti sitten, mutta ei oo saanu aikaseks.. Tosin se kävi iltapissalla niin myöhään, ettei tässä mitään hätää vielä ole. Mutta jos sais sit jotain muutakin aikaseks, ku koneella roikkumista?

Kepsukka ja masukki (39+2)
 
Mikähän imetysasento olisi paras, että ei menisi paljon ilmaa vatsaan? Tuntuu, että makuullaan, koska mulla maito tulee liian nopsaa etenkin istualtaan. Tuntuu, että vauva tukehtuu siihen. Makuullaan ei sitä ongelmaan, mutta mites tuon ilman suhteen?? :/

Cuplaton on onneks vähän auttanut...pieruja tulee paljon ja kakkaa kans!! Tänään alotettiin ne himputin D-vitamiinit...saas nähä mitä ne tuo tullessaan!!!

Viime yö taas nukuttiin hyvin...24-04.30 ja sitten taas melkeen yhdeksään! Välillä kiljahteli siihen malliin, että masuun ehkä sattui, mutta jatkoi aina unia. Nyt on sitten koko aamu jumppailtu ja piereskelty sekä kakkailtu oikein urakalla! Ihanaa jos se helpottas oloa vähän!! Ihmeelliset asiat ne tekee äitin onnelliseksi!! =) :heart:

Zeenah ja pikkunen 2vko ja 3 pvää! :heart:
 
Meille syntyi suloinen POIKA 6.7 kiireellisellä sektiolla klo 15.58
Painoa pikkuisella oli 4058g ja pituutta 52cm.
Tiistaina siis menin näytille Hyvinkäälle jossa piti käynnistää. silloin oli tuo 39+6, Otettiin käyrää, kaikki ok, ultrattiin, hups, poika olikin poikkitilassa. Lääkäri suositteli ulkokäännöstä (Ei muuten ollut ollenkaan paha... siitäkin kun lukee vaikka mitä... jos homman osaa niin on ihan ok) ja se tehtiin ja sitten pitkälle käyrälle. Cytotekin neljännes laitettiin käyrän ollessa moitteetonta, niinkuin se kokoajan olikin, mutta sitten poika päättikin pujahtaa takaisin vanhoihin uomiinsa ja meni poikkitilaan uudestaan... sydänäänet laskivat 50-70 lyöntiin ja oletettiin että napanuora olisi ollut puristuksissa, kun menin kontalleni, ne taas korjaantuivat. Lääkäri ultrasi ja sitten poika olikin jo perätilassa!!!!! :eek:
Sykkeet hävisivät hetkeksi kokonaan ja tulivat sitten 50-70 takaisin, kontallani ollessa jolloin lääkäri sanoi että nyt leikkuuseen ennen kuin jotain tapahtuu...
Sitten se oli menoa ja hirveä määrä ihmisiä pyöri ympärillä. Vauvan syke oli kumminkin hyvä matkalla leikkuriin kun sitä seurattiin, mutta riskejä ei otettu vaan leikattiin.
Olen niin onnellinen että tämä kamalan pitkä odotus on vihdoin ohi.
Poika sai 10/10 pistettä .

Muffin ja Pikku prinssi 6vrk tänään iltapäivällä
 
Eilinen ilta oli täällä jotenkin tosi tuskanen ja tukala. Mahaan sattu ja jokapaikkaan sattu. Mutta lopputuloksena oli että yöllä sattu taas tohon ylävatsaan ja -selkään ihan perhanasti. :( Särky helpotti ku kasilta kävin lämmittämässä kauratyynyn tohon selän päälle ja join sitä ennen Spriteä pari lasillista.
Eli yhtenä täälläkin. :headwall:

Kauheasti oli taas tullu tekstiä, jospa tässä yrittäis johonkin jotain sanoakkin.

Täälläkin on ihan SAIRAAN kuuma ! Tuntuu että happi loppuu. Ei paljon naurata ku kattoo ens viikon ennusteita, pahempaa taitaa olla tulossa. En tiiä miten selviin ! Tollanen pöytätuuletin vähä helpottaa olemista, mut ku ei sitäkään oikein viitti yöks jättää pyörimään niin aamusin tää on ku sauna.

Turvotusta täälläkin löytyy, mutta minkäs teet. Ei edes uskalla ajatella et paljon on tullu painoa ku ens tiistaina menee neuvolaan. :( Jalkoihin oikein sattuu ku on niin turvoksissa, tosin ei varmaan vielä niin pahasti ku monilla muilla tuntuu täällä olevan. Kyllä kait tohon jalkojen kipuiluun voi Panadolia ottaa jos oikein tuskaseks menee olotila.

Miesten alkoholin käytöstä oli kiroilua.
millanen Ihan aiheesta kyllä räjähdit ja oot raivona. Ja eipä sillä teidän vieraallakaan paljon tunnu säteilevän, et vois vaikka tosiaan käydä vaan yksillä jne...
Mä oisin kyllä kans tossa kohtaa vetäny kunnon kilarit. Mä oon nyt antanu luvan et yhden-kaks kaljaa saa ottaa jos maistuu tai yhden Alkon lonkeron. Mutta siis silleen ettei tuu humalaan ja pystyy ajamaan autoa. Eilen käytiin syömässä Chicosissa, niin mies otti ruokajuomaksi kaljan. Näytti olevan hyvää ja nautti siitä yhdestä ihan tosissaan. Eikä tuo tosiaankaan keskellä viikkoa tissuttele. Viikonloppusin ottaa sen pari ja sillä selvä.

Hyviä vinkkejä ja kokemuksia vauva-arjesta tänne jo tullut. Mitenköhän niitä sit tosi paikan tullen muistais ? Ehkä mä oon sit kirjottelemassa tänne kauheita kysymyslistoja kokeneemmille mammoille.
Eikä siitä tutista kait mitään kauheeta stressiä kannata ottaa. Meille ainakin sanottiin valmennukses et se on ihan ok juttu ku muuten saa ääritapaukses roikottaa vauvaa rinnalla tuntikaupalla. Ja tosiaan kyllä siitä tutista sitten aikanaan pääsee eroonkin. Ite oon syöny tuttia vajaa 3 vuotiaaks asti eikä nyt sen kummemmin oo hampaat kierot tai mitään... Enkä nyt oikein edes oo tajunnu et miks se tutti on niin huono juttu. Sen imuotteen takia joo, mut onks siihen oikeasti mitään muuta syytä ?

Täällä tosiaan la ylihuomenna. Alkaa jo ahdistaa ku ei sitten niin mitään todellisia merkkejä. Ja joo tän piti syntyä ennen laskettua-aikaa. :LOL:

Mä oon kans onnistunu saamaan itelleni ahdistuksen kohtukuolemasta yms, varsinkin jos menee yliaikaseks. :(

Mutta joo.
Koittakaa kaikki kestää tätä hellettä ei kait tätä loputtomiin onneks voi jatkua ! Sit taas talvella valitetaan ku on niin saamarin kylmä jne.
 
rae,kepsukka ja pai kiitos ymmärtäväisyydestä! En siis tosiaan ole ainut kenen mielestä käytöksessä on korjaamisen varaa.. Ja tosiaan nää yö vieraat kyllä tietää ja tiesi jo aikoja sitten tasan tarkkaan että meille tulee lapsi ja tän kuun lopulla on LA. Ja noista vieraista toisella on myös itsellään 2 lasta että sen luulis tietävän että ne ei tuu ihan tilattuun ajan kohtaan ja kellon aikaan,ellei ole sovittu sektiosta ja onhan silloinkin mahdollisuus että lapsi alkaa syntymään etukäteen.
Viikolla tuo ei ole ottanu ONNEKS ku sen 1-2 korkeintaan mutta toi eilinen oli taas niin pohjanoteeraus.. Laittaa niin sylettämään,tänään olenkin sitten pitäny ihan reippaasti mykkäkoulua ja aion ollakkin turpa kiinni tasan niin pitkään että tajuaa pyytää anteeks ja ymmärtää mikä meni taas pieleen!

Yöllä jo meni maha sekasin ku taas hermostu niin paljon,ja tänään aamulla jatkunu samalla linjalla.. Äsken olin nukahtanu sohvalle ja kun heräsin niin oli niin hemmetin huono olo..:$
Taas vessaan ja maha ihan sekasin edelleenkin,ei muuten mitään mutta kun oksettaakin jonkin verran. Oon kuitenkin syöny normaalisti aamupalaa tossa parin tuntia sitten ja juonu vettäkin ettei pitäis johtua mistään sellasesta. Mitään outoa en ole syöny ja käsiä pessy kyllä melko ahkerasti että ei olis pitäny minkä pöpönkä päästä mylläämään.. :| Tiedä sitten mistä tää johtuu, vessassa mitään lisä havaintoja ei ole edelleenkään paperiin tullut pyyhkiessä ja supistuksia ei ole ollut että liekö tuo maha sitten haluaa muuten vaan itsensä tyhjentää.. :eek:

Ja kuumuus vaivaa täälläkin,aika liikaa.. :( Tosiaan talvella taas sitten saa valittaa kun on niin pirun kylmä.. Aiemmin kesäisin olen kyllä ollut hyvilläni lämpimistä ilmoista,mutta näin raskaana ollessa kun hikoilee jo muutenkin vaikkai aurinko porottaisikaan melkein pilvettömältä taivaalta..

muffin suuret onnittelut lapsukaisesta:) :flower: Kaikki taitaa olla pikkuisella kuitenkin nyt hyvin?:) Ja taisi olla jo syntytessään kun saanut noin hyvät pisteetkin..;)
 
Heippahei mammat... KUUMA! HIKI! Puuuhhh! Siinäpä oleellisimmat. On se kumma, että Suomessa on ehkä kerran 10 vuoteen tälläinen helleaalto ja tokihan se alkaa siitä kun meidän esikoinen syntyy. Otin vauvan tuohon sohvalle äsken ilmakylpyyn, joka päättyi valtavaan pissaan ja sitä seuranneeseen oikein märkään kakkaan - onneksi oli muovi alla. =)

Muffinille valtavasti onnea pienen pojan syntymästä. :flower:

millanen Voi arghh tuota sun miestä! Et tosiaankaan ole mitenkään kohtuuton, jos suutut tuollaisesta käytöksestä. Miehet ei vaan joskus tunnu käsittävän mitään. :headwall: Jaksamisia sinne - toivottavasti tilanne muuttuis nyt loppuajaksi.

Tridian Kannattaa tosiaan treenailla lantionpohjia minkä ehtii vielä ennen synnytystä. Mullakin vähän jäi loppuvaiheessa raskautta, vaikka ne olikin koko ajan ihan hyvässä kunnossa. Ja nyt ihan tuusan nuuskana. Eli kannattaa alkaa heti synnytyksen jälkeen varovasti jumppaileen niitä. Niin kuin mun sisko sanoi eilen puhelimessa "Se on hyvä päivä kun voi synnytyksen jälkeen aivastaa ilman, että pissat tulee housuun" :D Surullista, mutta totta. Tosin uskon, että sulla on parempi tilanne kun oot voinut liikkua loppuun asti. Mullahan jäi lähes kaikki liikunta rv 33 jälkeen supistelujen takia.

Marta Ootko jo päässyt vauhtiin kestovaippojen kanssa? Mulla on alkuunpääsemisvaikeuksia kun tuntuu, ettei muka ole aikaa missään vaiheessa keskittyä asiaan (ihan kuin se vaatis valtavaa keskittymistä...). Seuraavan vaipanvaihdon yhteydessä laitan keston ja tilaan tänään läjän uusia. Pitäis vaan keksiä jokin hyvä pyykkikori niille.

Olin ihan varma, että Kepsukka olisi jo Jorvissa vauvaa hakemassa, kun susta ei ole kuulunut pariin päivään. Milloin sulla olikaan se sektio, jos ei vauva ala tulemaan?

dana Meillä on tuollainen Mollavauvan kantoliina. 5,1m pitkä ja pikkaisen jämäkämpi kuin trikooliinat. Eli kudottu taitaa olla (noloa kun en tiedä!). Ostettiin Lastentarvikkeesta ja maksoi n. 60?. Jonkin verran saa opetella noita sidontoja ja olen vielä tukenut vauvaa kädellä - päästän sitten irti kun varmuus lisääntyy. :) Tässä kuumuudessa tosin ei ole kiva kauaa kantaakaan. Mutta hyvältä vaikuttaa.

Zeenah Oon kans miettinyt noita imetysasentoja. En oikein tiedä kuinka pystyssä vauva voisi olla imettäessä, ettei se puklauttelis niin paljoa. Oon nyt huomannut, että kun röyhtäytän vauvan kesken imettämisen ja sitten uudelleen lopuksi, niin puklautuksia ei tule niin paljoa. Oletko kysynyt vinkkiä neuvolasta? Mukavasti muuten nukkuu teidän pieni yöllä. :)

Kaikille muillekin imetyksen kanssa pähkäileville tsempit täältä! Luulen, ettei se ole kenellekään ensimmäistä kertaa imettävälle ihan yksinkertaista. Mulla oli kans aluksi vaikea löytää hyvää asento istualtaan imettämiseen. Katsottiin asentoa yhdessä neuvolassa ja vähitellen alkaa sujua. Eli kannattaa ehdottomasti pyytää apua. Nuo Kepsukan mainitsemat imetystukihenkilöt on myös hyvä juttu. Apua saattaisi myös löytyä täältä http://maitolaituri.imetys.fi/.

Mielestäni imettäminen ei missään nimessä ole äitiyden mitta! Jos kovasti yrittää eikä hommasta tule mitään muuta kuin iso suru ja stressi, on ehkä jopa parempi siirtyä korvikkeeseen ja nauttia vauva-ajasta sen sijaan, että kaikki aika ja energia menisi imetysstressiin. Tai ehkä voisi imettää minkä pystyy ja syöttää loput korviketta? Ymmärrän oikein hyvin sen tunteen, mikä tulee kun jokin asia vauvan kanssa ei mene suunnitelmien mukaan. Sitä on niin herkkänä synnytyksen jälkeen ja pienikin vastoinkäyminen laukaiseen "mä en osaa, oon niin huono äiti" -reaktion. Ainakin mulla. :( Tulee kauhee pelko, että vauvakin käsittää kuinka onneton äiti olen. Koitan aina ajatella, että olen maailman paras äiti vauvalleni ja pikkuinen kyllä antaa anteeksi pienet ja vähän suuremmatkin mokat, joita tulee vauva-arkea opetellessa. Niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin, meidän ei tarvitse olla täydellisiä ollaksemme parhaita äitejä vauvoillemme. :)

Jaahas, pitää taas mennä hakemaan buranaa ennen kuin kipu tappaa. Mulla on tikki paikassa, jossa ihmisellä ei koskaan saisi olla tikkejä... Nyt kun turvotus alkaa laskea, niin kipu on ihan järkyttävä. Yhden pienen tikin takia! Joudun ottamaan jatkuvasti 600mg Buranaa, että voisin edes kävellä, saati sitten nukkua tms. Tikkien pitäis sulaa 10-14 päivän kuluessa, mutta mä oikeesti kuolen, jos tätä jatkuu pahimmillaan vielä viikon! Ajattelin pyytää terkkaria maanantaina neuvolassa napsaisemaan tikin pois... Tosin se pitää kyllä puuduttaa ennen poistoa. Jos käviskin yksityisellä lääkärillä poistaan. Onneksi ongelma on pieni, mutta kipu ihan älytön...

Kauhee romaani tuli. Nyt se burana ja sitten pusuttelemaan omaa vauvaa.
:heart:

Supistustuulia taas kasassa oleville! Pitää muuten ihailla Maaminia - sinä jaksat aina olla iloinen ja positiivinen vaikka LA:t on ohitettu ja helteet vaivaa. Koitan ottaa mallia sulta. :)
 
Onnea Muffinille ja perheelle!

Kardemumma, jos mietit tuttijuttuja, niin täällä olis yks kymysys-vastaus-artikkeli siltä alalta, vähn vanha kyllä. http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/112/onko_tutista_hyotya_vai_haittaa_ Mä olen jo ostanut tuteja valmiiksi. Täällä Kaarinassa oli suuhygienistin luento esikoisen vanhemmille, ja siellä kysyin tutista. Vastasi, että hyvin voi huoletta käyttää kunhan vieroittaa viimeistään yksivuotiaana. Ja ehdottomasti silikonia oli tämän ammattilaisen mielestä parempi materiaali, joten mekin ostettiin vain silikonisia tutteja. Eikä sitä sitten koskaan tiedä, voihan olla ettei oma lapsi edes huoli tuttia. Mutta jos se rauhoittaa, niin mä ainakin käyttäisin. Kaikessa on puolensa ja puolensa ja siinä sitten äitinä saa luovia keskellä jotenkin. Joskus on ihan ookoo valita se ratkaisu, joka helpottaa omaa elämää... Joskus ne lapset tulee kaikkea karkkiakin vetämään naamaansa ja kuinka tutkittuja nekin sitten on...

Täällä ei muuta uutta kuin tuskaista kuumuutta. Mies kyllä on ihana, laittoi mulle just jalkakylvyn ja nyt tekee salaattia ruuaksi. Meillä on ollut juhannuksesta asti sopimus, että on koko ajan ajokunnossa, saa siis yhden tai kaksi ottaa, muttei ole kovasti edes halunnut. Eilenkin heillä oli kurssitapaaminen, ja mies palasi yhdentoista jälkeen kotiin, autolla oli liikkeellä. Oli kuulemma vain yksi kaveri yrittänyt tuputtaa juomaa, muut olivat ymmärtäneet. Mäkään en tosiaan haluausi meille ketään vierasta pidemmäksi aikaa nyt, yöstä puhumattakaan. Olo on niin tuskaa, etten halua yhtään olla vieraskorea vaan mahdollisimman mukavasti.
 
tridian kiitos vaunuvastauksesta, olen päiväpäivältä varmempi et päädyn niihin city crosseihin, duo edget ovat alkaneet suorastaan ällöttämään :LOL:

Meillähän on sellainen tilanne et mies on töissä 500km päässä, hänen kesäloma alkaa 19päivä ja laskettu on siis 23 päivä. joten häntä odotellaan kotiin kovasti.. öisin nukkumisesta ei tule mitään,enkä koskaan ole kärsinyt tälläisesta unettomuudesta,sitä on kestänyt viikon. Liekö alitajunnalla osuutta asiaan,jos pelkään et yöllä tulee jotain merkkejä synnytyksestä ja oon yksin. niin en sit uskalla nukahtaa.. tiedä sitten! viikko vielä kärvistelyä yksin..

Synnytystapa-arviossa kätilö ilmoitti ultrattuaan ja pitkään mittailtuaan vauvan painoksi hyvin varmalla äänellä 3kg,eli syntyessään noin 3,5kg, ja sanoi että juuri hyvän kokoinen on. ja mahtuu tulemaan.

Meillä koira(pieni havanna) istuu päivittäin eteisessä olevissa vaunuissa,kaipa hankin odottaa uutta perheenjäsentä saapuvaksi. Itse olen sitä mieltä että vauvojen on hyvä olla kosketuksissa eläimiin jo pienestä alkaen,että tottuvat olemaan ja liiallinen bakteeri-kauhistelu on täysin turhaa. Maalaisjärjellä vaan eteenpäin niin kasvaa tavallisia lapsia eikä mitään hygieniafriikkejä. Nimimerkillä tuttavapiirissäni on muutama YLI hygieeninen lapsi,ja se hänen seuraaminen suorastaan surettaa.

Ihanaa päivää kaikille masuille,mammoille ja vaaveille B)
 

Yhteistyössä