***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

Tervehdys...

Merlinan kannattais käydä näytillä! Jos kerran housut kastuvat suojista huolimatta.
Turhautuminen on aivan normaalia näillä viikoilla ja kun on niin kauan tarvinnut varoa...

Oma vointi. No eilisestä asti ollut jalat niin turvoksissa että kai sitä on pakko lähteä äippäpolille päin valittamaan. Ei mene enää edes croksit ja tämä siis alkoi eilen yhtäkkiä. Samoin olen tosi itku herkällä tuulella. Itken jokaisesta asiasta ja ajatuksesta, itken lauluja, tv ohjelmia, supistuksia, lasten leikkejä, miestä... ihan kaikkea. Mul on koht sillaset kranaatin omenat noi silmätki etten eteeni näe...
 
Piiitkästä aikaa kirjoittelen vaikka oon kyllä ahkerasti käynyt lukemassa niin jotenkin ei kaiken lukemisen jälkeen meinaa jäädä aikaa/saada aikaseksi kirjotella. Mutta nyt on lapset mun vanhempien luona muutaman päivän niin ehtii vähän enemmän istuskella koneellakin.

H-hetkihän tässä alkaa lähestyä ja onnea kaikille jotka ovat jo vauvan saaneet! Itellä ei vielä kummempia tuntemuksia ja äsken just kävin pitkän lenkin koiran kanssa mutta ei edes supistellut joten veikkaampa että vielä saa muutaman päivän odotella. Joka on toisaalta kyllä ihan hyvä kun ois niin paljon tekemistä nyt kun lapset on pois kotoa niin sais siivottua ja pestyä vauvan vaatteita ym.

Tuohon pesemiseen liittyen - meillä oin 4 vuotta vanhat Brion vaunut ja kertaakaan en oo niitä vielä pessyt mutta nyt meinasin pestä sekä kantokopan pehmusteet että ratasosan irrotettavat kankaat. Ootteko pesseet noita ihan käsin vai uskaltaakohan laittaa koneeseen?

Tsempit kaikille jotka on vauvanhakureissulle jo lähteneet tai lähtemässä :)

Cailin 38+1
 
Niisku, tätä on kumminki ollu jo jonku aikaa ja ultrassa kuitenki lapsivettä oli normaali määrä, niin oon aatellu jos olis kuitenki vaan valkovuotoa.. Sanoin terkkarillekkin tässä viime kerralla, että synnytän varmaan kotiin kun mun on niin vaikea lähteä/soittaa synnärille. Niistä kuukautiskipumaisista kivuistakin sano, että olisit vaan menny näytille, mutta musta vaan tuntuu, ettei sen parin tunnin kivun takia kannata lähteä, vaikka käy niin kipeää että itku on kurkussa. Tiiän, että joku olis varmasti menny, mutta mä ootan niitä oikeita kipuja... Mikä lie on sitten tarpeeksi kova kipu..
 
Niukulle Onnea tytöstä:heart:.
Synnytys kertomuksia olis kanssa kiva lukea:attn: :D

Voi jee,mayingalla taitaa olla jo vauva sylissä!:)

possurulla eiköhän se lapsivettä ole!Hankala uskoa että susta vuotais noin paljon valkkaria:D.Tsempppiä jos/kun sille reissulle jäät:D.

Merlina Se tosiaan turhauttaa kun ensin näyttänyt siltä että tulisi jo paljon aiemmin mutta tässä sitä ollaan:headwall: Vaikka tosiaan hyvä mutta kyllä se jossain vaiheessa alkaa hajottaa.
Jaksamisia sinnekkin vikoille viikoille ja miehen kanssa:).Puhuminen tosiaan aina auttaa:)

Näin unta että meille syntyi tyttö,painou 3,9 kiloa ja sillä oli tummaa tukkaa.lähdin sairaalasta melkein heti kotiin,seuraavana päivänä tajusin etten ollut ilmoitellut kenellekkään että meille syntyi vauva:D.Muistan vieläkin miltä vauva näytti:heart:
Ja hauska noi tummat hiukset kun ollaan molemmat vaaleita(mä olen tosin värjännyt hiukset)
Ainut on punapigmentti mikä miehen puolelta tulee,nuorimmalla sitä on eniten.kaksi muut aovat ihan blondeja:)

Mutta luulisin tosiaan että ylimenee,eli varmaan jotain 3vkoa jäljellä:)
Ihanaa kun ensiviikoksi ollaan helteitä luvattu!.Turvotusta vaan pelkään kun sitä nyt jo on ihan älyttömästi!
No,onpahan kiva käydä vaa´alla synnytyksen jälkeen kun painoa(turvotusta) lähtenyt paljon :D
Mulla on aina jälkitarkastukseen mennessä pudonnut paino jotain 15kiloa ja siihen on tyssännyt.
osaa voi tosin olla silläkin että kaikki kolme on kevät/kesä(huhti-touko) vauvoja.Kesällä tullut syötyä vaan grilliruokaa aika reilusti ja muutenkin kesällä tulee otettua useammin se pari siideriä:D

Mutta nyt olen ottanut itteäni niskasta kiinni joten helpompi aloittaa sitten kun vauva on syntynyt.Nyt noiden hiilareiden kanssa saa olla tarkempi.

Minttu Meilläkin on mennyt niin että kuolemaa seuraa syntymä..Kaveri piirissä on todella monta esimerkkiä ja miehen mummo kuoli viikkoa ennenkuin kolmonen syntyi.
jaksamisia sinne ja voimia hautajaisiin.

Meillä olisi sukuhauta tossa lähellä,siellä lepää mun Isä,mummo,pappa ja täti.
Eipä tule usein haudalla käytyä,sen verran rankkaa on siellä käynti..

niisku tuskimpa sun vauvat joutuu keskolaan jäämään.Kivasti vauvoilla painoa ja hyvät viikot sulla jo.Saattaahan se olla että ne käy siellä pari päivää ja sitten kotiin.Näin luulisin.
Miehen siskolla on kaksoset ja ne joutui olla pitkään keskolassa kun syntyi tosi aikasin ja oli tosi pieniä.Mun tädin kaksoset oli 4020 ja 3400 ja ne pöösi parin pv sairaalassa olon jälkeen kotiin.
Toivottavasti kaikki menee hyvin.Ja sen näkee sitten vasta koska kotiin pääsee.

jos sun anoppiakin vähän jännittää?.Mun äiti ei ollut tästä nelosesta alkuun yhtään onnellinen ja koko odotuksen on ollut vähän vaisu,ei odota yhtään niin innolla kun noita aiempia..Luulen että sitä mietityttää miten siitä riittää kaikille.Ja rivienvälistä olen lukenut että mun äitiä pelottaa kuinka se jaksaa olla hoito-apuna.Kyllä nekin näitä asioita pähkäilee:)
Vaikka ei joutuisikaan paljoa apuna olemaan mutta silti.Ja teillä kun tulee kaksi niin apua kannattaa ottaa vastaan niin paljon kun on tarjolla.Jos vaikka ulkoiluttaisi isopia välillä ym:)

Miten muuten ruoka maistuu teille muille?.Mitä syötte jos ei maistu?
Aamupala on vaiken saada alas.yleensä jotain smoothieita juon.Lämmin ruokakaan ei oikein maistu joten kokopäivä menee miettiessä mitä syö ja illalla on kova nälkä.

Herkkuja en paljoa syö mutta jäätelö maistuu:)
Vettä,vissyä ja kokis zeroa juon:).

No mutta nyt touhuoamaan jotain mitä tässä hiostavassa ilmassa nyt pystyy tehdä:)

Vointeja ja tsemppiä kaikille synnyttämään lähteville!!.

MM itu 38+0!!
 
pearl minusta sinun kannattaisi mennä hakemaan se antibioottikuuri! pöpöt lähtee tosi helposti suusta leviämään ja voi infektoida vauvankin, teillähän on kuitenkin vielä sama verenkiertokin! ja vielä syntymänjälkeenkin suukottelet tulehtuneella suuulla vauvaa... Meillä kunta tarjoaa sekä äidille että isälle hammashoitokäynnin raskauden aikana nimenomaan tämän tulehdusriskin vuoksi.

Niisku Meilläkin ollut kaikkien läheisten suhtautuminen raskauteen jotenkin varautunutta ja lähinnä rauhoittelevaa. Olen ajatellut sen johtuvan siitä kun on keinohedelmöitetty alku niin suurin osa läheisistä pelkää jotain vielä tapahtuvan eivätkä yksinkertaisesti uskalla iloita ennen kuin vauva on syntynyt! Jos teilläkin anoppi on vaan huolissaan, eikä osaa sitä oikeen osoittaa.

Juhannus meni valvoessa puol neljään asti yöllä ja nyt on ihan krapulainen olo pekästä valvomisesta! yök!

Niin ja kaikille synnyttämään lähteville vielä suuret tsempityset!

Tiinu ja Jäppinen 35+4
 
Tiinu85: Mä ajattelinkin, että menen heti maanantaina särkypäivystykseen, jos tää ei mene ohitse.. Inhottavaa, kun nyt just piti tulla :( Mutta raskausaikaanhan jotenkin hampaat onkin "hauraammat", kuin normaalisti ja näin ollen helpommin tulee tulehduksiakin. Täällä kanssa esikoisen odotusaikaan oli tuo kunnan tarjoama hammaslääkärikäynti, nyt ei ole ollut.
Ja mun mielestä vauvalla & äidillä ei ole sama verenkierto, ravintoaineet sun muut kyllä kulkee istukan kautta vauvaan.

Mä en kyllä esikoistakaan ole missään vaiheessa siltikään suulle suukottanut, vaikka ei omassa suussa mitään tulehdusta olisikaan, enkä edelleenkään samoilla aterimilla anna maistaa mitään tms. vaikka on jo 2,5v ja todennäköisesti sen reikiä aiheuttavan bakteerin jo jostain suuhunsa saanut. Oon kyllä varmaan liiankin niuho lapsen kohdalla näissä hammasjutuissa :D

Vaunujen kankaitten pesemisestä Meillä on myös Brion yhdistelmät ja esikoisen aikaan kantokopasta pariinkiin kertaan pesussa kävi kankaat. Sillon taisin pestä pesukoneen käsinpesuohjelmalla, mutta nyt pistin ihan 40-asteeseen koneeseen, kun olivat olleet tuolla aitassa säilytyksessä. Eikä ne ainakaan noissa miksikään menneet :) Monestihan niissä on kyllä pesuohjeet, ainakin vaunujen käyttöohjekirjasessa, jos on vaan tallella :D
 
Viimeksi muokattu:
Niin, siis nimenomaan huolestahan noissa anoppien ja muiden kommenteissa varmasti on kyse.
Ei läheiset ihmiset ilkeyttään tökeröjä kommentteja sano.
Itse olen lähinnä turhautunut siksi, että olisin ehkä saanut itsekin voimaa ja olisin murehtinut vähemmän(Ehkä?), jos ihmisillä olisi ollut erilainen suhtautuminen. Ymmärrän kyllä läheisten huolen. Ehkä se siitä, kun tämä vauva vihdoin pian syntyy =)

Niin joo, Possurulllallakin alkaa olla jännät paikat :)

Me lähdetään nyt juhannusajelulle!
 
Huoh... käviin äsken suihkussa. Jalat on ollu tähän asti ne mitkä turvoksissa mut kyllä täytyy käsissäkin vikaa olla... mikään ei siis mikään pysynyt kädessä, kaikki tiputin ja sain niitä noukkia pitkin lattioita... eniten otti päähän kun seivaus vaihtoterät levis kahteen kertaan lattialle... voi elämä.

Mahtaako tää olla sitä "rajua" muutosta olo tilassa mistä kannattaa soitella.
Joten merlina ymmärrän sua. Mä en pääse kunnol kävelemään jalat pistelee ja on ku limput polvista alaspäin ja mikään ei pysy kädessä ja mietin kotona et soittaisko vai odottaisko viel tunnin... Vaikka mulle on sanottu että turhakin käynti on parempi ku ei käyntiä ollenkaan.
 
Niisku, ehkä mä sinuna soittelisin, tuskinpa tuo turvotus mihinkään laskee... Ja varsinki jos et kunnolla kävelemään pääse.

Syömisestä: Ruoka kyllä maistuu, ei oo mitään ongelmia sen kans. Se vain, että nyt huomaa kuinka vähän mahaan mahtuu kerralla. Ja mulle nää aamupäivät on semmosia, että tankkaan hulluna ja teen ruuanki aika aikasin, ja sitten saatan kymmeneltä huomata, etten oo syöny 8tuntiin mitään...
 
Täällä kivut olleet kokopäivän vihlovia alamaha kipuja, kävely vaikeaa ja sukkapuikkokivut vielä alapäähän lisänä!! Suppareita ei oo vielä ainakaan ollut tänään!! Mutta yritän lähteä koirien kans vähän pihalle ja pelätä jokasta askelta koska vihlaisee ja lujaa!! :/
 
Pearl sori lipsahdus verenkierto, mutta tosiaan tarkoitin, sitä jos bakteeri lähtee leviämään... Mullakin nyt raskausaikana hampaat tuntuneet selvästi heikommilta kun normisti. Mä oon kans aika niuho ton kariesbakteerin kanssa, mut johtuu varmaan siitä kun oma hammaslaatu on melko heikko niin ei toivois samaa vaaville.

Anulle ja Niiskulle jaksamisia kipujen ja turvotusten parissa.
Mulla sama kun Merlinalla eli ruoka kyllä maistuu , mutta vatsalaukku käy pieneks! Ei pötsi vedä enää samalla tavalla kun ennen.
 
Kävin äske vanhalla talolla ne vikat kamat hakemassa,rattaita,pulkkia sun muita vermeitä vauvan isän kanssa. Siinä sitte tassutelles edestakas auton ja tallin väliä,tuli ajoittain supistus joka tuntu kyllä iha ittessään persiissä asti :D
Siellä mä sit olin ajoittain kaksinkerroin ja taas mentiin.
Mutta jatkuis ny vaan,mä haluun jo tosi toimiin.

Täällä on kans rukahalu menny menojaan.
Välillä illalla oikein havahtuu et hitto,en oo syöny mitään tänään :O
Ja sit pitää väen vängällä edes yks voikkari tehdä et saa vauva jottain ravintoo.

Se taisi se Mayinga lähtee tosissaan sitä vauvaa puskee ulos!
Lisää vauvoja vaan meijän listaan tack tack :)
Mäkin voisin ihan helpolla lisätä omani siihen listaan :)

Jahka neiti nyt vaan ensin päättä milloin haluu ulostautua.....:stick:
 
huh huh mikä supistus tuli äsken ja kesti ihan oikee ajanki. Oikeen pelästyin,ku heti kyllä muistu mieleen mitä tuleman pitää. Saas nähä onko näitä luvassa lisää...
Poikaki kysy että sattuuko äiti selkään vai syntyyköä iida nyt kotiin :D
 
Heippa Naiset!

Meille syntyi tiistaiyönä 22.6.11 klo.2.58 poika.

Synnytys alkoi rytinällä ja niinhän siinä kävi, että sairaalaan ei ehditty, vaan vauva syntyi KOTONA ambulassisetien vastaanottamana.

Painoa herralla oli 3676g ja pituutta 50cm.

Synnytys tosissaan oli järkyttävän nopea. Heräsin 2 aikaan supistukseen ja 15 min pohdein et vuotaako nyt lapsvettä vai mitä ja soittelin sairaalaan kun vuoto oli verensekaista. Käskivät näytille. Mies lähti hakemaan anoppia esikoisen vahdiksi ja oli poissa 15 minsaa. Kun he saapuivat mua jo ponnistutti ja supistukset olivat päällä koko ajan ja nelinkotin lattialla oltiin. Anoppi katsoi hetken mua ja sano miehelle et soita ambulanssi. Ambulanssi kun saapui mulla oli täys työ olla ponnistamatta ja kuvittelin edelleen, että nyt pääsen sairaalaan... Mitä vielä miehet päätti et mihinkää ei ehditä vaan vauva synnytetään kotona. Ensihoitaja käski mut selälleen ja antoi luvan ponnistaa. Kahdella työnnöllä saatiin vauvan pää näkyviin ja seuraavalla kolmella vauva oli jo syntynyt. Sitten vasta lähdettiin ajamaan kohti sairaalaa, jonne siis matkaa meiltä n.60km. Sairaalassa kätilö totes että siisti synnytys, kaksi tikkiä laittoi.
Koska vauvalla ja mulla oli kaikki ok, pääsimme toisena päivänä kotiin. Poika on oikein helppo vauva, nukkuu ja syö. Esikoisen kanssa onkin sitten tekemistä.... =)

Poika syntyi rv 39+1.

Bree ja vauveli
 
Onnea vauvan saaneille!

Huh pääsin yhtenä kappaleena takaisin kotiin. Keskiviikkona lähdettiin juhannuksen viettoon suoraan Naistenklinikalta. Silloin 34+6 ja kohdunkaulaa 2cm sekä kohdunsuu 2cm auki, pää kiinnittyneenä. Kyllä pelotti koko reissun että vauva syntyy. Nyt en liiku Helsingistä mihinkään. Uusi kontrolliaika naikkarille on vajaan 2 viikon päästä. Haluavat varmistaa ettei vauva kasva liian isoksi. Sekava selitys mutta olen onnellinen kun oon taas kotona. Kai se on laitettava töpinäksi viimeisten ostosten kanssa jos tässä vaikka pääsis pian synnyttämään.

Tuittumuru ja Myrry 35+2
 
Viimeksi muokattu:
Voe mahdotonta Brianna! Onnea pienestä pojasta! :flower: Ihanaa, että kaikki meni kuitenkin hyvin! Aika uskomaton synnytys! :) Huh huh! =)

nenna77 jatkuuko supistukset? Ettet sinäkin synnytä kotiin?!

Itse olin esikoiseni kanssa tänään Linnanmäellä ja oon istunut kaikenmaailman pienissä karuselleissa ja junissa mukana. Oli kyl ahdasta :ashamed: Sit grillattiin kun mieskin heräs yötöiden jälkeen ja nyt saunomaan. Jos vaikka vielä iltasella pääsis viimeistä ässää kokeilemaan... ;) Ihan uskomattomasti vihloo tuonne häpyluulle, mut mulla oli tätä myös viime raskaudessa vaikka kuinka monta viikkoa ennen synnytystä.
Tiistaina ois lääkäri+ultra ja sitä jo kovasti odottelen!

Cappuccino ja papunen 36+2
 
Ohhoh Brianna, ja paljon onnea perheenlisäyksestä! Eka poika meidän pinoon! :flower: Oot kyllä oikea superlady, kun eteiseen synnytit. Hyvä, että kaikki meni hyvin ja hyvä että anoppi hokas, että kenties ambulanssi vois olla hyvä idea ;) Kuinka ihmeen nopea mahtoi teidän esikoisen synnytys olla, kun toinen lapsi tuollaisella rytinällä tuli maailmaan...?

Täällä ei mitään uutta olossa tai tuntemuksissa. Oikeastaan olo on todella mainio. Ei supista, ei polttele eikä pistele, ei särje, ei kolota, kisko eikä kiristä. Viime yönä ei närästänytkään, vaikka unohdin ottaa Rennien. Hmm...

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 37+5
 
Suuret kiitokset onnitteluista!

Ja onnea, muutama muukin oli jo vauvautunut:flower:

Synnytys oli hurja, mutta jälkeenpäin ajatellen se kuulostaa kamalammalta kuin oli. Supistukset nyt sattui aivan stanasti, mutta ponnistusvaihe oli helppo ja nopea, enkä muista sen sattuneen kuin pään syntymiseen asti, loppu tuli hyvin kivuttomasti. Toki pitää muistaa, että tämä oli toinen lapsi. Ensimmäistä ponnistin tunnin, tätä max. 5 minsaa.

Omasta mielestäni tämä oli helpompi synnytys kuin esikoisen josta sain epiduraalit ja muut. Toki toivoin et olisin sairaalaan asti ehtinyt, ja jos vielä lapsia tulee toivon että ne sairaalaan syntyis. =)
 
Voi sentään, olipas kyllä melkoinen synnytyskokemus Briannalla! Paljon onnea pienestä vauhtimiehestä! :heart: Ihanaa, että kaikki meni hyvin ja ambulanssi kuitenkin ennätti paikalle. Oma terkkari kertoi, että hänen uransa aikana on kaksi kotisynnytystä tapahtunut, joihin ei ambulanssikaan ennättänyt ajoissa mukaan vaan isä oli saanut kätilönä toimia hätäkeskuksen ohjeiden mukaan.

Paljon onnea myös muille vauvan saaneille! Tuntuu itsellä vielä niin kaukaiselta koko synnytys, mutta nyt alkaa jotenkin konkretisoitumaan teidän edelle ennättäneiden kokemusten myötä, että niin se vaan itselläkin on edessä jossain vaiheessa. Toki sopisihan tuon vauvan vielä joitakin viikkoja malttaa kasvaa.

Lupus 35 ja risat
 
Täällä kovat supistukset laantu kun menin suihkuun,mutta alamahalle jäi sellainen "kiristävä" tunne joka on kokoajan matkassa nyt...Mutta jumatsukka se isoin supistus sattu,teki mieli huutaa!!! :O
Mä tosiaan tota kans pelkään et mahdanko keritä sairaalaan asti.
Eritoten noi kalvokivut mitä nyt on ollut,huolestuttaa...no,tiistaina on ultra taas,ja maanantaina neuvola...
Mut jotenki musta tuntuu että mulla kerkee kyl menee vedet ainaki kotona..hui hurjaa.
Ja toisaalta toivoo et kun nyt alkais kunnolla vaan rytiseen että sais sen vauvan jo syliin asti :)

Noita kalvokipuja vois verrata niihin sukkapuikkoihin mutta toisinpäin.
Eli ihan ku vauvalla olis sukkapuikko millä koittaa kalvoo saada rikki,se meinaan oikeesti sattuu!!
Mä elättelen yhä toivoo että ei menis sinne 40 viikolle asti,keskiviikkona on jo 39+0 että saapas ny sit nähä...ja ehkä se tiistain ultra antaa vähän vauhtia. Ja ihan varmaan jotain muutoksia on kohdunsuulla tapahtunu,se on ihan vissi ja salee...

Jos nyt sit tenavat pesulle ja nukkuun...saa alkaa taas miettiin mitä ens yönä tekee kun nukkumisesta ei taas kumminkaan tuu mitää moneen tuntiin. Täällä mä kai sit roikun ja kärkyn vauvauutisia :)
Sit aamulla onki iha tolkkupois olo monta tuntii,aina päikkäreihin asti :D
 

Yhteistyössä